vitamine D tekort, zo moe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:00

@xMercury :
mystery1980 schreef:
Ik neem mijn vit. D na mijn lunch omdat ik dan het meeste heb gegeten. Maar schijnt dat je het met iets vettigs moet nemen. Maar gezien ik ook aan gezonde voeding moet denken vind ik dat lastig. Ontbijt met havermout, lunch met crackers meestal met smeerkaas en avondeten doe ik vooral met groenten en soms vlees (kipfilet, biefstuk). Tussendoor eet ik fruit of roggebrood met ei en soms wat cashewnootjes.

xMercury

Re: vitamine D tekort, zo moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:34

Niet goed genoeg gelezen dan, sorry.

Vroeger had ik ook ontzettend veel last van vermoeidheid en de een na andere kwaal kwam opleven. Sinds ik mijn dieet heb omgegooid, is dat allemaal verleden tijd.

Ik raad je aan om zoveel mogelijk te gaan leven op groente, fruit en volkoren producten. Bijvoorbeeld geen wit brood en zo min mogelijk pasta. Dit zijn snelle suikers en zorgen er vaak voor dat je vermoeid raakt. Vlees is een slechte energiebron, net zoals ei en zuivel. Nootjes zijn ontzettend voedzaam, zeker blijven eten dus!

Voel je welkom om je te melden in het veganisten topic. Vegans zijn mensen die leven zonder dierlijke producten en de resultaten zijn vaak heel verrassend. Ik heb ook verschillende documentaires gekeken en onderzoeken gelezen. Vaak komen ze allemaal neer op het zelfde, namelijk dat je zo ontzettend op knapt van plantaardig te eten. Het klinkt misschien allemaal wat ongeloofwaardig, maar planten zijn echt superfoods die je lichaam veel goed doet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:01

joyce2 schreef:
Gezicht en armen bloot is al voldoende voor een goede opname van vitamine D. Het advies van de huisarts is elke dag een kwartiertje buiten lopen, met gezicht en armen bloot en je hoeft dus echt niet met je hele lijf bloot.

Volgens mij klopt dat gewoon niet. Mijn vitamine D was 0.35. Best laag dus. Een supplement nemen bood weinig soelaas, ten eerste kon ik niet tegen het supplement en ten tweede was het enige wat steeg mijn bloeddruk en niet de vitamine D waarde (net zoals bij mijn moeder overigens, die hebben ze ook volgestopt met vitamine D zonder resultaat).

Ik had er verder geen last van. Ik sport heel fanatiek en ben dus heel regelmatig met blote armen en gezicht (soms benen) in de buitenlucht, minstens 4x per week een aantal uren achter elkaar.

Toen ben ik begonnen met wekelijks een zonnebankje pakken (slechts 4 minuten). En raar maar waar, binnen 3 maanden steeg het dus gewoon naar 0.67 of zo. Dit had ik al eerder in dit topic geschreven maar omdat ik het wel belangrijk vind, zet ik het nog een keer neer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:35

xMercury schreef:

Vroeger had ik ook ontzettend veel last van vermoeidheid en de een na andere kwaal kwam opleven. Sinds ik mijn dieet heb omgegooid, is dat allemaal verleden tijd.

Ik raad je aan om zoveel mogelijk te gaan leven op groente, fruit en volkoren producten. Bijvoorbeeld geen wit brood en zo min mogelijk pasta. Dit zijn snelle suikers en zorgen er vaak voor dat je vermoeid raakt. Vlees is een slechte energiebron, net zoals ei en zuivel. Nootjes zijn ontzettend voedzaam, zeker blijven eten dus!

Voel je welkom om je te melden in het veganisten topic. Vegans zijn mensen die leven zonder dierlijke producten en de resultaten zijn vaak heel verrassend. Ik heb ook verschillende documentaires gekeken en onderzoeken gelezen. Vaak komen ze allemaal neer op het zelfde, namelijk dat je zo ontzettend op knapt van plantaardig te eten. Het klinkt misschien allemaal wat ongeloofwaardig, maar planten zijn echt superfoods die je lichaam veel goed doet.

