Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:21

Die van mij leggen in de winterperiode niet, sinds een week of 3 wordt er weer gelegd. Heb met 3 krielhennetjes gemiddeld 2 eieren in de 3 dagen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:22

tamary schreef:
Suliko schreef:
Edit: zie nu dat Lusitana op mij geantwoord heeft. Ik denk helaas dat het eerder andersom is, dat kippen uit natuurlijk gedrag hun eieren op horen te eten. Wat ook heel erg logisch is, ze nemen de eiwitten terug die ze zojuist verloren zijn (het zijn dus geen extra proteine, dat hebben ze er juist net uitgeperst). Maar omdat wij mensen constant eieren weghalen, hebben kippen zichzelf aangeleerd dat ze eieren niet op horen te eten. Ik had namelijk echt begrepen dat kippen ze van nature wel op horen te eten. Dus dan zijn het wij mensen die dit verstoord hebben (zoals we wel vaker doen :') )
Al zou ik dus even een bron moeten gaan zoeken om dit te bevestigen, ik wil niet zomaar met een feit gooien. Voor zover ik het weet, heb ik het altijd zo begrepen.

Nee, want dat eten ze feitelijk hun eigen jongen op, wat het voortbestaan van de soort in gevaar brengt. Voortplanting is instinct, dat fok je niet zomaar uit een dier.

Ik heb het hier over onbevruchte eieren. ;) Een kip weet prima het verschil. Een kip zal inderdaad niet een ei opeten die bevrucht is. Dus ze eten dan niet feitelijk hun eigen jongeren op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:28

Lusitana schreef:
safina schreef:
Dat wordt wel degelijk beïnvloed door mensen. Dat wil zeggen: leghyprides worden op een grote productie gefokt. Mensen selecteren bij het fokken op deze eigenschappen. Ze creëren daarmee kippen die zoveel mogelijk eieren leggen tegen een zo laag mogelijke voerconversie.
Ik weet niet wat je met "wilde" kippen bedoelt, maar pluimvee dat niet voor productie van eieren gefokt is en in de natuur leeft (korhoenders bijvoorbeeld), legt doorgaans maar een paar keer per jaar eieren.

In een latere post ben ik hier op teruggekomen, omdat ik het nagezocht heb. ;)
Maar de beinvloeding gaat niet verder dan selectie en ik zie niet hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben in het geval van kippen die niet lijden onder het leggen van eieren op zich.
(Wel onder de omstandigheden waarbij ze dat doen in de "industrie". Maar de vraag was op veganisten de eieren van eigen kippen zouden eten.)

Ze lijden er wel degelijk onder. Gedurende de anderhalf jaar dat ze in productie zijn, treedt botontkalking op. Ze kunnen namelijk niet voldoende calcium opnemen en opslaan om zoveel stevige eierschalen te produceren. Daardoor heeft een substantieel deel te kampen met botbreuken. Je kunt dat niet compenseren door meer kalk te voeren. Ze moeten het namelijk ook kunnen omzetten en opslaan. ( http://pub.epsilon.slu.se/10894/1/wistedt_a_131121.pdf)

En na die anderhalf jaar? Niemand weet wat dan de gevolgen zijn van die hoge productie. Het is namelijk nooit onderzocht. Leghennen worden als ze anderhalf jaar oud zijn afgevoerd, omdat hun productie dan hard achteruit gaat. Dan wordt de schuur weer gevuld met jonge dieren. Vandaar dat eigenlijk nooit goed is bekeken hoe de dieren er aan toe zijn als ze een jaar of 3, 4 zijn. Dat worden ze namelijk zelden. Bij het fokken let men alleen op productie en uitval in het eerste anderhalf jaar.

Ik kan wel wat uit eigen ervaring vertellen. Van de 20 leghybrides (Loman Brown) die ik had zijn er 12 vroegtijdig gaan hemelen, meestal ergens tussen de 2 en de 4 jaar. En dat is niet omdat ze dan de soep ingaan, maar omdat ze legproblemen krijgen. Eieren met dunne, onregelmatige en gebroken schalen, windeieren, legnood, eieren die in de cloaca kapot gaan etc. En als je dan naderhand naar de eierstokken kijkt, zie je daar tumoren en cystes. Bij onze gewone raskippen, die zo ongeveer om de dag een ei leggen en in de winter even niets, heb ik dat nog nooit gehad. Ik vermoed toch dat het een ongemak is dat samenhangt met de hoge productie die ze hebben gedraaid of een ongewenst neveneffect van de genetische selectie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:30

Suliko schreef:
tamary schreef:
Nee, want dat eten ze feitelijk hun eigen jongen op, wat het voortbestaan van de soort in gevaar brengt. Voortplanting is instinct, dat fok je niet zomaar uit een dier.

