Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 03:02

Ayasha schreef:
ElineS; jij haalt wel alle negatieve punten en geen van de positieve; Cafeïne werkt ook pijnstillend bij drukkende hoofdpijnen, met mate is het echt niet extreem slecht. Wil ik nog wel dieper op in gaan eventueel. Het heeft ook voordelen. Koffie haalt de scherpe randjes er voor mij af waardoor ik mijn dagen beter doorkom (geen cafeïne verslaving maar schroeven in mijn schedel die volgens de dokter op een zenuwknoop drukken) liever een kop koffie of twee dan dafalgan/zaldiar. Bovendien us koffie het enige wat de smaak van medrol redelijk goed neutraliseerd om onduidelijke reden. Koffie leren drinken vind ik onzin, een ander heeft je niks te verplichten of je 'ongezellig' te vinden voor geen koffie (of wijn) te drinken, het is niet meer if minder 'aangeleerd' dan alle andere smaken. Zoals ik ook al las dus TS blijf aub bij jezelf en laat je niks op dringen. Je gaat ook geen wiet roken omdat het anders ongezellig is, waarom wel koffie leren drinken als je het vies vindt?
Maar dat koffie verschrikkelijk slecht is. Is ook flauwekul, als je het met de liters drinkt ja dan wel maar dan is water zelfs gevaarlijk.

Ik ken de positieve kanten niet nee. Daar mag je, als je wilt, best verder op ingaan via pb, of in dit topic, want meer ervan weten is nooit verkeerd.

Maar ik ben het verder wel met je eens met koffie leren drinken, dat is eigenlijk mijn grootste struikelblok, dat TS het zich niet moet laten opdringen. Niet zozeer dat het slecht voor je is. Al is het wel goed voor je. Je vind het vies, dus dan drink je het niet :+ . Denk ik dan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 04:16

clarence schreef:
Nou, koffie is dus niet ongezond en er zijn zelfs voordelen gevonden van het met mate drinken:

http://www.demorgen.be/wetenschap/zo-ge ... -b566c255/

Ik heb mijn eerste kopje koffie gedronken toen ik begin 30 was. Ik vond het altijd vies, maar als je ook niet drinkt en geen vlees eet of rookt, dan blijven er weinig dingen over in het leven om van te genieten (qua wat je tot je kan nemen). Dus, ik heb de chef en koffie-expert van mijn familie gevraagd hoe ik kon leren koffie te drinken. Zijn advies was heel simpel: drink twee weken lang iedere dag een kop koffie. Zonder melk en suiker. Nu drink ik het iedere ochtend en vind ik het nog lekker ook. En gezond dat het is (zie boven).
Espresso vind ik trouwens nog steeds niet lekker. Maar misschien komt dat de volgende keer dat ik in Italie ben.

Zie link voor info over de gezonde kant van koffie...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 04:30

Ik zou desnoods zelf een soort thee meenemen.
Zelf vind ik simpele thee lekker, maar smaakjes niet.
Ik heb meestal eigen thee mee, op stal staat ook een pot. :P

Saai ben ik, geen koffie, geen alcohol, geen sigaretten.
Alleen als ik echt niet meer weet hoe ik een dag moet beginnen kieper ik er soms s'morgens een glas cola in.
Maar dan praat je over echt gesloopt zijn, nachten overslaan ofzo.

Ayasha:
Dat geloof ik zo in jou geval!
Het is ook zo per persoon verschillend hoe goed iets werkt.
Waar de meeste mensen van codeine suf zijn is het voor mij net speed. :+
Ik vind de dips in elk geval niet fijn van cafeine.
Guarana is wel fijner, ooit geprobeerd?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 05:04

moonfish13 schreef:
Ik zou desnoods zelf een soort thee meenemen.
Zelf vind ik simpele thee lekker, maar smaakjes niet.
Ik heb meestal eigen thee mee, op stal staat ook een pot. :P

Saai ben ik, geen koffie, geen alcohol, geen sigaretten.
Alleen als ik echt niet meer weet hoe ik een dag moet beginnen kieper ik er soms s'morgens een glas cola in.
Maar dan praat je over echt gesloopt zijn, nachten overslaan ofzo.

