Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
coldsummers schreef:Fish_n_Chips, Hoop dat het werkt!
Margrathea, fijn dat je toch vrienden hebt die je zo goed steunen! En succes maandag! Komt helemaal goed!
Ik heb nog heel vaak het gevoel dat iemand met zijn handen om mijn nek zit en mij wilt wurgen. Dit heeft niets met mijn eigen ervaring te maken; ben nog nooit bij mijn keel vastgegrepen. Wel heb ik het gezien en van dichtbij meegemaakt. Dit heeft heel veel impact op mij gemaakt. Ik ben soms echt paranoia, word soms zo bang dat ik het liefst iedereen weg wil duwen. Ik heb soms ook mood swings; soms kan ik heel veel hebben en andere dagen maar heel weinig. Ik word soms zo gek van mezelf.
jetm schreef:Misschien dat dat hier in dit topic wel even mag.
En anders TEM je maar even een MOD TS en dan kunnen ze het vast snel verwijderen.
Ik zie EMDR veel genoemd als therapie. Wat ik me afvraag of er ook mensen zijn die therapie met paarden hebben gehad voor PTSS.
Ik heb net een boek over paardencoaching/therapie gelezen "Riding home" van Tim Hayes en de resultaten van behandeling van PTSS met paarden zijn echt veelbelovend. Het is wel een boek uit Amerika maar toch ...
Ik kan me voorstellen dat het hier ook goed kan werken. Natuurlijk niet voor iedereen maar dat geldt denk ik voor iedere vorm van therapie.
En sterkte allemaal
Poeswoes schreef:(na overleg met mods mag ik via dit schaduwaccount meepraten in dit topic)
Wow wat veel herkenbare dingen... En wat veel mensen die al de goede omschrijving hebben gevonden voor gevoelens en situaties waarvan ik nog niet wist hoe ik dat moest omschrijven. Bedankt daarvoor
Poeswoes schreef:Ik ben zelf 2 jaar geleden met ptss gediagnosticeerd nadat ik van de ene op de andere dag helemaal instortte.
Zelf heb ik nooit echte medicatie gehad behalve oxazepam, ik wilde per se geen antidepressiva en daar ben ik nu nog steeds blij mee dat ik dat niet heb gedaan destijds.
Kost denk ik echter wel veel meer energie omdat ik alles 'zelf' moet bewerkstelligen.
Citaat:Over wie het van mij weten: mijn ouders, mijn vriend en mijn beste vriendin weten het, eveneens als een enkele mentor, dat was nou eenmaal nodig omdat ik vaak weg was.
Ik stuit zelf vooral op veel onbegrip vanuit mijn studie, en vind het dan ook haast onmogelijk om vrienden te maken. Ik ben vriendelijk/sociaal/behulpzaam maar mensen vinden mij geen materiaal voor vriendschap, lijkt het.
ikkkke schreef:Ik denk dat hier nog niet op gereageerd is... Ik ken meerdere mensen die therapie met paarden hebben gehad. Veel mensen ervaren het als een fijne therapie.
...
Belangrijk is dat je een therapeut hebt die een degelijke scholing heeft gehad mbt menselijke psychologie als mbt paardengedrag, welzijn van paarden enz. Ik geloof dan ook absoluut niet in therapie met paarden gegeven door iemand die ooit eens een cursus van een paar dagen heeft gevolgd (wat wel nogal eens gebeurt) of gegeven door iemand die eigenlijk nooit therapie heeft gegeven maar "gewoon goed met paarden kan omgaan". En daarnaast ben ik van mening dat het welzijn van het paard ook ten alle tijde gewaarborgd moet zijn!
Janneke2 schreef:Hoi MyKayleigh,
Rot hoor, dat je vriendschappen er zo onder lijden! Fijn, dat deze AD wel iets doet; AD is een manier om meer serotonine te krijgen en dan zijn de triggers minder heftig. Dat is toch prettig.
Verder is trauma "tijdloos", het is geen kwestie van 'de tijd heelt alle wonden', of 'als ik de pillen een jaar, twee jaar etc slik, dan is het over'.
Trauma geneest door goede traumatherapie. Met als eerste stap 'maken, dat jij in het hier en nu een rederlijk tot goed leven hebt'. Waarin je nadenkt over macht, over wat jou steunen kan, hoe je jezelf kunt troosten, kalmeren en bemoedigen. Over hoe je relaties in elkaar zitten. En waarin je veel informatie krijgt over allerlei technieken die jou kunnen helpen (om je manipulatie van het lijf te houden, om goed te slapen, wat te doen als je getriggerd wordt, etc.etc.)
En daarna, bij een therapeut die jij goed kent en die jij vertrouwt, kun je met een techniek zoals emdr alle triggers de nek omdraaien.
MyKayleigh schreef:Dankje
Ik krijg nog steeds emdr maar dat is tegelijk ook een trigger denk ik want de nachtmerries lijken alleen maar erger te worden.
Ik wil heel graag stoppen met antidepressiva maar huisarts en psycholoog zeggen dat het absoluut géén optie is omdat ik ook paniek momenten heb, dan is er geen houden aan en moet ik naar huis om weer rustig te worden.
jetm schreef:Hoi ikkkke
Dankjewel voor je reactie.
We zijn elkaar in een ander topic ook al eens tegengekomen over paardentherapie
Ik ben het helemaal met je eens dat de therapeut ook goed geschoold moet zijn op mensen en paarden gebied.
Ik heb zelf net mijn HBO opleiding tot psychosociaal counselor met succes afgerond (in dat vorige topic wachtte ik nog op uitslag, opleidingen over paardencoaching en paardengedrag gevolgd.
De reden dat ik het in dit topic noemde is dat ik zelf zie dat werken in de natuur en contact met paarden een heel positief effect heeft op mensen die het vertrouwen in mensen zijn verloren. En bij PTSS is dat, met heel goede reden, vaak het geval.
Dit heeft al langer mijn interesse en daarvoor lees ik er ook veel over. Naast het boek wat ik in mijn vorige post noemde (riding home) is er ook een heel interessant boek (The Listening Heart van Leigh Shamboo) waarin uitgelegd wordt wat limbische (emotionele) regualtie tussen mens en paard kan doen en hoe je zo nieuwe neurale paden in je hersenen kunt creëren.
Ik heb het idee dat er veel mensen met PTSS baat kunnen hebben bij therapie met paarden.
Uiteraard bij een geschoolde therapeut die ook betrokken en menselijk is.
Er zijn psychologen ed te vinden die met paarden werken en ook via de alternatieve geneeswijze word er (deels) vergoed door sommige alternatieve verzekeraars als de therapeut is ingeschreven bij de NFG waardoor behandeling dan betaalbaar wordt. Ik ben zelf ook bezig met inschrijving.
Het lijkt mij dat er best wel mensen in dit topic baat bij kunnen hebben.
Ik vind het triest om te lezen dat er zoveel mensen zijn die na (een) traumatische ervaring(en) zoveel "vrienden" verloren zijn. Dat je zoiets mee maakt is al erg genoeg en als je dan ook nog eens weinig of geen steun van je nabij omgeving krijgt ...