Ik heb het hier over onbevruchte eieren. ;) Een kip weet prima het verschil. Een kip zal inderdaad niet een ei opeten die bevrucht is. Dus ze eten dan niet feitelijk hun eigen jongeren op.

Als ze prima het verschil zouden weten, zouden ze geen eieren leggen zonder dat er een haan over ze heen geweest is. Eieren leggen doen ze ook zonder dat er ooit een haan bij geweest is. Haan kan ook nog eens onvruchtbaar zijn.

Verder hebben we het hier over natuurlijk gedrag, dus gedrag wat van nature in de wilde soort voorkomt. Daar is van haanloze toompjes kippen geen sprake en zou dit fenomeen enkel als kannibalisme kunnen worden aangemerkt. Kannibalisme betekent geen nageslacht en dus sterft of de soort of het individu met deze eigenschap meteen uit. Het kan dus geen natuurlijk gedrag zijn/worden omdat het meteen weggeselecteerd wordt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:34

tamary schreef:
Suliko schreef:

Als ze prima het verschil zouden weten, zouden ze geen eieren leggen zonder dat er een haan over ze heen geweest is. Eieren leggen doen ze ook zonder dat er ooit een haan bij geweest is. Haan kan ook nog eens onvruchtbaar zijn.

Verder hebben we het hier over natuurlijk gedrag, dus gedrag wat van nature in de wilde soort voorkomt. Daar is van haanloze toompjes kippen geen sprake en zou dit fenomeen enkel als kannibalisme kunnen worden aangemerkt. Kannibalisme betekent geen nageslacht en dus sterft of de soort of het individu met deze eigenschap meteen uit. Het kan dus geen natuurlijk gedrag zijn/worden omdat het meteen weggeselecteerd wordt.

Een kip legt wel degelijk een onbevrucht ei om de zoveel tijd, dat is de eisprong... Vandaar dat ze eieren blijven leggen ongeacht er een haan in de buurt is of niet. En die eieren horen ze dus op te eten. :)

Dus het is juist een hele logische en natuurlijke actie, een kip hoort onbevruchte eieren op te eten om de proteïnen aan te vullen die ze zojuist verloren met de eisprong. Dat is juist een hele slimme zet van de natuur en zou er dus niet op een natuurlijke manier uitgeselecteerd worden. Het is geen kannibalisme. Heel veel andere dieren eten bijvoorbeeld de nageboorte op, ook een slimme zet van de natuur, dat is ook geen kannibalisme? Ze eten geen levend jong op, maar een eigen levenloos product.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:46

tamary schreef:
Suliko schreef:

- Het is natuurlijk een misvatting dat evolutie perfect ontworpen dieren aflevert. En dat elke eigenschap van die dieren dus automatisch adaptief is.
- En het is ook niet onmogelijk dat het opeten van de eigen eieren in een andere context wel ooit adaptief was.

- En als een kip het verschil zou weten tussen een bevrucht ei en een onbevrucht ei, dan kunnen het probleem van schalen pikken vanaf nu heel simpel oplossen: een haan erbij zetten. :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:02

safina schreef:
Lijkt mij een mooie, pragmatische insteek. Het gaat uiteindelijk ook om het verschil dat je maakt. En het is treurig als je je moet verantwoorden voor wat je niet doet, terwijl het gaat om alles wat je wél doet. Zo zou het niet moeten zijn.

Maar het uitgangspunt dat je als mens geen dieren mag gebruiken of eten, is een heel principieel uitgangspunt. En ik heb heel benieuwd hoe de mensen die daar wat minder pragmatisch in staan dan jij dat zien. Wat hun ideaalplaatje is. En hoe ze dat vertalen naar praktische dilemma's, zoals de vraag of je als mens überhaupt mag beslissen over leven of dood van een dier. Of het ook betekent dat je als mens alle dieren moet beschermen en verzorgen. Die kip en die vos: voor wie kiest zo iemand en waarom? Of hoor je als mens je daar sowieso niet in te mengen? En moet je ook het ongeboren leven van een dier beschermen?

