Een maand lang 3 liter water per dag, wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:14

[***] schreef:
Ik drink per dag zo'n 2-,25 liter, op een dag dat ik sport drink ik zo 1 liter extra. Voor de rest drink ik niks anders dan water. Maar ik blijf altijd een soort dost gevoel/droge mond houden, heel vervelend, ik denk niet dat het helpt als ik nog meer ga drinken. :') Alleen in het weekend drink ik standaard wel te weinig, dan 'vergeet' ik het gewoon. Op werkdagen heb ik automatisch elke pauze de waterfles op tafel, dus elke pauze(3) gaat er standaard een halve liter in.

Als je een droge mond blijft houden.. Laat de HA je bloedsuikerspiegel eens testen..

Seni

Re: Een maand lang 3 liter water per dag, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:29

Dat 7 teveel is, snap ik inmiddels ook. Maar had in principe lichamelijk nergens last van (behalve het vele plassen haha) overigens heb ik het denk ik max een halve tot hele maand gedaan.

Als iemand nierfalen heeft worden de nieren gespoeld om de gifstoffen te verwijderen. In principe hoeven mijn nieren voor gewoon water niet veel te doen en spoel ik ook nog eens mijn nieren van gifstoffen af. Dus in mijn inzicht is 3 liter niet verkeerd op een volwassen lichaam. :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:31

Seni schreef:
Dat 7 teveel is, snap ik inmiddels ook. Maar had in principe lichamelijk nergens last van (behalve het vele plassen haha) overigens heb ik het denk ik max een halve tot hele maand gedaan.

Als iemand nierfalen heeft worden de nieren gespoeld om de gifstoffen te verwijderen. In principe hoeven mijn nieren voor gewoon water niet veel te doen en spoel ik ook nog eens mijn nieren van gifstoffen af. Dus in mijn inzicht is 3 liter niet verkeerd op een volwassen lichaam. :)

Knap dat jij het beter weet dat de mensen die er voor geleerd hebben

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 04:53

En wie zegt dat ik er niet voor geleerd heb?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 06:07

Ik betwijfel eerlijk gezegd of met 3 of meer liter water je nieren meer gifstoffen verwijderen dan met 1,5-2 liter vocht. Ik denk het eigenlijk niet. Maar daar zal ik de boeken voor in moeten. Het punt is namelijk dat er dagelijks talloze liters water door je nieren gaan, maar dit wordt allemaal keurig netjes terug geresorbeerd het lichaam weer in om hergebruikt te worden. Het is dus niet zo hoe meer je drinkt hoe meer gifstoffen er weg kunnen. Die gaan met 2 liter drinken ook gewoon weg. De rest van het water komt gewoon uit je lichaam. Je nieren hebben niet meer nodig. Je creëert hooguit meer plasvolume omdat je lichaam niet op al dat extra water zit te wachten. Maar dat is alleen water, geen extra andere stoffen. Die gaan met een gewoon plasvolume ook netjes mee.

Bij nierfalen worden de nieren inderdaad (uiteindelijk) kunstmatig doorgespoeld. Dit gaat dan inderdaad om vele liters. Maar dat is enkel alleen om de reden dat de nieren het water uit het lichaam niet goed meer kunnen hergebruiken. Het filter is als het ware kapot. Nierpatiënten die aan de dialyse zitten, zitten juist op een zéér strikt waterschema en mogen beduidend minder drinken dan gezonde mensen. Juist omdat de nieren het niet weggewerkt krijgen en een machine dat voor hun moet doen. Gezonde mensen hebben een uitstekend werkend filter en recyclen hun vocht keurig netjes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 06:38

rainbow8 schreef:
Je dagelijkse behoefte aan water is 39ml per kilo lichaamsgewicht.. Ik drink per dag al ca 3 liter water.. En ben onder begeleiding van een orthomoleculair diëtiste.. Het afvallen gaat best goed.. De centimeter
centimeters vliegen eraf..

39 ml..waar is dat op gebaseerd? Als je stil op de bank zit bij een temperatuur van 20 graden met een lange broek en trui aan??
Lijkt mij nogal onzin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:28

Dat klopt ongeveer wel hoor denk ik. Ik kom met mijn 55kg dan uit pp zo'n 2L per dag :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:09

Seni schreef:
En wie zegt dat ik er niet voor geleerd heb?
dat verraad jezelf met je reacties :))

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:37

Toch niet dan Sammie. Of ik heb onterecht het certificaat voor nierconsulente. ;)

Overigens verwoord Eliine het ook netjes; maar kan ik daar dus ook uithalen dat teveel niet meteen fout is. Overigens zou het vreemd zijn dat het advies 2 liter is, ik drink daarvan de helft meer, als zo'n klein beetje extra al funest is voor je nieren zou dat wel bijzonder zijn.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:41

ik ga mee doen! ben een erg slechte drinker en heb het vaker geprobeert, maar helaas, iedere keer vergeet ik te drinken, laatst zijn mijn lippen overal uitgescheurt (door uitdroging)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:45

Seni schreef:
Toch niet dan Sammie. Of ik heb onterecht het certificaat voor nierconsulente. ;)

Overigens verwoord Eliine het ook netjes; maar kan ik daar dus ook uithalen dat teveel niet meteen fout is. Overigens zou het vreemd zijn dat het advies 2 liter is, ik drink daarvan de helft meer, als zo'n klein beetje extra al funest is voor je nieren zou dat wel bijzonder zijn.

