Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:04

269_life schreef:
ierusju schreef:
Ik dacht idd aan vitamine b12. En bij veganisten vraag ik me af waar hun eiwitten voornamelijk vandaan komen.

brood,
granen, zoals rijst en pasta,
peulvruchten, zoals bonen en linzen,
noten,
paddenstoelen en producten die hiervan zijn gemaakt.

Komt geen dier aan te pas hoor :)

B12 zit alleen in dierlijke producten... niet in planten.

Kinke

Tja, zo maken we ook keuzes voor onze huisdieren en onze paarden. Ook voor mijn paard beslis ik misschien wanneer zijn/haar leven beëindigd wordt, net als voor onze hond. En misschien wil onze hond helemaal niet bij ons wonen maar veel liever gewoon in het wild loslopen. Of werkt de kinderloze vleeseter bij de kringloopwinkel, heeft geen auto, shopt met eigen verpakkingen bij een speciale winkel waar ze de verpakkingen voor je vullen, rijdt de vegetariër/vega in een auto, werkt bij een bedrijf wat flink vervuilt, heeft kids die ook de nodige voetstappen achterlaten op deze aarde etc.etc.

MarlindeRooz

8nnemiek schreef:
Knakworst, heerlijk! Maar ik kies er voor om geen vlees te eten, dus ik ben heel blij dat er vegetarische knakworstjes bestaan zodat ik toch nog eens een broodje knakworst kan eten :D

Ooh broodje shoarma of turkse pizza. :~ :~ :~
Daar heb ik helaas nog niet echt iets voor gevonden wat net zo lekker is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:05

Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen hoeveel dieren ze denken te doden met het eten van groenten. :+ De groenten worden bespoten (en die pesticiden zijn heus nog niet altijd zo biologisch), insecten eten ze op, vogels eten de insecten op en ga zo maar door. Door uitspoeling komen de gifstoffen in de bodem terecht, in het grondwater, en ga zo maar door.

Ook daar sterven dieren aan. En denk maar niet dat dood door het eten van vergiftigde dieren zo leuk is.

Koper

Simoonzel schreef:
Vooral peulvruchten, soja producten (zoals tofu) en noten zijn goede eiwitbronnen. :D

Ja, alleen is soja dan weer zo poedersuiker voor het milieu.

PlantsTho

Brainless schreef:
B12 zit alleen in dierlijke producten... niet in planten.

Klopt!. Voor B12 heb je vegan supplementen. Ik reageerde op de eiwitten in dit geval :)

Fenrir

MarlindeRooz schreef:
8nnemiek schreef:
Knakworst, heerlijk! Maar ik kies er voor om geen vlees te eten, dus ik ben heel blij dat er vegetarische knakworstjes bestaan zodat ik toch nog eens een broodje knakworst kan eten :D

Ooh broodje shoarma of turkse pizza. :~ :~ :~
Daar heb ik helaas nog niet echt iets voor gevonden wat net zo lekker is!

Miss shoarma van de Vegetarische Slager? Geen idee of het lekker is, maar hun producten vind ik vaak best sterk lijken op vlees (vind het daarom ook niks).

Kinke

Hoe zit het nou, moet je nou B12 aanvullen als je geen vlees eet?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:06

Koper schreef:
Simoonzel schreef:
Vooral peulvruchten, soja producten (zoals tofu) en noten zijn goede eiwitbronnen. :D

Ja, alleen is soja dan weer zo poedersuiker voor het milieu.

Nogmaals, je weet dat de meeste soja voor veeteelt wordt gebruikt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:07

Kinke schreef:

Zit ook in eieren en (iets minder) in melk.
Dus vegetariërs die daar voldoende van eten hebben geen last van te korten.
Veganisten moeten B12 bij slikken.

Kinke

dat ligt er maar net aan wel rapport je gelooft 269

Fenrir

Kinke schreef:

Iig niet als je zuivel, ei etc. eet. Hoe het precies voor veganisten zit weet ik niet.

PlantsTho

Kinke schreef:

Sorry wat? :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:09

Brainless schreef:

Maar dan snap ik het niet, hoe kun je dan als veganist schermen met het feit dat de mens geen vlees hoeft te eten, terwijl je B12 bij moet slikken? Dan is veganistisch eten dus helemaal niet de juiste manier voor de mens?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:09

Resistance schreef:
Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen hoeveel dieren ze denken te doden met het eten van groenten. :+ De groenten worden bespoten (en die pesticiden zijn heus nog niet altijd zo biologisch), insecten eten ze op, vogels eten de insecten op en ga zo maar door. Door uitspoeling komen de gifstoffen in de bodem terecht, in het grondwater, en ga zo maar door.

