Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:13

Ik ga me geloof ik hier ook maar melden. Ben niet echt een beginner, maar een opnieuw beginner :D
Paar jaar terug liep ik zo'n 3 keer in de week, regelmatig een run met als verste afstand de dam tot dam loop (16 km is ie geloof ik). Waren toen in training voor de halve berenloop op terschelling, maar die werd afgelast vanwege de wind. Toen is t een beetje in t slop geraakt en nu zeker een jaar niet meer gerend.
Maar aangezien d'r wel weer wat vetjes af mogen mezelf een schop onder m'n hol gegeven en de schoenen vandaag weer aan getrokken. Gok dat t zo'n km of 3 was, viel me niet tegen maar er is nog een lange weg te gaan!
Ik loop ook op Brooks, de nr 10 grijs met roze!

Qua app gebruik ik runkeeper of my asics, beide erg fijn in gebruik. Bij my asics kan je een schema laten samen stellen en runkeeper heeft een aantal programma's die je kunt volgen.

Zonnetje81

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:59

Ik gebruik Endomondo of Runkeeper als tracker!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:01

Ik gebruik endomondo omdat ik die ook al gebruikte voor paardrijden.
Dan heb ik gewoon 1 app waar ik alles op bijhoud.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:03

schuift ook aan..
ik ga binnenkort starten met hardlopen.
omdat ik tot op heden mijzelf bestempel als onder beginners niveau, wil ik eerst hartslag en ademhaling ietwat op orde hebben voor ik uberhaupt sneller dan snelwandelen ga bewegen.. zodra er ook maar een vorm van zweefmoment in komt, gaat mijn hartslag over de kop en ademhaling.

hierdoor al eerder gestrand met start to run. Nu dus een langzamere opbouw en iets beter beslagen ten ijs, voor ik mijzelf voorbij kachel.

volgende week eerst op schoenenjacht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:15

tita schreef:
benangelique schreef:
Trainen jullie ook voor een bepaalde loop? Ik heb dat nodig als motivatie. Niet snel, maar als prestatie. In juni wil ik de 5 km ladiesrun doen en in november de 15k zeven heuvelenloop

Sorry dat ga je niet redden.
Al moet ik eerst vragen de 7 of 15km maar als jij op het asfalt blijft trainen wordt de 15km in Nijmegen een drama is heel ander wedstrijd dan de ladiesrun.

Ladiesruns zijn sowieso wedstrijden die ik vermijd.
Enige tip die ik je kan geven is, wil je serieus trainen en kun je goed door lopen op jouw tempo, ga vooraan staan aan de zijkant anders wordt dit oom niks :D

Welnee, als je serieus gaat trainen red je dat echt wel! (zou bijna meteen stoppen met hardlopen als ik deze post lees) Er zijn mensen die in een half jaar tijd trainen een marathon kunnen uit lopen. Ja dat vergt trainen, discipline maar het is niet onmogelijk. En dan hebben we het nu niet eens over een marathon. Lekker trainen voor de zevenheuvelen loop Benangelique. Mooi doel. Zoals je zegt het gaat om de prestatie niet om de tijd.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:18

ik wil in juni ook een 5km loop gaan doen, alleen weet niet wat ik er van moet vinden om dat te doen haha

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:29

Nirvana_ schreef:
Ik heb mezelf wel aardig 'stuk' gelopen. Afgelopen donderdag voor de eerste keer.. Sinds november niet gesport, 4.2 km in 30 minuten, waarvan twee keer anderhalve minuut gewandeld.

Ik loop nu nog steeds niet normaal door de spierpijn :')

Maar ik wil het wel doorzetten! Gebruik nog geen schema, maar een vriendin raadde me Nike+ app aan. Kan je ook het resultaat van anderen bij houden. Dus dat zoek ik nog even uit!

Ik heb ook Nike plus, bevalt goed!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:58

Ik vind 3 keer per week ook veel. Ik ging gisteren lopen na 2 rustdagen en ik voelde mijn benen nog. Drie rustdagen voelt toch beter, maar als ik echt netjes 2 dagen in de week wil lopen, zal er de ene keer 2 en de andere keer 3 dagen tussen zitten.
Mijn gevoel wil heel graag een continuiteit van 1 dag lopen, 2 dagen niet. Maar dat kan ik nu gewoon echt nog niet.