Het is ook een heel principieel uitgangspunt. Maar dat is ook wat ik probeerde te zeggen, want hoe principieel je jezelf ook noemt... het is in deze wereld (huidige maatschappij) onmogelijk om 100% diervrij te leven.
Maar daarom heb ik iets van, vul het voor jezelf in en doe waar jij je fijn bij voelt. Maar daarin vind ik het dus verkeerd als je iemand een principiële veganist noemt, omdat voor mij dit betekend dat je 100% diervrij leeft.
Ik denk dat daarin ook het ideaalplaatje bij iedereen verschilt, de een kan vinden dat als dierproductie stopt dat we dan de rest van het vee maar moeten doden zodat we er eens en voor altijd vanaf zijn en het toch niet in het wild kan leven (en opvangen ook not done is voor sommigen) maar de ander kan daar extreem tegen op zijn. Ik noem maar even wat hoor.
Ik zelf vind niet dat wij de macht mogen nemen om het dood gaan van een dier. Maar als je dan kijkt naar een huisdier wat pijn lijdt en verlost kan worden met een klein prikje? Waar stel je de grens tussen het kiezen voor de dood of een lijdensweg. Want anders krijg je die walgelijke gebeurtenissen met protheses bij paarden in het midden oosten omdat er wegens religie geen spuitje in mag.
Dan als antwoord op je andere vraag vind ik wel dat we dieren moeten zorgen en beschermen. Maar, dan gaat het wel om dieren die door ons toedoen niet hun natuurlijke gedrag kunnen uiten (bijvoorbeeld zwerfhonden in grote steden, dit zijn geen wolven meer en ook niet zodanig verwildert dat ze het zouden overleven in het wild. In de steden hebben ze een miserabel leven met veel vechten, mishandeling, verhongering).
De vos en de kip. Is het een wilde vos en door mensen gehouden kippen? Dan vind ik dat de mens de kip moet beschermen, hij is degene die ze onder zijn hoede heeft genomen. Maar ik vind dan niet dat de vos daar de dupe van mag worden omdat hij zijn natuurlijk instinct volgt. Oplossing zou dan dus zijn, beter kippenhok.
Zou het om een wilde vos en een wilde kip gaan, vind ik niet dat de mens zich daarin mag mengen. Dat is de natuur.

Tja, dat zijn mijn antwoorden. Maar net als het ideaalplaatje wat voor iedereen anders zal zijn, hét antwoordt bestaat niet. Omdat het om allemaal morele kwesties gaat die voor iedereen op een andere manier juist of onjuist voelen.
Ik doe wat mijn gevoel mij inbrengt, een ander zal mij een idioot vinden. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:04

Suliko schreef:
tamary schreef:

Een kip legt wel degelijk een onbevrucht ei om de zoveel tijd, dat is de eisprong... Vandaar dat ze eieren blijven leggen ongeacht er een haan in de buurt is of niet. En die eieren horen ze dus op te eten. :)

Dus het is juist een hele logische en natuurlijke actie, een kip hoort onbevruchte eieren op te eten om de proteïnen aan te vullen die ze zojuist verloren met de eisprong. Dat is juist een hele slimme zet van de natuur en zou er dus niet op een natuurlijke manier uitgeselecteerd worden. Het is geen kannibalisme. Heel veel andere dieren eten bijvoorbeeld de nageboorte op, ook een slimme zet van de natuur, dat is ook geen kannibalisme? Ze eten geen levend jong op, maar een eigen levenloos product.

Dan moet kip dus 1 al verband leggen tussen het gedekt worden door een haan en bevruchte eieren waar kuikens uit komen. Daar zit een veel te lange tijd tussen EN de kip zou meteen na het leggen al weten of het ei bevrucht is en een kuiken eruit levensvatbaar zou zijn. :n , dat is in een natuurlijke situatie ook niet nodig. Hen vruchtbaar, haan vindt hen en bevrucht de hen. Speciale eigenschappen voor uitzonderingen zijn niet noodzakelijk, want gebeuren zelden en kosten dus veel te veel energie. Nee, kip eet dus niet haar eigen eieren (of die van andere kipjes), want van nature zijn die allemaal bevrucht. Uitzonderingen herkennen hoeft kip niet te kunnen en dus behandeld kip alle eitjes als kuiken en nooit als voedsel.