Ayasha:
Dat geloof ik zo in jou geval!
Het is ook zo per persoon verschillend hoe goed iets werkt.
Waar de meeste mensen van codeine suf zijn is het voor mij net speed. :+
Ik vind de dips in elk geval niet fijn van cafeine.
Guarana is wel fijner, ooit geprobeerd?

Zijn wij toevallig familie? Ik heb ook overal zakjes met naturel thee. In de auto, in mijn tas en op het werk. Op vakantie gaat er ook standaard een doos zakjes mee.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:13

Ik wil ook koffie leren drinken, maar alleen omdat mijn opa vroeger een koffie en tabak fabriek had. De fabriek bestaat niet meer en opa heb ik nooit gekend (was al overleden toen ik geboren werd) maar er zijn nu mensen die het product en naam willen herintroduceren.

Maar ik vind koffie echt niet te drinken en zoals mijn voorgangers al schreven; laat koffie je niet opdringen. Doe je dat ook als ze alleen maar alcohol hebben terwijl je geen alcohol drinkt? Of sigaretten of drugs? Kom op zeg! Kom voor jezelf op!!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:17

Ik heb het leren drinken door stage. eerst met melk en suiker en later zonder. er zit wel echt verschil in koffie. senseo daar moet ik echt melk en suiker in doen anders krijg ik het niet weg.. maar ik normale koffie doe ik niks, dat drink ik zwart

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:21

Ik dronk heel lang ook geen koffie.
Altijd was er wel een mogelijkheid om nee dank u te zeggen. En als ze me dan thee aanboden vroeg ik of dat niet lastig was, want ik was ook tevreden met een glas water oid.

Tot ik ergens op stage was en ik me niet helemaal comfortabel voelde wanneer ik meeliep met een bepaalde dierenarts. Na het werk in de stal op naar de keukentafel voor de verdere bespreking. Daar binnengekomen was de koffie al ingeschonken en doordat ik me niet helemaal vrij voelde in het bijzijn van de betreffende dierenarts, durfde ik op dat moment niet te zeggen dat ik dat liever niet wilde. Heb me groot gehouden, er door de boerin een flinke plons vers gewarmde melk in laten gieten en in de tijd dat de rest 2 koppen wegwerkte, heb ik mijn mokje ook leeggedronken.
En toen vond ik het minder vies dan ik dacht...
Zo ben ik thuis met ons espresso apparaat gaan experimenteren met cappuccino. En ik kan daar nu zelfs echt wel van genieten.

Inmiddels lang en breed afgestudeerd en aan het werk. En gezien de rare tijden dat ik werk, zeg ik regelmatig ja graag tegen een kop koffie. Maar nooit meer dan 2 per dag, daarna vraag ik om thee of water.
En er zijn ook echt plekken waar ik maar eenmalig ja graag zeg tegen koffie, omdat ik dan een of andere smerige automatentroep krijg voorgeschoteld wat ik echt niet te hachelen vind. Senseo is ook van dat bocht wat ik geen koffie zou durven noemen.
Bij de meeste boeren is de koffie nog met de hand gezet en als er dan ook mog warme melk is ipv oplosmelk of een flesje, dwn ben ik helemaal gelukkig.
Bij het bedrijfsleven waar ik beroepsmatig ook kom, weet ik inmiddels dus wel welke koffie ik wel lekker vind en welke niet.
Er zijn dus ook bedrijven die de waterkoker al aanzetten als ze me aan zien komen, daar drink ik altijd alleen maar thee.

In mijn tas overigens ook vaak een zakje met thee die ik zelf echt lekker vind. Met name op kantoor bij ons vind ik de keuze wat beperkt.

Kwa tips om te leren drinken: in mijn geval werkte koffie met (flink wat) warme melk dus. Zonder suiker, thee met suiker vind ik ook iet te drinken en warme choco heb ik het liefst ook bitter en niet zoet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:04

Koffiieeee!!! <3

Tja, geen tips. Ben er zelf gewoon mee opgegroeid...

Maartje1990

Re: Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:27

Ook ik lustte eerst geen koffie en ben nog steeds geen koffieleut. Maar ik lust het tegenwoordig wel en een goede kop kan er sowieso wel in!

Wat, voor mij, belangrijk was is gewoon versgemalen bonen dat maakt de lekkerste koffie. Ikzelf hou vooral van cappucino maar als ik bij bijv starbucks ben ga ik ook wel voor een lekkere (latte) machiatto en natuurlijk met slagroom erop!