Mitchall, ik neem geen water mee. Ik loop 'maar' 5km, dus hooguit 40 minuten. Ik drink van te voren wat en erna. Ik ben zo geen zin om een flesje water mee te zeulen :)

UhNee, ik vind lopen ook verschrikkelijk! Een ander zei ook al dat het mentaal heel zwaar is en daar heb ik ook last van. Tijdens het hardlopen denk ik alleen maar: Ik stop. Ik ren nooit meer. Ik fake wel een blessure, zodat ik die Ladiesrun kan afzeggen. Waarom doe ik dit? Daarom! Ik sterf. Stel je niet aan. Hé, een hardloper, goh die lijkt het wel leuk te vinden, dat kan toch niet. Ik stop. Ik doe het nooit meer. Nee, je loopt door.
En dat stopt pas als ik klaar ben en dan heb ik er ineens een goed gevoel over en heb ik zin in de volgende keer. Tot de volgende keer er is :+

Ik heb ook Asics en geen last van mijn heup ermee.

Warming up doe ik ook niet aan. ja, ik loop 2 verdiepingen de trappen af in het gebouw om naar buiten te gaan :)
Cooling down is lekker douchen.
Zeker als je niet meer dan 5km loopt en niet ineens begint met 12km per uur, is een warming up niet nodig, omdat je rustig jogt. Dat is al een warming up.

Goed bezig geweest, Selina!

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:10

Hier vandaag ook weer niet geweest. Als ik m'n vriendin niet heb waarmee ik afspreek heb ik echt geen stok achter de deur en doe ik het niet. Moet wel zeggen ik slaap heel slecht deze week en ben mega moe.

Cynthia ik ga ook de ladiesrun lopen 29 mei. Is een sportmaatje ook niet iets voor jou? Merk bij mezelf dat het veel makkelijker gaat dan. Helaas woon je denk net ff te ver weg

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:19

Cynthia heel herkenbaar!
Ik ga vaak met een huisgenoot lopen, dat is gezellig.
Was ook erg blij dat ik de bergrace met een vriendin heb gelopen, scheelt toch wel omdat je elkaar echt motiveert.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:29

Lootje, ik zag het inderdaad, leuk! ga je de 5k doen? En heb je enig idee in hoeveel tijd?

Trainen doe ik liever alleen. Ik ben streng genoeg voor mezelf om te gaan, want als ik niet ga, ben ik zo teleurgesteld in mezelf. ik heb wel eens hardgelopen met een vriendin en die waagde het gewoon om te praten tegen me tijdens het rennen!! Even serieus?? Ik loop te hyperventileren!

Spijkenisse is helaas wel wat ver ja. Jammer.. Maar als we ongeveer dezelfde snelheid lopen, kunnen we 29 mei misschien een beetje samen opgaan? Er gaat ook nog een collega'tje van me mee om mij te supporteren :)

Erg hè, Kim? Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan hardlopen :')

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:40

Cynthia82 schreef:
Lootje, ik zag het inderdaad, leuk! ga je de 5k doen? En heb je enig idee in hoeveel tijd?

Trainen doe ik liever alleen. Ik ben streng genoeg voor mezelf om te gaan, want als ik niet ga, ben ik zo teleurgesteld in mezelf. ik heb wel eens hardgelopen met een vriendin en die waagde het gewoon om te praten tegen me tijdens het rennen!! Even serieus?? Ik loop te hyperventileren!

Spijkenisse is helaas wel wat ver ja. Jammer.. Maar als we ongeveer dezelfde snelheid lopen, kunnen we 29 mei misschien een beetje samen opgaan? Er gaat ook nog een collega'tje van me mee om mij te supporteren :)

Erg hè, Kim? Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan hardlopen :')

Hihi ik woon tegenwoordig in Rotterdam :=
Ik praat inderdaad ook tegen m'n vriendinnetje. Ik heb ergens gelezen als je kunt praten tijdens het rennen zit je op een juist tempo. Ik wil het binnen een half uurtje kunnen. Inderdaad ook de 5km. Ik weet dat er nog iemand hier op bokt die ik ook buiten bokt spreek ook gaat en we zouden kijken of het klikte om samen te rennen. Kunnen helaas niet samen trainen omdat zij wel in Spijkenisse woont haha. Maar voel je vrij om aan te schuiven :j

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:41

Mag ik ook aanschuiven?
Dit topic zou voor mij weleens als een goede extra motivatie kunnen werken. Het valt me gewoon vies tegen om de draad weer echt op te pakken met actief sporten.Net of ik het niet durf ofzo..

