Voorbereiding overlijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:26

finnens schreef:
Ik houd me hier echt totaal niet mee bezig. Mn nabestaanden mogen zelf weten hoe ze mn begravenis inrichten, ik ben toch dood.. Misschien nog wel een uitvaartverzekering voor de kosten maar verder vind ik het allemaal prima.

Mijn oom is laatst overleden en die had zn begravenis al helemaal zelf ingericht van te voren; alleen muziek en geen sprekers of foto's. Dat was heel vervelend voor de nabestaanden omdat er veel mensen wilde vertellen over hem en verhalen delen, maar dat 'mocht' niet. Niet goed afgesloten voor veel mensen. De begravenis is ook een stuk afsluiting en verwerking voor de nabestaanden en daarom vind ik ook dat ze zelf mogen weten hoe ze dat het liefste doen in mijn geval dan.

Als iemand een ander liedje wil, ofwat wil vertellen mogen ze dat gerust doen van mij hoor. Mij gaat het er vooral om om de last van de nabestaande weg te nemen. Als ze zelf fotos willen zoeken mag dat ook, maar ik heb dan toch wel een optie klaar moesten ze dat liever niet dan doen.

Mijn moeder had gepraat met iemand die haar dochter verloren was. Zij zei dat de uitvaart helemaal niet was zoals dochter, zij of de rest van de familie gewilt had omdat alles zo hectisch was toen. Dan is het toch fijn als je al iets klaar hebt waar zij zich dan geen zorgen meer over moeten maken. Het verhaaltje wat zij vertelde was ook echt niet wat ze gehoopt had omdat ze er te weinig tijd voor hadden.
Dat vind ik dan net heel erg, dat blijft ook in haar geheugen dat ze geen fijne uitvaart had voor haar dochter.
Niemand is verplicht om mijn fotos te nemen, maar ik weet nu dat ze daar thuis liever hun tijd niet in steken maar wel aan de dingen die op dat moment belangrijk zijn. Het rouwen zelf, het er voor elkaar zijn, ...

pipo

Re: Voorbereiding overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:10

Rouwen zelf komt pas als de hele toestand achter de rug is. Maar je heb wel gelijk hoor. Het is gewoon een stuk makkelijker als je het al klaar heb. Dat scheelt geouweh** en het gaat zoals jij wil. En wat je ook doet, met een huwelijk, een geboortefeest of kraamvisite.. of een begravenis, er is altijd wel wat te zeiken voor andere. Doe wat je denkt te moeten doen. Zelfs als je geen zelfmoordneigingen heb. ;)
Als je een broek gaaf vind is er ook wel 1 die zoiets heeft dat ie niet goed staat. Dit is net zoiets. Alleen blijft het langer hangen als de broek. Als iemand overlijd, wordt je geleeft. Door de begravenis ondernemer, door de mensen die het goed menen, je hoofd is niet in staat om goed te functioneren. Door alles. Niet negatief hoor, maar zo is het gewoon. Je komt in een stroomversnelling en je bent al blij als naaste dat je je hoofd boven water kan houden. Je wil niemand tegen de schenen schoppen.. maar dat is niet te doen, je zal mensen vergeten, liedjes draaien of de verkeerde bloemen bestellen.. what ever.. er is altijd wel iets waar iemand over valt. Is het jouw ding heeft niemand wat te zeuren, want het is jouw wens. Punt uit. Jouw leven, jouw dood..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:31

pipo schreef:
Rouwen zelf komt pas als de hele toestand achter de rug is. Maar je heb wel gelijk hoor. Het is gewoon een stuk makkelijker als je het al klaar heb. Dat scheelt geouweh** en het gaat zoals jij wil. En wat je ook doet, met een huwelijk, een geboortefeest of kraamvisite.. of een begravenis, er is altijd wel wat te zeiken voor andere. Doe wat je denkt te moeten doen. Zelfs als je geen zelfmoordneigingen heb. ;)
Als je een broek gaaf vind is er ook wel 1 die zoiets heeft dat ie niet goed staat. Dit is net zoiets. Alleen blijft het langer hangen als de broek. Als iemand overlijd, wordt je geleeft. Door de begravenis ondernemer, door de mensen die het goed menen, je hoofd is niet in staat om goed te functioneren. Door alles. Niet negatief hoor, maar zo is het gewoon. Je komt in een stroomversnelling en je bent al blij als naaste dat je je hoofd boven water kan houden. Je wil niemand tegen de schenen schoppen.. maar dat is niet te doen, je zal mensen vergeten, liedjes draaien of de verkeerde bloemen bestellen.. what ever.. er is altijd wel iets waar iemand over valt. Is het jouw ding heeft niemand wat te zeuren, want het is jouw wens. Punt uit. Jouw leven, jouw dood..

