Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:06

sweetwendy schreef:
sweetwendy schreef:
Ik zie het ook allemaal niet meer zo zitten..
Volgende week met me maatschappelijk werkster erover praten..
Volgende week krijg ik me eerste EMDR behandeling..

EMDR behandeling heeft niet geholpen..misschien ben ik er wat te nuchter voor maar ik zat er maar een beetje.. Volgende week de evaluatiegesprek en zal ik wel tegen haar zeggen dat het bij mij niet werkt en of er dan wat anders is..want soms wordt ik beetje gek van mezelf. Durf ook de snelwegen niet meer op, vermijdt ze ook altijd..

Had je al een inleidende sessie gehad? Wat werkte er niet voor jou? Sluit je jezelf af? Als je weet waarom het niet werkt, kun je dat bespreekbaar maken en daar aan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:09

Dreamy schreef:
Hallo :wave:

Vinden jullie het goed als ik hier even mee lees? Zelf heb ik gelukkig geen last van een burn out/depressie, maar mijn moeder kampt er momenteel verschrikkelijk mee. Het gaat helaas alleen maar slechter, ondanks medicatie en psycholoog.
Ik zou graag willen weten wat ik voor haar kan betekenen, wat vonden jullie fijn qua hulp van naasten?

Het liefst wilt ze dat er 24/7 iemand bij haar is ivm erge paniek-aanvallen, ze wilt ook graag opgenomen worden maar dat is momenteel niet mogelijk (behalve bij een psychiatrische inrichting en dat wilt ze dan weer niet). Maar ik moet ook gewoon werken en naar paard, en ik ben ook geen hulpverlener en krijg haar totaal niet rustig..
Het breekt mij ook op, want ze heeft het nu ook 'snachts en ze stond vannacht dan ook aan mijn bed. En net werd ik uit werk gebeld omdat het ook weer mis was..

Poeh heftig is dat , dat jij het grotendeels op moet vangen. Imo niet jouw taak, maar goed, soms kan het niet anders.
Wat ik wil aanraden is om zelf eens contact op te nmen met de psycholoog/behandelaar van je moeder om met hem/haar te overleggen wat jij kunt doen. Maar ook, hoe je dit vol kunt houden. Want pas op dat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Paniekaanvallen zien bij anderen is best heftig. Wat je verder kunt doen, vraag dat aan je moeder. Wat heeft ze nodig. Maar bespreek ook, wat jij aan kunt. Je mag ook een keer nee zeggen, want nogmaals, jij moet het wel aan kunnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:29

sweetwendy schreef:
sweetwendy schreef:
Ik zie het ook allemaal niet meer zo zitten..
Volgende week met me maatschappelijk werkster erover praten..
Volgende week krijg ik me eerste EMDR behandeling..

EMDR behandeling heeft niet geholpen..misschien ben ik er wat te nuchter voor maar ik zat er maar een beetje.. Volgende week de evaluatiegesprek en zal ik wel tegen haar zeggen dat het bij mij niet werkt en of er dan wat anders is..want soms wordt ik beetje gek van mezelf. Durf ook de snelwegen niet meer op, vermijdt ze ook altijd..

Inderdaad: balen dat het niet werkte!
Maar al ben ik een emdr fan: het is geen wondermiddel. Er is gedegen voorwerk voor nodig, je moet als cliënt een stevige vertrouwensband met de therapeut hebben, jezelf kunnen kalmeren en troosten - en als we het over burn out hebben: je hebt er ook energie voor nodig.
Als niet aan tenminste deze voorwaarden is voldaan, hoort emdr ook gewoon niet te werken, punt.

En ach, so what dat jij momenteel de snelweg niet op durft. Je bent ziek en je hoeft niet alles te kunnen en wellicht zijn er ook andere oplossingen. (Liefst eigenlijk: met een burn out gewoon niet achter het stuur, je voldoet namelijk niet aan de voorwaarden van je rijbewijs en de verzekering. )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-11-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:41

Bopje schreef:
Hey, ik moet het even kwijt en denk dat dit wel de juiste plek is. Ik heb net de crisisdienst moeten bellen, maar zij kunnen niks voor mij doen... Ik moet nu het weekend uitzitten en veel afleiding zoeken, maar zie dat maar eens te doen als je op bent en er niks meer uit mijn vingers komt. Ik sta al op de wachtlijst voor een deeltijdbehandeling. Heeft er iemand tips voor mij?

Hoi Bopje, heb je wat kunnen slapen vannacht?
Flauw hoor, dat de crisis dienst niets deed. Maar wellicht dat sensoor wel naar je zou kunnen en willen luisteren.
"Veel afleiding zoeken" - soms helpt dat idd.
De makke is natuurlijk wel, dat dat energie kost. Hier op bokt kun je heerlijk naar topics van ITP kijken, kraamstal, merries kijken, dat vind ik heerlijk ontspannend.

Wat verder echt goed helpt, is bewegen. Liefst wandelen in de bossen, maar gymnastiek op je kamer werkt ook wel.

En probeer goed voor jezelf te zorgen. Ik leerde ooit "de oefening voor de 5 zintuigen". Heb je iets in huis, dat je nu graag zou willen ruiken? (Van parfum tot wierook tot ...) Gewoon opdoen, aansteken, etc.

