Te veel de zon / zonnebank in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

In hoeverre ken je de gevolgen & houd je er rekening mee op schaal van 1 tot 10?

1
Geen stemmen
2
3 (1%)
3
6 (2%)
4
8 (3%)
5
10 (4%)
6
14 (6%)
7
46 (22%)
8
53 (25%)
9
34 (16%)
10
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 204

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 13:02

Delphi dat is wel zo, maar doe dingen met mate dan is het niet zomaar schadelijk.
Het is ook iets wat in je familie kan zitten, maar dat is een deel. Een ander deel is het in de zon zitten. :)

KarmaChansy

Re: Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:44

ik let erg goed op vanwege zonneallergie :j ik moet echt elke 15/20 min met factor 50 smeren en dan verbrand ik alsnog, tesamen met veel rode plekjes en heel veel jeuk :( Ik verbrang erg en wordt daarna net zo wit als ik was. Ik ben als kind zijnde wel mee naar het strand geweest, maar bleef uit de zon. het allerergste nog vond ik de opmerking van volwassen mensen die mij gewoon uitlachte omdat ik zo wit als melk was.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:02

xniieeenke schreef:
Delphi dat is wel zo, maar doe dingen met mate dan is het niet zomaar schadelijk.
Het is ook iets wat in je familie kan zitten, maar dat is een deel. Een ander deel is het in de zon zitten. :)

Zo denk ik inderdaad ook, alles met mate. Ik denk zelfs dat het ook erfelijk bepaald is hoe gevoelig je bent voor DNA beschadiging door zon/zonnebanken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:10

Ik ken de gevolgen en ik zon volop! Tja je kan ook longkanker krijgen zonder te roken. Dus krijg ik het....wie kan aantonen dat het zeker komt doordat ik zon? Is het antwoord ja tja dan is het een risico dat ik heb genomen. Ik heb er NU teveel voordelen van om heel mijn leven maar uit de zon te blijven met het risico dat.... Ik smeer wel elk halfuur en laat mezelf niet verbranden en ga niet weken aan een stuk 3x pw onder de zonnebank. (laat staan dagelijks)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:33

Zonnetje81 schreef:
....wie kan aantonen dat het zeker komt doordat ik zon? ...

Wetenschappers:
Klik
Klik
Klik
Klik
Klik
...

Nou ja, ik heb geen zin om langer dan 5 minuten te zoeken, you get the point. Toepasselijke username trouwens. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:34

Je kan het ook krijgen als je amper ooit in de zon zit....dus ik bedoel niet dat er een verhoogde kans is maar dat die ene persoon het daadwerkelijk daardoor krijgt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:39

Mijn vader heeft al bijna 40 jaar huidkanker.. En niet door het zonnen daar heeft hij altijd een hekel aan gehad en als hij al in de zon zat was het beschermd.. Ondanks dat hij huidkanker heeft gebruik ik niet altijd een zonnebrandcreme..
Ik heb zonne allergie, maak bijna geen vit.D aan.. Ging vroeger ook onder de zonnebank ivm met die allergie en vit.D ik werd onder de zonnebank ook bijna niet bruin. (moest dat ook langzaam opbouwen beginnen met 2 minuten per dag en na 3 dagen 1 minuut langer en zo uitbouwen tot maximaal 20 minuten)
Sinds ruim 5 jaar ben ik postbezorger, smeer mezelf zelden in.. Doordat ik nu dagelijks buiten ben, helaas op het heetst van de dag went mijn lichaam langzaam aan de zon. En heb ik van de allergie bijna geen last meer. Ik vind het lastig om mezelf in te smeren omdat de meeste cremes, olieen de huid zo afsluiten waardoor ik nog meer zweet dan wat ik normaal al doe..
Dus wie heeft voor mij de tip qua creme die de huid niet zo afsluit..

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:51

Delphi schreef:
Ik houd er wel wat rekening mee, maar eigenlijk niet meer dan jaren geleden. Tegenwoordig lijkt het wel of alles schadelijk is en bijna alles wat je eet en drinkt slecht is. Ik lees een hoop al niet meer en gebruik gewoon mijn nuchtere verstand.

