Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StonedRomy schreef:History_ schreef:Ik ben de prik jaren terug ook gaan halen. Net zoals al mijn vriendinnen en zo goed als alle meisjes van mijn school. Ik heb nooit ergens last van gehad en ik ken ook niemand die negatieve bijwerkingen heeft gehad. Ik ben in ieder geval blij dat ik de prijk heb gehad en ik zou het zo terug doen.
Maar zou jij ( en al je vriendinnen en klasgenoten ) nog een uitstrijkje gaan halen?
zanakuzies schreef:Nou van meiden die ik ken en ikzelf die deze prik hebben gehad hebben nu kinderen zonder problemen dus onvruchtbaar? Nee absoluut niet! Ik was juist mega vruchtbaar. Gestopt met de pil en 3 weken later was het raak..
chanel1985 schreef:Delphi schreef:
Chanel daar heb je gelijk in, maar ook de huidige wetenschap maakt fouten en schat de risico's soms helemaal verkeerd in. Heb je het niet gezien op het nieuws? Die proefpersonen in Frankrijk die een pijnstiller aan het testen waren? 1 dode en 4 in een zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Alle 4 hebben ze neurologische schade opgelopen. Bij drie van hen is die schade onherstelbaar. Zij zullen volgens de arts hoe dan ook gehandicapt blijven.
Er zaten risico's aan die pijnstiller (net als aan ieder medicijn) en natuurlijk waren het niet voor niets proefpersonen, maar de risico's waren in dit geval echt verkeerd ingeschat.
Verschil is dat dat medicijn nog niet op de markt was en het nog in een proeffase zat. De vaccinatie is dat stadium al voorbij.
Aight schreef:Het spijt me, maar totdat er wetenschappelijk onderzocht bewijs is dat de chronische ziekten door het vaccin zijn veroorzaakt, vind ik niet dat je deze stellingen kan doen.
NiNa_14 schreef:@delphi: je spreekt jezelf wel tegen nu.
Je zegt dat mensen wel overwogen een beslissing moeten maken echter blijf je terug grijpen op de bewering dat het vaccin niet getest zou zijn voor toediening.
Ik en Chanel hebben nu al een aantal keer aangegeven dat geneesmiddelen. Zonder testen niet op de markt komen en niet toegepast zullen worden.
WendyLotte schreef:En ik zag een interview met een arts van het Erasmus in Rotterdam.
Die mw vertelde dat het een schijn veiligheid oproept. Je bent voor een aantal soorten beschermt, terwijl er zo ontzettend veel meer soorten zijn. Je bent dus geneigd je beschermt te voelen terwijl je dat eigenlijk niet bent.
En, zei ze, je moet de prik herhalen na 5 tot 10 jaar wil het blijven werken, anders heeft het geen enkele zin.
En inderdaad... de eventuele bijwerkingen zullen pas over een aantal jaren naar boven komen.
Ik vond het te vaag en te belangrijk om het "dan maar te doen" en heb dus de keus gemaakt om het niet te doen.
antje_vip schreef:WendyLotte schreef:En ik zag een interview met een arts van het Erasmus in Rotterdam.
Die mw vertelde dat het een schijn veiligheid oproept. Je bent voor een aantal soorten beschermt, terwijl er zo ontzettend veel meer soorten zijn. Je bent dus geneigd je beschermt te voelen terwijl je dat eigenlijk niet bent.
En, zei ze, je moet de prik herhalen na 5 tot 10 jaar wil het blijven werken, anders heeft het geen enkele zin.
En inderdaad... de eventuele bijwerkingen zullen pas over een aantal jaren naar boven komen.
Ik vond het te vaag en te belangrijk om het "dan maar te doen" en heb dus de keus gemaakt om het niet te doen.
Ik vind dat stuk over schijnveiligheid onzin. Ik ben bijv. ingeënt tegen mazelen maar heb het wel gekregen. Maar hoeveel mensen zouden er ziek zijn als er helemaal niet geënt zou worden?
Delphi schreef:Zo zijn moeheidsklachten en hoofdpijnklachten bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel en ik neem aan dat je zoiets meeneemt in je beslissing. Wat als dit namelijk bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?
Shadow0 schreef:Delphi schreef:Zo zijn moeheidsklachten en hoofdpijnklachten bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel en ik neem aan dat je zoiets meeneemt in je beslissing. Wat als dit namelijk bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?
En dan is het inderdaad goed om dat tegenover elkaar te zetten:
Van de 100.000 vrouwen heb je dan dus minimaal 10.000 vrouwen die de bijwerking hebben. Als we uitgaan van een sterfte van 3, dan zijn het dus 9997 vrouwen die die bijwerking hebben zonder dat het noodzakelijk was. (Nogmaals - naast die 3 heb je natuurlijk wel ook nog de mensen die niet overlijden maar wel een hele zware tijd moeten doormaken. Dus helemaal compleet is die vergelijking niet.)
Als dat een dagje is: mwah, geen probleem. Maar als het een half jaar is, en het is van invloed op je school bv? Dan worden het toch al lastigere afwegingen.
StonedRomy schreef:zanakuzies schreef:Nou van meiden die ik ken en ikzelf die deze prik hebben gehad hebben nu kinderen zonder problemen dus onvruchtbaar? Nee absoluut niet! Ik was juist mega vruchtbaar. Gestopt met de pil en 3 weken later was het raak..
Ik wilde eigenlijk niet meer gaan reageren... Maar dat is een niet argument. Zelfde als ' ik ben naar Afrika gegaan en heb geen ebola, er heerst dus geen ebola!' Of roep eens iets anders geks.
Onvruchtbaar zal niet snel voorkomen door deze prik omdat het niet iets met hormonen te maken heeft, maar je kunt er wel andere nare bijwerkingen van krijgen.
sadekeshia schreef:Ik heb hem niet gekregen en mijn zusje ook niet.
Mijn moeder kent iemand uit mijn zusje haar klas die hem wel heeft gehad en de 5 jaar daarna zeer ernstig en vreemd ziek is geweest..
elenaMM77 schreef:hoofdpijn en vermoeidheid zijn sowieso al veel voorkomende klachten.. ook zonder dat je de enting gehad hebt.. Dus in hoeverre is te bepalen of dit een bijwerking is, of dat je gewoon bij de tigduizenden hoort dat een periode in zijn leven kent waarin hij/zij extra vermoeid zijn of hoofdpijn gevoelig.