Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Suliko schreef:Edit: zie nu dat Lusitana op mij geantwoord heeft. Ik denk helaas dat het eerder andersom is, dat kippen uit natuurlijk gedrag hun eieren op horen te eten. Wat ook heel erg logisch is, ze nemen de eiwitten terug die ze zojuist verloren zijn (het zijn dus geen extra proteine, dat hebben ze er juist net uitgeperst). Maar omdat wij mensen constant eieren weghalen, hebben kippen zichzelf aangeleerd dat ze eieren niet op horen te eten. Ik had namelijk echt begrepen dat kippen ze van nature wel op horen te eten. Dus dan zijn het wij mensen die dit verstoord hebben (zoals we wel vaker doen)
Al zou ik dus even een bron moeten gaan zoeken om dit te bevestigen, ik wil niet zomaar met een feit gooien. Voor zover ik het weet, heb ik het altijd zo begrepen.
Nee, want dat eten ze feitelijk hun eigen jongen op, wat het voortbestaan van de soort in gevaar brengt. Voortplanting is instinct, dat fok je niet zomaar uit een dier.
Lusitana schreef:safina schreef:Dat wordt wel degelijk beïnvloed door mensen. Dat wil zeggen: leghyprides worden op een grote productie gefokt. Mensen selecteren bij het fokken op deze eigenschappen. Ze creëren daarmee kippen die zoveel mogelijk eieren leggen tegen een zo laag mogelijke voerconversie.
Ik weet niet wat je met "wilde" kippen bedoelt, maar pluimvee dat niet voor productie van eieren gefokt is en in de natuur leeft (korhoenders bijvoorbeeld), legt doorgaans maar een paar keer per jaar eieren.
In een latere post ben ik hier op teruggekomen, omdat ik het nagezocht heb.![]()
Maar de beinvloeding gaat niet verder dan selectie en ik zie niet hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben in het geval van kippen die niet lijden onder het leggen van eieren op zich.
(Wel onder de omstandigheden waarbij ze dat doen in de "industrie". Maar de vraag was op veganisten de eieren van eigen kippen zouden eten.)
Suliko schreef:tamary schreef:Nee, want dat eten ze feitelijk hun eigen jongen op, wat het voortbestaan van de soort in gevaar brengt. Voortplanting is instinct, dat fok je niet zomaar uit een dier.
Ik heb het hier over onbevruchte eieren.Een kip weet prima het verschil. Een kip zal inderdaad niet een ei opeten die bevrucht is. Dus ze eten dan niet feitelijk hun eigen jongeren op.
tamary schreef:Suliko schreef:
Ik heb het hier over onbevruchte eieren.Een kip weet prima het verschil. Een kip zal inderdaad niet een ei opeten die bevrucht is. Dus ze eten dan niet feitelijk hun eigen jongeren op.
Als ze prima het verschil zouden weten, zouden ze geen eieren leggen zonder dat er een haan over ze heen geweest is. Eieren leggen doen ze ook zonder dat er ooit een haan bij geweest is. Haan kan ook nog eens onvruchtbaar zijn.
Verder hebben we het hier over natuurlijk gedrag, dus gedrag wat van nature in de wilde soort voorkomt. Daar is van haanloze toompjes kippen geen sprake en zou dit fenomeen enkel als kannibalisme kunnen worden aangemerkt. Kannibalisme betekent geen nageslacht en dus sterft of de soort of het individu met deze eigenschap meteen uit. Het kan dus geen natuurlijk gedrag zijn/worden omdat het meteen weggeselecteerd wordt.
tamary schreef:Suliko schreef:
Als ze prima het verschil zouden weten, zouden ze geen eieren leggen zonder dat er een haan over ze heen geweest is. Eieren leggen doen ze ook zonder dat er ooit een haan bij geweest is. Haan kan ook nog eens onvruchtbaar zijn.
