Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:12

Misschien hele rare vraag, waar woon je?
Ik ben zelf VPK en heb evt wel wat tijd over om alles eens rustig door te spreken, mocht je dit willen, pbbox staat altijd open!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:18

Je kan het gewoon laten ontluchten hoor. Dan op dezelfde wijze terug klikken. Je kan de verpleegkundige ook vragen om een zakje die je zelf weer kan legen. Middelste systeem met klittenband.

http://www.coloplast.nl/Global/Holland/ ... ve_001.jpg

Maar ontlucht niet te vaak zonder het zakje te verwisselen, wij wisselen bij onze clienten het zakje 2 keer per dag.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:23

He hoi, ook ik heb sinds 2 weken een stoma gekregen, totaal onverwachts, maar gelukkig betreft het tijdelijk, al weet ik niet wat tijdelijk is....
Ik heb ook een 2-delig systeem, maar kan de zakjes wel legen, en kan ze idd wel even openen om te veel lucht eruit te laten lopen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 15:07

Okee ja hadal gezien dat er ook leegbare zakjes zijn. Heb nu een doos met niet leegbare. Is niet zo'n drama hoor, maar wel fijn dat je ze ook zo kan "ontluchten"

Gooiske, gaat ie wel goed bij jou? 2 weken is ook nog erg kort. Wel wennen he.
Barbabientje.. is heel erg lief, maar ik woon in Mussel.. net over de grens van drenthe naar groningen.. beetje uit de buurt haha. Ik heb een heel lief wijkteam die me helpt hoor. En zou die mevrouw ook kunnen bellen met vragen. Maar vind dit net zo handig haha. Wil ook niet die zeikerd van daarzo zijn. ;)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:25

Jaaa, gaat prima hier, heb de thuiszorg al min of meer stop gezet, heb afgesproken dat ik ze bel als ik ze nodig ben.
Vind het wel heel gedoe, zo'n stoma, maar gelukkig is het tijdelijk voor mij, misschien dat ik het nu daarom ook makkelijker heb geaccepteerd, al hoewel, ik ook wel iemand ben van dat moet dat moet, en er het beste van maken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:21

Hihi zo ben ik ook hoor. Ik ben ook nuchter, en wat moet dat moet. Ik heb alleen wat opstart problemen lijkt het. en de mijne is ook tijdelijk (half jaar) Geen dagelijkse lekkages dus bij jou? Wat lijkt me dat fijn! Fijn voor je zeg dat t zo goed loopt. Ik had 1/2 x per week controle vanwege mijn huid. Maar nu doen we het nieuwe weer even samen. Gewoon ter ondersteuning.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 05:49

Helaas ... -O- Ben alweer geheel gedoucht en heb even een oude zak geplakt, want voor de nieuwe heb ik graag de wijk er even bij.. zucht. Maar... ben wel erg positief want heb t wel uitgehouden tot zeg half 5 vanmorgen. Zonder zere huid.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:17

Oh wat balen! Gelukkig geen last van, op een enkele keer na

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:30

Zoo heb weer een nieuw zakje en zo'n ring samen met de wijk geplaatst.. ging goed en we zien wel hoe of wat. Dinsdag komen ze in principe weer voor controle. Of ik moet het niet redden.. maar zal haast niet. Ook een gordeltje erbij gekregen.. we gaan het zien.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:35

Dinsdag pas? Bij mij moet de plak na 3 a 4 dagen al vervangen worden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:38

Ik hoop overigens dat ik idd voor januari de hersteloperatie krijg, heb nl vandaag bericht gekregen van combicare, dat onze zorgverzekering heeft besloten per 1 januari geen zaken meer met ze te doen, en ik dan dus moet overstappen op een andere leverancier van stoma artikelen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:40

Oh das ook wat. Maar dat is zo geregeld hoor. Maar geeft wel weer regelwerk.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:48

Wow wat vervelend allemaal zeg!
Zelf geen gehad maar mijn broertje wel een jaar lang.. In Utrecht een stoma gekregen en precies een jaar later in Amsterdam een pouch gekregen.

