Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:09

Die angst geloof ik niet zo, de vraagstelling was gesloten hij kon alleen met ja of nee antwoorden. In zijn geval had ik ook ja gezegd geloof ik. Als hij verder goed groeit en goed gezond is zou ik er verder niet teveel druk op zetten dat gaat alleen maar averechts werken. Onder druk bedoel ik ook je er zelf druk om maken. Meestal zijn het fases ( soms wel lange fases :+ ) die ook weer overgaan. Tot die tijd zorgen dat hij op een andere manier zijn vitamientjes ook binnen krijgt door bijv. fruit, vitaminetabletjes en brood met gezond beleg. Bij het avondeten de nadruk op gezelligheid, als jullie klaar zijn afruimen en hem lekker een toetje geven.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:10

japielover schreef:
Kan het zijn dat hij ooit op het dagverblijf of op school gedwongen is tot eten?

Ik heb stage gelopen op een peutergroep en daar moesten ze 1 broodje eten.
At je niet zelf ging het onder dwang.

Misschien zo iets gebeurd buiten jullie weten om??

Doen ze hier op school ook. Mijn kinderen weten heel goed wanneer ze geen eten hoeven. Dat mogen ze gewoon laten liggen. Maar op school met fruit eten of tussen de middag met brood moeten ze hun eten opeten..
Ik heb ook school aangegeven dat ik dat niet wil, dat ze hun brood niet op hoeven te eten.
Dat dwingen met eten, brr.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:11

Heel eerlijk?

Ik lees in jouw post een overmatige gerichtheid op gezonde voeding; biologisch, verantwoord, geen supermarkt voeding, gestoomd, kind moet rauwe melk drinken ipv gewone supermarkt melk die iedereen drinkt, kind moet kennis maken met "pure" smaken..

Brutale vraag..
Hoe lékker is het eten wat hij krijgt: hoe zoet / zout is het? Is het behalve gezond ook nog smakelijk voor je kind?

En daarnaast: ik merk toch in al je post een persoonlijke gerichtheid op (meer dan) gezond eten. Het kan zijn dat je dit toch ongewild uitstraalt naar je kind, en het kán zijn dat het daardoor ook écht moeilijker voor je is om OPRECHT neutraal te zijn tov de eetgewoontes van je kind.

Mijn advies;
laat je kind de komende maanden eten wát hij wil, wanneer hij wil...
En dan maar eens kijken hoe dat gaat..

Sorry als ik confronterend over kom, het is niet mijn bedoeling je aan te vallen. Maar ik vrees dat je wel eens minder neutraal zou kunnen zijn dan je dénkt dat je bent, waardoor je ongewild en onbedoeld toch een een machtstrijd komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:13

Als hij bijna zes is geworden en geen wandelend skelet is, eet hij dus wel WAT.
Geen snoep en fris of sap geven (alleen wateren thee) geven en verder gewoon wat zijn voorkeur heeft wat nog aan "soort van gezond" is. Aanvullen met vitaminen als je je daar zorgen om maakt.
Paar keer in de week bij een ander aan tafel laten schuiven. Vreemde ogen dwingen en gezelschap van andere kinderen die wel lekker eten, kan ook helpen.
Het is opvallend hoeveel kinderen thuis van alles niks lusten dat ze bij een ander gewoon met smaak opeten als de moeder er maar niet bij is.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:14

Ik las dat je veel biologisch kookt, hier krijg ik ook niks anders dan dat binnen, maar mijn broer heeft altijd een apart potje, omdat hij dat bio eten niet binnen krijgt. De smaken zijn veel anders en het is soms zelfs zo erg dat het er na een half uur weer uit ligt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:24

Mijn zoontje is 5, wordt in maart 6 en is 107 cm en weegt 16 kilo. Kledingmaat 110 - 116 ;)
Ik moet er wel bij zeggen dat hij uit China komt. Hij is de kleinste jongen van de klas maar zijn vriendjes zijn vaak niet super veel groter dan hij. Schoenmaat is 27.

