Baarmoederhalskanker prik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xEliine

Re: Baarmoederhalskanker prik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:56

Sorry, 3 jaarlijks, in Belgie wordt dit 3 jaarlijks terugbetaald dus.. weet niet hoe dat in Nederland zit

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:05

Ik moest de keuze maken voor mijn dochter (eerste lichting w.b.t. prikkers) en heb de keus gemaakt om het niet te doen.
Ten eerste inderdaad de DES dochters.... Ik zal maar de keuze gemaakt hebben waardoor zij onvruchtbaar geworden zou zijn. Al was de kans nog zo klein (die fout zullen ze toch niet nog een keer maken), de kans was wel aanwezig.
En ik zag een interview met een arts van het Erasmus in Rotterdam.
Die mw vertelde dat het een schijn veiligheid oproept. Je bent voor een aantal soorten beschermt, terwijl er zo ontzettend veel meer soorten zijn. Je bent dus geneigd je beschermt te voelen terwijl je dat eigenlijk niet bent.
En, zei ze, je moet de prik herhalen na 5 tot 10 jaar wil het blijven werken, anders heeft het geen enkele zin.
En inderdaad... de eventuele bijwerkingen zullen pas over een aantal jaren naar boven komen.

Ik vond het te vaag en te belangrijk om het "dan maar te doen" en heb dus de keus gemaakt om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:11

Ik zat geloof ik ook in het eerste jaar dat ie gegeven werd. Mijn huisarts raadde het toen af; te weinig/geen onderzoek naar gedaan.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:12

StonedRomy schreef:
History_ schreef:
Ik ben de prik jaren terug ook gaan halen. Net zoals al mijn vriendinnen en zo goed als alle meisjes van mijn school. Ik heb nooit ergens last van gehad en ik ken ook niemand die negatieve bijwerkingen heeft gehad. Ik ben in ieder geval blij dat ik de prijk heb gehad en ik zou het zo terug doen.

Maar zou jij ( en al je vriendinnen en klasgenoten ) nog een uitstrijkje gaan halen?

Ja dat is wel mijn bedoeling ja

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:16

Ik heb de prik niet gehad. Daar hebben mijn ouders en ik bewust voor gekozen, omdat er inderdaad nog zo weinig over bekend is. Ik was toen trouwens wel de enige van alle meisjes uit mijn klas die hem niet gehad heeft :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 20:19

nienke555 schreef:
Ik heb de prik niet gehad. Daar hebben mijn ouders en ik bewust voor gekozen, omdat er inderdaad nog zo weinig over bekend is. Ik was toen trouwens wel de enige van alle meisjes uit mijn klas die hem niet gehad heeft :)

Ik was ook 1 van de weinigen, mede om deze reden!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:22

Ik heb hem ook niet gehad, ik ben naar een voorlichting bij de dokter geweest en mocht daarna zelf kiezen van mijn ouders. Volgens mij zat ik ook aan het begin van die prik, ben nu namelijk 24. Geen van mijn vriendinnen met mijn leeftijd heeft hem trouwens gehad.

Maar ik ben bijv. ingeent tegen bepaalde vormen van hersenvliesontsteking.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:28

Nou van meiden die ik ken en ikzelf die deze prik hebben gehad hebben nu kinderen zonder problemen dus onvruchtbaar? Nee absoluut niet! Ik was juist mega vruchtbaar. Gestopt met de pil en 3 weken later was het raak..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:32

zanakuzies schreef:
Nou van meiden die ik ken en ikzelf die deze prik hebben gehad hebben nu kinderen zonder problemen dus onvruchtbaar? Nee absoluut niet! Ik was juist mega vruchtbaar. Gestopt met de pil en 3 weken later was het raak..

Ik wilde eigenlijk niet meer gaan reageren... Maar dat is een niet argument. Zelfde als ' ik ben naar Afrika gegaan en heb geen ebola, er heerst dus geen ebola!' Of roep eens iets anders geks.