Tegenwoordig lust ik ook filterkoffie dn koffiepads etc. Maar versgemalen blijft het beste. Maar om het te leren is mijn tip: drink het versgemalen, met veel melk en suiker rn eventueel nog slagroom.

Ik snap heel goed dat je het handig vind om het te leren drinken. Soms (en echt niet elke dag) heb ik zo'n inkakmoment en dan helpt een kopje koffie net om je weer even op te peppen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:35

Ts volgens mij zijn er 2 opties. Of je gaat naar de Starbucks. Daar krijg je een slappe bak waar zoveel door heen kan dat je de koffie haast niet meer proeft. Of je neemt irisch koffie. Dan ga je het vanzelf lekker en gezellig vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:53

Ik vind koffie leren drinken totaal anders dan roken, drinken of drugs. En ik deed het alle vier niet. Maar koffie drinken is zakelijk ook gewoon handig in een hoop sectoren. De andere drie zijn makkelijk te omzeilen vanwege wetgeving en gezondheid maar koffie is dat niet. En thee lust ik ook alleen lauw of met veel melk (en lauw alleen groene, witte en sommige soorten fruitthee) dus dAt is dan ook niet handig. Dan blijft alleen water over en dat wordt echt als ongezellig gezien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:03

Ik snap TS wel. Zo lust ik geen wijn. En natuurlijk kan iedereen supermakkelijk zonder wijn, maar sociaal gezien is het soms gewoon makkelijk als je het wel een glas wijn mee kunt drinken.

Vooral hier op mijn werk. De meeste mensen zijn hier echte wijndrinkers en soms voel ik me dan wel wat knullig als enige in het gezelschap met mijn glaasje spa rood haha.

Maakt niemand een probleem van, en het kan allemaal, maar ik betrap mezelf er toch wel steeds vaker op dat ik in ieder geval mn best doe om een glas witte wijn mee te drinken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:07

Wijn en bier moet je toch ook leren drinken dus is best logisch dat je het in eerste instantie niet echt lekker vindt. Bier daar begin ik niet aan heb ik geen behoefte aan. Wijn heb ik wel leren drinken en dat vind ik nu best te doen haha. Koffie heb ik niet echt moeten leren drinken dat vond ik al vanaf het begin wel lekker.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:20

Goede bonen Gebruiken. Ikzelf ben van de espresso. Moest het leren drinken toen ik 4 was ivm de positieve kanten ervan. Het was of een kopje koffie of mijn medicatie. Keuze snel gemaakt.

Ik drink dan ook alleen maar espresso, slappe koffie lust ik niet. Wel proef ik meteen wanneer het apparaat ontkalkt moet worden ( en je wilt niet weten hoeveel mensen dit vergeten te doen... )

Mijn ouders vinden de ' slappe ' koffie gemaakt van zelf gemalen bonen het lekkerste. Ze hebben geen apparaat, gewoon door de filter in een kan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:21

Tja, ik ben zowat de enige niet-roker op mijn bureau dus als de rest "lekker even buiten gaat paffen", zit ik "ongezellig" alleen binnen. Maar dat geeft mij nog steeds niet het idee om mee te gaan omdat het anders "zo ongezellig" is :P . En dat geldt ook voor alcohol en koffie. Als andere zo kortgeestig zijn dat ze mij ongezellig vinden omdat ik een bepaalde soort drank weiger, dan is dat hun probleem en niet mijn. Ik heb vaak genoeg aan een hele tafel vol koffie gezeten met een glaasje water of iets anders fris. Hooguit dat er eens iemand ietwat verbaasd is dat ik het niet lust. Als ik zin heb, drink ik wel een glaasje thee. Dat is even "gezellig". Maar ook als ik daar geen zin in heb pas ik gewoon.
Ook als mensen het speciaal klaargezet hebben of opdringen heb ik geen problemen om beleefd te weigeren. Als zij zich dan beledigd voelen is dat hun zaak.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:27

Ik ben ook bezig met koffie leren drinken. Kom vaak voor interviews bij mensen thuis, en vaak hebben ze dan speciaal voor mij koffie gezet. Voelt toch een beetje banketstaaf om dan steeds te moeten zeggen dat je liever thee drinkt. Ik drink nu af en toe een latte macchiato en die wordt al steeds iets beter drinkbaar :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:31

