Afkicken, wat is het moeilijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Re: Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 07:29

Heel kort geslapen, maar alleen een beetje hoofdpijn.
Die 2 uur heb ik er altijd over gedaan. Niet ieder blikje, maar het komt regelmatig voor.

Gisteren uiteindelijk op 4 blikjes blijven hangen. Dit gaan we dus doortrekken een paar dagen. Het van mij afschrijven helpt ook al een heel stuk, dus dit topic was een goed idee. Het motiveerde gisteravond echt om toch niet nog een 5de te pakken.

Dat er cafeïne in vruchtenthee zit wist ik inderdaad niet.... Daar komt dus vandaag een andere voor in de plaats. Zit het ook in muntthee?

Die fobie op zich heb ik niet veel last van, omdat het iets is dat niet heel veel voorkomt in Nederland en België, maar ik merk wel dat ik dat ik andere angsten aan het ontwikkelen ben, of juist erger worden.

Wel werkt de redbull voor mij heel goed tegen stress, ik kalmeer daar echt door, dus de stressmomenten zijn wel een punt om heel goed op te letten zodat ik geen terugval krijg.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:11

Misschien kan je jezelf iets anders aanwennen dat je kan pakken als je gestresst bent, maar dan wel iets als komkommer, etc.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:06

In principe zit in de meeste kruidenthee's geen cafeïne maar vaak staat het ook wel op het doosje: cafeïne of theïne vrij. Even goed kijken dus.

Ik geloof niet in een verslaving afbouwen, je maakt het voor jezelf alleen maar heel moeilijk, je hebt veel meer doorzettingsvermogen nodig en je kan veel sneller terugvallen in je verslaving. Hoe en waarom staat o.a. beschreven in het boekje van Alan Carr wat eerder in dit topic voorbij kwam. Hetzelfde geldt voor taurine-supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:08

Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam op "strak" staat wat inderdaad een zeer negatief effect kan hebben op een angststoornis. Je wil niet weten hoeveel je daar al aan kan doen met slechts voeding!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:00

In alle zwarte theeën (vruchtenthee is een zwarte thee) zit het. Het staat normaal op het doosje idd. :j onder de naam theïne.
Witte thee en kruidenthee hebben het weinig tot niet. Muntthee zou minder in moeten zitten (verwaarloosbaar) geloof ik.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:28

Goed bezig ts. Volhouden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:32

Rooibosthee is ook een fijne vervanging van gewone zwarte thee. Het smaakt iets zoetig en is theïne-vrij. Mocht je dat ook niet lusten kun je ook nog voor zwarte thee gaan die theïne-vrij is gemaakt, van Zonnatura bijvoorbeeld. Paar druppeltjes citroensap erdoor en je hebt fruitthee. :)

Enneh, 4 blikjes is top! Hou vol! +:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:20

Pickwick heeft rooibos mango/perzik. Is theïne vrij en erg zoet. Muntthee hoort theïne vrij te zijn, want het is een kruidenthee. (Die ik nu voor mij heb staan bevat geen theïne iig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:19

Toch zijn niet alle varianten rooibos theïne vrij, lees dat dus even goed op het doosje. In een gemiddeld kopje vruchtenthee zit namelijk even veel cafeine als in een kopje koffie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:22

Emmaa_ schreef:
Toch zijn niet alle varianten rooibos theïne vrij, lees dat dus even goed op het doosje. In een gemiddeld kopje vruchtenthee zit namelijk even veel cafeine als in een kopje koffie.

Ook niet correct, zwarte thee bevat ongeveer de helft minder cafeïne dan een kop koffie.

(Jaja waar je allemaal niet op moet letten als je zwanger bent :') )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:37

Zelf een bosje munt in warm water hangen en klaar ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:40

Het gaat er denk ik meer om dat veel mensen niet weten dat er caffeïne in thee zit. :)
Je kan eens kijken voor lavendel thee TS. Ik vond het wel lekker en bovendien werkt het ontspannend.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:46

Wauw ben ik de enige die sowieso 8 tot 10 blikjes redbull op een dag insane vind??! Dan kun je toch bedenken dat je lijf hier problemen mee gaat krijgen.....?

Anyway heel veel succes met afkicken. Ik zou kijken naar natuurlijke en witte thee...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:47

vencedor schreef:
Wauw ben ik de enige die sowieso 8 tot 10 blikjes redbull op een dag insane vind??! Dan kun je toch bedenken dat je lijf hier problemen mee gaat krijgen.....?

Anyway heel veel succes met afkicken. Ik zou kijken naar natuurlijke en witte thee...