Onvruchtbaar zal niet snel voorkomen door deze prik omdat het niet iets met hormonen te maken heeft, maar je kunt er wel andere nare bijwerkingen van krijgen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:35

chanel1985 schreef:
Delphi schreef:

Chanel daar heb je gelijk in, maar ook de huidige wetenschap maakt fouten en schat de risico's soms helemaal verkeerd in. Heb je het niet gezien op het nieuws? Die proefpersonen in Frankrijk die een pijnstiller aan het testen waren? 1 dode en 4 in een zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Alle 4 hebben ze neurologische schade opgelopen. Bij drie van hen is die schade onherstelbaar. Zij zullen volgens de arts hoe dan ook gehandicapt blijven.
Er zaten risico's aan die pijnstiller (net als aan ieder medicijn) en natuurlijk waren het niet voor niets proefpersonen, maar de risico's waren in dit geval echt verkeerd ingeschat.

Verschil is dat dat medicijn nog niet op de markt was en het nog in een proeffase zat. De vaccinatie is dat stadium al voorbij.

Is dat zo? Is de vaccinatie voordat hij beschikbaar was eerst getest op mensen? Ik zie in zekere zin de afgelopen jaren en de jaren die nu volgen als proeffase.

Maar buiten dat, ging mijn reactie meer over jouw reactie dat de medische know how nu verbeterd is. Dat is natuurlijk wel, maar nog steeds maken zij soms grote inschattingsfouten .... met de proefpersonen in Frankrijk als voorbeeld.

Ik vraag me trouwens af hoeveel ouders zich echt inlezen over hoe baarmoederhalskanker zich doorgaans ontwikkeld en of zij de bijsluiter van het vaccin Cervarix vooraf gelezen hebben!?
Ik heb zelf het idee dat een groot gedeelte er gewoon vanuit gaat dat het geen kwaad kan, omdat het vrij beschikbaar is, zonder zich goed in te lezen en pas daarna een weloverwogen beslissing te maken.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:42

@delphi: je spreekt jezelf wel tegen nu.
Je zegt dat mensen wel overwogen een beslissing moeten maken echter blijf je terug grijpen op de bewering dat het vaccin niet getest zou zijn voor toediening.

Ik en Chanel hebben nu al een aantal keer aangegeven dat geneesmiddelen. Zonder testen niet op de markt komen en niet toegepast zullen worden.

Het voorbeeld van Frankrijk is geen vergelijking aangezien dat dit gebeurt is juist tijdens de test fase.

Ik ben het er wel mee eens dat er altijd een risico is maar dat zal altijd zo blijven en dat proberen ze steeds meer in te damen door middel van richtlijnen en een hele strenge controle

Verder mensen zijn steeds meer bezig met hun eigen gezondheid en willen hier meer over weten. Waar vroeger de dokter heilig was zoeken mensen nu verder en gaan ze het internet op.
Dit is goed omdat men dus bewuster bezig is met hun gezondheid anderzijds is er op het internet geen controle op dingen die onterecht als feit meer gezet worden( zoals door de groep die beweert dat er een causaal verband is tussen vaccins Rn autisme).
Dus ik denk dat ouders zich meer laten informeren over vaccins echter denk ik dat veel verkeerd geïnformeerd worden en daarom een "verkeerde" keuze maken

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:02

Ik heb hem wel gehaald, mijn eitjes zijn nog helemaal happy en gezond!

Ik heb er destijds ook over nagedacht en het besproken met mijn HA. Op dat moment was het helder dat het voor een deel beschermde tegen de twee belangrijkste vormen van baarmoederhalskanker. Dit gaf voor mij de doorslag. En eerlijk, ongetwijfeld dat sommige mensen hier niet goed op gereageerd hebben, maar de verhalen zijn redelijk incidenteel (komt ook voor bij andere prikken). Anders zou de prik inderdaad niet meer vergeven worden.

Nu moet ik er ook bij vertellen dat ik vrij weinig vertrouwen heb in het alternatieve circuit (waar veel protest uit kwam). Meerdere artsen hebben mij meerdere keren van alles verteld, waar steeds niets van waar bleek en hun 'oplossingen' verergerde mijn situatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:30

Aight schreef:
Het spijt me, maar totdat er wetenschappelijk onderzocht bewijs is dat de chronische ziekten door het vaccin zijn veroorzaakt, vind ik niet dat je deze stellingen kan doen.

