Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:52

Tsjah, mijn vader is van turkse afkomst. Dus dan zou ik volgens mij ook allochtoon zijn. En ik rij paard :D

Nou denken mensen die mij te paard zien niet meteen dat ik half turks ben. Bij mn voornaam gaat er meestal nog geen belletje rinkelen (of ze denken dat Dilan een jongensnaam is) maar zodra mn achternaam in beeld komt krijg ik de vraag waar die naam vandaan komt 'want je bent toch gewoon Nederlands?'

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:31

Wat mij ook opvalt (maar kan zijn dat ik het mis heb hoor) is dat in België op maneges etc meer jongens rijden dan in nederland..

Moslims mogen het denk ik niet vanwege cultuur in principe en het zal me niet verbazen als dat in andere culturen ook niet mag

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:35

Caroline52 schreef:
Wat mij ook opvalt (maar kan zijn dat ik het mis heb hoor) is dat in België op maneges etc meer jongens rijden dan in nederland..

Eerst maar eens onderzoek en harde cijfers. Dat soort dingen wordt vaker beweerd.

Citaat:
Moslims mogen het denk ik niet vanwege cultuur in principe en het zal me niet verbazen als dat in andere culturen ook niet mag

De grote veroveringen in het begin van de islamitische periode, die gingen allemaal te paard. Dus nee, dat lijkt me niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:36

hoezo zouden moslims het niet vanwege hun geloof of cultuur mogen?
ook in landen waar de islam hoogtij viert wordt paard gereden of met paarden gereden?

verenigde arabische emiraten was vorig jaar als het mij goed bijstaat enorm in het nieuws vanwege issues in de endureance sport daar
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-12-15 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:38

Waarom zouden moslems niet paard mogen rijden...?
Waar zouden die Arabische paarden dan vandaan moeten komen, hoezo staan er prachtige dingen over paarden in de koraan en het was ook nog eens zo dat Mohammed een uitstekend ruiter was (en zijn vrouw een transportbedrijf bezatt, met dus veel kamelen en paarden)....

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:38

Ik heb al veel jaren les gegeven op een manege en daar reed een groepje moslims mannen , zij kwamen uit Afghanistan. Ik had echt super veel lol met de mannen. Lag vaak helemaal krom van het lachen maar hield ook mijn hart vast omdat de mannen als een speer wilde leren paard rijden. Het was een geweldige tijd om les te geven. *\o/*

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:34

Caroline52 schreef:

Dat klopt denk ik wel,maar dat komt denk ik ,Belgie meer georienteerd is op de springsport en dat is net iets stoerder als dressuur ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:00

Dragan2008 schreef:
Tsjah, mijn vader is van turkse afkomst. Dus dan zou ik volgens mij ook allochtoon zijn. En ik rij paard :D

Nou denken mensen die mij te paard zien niet meteen dat ik half turks ben. Bij mn voornaam gaat er meestal nog geen belletje rinkelen (of ze denken dat Dilan een jongensnaam is) maar zodra mn achternaam in beeld komt krijg ik de vraag waar die naam vandaan komt 'want je bent toch gewoon Nederlands?'

Je bent half turks. Maar je ziet zelden turken of mensen van Turkse afkomst rijden. Het kan haast niet anders of je hebt Turkse familieleden of vrienden. Hoe zien die dat paardrijden? Zijn er bij die ook rijden, en hebben ze een mening over het feit dat jij rijdt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:02

jansje73 schreef:
Ik heb al veel jaren les gegeven op een manege en daar reed een groepje moslims mannen , zij kwamen uit Afghanistan. Ik had echt super veel lol met de mannen. Lag vaak helemaal krom van het lachen maar hield ook mijn hart vast omdat de mannen als een speer wilde leren paard rijden. Het was een geweldige tijd om les te geven. *\o/*

Afghanistan heeft veel subculturen, en een deel is sterk verwesterd en modern, en een deel analfabetisch, wat hand in hand gaat met fanatiek geloof en vrouwenhaat.

