Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:56

safina schreef:
studiemiep schreef:
Er zijn ook mensen die perse een paard willen...zet je dat dan ook uit je hoofd? nee toch

Vind je echt dat je dat kunt vergelijken? Iemand die kinderen kan krijgen, heeft verschrikkelijk veel verdriet. Dat zit heel diep en dat is heel erg.

Als iemand zich zo zou reageren omdat hij/zij geen paard kan krijgen, dan vind ik diegene een verwende kleuter. En niet goed snik.

Dus jij mag wel voor zo iemand bepalen hoe veel verdriet het mag doen maar een ander niet als het om kinderen gaat?

orkaan

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:02

iemand kan daar toch ook intens verdriet om hebben? omdat iets niet mogelijk is?

Nou dat vind ik iemands goed recht, immers ik kan niet voor een ander bepalen hoe/wat iemand wel/niet mag voelen.

Dus ik zal niet snel iemand een verwende kleuter vinden.

Er zijn toch ook stellen die intens verdriet hebben omdat ze maar 1 kind hebben? ipv 2...wie ben ik dan om daar een afkeurende mening over te hebben (en te zeggen ze stellen zich aan etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:03

Ayasha schreef:
safina schreef:

Vind je echt dat je dat kunt vergelijken? Iemand die kinderen kan krijgen, heeft verschrikkelijk veel verdriet. Dat zit heel diep en dat is heel erg.

Als iemand zich zo zou reageren omdat hij/zij geen paard kan krijgen, dan vind ik diegene een verwende kleuter. En niet goed snik.

Dus jij mag wel voor zo iemand bepalen hoe veel verdriet het mag doen maar een ander niet als het om kinderen gaat?

Ik snap niet wat je bedoelt?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:45

Ik zou dit best wel willen doen (ooit), maar ik ben nu 25 en geen partner of kinderen, dus ik denk dat ik dan niet in aanmerking zou komen. Ik zou ook niet het risico willen lopen dat ik straks door een ingreep onvruchtbaar ben. Maar over een aantal jaar zou ik het zeker wel overwegen :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:15

Voor degene die het overwegen.. Je kan toch ook een paar van je eigen eitjes in laten vriezen voor jezelf.. Als je na de procedure onvruchtbaar bent geworden.. Dan heb je toch nog je eigen eitjes waarvan je mama kan worden.. Zie het probleem niet..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:21

rainbow8 schreef:
Voor degene die het overwegen.. Je kan toch ook een paar van je eigen eitjes in laten vriezen voor jezelf.. Als je na de procedure onvruchtbaar bent geworden.. Dan heb je toch nog je eigen eitjes waarvan je mama kan worden.. Zie het probleem niet..

Dat vind ik dan wel weer een hele grote concessie voor iemand anders eerlijk gezegd.

Eicellen doneren is best een heftige procedure en zou het denk ik alleen doen voor een bekende.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:22

K vraag me eigenlijk af hoe groot de kans is op onvruchtbaarheid? Ik heb dezelfde behandeling gehad, voor mijn eigen dan, en heb daar niets van gehoord. Het noemt zelfs vruchtbaarheidsbehandeling, zou dan raar zijn als je er onvruchtbaar door wordt.
Zou daar dan ook graag een bron van weten? Dan kan ik dat eens lezen en voorleggen aan mijn fertiliteitsarts.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:32

Mijn gezin is compleet en ik raakte beide keren makkelijk zwanger. Maar ben nu 35, dus kom dicht bij de grens van 36. Wat mij het meeste tegenhoudt is de hormoonbehandeling. Als ze een eitje zouden kunnen oogsten dat iedere vier weken rijpt, zou ik er minder problemen mee hebben. Een hormoonbehandeling ondergaan (terwijl ik expres ook voor niet-hormonale anticonceptie ga) zou ik alleen overwegen voor een goede vriendin of familielid.
Het niet-anonieme vind ik ook wel een beetje tricky, maar daar zou ik nog wel mee kunnen dealen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:35

Mij lijkt het juist lastiger om het kindje van dichtbij te volgen. Dus doneren aan een bekende. Want misschien doen hun het heel anders dan waar jij achter staat.