Lang verhaal kort, altijd veel gesport tot een jaar of 5 terug. Door tijdgebrek en andere verplichtingen niet veel meer gedaan dan beetje recreatief paardrijden. Na een pittige operatie rustig de gewone dingen weer opgebouwd. En onder het motto nieuwe start voorgenomen om het hardlopen op te pakken vorig najaar. Altijd gedacht dat het niet kon vanwege gevoelige knieën, maar besloten het met goede schoenen te proberen. Dat ging beter dan verwacht, m'n asics nimbus zitten/lopen heerlijk. Door het winterweer/drukte/ gebrek motivatie een winterstop gehad. En probeer het nu met Evy weer op te pakken.
Als ik eenmaal bezig ben, vindt ik het echt fijn. Ookal is het echt nog met kleuterstapjes vooruit. En dan komt die verrekte sporters mentaliteit van vroeger om de hoek, en gaat het niet zoals ik graag wil. En denk dan al snel van laat maar, het wordt toch niet meer zoals vroeger toen ik fanatiek sporten deed gewoon omdat ik het leuk vond.
En toch als ik eenmaal bezig ben, heb ik er wel lol aan.
Doel is eigenlijk om in September 5km te kunnen lopen, puur om mezelf te bewijzen dat ik het kan.

Ik neem nog geen drinken mee onderweg, begin pas net. Ik loop met zo'n klein heuptasje voor m'n telefoon of zo'n armhouder. Vorig jaar bij de aktiesport zo'n heuptasje met kleine bidons aangeraden gekregen op zoek naar een fijn heuptasje. Uiteindelijk daarna een simpele fijne bij de action gevonden.
Laatst bijgewerkt door samirah op 17-04-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:43

Ik meld me ook!

Ben sinds kort weer begonnen met hardlopen (nou ja, hard...). Was in 2014 begonnen met lopen, na een al eerder mislukte poging in 2008. Het ging best goed, liep twee keer per week en kon al 5 kilometer binnen 40 minuten lopen. Helaas viel ik in augustus 2014 van mijn paard en liep daarbij een tibia plateau fractuur op (onderdeel van kniegewricht) en ben ik eigenlijk nog steeds aan het revalideren (vooral qua spierkracht in mijn linkerbeen en de soepelheid van de knie). In april 2015 ben ik voor de laatste keer geopereerd aan mijn knie en in november 2015 kreeg ik groen licht van de fysio om rustig aan weer te beginnen. Dus nieuwe schoenen gekocht en voorzichtig aan weer gaan wandelen en kleine stukjes rennen (lees: van lantaarnpaal naar lantaarnpaal).

Nu doe ik het meestal alleen en miste ik toch wel een beetje de stok achter de deur. Het doel staat. In mei de Marikenloop (5 km) en in november de zevenheuvelennacht (7 km). De teamkleding is binnen (ben een soort van geadopteerd door familie van mijn oude huisgenootje) en het betere weer komt er weer aan. Nu de conditie nog, die is echt belabberd.

Dus heb ik me aangemeld bij een hardloopgroep van de Decathlon hier in de stad. Elke zaterdagochtend een groepstraining plus een schema voor twee individuele trainingen per week. Die twee keer haal ik helaas nog niet. Mijn knie blijft een zwak punt en ik moet goed naar mijn lichaam luisteren. Dus ik doe nu twee keer per week de looptraining en een keer per week aan hot yoga. Daarnaast probeer ik het paardrijden weer op te pakken, maar ik mis volledig de motivatie hiervoor (om verschillende redenen). Gelukkig heb ik een fijne bijrijdster en ontbreekt het paardlief aan niets.

Maar goed, het hardlopen. Mijn doel is om de 5 km binnen de 40 minuten te lopen en het liefst zonder wandelen tussendoor, maar als dat niet lukt is het ook niet heel erg. Ben allang blij dat ik weer kan lopen, dat is ook lange tijd niet zeker geweest. En nu ik weer een tijdje bezig ben, begin ik het ook weer leuk te vinden, het eerste begin was echt weer vreselijk. Maar dat heerlijke fitte gevoel na afloop maakt een hoop goed!

Aanvulling: ik gebruik overigens Runkeeper en heb pas sinds kort weer ontdekt hoe je in de gratis versie je eigen training erin kunt zetten. Ik heb dus het schema van de loopgroep erin gezet en volg deze. Mijn rondje is alleen wat langer, dus ik knoop er nog een klein stukje aan vast en wandel daarna naar huis. Mijn schoenen zijn van Asics, de gel nimbus. Lopen erg fijn!
Laatst bijgewerkt door Moska op 17-04-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:46

Ik meld me ook! Ben een echte beginner en kan het niet hardlopen noemen. :') Heb zelf een loopband dus ik loop niet buiten.

Gebruik de c25K app, heb week 4 nu 2 keer afgerond maar doe 'm weer opnieuw. Heb teveel moeite met de laatste 5 minuten. :') Ik loop om de dag.