Na aankomst at hij ook bijna niks. Hij heeft al die jaren heel veel melk gedronken en zoals iemand al schrijft is dat erg vullend. Het is pas sinds hij dat niet meer doet dat hij al eens "veel" eet. In vergelijking met neefje en nichtjes is dat nog altijd een hoeveelheid die een muis in zijn holle tand zou steken.
Veel is dan: 1/2 aardappel, 5 boontjes en 1 stukje worst.
Als hij na aankomst die hoeveelheid op ene hele dag at, was ik al super blij ;)

Met de jaren heb ik ontdekt dat het te maken heeft met stress (vrij logisch dat hij vlak na aankomst nauwelijks wou eten - nu zakt het ook in de aanloop naar een schoolfeest bvb) maar ook met smaak. Deze zomer op vakantie in Kreta vond hij de dingen die hij thuis wel eet, zoals rijst, niet lekker, en heeft hij die zes dagen op pannenkoeken, frieten en pizza geleefd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:33

Punz schreef:
Heel eerlijk?

Ik lees in jouw post een overmatige gerichtheid op gezonde voeding; biologisch, verantwoord, geen supermarkt voeding, gestoomd, kind moet rauwe melk drinken ipv gewone supermarkt melk die iedereen drinkt, kind moet kennis maken met "pure" smaken..

Brutale vraag..
Hoe lékker is het eten wat hij krijgt: hoe zoet / zout is het? Is het behalve gezond ook nog smakelijk voor je kind?

En daarnaast: ik merk toch in al je post een persoonlijke gerichtheid op (meer dan) gezond eten. Het kan zijn dat je dit toch ongewild uitstraalt naar je kind, en het kán zijn dat het daardoor ook écht moeilijker voor je is om OPRECHT neutraal te zijn tov de eetgewoontes van je kind.

Mijn advies;
laat je kind de komende maanden eten wát hij wil, wanneer hij wil...
En dan maar eens kijken hoe dat gaat..

Sorry als ik confronterend over kom, het is niet mijn bedoeling je aan te vallen. Maar ik vrees dat je wel eens minder neutraal zou kunnen zijn dan je dénkt dat je bent, waardoor je ongewild en onbedoeld toch een een machtstrijd komt.

Tja om eerlijk te zijn kan ik me hier ook wel in vinden. Gezond eten is natuurlijk belangrijk, maar je kunt hierin ook doorslaan. Ik zeg hierbij niet dat jij dit doet, maar ik lees het vaker.
Kinderen die op hun brood geen pindakaas, kaas, normaal vleeswaar of een keer chocopasta mogen maar uit auberginepasta of zelfgemaakte humus e.d. moeten kiezen.

Zo heb ik bijv. een paar keer al mijn groenten gestoomd i.p.v. gekookt. Ik vond het gewoon niet te eten. Het kan goed zijn dat hij de smaken die bij een bepaalde bereidingswijze horen niet graag lust.

Eten jullie ook wel eens gewoon lekker een frietje met frikadel, pizza of pannenkoeken met stroop? Lust hij dat wel? Ik bedoel absoluut niet dat je er een junkfoodliefhebber van moet maken :+ , maar dan krijg je misschien wat meer inzicht.
Hier zijn mijn kinderen gek op lasagne en andere pastagerechten. Wat vindt hij daar van? Als hij zelf een warm eten gerecht mag kiezen, wat kiest hij dan?

Lust hij verder graag fruit en rauwkost (worteltjes, komkommer, tomaatjes e.d.)? Zo ja dan zou ik ervoor kiezen even de druk eraf te halen en hem 's avonds een extra portie fruit en rauwkost geven en een lekkere boterham. Lust hij ei? Misschien een lekker hard gekookt eitje erbij.

Mijn broer raakte vroeger al in paniek van een blaadje sla :'). Die lustte werkelijk niets. Van een aardappel moest hij kokhalsen, groenten waren een absolute no-go en vlees lustte hij maar 2 soorten van. Frietjes en pannenkoeken lusten hij ook niet. Hij lustte enkel een tosti, boterhammen of pizza.
Mijn moeder heeft dat compleet losgelaten. Tot zijn 16e heeft hij enorm beroerd gegeten en zat er geen grammetje vet aan. Vanaf zijn 18e zag hij het licht en nu 10 jaar later eet hij alles incl. aparte soorten vis en sushi e.d. waar ik zelfs niets van moet hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:44

Heel herkenbaar, mijn zoon was ook zo.