Vlees is helemaal geen slechte voedsebron. Het bevat stoffen waar jullie als veganist supplementen voor moeten nemen of kilo's nootjes om maar enigszins aan die waarde te komen. Daarom waren we als oermens (en ons DNA is nog nagenoeg identiek) jagers/verzamelaars. En zeker geen veganisten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:21

Goede voeding is niet hetzelfde als goede energiebron. Vlees is een bron van eiwit maar eiwitten leveren geen energie ( wel iets anders)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:22

Je zou eens de zonnebank kunnen proberen die bestaan met vitamine d lampen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:24

janderegelaa schreef:
xMercury schreef:

Vlees is helemaal geen slechte voedsebron. Het bevat stoffen waar jullie als veganist supplementen voor moeten nemen of kilo's nootjes om maar enigszins aan die waarde te komen. Daarom waren we als oermens (en ons DNA is nog nagenoeg identiek) jagers/verzamelaars. En zeker geen veganisten.

Nee hoor, wat je zegt is helemaal niet waar. In vlees zit niks wat je niet uit plantaardige producten kunt halen. Ik slik geen supplement en ook geen kilo's nootjes. Ben toch hartstikke fit!

Wat jij zegt is helaas iets wat wij als kleine kindjes met de paplepel in gegoten gekregen hebben.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:50

In vlees zit in elk geval geen vitamine d ... In een aantal vissoorten zoals zalm en haring wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:51

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:32

Het zit er wel in maar in een stukje zalm zit bv 11.75 mcg per 100 gr en in vlees 0.6 mcg of nog minder. Dus als je vitamine d echt moet aanvullen schiet dat natuurlijk niet zo op. Een ei is geen vlees , een ei is een ei.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:59

HannahFrouk schreef:
Het zit er wel in maar in een stukje zalm zit bv 11.75 mcg per 100 gr en in vlees 0.6 mcg of nog minder. Dus als je vitamine d echt moet aanvullen schiet dat natuurlijk niet zo op. Een ei is geen vlees , een ei is een ei.

Daar heb je gelijk in.

Ik denk dat een echt tekort zoals ik dat heb alleen met vitamine D van de huisarts is op te lossen zoals ik dat heb. Ik krijg periodiek een mailtje van de apotheek en dan haal ik een spuitje op.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:30

Even een schopje hier.

Ik was 2 maanden gestopt met vitamine D supplement. Keldert mn waarde gelijk weer naar beneden :(. Nu ben ik sinds 2 dagen weer begonnen maar voel me samen met een te laag HB en te hoge leverwaarden aardig belabbert..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:47

Voor je lage hb heb je ijzer nodig. Voor je lever zou ik persoonlijk een kuurtje nemen zoals berryblaster eof appelazijn. Je moet nu ook niet stoppen met vitamine d die heb je in deze maanden het hardst nodig!

Pas in de zomer mee stoppen of met mooi voorjaarsweer.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:14

tanjaatjuhh schreef:
Voor je lage hb heb je ijzer nodig. Voor je lever zou ik persoonlijk een kuurtje nemen zoals berryblaster eof appelazijn. Je moet nu ook niet stoppen met vitamine d die heb je in deze maanden het hardst nodig!

Pas in de zomer mee stoppen of met mooi voorjaarsweer.

Het probleem is dat ik volgens de huisarts geen ijzersupplement mag nemen ivm de te hoge leverwaarden. Naar zo'n kuur ga ik eens kijken! Over 2 weken worden mn hb en leverfuncties weer geprikt.

En met de vitamine d mocht ik 2 maanden geleden mee stoppen van de huisarts dus vandaar dat ik ook gestopt was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:43

Misschien een idee om met de apotheker te overleggen? (Dat is waar je voor betaalt ivm uitgifte medicatie, niet dat de assistente de bijsluiter voorleest.)
"Staalpillen" worden lang niet goed door iedereen verdragen - wellicht dat je meer zou kunnen hebben aan ferrolactine en/of vitamine C?
Wellicht een capsule met olie en vitamine D3, dat je lever dat wel aankan?
Dat zijn de fijnere kneepjes waar de apotheker verstand van heeft.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-12-15 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:44

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:48

tanjaatjuhh schreef:
Heel vreemd want nu er zo weinig zon is krijg je heel weinig vitamine d binnen waardoor je zo weer een tekort hebt.