Maar uiteindelijk moet het bewijs natuurlijk ook omgekeerd geleverd worden.

Het is belangrijk de cijfers niet uit het oog te verliezen. Van het RIVM: "Elk jaar overlijden 200-250 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Anders gezegd: per 100.000 vrouwen sterven in Nederland ongeveer 3 vrouwen baarmoederhalskanker."

Nou is overlijden natuurlijk de allerergste uitkomst, en daarvoor zitten ook nog pijn, ziek zijn, zware behandelingen, en ook mogelijk onvruchtbaarheid door die behandelingen.
Maar toch: 3 op de 100.000 is niet heel veel. En dat betekent dat je middel aantoonbaar minder schadelijk moet zijn dan dat. Als je nog niet ziek bent, zijn de risico's dan al heel snel groter dan als je niks doet.

(En om een zo zorgvuldige schatting te kunnen doen, is niet eenvoudig. Onderzoekspopulaties zijn kleiner dan 100.000 personen, en de tijd waarover het onderzoek loopt is korter dan levenslang. En dus kan er eigenlijk nog niet eenvoudig gezegd worden dat de schadelijkheid van het middel (zelfs bij een perfecte werking dus) minder is dan die 3 op 100.000.)

Daarmee geen advies trouwens. Maar een goed begrip van de cijfers is best belangrijk bij dit soort dingen, en juist in die cijfers zijn we vaak niet zo goed.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:43

Het was toch ook zo dat de prik alleen maar werkt bij meiden die nog maagd zijn? Anders is er al een kans dat het virus (of is het de bacterie) is overgedragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:16

NiNa_14 schreef:
@delphi: je spreekt jezelf wel tegen nu.
Je zegt dat mensen wel overwogen een beslissing moeten maken echter blijf je terug grijpen op de bewering dat het vaccin niet getest zou zijn voor toediening.

Ik en Chanel hebben nu al een aantal keer aangegeven dat geneesmiddelen. Zonder testen niet op de markt komen en niet toegepast zullen worden.

Dan lees jij het toch heel anders dan dat ik het bedoeld heb. Het is gewoon een serieuze vraag die ik stel. Ik beweer nergens dat het vaccin niet getest is voor het op de markt kwam. Mocht ik die bewering wel gemaakt hebben dan mag je hem quoten voor me, want ik kan hem niet terug vinden.
Ik weet namelijk dat het getest, want in de bijsluiter staat ook dat het op (drachtige) dieren getest is.

Jij en Chanel hebben dan misschien een aantal keer aangegeven dat geneesmiddelen getest worden voor ze op de markt komen.
Maar dat is niet wat ik me af vraag. Ik vraag me af of het specifiek op mensen is getest voor het op de markt kwam. Ik kan daar niets over vinden namelijk.
Ik kan wel vinden dat er een testgroep was die bestond uit de doelgroep waarvoor het vaccin ontwikkeld was. Ik kan alleen niet vinden of de klinische studies verricht zijn op proefpersonen die meededen voordat het vaccin beschikbaar was. Of dat een gedeelte van de eerste groep vrouwen die geënt zijn met Cervarix, toen het op de markt kwam, behoorden tot de testgroep en dat daar de klinische studies op gebaseerd zijn.

Wat ik wel 'beweer' is dat er nog niets bekend is over wat het vaccin doet met vruchtbaarheid. Dit staat namelijk gewoon in de bijsluiter. Ook is de volledige duur van de bescherming nog niet vastgesteld.
Ik ben ook bang dat het vaccin bij sommige mensen zorgt voor een schijnveiligheid, ondanks dat er duidelijk gezegd wordt dat regelmatige screening d.m.v. uitstrijkjes nog steeds belangrijk blijft.
In die zin zie ik de afgelopen jaren en de jaren die nog volgen als proeffase.

Met de weloverwogen beslissing bedoel ik dat ouders in de bijsluiter goed lezen wat er bekend is over het vaccin en wat nog niet. Maar ook welke bijwerkingen dit vaccin kan hebben, met name de bijwerkingen die zeer vaak voorkomen. Ik snap dus niet in welke zin ik mezelf tegenspreek.
Zo zijn moeheidsklachten en hoofdpijnklachten bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel en ik neem aan dat je zoiets meeneemt in je beslissing. Wat als dit namelijk bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?