Zijn er soorten thee die je graag zou willen proeven? (When in trouble, put the kettle on, zeggen de Britten. )

Welke kleur trui draag je het liefst?

Welke muziek wil je nu horen? (Meezingen, dansen, hoe het maar uitkomt. )

En tastzin: heb je een knuffel, een zachte omslagplaid, streel daarmee je hand, je wang, of aai je huisdier, of ga breien met lekkere zachte wol, etc.

Sterkte! !!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:49

Rudina schreef:
Eigenlijk weet ik niet precies waarom ik niet in therapie wil.
Bij de dag opname was ik verplicht X aantal dagen in de week te komen, daar zat je in een groep je zit daar met je eigen al in de knoop maar krijgt ook constant de ellende te horen van andere dat trok ik niet echt en daardoor raakte ik eigenlijk alleen maar dieper in een depressie.

Hoi Rudina,
het is niet de eerste keer dat ik dit hoor, maar ik word er iedere keer weer boos over.
Het is verregaand onzorgvuldig!
Als kind heb je al een portie ellende gehad, momenteel is het klap op klap - en in mijn gevoel is het de hoogste tijd "dat jij eens aan de beurt bent".

Als gezegd, depressie "kan nog door van alles ontstaan", maar uitputting/ burn out is een duidelijke oorzaak.
En groepstherapie is dan tenminste tricky, zo niet ronduit slecht.
Citaat:
De individuele gesprekken waren ook niet mijn ding, ik heb ervaren dat ik gewoon liever met mensen praat die mij ook echt kennen en niet beroepsmatig met mij praten.
Verder helpt het mij om leuke dingen te plannen, al is het een avondje uit eten naar zulke dingen kijk ik echt uit.

...klinkt ook niet alsof die mensen echt veel interesse in jou hadden! !
(En dan is benen maken alleen maar heel verstandig. )

Tytonidae

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:35

Ik lees hier ook even mee. :) Ik ben vers 'gerevalideerd' van een burnout/depressie. Over 2 weken heb ik mijn laatste afspraak bij de psycholoog. Ook ben ik weer bezig met school, alleen misschien zal ik daar nog wat veranderingen aan moeten brengen omdat ik mezelf anders iets teveel push; het heeft veel moeite gekost om 'beter' te worden, dus nu wil ik dat wel graag zo houden. :) De verhalen die ik hier lees zijn ook allemaal heel herkenbaar!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:56

Nog een meelezer meldt zich :). 4 jaar geleden een serieuze burnout/depressie meegemaakt...was een jaar na het overlijden van mijn man.
Zat er een tijdje geleden weer tegenaan doordat mijn vader plots naar het rusthuis moest...veel geregel, weinig medewerking van instanties en van vader zelf...moest weer eens alles in m'n uppie klaarspelen. In zo'n situatie gaan dan alle alarmbellen af in mijn hoofd en dreigt het fout te lopen :\
Deze keer wel tijdig op de rem gaan staan want mijn lichaam zei gewoon '' stop '' op een gegeven moment.
Herkenbare verhalen hier dus voor mij...ook dat van psychologen die beroepsmatig met je praten helaas, met een focus op '' wat zou moeten zijn '' ... neem deel aan culturele activiteiten, ga bij een wandelclub of fietsclub....ja, zal best, alleen heb ik hier even de energie echt niet voor, ben al blij als ik gewoon de paarden kan verzorgen zonder helemaal brak te zijn.
Van de HA komt ook weinig tot geen hulp/steun...je kent het wel, op 15min binnen en buiten :P

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:59

Ik wil alleen even kort reageren omdat ik op zulke dingen nooit meer reageer (en ik denk 99% van de mensen met mij die in dezelfde situatie zit), maar ik denk wel dat het belangrijk is.
Ik ben bijna een jaar lang depressief geweest, na een periode met paniekaanvallen en angsten. Ben heel erg diep gegaan. Heb medicijnen gekregen (Citalopram 10 mg) maar het herstel heeft heel erg lang geduurd. Inmiddels anderhalf jaar verder sinds het begin en ik voel me fantastisch. Ik leef, ben dankbaar en ik ben gelukkig. Het kan hoor. Zet hem op, lotgenoten! Want als ik het kan, kunnen jullie het zeker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:34

Ik heb een diagnose *\o/*

Mijn immuunsysteem werkt maar half waardoor ik eerst een ziekte/virus/schimmel binnen moet krijgen en ermee besmet moet raken voordat mijn lichaam eindelijk eens gaat reageren. Ik ben dus eigenlijk gewoon altijd ziek..

Binnen 2 weken krijg ik te horen wat ik er aan kan gaan doen, het is behandelbaar _/-\o_

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:36

Dat is echt super fijn! Op naar gezonder en gelukkiger worden! En niet meer aan jezelf twijfelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 02:04

Riep al een tijdje geleden dat ik me wou melden... Nou ik ga een poging wagen!

Zo'n 3/4 jaar geleden zijn mijn klachten begonnen. Ik was toen 15. Als ik met mn dingen bij iemand kwam, was het van zou vast door de puberteit komen. Ik voelde me alleen, mijn ouders hadden veel ruzie, school liep niet zo lekker, ik lag buiten de groep. Dat alles bij elkaar.

