Het is ook iets wat in je familie kan zitten, maar dat is een deel. Een ander deel is het in de zon zitten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xniieeenke schreef:Delphi dat is wel zo, maar doe dingen met mate dan is het niet zomaar schadelijk.
Het is ook iets wat in je familie kan zitten, maar dat is een deel. Een ander deel is het in de zon zitten.
Delphi schreef:Ik houd er wel wat rekening mee, maar eigenlijk niet meer dan jaren geleden. Tegenwoordig lijkt het wel of alles schadelijk is en bijna alles wat je eet en drinkt slecht is. Ik lees een hoop al niet meer en gebruik gewoon mijn nuchtere verstand.
Mijn kinderen smeer ik bij veel zon goed in en houd ze de eerste 20 min. uit de zon. Ook op het warmste van de dag houd ik ze uit de zon. Op het strand of aan het zwembad smeer ik ze helemaal in, thuis waar ze geregeld in de schaduw zitten alles behalve de benen.
Die worden langzaam bruin, maar verbranden nooit bij ze.
Op dagen als deze waar de zon af en toe even door komt piepen smeer ik ze nog niet in.
Zelf ga ik gerust een uurtje in de zon zonder mezelf in te smeren. Op het heetst van de dag ga ik wel uit de zon en als ik heel de dag buiten ben smeer ik me wel in.
Ik word snel bruin zonder dat ik eigenlijk verbrand.
Echter uren onbeschermd bakken in de zon doe ik niet.
Mijn schoonmoeder heeft een plek op haar huid laten verwijderen waar kwaadaardige cellen in zaten, maar wel een vorm die niet uitzaait. Zij smeerde zich altijd in en kwam bijna nooit in de zon.
Een vriendin van me heeft een grote melanoom op haar rug laten verwijderen. Zij heeft een lichte huid die snel verbrand. Zij heeft nooit recht in de zon gelegen en smeerde zich altijd in. Ook als kind werd ze veel uit de zon gehouden en altijd ingesmeerd.
Zonnen zonder insmeren, verbranden en zonnebanken zal echt wel een invloed hebben op de toename huidkanker. Maar ik denk ook dat het voor een groot deel erfelijk bepaald is en vaker voorkomt bij hele lichte huidjes.
intral schreef:Nooit bedacht dat deze 2 regelmatig samengaan? Mensen met een lichte huid hebben gewoonweg minder pigment, dus verbranden ook sneller.
Buiten dat, het gaat om de hoeveelheid UV-straling die je opdoet. Hoe vaker je verbrand, hoe groter het risico op huidkanker is maar dat betekent niet dat als je nooit verbrand, je geen (verhoogd) risico op huidkanker hebt als je veel in de zon zit.
magda_90 schreef:Daarbij hoef je al helemaal niet actief deel te nemen aan het 'zonnend verkeer'. Melanoomkanker ontstaat uit een defect gen in je cellen en dat gebeurt... gewoon zo maar. Er zijn condities die de kans erop verhogen maar zelfs als je nooit buiten komt, kun je het ook krijgen.
magda_90 schreef:Daarbij hoef je al helemaal niet actief deel te nemen aan het 'zonnend verkeer'. Melanoomkanker ontstaat uit een defect gen in je cellen en dat gebeurt... gewoon zo maar. Er zijn condities die de kans erop verhogen maar zelfs als je nooit buiten komt, kun je het ook krijgen.
wendyenbram schreef:Ja hoor Nutrimetics (oorspronkelijk uit Australië ) bezit dat allemaal. is niet heel goedkoop normaal wel 42 euro voor 400 ml en 38 voor 200 ml. maar wel 1 product voor het hele gezin. dus niet voor elke leeftijd een aparte fles/tube of wat dan ook.
pmarena schreef:wendyenbram schreef:Ja hoor Nutrimetics (oorspronkelijk uit Australië ) bezit dat allemaal. is niet heel goedkoop normaal wel 42 euro voor 400 ml en 38 voor 200 ml. maar wel 1 product voor het hele gezin. dus niet voor elke leeftijd een aparte fles/tube of wat dan ook.
Haai, is dat inderdaad vrij van allerlei dubieuze dingen zoals parabenen en nano-deeltjes enzo?
Ik heb nu Lovea liggen maar dat schijnt nog niet 100% vrij te zijn van mogelijk schadelijke stoffen.