Verder gaf ik aan dat ik me afvroeg of ouders zich inlezen over hoe doorgaans baarmoederhalskanker zich ontwikkeld. Dit vraag ik me af, omdat het HPV virus niet altijd de cellen in de baarmoederhals hoeft te besmetten. Vaak ruimt je lichaam zelf het virus op, ook zonder vaccinatie.
Soms ruimt je lichaam het HPV-virus niet op en blijft het virus langer in de cellen van de baarmoederhals aanwezig. Het virus kan zorgen voor veranderingen in deze cellen. Maar ook deze afwijkende cellen verdwijnen ook vaak vanzelf.
Afwijkende cellen hoeven zich ook niet altijd te ontwikkelen tot bmhkanker. En bij afwijkende cellen die wel baarmoederhalskanker veroorzaken duurt het vaak 15 jaar van het moment van besmetting tot je daadwerkelijk bmhkanker krijgt.

Dit zorgt er bij mij voor dat ik door de mogelijke bijwerkingen en het feit dat er niets bekend is over de invloed op vruchtbaarheid en de duur van de bescherming er voor kies om mijn dochters niet te laten enten met Cervarix.
Daarnaast vind ik het gegeven dat baarmoederhalskanker vaak traag ontwikkeld ook zwaar wegen in mijn beslissing. Zo vind ik regelmatige screening d.m.v. een uitstrijkje en een uitstrijkje bij klachten voldoende. Wel zou de leeftijd van uitstrijkjes van mij naar beneden mogen, naar bijv. 20 jaar.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:29

WendyLotte schreef:
Die mw vertelde dat het een schijn veiligheid oproept. Je bent voor een aantal soorten beschermt, terwijl er zo ontzettend veel meer soorten zijn. Je bent dus geneigd je beschermt te voelen terwijl je dat eigenlijk niet bent.
En, zei ze, je moet de prik herhalen na 5 tot 10 jaar wil het blijven werken, anders heeft het geen enkele zin.
En inderdaad... de eventuele bijwerkingen zullen pas over een aantal jaren naar boven komen.

Ik vond het te vaag en te belangrijk om het "dan maar te doen" en heb dus de keus gemaakt om het niet te doen.

Ik vind dat stuk over schijnveiligheid onzin. Ik ben bijv. ingeënt tegen mazelen maar heb het wel gekregen. Maar hoeveel mensen zouden er ziek zijn als er helemaal niet geënt zou worden?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:42

antje_vip schreef:
WendyLotte schreef:

Ik vind dat stuk over schijnveiligheid onzin. Ik ben bijv. ingeënt tegen mazelen maar heb het wel gekregen. Maar hoeveel mensen zouden er ziek zijn als er helemaal niet geënt zou worden?

Dan heb je het net niet helemaal begrepen wat ik bedoelde. Het gaat erom dat mensen het idee kunnen hebben dat je beschermt bent en het dus niet krijgt. En dus minder alert zijn.
Er zijn zoveel soorten waar je niet tegen geënt wordt dat dat dus "schijn" veiligheid is.
En het principe dat men nog niet precies weet hoe lang je dan wel of niet beschermt zou zijn.

En misschien heb ik dat dan weer gemist maar wie is er al opgeroepen voor een herhaling prik ?
Die eerste zou al uit gewerkt kunnen zijn bij de eerste groep meiden. Dus die zijn dan toch weer terug bij het begin ?

En wat betreft de DES dochters..... Die vrouwen die dat middel kregen, hebben ook profijt gehad van die prik. Enkel de dochters daarvan kregen de ellende.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:46

Men zegt ook niet dat men voor alle soorten beschermt zijn, wordt ook niet beweerd. Wel tegen de 2 soorten waar je het meeste kans hebt om baarmoederhalskanker te krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:29

Delphi schreef:
Zo zijn moeheidsklachten en hoofdpijnklachten bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel en ik neem aan dat je zoiets meeneemt in je beslissing. Wat als dit namelijk bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?

