finnens schreef:Ik houd me hier echt totaal niet mee bezig. Mn nabestaanden mogen zelf weten hoe ze mn begravenis inrichten, ik ben toch dood.. Misschien nog wel een uitvaartverzekering voor de kosten maar verder vind ik het allemaal prima.
Mijn oom is laatst overleden en die had zn begravenis al helemaal zelf ingericht van te voren; alleen muziek en geen sprekers of foto's. Dat was heel vervelend voor de nabestaanden omdat er veel mensen wilde vertellen over hem en verhalen delen, maar dat 'mocht' niet. Niet goed afgesloten voor veel mensen. De begravenis is ook een stuk afsluiting en verwerking voor de nabestaanden en daarom vind ik ook dat ze zelf mogen weten hoe ze dat het liefste doen in mijn geval dan.
Als iemand een ander liedje wil, ofwat wil vertellen mogen ze dat gerust doen van mij hoor. Mij gaat het er vooral om om de last van de nabestaande weg te nemen. Als ze zelf fotos willen zoeken mag dat ook, maar ik heb dan toch wel een optie klaar moesten ze dat liever niet dan doen.
Mijn moeder had gepraat met iemand die haar dochter verloren was. Zij zei dat de uitvaart helemaal niet was zoals dochter, zij of de rest van de familie gewilt had omdat alles zo hectisch was toen. Dan is het toch fijn als je al iets klaar hebt waar zij zich dan geen zorgen meer over moeten maken. Het verhaaltje wat zij vertelde was ook echt niet wat ze gehoopt had omdat ze er te weinig tijd voor hadden.
Dat vind ik dan net heel erg, dat blijft ook in haar geheugen dat ze geen fijne uitvaart had voor haar dochter.
Niemand is verplicht om mijn fotos te nemen, maar ik weet nu dat ze daar thuis liever hun tijd niet in steken maar wel aan de dingen die op dat moment belangrijk zijn. Het rouwen zelf, het er voor elkaar zijn, ...