Die at echt niks. Ik had ook de instelling van "dan maar niet, komen vanzelf wel als ze echt honger hebben".
Maar bij hem was het bij alle maaltijden zo. Medisch gezien konden ze bij hem geen oorzaak vinden.
Is bij hem altijd al zo geweest, flessen/bv ging al mondjes maat.

Toen hij 4 was is hij goed ziek geweest, en lag toen 8 dgn in het ziekenhuis. Nou geloof me, toen werd het er niet beter op.
Hij had toen Henosch Schönlein (ontsteking van de kleine bloedvaten) wat bij hem ook op zijn maag en darmen sloeg. Gevolg giga maagkrampen en uiteindelijk heel veel spugen, helaas ook met bloed. En ontlasting met bloed.

Doordat hij toen best veel was afgevallen en zijn lijf alles nodig had om te herstellen, heeft het meer als een jaar geduurd voordat hij weer op zijn oud gewicht terug was.
In die tijd hebben we hem laten eten wat hij wilde (binnen de perken) maar geen vaste tijden eraan gekoppeld.
Bruin brood heeft hij nooit willen eten, dus kocht ik dat soort BlueBand brood. Ziet eruit als wit maar is gewoon bruin brood.
Langzaam aan begon bij op deze methode te eten, ook als wij gewoon aan tafel aten. Soms hebben we zelf giga zitten griezelen. Als we een keertje patat aten mocht hij er als uitzondering een glaasje Yoki bij. Dan zat hij zijn patat erin te dopen *griezel er nog van, brrr* Maar hey hij at wel. Andere saus luste hij niet, later wel appelmoes.

Qua groei werd hij heel strak in de gaten gehouden in het ziekenhuis. Werden 2x per jaar groeifoto's gemaakt. Op het diepte punt liep hij 2.5 jaar achter in (bot)groei.
Later was dit ingelopen naar een achterstand van een half jaar.

Ondertussen is hij 14 (bijna 15) en heeft echt de groei nu te pakken. Hij is nog steeds niet super groot met z'n 165cm.
Qua eten, dat gaat allemaal prima. Eet eigenlijk bijna alles, en duidelijk een knul in de groei met altijd honger.

Bij hem moest je ook niet de strijd aan gaan, en maakte ook (onbewust) misbruik van de situatie, net zoals je zoon bij jullie andere visie erop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:50

DatBenIkNou schreef:
Sorry, maar dat vind ik echt zwaar overdreven. Dit kind eet wel, alleen niet het juiste en de hoeveelheden die moeder wil
alsjeblieft zeg..als we met iedere kleuter die dat doet bet hele medische en psychologische circuit in zouden moeten?? Laat het los ts...je zal zien dat het vanzelf goedkomt. Hoe meer druk en aandacht, hoe langer het zal duren. Ik heb ook met dit bijltje gehakt.

Je klinkt als het consultatiebureau, dit is precies waar we tegenaan lopen.

Hij komt elk half jaar op controle bij de tandarts, toevallig vorige week nog, prachtig gebit (met 1 wiebeltand).

Patat, frikandellen, kroketten, Mac Donalds, pannenkoeken, poffertjes; probleemloos! Gisteravond lag hij boos te wezen op de bank, weigerde te eten. Vriendlief vroeg: 'wie wil er patatjes met frikandel en milkshake?' en zijn vinger ging omhoog. Vriendlief zei: 'hij neemt ons gewoon in de zeik hoor'.
Ik kan hem dus wel laten eten wat hij wil en wanneer hij wil, dan zal ik vast flink chips, snoep en koekjes inslaan, want dat 'lussikwel'.

En nee, hahahaha. Als wij iets niet zijn, dan is het gericht extreem gericht op gezonde voeding, maar ik vind niets mis met een gezond alternatief. Waarom tomatensaus maken met een Honig zakje, terwijl je in dezelfde tijd een pan verse tomatensaus op tafel kunt hebben? Eten stomen deed ik toen hij baby was, in die tijd at hij perfect.

