Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:14

Mmmmm ik wil onze kids helemaal niet na kdv of psz doen maar ben geloof ik wel erg van de weinige moeders hier die er zo over denkt..
Do past oma r op
Vrijdag oma n
Zaterdag vriendin

Dat vind ik meer als genoeg gesleep met de kids

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:16

Wij hebben een zoontje van 1,5 jaar. Ik werk 26 uur (3,5 dag) en mijn vriend 36 uur. Ik ben 2 ochtenden en een dag vrij. En mijn vriend is vrijdagmiddag eerder vrij. Wij zijn beiden vrij in het weekend.
Onze zoon gaat 1,5 dag naar de KDV, een middag past mijn vader op, en vrijdags de opa's en oma's omste beurten.
Ik merk dat hij de kdv erg leuk vindt, andere kinderen zijn leuk en interessant. En dan met name de oudere kinderen, want dan kun je dingen nadoen :D. Vindt het erg belangrijk dat hij leert spelen, delen en omgaan met andere kinderen. Ze mogen ook gerust nu van alles afpakken, behalve zijn knuffel dan haha.
Bij de opa's en oma's heeft hij het ook reuze na zijn zin.

Santos_05

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:23

Toen ze nog niet op school zaten, waren ze 3 dagen thuis en 2 naar de creche. Nu gaan ze naar school, zijn we zelf 2 dagen thuis en 3 dagen BSO. Ze zijn het gewend en leren zo goed omgaan met andere kinderen. Ook krijgen ze afwisselende uitdaging, aangezien de leidsters bij het KDV / BSO elke keer wat anders verzinnen om met ze te doen.

Hier bewuste keuze om geen gebruik te maken van de opa's/oma's als oppas (behalve bijv. bij ziekte), zodat we ze ook zonder ons zelf bezwaard te voelen een keer in het weekend kunnen vragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:30

snorkel1986 schreef:
Mmmmm ik wil onze kids helemaal niet na kdv of psz doen maar ben geloof ik wel erg van de weinige moeders hier die er zo over denkt..
Do past oma r op
Vrijdag oma n
Zaterdag vriendin

Juist dat gesleep staat me tegen.
Daarom heb ik dus liever een vaste opvang en niet van hot naar her naar familie 1,2,3 etc.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:34

Sizzle schreef:
snorkel1986 schreef:
Do past oma r op
Vrijdag oma n
Zaterdag vriendin

Daarom heb ik dus liever een vaste opvang en niet van hot naar her naar familie 1,2,3 etc.

exact dat. een kdv geeft rust en stabiliteit. altijd dezelfde leidsters, altijd dezelfde kindjes. vast dagprogramma, eigen bedje.
mijn zoontje is altijd vermoeid na een dag met oma, dat vindt hij veel te gezellig! oma doet ook altijd veel met hem; eendjes voeren, eindje wandelen, even naar de speeltuin op de hoek etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:36

Cerilene_ schreef:
Robin_S schreef:
@cerilene, niemand claimt dat zomaar hoor. Daar is een heleboel onderzoek naar gedaan. Volgens de ontwikkelingpsychologie is dat het gemiddeld verloop van opgroeien.

Maar als de praktijk anders blijkt te zijn dan de theorie, is het uiteraard belangrijk kinderen zo vroeg mogelijk de mogelijkheid te bieden samen te spelen. Gelukkig zijn daar veel mogelijke manieren voor.

Klopt hoor. Hetgeen waar ik me aan stoor is dat sommige mensen dit als keiharde reden zien waarom hun kind thuis blijft en geen sociaal contact met andere kinderen hoeft, en dat absoluut het beste is, terwijl heel veel moeders die hun kind bv wel naar een groep brengen of ervoor zorgen dat er veel mogelijkheden voor sociaal contact met andere kindjes is duidelijk zien dat er echt wel degelijk interactie plaatsvind en de kinderen er wat aan hebben. Praktijk en theorie lijken mijlenver uit elkaar te liggen, maar er worden wel conclusies aan verbonden over wat het beste zou zijn voor kinderen.
Ik denk sowieso dat er per kind, gezin en situatie gekeken moet worden wat de beste weg is.
Ook wat betreft het werken van de moeder. Het lijkt nooit goed te zijn. Niet als je thuisblijft en niet als je te veel werkt. Men heeft er altijd wel een mening over. Nou denk ik dat een middenweg daartussen sowieso voor veel moeders fijn zou zijn. Maar de een zit anders in elkaar en de situatie moet ook maar net zo zijn.
Erg stom dat mensen jou daarom veroordelen muppet, terwijl jullie het prima geregeld hebben lijkt mij. Een papa kan ook prima een groter deel van de zorg op zich nemen.

