Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:33

:roll:

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:34

Sorry, maar ik had toch wel even stennis staan schoppen als ik zo makkelijk weggestuurd was. Zeg in iedergeval dat je wil dat er foto's gemaakt worden. Ik vind het erg knap dat de arts röntgen ogen heeft!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:35

Misschien alsnog naar het ziekenhuis als je het echt niet vertrouwd?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:35

Heb je gezegd dat koelen een onhoudbare pijn opleverde?
Voor kneuzingen is koelen meestal aangenaam, bij botbreuken zeer pijnlijk.

Als je vanavond nog meer pijn hebt, zeggen dat het niet te doen is en dat je niet weet waar je het moet zoeken van de pijn, proberen om toch nog bij de HAP te komen, al is het voor betere pijnstillers dan paracetamol.

slimmerik

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:38

Is je grote teen wel getaped? Is gewoon erg gevoelig en zal inderdaad wel overgaan. Foto's maken en andere onnodige dure behandelingen zijn imo ook erg overbodig.
Hou voor de pijn je voet bij zitten hoog.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:38

Succes bij de HA, TS! Puur uit nieuwsgierigheid, heb je een foto voor ons? O:)

Ik heb eind vorig jaar mijn dikke teen gebroken. Ik had nochtans dikke laarzen aan, maar paardlief sprong erop en zette zich erop af toen hij van iets schrok. Ik ben enkele uren later naar spoed gereden, een huisarts verwijst je toch maar gewoon door. Mijn hele voet was gezwollen en de nagel zag voor een groot gedeelte blauw. De arts wilde er echter geen gaatje in boren, omdat het dan neerkwam op een open beenbreuk, wat dan weer risico's inhield op infectie.

Een paar maanden later is mijn nagel stukje voor stukje uitgevallen. En hij is nog steeds aan het teruggroeien -O- (En laat ik nu al een tenenfobie hebben.)

De eerste 2 weken kon ik niets op mijn voet verdragen: geen deken, geen kous, dus laat staan een schoen. De eerste 2 weken moest ik ook binnenshuis met krukken lopen, buitenshuis heb ik ze een week of 4-5 nodig gehad omdat ik geen schoen kon aantrekken.

Edit: ik lees nu pas je update. Auw. Daar zou ik ook helemaal niet gelukkig mee geweest zijn!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:41

@Slimmerik: of die behandelingen overbodig zijn, kan je helaas pas achteraf constateren wanneer gebleken is dat het óf niet gebroken is óf wel gebroken maar op een manier die geen verdere behandeling behoeft. Tot die tijd is het koffiedik kijken.

@TS: Sommige artsen hebben idd een les sociale vaardigheden nodig, en sommige patiënten een beetje meer weerbaarheid ;) De volgende keer wat meer op je strepen gaan staan. Als je ziet dat ze een gat in je nagel boort om druk af te voeren van een oude kneuzing, dan kan je natuurlijk ook even aan de bel trekken en zeggen dat dat het probleem niet is omdat het al een oude kneuzing is die eerder geen last gaf. Ik zou toch nog maar even naar de HAP toe als ik jou was...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:49

Mijn vel zit los en ze begon dat al hardhandig te 'ontsmetten' op haar manier waardoor ik weer een 'shake'-aanval kreeg doordat dat gewoon ongelooflijk veel pijn deed. Toen ze nieuwe batterijen ging halen voor haar boormachientje heb ik mijn vader geroepen omdat ik het gevoel had dat ik flauw zou gaan vallen. Ik moest toen maar op het bed gaan liggen en toen heeft ze dat gaatje geboord. Ze is daarna weggelopen naar haar kantoortje en kwam na een paar minuten kijken hoe het met me ging en met een blik van 'ik wil graag naar de volgende patiënt'. Ik zit nog steeds te trillen en de pijn is echt alleen maar erger geworden.

Ze heeft niet eens gevraagd waar ik pijn had, maar constateerde meteen dat de pijn die ik vermoedelijk zou hebben (ook niet gevraagd wat voor een pijn, hoe lang, hoe erg o.i.d.) door mijn nagel kwam omdat daar een bloeduitstorting zit. Dat klopt, maar die zat er al voor dit gebeuren en ios wel iets groter geworden maar de pijn zit daar niet, maar ik dacht toen nog dit zal stap 1 wel zijn. Ze heeft niet aan mijn teen gevoeld, niet gevraagd wat ik na het 'ongeval' gedaan heb enz.

