Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:34

Je kunt op de website van je verzekeraar wel zien welke zorgaanbieders er wel/niet een contract hebben met je verzekeraar. Ik had ooit een tandarts verzekering maar mijn tandarts viel niet onder die verzekering, heel handig :+ dus dan betaalde ik alsnog een percentage zelf.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:35

isabel_94 schreef:
Ik zit bij CZ, heb basis (natura polis) met een extra verzekering voor jongeren erbij (=aanvullend + tandarts). De Natura polis is normaal 104,95 en de jongeren 18,20, maar ik betaal voor de Natura 87,45 omdat ik mijn eigen risico maximaal omhoog heb staan. Ben dus in totaal 105,65 per maand kwijt.

Tip, kijk eens bij CZ direct. Enige wat je dan niet meer hebt is de tandarts, maar ik was afgelopen jaar daar met max eigen risico maar 73 euro in de maand kwijt. en dat was incl aanvullend pakket. Best interessant voor jou denk ik aangezien voorwaarden grotendeels gelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:36

Ik denk dat ik mn eigen risico ook maar op maximaal zet. Vorig jaar bijna 300 moeten betalen, nu 200. Kom toch nooit boven die 385/375.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:07

DSW is idd makkelijk, zelfs met de Top aanvulling wordt je altijd geaccepteerd. Zit ook tandarts bij in.
Dit jaar dacht ik nog veel extra kwijt te zijn aan veel fysio (2/3x p/week) maar dat werd volledig gedekt omdat het via revalidatie liep. Voor volgend jaar nog even overleggen maar volgens mij wordt dan ook alles vergoed omdat het wel op zo'n lijst stond van chronische dingen. Ofzo. Kan die lijst niet meer vinden :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:08

MarijeR schreef:
DSW is idd makkelijk, zelfs met de Top aanvulling wordt je altijd geaccepteerd. Zit ook tandarts bij in.
Dit jaar dacht ik nog veel extra kwijt te zijn aan veel fysio (2/3x p/week) maar dat werd volledig gedekt omdat het via revalidatie liep. Voor volgend jaar nog even overleggen maar volgens mij wordt dan ook alles vergoed omdat het wel op zo'n lijst stond van chronische dingen. Ofzo. Kan die lijst niet meer vinden :+

Maar bij chronisch wordt het pas vanaf de 21e behandeling vanuit de basis vergoed, wel iets om rekening mee te houden!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:15

miccamaaike schreef:
isabel_94 schreef:
Ik zit bij CZ, heb basis (natura polis) met een extra verzekering voor jongeren erbij (=aanvullend + tandarts). De Natura polis is normaal 104,95 en de jongeren 18,20, maar ik betaal voor de Natura 87,45 omdat ik mijn eigen risico maximaal omhoog heb staan. Ben dus in totaal 105,65 per maand kwijt.

Tip, kijk eens bij CZ direct. Enige wat je dan niet meer hebt is de tandarts, maar ik was afgelopen jaar daar met max eigen risico maar 73 euro in de maand kwijt. en dat was incl aanvullend pakket. Best interessant voor jou denk ik aangezien voorwaarden grotendeels gelijk zijn.

Dankje voor de tip, ik zal eens kijken! Maar worden mijn tandartskosten dan niet meer vergoed? Niet dat dat zo veel is, 2x per jaar controle en af en toe een gaatje vullen ofzo :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:24

Plien91 schreef:
Maar bij chronisch wordt het pas vanaf de 21e behandeling vanuit de basis vergoed, wel iets om rekening mee te houden!

De eerste 21 worden gelukkig door de top aanvulling gedekt. Tenminste, tot een bepaald bedrag per behandeling. En daar wil ik volgende week even naar informeren omdat ik geen idee heb wat een gem. behandeling kost bij een fysio. Ga nu net overstappen van revalidatie met fysio in het ziekenhuis naar een 'gewone' fysio en heb dus nooit een rekening gezien tot nu toe :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:36

iemand ervaring met Ditzo?
mij spreekt wel aan: anticonceptievergoeding tot 100, en die eyewish bril en lenzen ding. €170 korting op je bril ieder jaar opnieuw :D
Laatst bijgewerkt door future_vet op 20-11-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:40

future_vet schreef:
mij spreekt wel aan: anticonceptievergoeding tot 100, en die eyewish bil en lenzen ding. €170 korting op je bril ieder jaar opnieuw :D

wat is de prijs daarvan dan? want die korting is wel fijn voor ene bril.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:41