Ik denk dat jij moderne Afghanen in de les hebt gehad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:03

Desiree schreef:
Dragan2008 schreef:

Je bent half turks. Maar je ziet zelden turken of mensen van Turkse afkomst rijden. Het kan haast niet anders of je hebt Turkse familieleden of vrienden. Hoe zien die dat paardrijden? Zijn er bij die ook rijden, en hebben ze een mening over het feit dat jij rijdt?

Heb nauwelijks contact met de turkse kant van de familie. Mn vader vond paardrijden altijd onzin maar had daar nooit argumenten voor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:19

Genoeg "allochtonen" die ik ken die wel eens hebben paardgereden. Maar het verschil is dat het in Nederland een vreselijk dure sport/hobby is en dat zij waarschijnlijk (en logisch ook) andere prioriteiten hebben. Ik vond paardrijden altijd erg leuk maar ik merkte wel dat het vaak (niet altijd) om een wat apart volk ging. Het heeft hier in Nederland een bekakte naam gekregen. Het is een wereldje en je moet er maar in willen zitten. Ik heb gemerkt dat in bijvoorbeeld de Antillen het geheel anders is. Ook in Amerika zie je van alles paardrijden of paarden houden. Spanje etc ook.

Kan het mis hebben hoor :D Ik heb in elk geval genoeg "allochtoonse" vrienden die paarden helemaal fantastisch vinden (Antillianen, Surinamers, Marokkanen, Turken etc)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 19:44

Dragan2008 schreef:
Heb nauwelijks contact met de turkse kant van de familie. Mn vader vond paardrijden altijd onzin maar had daar nooit argumenten voor.

Dat is jammer, dat je zo weinig contact daarmee hebt.
Zou je pa een andere hobby of sport ook maar onzin hebben gevonden? Hoe zit dat bij broers of zussen, of heb je die niet? Zijn hun sporten ook maar onzin?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:59

Mijn broertje deed voetballen maar daar was ie groot fan van.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:07

Dragan2008 schreef:
Mijn broertje deed voetballen maar daar was ie groot fan van.

Teleurstellend.....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:09

Mjah zo ging dat over het algemeen een beetje hoor. Weet niet of dat 'normaal' is in de turkse cultuur, maar als het bvb om verkering ging... mn broertje moedigde hij juist aan op dat vlak en tegen mij zei ie altijd 'pas als je school hebt afgemaakt' of 'als je boven de 20 bent'

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:11

Dragan2008 schreef:
Mjah zo ging dat over het algemeen een beetje hoor. Weet niet of dat 'normaal' is in de turkse cultuur, maar als het bvb om verkering ging... mn broertje moedigde hij juist aan op dat vlak en tegen mij zei ie altijd 'pas als je school hebt afgemaakt' of 'als je boven de 20 bent'

Ik denk dat dit wel vaker voorkomt in de Turkse cultuur en ik vind dat geen leuk aspect. Hoe voelde jij je daarbij? Tenslotte werd je toch anders behandeld dan je broertje en het viel voor jou uit in de negatieve zin.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:20

Dragan2008 schreef:

mijn vader moest ook niks van paardrijden hebben :+ ook niet met voetbal overigens. wel vechtsporten :') hij is nooit komen kijken naar hoe ik paardreed. niet dat ik dat jammer vond hoor :P

maar om even duidelijk te maken dat dit niks met afkomst te maken heeft :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:22

Daarom heb ik geen kinderen. O.a. omdat je belangstelling moet tonen voor je kinderen en ze moet stimuleren in hun sport, ongeacht of je die sport leuk vindt of niet. Als je dat niet op kunt brengen, moet je niet aan kinderen beginnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:28

Desiree schreef:
Dragan2008 schreef:

Ik denk dat dit wel vaker voorkomt in de Turkse cultuur en ik vind dat geen leuk aspect. Hoe voelde jij je daarbij? Tenslotte werd je toch anders behandeld dan je broertje en het viel voor jou uit in de negatieve zin.