Voor haar was dit het enige wat het kon zijn, zonde enig vragen of fatsoenlijk onderzoek (ze is 2 minuten met me bezig geweest denk ik). Ik moet zeggen dat ik zo overstuur was van de pijn en haar vervelende gedrag, dat ik zoiets had van 'laat maar zitten'.

@slimmerik: mijn teen is niet getaped. Ik moest er maar een pleister op plakken nadat ik weer in een badje met lauw water gezeten had.

Singa, ik heb volgens mij wel een foto die ik had doorgestuurd naar een vriendin. Ik kan hem proberen te uploaden.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 10-05-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:49

Echt heel apart dat er geen foto's gemaakt zijn zeg, ben nu inderdaad wel benieuwd naar je teen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:52

Ik zou nog een keer bellen dan nu hoor dat je belachelijk behandelt bent.. Kom op zeg straks heb je een hele vervelende breuk erin zitten en groeit je teen krom. Dat wil je niet hoor, mijn teen staat namelijk krom met dank aan een breuk die niet gespalkt is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:53

Ik zou vanavond toch echt nog een keer naar de huisartsenpost gaan of morgen naar je andere huisarts.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:55

En wat waren haar redenen om je niet door te sturen voor een foto? Hoe heeft ze geconcludeerd dat het niet gebroken kan zijn?

Van dit incident had je dus helemaal geen bloeduitstorting onder je nagel? Dit was een oude? Heb je dat haar wel verteld voor ze begon te boren?

Ik vrees alleen wel dat de HAP je hiervoor niet laat komen. De HA heeft je net (niet zo netjes) behandelt aan je teen en ik denk dat ze zullen zeggen dat je morgenochtend even de HA terug moet bellen.

Kun je nu niet snel even je HA bellen en aangeven dat je overdondert bent en vragen of een andere HA er nog snel naar kan kijken omdat je denkt dat hij gebroken is?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:58

Mijn andere huisarts is met vakantie en de vervanger is er alleen aanstaande donderdag. De rest van de week neemt deze huisarts het over.

Ik ga even zoeken naar een foto.

@Delphi:
Volgens haar was het maar 'druk' die de pijn veroorzaakte want het viel allemaal wel mee. Ze heeft niet gecontroleerd/gevoeld en geen onderzoek gedaan naar of het gebroken zou kunnen zijn ja of nee. Toen ik ernaar vroeg was haar antwoord dat dit de boosdoener was en dat het snel beter zou gaan. Daarna kreeg ik nog even de mededeling dat ik me niet moest aanstellen en dat het allemaal wel mee viel.

Ik had voor dit gebeuren al een kleine bloeduitstorting onder mijn nagel en deze is wel groter geworden door dit incident, maar deze zit rechts van mijn nagel en de pijn zit daar helemaal niet.

Ik ga zo even overleggen thuis of we dan toch de HAP bellen. Er is geen andere huisarts op dit moment aangezien de ander met vakantie is. Haar vervanger is er alleen aanstaande donderdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:59

Ts, als ik jou was zou ik vanavond alsnog naar de HAP gaan, dit klinkt niet als een kleinigheidje. Als je belt dan dik je het verhaal maar wat aan, dat je flauw valt van de pijn enzenz, als er maar een foto gemaakt word. En wat betreft die huisarts?? Wat een k*twijf, zo eentje moest mijn dochter ook een keer heen, voetballen met blote voeten. Ze ziet mijn dochter, grijpt de teen, buigt er wat aan en zegt, gaat wel over. Dat was twintig jaar geleden en ze heeft er nog soms last van, bleek wel kapot en is heerlijk scheef gegroeid.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:02

Als mijn ouders straks thuis zijn zal ik even overleggen om toch de HAP te bellen. Toen ik binnenkwam had ze het al over een gaatje boren, zonder dat ze mijn verhaal gehoord had en de teen gezien had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:04

Hop naar de hap , wat een misselijke huisarts :o .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:05

Dan zou ik over een uurtje de HAP bellen en gewoon je verhaal uitleggen. Zeg dat je er helemaal niet op kunt lopen en je al toenemende pijn had voor je naar de HA ging, maar dat je nu nog meer pijn hebt. Duidelijk zeggen dat je toch echt een breuk vermoed.