Verder hebben we het hier over natuurlijk gedrag, dus gedrag wat van nature in de wilde soort voorkomt. Daar is van haanloze toompjes kippen geen sprake en zou dit fenomeen enkel als kannibalisme kunnen worden aangemerkt. Kannibalisme betekent geen nageslacht en dus sterft of de soort of het individu met deze eigenschap meteen uit. Het kan dus geen natuurlijk gedrag zijn/worden omdat het meteen weggeselecteerd wordt.
safina schreef:Lijkt mij een mooie, pragmatische insteek. Het gaat uiteindelijk ook om het verschil dat je maakt. En het is treurig als je je moet verantwoorden voor wat je niet doet, terwijl het gaat om alles wat je wél doet. Zo zou het niet moeten zijn.
Maar het uitgangspunt dat je als mens geen dieren mag gebruiken of eten, is een heel principieel uitgangspunt. En ik heb heel benieuwd hoe de mensen die daar wat minder pragmatisch in staan dan jij dat zien. Wat hun ideaalplaatje is. En hoe ze dat vertalen naar praktische dilemma's, zoals de vraag of je als mens überhaupt mag beslissen over leven of dood van een dier. Of het ook betekent dat je als mens alle dieren moet beschermen en verzorgen. Die kip en die vos: voor wie kiest zo iemand en waarom? Of hoor je als mens je daar sowieso niet in te mengen? En moet je ook het ongeboren leven van een dier beschermen?
Suliko schreef:tamary schreef:Als ze prima het verschil zouden weten, zouden ze geen eieren leggen zonder dat er een haan over ze heen geweest is. Eieren leggen doen ze ook zonder dat er ooit een haan bij geweest is. Haan kan ook nog eens onvruchtbaar zijn.
Een kip legt wel degelijk een onbevrucht ei om de zoveel tijd, dat is de eisprong... Vandaar dat ze eieren blijven leggen ongeacht er een haan in de buurt is of niet. En die eieren horen ze dus op te eten.
Dus het is juist een hele logische en natuurlijke actie, een kip hoort onbevruchte eieren op te eten om de proteïnen aan te vullen die ze zojuist verloren met de eisprong. Dat is juist een hele slimme zet van de natuur en zou er dus niet op een natuurlijke manier uitgeselecteerd worden. Het is geen kannibalisme. Heel veel andere dieren eten bijvoorbeeld de nageboorte op, ook een slimme zet van de natuur, dat is ook geen kannibalisme? Ze eten geen levend jong op, maar een eigen levenloos product.
safina schreef:Ze lijden er wel degelijk onder. Gedurende de anderhalf jaar dat ze in productie zijn, treedt botontkalking op. Ze kunnen namelijk niet voldoende calcium opnemen en opslaan om zoveel stevige eierschalen te produceren. Daardoor heeft een substantieel deel te kampen met botbreuken. Je kunt dat niet compenseren door meer kalk te voeren. Ze moeten het namelijk ook kunnen omzetten en opslaan. ( http://pub.epsilon.slu.se/10894/1/wistedt_a_131121.pdf)
Citaat:Ik kan wel wat uit eigen ervaring vertellen. Van de 20 leghybrides (Loman Brown) die ik had zijn er 12 vroegtijdig gaan hemelen, meestal ergens tussen de 2 en de 4 jaar. En dat is niet omdat ze dan de soep ingaan, maar omdat ze legproblemen krijgen. Eieren met dunne, onregelmatige en gebroken schalen, windeieren, legnood, eieren die in de cloaca kapot gaan etc. En als je dan naderhand naar de eierstokken kijkt, zie je daar tumoren en cystes. Bij onze gewone raskippen, die zo ongeveer om de dag een ei leggen en in de winter even niets, heb ik dat nog nooit gehad. Ik vermoed toch dat het een ongemak is dat samenhangt met de hoge productie die ze hebben gedraaid of een ongewenst neveneffect van de genetische selectie.
