Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:55

Cemlys schreef:
Ik snap het aan een kant wel. Toen ik 27 was moest ik ook niet aan kinderen denken, 5 jaar later echter wel. Ik zou hier nog even mee wachten persoonlijk.
ach, ik wilde ook nooi en nu op 44 ook niet, mazzel dat ik absurd vroeg in de overgang zit, ben ik af van al die onzin.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:59

Ik ivm dit onderwerp meerdere malen bij de huisarts / gynaecoloog geweest. Mijn hormoonhuishuiding klopt voor geen meter en na al het gedonder met 100 verschillende pillen, nuva-ring, prikpil, condooms en een spiraaltje wat niet paste wilde ik me ook laten steriliseren. Ik was een jaar of 26 denk ik. Omdat ik zo stellig geen kinderen wilde (nog steeds niet wil) meerdere malen aangaf om voor een definitievere optie wilde gaan kreeg ik een doorverwijzing naar een psycholoog |o |o Ik moest eerst maar een met een psycholoog gaan praten en als die groen licht zou geven dan zouden ze overgaan op actie.

Dit vond ik uiteraard belachelijk, ik ben nu 30 en nog steeds aan het rotzooien met de pil. Mijn man en ik hebben het er meerdere malen overgehad en hij is nog wat terughoudend wat als.......................wat als we last gaan krijgen van rammelende eierstokken.................Ik heb me er bij neer gelegd dat we nog 2 jaar wachten en mocht dan niets veranderen dan de knup erin

Riddershow

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:17

Natuurlijk is er het risico dat je in de toekomst rammelende eierstokken kunt krijgen. Maar net zoals alle beslissingen in je leven, zal je een weloverwogen keuze moeten maken en kan het zijn dat je in de toekomst daar de gevolgen van zult ervaren.

Dat de gynaecoloog het jong steriliseren ontmoedigd lijkt me een goede stap, maar ik vind niet dat ze het helemaal mogen weigeren als je het echt wilt doorzetten. Het is jouw leven en jouw lichaam, en mocht je wensen/gevoel toch veranderen dan was het jouw eigen keuze en zal je er zelf mee moeten leren leven. Zolang het maar echt je eigen keus is. En dat is een belangrijkere stap dan het geheel weigeren om te doen. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat ze vragen of je niet bijvoorbeeld onder (emotionele) dwang van je partner of andere personen hiertoe wordt aangezet.

Er is mij bij mijn 2e bevalling (keizersnede) gevraagd of ik gesteriliseerd wilde worden (Duits ziekenhuis, ik was 29, ze kunnen er dan makkelijk bij en je hoeft niet nog een keer onder het mes). Dit heb ik toen niet gedaan, wel tijdens de bevalling (keizersnede) van de 3e. Toen was ik 31. Grappig detail, bij mijn 29e vroegen ze of ik het wilde doen en toen ik het met mijn 31e wilde doen moest ik het extra beargumenteren. Begin 30 vinden ze hier ook nog aan de jonge kant, maar 30 is wel het kantelpunt tussen “liever niet” en “weet je het zeker”

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:19

Allienda schreef:
Ik ivm dit onderwerp meerdere malen bij de huisarts / gynaecoloog geweest. Mijn hormoonhuishuiding klopt voor geen meter en na al het gedonder met 100 verschillende pillen, nuva-ring, prikpil, condooms en een spiraaltje wat niet paste wilde ik me ook laten steriliseren. Ik was een jaar of 26 denk ik. Omdat ik zo stellig geen kinderen wilde (nog steeds niet wil) meerdere malen aangaf om voor een definitievere optie wilde gaan kreeg ik een doorverwijzing naar een psycholoog |o |o Ik moest eerst maar een met een psycholoog gaan praten en als die groen licht zou geven dan zouden ze overgaan op actie.