Als paraveterinair....

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:02

Seni schreef:

Is dat een nieuwe opleiding dan nierconsulente ? Echt nog nooit van gehoord en ik zit toch echt in de gezondheidszorg.
Google kent het trouwens ook niet...
En er staat on je profiel dat je paraveteinair bent.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:12

Als je wil ontgiften zal je iets anders moeten doen. Zijn bij de tuinen etc genoeg ontgifting skuren te halen. Ook ontgifting thee. En als je dat niet wil kan je nog beter goede pure groene thee drinken dus niet van pickwivk en lipton maar van bv numi. Groene thee helpt je vochthuishouding en dus ook je lymfensysteem

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:13

Seni schreef:

3 liter is zeker niet funest, maar heeft voor je nieren ook geen extra meerwaarde om meer gifstoffen te kunnen verwerken, zoals je in je andere post wel aanhaalt. Nieren zijn zeer efficiënt. Zolang je geen enorme hoeveelheden vocht verliest door transpireren, diarree of overgeven, heeft je lichaam die grote hoeveelheden vocht helemaal niet nodig.
Ik kan thuis wel even een duidelijk plaatje opzoeken uit mn studieboek waar staat hoeveel vocht je effectief nodig hebt om voldoende urine aan te maken om alle afvalstoffen te verwerken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:13

Seni schreef:

Wil je deze discussie echt starten Seni.. of toch maar niet? :)
secricible schreef:
Als paraveterinair....

Seni schreef:
Dat 7 teveel is, snap ik inmiddels ook.

Seni schreef:
Dus in mijn inzicht is 3 liter niet verkeerd op een volwassen lichaam.

Seni schreef:
In principe hoeven mijn nieren voor gewoon water niet veel te doen en spoel ik ook nog eens mijn nieren van gifstoffen af.

Aantal hits op google voor nierconsulente voor mensen:
Google schreef:

Seni schreef:
als zo'n klein beetje extra al funest is voor je nieren zou dat wel bijzonder zijn.

In hoeverre zoveel water schadelijk is voor je nieren durf ik geen uitspraken over te maken, maar of het nut heeft en je eens extra lekker 'spoelt'.. ik vraag het mij af.. Dan ga ik toch eerder met Eliine mee.

De grens voor waterintoxatie is voor iedereen anders en kan ook per persoon per moment verschillen. Het is een combinatie van meerdere factoren. En ja in theorie kan een klein beetje extra al funest zijn voor je nieren, maar meer nog voor je lijf in zijn geheel. (Dat is niet bijzonder, want er zijn legio voorbeelden van nierschade en andere orgaanschade door een willekeurig 'klein beetje extra' van een willekeurige substantie.) Waterintoxatie kan dodelijk zijn. Jij meldt hier doodleuk ik dronk er 7, nu 4/3 en de kilo's vliegen eraf. Pas nadat je er op gewezen wordt dat dat veelste veel is krabbel je wat terug en is het ja dat snap ik nu ook. Je hoeft maar één iemand te hebben die denkt hé dat wil ik ook en precies hetzelfde gaat doen en vervolgens het loodje legt. Overal waar té voor staat is niet goed.

Het je moet minimaal x of y liter drinken is behoorlijk overrated, het lijkt ondertussen een heilige graal te zijn. Het is een combinatie van het één en van het ander. Alleen maar water achterover kieperen wordt je niet perse gezond van. Was het maar zo simpel, vooropgesteld dat je niet al gewoon gezond ben.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:22

Overigens misschien een leuk wetenswaardigheidje: er gaat 170 liter water per dag door je nieren heen. Dit water wordt continue geresorbeerd (terug opgenomen) in het bloed
Dus spoelen doen die nieren wel hoor ;)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:34

Ja als paraveterinair inderdaad. Maar de nierfunctie is geen wereld van verschil. Dus het is ook niet dat ik een leek ben.

Maar daar gaat dit topic verder niet over. Mocht iemand er verder op in willen gaan mag je mij altijd een bericht sturen. :)
Verder ga ik in dit topic er niet verder op in.

Edit: zie, terwijl ik probeer te versturen, je lange bericht. Persoonlijk vind ik het niet netjes dat je mij zo aanvalt op een openbaar forum. Daar voor kun je mij ook een persóónlijk bericht sturen. Ik zal er dan, na mijn werkdag dan ook per pb op antwoorden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:38

Oh, dat hoeft niet hoor :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:56

Voor wie het interessant vindt ik heb het eens even opgezocht in de boeken :) Ik ga verder geen discussie voeren over nierconsulenten maar dit is wel basis info hoor, dit heb ik in het 1e jaar van mijn opleiding Voeding&Diëtetiek al uitgebreid gehad.