Selina, volgens mij hebben wij dezelfde schoenen. :))
Afbeelding

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:50

Cynthia, wil je perse iedere week op dezelfde dagen lopen? Anders kan je natuurlijk gewoon je schema van lopen en dan 2 dagen rust blijven aanhouden. Kom je alleen steeds op een andere dag uit.
Lootje heb je een doel om voor de ladiesrun? Misschien helpt je dat om toch de motivatie te vinden om ook alleen te gaan als je vriendin niet kan. Al is uitlopen natuurlijk ook een doel!
Praten is inderdaad een goede graadmeter voor je tempo.

Wat voor muziek luisteren jullie tijdens t lopen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:51

Tss, Anthea, na-aper >;) :+

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:55

WillemYntJee schreef:
Cynthia, wil je perse iedere week op dezelfde dagen lopen? Anders kan je natuurlijk gewoon je schema van lopen en dan 2 dagen rust blijven aanhouden. Kom je alleen steeds op een andere dag uit.
Lootje heb je een doel om voor de ladiesrun? Misschien helpt je dat om toch de motivatie te vinden om ook alleen te gaan als je vriendin niet kan. Al is uitlopen natuurlijk ook een doel!
Praten is inderdaad een goede graadmeter voor je tempo.

Wat voor muziek luisteren jullie tijdens t lopen?

Ja mijn doel is gewoon uitlopen. Dit topic motiveert ook moet ik zeggen. Denk dat ik zo nog even m'n loopbroek aan ga doen en nog een half uurtje ga trainen :j

Als ik samen loop met vriendin geen muziek, alleen gewoon wat er in m'n lijst staat op m'n telefoon

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:57

Als ik alleen loop heb ik de radiofunctie aan op mijn telefoon, meestal is Skyradio het best te ontvangen. Zou eigenlijk niet weten hoe ik mijn eigen muziek erop zou moeten zetten :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:20

Veel enthousiaste beginners of met de goede voornemens. En een aantal die wel gaan, maar zichzelf de hele rit door afvragen wat ze in hemelsnaam aan het doen zijn :')

Ik zit meestal pas na een paar kilometer in een lekker ritme en dat heeft vooral te maken met mijn ademhaling. Die is niet optimaal, maar wordt steeds stabieler als ik door blijf lopen. Vooral goed uit blijven ademen.

Dankzij mijn sportwatch loop ik nu wat ik loop, omdat ik dan zie wanneer ik langzamer begin te lopen. Meestal het gevolg van gemakzucht, ik vind het wel prima zo. Maar als ik de harde cijfers zie geef ik mijzelf toch weer een push om meer tempo te maken. Ik hoef niet perse sneller te lopen, maar steeds langzamer is ook niet de bedoeling :+

Samen lopen is gezellig, maar dan moet je het wel eens zijn qua tempo en afstand. Ik loop eigenlijk altijd alleen, omdat ik dan kan gaan als het mij uitkomt. Wel met muziek op of met mijn paard aan de hand mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:35

Ik wil niet met iemand gaan lopen, bang dat je niet hetzelfde tempo hebt maar ik vind het flexibele zo fijn daarom sport ik ook het liefst alleen in de sportschool. Ik ga wanneer ik wil, wanneer ik 's morgens wakker ben in het weekend.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:38

Ja als je genoeg doorzettingsvermogen hebt is alleen ook wel heel fijn. Vriendinnetje en ik hebben zelfde tempo ook erg fijn. Als ik alleen ren probeer ik altijd een stapje extra te zetten en een trap meenemen bijvoorbeeld

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:39

Jaaaaren terug ging ik met iemand sporten, allebei gedemotiveerd dus dat schoot niet op hahaha.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:10

Ik zal mij hier dan ook maar even melden,
Ik ben het renmaatje van Lootje1991 :j

Hier niet echt een specifiek doel, vooral minder last van mijn astma krijgen, wat afvallen en ervoor zorgen dat lootje haar doel bereikt :D

Ikzelf ben ook moeilijk te motiveren als ik alleen ben.
Of vriend word mee gesleept of ik ga samen met vriendin.
Als vriend mee is dan kom ik kruipend thuis, wat heel goed is maar soms ook te :')

Voor diegene die interesse hebben:
Bij de lidl hebben ze binnenkort fitness/renkleding in de aanbieding.
fitness vanaf 2 mei en hardloop vanaf 9 mei. en 17 mei sportmode.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:17

Wat ik eigenlijk nog wel wil is zichtbaarheid/verlichting voor tijdens het lopen 's avonds.
Is dat ergens betaalbaar te vinden?
Wat gebruiken jullie daarvoor?