Dit vond ik uiteraard belachelijk, ik ben nu 30 en nog steeds aan het rotzooien met de pil. Mijn man en ik hebben het er meerdere malen overgehad en hij is nog wat terughoudend wat als.......................wat als we last gaan krijgen van rammelende eierstokken.................Ik heb me er bij neer gelegd dat we nog 2 jaar wachten en mocht dan niets veranderen dan de knup erin

Maar.. het hele steriliseren heeft toch geen invloed op de hormoonhuishouding?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:22

Allienda schreef:

Hoezo uiteraard belachelijk? Ik vind het bij een onomkeerbare medische ingreep die zo'n grote impact op je leven kan hebben, helemaal niet verkeerd om er een keer een goed gesprek met een psycholoog over te hebben. Bij andere definitieve dingen zouden ze dat wat mij betreft ook best mogen invoeren: bij abortus bijvoorbeeld, of een puur cosmetische ingreep. Bij een geslachtsverandering en ingrepen als een maagverkleining zit dat psychologische proces al. Lijkt me alleen maar verstandig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:24

Als het zou betekenen dat ze doen wat ik vraag zou ik met liefde gaan praten met een psycholoog.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:24

Ik ben 34 en wil me ook laten sterilliseren nadat mijn man al jaren roept dat hij het gaat doen (maar niet doet uiteraard :') ), maar ook mijn gyn lijkt er niet te happig op om het te doen. Ik heb nochtans al een zoon van 8 én slik ook al 8 jaar geen hormonen meer wegens gezondheidsredenen en ik wil toch wel eens van die condooms afraken.
Deze maand moet ik nog terug omdat ik nu ook een cyste heb op de eierstokken en ga ik het toch nog eens aanhalen,ik ben benieuwd.
Helaas helpt het inderdaad niks tegen hevige maandstonden en de pijn die ermee hand in hand gaat.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:28

Die psycholoog is een begrijpelijke drempel. Als je die eerste drempel al niet neemt kan ik me voorstellen dat zij twijfelen over jouw zekerheid.

Zou raar zijn dat je bij zo'n grote beslissing meteen op de tafel zou kunnen gaan liggen en knip en klaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:30

Tink89 schreef:
Hoezo uiteraard belachelijk? Ik vind het bij een onomkeerbare medische ingreep die zo'n grote impact op je leven kan hebben, helemaal niet verkeerd om er een keer een goed gesprek met een psycholoog over te hebben.

Weet je, voor mij is dit een beslissing die juist een heftige impact op je leven voorkomt (een kind).
Ik zie een kind als een zeer heftige en onomkeerbare beslissing, voor mij een onbegrijpelijke beslissing zelfs. Daar hoef je ook niet eerst voor langs de psycholoog, 5 minuutjes feesten en het leed is al geschied.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:31

Maar zodra je daar een dokter voor nodig hebt moet je ook de nodige testen ondergaan Goof. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:34

Spijt kan altijd, en ik ken inderdaad genoeg vrouwen die heel hard riepen "nooit kinderen" die er nu toch twee of meer hebben rondhuppelen. Maar ook ik ben er een die écht geen kinderen wil (en nu ik 35 ben, een neefje en een nichtje heb en nog steeds niet wil beginnen mensen me eindelijk een beetje te geloven......)

Maar, bij mensen die om medische redenen onvruchtbaar zijn door verstopte eileiders die tóch kinderen willen, zijn er kunstmatige mogelijkheden. Eitjes oogsten en terugplaatsen (oké, zo simpel is het natuurlijk niet, maar het kán wel). Waarom dan niet zeggen "als je het héél zeker weet dan doen we het, maar als je later alsnog rammelende eierstokken krijgt moet je die behandeling zelf betalen"? Het is namelijk niet onmogelijk om kinderen te krijgen na sterilisatie, het is alleen langs natuurlijke weg onmogelijk.

Dus die factor 'spijt' en 'onomkeerbaar' gaan volgens mij helemaal niet op.

Je hebt geen psycholoog nodig om het traject van IVF enzo in te gaan, je krijgt alleen wel begeleiding omdat het een zwaar traject is. Maar er is geen arts die je vraagt "weet je zeker dat je kinderen wil?" :n

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:40

Tot mijn 29ste had ik ook zeker geen kinderwens. Gewoon nooit. Zou niet gebeuren, iedereen wist dat. Andere partner en ik had opeens wel een kinderwens. Nu ben ik dolgelukkig zwanger. Had dat echt nooit gedacht hoor, maar ik wil er maar mee aangeven dat er in korte tijd soms veel kan veranderen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:41