Geloof me: al schrijf je zelf tot in detail voor hoe het moet met je uitvaart, dan hebben mensen nog steeds wat te zeiken. Dan was het maar kaal zonder bloemen, was dat ene liedje niet goed, de koffie slap en het bier lauw. En dat jij dat zelf allemaal zo wilde, maakt dat gezeur voor je nabestaanden echt niet minder vervelend. Integendeel.

Het pluspunt is: dan ben je zelf dood en maak je dat gez**k tenminste niet meer mee. :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:08

Gevoelig onderwerp, maar vind het wel een goede.

Heel eerlijk gezegd heb ik voor mezelf niets geregeld. En ook heel eerlijk maakt mij dat niet zoveel uit. Maar ik heb wel al dingen voor mijn paard geregeld. Dat vind ik eerlijk gezegd het belangrijkste. Mijn ene kat daar vinden ze wel een goed nieuw huisje voor. Voor mijn andere kat moet ik nog goed gaan nadenken, want die is zo eenkennig en bang voor mensen dat dat nog wel eens een probleem kan worden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:44

Beseffen jullie wel dat iets opschrijven, niet voldoet aan wat gedaan/uitgevoerd gaat worden??
Mijn mams heeft elke bladzijde boven en onder getekend. (haar wensen, naast haar testament) noemt men een codicil. Mijn zus erkent het niet en dus geen poot om op te staan. Kan je misschien niet schelen, maar je kat, je wens je die ene hanger te geven aan..... gaat niet door! Al geef je iedere neef/ nicht een kopie. Er hoeft er maar 1 dwars te zitten en jouw wens die niet bij een notaris vastgelegd is, gaat niet door.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:36

pipo schreef:
Beseffen jullie wel dat iets opschrijven, niet voldoet aan wat gedaan/uitgevoerd gaat worden??
Mijn mams heeft elke bladzijde boven en onder getekend. (haar wensen, naast haar testament) noemt men een codicil. Mijn zus erkent het niet en dus geen poot om op te staan. Kan je misschien niet schelen, maar je kat, je wens je die ene hanger te geven aan..... gaat niet door! Al geef je iedere neef/ nicht een kopie. Er hoeft er maar 1 dwars te zitten en jouw wens die niet bij een notaris vastgelegd is, gaat niet door.

Dan mag die van mij naast me komen liggen. Maar goed, wij praten hier er wel goed over, ik heb ook niet echt speciale wensen. En zelfs die wensen mogen ze van mij mee doen wat ze willen. Voor mij dient het als richtlijnen om het hun makkelijker te maken. Ik ben er toch niet meer dus, maakt me echt niet uit of ze nu mijn liedje kiezen of K3 afspelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:57

Maar volgende maand win je de jackpot.... en heb je veel meer vrienden dan je lief is. Ook die lieve neef/ nicht.... what ever...wil uiteraard een graantje meepikken. Erger nog, je zus wil niet delen.. Dus je vrindin die jouw paard krijgt mag die hebben, maar krijgt er geen vergoeding voor.. Ze heeft al een paard en wat mot ik ermee?? kost een berg en nu??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:08

pipo schreef:
Maar volgende maand win je de jackpot.... en heb je veel meer vrienden dan je lief is. Ook die lieve neef/ nicht.... what ever...wil uiteraard een graantje meepikken. Erger nog, je zus wil niet delen.. Dus je vrindin die jouw paard krijgt mag die hebben, maar krijgt er geen vergoeding voor.. Ze heeft al een paard en wat mot ik ermee?? kost een berg en nu??