En als het voor vreemden is, heb je daar geen zicht op. Ik persoonlijk zou daar meer rust bij hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:38

djinnie schreef:
Mijn gezin is compleet en ik raakte beide keren makkelijk zwanger. Maar ben nu 35, dus kom dicht bij de grens van 36. Wat mij het meeste tegenhoudt is de hormoonbehandeling. Als ze een eitje zouden kunnen oogsten dat iedere vier weken rijpt, zou ik er minder problemen mee hebben. Een hormoonbehandeling ondergaan (terwijl ik expres ook voor niet-hormonale anticonceptie ga) zou ik alleen overwegen voor een goede vriendin of familielid.
Het niet-anonieme vind ik ook wel een beetje tricky, maar daar zou ik nog wel mee kunnen dealen.

Dat kunnen ze wel hoor, maar wordt momenteel alleen in Groningen gedaan. Daar heb je IVF in natuurlijke cyclus, dus zonder extra hormonale stimulatie. Maar dan heb je wel kans dat je vaker een punctie moet. Is dan natuurlijk wel maar 1x prikken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:41

Veel mensen zouden het alleen doen voor een bekende. Terwijl ik voor voorlopig anoniem zou gaan. Ook als ontvanger. Het lijkt me lastig om steeds bij die bekende 'mijn. Kind te zien en andersom lijkt het me als ouder moeilijk om steeds de biologische moeder te,zien. Tenzij het echt je zus of schoonzus is.

Zelf zou ik het voor een vreemde wel hebbeb overwogen. Maar alleen nadat ik zelf een kind zou hebben gehad.
Ik ben nu zwanger van een donor, en weet hoe belangrijk donatie kan zijn. Ik zou het echter niet kunnen verkroppen als een ander wel een baby zou hebben met mijn eitje en ik niet. Daarom heb ik niet voor wederkerigheid gekozen tijdens mijn zwanger-worden traject. Nu ik zwanger ben, ben ik echter al te oud om nog te doneren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:57

Voor n bekende zou ik t ook lastiger vinden. Ziet het kind elke keer, wetende dat t voor de helft van jou is.

Vriendin is naar Barcelona geweest. Daar zoeken ze donor die lijkt op de moeder. En is anoniem. Echter waren de eicellen achteraf niet goed genoeg, en betaal je per keer. Dus was een duur grapje. Voor nu laten ze t even rusten en weer sparen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:58

rainbow8 schreef:

Je ziet het probleem niet? Je gaat voor een ander, met een prodecure waarvan je hoopt dat de eicellen blijven zitten en een baby worden (want dat is ook niet zomaar gezegd) een berg met troep inspuiten wat helemaal niet gezond is voor je lijf, waar je lichamelijk en emotioneel een wrak van kan worden om doodleuk te zeggen spuit maar wat extra troep met mogelijk een grotere kans op onvruchtbaarheid, maar dan heb ik 5 eitjes iig nog voor mijzelf. Dat die 5 eitjes mogelijk allemaal niet blijven zitten en dat dan de voorraad 'op' neem ik dan maar voor lief. Jij onvruchtbaar en kindloos, maar een ander dolblij... Ik zie het probleem eerlijk gezegd wel...

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:08

Ik zou sws het niet eerder doen dan dat ik zelf kinderen heb. En niet meer de wens heb om uit te breiden. Ik ga dan weer niet voor iemand mijn eigen kinderwens om zeep helpen.

@veerledec, het afstaan van eitjes doen ze daar ook zonder al die troep? Want dan ga ik me daar maar eens melden

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:08

Sorry, dat weet ik verder niet. Ik weet alleen dat het systeem dus wel bestaat en wordt uitgevoerd.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:13

Interessante discussie.

Ik vraag me altijd af (en dat is een oprechte vraag) waarom je dan geen kindje wil adopteren?

Ik zal zelf nooit eiceldonor willen zijn. Dat voelt voor mij toch als nageslacht afstaan. Hierboven werd gezegd dat het een bouwsteen is. Zo zie dat niet. In mijn ogen is het te vergelijken met een kip die zijn ei al heeft gelegd en het alleen nog uit moet broeden. Dat voelt gewoon niet goed.
Het is "mijn" kind wat ik dan heb afgestaan, terwijl dat niet nodig was.