Lalidan: Wil dit even rechtzetten, wij hebben nu een zoontje met de hulp van ivf/icsi en wij zijn ook naar de psycholoog gemoeten.
In het eerste ziekenhuis werden we onderworpen aan een kruisverhoor en zijn we door hun niet fit bevonden als ouders. Je kan snappen dat we daar helemaal van ons melk waren, zeker omdat de procedure op zich al niet correct gelopen was en dat ik kinderverzorgster ben en al heel mijn leven voor kinderen zorg, zowel op het werk als privé.
In 2de ziekenhuis, ook langs psycholoog maar was het menselijker en kregen we groen licht, met de mededeling dat ze niet begreep waarom we in het vorig ziekenhuis geen groen licht kregen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:45

chanel1985 schreef:
In het eerste ziekenhuis werden we onderworpen aan een kruisverhoor en zijn we door hun niet fit bevonden als ouders.

Huh!
Iedere 'debiel' (om het even plat te benoemen) kan zich probleemloos en zonder enige controle voortplanten en een stel dat daar duidelijk over heeft nagedacht en er stappen in wil nemen omdat ze zeker zijn van hun zaak krijgen geen groen licht? Welke arts bepaalt in hemelsnaam of een stel wel of niet geschikt is voor een kind?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:47

Goof schreef:
chanel1985 schreef:
In het eerste ziekenhuis werden we onderworpen aan een kruisverhoor en zijn we door hun niet fit bevonden als ouders.

Huh!
Iedere 'debiel' (om het even plat te benoemen) kan zich probleemloos en zonder enige controle voortplanten en een stel dat daar duidelijk over heeft nagedacht en er stappen in wil nemen omdat ze zeker zijn van hun zaak krijgen geen groen licht? Welke arts bepaalt in hemelsnaam of een stel wel of niet geschikt is voor een kind?

Jazeker want dan kost het geld.. -O-
Maar dat is best off topic denk ik..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:54

Ik ben aan het werk nu, dus ik neem vanavond uitgebreid de tijd om te antwoorden.
Ik wil nu wel dit even meegeven: mijn vriend gaat er echt geen knoopje in laten leggen haha hij krijgt het al benauwd als hij er nog maar aan denkt.
Stoort mij absoluut niet, IK wil een sterilisatie. IK wil die keuze kunnen maken. Daar hoeft hij niet voor op te draaien, omdat ze er bij mij moeilijk over doen. Waarom mag hij wel en ik niet? In ons geval omdat hij ouder is, maar dat vind ik dus bullshit..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:59

TS trouwens het spiraaltje laten verwijderen is niet te vergelijken met het plaatsen. Ik was er heel bang voor omdat het plaatsen zo'n hel was (en ik ben totaal geen flauwe) maar het verwijderen stelde echt niets voor.

Ik begin er echter absoluut nooit meer aan. Mooi dat zo'n ding er bij mij niet meer in komt.

Misschien is de nuvaring ook iets voor jou.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:01

Mijn broertje wilde dit vorig jaar laten doen. Hij heeft een vorm van autisme en wil absoluut geen kinderen.
De afspraak bij het ziekenhuis stond al en de bedenktijd was ook al verstreken. Hij wilde het al jaren, dus had er echt goed over nagedacht.
Helaas vertelde hij een dag voor de afspraak zijn plan aan mijn ouders. Die hebben zolang op hem ingepraat dat hij de afspraak op het allerlaatste moment heeft afgezegd...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:34

Goof schreef:
meintje schreef:
Ik snap waarom mensen dat als alternatief geven. Echter vind ik dat je zo iets niet van een ander kunt vragen omdat jij als vrouw geen kinderen wilt. IK mag niet dus moet jij maar... Dat is ook een beetje de omgekeerde wereld.

Mwah, het is in een relatie nooit de beslissing van enkel de vrouw, maar van samen. Als je samen geen kinderen wil, de vrouw heeft moeite met het laten uitvoeren van een situatie omdat artsen daar niet aan willen, waarom dan niet de man laten steriliseren?

Wij hebben het ook zo gedaan. De ingreep bij mij zou veel groter zijn, wij willen perse geen kinderen en mijn vriend opperde zelf om zich te laten steriliseren. Prima.