Op een gegeven moment stage gaan lopen bij een gezin. Zij merkten wel dat er 'iets' was.
Vooral met de man des huizes (noem hem even R) veel gepraat, omdat ik daar veel mee samen werkte. Eerst wou ik weinig zeggen, hij vroeg wel steeds dingen.
Op een gegeven moment een keer een leraarbezoek gehad op die stageplek. Toen de leraar weg was waren we op stal, even aan het praten. Tot R vroeg; ben jij wel gelukkig? Toen brak ik, ik vergeet dat moment nooit weer, heb een vreselijke huilbui gehad, met hem staan knuffelen zoals ik nooit gedaan had met iemand, net wat ik nodig had, wat ik gemist had.
We besloten dat ik doordeweeks (was er 4 dagen per week te stagelopen) bij hun ging logeren. Zodat ik de thuissituatie (ruziënde ouders, en nog veel meer dingen die ik niet openbaar zet) even kon ontlopen.
Dit was erg fijn. Alleen ging het hierdoor wel steeds slechter met de band tussen mij en mn ouders. Op een gegeven moment besloten helemaal uit huis te gaan, bij die mensen in te gaan wonen.
Sindsdien is het mis gegaan.

Ik had hierdoor veel stress, omdat mn ouders er alles aan deden dit tegen te houden en mij te claimen. Vaak hyperventilatie gehad, vrijwel elke avond, waardoor ik de volgende dag kapot was en de hele dag op bed lag. Dit ging heel lang door, bijna een half jaar, tot ik in therapie moest omdat ik hierdoor ook niet naar school ging.
Met hoop op beterschap toch over gegaan naar klas 3. De eerste weken gingen redelijk, tot ik last kreeg van mn maag, misselijk. Weer hele dagen op bed, niet naar school. Allerlei ziekenhuisbezoekjes, nooit wat uit gekomen.
Dit heeft ook ruim een half jaar geduurd, hierdoor veel achterstand waardoor ik achter de feiten aan liep qua schoolwerk. Ik vond werken op hun bedrijf leuker, waardoor school verslonsde.
Spijbelde ook best veel.
De laatste maanden van het schooljaar heel hard geprobeerd toch alle achterstanden weer weg te werken. Maar het wou niet. Ik probeerde overdag naar mijn nieuwe stageadres te gaan, smiddags en savonds bij R op het bedrijf helpen, snachts aan mn huiswerk. Jaja, zo zag mn dag er uit.
Logisch, dit ging m niet worden. Ik raakte overspannen, burn out.
Besloten klas 3 over te doen.

Daar ben ik dit jaar dus ook mee bezig. Alleen gaat dit ook niet vlekkeloos.
Eerste 2 weken keurig begonnen, tot ik merkte dat wel heel veel hetzelfde was als vorig jaar en ik de interesse verloor. Heb dit ook verteld tegen mijn begeleidster op school, alleen deed die er weinig/niks mee. Ik begon weer met spijbelen, verzon allerlei uitwegen, was ondertussen wel lekker aan het werk.
Sinds 2/3 weken woon ik op mezelf. Moest hier vreselijk veel voor doen/regelen, deed dit vaak onder schooltijd, en nog steeds.

Ik ben er dus nog steeds niet uit.
Ik spijbel nog steeds, loop weer achter op school, het boeit me niet school.
Ik ben 19, moet dit jaar en dan nog 1 jaar, dan ben ik klaar met mn mbo niveau 4. Maar ik ben veel liever aan het werk, ligt het aan mij stop ik er per direct mee, met die hele studie. Er zit geen uitdaging in ofzo, ik vind er niks aan. Ik ben veel liever aan het werk, ik werk gewoon 7 dagen per week, houd dat prima vol, maar ook weer niet...
Ik heb totaal geen ritme, de ene keer kan ik wel de hele dag slapen, de andere keer kan ik niet slapen, zoals nu, om 1 uur zit ik nog te typen.
Niets kan mij motiveren om weer naar die school toe te gaan. Ik ben er nu al 2 weken achter elkaar niet geweest.

En zo zijn er nog wel andere dingen... Mensen die mij appen waar ik niet op reageer, instanties/mensen die ik moet bellen, wat ik niet doe.
Qua werk (echt mijn passie) doe ik alles, laat nergens steken vallen, dan functioneer ik op en top.
Ik heb op dit gebied ook heel veel ideeen, loop al een tijdje rond met het idee om iets voor mezelf te beginnen, maar waar moet ik dan beginnen, en dan haak ik al weer af...

Ik weet niet goed wat ik moet, qua school.
Wie herkent zich hier ook in? Tuurlijk, iedereen heeft wel eens geen zin in school, maar dit is wel iets extremer volgens mij... :(

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 04:03

Hallo,

Hier nog iemand. 19 jaar en ik zie het echt niet meer zitten..

