Ziek van rooklucht van houtkachel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Ziek van rooklucht van houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:20

Dit klinkt eerlijk gezegd meer als een hetze tegen houtkachels in het algemeen....
Je hebt hier hele studies van gemaakt zie ik wel in je reacties en ik lees alleen maar "anti-houtkachel" propaganda.

Je zegt wel "wie gaat mij financieren", maar wie gaat míjn rekening financieren voor de warmte als ik niet meer op hout "mag" stoken van jou, terwijl ik me keurig aan de regeltjes conformeer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:35

Brainless schreef:
safina schreef:
Of in ieder geval voordat je de kachel aansteekt. Want je kunt al veel gezondheidsklachten voorkomen door op de juiste manier te stoken. Dus alleen bij voldoende wind, met hout dat echt goed droog is en met een goede afstelling van je houtkachel.
https://www.ggdzl.nl/burgers/milieu/ond ... utkachels/

Soms heb je geen keus.
Er zijn nog huizen die volledig verwarmt worden door houtkachels.
Dan wil je ook graag stoken als jet windstil is bij -10.

Gelukkig is dat aantal huizen in Nederland verwaarloosbaar klein. Vrijwel alle huishoudens hebben een gasaansluiting of aansluiting op collectieve verwarming. En wie die aansluiting niet heeft omdat hij in een uithoek op de Hollandse prairie woont, kan een gastank in de tuin nemen.

Stoken op hout is hier in NL uiteindelijk toch gewoon een keuze hoor. :)

En de meeste mensen kiezen voor een houtkachel omdat ze het associeren met romantisch, natuurlijk en goedkoop. En gezellig is het natuurlijk wel, de houtkachel aan. Maar misschien is het best goed om er ook eens bij stil te staan dat het met duurzaam en gezond niets te maken heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:38

safina schreef:
Gelukkig is dat aantal huizen in Nederland verwaarloosbaar klein. Vrijwel alle huishoudens hebben een gasaansluiting of aansluiting op collectieve verwarming. En wie die aansluiting niet heeft omdat hij in een uithoek op de Hollandse prairie woont, kan een gastank in de tuin nemen.

En de meeste mensen kiezen voor een houtkachel omdat ze het associeren met romantisch, natuurlijk en goedkoop. En gezellig is het natuurlijk wel, de houtkachel aan. Maar misschien is het best goed om er ook eens bij stil te staan dat het met duurzaam en gezond niets te maken heeft.

Mijn idee raakt de voorraad gas toch echt uitgeput over een aantal jaar, bomen kan je herplanten maar bij fossiele brandstoffen is op ook echt op.
Wat dat betreft heb je niet helemaal gelijk al is hout stoken ook niet bepaald ideaal.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:51

safina schreef:

Nou, toch niet helemaal hoor... een houtkachel is aanzienlijk meer werk dan de CV even een tandje hoger draaien.
In ons vorige huis zijn we zowat met de hele straat tegelijk overgegaan op houtkachels.
Daar hadden we nl stadsverwarming. Met maar 1 aanbieder en stadsverwarming is een knap dure manier van verwarmen. Het "niet meer dan gas principe" is allang achterhaald en ook dáár zijn allerlei rechtzaken etc over gevoerd.
Buiten het kosten aspect was het ook nog eens zo dat ik er ontzettende hoofdpijn van kreeg....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:52

Nee hoor, ik heb ook niks anders -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:17

Omdat het niet alleen over paarden gaat, verplaats ik dit topic.
MD >> MWS

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:24

safina schreef:
En wie die aansluiting niet heeft omdat hij in een uithoek op de Hollandse prairie woont, kan een gastank in de tuin nemen.

En het ging erom dat op gas stoken per 2050 verboden gaat worden..
Dan heeft een gastank ook geen zin.

Er zijn hier in het buitengebied nog best veel huizen die geen gasleiding hebben en een gastank hebben (velen ook dat geeneens), en de eerste zullen toch straks naar hout oid moeten overstappen.
Hier in het buitengebied (veel natuurgebieden) mag geen warm/koud water pomp geplaatst worden.

Ook dat laatste zal als iedereen daarop overstapt een probleem gaan geven.
Door warmte te gaan onttrekken (en kou terug laten stromen) zal het grondwater afkoelen en met 20 a 30 jaar is het rendement dan veel lager en na 40/50 jaar zelfs nihil.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:44

Je kunt ook beter een gesloten systeem hebben om warmte uit het water/ de aarde te halen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:17

Pff waar gaat dit toppic eigenlijk over. Als ik jou meningen zo lees kan ik me voorstellen dat je buren het er niet met je over willen hebben. Geneuzeldit geneuzel dat. Ik begrijp dat rook soms overlast kan geven maar een ander heeft een hond die blaft of eenauto die te veel lawaai maakt