Per dag moet je 500-700 ml urine produceren om alle afvalstoffen kwijt te raken. Dit is het minimum, gemiddeld plassen we zo'n 1200 ml per dag.

Dit plaatje laat de gemiddelde waardes mooi zien van wat we verliezen en wat we binnen krijgen:

Afbeelding

Zoals je ziet hoef je feitelijk maar 1200 ml per dag te drinken om een gezonde nierfunctie in stand te houden. De rest haal je uit je voeding en produceer je tijdens de verbranding van je eten.

Drink je meer dan je verliest per dag dan komt het er gewoon als water weer uit. Je produceert meer urine waar in verhouding meer water in zit. Geen extra gifstoffen die je hiermee kwijt kunt raken of iets dergelijks. Je scheidt dagelijks zo'n 25 gram afvalstoffen uit via de urine. Die gaan hoe dan ook mee, of je nu 500 of 1500 ml urine produceert.

Waterintoxicatie vindt trouwens plaats wanneer je meer drinkt dan je per uur kunt verwerken. De maag en nieren kunnen ongeveer 1 liter per uur verwerken. Drink je in korte tijd meerdere liters dan gaat het mis. Je lichaamscellen gaan opzwellen door het teveel aan vocht in je lichaam. Zo ook de cellen in je hersenen. Bij ernstige watervergiftiging leidt dit tot coma of dood.

Ontgiften met water is wetenschappelijk niet bewezen of onderbouwd! Meer drinken dan je verliest per dag heeft dus geen gezondheidsbevorderende werking.
Bron: Anatomie en fysiologie van H. Martini & Understanding Nutrition van Whitney/Rolfes

Tot zover de theorie :) Natuurlijk is het niet erg om 3 liter per dag te drinken, mits je het niet achter elkaar naar binnen kiept ;) Maar gezonder, slanker of fitter word je er helaas niet van. Hooguit zit je maag wat voller van het water waardoor je minder zin krijgt om te eten (en ook dit is wetenschappelink (nog) niet onderbouwd). Maar van water an sich val je echt niet af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:15

Hahaha. Dan heet je Martini en doe je een onderzoek naar drinken :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:18

Sammie schreef:
Hahaha. Dan heet je Martini en doe je een onderzoek naar drinken :D

Hahaha :P nou gelukkig heeft de beste man meer op zijn naam staan dan een wateronderzoek

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:45

Hmm, met 1200ml is je marge wel echt heel klein en je urine wel erg geconcentreerd. Voor je nieren is dat niet ideaal.
Over het algemeen adviseer ik 1500ml te drinken, dan kom je iets ruimer aan je marges. Ook afhankelijk van hoe iemand eet en drinkt. Als je veel vloeibaar eet (kwark, toetje, enz.) is het anders dan iemand die alleen brood eet bijvoorbeeld.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:52

secricible schreef:
Hmm, met 1200ml is je marge wel echt heel klein en je urine wel erg geconcentreerd. Voor je nieren is dat niet ideaal.
Over het algemeen adviseer ik 1500ml te drinken, dan kom je iets ruimer aan je marges. Ook afhankelijk van hoe iemand eet en drinkt. Als je veel vloeibaar eet (kwark, toetje, enz.) is het anders dan iemand die alleen brood eet bijvoorbeeld.

Je nieren hebben voldoende aan 500 ml urine. Wanneer je 1200 ml per dag uitplast is je urine niet geconcentreerd hoor

Je hebt dus al een marge van 700 ml wanneer je 1200 ml drinkt. Meer mag natuurlijk. Het ging er nu om wat je nieren nodig hebben om de afvalstoffen het lichaam uit te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:55

Ik weet wat de boeken zeggen. Mijn praktijkervaring is alleen anders. En dan zie ik bij mensen die 1-1.2l drinken (vrijwel mijn hele clientengroep aangezien ik verpleeghuiszorg doe) toch echt (te) geconcentreerde urine en dram ik om die reden echt op 1.5L En ook bij mezelf geldt dat en dan eet ik 's ochtends nog havermout en in de avond wat kwark.
Ik weet niet of er voor jongeren andere ervaringen zijn, maar ik zou iig nooit adviseren om maar 1.2L te drinken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:59

Voor ouderen is het 700 ml van minimale urine productie + een extra vochtaanbeveling van 200-300 ml (even snel uit mijn hoofd)
De tabel die ik laat zien gaat over gezonde volwassenen tot 65 jaar. Dat is namelijk de doelgroep waar we het hier op Bokt over hebben denk ik zo :) voor sporters en mensen die niet gezond zijn gelden uiteraard ook andere aanbevelingen.