Hevonen

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:54

Dat klinkt niet als een kind dat niet wil eten. Dat klinkt als een kind dat het eten niet lekker vind, of niet leuk. Misschien kun je wat van de dingen die hij lekker vindt een beetje aanpassen als je toch zelf graag kookt. Zelfgemaakte pizza bijvoorbeeld en tosti's.

Een vriendje van mijn zoon leefde min of meer op straat en die dingen die jij noemt waren dezelfde dingen die hij lustte. Andere dingen hoefde hij niet, die kende hij ook niet. Als hij kwam maakte ik vaak pizzabroodjes voor hem, met verse groente en kaas. Vond hij heerlijk en hij voelde zich niet gedwongen om dingen te eten die hij niet lust.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:57

Leuk dat jullie als ouders het idee hebben dat hij jullie in de zeik neemt.. ..het gaat hier duidelijk niet meer om het eten. ... hij eet dus wel alleen niet de gezonde dingen waar jij zo je best op heb gedaan... en dat je vriend dan ook nog zo'n pesterige opmerking plaatst. Tja dan kan je als 5-jarige wel alles mooi uitspelen.
Vraag gewoon niet meer of hij iets wel of niet lust.. gewoon boterham voorzetten en zelf lekker gaan eten. Helemaal geen aandacht meer voor eten... dus niet vragen of hij iets wil of iets lekker vind. Wel mee laten helpen met koken maar als hij iets in zijn mond stopt geen aandacht aan besteden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:00

Ik vind dat men moet proberen er niet zo'n strijd ervan te maken want als ze niet willen doen ze het niet. Het is ook een beetje leeftijd want nu hebben ze iets wat ze zelf in de hand hebben. De kans is groot dat als je hem laat hij mettertijd gewoon gaat eten want nu verpest je het etenmoment voor allemaal.
Ik deed in het begin met mijn oudste alles volgens het boekje en ze at geen hap. Tot ze bij mijn ouders was en mijn moeder zei dat ze haar hele bord met aardappels en groente had leeggegeten! Gek he met een lekker schepje jus erdoor ipv groentennat :')

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:03

Lastig voor jullie ts...
Wat ooit ws is begonnen uit opstandigheid (want welke 2 jarige peuter is nou niet opstandig) is inmiddels uitgegroeid tot iets veel groters..
Hij groeit goed, dus hij krijgt echt zijn voedingsstoffen wel binnen.
Mij vallen 2 dingen op:
Hij krijgt melatonine en jíj hebt slaapangsten gehad
Jij hecht véel waarde aan gezond eten en hij weigert te eten
Mss zit hier ook ergens een spiegel...
Ik heb mijn jongste bonusdochter (toen 10 of 11) wel een keer 2 uur aan tafel laten zitten, zo zat was ik van het "lussiknie", hun moeder kookte nooit groente en alles wat groente was, stond synoniem voor vergif in dl haar ogen, sinds ze die dag gedwongen werd alles op te eten was het probleem over en werd er niet meer gezeurd en tuurlijk zijn er dingen die ze minder lekker vindt, maar dan schep ik gewoon minder op.
Met mijn uk van 2 zou ik dat echter nooit doen, die machtsstrijd win ik never nooit, eet ze een dag wat minder, dan is dat maar zo, ik lust ook niet alles even graag.
Ik zou denk ik in jouw geval compleet de druk weg laten, maar ook de grote hoeveelheden zuivel, het is gewoon niet gezond, 1 beker bij het ontbijt en verder niet, dan 's avonds gewoon zijn bordje neer zetten en afruimen als jullie klaar zijn en als hij niet gegeten heeft dan geen toetje maar een boterham geven, zodat hij niet met honger naar bed hoeft.
En fruit als toetje..., ik vind fruit een tussendoortje, overdag dus 's morgens en of 's middags.
Kijk nog eens goed naar je kleine man, hij is niet mager, hij krijgt dus echt genoeg binnen, probeer het los(ser) te laten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:04

