30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:18

@Flups: wellicht is je lunch wat karig. En idd. het aantal uren tussen lunch en avondeten te lang. Dat zou ik ook niet trekken ;-).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Zouden jullie hier de link naar de docu willen plaatsen?
Ik kan hem namelijk niet vinden en wil hem graag zien :(

Emma_s_girl, bedankt voor de tip!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:26

Hier nu ook last van snaaibehoefte.... Heb me nu beperkt tot 2 soepstengels, rozijntjes en pelpinda's. Hebben die kaken van me wat te malen :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:26

Ik ga ook meedoen! :D Ik begin morgen, eigenlijk vandaag ook niet veel suiker gegeten :) Fruit en koolhydraten als brood, pasta etc blijf ik wel eten, aangezien ik nog maar 17 ben en dus thuis gewoon eet wat de pot schaft :)

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:34

denice schreef:
Wat leuk, zoveel enthousiastelingen!

Ik ben dus wel wat gewend doordat ik al geen zuivel-kaas-vlees-vis en eieren eet. Voor mij blijft er weinig over om te eten :=

Wat ik bvb vandaag gegeten heb:

O: brood met banaan
T: appel, speltwafels
L: zelfgemaakte chili met rijst, wortel, kidney en zwarte bonen
T: appel, mandarijn, paprika
D: zoete aardappelpartjes met een hele berg groenten en avocado.

Ik ga zo wat studentenhaver kopen bij de notenboer.

Na hoeveel dagen kom je jezelf tegen?

Ach ja, hoezo suikervrij?????

1 snee bruin brood, 15 koolhydraten, 1 banaan 20 koolhydraten....
1 appel 15 koolhydraten, 1 speltwafel ong 3 koolhydraten
rijst gemiddeld 25 a 30 koolhydraten per 100 gram, kidney bonen 22 per 100 gram, zwarte bonen 63 per 100gram
1 appel 15 kh, 1 mandarijn 4 a 5 kh, paprika ligt aan de kleur
zoete aardappelpartjes 20 kh per 100 gram, groenten aantal kh ligt aan de soort, 1 avocado 9 a 10 kh

studentenhaver ongeveer 35 kh per 100 gram

Koolhydraten worden in de darmen omgezet in glucose, SUIKER dus!
Hoezo suikervrij dieet?
Je eet zo per dag zeker 200 a 300 gram suiker....

Ps. Vertel me niet dat het niet zo is, ik ben al geruime tijd diabeet en weet dus donders goed hoe de suikerhuishouding in elkaar zit.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:40

Bonique, dit topic gaat toch over de extra toegevoegde suikers, de witte suikers die je eigenlijk niet nodig hebt, maar die we automatisch eten omdat de fabriek dat er allemaal in gooit. Dus de limonade die wel gezond lijkt, maar dat totaal niet is met 10 suikerklontjes per glas enzo? :P Dan is het gezonder om dus thee te drinken zonder suiker erin. Dat is volgens mij het idee van dit topic en om eens te ervaren of dat iets doet met je lijf en zo ja, wat dan. Voor de leuk, niet omdat we ziek zijn en moeten overleven (zoals jij, begrijp ik?).
Koolhydraten heb je namelijk wel nodig, alleen niet die hoeveelheden die je nu meestal binnen krijgt. Ik blijf ook gewoon fruit eten hoor. Als je immers niet ziek bent (diabeet), dan hoef je toch niet zó krampachtig te doen? :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:10

Bonique schreef:
denice schreef:
Wat leuk, zoveel enthousiastelingen!

Ik ben dus wel wat gewend doordat ik al geen zuivel-kaas-vlees-vis en eieren eet. Voor mij blijft er weinig over om te eten :=

Wat ik bvb vandaag gegeten heb:

O: brood met banaan
T: appel, speltwafels
L: zelfgemaakte chili met rijst, wortel, kidney en zwarte bonen
T: appel, mandarijn, paprika
D: zoete aardappelpartjes met een hele berg groenten en avocado.

Ik ga zo wat studentenhaver kopen bij de notenboer.

Na hoeveel dagen kom je jezelf tegen?

Ach ja, hoezo suikervrij?????

