Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:25

Dat is waar maar dat hoofdstel gebruik je nog voor lange tijd en anders kun je hem nog verkopen. Ik bedoel je koopt het niet om er vervolgens een aansteker onder te houden en eraan te zuigen ;P

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:26

Je dwingt hem niet zeg je, maar je zeurt er wel over. Dat komt op mij als hetzelfde over hoor!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:28

lelberse schreef:
Dat is waar maar dat hoofdstel gebruik je nog voor lange tijd en anders kun je hem nog verkopen. Ik bedoel je koopt het niet om er vervolgens een aansteker onder te houden en eraan te zuigen ;P

Nee maar roken kan (voor sommigen dan) een ontspannend gevoel geven..
Een gebakje van de bakker is in verhouding toch ook duur en eet je daarna op?
Dan kun je alles zeggen. Zelfde geldt voor alcohol etc. alles :')
Benzine dan.. voor een dagje uit dus eigenlijk ook niet nodig.
Maargoed je gooit het erin en het verbrand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:28

lelberse schreef:

Mensen vinden roken en drinken nu eenmaal lekker...de een geeft zijn geld daar aan uit, een ander weer aan iets anders.

Nogmaals: Eigen keuze...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:33

Mijn ervaring hiermee is dat rokers alleen stoppen als ze dat zelf ook echt willen. Anders gaan ze na een tijdje toch weer roken..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:34

Elin_ schreef:
O echt wel. Zie mijn twee laatste reactie. Paardrijden is ook een risico extra.
En doorzeuren om te stoppen? Je bepaalt toch iemand anders zijn leven niet? Niet jou zaak.

Excuse you dat mag wel anders. Tuurlijk paardrijden is niet het meest veilig maar dan kunnen we ook over autorijden gaan praten..
En TS vraagt hier om hulp. Ja ik zou wel doorzeuren om te stoppen, ik zou niet willen dat die vriend kanker krijgt! En voor iemand wil verdedigen dat je niet altijd kanker krijgt..
Citaat:
In 2012 kon 90% van de sterfte door longkanker bij mannen en 78% van de sterfte door longkanker bij vrouwen worden toegewezen aan roken.

http://www.ikwilstoppenmetroken.nu/feit ... ver-roken/ kan je het nog nalezen. Dit is alleen nog maar longkanker, zoals ik eerder zei bij (vrijwel) alle kanker soorten kan je roken op de oorzaken lijst zetten. Ik ga liever dood aan ouderdom en niet aan kanker, en vind het niet erg die mening door te geven.

Ik bepaal nog altijd zelf wat ik doe. Fijn als jij door wil gaan je leven te verzieken met roken, maar ik doe er niet aan mee. En ja ik kom hier misschien hard uit de bocht, maar ik vraag me serieus af waarom mensen nog roken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 18:34

Ik heb er even overna gedacht en ik ga tegen hem zeggen dat ik niet wil dat hij stopt met roken, niet voor mij in iedergeval. Want ik ga er veel teveel op letten heb ik gemerkt.. Hij moet alleen stoppen als hij dat helemaal zelf wilt. Ik ga het proberen te accepteren al zal ik het nooit met hem eens zijn. Maar ik moet wel, en lukt het nou echt niet dan zal ik dat ook tegen hem zeggen en maak ik het uit en neem ik nooit meer iets met iemand die rookt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:37

Je kan wel zeggen dat je het zelf vies vind natuurlijk. Hij kan best rekening met je houden en het niet in jouw bijzijn doen binnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:37

:wow: Het probleem met roken is dat de omgeving verplicht moet meeroken. En dat is ook schadelijk voor de gezondheid. Ik kanom gezondheidsredenen niet eens 1 dag een vriendschap hebben met iemand die in mijn aanwezigheid rookt. Een eventuele verliefdheid is dan ook in rook opgegaan, want ik houd van mannen die lekker ruiken!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:42

Hij zal het inderdaad zelf moeten willen. Ik heb jarenlang gerookt (zo´n 23 jaar) en zowel mijn eerste man als mijn huidige man heeft er echt heel veel over gezegd, ze hadden er een bloedhekel aan. Mijn eerste man overleed jong (niks met roken te maken), maar ook mijn huidige man was weduwnaar.

Zijn vrouw was 37 toen ze overleed aan een overdruk in haar hersenen, een vorm vergelijkbaar met trombose. Mogelijke orzaak volgens de artsen: de combinatie van pil en roken. Vertel mij niet dat het niet gevaarlijk is, de wetenschap weet al jaren dat het zo is, praat het niet goed omdat je zelf toevallig rookt.

Toen ik 36 werd, nam de angst van mijn man toe dat het ook mij zou gebeuren. Roken, de pil en overgewicht. Op de dag dat een tante werd begraven, overleden aan een hersenbloeding en een verwoed roker (de derde in de familie met een hersenbloeding) ben ik van het ene moment op het andere gestopt.