Ik heb vanaf mn 6de niks anders gekend als gezeik in mijn ffamilie. Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd en voel mij sinds toen "alleen". Daarbij hoor ik nergens bij. Ik heb geen vrienden, zelfs mijn eigen familie loopt bij me weg.. En ik snap zelf niet waarom. Ik ben heel eerlijk, waarschijnlijk TE eerlijk.. Maar ik bedoel er echt niks slechts mee. Ik word helemaal fout begrepen. Nu had ik een vriend 1,5 jaar en toen erachter gekomen dat hij niks ander deed als liegen. Vertrouwde ik eindelijk iemand na al die jaren en dan word ik alsnog pijn gedaan en alleen gelaten. Ik dacht eindelijk iemand te hebben die mij accepteerde zoals ik ben, helaas niet dus.

Nu heb ik vandaag de hele dag zitten huilen omdat het besef kwam dat de feestdagen eraan komen en ik dan dus alleen zit. Ik word in februari 20 en had altijd gehoopt dat ik op mijn 20e verjaardag eindelijk leuke vriendinnen had om het mee te vieren. Het tegendeel is anders.. Ik zit dan alleen...

Om eerlijk te zijn, de enige reden dat ik hier nog ben is omdat ik het mijn moeder niet kan aandoen. En er te laf voor ben. Grote mond maar een heel klein hartje..

Therapie lukt mij niet. Ben bij psychologen geweest dan krijg ik er niks uit. Ik vind edelstenen enzo interessant naar een healer gegaan.. Dit werkt ook niet voor mij.

Ik ben het gewoon zo moe.

Sorry moest even mijn hart luchten. Wil iedereen hier een dikke knuffel geven en ik hoop dat jullie allemaal snel beter zijn! Xxx

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 04:08

amoj schreef:
Riep al een tijdje geleden dat ik me wou melden... Nou ik ga een poging wagen!

Zo'n 3/4 jaar geleden zijn mijn klachten begonnen. Ik was toen 15. Als ik met mn dingen bij iemand kwam, was het van zou vast door de puberteit komen. Ik voelde me alleen, mijn ouders hadden veel ruzie, school liep niet zo lekker, ik lag buiten de groep. Dat alles bij elkaar.

Op een gegeven moment stage gaan lopen bij een gezin. Zij merkten wel dat er 'iets' was.
Vooral met de man des huizes (noem hem even R) veel gepraat, omdat ik daar veel mee samen werkte. Eerst wou ik weinig zeggen, hij vroeg wel steeds dingen.
Op een gegeven moment een keer een leraarbezoek gehad op die stageplek. Toen de leraar weg was waren we op stal, even aan het praten. Tot R vroeg; ben jij wel gelukkig? Toen brak ik, ik vergeet dat moment nooit weer, heb een vreselijke huilbui gehad, met hem staan knuffelen zoals ik nooit gedaan had met iemand, net wat ik nodig had, wat ik gemist had.
We besloten dat ik doordeweeks (was er 4 dagen per week te stagelopen) bij hun ging logeren. Zodat ik de thuissituatie (ruziënde ouders, en nog veel meer dingen die ik niet openbaar zet) even kon ontlopen.
Dit was erg fijn. Alleen ging het hierdoor wel steeds slechter met de band tussen mij en mn ouders. Op een gegeven moment besloten helemaal uit huis te gaan, bij die mensen in te gaan wonen.
Sindsdien is het mis gegaan.

Ik had hierdoor veel stress, omdat mn ouders er alles aan deden dit tegen te houden en mij te claimen. Vaak hyperventilatie gehad, vrijwel elke avond, waardoor ik de volgende dag kapot was en de hele dag op bed lag. Dit ging heel lang door, bijna een half jaar, tot ik in therapie moest omdat ik hierdoor ook niet naar school ging.
Met hoop op beterschap toch over gegaan naar klas 3. De eerste weken gingen redelijk, tot ik last kreeg van mn maag, misselijk. Weer hele dagen op bed, niet naar school. Allerlei ziekenhuisbezoekjes, nooit wat uit gekomen.
Dit heeft ook ruim een half jaar geduurd, hierdoor veel achterstand waardoor ik achter de feiten aan liep qua schoolwerk. Ik vond werken op hun bedrijf leuker, waardoor school verslonsde.
Spijbelde ook best veel.
De laatste maanden van het schooljaar heel hard geprobeerd toch alle achterstanden weer weg te werken. Maar het wou niet. Ik probeerde overdag naar mijn nieuwe stageadres te gaan, smiddags en savonds bij R op het bedrijf helpen, snachts aan mn huiswerk. Jaja, zo zag mn dag er uit.
Logisch, dit ging m niet worden. Ik raakte overspannen, burn out.
Besloten klas 3 over te doen.

Daar ben ik dit jaar dus ook mee bezig. Alleen gaat dit ook niet vlekkeloos.
Eerste 2 weken keurig begonnen, tot ik merkte dat wel heel veel hetzelfde was als vorig jaar en ik de interesse verloor. Heb dit ook verteld tegen mijn begeleidster op school, alleen deed die er weinig/niks mee. Ik begon weer met spijbelen, verzon allerlei uitwegen, was ondertussen wel lekker aan het werk.
Sinds 2/3 weken woon ik op mezelf. Moest hier vreselijk veel voor doen/regelen, deed dit vaak onder schooltijd, en nog steeds.