1 snee bruin brood, 15 koolhydraten, 1 banaan 20 koolhydraten....
1 appel 15 koolhydraten, 1 speltwafel ong 3 koolhydraten
rijst gemiddeld 25 a 30 koolhydraten per 100 gram, kidney bonen 22 per 100 gram, zwarte bonen 63 per 100gram
1 appel 15 kh, 1 mandarijn 4 a 5 kh, paprika ligt aan de kleur
zoete aardappelpartjes 20 kh per 100 gram, groenten aantal kh ligt aan de soort, 1 avocado 9 a 10 kh

studentenhaver ongeveer 35 kh per 100 gram

Koolhydraten worden in de darmen omgezet in glucose, SUIKER dus!
Hoezo suikervrij dieet?
Je eet zo per dag zeker 200 a 300 gram suiker....

Ps. Vertel me niet dat het niet zo is, ik ben al geruime tijd diabeet en weet dus donders goed hoe de suikerhuishouding in elkaar zit.

Dankjewel voor je opbouwende, vriendelijke bijdrage, alsook voor het zorgvuldig lezen van alle eerdere posts.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:22

Ik wilde dat ik de discipline had :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 07:43

Zo inderdaad bonique, dat zeg je lekker vriendelijk. Weet niet wat jou dwarszit? Lekkere bizarre reactie.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:43

Bonique, het gaat om de toegevoegde suiker.
Zo heb ik net een schaal havermout op, zitten ongetwijfeld veel koolhydraten in.
Maar onze hersenen hebben ook zo'n 110 gram van deze 'suikers' nodig.
Koolhydraatarm is anders dan toegevoegde-suikers-arm ;)
De meeste van ons/niemand verder hier is diabeet dus wij hoeven hier dan ook niet zoveel rekening mee te houden.

Edit: zijn er hier nog meer studenten/scholieren onder ons?
Hoe doen deze het met de lunch op school?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:01

SusanH schreef:
Heerlijk? Ik vind worteltjes echt zo vies :') gekookt gaat nog enigszins, maar rauw....

bij mij juist andersom, gekookt laat is ze het liefste staan en hebben wij altijd een 2e groente.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:05

Ik eet gewoon geen wortels, behalve in de hutspot. Scheelt dat ik altijd degene ben die de boodschappen doet :D

Zag curry voorbij komen. Ben wel benieuwd of dat zelf wordt gemaakt, en of er een lekker recept van is? Ik wil ook graag eens zoiets maken, maar alle pasta's om curry mee te maken die ik hier bij de appie kan kopen bevatten toevoegde suiker.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:52

Jammer van je aanvallende post bonique. Wij proberen hier ons best te doen om gezonder te eten en van elkaar te leren. Ik, en met mij nog vast veel meer mensen, hebben nog nooit zoveel op de ingrediënten van hun eten gelet als nu. Aangezien ik geen diëtiste of professional ben, moet ik nog veeeel leren!

Maar vertel, als je en geen suikers en geen koolhydraten mag, wat mag je dan nog wel eten?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:55

Ik heb gisteren Thaise groene en rode currypasta gekocht. Zonder suiker. En ook een Surinaams kruiden/specerijenmengsel zonder. En een mix voor piri-piri. Was wel bij een grote toko. Waar ze ook mengsels MET suiker hadden.
Sommige gerechten zijn niet zo heel moeilijk zelf te maken. Heb een makkelijk recept voor pompoencurry, met komijn, koriander(zaad, geen blaadjes) en knoflook. Gewone zelfmaakrecepten bevatten meestal geen suiker, maar kosten wel wat meer tijd om klaar te maken. Mooie klus voor in het weekend ;-). En dan meerdere porties maken en invriezen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:59

Bonique, misschien eerst even het topic doorlezen en de gedachtengangen van de mensen proberen te begrijpen. Vanuit diabetisch oogpunt heb je helemaal gelijk. Koolhydraten worden opgezet in suikerverwerkend dingen in het lichaam en inderdaad voor mensen met diabetes is dit iets om rekening mee te houden. Ook voor mensen die om andere redenen koolhydraadarm of-vrij moeten eten. De mensen in dit topic willen dat niet, maar willen om verschillende redenen af van de toegevoegde suikers aan voedsel. We willen natuurlijker eten (hell, ik hoef niet eens af te vallen).