Als hij frietjes wel lekker vind, maak ze dan eens zelf,, samen met hem, of oven frietjes. Misschien iets als aardappelkroketjes?
Samen pizza maken?
En dat hij het vroeger wel at, wil niet zeggen dat het nu nog lekker is.. Er zijn een hoop dingen die ik vroeger gewoon at(en daar vielen babypotjes niet onder) die ik heerlijk vond, en nu ga ik er bijna van over mijn nek.. Maar zo heb ik ook en hoop leren eten.. Door het zelf te maken.. En met fuitjes tussendoor, en vitamine pilletjes, zou ik mij niet zo druk maken over het ongezond eten.. Ga samen kroketjes maken bijvoorbeeld. Dat is super makkelijk, en dan zit er geen onzin in alleen wat je zelf er in wil hebben.. Dan kun je zelfs wat groenten toevoegen in de ragout..

cinniz123

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:11

heb niet alles gelezen maar weet wel dat mn nichtje (was wel iets jonger) makkelijke eter was tot ze ook stopte met eten.
bang om te eten omdat ze zich dan ziek ging voelen,ze bleek ziek te zijn.
mn eigen zoon eet ook steeds slechter maar die snurkt ook gigantisch dus dat zal wel een keelamandel kwestie te zijn.
blijft lastig hoor ts,hoop dat de HA je verder kan helpen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:14

Mijn kinderen eten ook het liefst patat en pizza (ik eigenlijk ook :D ). Maar helaas..
Ik ben nu zelf ook dol op veel groentes, couscous, biologische producten en ander gezond eten. Mijn kinderen alleen niet. Dus hou ik daar ook rekening mee. Er gaat gewoon een lepel ongezonde kaassaus over de broccoli en we eten net even wat vaker pasta met gepureerde groentes en kaas dan ik zou willen. Wel eten we ook die 'gezonde meuk', ik wil het ze wel aanbieden om aan te geven dat dat ook 'goed' eten is, maar ze eten het toch niet. Ik ben er van overtuigd dat als ze 18 zijn echt wel meer eten dan alleen de dingen die ze nu eten.
Ik denk dat ik zo'n 4x per week iets maak waarvan ik weet dat ze het eten (wraps, soep met broodjes, pasta, zelf pizza maken etc) en de andere dagen hebben ze pech :') Ik zeg er niks over, eten ze niet, dan niet. Ze willen nog wel eens dramatisch 'Mamaaa, dat lust ik echt niet!!' roepen maar dan glimlach ik en zeg 'dan niet lieverd'. Weg drama moment :')
Ze hebben nog niet in de gaten dat als we iets eten wat zij niet eten, ik ze tijdens het koken al vraag wie er een stuk paprika of komkommer lust :Y) Hebben ze toch iets gehad.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, misschien is een poosje aanbieden wat hij wel eet een idee. Eet eens twee weken wat vaker brood, frietjes, pasta, eitje etc 's avonds. Wellicht helpt het om zijn associatie met avondeten/aan tafel = vies te doorbreken.
Die focus 'hij moet (gezond) eten' moet er helemaal af denk ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:17

Quellian schreef:
Patat, frikandellen, kroketten, Mac Donalds, pannenkoeken, poffertjes; probleemloos! Gisteravond lag hij boos te wezen op de bank, weigerde te eten. Vriendlief vroeg: 'wie wil er patatjes met frikandel en milkshake?' en zijn vinger ging omhoog. Vriendlief zei: 'hij neemt ons gewoon in de zeik hoor'.
Ik kan hem dus wel laten eten wat hij wil en wanneer hij wil, dan zal ik vast flink chips, snoep en koekjes inslaan, want dat 'lussikwel'.

Dan is het een heel ander 'probleem'. Hij eet dus wel gewoon. Ik denk dat jullie niet zo gefocust moeten zijn op die gezonde dingen. Bak een kipschnitzel voor hem of een hamburger, met gebakken aardappeltjes. Dat zal hij dan vast wel lusten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:18

Nou misschien heeft het consultatieburo dan wel gelijk? Jouw kind heeft geen eetprobleem als hij wel lekkere en ongezonde dingen lust! Uiteraard vind hij dat lekkerder, geef hem eens ongelijk? Je legt er echt te veel druk op. Gewoon geen woorden over vuil maken aan tafel

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:20

TS: met je reactie nuanceer je het geheel wel. Het is dus niet zo dat je zoon niets eet, niets lust. Hij lust genoeg, alleen inderdaad niet dat wat jij vind dat hij moet eten. Dat maakt het toch minder een medisch verhaal, en meer een regie en controle verhaal.