Ik ben 19, moet dit jaar en dan nog 1 jaar, dan ben ik klaar met mn mbo niveau 4. Maar ik ben veel liever aan het werk, ligt het aan mij stop ik er per direct mee, met die hele studie. Er zit geen uitdaging in ofzo, ik vind er niks aan. Ik ben veel liever aan het werk, ik werk gewoon 7 dagen per week, houd dat prima vol, maar ook weer niet...
Ik heb totaal geen ritme, de ene keer kan ik wel de hele dag slapen, de andere keer kan ik niet slapen, zoals nu, om 1 uur zit ik nog te typen.
Niets kan mij motiveren om weer naar die school toe te gaan. Ik ben er nu al 2 weken achter elkaar niet geweest.

En zo zijn er nog wel andere dingen... Mensen die mij appen waar ik niet op reageer, instanties/mensen die ik moet bellen, wat ik niet doe.
Qua werk (echt mijn passie) doe ik alles, laat nergens steken vallen, dan functioneer ik op en top.
Ik heb op dit gebied ook heel veel ideeen, loop al een tijdje rond met het idee om iets voor mezelf te beginnen, maar waar moet ik dan beginnen, en dan haak ik al weer af...

Ik weet niet goed wat ik moet, qua school.
Wie herkent zich hier ook in? Tuurlijk, iedereen heeft wel eens geen zin in school, maar dit is wel iets extremer volgens mij... :(

Hier nog iemand. Dezelfde leeftijd. Ik ben niet meer naar school geweesf vanaf mijn 16e. Puur omdat het mij echt niet lukte. Geen diploma's en nu nog altijd niet de ambitie om terug te gaan. Ook ik werkte liever.

In de rest herken ik me ook wat betreft appjes enzo. Maar ik lees dat je ambitie hebt! Probeer die waar te maken! En laat asjeblieft je school niet vallen. Het is zo belangrijk, vooral als je iets voor jezelf wilt beginnen.

Verder heb ik helaas geen tips, maar wil je veel succes wensen! Je komt er wel x

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:59

amoj schreef:

Even een stukje gequote, want vooral dit herken ik heel erg. Ben ook liever gewoon aan het werk, en ga steeds andere dingen doen ipv aan mijn eindscriptie en de laatste 2 vakken die ik nog moet halen zitten. Totaal geen motivatie meer. Had gehoopt dat psych wat zou helpen, maar vooralsnog wordt de motivatie hier met de dag minder. Het verschil is alleen bij mij dat het niet zozeer is dat ik niet meer naar school wil of wil leren. Alleen hierin wil ik niet verder, omdat het onderzoek doen mij niet ligt, en me dus steeds meer afvraag voor wie ik het eigenlijk nog doe...want voor mezelf is het allang niet mer en wordt er ook niet gelukkiger van. Het kost me enorm veel energie, en langer dan een half uurtje iets nuttigs doen lukt vaak al niet. Op werk functioneerde ik verder prima, en had ik het ook super naar mijn zin. Baal ook nog steeds dat ik daar vorig jaar in jan weg moest...het was bijna een soort van familie voor mij geworden, hoe gek ook. Ik voelde mij daar perfect op mijn plek.

Vorige week een aantal dagen bij mijn vader geweest in de hoop dat dat zou helpen (even niet bezig zijn met huishouden, paardje, eten koken enzo). Dit werkte de eerste paar dagen wel ok en toen iets meer kunnen doen, maar 3e dag eigenlijk weer terug bij af.
Heb andere ambities, en deeltijdopleidingen gevonden die ik wel zou willen doen (small business&retail, emiel voest academy, theaterschool de trap) en liefst ook mijn eigen trainings/handels/fok/pensionstal opzetten. Ook ideeen zat, maar geen idee hoe en waar te beginnen...

@Joliieeenn Hier zit ik ook vaak alleen met de feestdagen. Met kerst doen we vaak nog wel 1 dag iets met gezin, maar das meer verplichting dan dat ik dat echt heel leuk vind. Bij mijn vader vind ik wel altijd gezellig hoor, maar ik lig niet zo lekker met mijn zus en haar vriend... Oud&Nieuw vier ik doorgaans ook alleen. OOk niet heel veel vrienden, en meesten wonen ook eindje weg, dus even afspreken is niet zo simpel. Het dicht klappen bij therapie herken ik wel, ik had dat precies hetzelfde. Ik heb nu internettherapie, en vooralsnog lijkt dit iets beter te werken. Hoewel ik het gewenste resultaat zeker nog niet behaald heb, en zoals hierboven te lezen is, ook niet weet of ik dat nog wel ga behalen (afronden studie)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:38

Toch wil ik Amoj en Jolien(hoi naamgenoot) aanraden om hulp te zoeken. Jolien, ipv naar een psycholoog te gaan om enkel je verhaal te doen, kun je ook eerst naar een psycholoog gaan om te leren praten. Als je dit namelijk doorbreekt, kun je stappen gaan maken, ook jij kunt dat. Je bent nog veel te jong om maar bij de bakken neer te gaan zitten. En ik denk niet dat je dit alleen kunt, want depressies zijn zwaar, heel zwaar. Daar mag je wel een uitgestoken hand bij hebben.
Is er iemand met wie je nu goed kunt praten?

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:48

hallo iedereen,
Ik ben nu 17 en kamp al sinds mijn 9e met het gevoel dat ik er niet meer wil zijn.