Ik ben het volledig met je eens dat wel. Ik weet niet of er mensen zijn die die theorie gebruiken om hun kind dan maar thuis te houden.

Mijn kind blijft om andere redenen thuis, en ik troost mij met de gedachte dat ze op dit moment nog niet veel heeft aan andere kinderen. Van zodra daar verandering in komt pas ik mij uiteraard aan haar behoeften aan.

Ik vind het wijzen met de vinger door velen (niet per se op bokt) een erg spijtig iets. We zijn tenslotte toch allemaal moeders die gek zijn op hun kinderen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:37

Ik denk dat bij ons kdv meer rust zou geven dan iedere keer een andere oppas. Kdv is letterlijk naast de deur, dus degene die als laatst weg gaat / eerst thuis is kan makkelijk wegbrengen / ophalen. Scheelt heel wat gesleep op zich met kind. Maar goed we hebben ook niet echt een andere optie wat dat betreft.

Druk schema zeg Friesam, knap dat je dat zo vol kan houden!

Geloof dat ik blij ben dat ik geen paard meer heb en dat mijn vriend veel in huis doet, dan valt het allemaal wel prima te plannen straks denk ik :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:38

Sizzle schreef:
snorkel1986 schreef:

exact dat. een kdv geeft rust en stabiliteit. altijd dezelfde leidsters, altijd dezelfde kindjes. vast dagprogramma, eigen bedje.
mijn zoontje is altijd vermoeid na een dag met oma, dat vindt hij veel te gezellig! oma doet ook altijd veel met hem; eendjes voeren, eindje wandelen, even naar de speeltuin op de hoek etc.

Ik ben nog nooit een kdv tegen gekomen welke elke dag de zelfde kindjes / leidsters hebben. Daarom was ik gegaan voor een kleinschalige kdv, 2 leidsters maar elke dag variëren de kinderen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:44

Youknowme schreef:
Sizzle schreef:

Ik ben nog nooit een kdv tegen gekomen welke elke dag de zelfde kindjes / leidsters hebben. Daarom was ik gegaan voor een kleinschalige kdv, 2 leidsters maar elke dag variëren de kinderen.

Hier wel hoor, vaste leidsters op de groepen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:45

Drie dagen per week bij de gastouder, opvang in huiselijke sfeer, één vast gezicht en met andere kindjes. Twee ochtenden psz, waarvan één ochtend als ze bij de gastouder zijn en één als mijn vriend overdag thuis is.

Psz is toch weer heel anders dan de gastouder en een mooie voorbereiding op de basisschool.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:47

Hier ook vaste leidsters maar leidster A begint de ene dag smorgens en dan komt B smiddags erbij en andere dagen andersom zegmaar. Maar het is dus niet zo dat zl bijwijzevan dinsdag morgen en vrij middag de zelfde heeft. Dinsdag morgen is het A en vrijdag middag A en B. Dus naar mijn idee t zelfde als maandag oma A en dinsdag oma B .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:53

Hier zijn de groepsleiders vast met wat wisselende stagaires.
Bij verschonen en andere verzorgtaken vragen ze vaak ook aan het kindje wie dan met ze mee zal komen.
Het is niet klein maar wel heel hecht. Ik zie nooit een kind huilen bij het brengen. De meeste (inkl de mijne) maken stennis bij het ophalen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:05

Hier wordt niet gesleept hij is maar 1 dag per week van huis. Oma komt naar ons. Dus slepen hoeft dus niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:10