En dan is het inderdaad goed om dat tegenover elkaar te zetten:

Van de 100.000 vrouwen heb je dan dus minimaal 10.000 vrouwen die de bijwerking hebben. Als we uitgaan van een sterfte van 3, dan zijn het dus 9997 vrouwen die die bijwerking hebben zonder dat het noodzakelijk was. (Nogmaals - naast die 3 heb je natuurlijk wel ook nog de mensen die niet overlijden maar wel een hele zware tijd moeten doormaken. Dus helemaal compleet is die vergelijking niet.)

Als dat een dagje is: mwah, geen probleem. Maar als het een half jaar is, en het is van invloed op je school bv? Dan worden het toch al lastigere afwegingen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:19

Shadow0 schreef:
Delphi schreef:

En dan is het inderdaad goed om dat tegenover elkaar te zetten:

Van de 100.000 vrouwen heb je dan dus minimaal 10.000 vrouwen die de bijwerking hebben. Als we uitgaan van een sterfte van 3, dan zijn het dus 9997 vrouwen die die bijwerking hebben zonder dat het noodzakelijk was. (Nogmaals - naast die 3 heb je natuurlijk wel ook nog de mensen die niet overlijden maar wel een hele zware tijd moeten doormaken. Dus helemaal compleet is die vergelijking niet.)

Als dat een dagje is: mwah, geen probleem. Maar als het een half jaar is, en het is van invloed op je school bv? Dan worden het toch al lastigere afwegingen.

Nou dat is het inderdaad. Ik lees de laatste tijd veel verhalen over moeders die met dochters zitten die altijd een heel druk en leuk sociaal leven hadden en het normaal/goed deden op school, maar zeer kort na de spuit vermoeidheidsklachten en hoofdpijn en andere klachten kregen. Bij best een aantal zijn die klachten niet meer verdwenen en heeft het invloed op school en hun sociale leven.
Natuurlijk weet je niet zeker dat het aan het vaccin ligt en lees je natuurlijk alleen de negatieve verhalen. Maar aangezien vermoeidheidsklachten en hoofdpijn een bewezen bijwerking is die ook nog eens ''Zeer vaak'' voorkomt, krap ik me toch eens achter de oren.
Inderdaad, wat als die bijwerking zeer lange tijd blijft aanhouden of je komt er niet meer van af?

Tel daar nog eens bij op dat er nog niet bekend is op het vaccin daadwerkelijk baarmoederhalskanker kan voorkomen. En er nog niet bekend is hoe lang het vaccin werkt en wat voor invloed het heeft op je vruchtbaarheid.
En baarmoederhalskanker komt procentueel gezien niet heel vaak voor, al is het natuurlijk wel een hele ernstige ziekte. Ook ontwikkeld baarmoederhalskanker zich doorgaans vrij langzaam, zo'n 15 jaar ongeveer.
Ik ben blij met de screeningen in de vorm van uitstrijkjes, want daar zijn ze er vaak mooi op tijd bij.

En je lichaam doet zelf soms ook een hoop. Zo kan je lichaam zelf het HPV virus opruimen. Mocht dat niet gebeuren en het virus veroorzaakt afwijkende cellen, dan nog ruimt je lichaam deze regelmatig zelf op. En afwijkende cellen hoeven zich niet eens te ontwikkelen tot baarmoederhalskanker.
Ik wil de ziekte absoluut niet bagatelliseren, integendeel zelfs, want daarom vind ik iedere 5 jaar een uitstrijkje laten maken er belangrijk, maar op dit moment vind ik een met regelmaat een uitstrijkje dus afdoende.

Voor mij wegen de nadelen en onzekerheden van het vaccin hoger dan de voordelen en worden mijn dochters hier dus niet tegen ingeënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:27

StonedRomy schreef:
zanakuzies schreef:

Ik wilde eigenlijk niet meer gaan reageren... Maar dat is een niet argument. Zelfde als ' ik ben naar Afrika gegaan en heb geen ebola, er heerst dus geen ebola!' Of roep eens iets anders geks.

Onvruchtbaar zal niet snel voorkomen door deze prik omdat het niet iets met hormonen te maken heeft, maar je kunt er wel andere nare bijwerkingen van krijgen.