Ik vind het wel erg vervelend voor je Ts en hoop voor jou dat het allemaal goed komt.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:33

*knip*
Laatst bijgewerkt door NiNa_14 op 02-05-16 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:34

Nee, daar zou ik nooit aan beginnen. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens, niet alleen omdat ik niks met kinderen heb maar ook omdat ik de wereld al vol genoeg vind. Dus ik ga er niet aan meewerken om anderen zich dan wel te laten voortplanten.
Er wordt imo al veel te ver doorgeschoten om koste wat het kost mensen zwanger te laten raken, terwijl het lichaam van de vrouw meermaals te kennen heeft gegeven daar niet geschikt voor te zijn. Het is ook nogal wat om te vragen van een andere vrouw... De hormonen, de ingreep en dan ook nog eens het gegeven dat het niet anoniem is. Allemaal ten koste van jouw wens, is dat niet een beetje te gek?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:41

Adoptie is niet meer zo zalig maken als 20 jaar terug. Het kost je minstens 10.000 euro en een aantal jaren. Je moet voldoen aan de waslijst aan eisen van de landen waaruit je wil adopteren. Dit zijn onder andere leeftijdsgrenzen (geen groter verschil dan 40 jaar bijv.), getrouwd zijn, vaak geen homostellen. Vervolgens verschillen per land de volgende eisen: Minimaal 3 weken tot wel 3 maanden aaneengesloten verblijven in het land waaruit je wil adopteren. Op eigen kosten! Je hele medische molen overhandigen aan het land waaruit je wil adopteren, je dient veelal een brief/documentenpakket aan te maken met daarin informatie over jezelf, waarom je wil adopteren, bewijs dat je zelf geen kinderen kunt krijgen, incl kwakje. Dat wordt nog eens beoordeeld. Daarnaast dien je aan te geven wat je levensovertuiging is, een boekwerk van jezelf gaat naar de moeder die afstaat en zij beslist wie haar kind krijgt. (op basis van je levensovertuiging en je boekwerk). Meer dan eens kom je overeen dat je om de x tijd foto's en een voortgangsrapport schrijft die naar de moeder gaat. Bij een gesloten adoptie geldt dat niet. Je krijgt meestal voorrang als je een kind met een beperking adopteert en als je al een aantal adopteerde kinderen hebt dan ben je bij nummer zoveel verplicht om een kind met een beperking te nemen.

In veel landen waar vanuit je kunt adopteren worden moeders-to-be geronseld om hun kind af te staan, het levert geld op. Er zijn zelfs situaties waarbij vrouwen dan wel gepusht worden dan wel vrijwillig om zwanger te worden om het af te staan, want dan hebben ze geld. En het kind een 'goede' toekomst.

Het is gewoon een ordinaire kinderhandel geworden. Er valt immers veel geld te verdienen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:54

Mars schreef:
Nee, daar zou ik nooit aan beginnen. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens, niet alleen omdat ik niks met kinderen heb maar ook omdat ik de wereld al vol genoeg vind. Dus ik ga er niet aan meewerken om anderen zich dan wel te laten voortplanten.
Er wordt imo al veel te ver doorgeschoten om koste wat het kost mensen zwanger te laten raken, terwijl het lichaam van de vrouw meermaals te kennen heeft gegeven daar niet geschikt voor te zijn. Het is ook nogal wat om te vragen van een andere vrouw... De hormonen, de ingreep en dan ook nog eens het gegeven dat het niet anoniem is. Allemaal ten koste van jouw wens, is dat niet een beetje te gek?

Niemand verplicht je het toch ook? Het blijft je eigen keus.

Ik zou het wel willen doen maar heb pcos en reageer heel heftig op hormonen. Gelukkig vlak voor de medische molen zwanger geraakt.
Helaas is groningen ook niet naast de deur. Anders zou dat misschien nog een optie zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:02

Wat fijn om te horen dat er ook veel bokkers open staan nu of in de toekomst om eicellen te doneren!
Of in sommige gevallen het best hadden gewiuld maar dat de leeftijd grens nu een obstakel is geworden.
<3

Onvruchtbaarheid kan voorkomen als er een infectie ontstaat.
Deze kans is heel klein maar het kan dus wel gebeuren!
Net zoals met ivf behandelingen.
Ze doen dit dagelijks.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-05-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:05