Zo, lekker cynisch ben jij. Gaat het wel goed met je?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:10

pipo schreef:

Maar nou heb jij het over erfenis zaken.
Voor alle zaken die betrekking hebben met de erfenis kan je ook het beste een notaris voor inhuren.

Een codicil of uitvaartwensenboekje, daar zet je geen zaken in zoals naar wie je paard gaat etc.

Je haalt daar echt 2 dingen mee door elkaar :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:39

Sja, ik heb geen partner ofzo en weinig vrienden en naaste familieleden dus ik heb gezegd tegen m'n moeder 'je doet tegen die tijd maar wat je wil met m'n spullen, ik ben er dan toch niet meer maar zorg dat m'n kat(ten) goed verzorgt word(en)'.
Papieren die ik momenteel opmaak zijn ook meer van
- kat(ten) gaat/gaan naar *naam&telefoonnummer*, spullen, voer/grit/paspoort etc gaan mee net als wat overblijft vd spaarrekening
- spullen: zoek het uit, geef het desnoods aan de kringloop
- dat en dat zijn de globale uitvaartwensen: vul de details in zoals je wil
- dit is een lijst met muziek, de gemarkeerde/vetgedrukte nummers wil ik zowiezo laten afspelen en de rest mogen jullie zelf uitkiezen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:03

Ik vind het niks om nu al te beginnen met een draaiboek voor mijn uitvaart en dit jaarlijks te updaten. Ik heb alleen gezegd: verspil het geld niet aan een kist, koop liever zelf een paar planken en bouw zelf iets, dat scheelt gewoon €1000. Verder moeten ze goed voor mijn dieren zorgen, dat wil zeggen of zelf houden of naar een ander goed huisje.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:33

Ik vind het fijn om over zoiets na te denken! Kom ik dan wel met mn 17e hier aanzetten haha, maar dit is wel iets waar ik al eerder aan heb gedacht. Alleen aan gedacht, verder eigenlijk niks mee gedaan en houdt me ook niet dagelijks bezig. Als ik over 2 maanden 18 wordt kan ik alles qua orgaandonatie invullen, misschien handig om hiervoor dan ook langzaamaan voor mezelf een lijstje met dingen te maken.
Geeft voor mijzelf denk ik rust (zeker stel dat er nog tijd zit tussen ongeluk-overlijden), dat mijn nabestaanden niet in het niets moeten beginnen. Om nou gelijk de hele powerpoint te maken zou me te ver gaan, maar zoiets als inderdaad kist mag uit oude planken bestaan zou ik wel op papier willen hebben.
Powerpoint zou ik sowieso niet zelf willen maken. Hoe, wat, waar, wie, en muziek kan ik zelf wel doen, de invulling mogen ze zelf wel geven. Mensen die zich geroepen voelen om te spreken mogen, die het liever niet willen hoeven niet. Zou wel ook zeggen dat mijn ouders ten alle tijde dingen uit mijn lijst mogen veranderen en niemand anders dat recht heeft. Denk wel ook dat er niemand in mijn omgeving is die bezwaar zou willen maken op mijn zelfgeschreven wensen (of in ieder geval dat hoop ik haha).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:05

Regelen is regelen. Of je nu geld heb of niet. Als je wil dat je katten een goed (en betaald) huisje krijgen, moet je dat vast laten leggen. Klein voorbeeldje, mijn moeder had 2 katten, opvang was geregeld. Was onder voorwaarde dat de ene nog gesteriliseerd werd en beide gechipt. Dacht je echt dat mijn zus het daarmee eens was?! Heb alles zelf mogen betalen.
Ja ik ben vreselijk cynisch.. mijn moeder had een gewoon testament, maar daarnaast een zelf geschreven codicil. Wie welk sieraad kreeg en nog meer "wensen" Mijn zus heeft alles maar dan ook alles afgewezen en gesteld dat alleen zij en ik erven en dus niet de kleinkinderen. Toen waren de wensen van mijn moeder dus van tafel. PLOP... weg wensen. Ik ben al bijna 3 jaar bezig, niet om inhalig te zijn, maar om mijn moeders wensen te respecteren. Dus ja, als je iets wil regelen, doe het dan echt goed en niet denken dat andere er wel mee akkoord gaan.