Wij slepen ook niet. Hij is gewend om regelmatig bij opa en oma op bezoek te zijn :) daar op vrijdag zijn is dus in onze oge geen gesleep :) alleen wat extra opa&oma tijd :+:

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:16

Ik werk onregelmatig, maar wilde uk een zo regelmatig mogelijk ritme laten houden, daarom hebben wij voor oppas aan huis gekozen.
Heel wisselend, de ene week 3 dagen, de andere week niets.
Wij hebben geen familie, maar hebben een super lieve en bere flexibele oppas gevonden, die al bijna 2 jaar komt.
Sinds begin December gaat uk ook 2 ochtenden in de week peuterspelen, omdat ik merkte dat ze contact met andere kindjes miste.
Ze vindt het vanaf dag 1 geweldig daar, goede keus dus in onze ogen!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:28

Ik ben huismama
Wij zijn een christelijk gezin.
En we vinden dat we zelf voor de kindjes moeten zorgen. Ik ben dus fulltime thuis totdat alle kindjes op school zitten dan wil ik als het mogelijk is oonder school tijd werken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:30

blokje schreef:
Ik ben huismama
Wij zijn een christelijk gezin.
En we vinden dat we zelf voor de kindjes moeten zorgen. Ik ben dus fulltime thuis totdat alle kindjes op school zitten dan wil ik als het mogelijk is oonder school tijd werken.

Wat heeft dat met christelijk te maken?

En ik zou geen huismama kunnen zijn, dan wordt je wereld zo klein. Ervaar jij dat anders? Ben wel benieuwd...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:38

Ik ben ook huismama maar mijn wereld is niet klein hoor *D Ik ga sowieso 1 x per week lekker lunchen met een vriendin. Als mijn dochter naar de psz is ga ik lekker sporten met mijn schoonzusje of alleen.

Verder ben ik meer uit huis dan in huis. Ik ga elke dag naar de speeltuin, boodschapje doen of even ergens op visite. Of ik krijg zelf visite.

Is maar net hoe je dingen regelt. Maar mijn wereld is nu groter dan toen ik nog werkte. Dan was het altijd haasten, passen en meten om alles gedaan te krijgen. En had ik nooit tijd om even ergens te lunchen of lekker een keertje uit te gaan. Want ik werkte elk weekend en vaak 2-3 avondjes in de week.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:45

Wij hebben geen keus om ons zoontje 1.5 dag mee te nemen naar mijn werk en 1 dag bij mijn tante. Voor de rest hebben wij geen opvang, Heb geen schoonouders, mijn moeder is ook al overleden en mijn vader is zwaa ziek en dan nog zou ik hem niet naar hem brengen.
Dus soms is er geen andere keus.
Mijn vriend heeft al geopperd of ik niet thuis zou blijven, maar wil graag ook mijn centjes verdienen en niet afhankelijk zijn.
Ik krijg nu ook al commentaar dat ik maar halftijds werk, wat zou dat zijn als ik niet meer werk, al zou ik daar niet naar moeten luisteren.

Muppett

Ik ben ook christelijk maar ik geloof dat nergens in de Bijbel staat dat andere mensen niet af en toe voor mijn kind mogen zorgen.

In mijn zwangerschapsverlof tijd was ik ook huismama, ik voerde geen bal uit thuis. Pas toen ik ging werken, werd ik weer actief. Nee, thuis zitten zou niet goed zijn voor mij...

Hoe zijn de ervaringen hier met gastouders?

Tink89

Sunrise19 schreef:
Ik ben ook huismama maar mijn wereld is niet klein hoor *D Ik ga sowieso 1 x per week lekker lunchen met een vriendin. Als mijn dochter naar de psz is ga ik lekker sporten met mijn schoonzusje of alleen.

Verder ben ik meer uit huis dan in huis. Ik ga elke dag naar de speeltuin, boodschapje doen of even ergens op visite. Of ik krijg zelf visite.

Is maar net hoe je dingen regelt. Maar mijn wereld is nu groter dan toen ik nog werkte. Dan was het altijd haasten, passen en meten om alles gedaan te krijgen. En had ik nooit tijd om even ergens te lunchen of lekker een keertje uit te gaan. Want ik werkte elk weekend en vaak 2-3 avondjes in de week.