Afwijkingen bij door mensen geselecteerde rassen zijn niet natuurlijk en kunnen enkel voortbestaan door menselijk ingrijpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:37

safina schreef:
Ze lijden er wel degelijk onder. Gedurende de anderhalf jaar dat ze in productie zijn, treedt botontkalking op. Ze kunnen namelijk niet voldoende calcium opnemen en opslaan om zoveel stevige eierschalen te produceren. Daardoor heeft een substantieel deel te kampen met botbreuken. Je kunt dat niet compenseren door meer kalk te voeren. Ze moeten het namelijk ook kunnen omzetten en opslaan. ( http://pub.epsilon.slu.se/10894/1/wistedt_a_131121.pdf)

daarbij zijn proeven gedaan opproductie leg hennen in kooien. Nietv op scharrelkippen, voor zover ik het begrepen heb en dat kan ook niet, ze gaan ook uit van globale cijfers uit de leg insdustrie, niet van particulieren. Het dieet van een kip dat voeding krijgt of eentje die het in meerder hectare bij elkaar kan scharrelen, kan nogal verschillen.

Citaat:
Ik kan wel wat uit eigen ervaring vertellen. Van de 20 leghybrides (Loman Brown) die ik had zijn er 12 vroegtijdig gaan hemelen, meestal ergens tussen de 2 en de 4 jaar. En dat is niet omdat ze dan de soep ingaan, maar omdat ze legproblemen krijgen. Eieren met dunne, onregelmatige en gebroken schalen, windeieren, legnood, eieren die in de cloaca kapot gaan etc. En als je dan naderhand naar de eierstokken kijkt, zie je daar tumoren en cystes. Bij onze gewone raskippen, die zo ongeveer om de dag een ei leggen en in de winter even niets, heb ik dat nog nooit gehad. Ik vermoed toch dat het een ongemak is dat samenhangt met de hoge productie die ze hebben gedraaid of een ongewenst neveneffect van de genetische selectie.

We kunnen er naar raden, maar je kunt geen echte conclusie trekken.

Ik heb diverse soorten kippen en ze leggen allemaal 6 eieren in de week en de eend is nu ook begonnen...
Er is een man die zo af en toe hier kuikens brengt die hij weer ophaalt als ze groot zijn (ja dan gaan ze op de grill) en daartussen zitten dus ook kippen en die gaan ook gewoon dagelijks eitjes leggen. Daar vind ik die verborgen nesten van, ze mogen niet in het hok van mijn kippen). Daar er dan hanen bij lopen (meestal is het halfom) zijn ze dus wel degelijk bevrucht en worden ze dus ook gewoon "vermoord" volgens de theorie van mensen die geloven dat elk bevrucht ei een kuiken voort brengt als je ze niet weghaalt, door de kippen zelf die er niet naar omkijken.
Ze gaan hier door het hondenvoer, kleine eitjes verkoop ik niet.
Overigens was er de laatste keeren kuiken bij waarbij de poten raar stonden en die moeilijkheden had met lopen, maar binnen twee weken kon die gewoon lopen en op stok komen en het is helemaal recht gekomen en het was het grootste en dikste kuiken van allemaal.
En geboren en getogen scharrelkip. Kruising van de hier inheemse kaalnek en "chinees".

Maar laat ik het eens omdraaien. Hoe wil je gaan voorkomen dat je eigen kippen eieren leggen?
Want mijn standpunt is, dat als je kippen hebt er geen enkele reden is om de eieren niet te eten omdat ze anders maar wegrotten.

Er zullen heus wel eens eieren gegeten worden door kippen zelf, maar het is geen echt onderdeel van het dagelijk dieet, want eieren zijn voor voortplanting, niet als dieet ontstaan, als je het over natuurlijk hebt.

Hoe dan ook, er is heus genoeg mis, maar ik zie zelf geen bezwaar tot eten van eieren van eigen kippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:13

Lusitana schreef:
Maar laat ik het eens omdraaien. Hoe wil je gaan voorkomen dat je eigen kippen eieren leggen?
Want mijn standpunt is, dat als je kippen hebt er geen enkele reden is om de eieren niet te eten omdat ze anders maar wegrotten.