Niet omdat mijn partner het wilde, maar omdat ik me zijn angst wel erg aantrok en eigenlijk mijn rokende familie om me heen zag wegvallen door hart- en vaatproblemen. Ik ben nu 14 jaar rookvrij, maar wel uit eigen wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:44

Mioux schreef:
gewoon accepteren, niet over zeuren en drammen en dringen. Je wist vanaf dag 1 hoe en wat, als je van hem houdt en niet kwijt wilt moet je er niet meer over beginnen. Je kan hoogstens eens vragen of hij na het roken een mintje wilt nemen bij wijze van, maar eisen nee... Als je het niet kan accepteren dan is het diegene los laten en laten gaan.. klinkt hard maar je wist waar je aan begon.

edit: Jij bent ook niet perfect, niemand niet, maar zeurt hij dagelijks tegen jouw daarover? Iedereen heeft een mindere kant, die neem je voor lief en als je dat niet kan dan zit je niet denk ik met de juiste persoon in een relatie...

Zij zegt ook niet dagelijks te zeuren.

Daarnaast, het is dan wel zijn leven maar als je ervoor kiest je leven met iemand te delen, moeten er concessies zijn. Van beide kanten. En als het goed is betekent de mening/het gevoel van je partner wel iets voor je. Anders is er ook wat mis.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:49

laraxXxemma schreef:
Elin_ schreef:
O echt wel. Zie mijn twee laatste reactie. Paardrijden is ook een risico extra.
En doorzeuren om te stoppen? Je bepaalt toch iemand anders zijn leven niet? Niet jou zaak.

Excuse you dat mag wel anders. Tuurlijk paardrijden is niet het meest veilig maar dan kunnen we ook over autorijden gaan praten..
En TS vraagt hier om hulp. Ja ik zou wel doorzeuren om te stoppen, ik zou niet willen dat die vriend kanker krijgt! En voor iemand wil verdedigen dat je niet altijd kanker krijgt..
Citaat:
In 2012 kon 90% van de sterfte door longkanker bij mannen en 78% van de sterfte door longkanker bij vrouwen worden toegewezen aan roken.

http://www.ikwilstoppenmetroken.nu/feit ... ver-roken/ kan je het nog nalezen. Dit is alleen nog maar longkanker, zoals ik eerder zei bij (vrijwel) alle kanker soorten kan je roken op de oorzaken lijst zetten. Ik ga liever dood aan ouderdom en niet aan kanker, en vind het niet erg die mening door te geven.

Ik bepaal nog altijd zelf wat ik doe. Fijn als jij door wil gaan je leven te verzieken met roken, maar ik doe er niet aan mee. En ja ik kom hier misschien hard uit de bocht, maar ik vraag me serieus af waarom mensen nog roken.

Precies dat laatste..jij bepaald nog altijd wat je zelf doet.
Dus TS haar vriend ook. Punt. Jij ziet er het nut niet van in, misschien andere wel. Drink je ooit alcohol?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:53

Pfoeh, dit is ook zo'n ding wat bij mij erg gespeeld heeft en momenteel ook nog wel speelt. De jongen waar ik momenteel mee date rookt ook (best wel weinig tho, 2 sigaretten per dag ofzo) maar ik kan er echt heel slecht tegen. Nu heb ik dit meteen al aangegeven en rookt hij over het algemeen als 'ie bij mij is niet, hij is nu ook bezig z'n kamer helemaal door te luchten zodat het voor mij iets dragelijker is om daar te zijn en te slapen. Verbieden zou ik echter nooit doen, dat brengt alleen maar afkeer met zich mee en als iemand het zelf niet wil gaat het nimmer gebeuren. Relaties waarin je iemand dingen verbied zijn in mijn mening geen relaties die op gelijke normen en waarden/respect zijn gebaseerd. Je kan iemand iets niet verbieden, ik ben altijd heel duidelijk in mijn beweegredenen waarom ik er zo'n hekel aan heb en daar zijn de meeste mensen best wel netjes mee :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:28

fijn dat je het geaccepteerd hebt TS en inderdaad, als je de relatie voort wilt zetten is er geen andere keuze als de ander accepteren zoals die is, en zoals je vanaf het begin genomen hebt ;). Aanpassen kan, maar moet beide het er mee eens zijn, zo niet is alleen accepteren of laten gaan over.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:06

Mioux schreef:
fijn dat je het geaccepteerd hebt TS en inderdaad, als je de relatie voort wilt zetten is er geen andere keuze als de ander accepteren zoals die is, en zoals je vanaf het begin genomen hebt ;). Aanpassen kan, maar moet beide het er mee eens zijn, zo niet is alleen accepteren of laten gaan over.

ja ik moet het wel accepteren want ik wil hem niet kwijt aan zoiets stoms als roken.. De kans zit er wel dik in dat hij ooit zelf stopt, ik zal hem dan steunen maar ga me er niet meer mee bemoeien.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:07

Elin_ schreef:
Dus TS haar vriend ook. Punt. Jij ziet er het nut niet van in, misschien andere wel. Drink je ooit alcohol?