Tjah, ieder z'n ding. Ik vind naar de speeltuin gaan of boodschappen doen, nou niet echt je wereld vergroten. Ik werk inhoudelijk op hoog niveau en zou die intellectuele uitdaging ontzettend missen. Maar tof voor jou dat jij zo gelukkig bent :D Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

En ik werk wel extreem regelmatige tijden, waarvan het grootste deel onder schooltijd. Nooit avonden, nooit weekenden. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop qua planning.

Oh, en Muppett: mijn moeder is gastouder, maar daar zou ik mijn kind niet heen brengen. Da's puur omdat we enorm van mening verschillen op opvoedkundig gebied. Ik denk dat je, als je er een vindt die qua opvoeden met jou door één deur kan, een prima oplossing hebt. Wel andere kindjes en flexibele opvang, maar zonder 'massaal' naar het kdv.

Ik zou voor een kdv gaan, omdat ik daar de onderlinge controle fijner vind. Bij een gastouder is er het grootste deel van de tijd maar één iemand aanwezig. Voor mij geen prettig gevoel.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:52

Tink, dat is exact de reden dat wij ook een KDV hebben gekozen. Mijn zoon heeft nl. een ernstig ongeluk gehad bij de gastouder, door een domme fout. Wij kozen toendertijd voor gastouder omdat we de kleine huiselijke kring zo'n prettig idee vonden. Nu vinden we juist het massalere en de meerdere leidsters een veiliger idee voor onze zoon.

Ik ben benieuwd hoe veel hoger de kinderopvangtoeslag gaat worden dit jaar...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:57

Ik ben alleenstaande moeder en zwanger van de tweede (BAM) :D
Ik zou ook het liefste meer thuis zijn maar
minder dan 27 uur gaat het nu niet worden.
Mijn oudste gaat vanaf oktober twee middagen naar de bso. (Dat is nu 1 middag, maar ik ga mijn werkrooster omgooien zodat ik meer tijd heb voor de kids de rest van de week)
En de kleine gaat na mijn verlof 3 dagen naar het kdv hier tegenover ons huis.
Oma en opa zijn hier niet in beeld ofwel helemaal niet ofwel niet voor oppasdagen en verdere familie is er ook niet.
Ik denk dat ik het dan zo redelijk voor elkaar heb

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:02

Het gaat toch ook niet om jezelf alleen? Ik heb ook een dochter die vermaakt moet worden ;) Ik doe overigens ook de hele boekhouding en administratie van mijn man zijn bedrijfje.

Heb alleen het idee dat mensen bij thuismama denken dat die ook echt hele dagen thuis zitten. Ik ben echt super veel weg.
Ikzelf zou dan weer nooit de keuze maken mijn kind veel in een opvang te doen. Maar goed, ik heb verder ook nooit hoog intellectuele baantjes gehad :+ Misschien dat het anders is als je graag je hersens gebruikt. Maar ik ben niet zo slim en ben meer een praktijk mens.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:03

Inmiddels zijn mijn kinderen al groter en hebben we geen opvang meer nodig.
Toen ze jonger waren hebben wij jaren lang au-pairs gehad.
Wij werkten allebei fulltime en we wonen in een klein dorpje.
BSO was bij ons niet goed geregeld, dan moesten de kinderen na school langer dan een kwartier op een busje wachten. Er waren geen gastouders te vinden die 5 dagen in de week klaar konden staan. Toen bleef er eigenlijk maar 1 optie over en dat is ons altijd prima bevallen.
De kinderen bleven gewoon thuis en konden ook naar vriendjes of vriendjes bij ons, net zoals het zou zijn als wij wel thuis waren geweest. Een aupair werkt ook door als een kind ziek is en het is een ontzettende leuke uitwisseling van verschillende culturen.
Je huis moet zich er wel voor lenen, want het kan een inbruik op je privacy zijn.
Als ik nu nog kleine kinderen zou hebben zou ik het weer op deze manier regelen.