Niet! Je kan er moeilijk een kurk in stoppen :D Maar ik denk dat er wel wat voor te zeggen is dat, áls je dan kippen aanschaft, je dus liever geen kippen zou aanschaft die 300 eieren op jaarbasis leggen. Ik had op de vorige pagina mijn bericht nog gewijzigd en daarin een uitleg gequote over waarom dat extreme leggen toch wel degelijk schadelijk is voor de kippen zelf. Safina haar (nare :( ) bevindingen, bevestigen dat eigenlijk ook nog eens.

Maar als je al kippen hebt (of opvangt), en ze hun eigen eieren niet blieven, nee, dan zou ik het zelf ook zonde vinden om de eieren 'weg te laten rotten'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

Citaat:
daarbij zijn proeven gedaan opproductie leg hennen in kooien. Nietv op scharrelkippen, voor zover ik het begrepen heb en dat kan ook niet, ze gaan ook uit van globale cijfers uit de leg insdustrie, niet van particulieren. Het dieet van een kip dat voeding krijgt of eentje die het in meerder hectare bij elkaar kan scharrelen, kan nogal verschillen.

Het onderzoek is gedaan onder leghybrides. Dat zijn hennen die dus een productie hebben van 300-350 eieren per jaar. Dit soort hennen wordt ingezet in commerciële bedrijven (ook als scharrelkippen). Conclusie is dat hennen niet genoeg calcium kunnen opnemen en vasthouden om in deze hoge mate eieren te produceren én daarbij gezonde, sterke botten te houden. En dat simpelweg meer calcium toevoegen aan hun dieet dat niet oplost. Met botbreuken als gevolg.
En ik zie niet in waarom het veel uit zou maken of ze buiten scharrelend hun calcium krijgen of dat het wordt toegevoegd aan het voer. En het lijkt me ook niet erg aannemelijk andere soorten kippen dat probleem niet hebben bij 300 eieren per jaar of meer.

Citaat:
Ik heb diverse soorten kippen en ze leggen allemaal 6 eieren in de week en de eend is nu ook begonnen...

En hoeveel per jaar? Zoek voor de grap eens op wat een gemiddelde Wyandotte of een ander veelvoorkomend ras ras legt. Doorgaans max 200 per jaar. Mijn Welsumers (en dat is van huis uit een legras) zitten op 150 per jaar als ze op optimale leeftijd zijn.

Citaat:
Overigens was er de laatste keeren kuiken bij waarbij de poten raar stonden en die moeilijkheden had met lopen, maar binnen twee weken kon die gewoon lopen en op stok komen en het is helemaal recht gekomen en het was het grootste en dikste kuiken van allemaal.
En geboren en getogen scharrelkip. Kruising van de hier inheemse kaalnek en "chinees".

Ik hoop dat je snapt dat spreidpoten bij een kuiken dat nog nooit een ei gelegd heeft iets heel anders is als botontkalking bij een leghybride die volop aan de leg is???

Citaat:

Ik betoog niet dat kippen helemaal geen eieren moeten leggen. Of dat we dat moeten voorkomen. Hoe kom je daar nou bij?

Jij schreef dit:

Citaat:
"Onnatuurlijk veel eieren leggen" kan helemaal niet. Meer dan 1 per dag (eigenlijk meer dan 24 uur, dus uiteindelijk missen ze een dag) gaat niet en dat doen ook "wilde" kippen.
Dit wordt niet beïnvloed door mensen.
En hoe beter de kip gevoerd wordt, hoe beter de eieren en een goed gehouden en gevoerde kip zal ook bijna het hele jaar door, soms gewoon het hele jaar door, leggen.
Bij tekorten onstaan er fouten in de eieren, meestal te zien aan de schaal.
De grotere kippensoorten leggen wel grotere eieren dn de "wilde" kippen en die worden daarom gebruikt voor de " eier industrie". Maar er is geen sprake van ingrijpen wat de productie betreft.

...en ik betoog dat dat niet klopt. Kippen hebben wel last van als ze het hele jaar door dagelijks een ei leggen. Ze krijgen dan botontkalking en breken daardoor botten, ook als ze veel calcium krijgen. En hun hoge productie wordt wel door menselijk ingrijpen bepaald (fokkerij, selectie) en is niet simpelweg een kwestie van meer of minder voer.