Ik ben nog geen 18 ;) Maar alcohol vind ik anders. Wil je uitleg pb je maar, laten we hier enigszins on topic blijven. Kan jij mij vertellen wat het nut van roken is?

Persoonlijk heb ik er zoveel moeite mee omdat ik weet dat als ik (of vriend) ga roken, ik het voor evt mijn kinderen later wel heel makkelijk maak om ook te gaan roken (zie het zelf van dichtbij, meer dan eens). En dit geld niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Wil je roken doorbreken moet je bij jezelf beginnen. Makkelijk praten om zelf te roken en vervolgens je kinderen het te verbieden. Gelukkig roken geen van mijn beide ouders en hebben ze me ook zo opgevoed dat ik nooit zou willen roken, hoeveel vrienden van me het nu ook doen.
Hoe zou jij het vinden, als je kinderen zouden gaan roken? Hoe zou je het vinden, als ze later sterven aan longkanker omdat ze ooit zo makkelijk zijn begonnen met roken? Ik denk dat je op hun in wel enige invloed zou willen hebben... toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:10

lelberse schreef:
Ik heb er even overna gedacht en ik ga tegen hem zeggen dat ik niet wil dat hij stopt met roken, niet voor mij in iedergeval. Want ik ga er veel teveel op letten heb ik gemerkt.. Hij moet alleen stoppen als hij dat helemaal zelf wilt. Ik ga het proberen te accepteren al zal ik het nooit met hem eens zijn. Maar ik moet wel, en lukt het nou echt niet dan zal ik dat ook tegen hem zeggen en maak ik het uit en neem ik nooit meer iets met iemand die rookt.

Dat is een heel dapper besluit TS.
Roken is een vreselijke verslaving waar je echt moeilijk vanaf komt.

Ik probeerde destijds zo vaak te stoppen, maar m'n vriend rookte rustig door, wat mij telkens weer in verleiding bracht. Geen sprake van dat hij mee zou stoppen! Tot hij op een dag, uit het niets, besloot om mee te stoppen. Dat was onze kans en het is ons gelukt!

Je kan er dus maar één ding over zeggen: zonder eigen motivatie, lukt het niet. Zeuren maakt het alleen maar erger.

Maar het is wel jouw volste recht om voor een niet-rokende partner te kiezen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:18

Als dit je al dwars zit, kan je net zo goed iemand anders zoeken.
Er zijn wel ergere dingen als "meeroken" en of / roken.
Longkanker kan je net zo goed ook krijgen als je niet rookt.
De pil heeft net zo goed bijwerkingen, dat meeroken doet het hem echt niet hoor :+

Edit: (Ik zie net je berichtje over je besluit).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 02:15

laraxXxemma schreef:
Elin_ schreef:

Ik ben nog geen 18 ;) Maar alcohol vind ik anders. Wil je uitleg pb je maar, laten we hier enigszins on topic blijven. Kan jij mij vertellen wat het nut van roken is?

Persoonlijk heb ik er zoveel moeite mee omdat ik weet dat als ik (of vriend) ga roken, ik het voor evt mijn kinderen later wel heel makkelijk maak om ook te gaan roken (zie het zelf van dichtbij, meer dan eens). En dit geld niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Wil je roken doorbreken moet je bij jezelf beginnen. Makkelijk praten om zelf te roken en vervolgens je kinderen het te verbieden. Gelukkig roken geen van mijn beide ouders en hebben ze me ook zo opgevoed dat ik nooit zou willen roken, hoeveel vrienden van me het nu ook doen.
Hoe zou jij het vinden, als je kinderen zouden gaan roken? Hoe zou je het vinden, als ze later sterven aan longkanker omdat ze ooit zo makkelijk zijn begonnen met roken? Ik denk dat je op hun in wel enige invloed zou willen hebben... toch?

Alcohol is niks anders. Waar is het voor? genot. Roken ook.
Beide slecht. Alcohol zorgt voor ernstige lever en nierkwalen.
Je leeft maar 1 leven en buiten lopen is ook ongezond.
Mensen leven en laten leven. Zelfs je paarden stal uitmesten met bijv. zaagsel erin is slecht. .denk aan de ammoniak geur.
Even zonder gekheid. Alcohol is niks anders dan roken.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 02:32

Roken is een verslaving en daar stop je alleen mee als je dat zelf wil.
Ik heb 33jaar gerookt en pas na een longontsteking zag ik het licht (een mooi wit licht terwijl ik in elkaar zakte van het zuurstofgebrek)
Ik ben omdat ik niet kan stoppen over gegaan op de E-sigaret. Minder troep in mijn lijf geen stank en mijn omgeving heeft er geen last van en het is nog goedkoper ook.
Misschien een idee voor je vriend?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 02:57

_San87_ schreef:
senna21 schreef:
Wees je wel bewust dat het stoppen ook weer verandering teweeg kan brengen, bijv. 10 kg meer vriend erbij :+
Ja, of een vriend die wel fatsoenlijk kan proeven, niet meer grauw is en niet uit z'n bek stinkt.