Mijn kinderen smeer ik bij veel zon goed in en houd ze de eerste 20 min. uit de zon. Ook op het warmste van de dag houd ik ze uit de zon. Op het strand of aan het zwembad smeer ik ze helemaal in, thuis waar ze geregeld in de schaduw zitten alles behalve de benen.
Die worden langzaam bruin, maar verbranden nooit bij ze.
Op dagen als deze waar de zon af en toe even door komt piepen smeer ik ze nog niet in.

Zelf ga ik gerust een uurtje in de zon zonder mezelf in te smeren. Op het heetst van de dag ga ik wel uit de zon en als ik heel de dag buiten ben smeer ik me wel in.
Ik word snel bruin zonder dat ik eigenlijk verbrand.
Echter uren onbeschermd bakken in de zon doe ik niet.

Mijn schoonmoeder heeft een plek op haar huid laten verwijderen waar kwaadaardige cellen in zaten, maar wel een vorm die niet uitzaait. Zij smeerde zich altijd in en kwam bijna nooit in de zon.

Een vriendin van me heeft een grote melanoom op haar rug laten verwijderen. Zij heeft een lichte huid die snel verbrand. Zij heeft nooit recht in de zon gelegen en smeerde zich altijd in. Ook als kind werd ze veel uit de zon gehouden en altijd ingesmeerd.

Zonnen zonder insmeren, verbranden en zonnebanken zal echt wel een invloed hebben op de toename huidkanker. Maar ik denk ook dat het voor een groot deel erfelijk bepaald is en vaker voorkomt bij hele lichte huidjes.

Nooit bedacht dat deze 2 regelmatig samengaan? Mensen met een lichte huid hebben gewoonweg minder pigment, dus verbranden ook sneller.
Buiten dat, het gaat om de hoeveelheid UV-straling die je opdoet. Hoe vaker je verbrand, hoe groter het risico op huidkanker is maar dat betekent niet dat als je nooit verbrand, je geen (verhoogd) risico op huidkanker hebt als je veel in de zon zit.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:55

Ik heb een hele bleke huid en rood haar, dus io verbrand al bij het woord zon :') zit daarom meestal in de schaduw. Ik smeer eigenlijk wel alleen zonnebrand als de zon echt fel is. Vaak ook als ik ga paardrijden enzo zodat ik niet verbrand. Maar heel veel ben ik er niet mee bezig.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:21

Zonnetje81 je begrijpt het niet maar je wilt het ook niet begrijpen, dat tweede is jammer. Het is voor een deel genetisch bepaald, maar ook een groot deel komt door te lang in de zon zitten. Uit de zon blijven is ver gezocht (tenzij het bij jou in extreme mate is, maar denk bij jou niet), maar de hele dag in de zon kan zelfs niet als je de hele tijd smeert. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:27

Ik ben me er bewust van, en houd er erg rekening mee. Smeer me altijd goed in, hoofd bedekt, op de hete momenten de schaduw in. En al helemaal niet uren liggen bakken, heb ik toch al niet het geduld voor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:41

intral schreef:
Nooit bedacht dat deze 2 regelmatig samengaan? Mensen met een lichte huid hebben gewoonweg minder pigment, dus verbranden ook sneller.
Buiten dat, het gaat om de hoeveelheid UV-straling die je opdoet. Hoe vaker je verbrand, hoe groter het risico op huidkanker is maar dat betekent niet dat als je nooit verbrand, je geen (verhoogd) risico op huidkanker hebt als je veel in de zon zit.

Absoluut, maar die vriendin met een melanoom is nooit verbrand. Zij bleef juist altijd uit de zon en smeerde zich altijd in. Ik denk zelf dat dat type huid sowieso gevoeliger is om bijv. huidkanker te ontwikkelen. Zon, verbranden en zonnebanken zal dat risico nog meer verhogen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:43

Je hoeft niet te verbranden om melanoom te krijgen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:37

magda_90 schreef:
Je hoeft niet te verbranden om melanoom te krijgen.

En dit is wat het overgrote deel van de mensen even goed moet leren, amen. _/-\o_

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:54

Daarbij hoef je al helemaal niet actief deel te nemen aan het 'zonnend verkeer'. Melanoomkanker ontstaat uit een defect gen in je cellen en dat gebeurt... gewoon zo maar. Er zijn condities die de kans erop verhogen maar zelfs als je nooit buiten komt, kun je het ook krijgen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:09

magda_90 schreef:
Daarbij hoef je al helemaal niet actief deel te nemen aan het 'zonnend verkeer'. Melanoomkanker ontstaat uit een defect gen in je cellen en dat gebeurt... gewoon zo maar. Er zijn condities die de kans erop verhogen maar zelfs als je nooit buiten komt, kun je het ook krijgen.