Op de basisschool werd ik altijd gepest omdat ik meer jongensachtige dingen deed dan meisjesachtige dingen. Ook ben ik een paar keer sexueel misbruikt wat het nou niet bepaalt beter maakte. mijn ouders weten er nog steeds niets van omdat ik het hun niet aan wil doen. Ook kan ik er waarschijnlijk toch niets meer aan doen en heb ik liever dat het stil blijft in mijn directe kringen.
Ik weet niet meer wanneer maar op mijn 9e ben ik een keer gewoon gebroken en naar het station gereden. Gelukkig had ik geen idee wanneer de sneltreinen langskwamen en duurde het lang genoeg om te gaan twijfelen over mijn beslissing.

In datzelfde jaar kreeg mijn beste vriendin een ongeluk bij het paardrijden waarbij ze haar zicht deels verloor. In de eerste instantie mocht ik niet meer rijden van mijn vader en dat sloeg in als een bom. Gelukkig bedacht hij zich snel maar ik moest wel met speciale dingen in de beugels rijden en van manege wisselen. Omdat ik toen al in een moeilijke tijd zat en erg jong was was het heel rottig om mijn lievelingspaard daar achter te laten. Aan het eind van mijn jaren op de basisschool ging ik met iedereen uit mijn klas om maar had ik met niemand echt een vriendschap. Ik was erg verlegen geworden dus ik had buiten school ook geen vrienden.

Toen groep 8 eindelijk voorbij was was ik ervan overtuigd dat ik een leuker leven wilde en mijn middelbare school jaren de beste van mijn leven zouden worden. Helaas.
Het eerste jaar was geweldig, ik was het populairste meisje van de klas, ik had goede vriendinnen (nog steeds niet veel maar dat maakte mij niet uit) Het tweede jaar ging ook best prima, ik kreeg verkering (ik ben nu nog steeds samen met hem), ik ging bij de paarden rijden ipv bij de pony's, school ging niet perfect maar ik stond op overgaan en dat was mijn doel.
Helaas kreeg ik ook ruzie met een vriendin uit mijn klas, zij wilde niet dat mijn vriend en ik haar lieten stikken omdat we met elkaar hadden maar ondertussen liet ze mij stikkenen deed wel veel dingen met mijn vriend. Ik vond dat ze ons probeerde uit elkaar te drijven. Helaas voor haar werd ik niet heel boos op hem maar op haar.
toen heeft ze met een paar vrienden een twitteraccount gemaakt over paarden om mij belachelijk te maken, dat was absoluut de druppel. Ik was zo boos dat ik soms door de klas stond te schreeuwen om daarna stil alleen te zitten omdat niemand uit mijn klas me nog mocht omdat ik zo raar deed. Toen ik haar een keer uitmaakte voor (ziekte+ persoon die sex heeft voor geld) woog dit blijkbaar zwaarder dan het feit dat ze mij belachelijk maakte voor duizenden mensen (ja dit account had op een gegeven moment 5000 volgers) de school maakte mij duidelijk dat als dat nog een keer zou gebeuren ik van school zou worden getrapt........ Ik zei "En zij dan?" jaa je kan niet bewijzen dat dit tegen jou is gericht en blijkbaar vinden veel mensen dit leuk blablabla.
Sindsdien lig ik weer buiten de groep en ben ik weer terug waar ik was.
Toen in de derde klas mijn vriend problemen kreeg thuis en bij mij moest wonen werd het niet beter. Ik hield superveel van hem en nu nog steeds maar het sloopte me mentaal omdat we allebei depressief waren en niet meer wisten wat we moesten doen. Als hij ergens heen was geweest was ik altijd bang dat hij zich had bedacht en zichzelf wat aan had gedaan. Ik was dan zo bang dat ik niet kon slapen of leren. Dit maakte me heel moe omdat ik steeds de dag van tevoren mij ertoe kon zetten om te leren en dan door moest tot diep in de nacht.
Dit maakte mij zo moe dat niets mij meer lukte. Toen mijn verzorgpaard toen ook nog weg moest omdat er niet genoeg plaats was op stal was het echt een kantelpunt.
Ik had nergens meer zin in, zelfs niet meer in paardrijden. Ik wilde niet meer rijden omdat mensen dit voor mij hadden verziekt. Ik werd toen nog ongelukkiger.
Toen ik uiteindelijk bij een psycholoog terechtkwam viel dit heel erg tegen. Uiteindelijk kreeg ik een BDI test mee. Na 5 sessies ben ik er maar mee gestopt omdat het mij absoluut niet hielp.
In de 4e klas ben ik 6 weken mee geweest met een soort school at sea maar dan van 6 weken. We zijn toen de oceaan overgestoken van tenerife naar sint maarten. Een van mijn grote dromen maar achteraf voel ik me er schuldig over dat ik daar niet genoeg heb genoten van even in een andere setting en met andere mensen zijn. Toen ik weer terug naar school ging voelde ik me nog minder welkom in de klas. Intussen heb ik in totaal elk jaar vanaf de tweede iig 7 weken school gemist waardoor ik een achterstand heb die ik nu weer bij moet werken en dat is natuurlijk ook super stressvol.
Nu heb ik net SE week gehad en ik heb het gevoel dat ik alles heb verpest en dit jaar niet ga halen en ben bang dat ik in mijn nieuwe klas nog meer buitengesloten ga worden. Natuurlijk is nog niets zeker maar ik zit er wel mee.
In deze donkere tijden is mijn vriend gelukkig wel altijd een lichtpuntje geweest, we leven eigenlijk voor elkaar. Letterlijk.
Ik hoop dat ik in mijn leven kan doen wat ik wil en mezelf ooit gelukkig kan maken, maar ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren.