Ik ga na morgen beginnen. Morgen jarig, dus dat is nog even genieten van de taarten die nu in de ovens staan. Broertje had gisteren heel lief een taart gebakken (slimmerd kwam er mee aanzetten toen ik 20 meter hoog in de klimhal hing. Kon ik niet protesteren op het gezang :D ). Maar vanaf woensdag gaat het beginnen!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:28

Ik doe het ook nagenoeg zonder suiker/khd.

Vandaag :

Ontbijt: 2 eieren met champignons, uien en salamiworst.
Tussendoor : 100 gram volle kwark met amandelen en cashewnoten, uiteraard ongezouten.
Lunch : kipfiletblokjes met chinese wokgroenten en mayo.
Tussendoor: Komkommer gevuld met boursin en kipfilet ( voor op brood, die plakjes :P )
Avondeten : biefstukpuntjes met rode ui, zoete puntpaprika, kastanjechampignons, tauge en sperziebonen.

Maar als je beetje crea wordt is er heel veel mogelijk ... :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:29

Moet ik toch eens naar de toko. Zelf maken kost veel tijd en daar ontbreekt het meestal aan :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 12:18

Babsie, zoveel vlees eten, dat kan nooit goed voor je zijn. Waarom kies je voor khd arm?

Ik heb net zo'n flesje versgeperst sap gedronken van de ah; sinaasappel aardbei. Maar nu hoorde ik dat dit eigenlijk hetzelfde is als snelle suikers omdat de vezels niet mee in het sap zitten.

Maar het blijft vast gezonder dan een flesje cola :+

Drinken jullie wel lightproducten of helemaal geen soda's?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:30

Het scheelt dat ik de meeste sapjes en soda's absoluut niet lekker vind. Mijn enige quilty pleasure is cola zero heel af en toe.

Maar goed, ik ben dan weer een waar koekiemonster...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:32

denice schreef:
Babsie, zoveel vlees eten, dat kan nooit goed voor je zijn. Waarom kies je voor khd arm?

Ik heb net zo'n flesje versgeperst sap gedronken van de ah; sinaasappel aardbei. Maar nu hoorde ik dat dit eigenlijk hetzelfde is als snelle suikers omdat de vezels niet mee in het sap zitten.

Maar het blijft vast gezonder dan een flesje cola :+

Drinken jullie wel lightproducten of helemaal geen soda's?

Ik doe het er al een tijd prima op. Ik voel me beter, fitter, actiever. Sporten gaat enorm veel beter.

Ik neem enkel volle producten.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:35

Ik eet zelf ook wel veel vlees, niet zoveel als Babsiej.
Ik vind haar eetschema voor af en toe prima, alleen ik denk dat ik veel trek zou hebben tussen door.
Ik heb dat vrij snel, erg lastig.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:59

Het is ook niet elke dag hetzelfde hoor !

Morgen eet ik een lekkere salade met vis, en restant van de biefstukpuntjes van vanavond met groenten.

En het is niet zo dat ik nooit meer iets lekkers doe, of koolhydraten, natuurlijk wel, maar niet meer elke dag of elke week. Gewoon echt uitzonderingen. Mijn humeur is beter zonder koolhydraten, minder zin in snaaien, voel me minder moe etc.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:07

Soda's? Frisdranken bedoel je zeker? :) In het Nederlands is soda van dat schoonmaakspul, dat wil je echt niet drinken hoor... Nou ja, ik ben een echte colazerojunkie, maar ik ben tijdens de laatste vastentijd wel even kouwe kalkoen gegaan. :)

Veel vlees eten is op zich ook niet goed, maar als je zwaar aan de diabetes bent of om een andere reden koolhydraatarm moet eten is vlees een van de weinige dingen die je kunt hebben.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:52

@denice: hier geen light-producten :D . Vroeger altijd fris en zoetstof, maar dat doe ik al een jaar niet meer. Hooguit met uit eten af en toe met uit eten fris.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:06

ik drink ook heel af en toe nog wat fris, dan gewoon light... maar echt weinig. Liefst drink ik gewoon thee/water, maar er zijn (helaas) nog veel mensen om me heen die het niet snappen... Maar ben van water gaan "houden" en drink er genoeg van en vind het ook meer dan genoeg. Voor het smaakje drink ik dan wat thee.. heerlijk!