En nog eens eerlijk?
Je reactie nu klinkt toch wat onvriendelijk

Niemand zegt hier dat je zoet en chips ed moet inslaan.... Maar dat je het meer los moet laten... Laat hem eten wat hij wil eten ( en dan heb ik het over voedingsmiddelen en niet over snoep)... en dring verder niet aan...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:21

kiwiwitje schreef:
Als hij frietjes wel lekker vind, maak ze dan eens zelf,, samen met hem, of oven frietjes. Misschien iets als aardappelkroketjes?
Samen pizza maken?
En dat hij het vroeger wel at, wil niet zeggen dat het nu nog lekker is.. Er zijn een hoop dingen die ik vroeger gewoon at(en daar vielen babypotjes niet onder) die ik heerlijk vond, en nu ga ik er bijna van over mijn nek.. Maar zo heb ik ook en hoop leren eten.. Door het zelf te maken.. En met fuitjes tussendoor, en vitamine pilletjes, zou ik mij niet zo druk maken over het ongezond eten.. Ga samen kroketjes maken bijvoorbeeld. Dat is super makkelijk, en dan zit er geen onzin in alleen wat je zelf er in wil hebben.. Dan kun je zelfs wat groenten toevoegen in de ragout..

Patatjes zelfgemaakt vindt hij nog wel lekker, maar als ik bv kipnuggets of pizza maak; dat eet hij echt niet.
Hij vond pizza salami altijd lekker, vorige week pizza besteld, ineens besloot hij geen salami meer te lusten?
Hij vindt alles leuk om te maken, is een gezelligheidsdier in de keuken met z'n te grote roze schort, maar eten is toch echt even een brug te ver. Ik heb echt geprobeerd om alles leuk en gezellig te maken, heb het genegeerd, ben boos geworden, heb hem op de bank laten eten, heb hem restaurantje laten spelen; het maakt allemaal niets uit.

luxje, er is iemand doodgegaan in ons huis, hij is erg gevoelig, dus werd hysterisch in zijn kamer. Nu hij een andere kamer heeft is het probleem opgelost. Mijn slaapissues als kind waren van andere aard. En ik hecht echt niet zoveel waarde aan gezond eten hoor (knaag net een Turkse pizza met een blikje RedBull weg), maar ik vind dat ik het mijn kind verplicht ben om voor voldoende gezonde en gevarieerde voeding te zorgen. We eten echt heus wel patat of pizza en ja, vriendlief neemt gerust patat voor de kleine man mee als hij zit te miepen (waar wij dus weer discussie over krijgen, kringetje weer rond). Het zal me dus oprecht niets verbazen als hij verslaafd is aan de P's (pizza, patat, poffertjes, pannenkoeken, pasta (zonder saus)).

Punz, waar ben ik onvriendelijk geweest?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:21

Quellian schreef:
Urielle schreef:
Het ik ben bang heb ik ook gehoord en dat was bij slimme Enya gewoon manipulatie want dat leverde aandacht op. ;)

Ik zeg heel eerlijk... voor gisteren heb ik hem nog niet gehoord over angst. Vriendlief vroeg: 'vind je het soms eng om te eten?' en daar was het antwoord 'ja' op. Dus sja... wellicht in zijn mond gelegd, ik weet het niet. Want toen we vroegen waarvoor hij dan zo bang is, zei hij 'weet ik niet'. Ik laat het even in het midden, maar hij toont niet bang ofzo.