Lusitana schreef:Maar laat ik het eens omdraaien. Hoe wil je gaan voorkomen dat je eigen kippen eieren leggen?
Want mijn standpunt is, dat als je kippen hebt er geen enkele reden is om de eieren niet te eten omdat ze anders maar wegrotten.
Citaat:daarbij zijn proeven gedaan opproductie leg hennen in kooien. Nietv op scharrelkippen, voor zover ik het begrepen heb en dat kan ook niet, ze gaan ook uit van globale cijfers uit de leg insdustrie, niet van particulieren. Het dieet van een kip dat voeding krijgt of eentje die het in meerder hectare bij elkaar kan scharrelen, kan nogal verschillen.
Citaat:Ik heb diverse soorten kippen en ze leggen allemaal 6 eieren in de week en de eend is nu ook begonnen...
Citaat:Overigens was er de laatste keeren kuiken bij waarbij de poten raar stonden en die moeilijkheden had met lopen, maar binnen twee weken kon die gewoon lopen en op stok komen en het is helemaal recht gekomen en het was het grootste en dikste kuiken van allemaal.
En geboren en getogen scharrelkip. Kruising van de hier inheemse kaalnek en "chinees".
Citaat:Maar laat ik het eens omdraaien. Hoe wil je gaan voorkomen dat je eigen kippen eieren leggen?
Want mijn standpunt is, dat als je kippen hebt er geen enkele reden is om de eieren niet te eten omdat ze anders maar wegrotten.
Citaat:"Onnatuurlijk veel eieren leggen" kan helemaal niet. Meer dan 1 per dag (eigenlijk meer dan 24 uur, dus uiteindelijk missen ze een dag) gaat niet en dat doen ook "wilde" kippen.
Dit wordt niet beïnvloed door mensen.
En hoe beter de kip gevoerd wordt, hoe beter de eieren en een goed gehouden en gevoerde kip zal ook bijna het hele jaar door, soms gewoon het hele jaar door, leggen.
Bij tekorten onstaan er fouten in de eieren, meestal te zien aan de schaal.
De grotere kippensoorten leggen wel grotere eieren dn de "wilde" kippen en die worden daarom gebruikt voor de " eier industrie". Maar er is geen sprake van ingrijpen wat de productie betreft.
safina schreef:Het onderzoek is gedaan onder leghybrides. Dat zijn hennen die dus een productie hebben van 300-350 eieren per jaar. Dit soort hennen wordt ingezet in commerciële bedrijven (ook als scharrelkippen). Conclusie is dat hennen niet genoeg calcium kunnen opnemen en vasthouden om in deze hoge mate eieren te produceren én daarbij gezonde, sterke botten te houden. En dat simpelweg meer calcium toevoegen aan hun dieet dat niet oplost. Met botbreuken als gevolg.
En ik zie niet in waarom het veel uit zou maken of ze buiten scharrelend hun calcium krijgen of dat het wordt toegevoegd aan het voer.
Janneke2 schreef:Binnen bepaalde grenzen vind ik het wel verschil maken : een dier dat op een natuurlijke manier kan bewegen en calciumrijk voedsel krijgt, maakt sterkere botten aan dan een dier dat weinig tot totaal niet kan bewegen.
Sterke botten zijn nu eenmaal niet alleen het resultaat van calcium, maar ook van spierarbeid en belasting van die botten.
kohtje schreef:Jemig wat zijn die filmpje langdradig. Sorry maar ik kan me echt er niets bij voorstellen dat je bv eieren van je eigen kippen niet eet.
Dar iemand geen vlees of vis eet kan ik me nog wat bij voor stellen maar voor mij is veganistisch echt een stap te ver.
8nnemiek schreef:Ik lees het als "dat iemand veganistisch eet is in mijn ogen een stap te ver", maar je kan het inderdaad ook anders lezen