Een kip die meer dan 300 eieren legt per jaar: dat heeft niets meer met de natuur te maken. Dat is omdat we dieren zodanig genetisch hebben geselecteerd, dat ze zichzelf compleet uitwonen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:25

safina schreef:
Het onderzoek is gedaan onder leghybrides. Dat zijn hennen die dus een productie hebben van 300-350 eieren per jaar. Dit soort hennen wordt ingezet in commerciële bedrijven (ook als scharrelkippen). Conclusie is dat hennen niet genoeg calcium kunnen opnemen en vasthouden om in deze hoge mate eieren te produceren én daarbij gezonde, sterke botten te houden. En dat simpelweg meer calcium toevoegen aan hun dieet dat niet oplost. Met botbreuken als gevolg.
En ik zie niet in waarom het veel uit zou maken of ze buiten scharrelend hun calcium krijgen of dat het wordt toegevoegd aan het voer.

Binnen bepaalde grenzen vind ik het wel verschil maken : een dier dat op een natuurlijke manier kan bewegen en calciumrijk voedsel krijgt, maakt sterkere botten aan dan een dier dat weinig tot totaal niet kan bewegen.
Sterke botten zijn nu eenmaal niet alleen het resultaat van calcium, maar ook van spierarbeid en belasting van die botten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:09

Janneke2 schreef:
Binnen bepaalde grenzen vind ik het wel verschil maken : een dier dat op een natuurlijke manier kan bewegen en calciumrijk voedsel krijgt, maakt sterkere botten aan dan een dier dat weinig tot totaal niet kan bewegen.
Sterke botten zijn nu eenmaal niet alleen het resultaat van calcium, maar ook van spierarbeid en belasting van die botten.

Daar heb je een punt. :)

Maar of dat in dit geval een substantieel verschil zal maken, vraag ik me af...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:14

Nog een leuk filmpje! Ik zag wat vragen langskomen maar ik ga nu even dit filmpje erin gooien en zal later antwoorden :)

Deze is ook leuk: kijk even de eerste paar seconden en als jij als niet-veganist die vragen wel eens hebt gesteld: in dit filmpje worden ze beantwoord :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:13

Jemig wat zijn die filmpje langdradig. Sorry maar ik kan me echt er niets bij voorstellen dat je bv eieren van je eigen kippen niet eet.
Dar iemand geen vlees of vis eet kan ik me nog wat bij voor stellen maar voor mij is veganistisch echt een stap te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:35

kohtje schreef:
Jemig wat zijn die filmpje langdradig. Sorry maar ik kan me echt er niets bij voorstellen dat je bv eieren van je eigen kippen niet eet.
Dar iemand geen vlees of vis eet kan ik me nog wat bij voor stellen maar voor mij is veganistisch echt een stap te ver.

Wat jammer dat je dit zo ziet en dat je je er niets bij kan voorstellen, en zelfs vindt dat het te ver gaat. Dat is nogal een oordeel. Je hebt je neem ik aan verdiept in het onderwerp voor je zo'n oordeel gaf, dus ik ben oprecht benieuwd: waar is dat 'te ver gaan' van iemands persoonlijke keuze om zo weinig mogelijk leed te brengen aan levende wezens, dan op gebaseerd?

Eigenlijk vind ik het juist van mijzelf heel raar (maar het was onwetendheid) dat ik vroeger geen vlees en vis at, maar bijvoorbeeld wel zuivel of eieren gebruikte. Want voor die eieren worden jaarlijks dus 30 miljoen kuikentjes (haantjes) doodgemaakt (in Nederland alleen). En zo is het bij de melkindustrie ook: de mannelijke kalveren zijn een 'bijproduct' en gaan naar de slacht, die geven tenslotte geen melk. Dus wanneer je tegen het onnodig doden van dieren bent als vegetariër, of begrijpt waarom vegetariërs geen vlees willen eten, dan is veganisme eigenlijk net zo logisch. Voor zuivel en eieren lijden namelijk ook veel dieren en gaan er heel erg veel dieren dood, dus dat sluit heel erg aan bij waar veel vegetariërs voor staan. Ik denk persoonlijk dat de kennis er gewoon niet altijd is om de stap naar veganisme te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:37