fijn dat dit bestaat zodat je alles even van je af kan schrijven +:)+
Voor iedereen hier die door zware tijden gaat, succes met alles! In zware tijden horen er mensen voor je te zijn, en als die niet in je directe omgeving zijn is het internet een schatkamer aan mensen die zich verstoppen omdat ze zich te min voelen door wat anderen denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:50

Hoi Roowsie,
ik kan zeggen dat ik nogal wat zaken in jouw verhaal herken. Gepest worden, sexueel misbruik, niet meer verder willen ("nou, als alles hierna krek zo gaat worden, liever niet") depressieve mensen in je omgeving en op gegeven moment ook zelf mee worden gezogen.

Een grote bak ellende! !!!

Goed dat je hulp hebt gezocht - en balen als het dan niet lukt! !!

Psycholoen heb je in soorten en maten. Met verschillende invalshoeken, "ieder mens is anders" ( dus ook elke psycholoog) - en er zijn botweg goeden en slechten bij.
Wat voor jou waarschijnlijk van groot belang is, is simpelweg steun.
Je bent nog niet meerderjarig en dat maakt het leven beslist zwaarder: de echt grote beslissingen moeten nu nog door je ouders worden ondersteund.
Naast steun heeft traumatherapie zin, maar daarbij is het erg belangrijk dat je eerst een goede, stevige vertrouwensband met de therapeut hebt en dat je een serie vaardigheden hebt om jezelf te troosten, kalmeren en bemoedigen. Daarna pas heeft zoiets als emdr zin, eerder niet.
En ondertussen wat tips om te maken 'dat het allemaal niet nog erger wordt dan het al is'.
Soms kun je daar zelf aan bijdragen - soms ook niet. Pesten is hier een beruchte kwestie. Slechte psychologen stellen "dat jij weerbaarder moet worden". Mijn hoela. Het kan erg nuttig zijn om op karate te gaan, maar een zwarte band voorkomt helaas niet dat je gepest wordt. Je wordt gepest, omdat een "triest/agressief" iemand jou hebben moet, punt. (Een volwassene die op het werk wordt gepest kan zelf besluiten te solliciteren, een kind op school heeft daar ouders bij nodig.) Vroege signalen herkennen van pesten kan wel zinnig zijn. En het pesten zelf maakt, dat je op allerlei manieren aan jezelf gaat twijfelen (waar de ellendelingen dan weer blij mee zijn, "wat een lol", zucht).

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:06

Jeetje meis, heftig verhaal! Maar je kan het ook anders zien. Als je blijft zitten, moet je dan alle vakken opnieuw doen of alleen wat je niet gehaald hebt? Want als je dat zo kan regelen heb je even een rustig(er) jaar en tijd om met jezelf aan de slag te gaan! En die nieuwe klas zou zomaar eens een uitkomst kunnen zijn! Een nieuwe, frisse, positieve start!

Het valt mij op dat veel van jullie echt jong zijn! En het bij veel mensen (inclusief mezelf, 'gelukkig' pas tijdens studiejaren ipv middelbare school) al echt heel jong begonnen is. Ik vraag me af waar we als maatschappij dan mee bezig zijn?! De druk op de jeugd zo hoog opvoeren dat ze eigenlijk al in de min beginnen aan 'het echte leven' na school/hbo/uni!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:38

Joolien schreef:
Toch wil ik Amoj en Jolien(hoi naamgenoot) aanraden om hulp te zoeken. Jolien, ipv naar een psycholoog te gaan om enkel je verhaal te doen, kun je ook eerst naar een psycholoog gaan om te leren praten. Als je dit namelijk doorbreekt, kun je stappen gaan maken, ook jij kunt dat. Je bent nog veel te jong om maar bij de bakken neer te gaan zitten. En ik denk niet dat je dit alleen kunt, want depressies zijn zwaar, heel zwaar. Daar mag je wel een uitgestoken hand bij hebben.
Is er iemand met wie je nu goed kunt praten?

Hoi naamgenoot! Leuk dat je reageert, kijk altijd op HAW naar jouw reacties haha! :+

Ik weet dat ik moet gaan, maar het ook daadwerkelijk doen is iets anders. Ik vertrouw al niemand, en al helemaal niet na mijn laatste relatie. Op dit moment is er eigenlijk niemand waarmee ik kan praten.
Ik heb geen vrienden, mijn familie heb ik ook niet zo een top band mee. Normaal haalde ik mijn kracht uit de paarden maar omdat ik van Hasselt terug naar Maastricht ben verhuisd na een dik jaar heb ik hier helemaal niks meer.. Wij woonde eerst dik 45 minuten van Maastricht af, daar heb ik genoeg aanbiedingen gekregen. Net zoals ik daar in Hasselt ook genoeg had. Maar hier in de stad valt dat vies tegen.