Je kan je ijzer ook via voeding binnen krijgen.

https://www.salusi.nl/lijst-ijzerrijk-v ... eel-ijzer/

Sterker nog: in NL kun je geen vitamine D maken in deze tijd van het jaar. Daar heb je zonkracht 4 of meer voor nodig (...op de site van het KNMI staan dit soort getallen. Het is alarmerend warm, maar zonkracht 4 halen we niet.)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:51

Mij is verteld dat D het beste in combinatie met vit A kan worden ingenomen. Levertraan heeft van nature de juiste verhouding A-D
Sowieso is een goede multivitamine aan te raden bij tekorten/ lage weerstand,

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:47

Janneke2 schreef:
Misschien een idee om met de apotheker te overleggen? (Dat is waar je voor betaalt ivm uitgifte medicatie, niet dat de assistente de bijsluiter voorleest.)
"Staalpillen" worden lang niet goed door iedereen verdragen - wellicht dat je meer zou kunnen hebben aan ferrolactine en/of vitamine C?
Wellicht een capsule met olie en vitamine D3, dat je lever dat wel aankan?
Dat zijn de fijnere kneepjes waar de apotheker verstand van heeft.

Kan ik dan gewoon naar de apotheek gaan met mn vraag om ferrolactine en vitamine c zonder overleg met mijn huisarts? Want in principe lost mijn leverprobleem zichzelf wel op (het gaat met kleine stapjes omlaag) maar mag gewoon nog niet extra belast worden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:51

tanjaatjuhh schreef:
Heel vreemd want nu er zo weinig zon is krijg je heel weinig vitamine d binnen waardoor je zo weer een tekort hebt.

Je kan je ijzer ook via voeding binnen krijgen.

https://www.salusi.nl/lijst-ijzerrijk-v ... eel-ijzer/

Blijkbaar lukt het met lichaam niet om het tekort op te lossen via voeding. Het tekort is ook niet ontstaan door een dieet of weinig eten oid maar door in 2/3 weken tijd 3 zware bloedingen waarvan allen minstens 1L bloed verloren is gegaan per keer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 03:14

Hoi ik slik extra vitamine d omdat je in de winter bv de hele dag bloot op het starnd kan liggen en dan nog krijg je niet genoeg binnen. dat zei mijn arts. in de zomer is drie kwartier al genoeg. Ga eens onder de zonnebank met vit d lampen. Vraag aan jouw huisarts vitamine d kauwtabletten met kalk want dan neem je het beter op. Die slik voor je gaat slapen want snachts word het opgenomen en ik merk het echt. btw in gewone multiviatmine zit te weinig d

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:27

Citaat:
Vraag aan jouw huisarts vitamine d kauwtabletten met kalk want dan neem je het beter op. Die slik voor je gaat slapen want snachts word het opgenomen en ik merk het echt. btw in gewone multiviatmine zit te weinig d

Hm....
Vitamine D hoort tot de vetoplosbare vitamines. Dan zijn kauwtabletten al niet handig, je hebt meer aan capsules met olie die pas in je darmen openen.

Vetoplosbare stoffen mengen met kalk en speeksel kan uiteraard - maar wat dan hoogstens gebeurt is dat je de kalk in het tablet goed opneemt. (Dat is wat vitamine D3 doet voor je botten: als er voldoende kalk is, zet D3 het in je botten, ipv via urine uit te scheiden.)

Bij twijfel: vraag de apotheker m/v om raad (niet, met alle respect, een assistente).

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:15

Ik ben dus naar de apotheek geweest en er is niks wat ik aan medicatie voor mn HB nu veilig kan gebruiken, advies is zelfde als bij de huisarts om de 2 weken bloed te prikken om te kijken hoe het ervoor staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:35

Als dat de deskundige mening van apotheker (niet de assistente) en de arts is, dan is dat zo.
Die bloedingen "komen ook ergens vandaan" en het kan heel goed dat jij nu iets moet doen wat voor een gezond mens niet geldt.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:04

Ondertussen nu sinds afgelopen donderdag aan de ferrofumaraat en van vit D suplement van de tuinen overgestapt op divisun 800 van de huisarts/apotheek. Leverwaarden zijn weer ok dus groen licht gekregen voor het gebruik van de ferrofumaraat!

Hopelijk over een maandje wat fitter!
Bloedingen zijn niet meer voorgekomen!