Sammie schreef:
Adoptie is niet meer zo zalig maken als 20 jaar terug. Het kost je minstens 10.000 euro en een aantal jaren. Je moet voldoen aan de waslijst aan eisen van de landen waaruit je wil adopteren. Dit zijn onder andere leeftijdsgrenzen (geen groter verschil dan 40 jaar bijv.), getrouwd zijn, vaak geen homostellen. Vervolgens verschillen per land de volgende eisen: Minimaal 3 weken tot wel 3 maanden aaneengesloten verblijven in het land waaruit je wil adopteren. Op eigen kosten! Je hele medische molen overhandigen aan het land waaruit je wil adopteren, je dient veelal een brief/documentenpakket aan te maken met daarin informatie over jezelf, waarom je wil adopteren, bewijs dat je zelf geen kinderen kunt krijgen, incl kwakje. Dat wordt nog eens beoordeeld. Daarnaast dien je aan te geven wat je levensovertuiging is, een boekwerk van jezelf gaat naar de moeder die afstaat en zij beslist wie haar kind krijgt. (op basis van je levensovertuiging en je boekwerk). Meer dan eens kom je overeen dat je om de x tijd foto's en een voortgangsrapport schrijft die naar de moeder gaat. Bij een gesloten adoptie geldt dat niet. Je krijgt meestal voorrang als je een kind met een beperking adopteert en als je al een aantal adopteerde kinderen hebt dan ben je bij nummer zoveel verplicht om een kind met een beperking te nemen.

In veel landen waar vanuit je kunt adopteren worden moeders-to-be geronseld om hun kind af te staan, het levert geld op. Er zijn zelfs situaties waarbij vrouwen dan wel gepusht worden dan wel vrijwillig om zwanger te worden om het af te staan, want dan hebben ze geld. En het kind een 'goede' toekomst.

Het is gewoon een ordinaire kinderhandel geworden. Er valt immers veel geld te verdienen.

Ik weet dat het veel geld en tijd kost, maar als je zo'n grote kinderwens hebt, dan vind ik dat je ook wel wat geduld mag hebben. Het is ook niet niks.

Ik heb het een heel aantal keren van dichtbij meegemaakt en al die eisen zijn streng, maar echt vaak geen heel rare eisen. Daar kan een gemiddeld stel vaak prima aan voldoen.

En je hoeft er niet voor te kiezen om foto's e.d. naar de ouders toe te sturen. Bij mij in de omgeving gebeurd dat in de meeste gevallen ook niet. Mijn neefje (geadopteerd) gaat soms wel eens naar zijn opa toe, maar daar hebben mijn oom en tante zelf voor gekozen.

Kind met beperking hoeft ook niet. Je hebt gewoon geduld nodig. Het is niet een hamster die je even bij de dierenwinkel koopt. Zwanger worden kost bij veel mensen ook wel een tijd. Soms ook jaren.

In de tijd die het kost kan je sparen. Kind zelf kost ook een hoop geld als het er eenmaal is.

Ik weet niet precies hoe het zit met de mensenhandel, maar zou wel graag een bron willen daarvan als je die hebt. Ik wil later namelijk sowieso serieus overwegen een kindje te adopteren.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:20

Ik stip dit topic even aan, ik zou het er voor over hebben om een ander gelukkig te maken. Maar ben zelf pas 21.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:26

Ik denk dat je mijn tekst niet helemaal goed begrijpt. Je hoeft er inderdaad niet voor te kiezen, maar dan kun je ook niet uit dat land adopteren. Zo simpel is het... Dat zijn namelijk de eisen die het land stelt aan adoptie.. :) Of je hebt veel minder kansen op een adoptie. Je staat in sommige landen al gauw een aantal jaar op de wachtlijst. Als je dan al 35 bent (immers probeer je het een aantal jaar eerst zelf) tikt de klok hard als je die 40 in zicht gaat krijgen. Hetzelfde als een kind met een beperking. Ik stel nergens dat het een verplichting is, maar je krijgt dan wel voorrang (en als de leeftijd dan al begint te tellen). Bij een x aantal geadopteerden is het trouwens wél een verplichting (en daar komen veel mensen ook niet aan) Kennis van ons moest dat bij 4 doen. Mogelijk zijn de eisen per land ook wat minder streng en de beperking kan van elke handicap van aard zijn.

Met alle andere benoemde eisen wordt de spoeling erg dun voor een 'gemiddeld' stel.

En iedereen mag zelf bepalen of hij wel of niet adopteert (of een kans wil maken op) maar vanuit een filantropische instelling zou ik het niet meer zo snel doen. Dat is gezien mijn ervaringen bij bevriende en kennisstellen en een recente docu op tv echt van een voetstuk geflikkerd (niet eens gevallen).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:47

Buiten dat ik te oud ben, zou ik het ook niet kunnen. Ik zou toch het gevoel hebben mijn kindje af te staan. Ik heb drie kinderen, geen verdere kinderwens meer, maar gevoelsmatig zou ik het niet kunnen.
Overigens, als één van mijn dochters geen kinderen zou kunnen krijgen, zou ik het zonder aarzelen wel doen.