Ik kan het mis hebben, maar als pijn veroorzaakt wordt door een bloeduitstorting onder je nagel dan trekt de pijn na het boren juist toch snel weg doordat de druk eraf is???
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-05-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:08

Lopen gaat inderdaad echt niet, buigen lukt al niet (vuist maken met je tenen zeg maar). Ik dacht ook dat de pijn vrijwel direct zou moeten minderen omdat meteen de druk eraf is, maar dat kan ik mis hebben.

De foto uploaden lukt niet via mijn telefoon, dus die zal ik zo even overzetten. Is wel een foto van gisteravond en nog niet alles was toen helemaal goed schoongemaakt. Ik kan zo anders ook wel even een foto maken van de stand van zaken nu.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:10

Hup, naar de HAP inderdaad. Wat een onzin, een gaatje boren zonder gedegen lichamelijk onderzoek _-:( Als het inderdaad druk zou zijn, zou de pijn een stuk minder moeten zijn na het gaatje boren (denk even aan een puist, die doet ook zeer als de huid gespannen is en je er aan komt, na het uitknijpen doet het al een stuk minder zeer).

Ik heb ooit mijn voet flink dubbelgeklapt (trok een kar achter me aan, die ging iets harder heuvel af dan ik); na koelen ben ik naar mijn eigen HA geweest. Die kwam zijn spreekuur uit, heeft (heel voorzichtig, gelukkig) gevoeld en toen een verwijsbriefje gemaakt voor het ziekenhuis. Hij had het vermoeden dat het niet gebroken was, maar wilde het wel laten controleren. Bleek inderdaad niet gebroken, maar ik ben wel blij dat ik serieus genomen werd door de HA.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:10

Kan de foto dan wel even in een spoiler? :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:12

Nicje87 schreef:
Misschien alsnog naar het ziekenhuis als je het echt niet vertrouwd?

Dat wordt je echt niet in dank afgenomen als je zonder doorverwijzing naar het ziekenhuis gaat. In dit geval kan het heel goed dat ze gewoon weggestuurd wordt en eerst via de HA of HAP een doorverwijzing moet regelen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:15

Foto komt uiteraard in een link of spoiler. Ik houd mijn voetje nu heel even omhoog, maar zal zo even het snoertje pakken.

Ik ga sowieso niet op de gok naar de HAP, dan bel ik toch eerst even. Ik ga het zo even overleggen of er iemand kan rijden voor me.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:22

xCarpediem schreef:
Foto komt uiteraard in een link of spoiler. Ik houd mijn voetje nu heel even omhoog, maar zal zo even het snoertje pakken.

Ik ga sowieso niet op de gok naar de HAP, dan bel ik toch eerst even. Ik ga het zo even overleggen of er iemand kan rijden voor me.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Als je belt je verhaal uitleggen. Als hun zeggen dat je niet hoeft te komen gewoon zeggen dat je al onderweg bent en het echt niet vertrouwd hihi.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:33

Ik ben benieuwd naar de foto, ook de foto van nu ter vergelijking.
Ik vind het een erg rare gang van zaken, maar we waren er natuurlijk niet bij.

Je kan vanmiddag best de hap bellen en vragen voor advies maar ook benadrukken dat je graag een foto wil ad hand van je klachten en het niet goed werken van pijnmedicatie, let er wel op dat dit je eigen risico is en je dus moet betalen.

Goede les voor de volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:37

Sjeem, dat een HA denkt dat het niet gebroken is, prima.
Maar doe er als HA dan wel een onderzoekje naar en stuur eventueel door.. Als ik jouwn verhaal zo lees had ze al een conclusie klaar voor ze uberhaupt een blik op de teen heeft geworpen..

Ook ik ben wel benieuwd naar foto's :)