Waarom is het geen argument? :) De TS vraagt toch naar ervaringen? Of zijn volgens jou alleen slechte ervaringen met deze vaccinatie goede informatie omdat het ding volgens meerdere mensen in dit topic zo vreselijk is?

Komop zeg...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:38

Delphi..

hoofdpijn en vermoeidheid zijn sowieso al veel voorkomende klachten.. ook zonder dat je de enting gehad hebt.. Dus in hoeverre is te bepalen of dit een bijwerking is, of dat je gewoon bij de tigduizenden hoort dat een periode in zijn leven kent waarin hij/zij extra vermoeid zijn of hoofdpijn gevoelig.

idem geldt eigenlijk voor

sadekeshia schreef:
Ik heb hem niet gekregen en mijn zusje ook niet.
Mijn moeder kent iemand uit mijn zusje haar klas die hem wel heeft gehad en de 5 jaar daarna zeer ernstig en vreemd ziek is geweest..

in plaats van ernstig ziek had ze ook onder een bus kunnen lopen,
had je dan ook zo'n verband gelegd?

omdat er vraagtekens zijn, zijn mensen snel geneigd om allerlei dingen erop te spiesen..

dat wil niet zeggen dat niets veroorzaakt is/wordt door de entingen,
maar ook zeker niet dat een vage klacht, of hoofdpijn, of vermoeidheid (allemaal veel voorkomende zaken) dan dus ook door de enting komt.

met name vermoeidheid.. sowieso heeft 25% van nederland al te maken met slaperigheid en oververmoeidheid in meer of mindere mate..

grootste oorzaken daarvan zijn
te kort slapen
alcohol
voedsel
te weinig beweging
overgewicht.

hoofdpijn kan weer een uiting zijn van oververmoeidheid zelfs.

Denk dat we dus een beetje moeten oppassen om alledaagse zaken, op iets specifiek te pinnen terwijl er andere veel meer voor de hand liggende oorzaken veel vaker voorkomen.

veel zaken in dit topics zijn aannames en vermoedens..

terwijl iemand die zegt:
mijn ervaring is dat ik niet onvruchtbaar ben geraakt,
eigenlijk dus een feit is..

zij is niet onvruchtbaar geraakt.. Een van de weinige echte feiten hier..
dat zegt niet dat je niet onvruchtbaar zou kunnen raken..
maar TS vroeg naar ervaringen toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:44

elenaMM77 schreef:
hoofdpijn en vermoeidheid zijn sowieso al veel voorkomende klachten.. ook zonder dat je de enting gehad hebt.. Dus in hoeverre is te bepalen of dit een bijwerking is, of dat je gewoon bij de tigduizenden hoort dat een periode in zijn leven kent waarin hij/zij extra vermoeid zijn of hoofdpijn gevoelig.

De producent van het middel geeft aan dat het een veelvoorkomende bijwerking is. (En dat vaststellen is ook niet zo moeilijk met dubbelblind placebogecontroleerd onderzoek.)
En als je nu wilt impliceren dat de farmaceutische industrie geen mogelijkheden heeft om dergelijke zaken vast te stellen, dan hebben ze dus ook geen mogelijkheden om uberhaupt de werking te kunnen vaststellen (zelfde methodiek immers - behalve dan dat een aantal van 1 op 10 op korte termijn een stuk makkelijker is dan iets dat gaat om 3 op 100.000 over langere tijd.)

Het is op z'n minst onlogisch om enerzijds wel op de claims te vertrouwen voor de werkzaamheid, maar anderzijds de bijwerkingen te gaan relativeren omdat het ook toeval kan zijn. Dat kan natuurlijk niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:47

Nee, maar de geest kan veel uitmaken, je leest in de bijsluiter dat een bijwerking vermoeidheid is en hopsa een week later ben je vermoeid en wordt er gezegd dat het door het vaccin komt.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:51

Met 12 jaar wordt die prik toch gegeven?

Mijn dochter is net 12 jaar geworden en ze mag van mij zelf beslissen of ze hem neemt of niet. Zelf zou ik hem niet nemen omdat ik de meerwaarde er niet van in zie.