Twilight schreef:
future_vet schreef:
mij spreekt wel aan: anticonceptievergoeding tot 100, en die eyewish bil en lenzen ding. €170 korting op je bril ieder jaar opnieuw :D

voor die bril&lenzen module betaal je 3 euro per maand

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:43

future_vet schreef:
Twilight schreef:

voor die bril&lenzen module betaal je 3 euro per maand

Hmmtoch nog even naar ditzo kijken qua totaal prijs :P

zorro

Re: Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:50

Ik ga ook maar weer eens kijken wat handig is voor volgend jaar. Ik zat altijd bij menzis, en was dit jaar bij bewuzt. Dat beviel me in principe wel, ik heb alleen een basis verzekering. Maar goed, ik ga vrijwel wekelijks naar een osteopaat/fysiotherapeut en dat betaal ik allemaal zelf. Word niet vergoed. Lenzen betaal ik zelf. Anticonceptie betaal ik zelf. Tandarts ook, maar dat is alleen controle: ik heb nooit wat. Dus voor de tandarts hoef ik me niet extra te verzekeren.

Osteopatie valt bij mijn weten bij de meeste verzekeraars onder alternatieve zorg waardoor ik het hoe dan ook amper vergoed krijg. Ik vraag me dan ook wel eens af waarom ik eigenlijk verzekerd ben :')

Ik wil wel even kijken qua lenzen en anticonceptie, maar het moet gewoon wel uitkunnen qua eigen risico en vergoedingen. Ik heb dit jaar alles wat ik heb uitgegeven aan zorg en dat niet vergoed word opgeschreven, dus nu er even een middag voor inplannen om te kijken en te berekenen wat wijsheid is..

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:52

nu weet ik weer waarom ditzo geen optie was :') eyewish groeneveld is de enige gecontracteerde en die is duuuuuur :P en zo zuinig ben k meestal niet op mijn brillen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:56

ilaan schreef:
Ik zit nu bij bewuzt. Onderdeel van vgz. Betaal 85 euro per maand aan de basisverzekering. Maar het is alleen een online verzekering en laten ze nou net slecht zijn in mailtjes sturen. Als je opbelt en je probleem voorlegt kun je dat zogenaamd allemaal zelf vinden op de site. Service en klantvriendelijkheid een dikke 0 dus. Ondanks de goedkope premie ga ik overstappen. Vind de service minstens zo belangrijk.

Dus ik ben op zoek naar een redelijk betaalbare zorgverzekeraar die nog gewoon ouderwets brieven stuurt. Oh en waar ik goed bijverzekerd kan zijn voor de fysio. weer lekker zoeken dit jaar dus!

Ik heb ook bewuzt. 1x nodig gehad en was telefonisch binnen 5 minuten geholpen. Blijf daar ook mooi.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:02

Pattypaard schreef:
Ik moet ook weer gaan kijken... al heeft het waarschijnlijk weinig zin omdat ik toch niet geaccepteerd wordt bij de aanvullende verzekeringen i.v.m. te groot risico. (Fibromyalgie & hypermobiel --> veel fysio en alternatief nodig)

Hier nog 1! Heb ook behoorlijk vaak fysio nodig en zo, maar afgelopen jaar ZK erover gebeld voordat ik afsloot, maar zij hebben geen medische keuring, zeker niet op de grootste pakketten.
Met het 4 sterren aanvullend pakket heb je 40 fysio behandelingen en voor 850 euro per jaar alternatief! Dat vind je nergens voor die prijs.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:06

Ik zit al jaren bij AnderZorg. De laatste paar jaar ook met max. vrijwillig eigen risico, omdat ik toch nooit wat heb. Helaas heb ik dit jaar wel mijn volledig eigen risico moeten ophoesten doordat ik Malaria heb gehad. Dat doet wel effe pijn. :$

Dus ik ben er nog niet over uit wat ik komend jaar ga doen qua eigen risico. Wel neem ik aanvullend fysio erbij. Ik ben tot nu toe tevreden over AnderZorg.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:58

Ik zal later even alles bij lezen, moet zo weg :))

Ook ik wil gaan switchen van zorgverzekering, ik zit nu bij Menzis.
Wat ik zoek, basisverzekering, tandarts 75 % of 100%, ongeveer 6 fysio behandelingen ( het minste wat er is voor de zekerheid )

Ik kwam uit bij Anderzorg of Bewuzt, iemand hier ervaring mee ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:51

Bij fysio chronische(aandoening) indicatie moet wel op de lijst van Borst voorkomen.
Anders wordt ie echt niet uit de Basisverzekering vergoed en dan eerst uit de AV's met beperkingen wat betreft hoogte/maximale vergoeding.
Vergoedingen uit de Baisverzekering vallen weer onder het Eigen Risico (hoe naai je de verzekerde).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:05

Morganlafay: en als klap op de vuurpijl fysio's die dan, als je buiten de verzekering valt, de tarieven omhoog gooien :oo

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:39

WinSel schreef:
Ik zal later even alles bij lezen, moet zo weg :))

Ook ik wil gaan switchen van zorgverzekering, ik zit nu bij Menzis.
Wat ik zoek, basisverzekering, tandarts 75 % of 100%, ongeveer 6 fysio behandelingen ( het minste wat er is voor de zekerheid )

Ik kwam uit bij Anderzorg of Bewuzt, iemand hier ervaring mee ?

Bewuzt zit mijn hele gezin bij. Nooit klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:10

Hoe bepalen jullie je eigen risico? Ik ben er altijd wat huiverig voor om het op maximaal te zetten, want het scheelt bij sommigen maar een paar 10tjes op jaarbasis. Wat nu als je je been breekt en met de ambu heen moet? Dan ben je meteen door je eigen risico heen toch?

En qua vergoedingen voor ziekenhuizen? Ik loop al jaren bij een KNO arts en ik zie nu dat deze voor 2016 niet meer is gecontracteerd bij Zilveren kruis. Ik zou dan maar 75% vergoed krijgen,maar het gaat toch van je eigen risico af.. Dan maakt dat toch eigenlijk geen bal uit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:15

Relaxed schreef:
En qua vergoedingen voor ziekenhuizen? Ik loop al jaren bij een KNO arts en ik zie nu dat deze voor 2016 niet meer is gecontracteerd bij Zilveren kruis. Ik zou dan maar 75% vergoed krijgen,maar het gaat toch van je eigen risico af.. Dan maakt dat toch eigenlijk geen bal uit?

Tenzij je wel wat hebt. Want die 25% die je zelf moet betalen gaat ook niet van je eigen risico af. (En het kan meer zijn dan 25% volgens mij, omdat het over het algemeen gaat om 75% van de marktconforme tarieven, maar het werkelijk gerekende tarief kan hoger zijn dan het 'marktconforme' tarief. En oh ja... niemand weet die tarieven van te voren :roll:

Brecht van Kassa heeft een poging gedaan om dat te achterhalen en bijna geen enkel ziekenhuis kon het zeggen. En ik heb al gehoord van een fysio die voor 'buiten de verzekering' een hoger tarief rekent. := Het is echt een walhalla voor creatieve rekenaars.)

Ik denk haast dat je dan beter kunt kijken naar een andere verzekeraar die wel een contract heeft, ook als de KNO-arts op een bepaald moment bv meer moet doen. Dat scheelt allicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:21

Ik vind het zo lastig, KNO hoef ik normaal maar 1x per jaar heen, kost geloof ik 120 euro. Afgelopen jaar werd ik echter snotverkouden, oor weer onrustig en ben wel een keer of 8 op controle geweest :+

Zilveren kruis was altijd voordeliger omdat ik flinke korting heb via mijn werk. Maar als ik eigen risico omhoog doe komt steeds Anderzorg bovenaan..

Nog maar even doorkijken dus.. Iig dan beter geen basispolis oid.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:34

Vaker naar dezelfde arts is overigens niet per se duurder. Hangt af van het DBC. Overigens zijn de tarieven van ziekenhuisen bijzonder ontransparant, vind in een document van >100 blz maar eens net jóuw type DBC....

Als je nu weet dat je ziekenhuis geen contract meer zal hebben met je huidige zorgverzekering zou ik overstappen.

Je kan trouwens ook je basis- en aanvullende verzekering onderbrengen bij 2 verschillende verzekeringen. Voor de basis mag je niet worden geweigerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:40

Hoe bedoel je dat? Kun je bij een verzekeraar ook alleen aanvullend verzekeren?