Tjah dat lijkt me toch duidelijk, als je het op die manier vraagt is het logisch dat je dat antwoord krijgt.
En dan wel patat en frikandel lusten, hij heeft drommels goed door hoe hij papa en mama om zijn vinger wind.
Ik denk echt dat als je van vandaag op morgen stopt met moeilijk doen en er totaal geen aandacht meer aan geeft, het zo over is.
Mijn jongste heeft het ook gehad en in eerste instantie maakte ik me ook zorgen, tot ik me op een gegeven moment realiseerde dat alle aandacht beter is dan niets, ook negatieve aandacht. Ben toen ook gewoon lekker gaan eten en totaal geen aandacht meer aan gegeven, eerste paar dagen at ze niets of 2 hapjes en daarna was het ook over. Ze eet nu als een bouwvakker zulke hoeveelheden. Een enkele keer is er weleens iets wat ze niet lusten, dan moeten ze twee hapjes proeven en mogen ze het laten staan. Omruilen voor ander eten heb ik nooit gedaan, toetjes ook gewoon blijven geven en al die barbaarse toestanden om ze aan het eten te krijgen heeft toch geen zin.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-10-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:24

Majabeestje schreef:
Mijn kinderen eten ook het liefst patat en pizza (ik eigenlijk ook :D ). Maar helaas..
Ik ben nu zelf ook dol op veel groentes, couscous, biologische producten en ander gezond eten. Mijn kinderen alleen niet. Dus hou ik daar ook rekening mee. Er gaat gewoon een lepel ongezonde kaassaus over de broccoli en we eten net even wat vaker pasta met gepureerde groentes en kaas dan ik zou willen. Wel eten we ook die 'gezonde meuk', ik wil het ze wel aanbieden om aan te geven dat dat ook 'goed' eten is, maar ze eten het toch niet. Ik ben er van overtuigd dat als ze 18 zijn echt wel meer eten dan alleen de dingen die ze nu eten.
Ik denk dat ik zo'n 4x per week iets maak waarvan ik weet dat ze het eten (wraps, soep met broodjes, pasta, zelf pizza maken etc) en de andere dagen hebben ze pech :') Ik zeg er niks over, eten ze niet, dan niet. Ze willen nog wel eens dramatisch 'Mamaaa, dat lust ik echt niet!!' roepen maar dan glimlach ik en zeg 'dan niet lieverd'. Weg drama moment :')
Ze hebben nog niet in de gaten dat als we iets eten wat zij niet eten, ik ze tijdens het koken al vraag wie er een stuk paprika of komkommer lust :Y) Hebben ze toch iets gehad.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, misschien is een poosje aanbieden wat hij wel eet een idee. Eet eens twee weken wat vaker brood, frietjes, pasta, eitje etc 's avonds. Wellicht helpt het om zijn associatie met avondeten/aan tafel = vies te doorbreken.
Die focus 'hij moet (gezond) eten' moet er helemaal af denk ik.

Dit lijkte een gezonde en ontspannen manier om hiermee om
te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:25

Quellian schreef:
Nu zal hij hooguit 1.20m zijn (zit bij pretparken vaak nog net onder die 1.20m regel) en heeft kledingmaat 116/122, schoenmaat 29 en weegt +/- 18 kilo. Hij groeit van de lucht :D

Volgens mij is dat niet verkeerd voor een kind van 5 hoor, ik zou me geen zorgen maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:25

Citaat:
Je klinkt als het consultatiebureau, dit is precies waar we tegenaan lopen..........

Spat mi toch echt de frustratie vanaf...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:26

oef het is alsof ik over mijzelf lees. Ik at perfect tot 2 jaar :j totdat ik gewoon weg helemaal stopte met eten :+ dreef mijn moeder dus echt knettergek niks hielp totdat ze een boterham met banaan gaf. Ik heb jaren dus alleen brood met fruit gegeten. Ik ben nog steeds een zeikerd er is weinig wat ik lust. Ik kan gerust een hele week alleen maar brood eten met dan wel een salade van komkommer tomaat en mozzerela erbij. (als kind at ik dus ook geen frietjes pizza etc meer)

Mijn advies? Dwingen werden alleen maar erger ik was toen zo koppig dat ik dan gewoon niks meer at. Ik denk dat je slimmer als hem moet zijn, want aangezien hij dus wel patatjes wilt eten. Prima hij wilt patatjes laat het hem eten todat hij het verschrikkelijk vind :j