Ik weet dat het al 2 pagina's terug is, maar wil hier toch even op reageren.
Ik vind dat je dat niet kunt vragen van een ander, omdat jij geen kinderen wil. Zoals ik daar onder ook zeg, als hij zelf wil helemaal prima! Uiteraard is wel/ geen kinderen iets om met z'n tweeën te beslissen. Maar je gaat toch niet van een ander verwachten dat hij in zijn lijf laat snijden omdat jij iets wil?
(Voel je niet persoonlijk aangesproken, zo is het niet bedoelt namelijk. ik gebruik jouw situatie enkel als voorbeeld)

Plus, misschien nog wel belangrijker: Ik vind het niet kloppen dat als een vrouw deze ingreep wil laten uitvoeren dat ze tegen zo veel weerstand aan loopt dát ze het van haar partner moet vragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:41

Wil haar partner dan wel kinderen?
Het is voor sommige mannen ook wel makkelijk om te denken: doe jij er maar wat aan, ik kan toch niet zwanger worden.

Het was bij mijn ouders mijn vader die 3 wel genoeg vond en toch moest mijn moeder de ingreep ondergaan 8)7

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:45

Ik vind dat het je eigen keuze zou moeten kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Glitter_ op 30-10-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:47

@ Sizzle:Nee, dat zegt ze ook. Helemaal netjes samen overlegd.
Maar mijn punt is dat je omdat jij iets wil, niet van een ander kan verwachten dat hij/ zij in zich laat snijden. Als ze het zelf aanbieden is dat natuurlijk heel iets anders!

Een stel bestaat in de eerste plaats uit 2 individuen. Die hebben los van elkaar wel of geen kinderwens. Als zij geen kinderen wil én geen hormonen wil slikken kunnen ze het daar samen over hebben. Maar je zult beide moeten bedenken wat je wilt doen om een zwangerschap te voorkomen. Dat is een beslissing die je alleen voor jezelf kunt maken.
Wil hij zich niet laten opereren je zij wel, dan moet dat wat mij betreft gewoon een optie zijn.

Maar op dit moment is het heel vaak zo dat stellen de weg van de minste weerstand kiezen omdat artsen dwars gaan liggen. Dat is niet ok vind ik.
Laatst bijgewerkt door meintje op 11-02-16 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:52

Ik vind het ook niet in orde dat ze domweg mogen weigeren.
Een bezoek aan een psycholoog vind ik echter wel terecht want je kan anders niet uitsluiten dat er op iemand ingepraat is (prostitutie bijv) of dat iemand toevallig net in een depressie zit waarin ze besloten heeft dat de hele wereld slecht is.

Aangezien hier blijkbaar nog steeds veel dames zijn die denken dat je daarna niet meer ongesteld wordt is gedegen voorlichting wel heel belangrijk. Anders doen ze dat misschien ook om de verkeerde reden die daarna dus niet weg is (migraine bijv).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:54

Ik snap niet waarom gynaecologen zouden weigeren een sterilisatie te doen. Alsof iedere jonge, gezonde vrouw maar kinderen moet krijgen. :? Er zijn al zo ontzettend veel mensen op de wereld, ze zouden juist blij moeten zijn met iemand die zich niet voort wil planten.

Zelf wil ik wel kinderen, maar dat terzijde. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om over zijn eigen lichaam te beslissen. Abortus mag ook (wat ik erg goed vind), waarom sterilisatie dan niet?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:57

Wel gek dat wat dit betreft blijkbaar met twee maten gemeten wordt. Toen ik begin 20 was had ik een relatie met een jongen van 24-25, die werd zonder pardon geholpen door de uroloog en dan niet de variant van het knupje erin dat daarna weer teruggedraaid kon worden maar de definitieve knip. Blijkbaar wordt een man van die leeftijd wel geacht dat soort besluiten te kunnen nemen maar een vrouw niet als ik een aantal reactie hier lees. Dat vind ik echt heel idioot.

Ik moet ook wel zeggen dat ik er ook één ben die nooit kinderen wilde, tot ik vier jaar geleden de juiste partner tegenkwam. En dat zal je altijd zien.. inmiddels ben ik 38 en tot nu toe lukt het niet :+.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 11-02-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt