Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
japielover schreef:Kan het zijn dat hij ooit op het dagverblijf of op school gedwongen is tot eten?
Ik heb stage gelopen op een peutergroep en daar moesten ze 1 broodje eten.
At je niet zelf ging het onder dwang.
Misschien zo iets gebeurd buiten jullie weten om??
Punz schreef:Heel eerlijk?
Ik lees in jouw post een overmatige gerichtheid op gezonde voeding; biologisch, verantwoord, geen supermarkt voeding, gestoomd, kind moet rauwe melk drinken ipv gewone supermarkt melk die iedereen drinkt, kind moet kennis maken met "pure" smaken..
Brutale vraag..
Hoe lékker is het eten wat hij krijgt: hoe zoet / zout is het? Is het behalve gezond ook nog smakelijk voor je kind?
En daarnaast: ik merk toch in al je post een persoonlijke gerichtheid op (meer dan) gezond eten. Het kan zijn dat je dit toch ongewild uitstraalt naar je kind, en het kán zijn dat het daardoor ook écht moeilijker voor je is om OPRECHT neutraal te zijn tov de eetgewoontes van je kind.
Mijn advies;
laat je kind de komende maanden eten wát hij wil, wanneer hij wil...
En dan maar eens kijken hoe dat gaat..
Sorry als ik confronterend over kom, het is niet mijn bedoeling je aan te vallen. Maar ik vrees dat je wel eens minder neutraal zou kunnen zijn dan je dénkt dat je bent, waardoor je ongewild en onbedoeld toch een een machtstrijd komt.
DatBenIkNou schreef:Sorry, maar dat vind ik echt zwaar overdreven. Dit kind eet wel, alleen niet het juiste en de hoeveelheden die moeder wil
alsjeblieft zeg..als we met iedere kleuter die dat doet bet hele medische en psychologische circuit in zouden moeten?? Laat het los ts...je zal zien dat het vanzelf goedkomt. Hoe meer druk en aandacht, hoe langer het zal duren. Ik heb ook met dit bijltje gehakt.
Quellian schreef:Patat, frikandellen, kroketten, Mac Donalds, pannenkoeken, poffertjes; probleemloos! Gisteravond lag hij boos te wezen op de bank, weigerde te eten. Vriendlief vroeg: 'wie wil er patatjes met frikandel en milkshake?' en zijn vinger ging omhoog. Vriendlief zei: 'hij neemt ons gewoon in de zeik hoor'.
Ik kan hem dus wel laten eten wat hij wil en wanneer hij wil, dan zal ik vast flink chips, snoep en koekjes inslaan, want dat 'lussikwel'.
kiwiwitje schreef:Als hij frietjes wel lekker vind, maak ze dan eens zelf,, samen met hem, of oven frietjes. Misschien iets als aardappelkroketjes?
Samen pizza maken?
En dat hij het vroeger wel at, wil niet zeggen dat het nu nog lekker is.. Er zijn een hoop dingen die ik vroeger gewoon at(en daar vielen babypotjes niet onder) die ik heerlijk vond, en nu ga ik er bijna van over mijn nek.. Maar zo heb ik ook en hoop leren eten.. Door het zelf te maken.. En met fuitjes tussendoor, en vitamine pilletjes, zou ik mij niet zo druk maken over het ongezond eten.. Ga samen kroketjes maken bijvoorbeeld. Dat is super makkelijk, en dan zit er geen onzin in alleen wat je zelf er in wil hebben.. Dan kun je zelfs wat groenten toevoegen in de ragout..
Quellian schreef:Urielle schreef:Het ik ben bang heb ik ook gehoord en dat was bij slimme Enya gewoon manipulatie want dat leverde aandacht op.
Ik zeg heel eerlijk... voor gisteren heb ik hem nog niet gehoord over angst. Vriendlief vroeg: 'vind je het soms eng om te eten?' en daar was het antwoord 'ja' op. Dus sja... wellicht in zijn mond gelegd, ik weet het niet. Want toen we vroegen waarvoor hij dan zo bang is, zei hij 'weet ik niet'. Ik laat het even in het midden, maar hij toont niet bang ofzo.
Majabeestje schreef:Mijn kinderen eten ook het liefst patat en pizza (ik eigenlijk ook). Maar helaas..
Ik ben nu zelf ook dol op veel groentes, couscous, biologische producten en ander gezond eten. Mijn kinderen alleen niet. Dus hou ik daar ook rekening mee. Er gaat gewoon een lepel ongezonde kaassaus over de broccoli en we eten net even wat vaker pasta met gepureerde groentes en kaas dan ik zou willen. Wel eten we ook die 'gezonde meuk', ik wil het ze wel aanbieden om aan te geven dat dat ook 'goed' eten is, maar ze eten het toch niet. Ik ben er van overtuigd dat als ze 18 zijn echt wel meer eten dan alleen de dingen die ze nu eten.
Ik denk dat ik zo'n 4x per week iets maak waarvan ik weet dat ze het eten (wraps, soep met broodjes, pasta, zelf pizza maken etc) en de andere dagen hebben ze pechIk zeg er niks over, eten ze niet, dan niet. Ze willen nog wel eens dramatisch 'Mamaaa, dat lust ik echt niet!!' roepen maar dan glimlach ik en zeg 'dan niet lieverd'. Weg drama moment
![]()
Ze hebben nog niet in de gaten dat als we iets eten wat zij niet eten, ik ze tijdens het koken al vraag wie er een stuk paprika of komkommer lustHebben ze toch iets gehad.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, misschien is een poosje aanbieden wat hij wel eet een idee. Eet eens twee weken wat vaker brood, frietjes, pasta, eitje etc 's avonds. Wellicht helpt het om zijn associatie met avondeten/aan tafel = vies te doorbreken.
Die focus 'hij moet (gezond) eten' moet er helemaal af denk ik.