Nu is elk soort kanker natuurlijk een genmutatie die verkeerd is gegaan, maar het is algemeen bekend dat roken het risico op longkanker verhoogd, maar dat je niet hoeft te roken om longkanker te krijgen (of, net zoals iedereen die roept "mijn oudtante is 100 geworden en die rookte wel als een ketter", je hoeft geen longkanker te krijgen als je wel rookt).
Dit is met melanomen, basaalcelcarcinomen ect. precies hetzelfde. Je hoeft niet in de zon te liggen om huidkanker te krijgen maar als je het wel doet vergroot je de kans wel. En ja, uitzondering bevestigt altijd de regel maar er is naar mijn weten geen type huid dat uit zichzelf (!) gevoeliger is voor huidkanker. Dus stel bijvoorbeeld, van elke huidskleur 1 iemand, en al die mensen komen nooit in aanraking met beinvloedende factoren, krijgen mensen met een lichte huid niet eerder huidkanker dan mensen met een donkerdere huid. Maargoed zoals ik al zei, naar mijn weten. Mocht wel iemand een linkje hebben naar een wetenschappelijk onderzoek lees ik dat graag. :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:17

magda_90 schreef:

Neemt niet weg dat je de kans erop vergroot door veel in de zon te komen. Net als longkanker en roken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:19

De twee berichten hierboven, exact wat ik zei ja.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:20

Ik snapte niet helemaal wat je bedoelde, maar we zitten op één lijn zie ik +:)+

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:22

magda_90 schreef:
De twee berichten hierboven, exact wat ik zei ja.

Precies, mijn reactie was een aanvulling op jouw stukje. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:22

De condities die ik bedoel, waardoor de kans verhoogd wordt, is dus lang in de zon zitten bijvoorbeeld. Maar je hoeft niet altijd van lang zonnen melanoom te krijgen.
Eén lijn dus. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:06

wendyenbram schreef:
Ja hoor Nutrimetics (oorspronkelijk uit Australië ) bezit dat allemaal. is niet heel goedkoop normaal wel 42 euro voor 400 ml en 38 voor 200 ml. maar wel 1 product voor het hele gezin. dus niet voor elke leeftijd een aparte fles/tube of wat dan ook.

Haai, is dat inderdaad vrij van allerlei dubieuze dingen zoals parabenen en nano-deeltjes enzo?

Ik heb nu Lovea liggen maar dat schijnt nog niet 100% vrij te zijn van mogelijk schadelijke stoffen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:23

Bij kassa vorige week werd het een en ander vertelt. Een flesje van 200ml is goed voor 6x volledig insmeren... Men smeert dus veel te dun!

In mijn familie komt huidkanker veel voor, dus ik bescherm mij heel goed om de kans ten minste niet te vergroten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:57

pmarena schreef:
wendyenbram schreef:
Ja hoor Nutrimetics (oorspronkelijk uit Australië ) bezit dat allemaal. is niet heel goedkoop normaal wel 42 euro voor 400 ml en 38 voor 200 ml. maar wel 1 product voor het hele gezin. dus niet voor elke leeftijd een aparte fles/tube of wat dan ook.

Haai, is dat inderdaad vrij van allerlei dubieuze dingen zoals parabenen en nano-deeltjes enzo?

Ik heb nu Lovea liggen maar dat schijnt nog niet 100% vrij te zijn van mogelijk schadelijke stoffen.

Ja dat is idd vrij van al die zooi. en het plakt niet. Ook heel fijn. Afgelopen week ver weg, op vakantie geweest, en was mijn zonnebrandmiddel van Nutrimetics op (veel zon, veel smeren) Heb ik noodgedwongen weer nivea gekocht. en gadsie wat voelt dat zwaar aan en plakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:03

Ik zit een beetje te zoeken en kan toch niet echt iets vinden over nano-deeltjes of die gegarandeerd ergens niet in zitten, lastig onderwerp lijkt dat te zijn -O-

Klinkt ook alsof middelen die niet als een witte waas op de huid blijven liggen, automatisch nano-deeltjes hebben?