Heb je wel eens cappuccino of latte geprobeerd? Of decafe?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:40

Ik hou van koffie! <3
Ik lustte het eerder nooit, totdat ik diensten moest draaien die begonnen om half 7. Dan wil je wel :D Wel zit er echt verschil tussen koffie en koffie. De koffie van de Starsucks (:D) vindt ik niet te drinken, zo vies en ik proef echt geen koffie. Senseo koffie is ook niet mijn lievelings koffie. Doe mij maar een goed bakje van bonen of filtermaling. Dat is pas echte koffie!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:47

Amaris schreef:
Ik snap TS wel. Zo lust ik geen wijn. En natuurlijk kan iedereen supermakkelijk zonder wijn, maar sociaal gezien is het soms gewoon makkelijk als je het wel een glas wijn mee kunt drinken.

Vooral hier op mijn werk. De meeste mensen zijn hier echte wijndrinkers en soms voel ik me dan wel wat knullig als enige in het gezelschap met mijn glaasje spa rood haha.

Maakt niemand een probleem van, en het kan allemaal, maar ik betrap mezelf er toch wel steeds vaker op dat ik in ieder geval mn best doe om een glas witte wijn mee te drinken.

Helemaal precies dit. :j

Ik hou van koffie. Naast dat ik het gewoon lekker vindt is het echt een 'momentje'. Het is synoniem voor gezellig, even pauze, huiselijk, ritueel. Klinkt allemaal heel overdreven maar zo werkt het voor mij. Een vriendin die niet van koffie houdt zei dat een tijd geleden ook, 'ik zou willen dat ik koffie lust, het is zo'n mooi sociaal moment, daar mis ik wat aan'. Ik heb het niet nodig voor de gezelligheid etc maar het fijn dat het er is. :)

Uiteraard heb je een prima sociaal leven zonder koffie en hoeft niets etc etc maar om maar even aan te geven dat ik TS wel snap. Verder geen tips voor TS.

Wel voor Amaris, wijn kun je mixen met spa rood. Tijdens wandeltochten in Luxemburg wordt dat wel aangeboden, bodempje wijn met flink spa rood. Heel lekker fris en wat zurig maar veel minder sterk dan gewoon wijn.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:50

Ik vond het ook ooit om te kokhalzen nu kan ik echt niet meer zonder :+ Ik ben begonnen met cappuccino drinken en daarna nespresso en toen is de verslaving begonnen..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:50

Ik heb mijzelf zowel wijn als koffie leren drinken, en nu vind ik het beide heerlijk. Als je er zelf achter staat, zie ik echt niet in wat er mis mee is hoor. En het is soms gewoon een stuk makkelijker, zo wil ik nu eigenlijk ook bier leren drinken omdat de wijn in de kroeg niet te drinken is en de rondjes meestal alleen uit bier bestaan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:52

Ik lustte trouwens eerst ook geen koffie.

Als ik zie hoeveel dingen ik eerst (tot enkele jaren geleden) echt niet lekker vond en nu echt van kan genieten is het zo jammer om niet te proberen iets wél te gaan lusten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:57

Maar waarom zou je het perse willen gaan drinken? Er is nog zat ander spul om te drinken ;)
Ik vind het ook niet lekker. En als ik er 1 kopje van gehad heb zit ik de rest van de dag op de wc. Bleh!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:03

amado7 schreef:
Is het echt zo raar? :+ Lijkt wel alsof iedereen het gek vind dat ik koffie wil leren drinken.

Misschien als ik het lust dat ik dan wel een half jaar geen koffie drink. Maar ik vind het gewoon een voordeel als je het lust.

Nee hoor niet raar vind ik..

Ben zelf ooit begonnen met extra melk maar geen koffie melk ( of moet poeder zijn ) anders zwart met extra suiker gewoon idd vaak proeven duurt even voor de de smaak kunt waarderen gewoon lekker proeven

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:18

Marijee schreef:
Ik hou van koffie! <3
Ik lustte het eerder nooit, totdat ik diensten moest draaien die begonnen om half 7. Dan wil je wel :D

Nee hoor, mijn diensten beginnen om 6u en ik draai dan tot half 3 zonder koffie, cola of energydrink.
Gewoon thee, water en icetea en als ik op een koude afdeling sta een bekertje warme chocomel voor de lekker :)