Maar je bent toch gevallen voor de grauwe en stinkende kerel? ;)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 03:28

Ik heb geen tijd of zin om het hele topic door te lezen, dus waarschijnlijk is het allemaal al genoemd.

Ik ben zelf een roker, tig keer geprobeerd om te stoppen maar niks is motiverend genoeg voor mij. Als mijn vriend dit van mij zou verlangen zou dat voor mij zoiets zijn als kiezen tussen mijn beste vriendin of hem. Nu klinkt dit wel heel overdreven, maar jij wil iets van hem afnemen wat hij waarschijnlijk, net zoals mij, als een soort uitlaatklep ziet. Plus dat je heel erg veranderd als je stopt of bezig bent met stoppen. Ik weet nog dat ik de eerste week niet te genieten was, constant kwaad en slecht humeur dat ik op anderen afreageerde. Natuurlijk had ik ook goede dagen, waarop ik trots op mezelf was dat ik zo ver was gekomen, maar de slechte dagen overheersten en ik vond dat dat het niet waard was.
Dit wil niet zeggen dat jou vriend ook zo drastisch veranderd, maar ik ben er vrij zeker van dat hij óf zich echt beter gaat voelen, of er een paar jaar mee is gestopt en het gemis toch te groot is en weer begint met waarschijnlijk alle gevolgen van dien waarbij jij kwaad word en het misschien wel tot een punt komt waarop een van jullie het uitmaakt.

Daarbij ben jij blijkbaar op hem gevallen ondanks dat hij rookt of niet, wil je echt daar de rest van je leven aan irriteren en ruzies om maken, of het gewoon accepteren en er aan 'wennen'? Blijkbaar houdt hij echt van je, vind het namelijk heel goed van hem dat hij terug is gegaan naar +/- 3 peuken op een dag, dat is voor de rokers onder ons een hele prestatie en dat mag je heus aan hem laten merken. :j

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 04:01

het krijgen van longkanker heeft niks met roken te maken dat krijgen niet rokers ook.
mijn man rookt ook en zie hem ook liever stoppen maar als hij er niet 100% achter staat lukt het niet, leg er geen druk meer op en laat het hem zelf oplossen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 04:05

Wat een reacties weer... Als die jongen echt zo zielig is met een zeurende vriendin, moet hij maar zelf beslissen het uit te maken. Er zijn, zeker op lange termijn, altijd punten en gewoontes waaraan je je aan elkaar kan storen. Dan kan ieder voor zich toch best z'n best doen rekening te houden met de ander? Als iedereen altijd alles voor zich zou houden en 'accepteren', wordt geen van beide daar ook vrolijker van...

Other than that: Geen rokende vriend gehad, wel rokende ouders. Kan er goed mee handelen zodra ze niet in de woonkamer roken of auto waar ik bij zit. Dus nee, je kan hem niet verbieden die sigaret op te steken.. Hij mag wel weten dat je er niet blij mee bent, en je mag imo best 'omgangsregels' instellen. Dus niet zoenen als hij tot een half uur geleden oid gerookt heeft, niet naast jou in de auto, dat soort dingen.

Succes TS!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:32

Oh, niets zo goor als rook van een sigaret. Getver. Mijn vader rookt helaas ook. Als ik bij hem ben geweest, kan meteen alles in de was. Gelukkig woon ik allang niet meer thuis en rookt mijn man ook niet. Ik zou nooit een relatie beginnen met een roker. Vind het ongezond, vies en ik word in de auto nog extra misselijk als iemand daar rookt. Als je dan ooit kinderen wilt, krijgen die de stank ook lekker mee. Brrr.

Alcohol is inderdaad ook niet gezond. Mijn man is meestal behoorlijk matig daarmee, ik drink geen alcohol. Maar als hij in een zeldzaam geval wel eens bezopen is, heb ik daar verder geen last van in de vorm van meeroken. Dat er werkelijk mensen zijn hier die meeroken weg wuiven (ach, niet rokers krijgen ook longkanker, (mee)roken is heus zo erg niet), dan vraag ik me serieus af of het niet tijd is eens onder je steen uit te komen. Dat roken en meeroken beide schadelijk is, mag inmiddels toch wel duidelijk zijn?