Heb me daar heel vaak erg rot over gevoeld. Kreeg het idee dat ik 'minder' was dan mijn broertje. Gelukkig deed mijn moeder ons wel gelijk behandelen (is Nederlandse ) en in de loop der jaren, toen ik puber-af was en mn ouders gingen scheiden, is dit gevoel minder geworden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:38

Ik ben het niet met alle stellingen eens.

Mijn ouders hadden dan wel geld genoeg maar ik kreeg het niet.
Ik reed bij een hele goedkope boerenmanege uit het dorp en kreeg een 20 rittenkaart voor mijn verjaardag en de 2de kaart betaalde ik zelf van al het verjaardagsgeld van mijn tantes , opa's en oma's.
Heb echt vele jaren geen ander verjaardagskadootje gekregen.
Mijn ouders hoopte volgens mij dat het dan wel over zou gaan.

Op mijn 21ste, 2 jaar werkend en inmiddels wonend in Brabant, kocht ik mijn eerste E-pony :P *\o/*

Cap kreeg ik van mijn ouders maar rijlaarzen, rijbroek enz heb ik pas jaren later ooit 2dehands op de kop getikt.

Het valt inderdaad op dat er weinig niet europese meisjes paardrijden.
Bij de mannen, vooral bv de springsport zie je wel buitenlanders .
Zelfs in de westernsport zie je nauwlijks niet europese ruiters.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:38

Dragan2008 schreef:
Heb me daar heel vaak erg rot over gevoeld. Kreeg het idee dat ik 'minder' was dan mijn broertje. Gelukkig deed mijn moeder ons wel gelijk behandelen (is Nederlandse ) en in de loop der jaren, toen ik puber-af was en mn ouders gingen scheiden, is dit gevoel minder geworden

Gelukkig maar!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:43

Mijn vader is Egyptisch en ik rijd al sinds mijn 6e denk ik? Heb ook al zolang ik me kan herinneren een eigen pony gehad. We zitten nu aan 14 paarden, 4 drachtige merries. Mijn vader vindt het ook leuk, hij rijdt (wel echt heeeel af en toe) ook paard, hij reed vroeger zelfs met mijn moeder. Ik heb er verder nooit op gelet, ik ben zo opgegroeid om paarden leuk te vinden dus ik weet niet beter :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:54

Ik moest wel ineens denken aan de poloboerderij hier om de hoek,daar zijn de grooms/stalhulpen allemaal argetijnen.Ik moet eerlijk zeggen dat de paarden uitstekend opgevoed zijn sta soms met grote ogen te kijken .Trainen ook ,gewoon 6 handpaarden mee en allemaal in een rustig galopje.Ik had met mijn eigen twee draken al mijn handen vol :-)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:00

Op de manege waar ik rijd, komen nu steeds meer allochtone kinderen rijden. :)
Maar ik denk ook dat het vanuit hun geloof gezien is omdat dieren onrein zijn. Mijn vriend is van Turkse afkomst en moslim (niet streng gelovig) wil best mn paardjes uit de wei mee nemen en water geven, maar poetsen en mest ruimen liever niet. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 12:59

beatje schreef:
Ik moest wel ineens denken aan de poloboerderij hier om de hoek,daar zijn de grooms/stalhulpen allemaal argetijnen.Ik moet eerlijk zeggen dat de paarden uitstekend opgevoed zijn sta soms met grote ogen te kijken .Trainen ook ,gewoon 6 handpaarden mee en allemaal in een rustig galopje.Ik had met mijn eigen twee draken al mijn handen vol :-)

Argentijnen gaan heel wat harder om met paarden dan Nederlanders hoor! Heb je wel eens gezien hoe ze in Argentinië een paard zadelmak maken?

Daar ben ik geen voorstander van. Maar dat eeuwige pennyachtige soebatten wat ze hier vaak doen is ook niets. Soms moet je wel even hard optreden in het opvoeden. Dat doen paarden onderling ook.