Ik ben ook wel benieuwd waarom je veganistisch eten te ver vindt gaan.
Er zijn sowieso veel verschillende redenen waarom mensen besluiten om veganistisch te gaan eten.
Zo kwamen wij laatst een oude vriend van mijn vriend tegen, en die bleek ook sinds een paar jaar helemaal veganistisch te eten, maar hij zei er wel bij "ik doe het niet voor de dieren maar simpelweg voor de egoïstische reden dat het veel gezonder is". Hij is een atleet die heel serieus traint voor triatlons enzo en heel lang op bakken rood vlees heeft geleefd, totdat hij er achter kwam dat je op een veganistisch dieet veel sneller herstelt. Heel veel sporters gaan om die reden over op vegan eten. Is dat dan ook een stap te ver?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:47

Er staat toch duidelijk bij dat ze het voor zichzelf te ver vindt gaan ;)
ik vind het voor mijzelf ook te ver gaan, om de egoïstische reden dat ik het veel te ingewikkeld zou vinden. Bovendien vind ik vlees lekker en gezond en ben ik van mening dat de dieren die ik opeet hiervoor niet geleden hebben. Ik koop mijn vlees wel bewust en eieren nooit bij de supermarkt en melk drink ik niet.
Wat de eetgewoonten van anderen zijn en welke beweegredenen ze daarachter hebben, moeten al die anderen zelf weten m.i. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:52

verootjoo schreef:
Er staat toch duidelijk bij dat ze het voor zichzelf te ver vindt gaan ;)

Oeps ja, je hebt gelijk, sorry! Kennelijk toch niet zó duidelijk, want ik las over het 'voor mij' heen, maar misschien ook door het 'kan me niets bij voorstellen'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:12

Ik lees het als "dat iemand veganistisch eet is in mijn ogen een stap te ver", maar je kan het inderdaad ook anders lezen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:51

Jarenlang ben ik zo ver gegaan in mijn wens om alle leven te beschermen, dat ik ook geen planten meer wilde eten en alleen leefde van zaden en vruchten.Toen ben ik in India in een Jain-klooster beland en daar ook ingewijd. Maar daar leerden ze me dat het momenteel Kali Yuga is, d.w.z. dat de huidige tijd zo moeilijk is dat helemaal niemand alles goed kan doen.Je kunt dus alleen maar zoveel mogelijk je best doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:54

Ik geef de voorkeur aan veganistisch eten, maar eet wel eieren van mijn eigen scharrelkipjes. Al staat al het dierlijke me behoorlijk tegen, dus hoe lang dat nog zo is...

Wat Anjali schrijft vind ik ook erg mooi. Inderdaad je best doen, en ook een zekere balans zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 19:33

Anjali dat standpunt is voor mij eigenlijk in alles het enige goede. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden. Doe geen kwaad, respecteer al het leven zo veel als mogelijk is. Voorkom lijden, verspil zo mij mogelijk en ook met energie probeer daarin zo netjes als kan met de aarde om te gaan.

Maar perfect is niet mogelijk. Als ik fysiek er toe in staat zou zijn zou volledig zelf supporting me het beste liggen. Zoals de mensen op sommige plekken in Alaska. Een met de natuur en ga er zo zorgvuldig mee om als kan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:59

8nnemiek schreef:
Ik lees het als "dat iemand veganistisch eet is in mijn ogen een stap te ver", maar je kan het inderdaad ook anders lezen :)

Iemand moet het zelf weten. Ik vind eten van de eieren van mijn eigen kippen op geen enkele manier leed veroorzaken. Als ik kuikens heb blijven de haantjes lopen omdat ik die best kan gebruiken voor de fok. Ook willen mensen graag deze haantjes hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:35

Het punt is, waarom zou je per se iets willen eten wat niet van jou is? Het feit dat het eten van eieren gezond is is allang achterhaald, bedrijven die eieren verkopen mogen niet langer eieren aanprijzen als "gezond product", en het is zelfs gelinkt naar allerlei vervelende gezondheidsproblemen, verhoogd cholesterol etc. Er is echt geen enkele reden om eieren te eten als je lang en gezond wil leven én lekker wil eten :) want er zijn echt wel miljoenen andere dingen om te eten buiten een product uit de kont van een kip :o
Het zo hardnekkig verdedigen van het eten van eieren terwijl dit vaak niet te verantwoorden is (zeker niet als je eieren uit de supermarkt koopt) neigt imo bijna naar verslavingsgedrag.