Ook daar sterven dieren aan. En denk maar niet dat dood door het eten van vergiftigde dieren zo leuk is.

Ik eet wel vlees maar probeer bewust te eten en daar hoort ook de groente bij. Die dus bij voorkeur biologisch en uit eigen land/buurlanden. Helaas heb ik er verder niet veel grip op al wil ik wel een groentetuin aanleggen nu ik eindelijk een tuin heb.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:10

Kinke schreef:
Tja, zo maken we ook keuzes voor onze huisdieren en onze paarden. Ook voor mijn paard beslis ik misschien wanneer zijn/haar leven beëindigd wordt, net als voor onze hond. En misschien wil onze hond helemaal niet bij ons wonen maar veel liever gewoon in het wild loslopen. Of werkt de kinderloze vleeseter bij de kringloopwinkel, heeft geen auto, shopt met eigen verpakkingen bij een speciale winkel waar ze de verpakkingen voor je vullen, rijdt de vegetariër/vega in een auto, werkt bij een bedrijf wat flink vervuilt, heeft kids die ook de nodige voetstappen achterlaten op deze aarde etc.etc.

Je hebt wel enigszins gelijk, maar ik denk dat het gemiddelde huisdier best een redelijk leven heeft, en dat dat meeste mensen die over hun dier beslissen een keuze maken in het diers 'best interest'. Terwijl bij het eten van vlees alleen egoïstische redenen een rol spelen.
Zo'n houding vind ik ook jammer want het nodigt niet uit tot verbetering, als je zo gaat redeneren. Het één is objectief gezien gewoon beter dan het ander. Dat niemand perfect leeft doet daar niks aan af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:10

Kinke schreef:

Gezond verstand? Een koe vreet meer dan een mens? Beesten eten dagelijks soja en wij mensen niet eens wekelijks gok ik?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:12

Kinke schreef:
Brainless schreef:

Maar dan snap ik het niet, hoe kun je dan als veganist schermen met het feit dat de mens geen vlees hoeft te eten, terwijl je B12 bij moet slikken? Dan is veganistisch eten dus helemaal niet de juiste manier voor de mens?

Je hoeft geen B12 bij te slikken als je geen vlees eet. Als je wel gewoon eieren (en zuivel evt.) eet heb je geen B12 nodig.

En als je dat allemaal weglaat en wel B12 nodig hebt, en dat ook prima gaat, waarom zou dat geen "juiste" manier zijn voor iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:12

Kinke schreef:
Brainless schreef:

Maar wel voor de wereld en de dieren *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:14

Maar gebruikt een veganist zuivel en eieren etc?
Ik bedoel dat het dus helemaal geen logische of natuurlijke keuze is voor een mens, wat heel iets anders is dan een 'juiste' manier voor iemand.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:14

Kinke schreef:

Voor mij persoonlijk gaat het niet om de "juiste manier", maar om zo min mogelijk leed veroorzaken. Omdat die b12 supplementen er zijn hoef je ook geen vlees te eten. De bewering is dus niet perse onwaar.

Vee krijgt overigens in veel gevallen b12 bijgespoten/gevoerd omdat ze het niet meer uit de natuur kunnen halen.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:15

Huidig voedsel wordt erg "schoon" geproduceerd. (vroeger kregen we met een krop sla uit de grond zo meer bacteriën/micro organismen uit de aarde mee. (en ook insecten...)Vitamine B12 werd vroeger wel in plantaardige voeding gevonden omdat deze destijds gekweekt werd in nog zeer gezonde organische grond. Onze voorouders kregen B12 dan ook gewoon via plantaardige voeding binnen.

Koper

269_life schreef:

In landen als Brazilië en Thailand ja. Noem mij eens een Nederlandse boer die hoofdzakelijk soja voert?

Kinke

[***] schreef:
Maar wel voor de wereld en de dieren *\o/*

Ik heb ook weetikhoeveelkeer vegetariërs en veganisten horen roepen dat de mens helemaal geen vleeseter is van oorsprong…waar toverden die vroeger dan hun B12 vandaan? Voordat er pilletjes uit de blijkbaar totaal niet vervuilende fabriek waren?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:17

Koper schreef:
269_life schreef:

In landen als Brazilië en Thailand ja. Noem mij eens een Nederlandse boer die hoofdzakelijk soja voert?

In amerika eet volgens mij ook het meeste vee soja.

Maar ik geloof dat dat niet helemaal relevant is verder? Lijkt mij dat een koe in een paar dagen meer soja eet dan een mens in een heel leven :o