Als je had gelezen had je die vraag niet moeten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:48

Natuurlijk is het insane... Maar verslaving werkt niet zo makkelijk als bedenken 'wow, dit is slecht voor me'. Anders zouden mensen ook niet verslaafd zijn aan drugs, of alcohol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:49

vencedor schreef:

Ja je bent de enige

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:50

Heel toevallig ben ik 2/3 weken geleden gestopt met cola light drinken. Hier zit uiteraard ook cafeïne in. Ik dronk makkelijk 4/6 liter per dag. :+ Ik drink nu eigenlijk alleen maar water en thee. In het begin een kopje koffie omdat ik toch wel veel last had van hoofdpijn in het begin. Nu ben ik alleen nog wat vermoeider dan normaal en verlang ik naar iets met smaak i.p.v. het eeuwige water. Verder gaat het eigenlijk heel prima. Ben blij dat ik het ook gedaan heb.

Succes met het afkicken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:52

een verslaving ontstaat omdat je hersenen je lichaam wijsmaken dat ze die stof nodig hebben omdat die stof het "beloningscentrum" van je hersenen triggert; je voelt je er goed door (het is lekker, je wordt er rustig van of juist meer energie, er gebeurt iets waardoor je de actie herhaald).

Elin_

Kuggur schreef:
Ehm, het is maar caffeine hoor. Men stelt zich hier aan alsof het om een heroine verslaving gaat....
Die aanstellerij is een groot deel van dit "probleem".

+1 dit.
Afkicken.. komop zeg. Ook heroine zit alsnog tussen je oren! Alleen de tussen de werking en de tijd erna zit zo'n sterk verschil (+ je heel slecht voelen) waardoor je het weer neemt dus ook dit zit tussen je oren.

Ayasha
Blogger

Ehm nee, afkicken van heroine zit dus niet tussen de oren alleen. Als die te snel afkicken (cold turkey) kunnen ze daar zelfs aan overlijden.
Caffeine verslaving is ook heus niet zo'n onschuldige verslaving en daar kan je behoorlijk last van hebben (trillen, missselijk, hoofdpijn enz) als je stopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:57

Jullie kunnen mij misschien dom vinden maar je komt niet zomaar op 10 blikjes per dag. Ik vind dat absoluut niet vergelijkbaar met drugs. De werking is heel anders, de verslaving misschien wel dezelfde kant uit. Drugs veranderd heel je perspectief en je zijn... Dit is een suiker / cafeïne verslaving? Wil niet zeggen dat ts zich niet beroerd voelt en het zwaar heeft. Maar verslaafd aan redbull gaat toch wel een traject gewenning aan vooraf?

Op een dag met 10 blikjes heb je hetongeveer over 40 klonten suiker, 1000 calorieën, 800 miligram cafeïne..

Nou heb ik gemakkelijk praten want ben niet verslavingsgevoelig en heb ooit een redbullshotje op waar ik hartkloppingen van kreeg en echt heel beroerd werd dus ik hoef het sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 23-10-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:59

tuurlijk wel. Je begint met eentje en dan ga je eens een dagje naar twee en geleidelijk aan bouwt zich dat op. Hoeveel liter cola en andere frisdranken wordt er geconsumeerd door de gemiddelde mens denk je? :)
Caffeïne is niks meer of minder dan een milde drugs. :) Bij beperkt gebruik heeft het een aantal voordelen (net als wiet trouwens) maar bij te hoog verbruik kunnen de lichamelijke verschijnselen behoorlijk eng worden. Tot aan hallucineren en hartritme-stoornissen aan toe. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:02

Waarom wil je naar plus 2 blikjes? Met drugs kan ik het me voorstellen. Jewilt dat gevoel blijven ervaren, tot dat je niet meer zonder kan. Maar redbull werkt zo toch niet? Idem met frisdrank. Puur gemak en gewenning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:04

Tuurlijk wel. Caffeine en suiker werken beide zo en die zijn allebei goed vertegenwoordigt in redbull. :)
Het gevaar van redbull ligt hem juist in het feit dat veel mensen dat niet lijken te beseffen. :)
En ik wil niet naar +2 blikjes redbull. :D Hier ligt standaard redbull in de frigo en ik doe makkelijk een maand met mijn 4 blikjes die ik eens per maand koop. :')
Maar zo werkt niet iedereen. :) Denk je dat heroïne/alcohol/wiet/xtc/noem-het-maar verslaafden dachten toen ze begonnen "en nou ga ik es mn bucket-list afwerken en lekker verslaafd raken!" ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:17

Tuurlijk niet.maar met drugs waan je even in een "andere" wereld. Zo extreem werkt redbull echt niet. Dus in de eerste instantie niet goed nagedacht zoals jij schijnbaar wel doet. Tel daar verslavingsgevoelig bij op en hoppa.