Dus nee, ik heb helemaal niks hier. Zit thuis bij mijn moeder de hele dag op mijn kamertje stiekem te hopen dat ze een bom hier gooien ofzo. Erg dat ik het moet toegeven maar helaas is het wel zo.. -O-

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:42

Ik heb zelf vorig jaar in een depressie gezeten. Dit uitte zich in paniek/angstgevoelens. Ik had erge nekpijnen en mijn hoofd voelde zwaar als lood,letterlijk en figuurlijk. Duizelig, niet meer kunnen eten, tintelingen in mijn handen....ik was doodsbang dat ik de pijp uit zou gaan omdat ik een enge ziekte had. Hoewel ik het wel weer aardig onder controle heb nu,bekruipt me soms de angst om het weer mee te maken. Als je een keer in die gemoedstoestand hebt gezeten veranderd er voorgoed iets in je geloof ik. De oorzaak lag in meerdere dingen. Ik deed veel dingen tegen mijn zin qua werk. En had met mijn man van alles meegemaakt qua gezondheid, dat bracht veel stress met zich mee. En mijn hormonen gooiden ook een duit in het zakje, mijn hormoonhuishouding was verstoord. Al met al was het een samenloop van oorzaken.
Het is gewoon heel moeilijk om nog plezier te houden in het leven vind ik. Je word zo geprikkelt door de hele maatschappij, alles is negatief lijkt het wel. Maar wat lees je veel van dit soort verhalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:49

Inderdaad veel jongeren hier... Wow!

Darkadia, super irritant he... :(

Joolien, heb verschillende dingen gedaan, haptonomie, 2 verschillende psychs, meerdere maatschappelijk werkers, EMDR... Wil allemaal niet.

Momenteel alles weer zwaarkl*ten.
Heb nu gezeur gekregen, een DUO-melding wegens verzuim, moet naar de schoolarts, bla bla.
Mijn klasgenoten doen lelijk tegen me, mn mentor, mn studiebegeleidster... Gaat lekker.
Ook financieel kom ik deze maand weer niet uit volgens mn berekeningen.
Gets, weet het echt niet meer. Heb het ook weer iedere keer benauwd door die stress van school. Echt kt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:14

Alweer even stil hier, hoe gaat het met iedereen? Heftige verhalen ook weer erbij...Hopelijk vinden we hier allemaal wat steun bij elkaar...*knuff*

@amoj Zeker irritant, maar ben er wel nog steeds mee bezig en over na aan het denken. Ga in ieder geval als bijbaantje nu weer even 2-3 ochtenden per week helpen bij een manege. Lekker stalletjes doen, paardjes even beweging geven, en in de toekomst misschien het lesgeven daar ook weer kunnen oppakken. Op dit moment help ik ook mensen al wat bij problemen en met grondwerk. Dit bevalt me erg goed, en zou ik graag meer mee willen doen, maar ik weet nog niet helemaal hoe ik dat moet gaan aanpakken.

@Amoj dat gedoe met studiebegeleider enzo had ik ook, omdat ik niet goed naar hen communiceerde, en toen ik dat uiteindelijk wel deed kreeg ik een soort van: 'Dat zei ik toch' als reactie...Nee DAT is lekker motiverend...Pfffttt

Ik ben nog geen mm opgeschoten met scriptie/schoolwerk, kan me er gewoon echt niet toe zetten, en twijfel nog steeds over wat ik er nu mee wil...of ik nog wel door wil ermee... Maar ik ben gewoon niet iemand die snel opgeeft, en ook geen anderen teleur wil stellen, en 'bewijzen' dat ik het wel kan...Maar momenteel bezorgt het me weer erg veel stress en spanning, en ook weer emotioneler (dit lijkt bij mij ook samen te hangen met hormonale cyclus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:58

Knuff terug!

Vervelend he, zo ben ik net zo. Moet je nog lang naar school dan?

Hier ook weer dikke problemen. Ik ben dus afgelopen 2/3 weken niet op school geweest. Ik ben mijn sbl'er stront en strontzat, zij is boos op mij omdat ik 2/3 weken niet geweest ben. Nee, daar heb ik wat aan! Vandaag gesprek gehad met mn mentor en hij zei dat ze al over een exit praten (oftewel ze willen mij van school trappen). Maar morgen dus gesprek met slb'er, geen zin in, het gaat ze toch alleen om hunzelf en wat de inspectie van ze vind, niet hoe het met mij gaat.
Verder met mn rijschoolhouder gezeur over een rekening. Iedereen is boos op mij vandaag geloof ik }:0

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:33

aankomende donderdag naar een psycholoog.. Kijken of die me kan helpen..
Gelukkig heb ik me kids, hondje en me pony nog die een lach op me gezicht tovert..

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:07

Ik ga deze week naar de huisarts, hopen dat ik nu een definitieve oplossing krijg of iemand waar ik echt iets aan heb. Ik wil mezelf niet langer zo in de weg zitten, maar heb wel hulp nodig want het alleen oplossen lukt mij ook niet.
Voor iedereen hier: blijf vechten en blijf erover praten. Je bent niet de enige zoals je kan zien :(:)