Heb niet heel het topic doorgelezen maar..
Ik weet nog wel dat mijn broertje het vervelend vond om te zwemmen en toen heeft smam van stof gewoon een 'zakje' gemaakt met een psv logo erop om om de stoma heen te doen.

Verder stond hij altijd al vroeg op om de stoma te legen

En als je een keer een mooi kleurtje wilt eet smurfenijs :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:37

haha zal t onthouden voor de feestdagen :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 05:50

Helaas ook vanmorgen weer lekkage. Dit keer wel op een andere plaats dan "normaal" dus ik heb hoop.
Nieuwe plak geplakt, met ring en zak eraan en (even afkloppen) tot nu nog niets. {:} Zit wel angstvallig te wachten op een foutmelding :+ Het gaat altijd s'morgens vroeg fout. Meestal een paar keer achter elkaar.. dus wacht ik rustig af. duimduimduim

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:05

Wat vervelend Pipo, dat je dat telkens weer hebt, zit de plak er wel strak genoeg op dan?
Ik heb totaal geen last van lekkage, maar heb de plak er ook heel glad en strak opzitten, ik heb geen naden op mijn buik dat scheelt misschien.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:09

Ik heb vanochtend overigens heel goed nieuws gehad van de behandelend arts, ik krijg voor volgende week eenoproep om foto's te maken, en dan heb ik daar 14 oktober een gesprek over, en als het dan goed is word er meteen een afspraak gemaakt voor de herstel operatie, volgens hem geen wachtlijst, dus eind oktober al word dan de hersteloperatie uitgevoerd, je snapt vast dat ik vanmorgen na afloop even potje heb zitten janken van blijdschap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:01

Ik heb ook nooit lekkage gehad. 1x toen de verpleging het had gedaan en daar wel last van gehad omdat eronder een drain zat. Kan me zo goed voorstellen hoe naar het nu is. Als je nooit lekkage hebt durf je overal heen en denk je er niet meer over na. Nu weten dat het steds kan gebeuren is naar lijkt me.

En ik word saai, maar kan me niet voorstellen dat z niet ingrijpen. Ik had een dunne darm stoma en weet iemand anders met een dunne darm stoma die steeds lekkage had. Daar hebben ze met een kleine ingreep de stoma verandert. Een dunne darm steekt uit, maar beweegt ook.

Bij een dikke darm stoma hoort de ontlasting dikker te zijn en je kan de stoma afsluiten met bijv zwemmen. Mijn chirurg toen, in AMC, zou in jouw geval echt wel willen kijken, want dit is niet de bedoeling. Een lkkage kan een keer, maar verder fubctioneren mensen juist door hun stoma. Ik was daarvor jaren ziek en heb ook va 3wkn na opertie weer paardgereden. Tegen adves ib en wel buikband met tok gekregen, maar toch...

wil niet rot zijn, maar je moet er toch vanaf. Succes iig!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:09

Hee super!! Hoop van harte dat de foto's geen roet in de planning gooien. Ik zal voor je duimen!!

Ik heb in overleg met de mevr van Hoogland een pasta besteld. Die ringen eronder hebben wel heel goed effect op mijn huid, maar toch nog lekkages. (ik heb een diep liggend stoma, dus geen "roosje" en veel staiie of hoe je het ook schrijft. Je weet wel zwangerschapsstrepen) en daar lekt t op. misschien dat de pasta wel goed/beter afsluit.
Ik moet maandag weer bij de stomaverpleegkundige zijn... we gaan het zien. Op een tussetijdse operatie zit ik helemaal niet te wachten. Ben ik weer aan het klooien met mn bloedverdunners ed. Er zal heus wel een oplossing zijn. Hebben hem alleen nog niet gevonden.
De lekkages zijn hoofdzakelijk smorgens vroeg. Vanaf een uur of 9 gaat t 9 van de 10 keer goed en kan ik wel boodschappen doen ed.
Maar er zijn er meer hoor die problemen hebben met lekkages.. ik ben niet de enigste.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:19

Ik ben zelf verpleegkundige op afdeling Chirurgie waar we ook veel patienten hebben voor aanleggen stoma of het opheffen ervan.
Lekkage komt zeker vaker voor, maar is niet de bedoeling natuurlijk. Kijk goed met de stomaverpleegkundige hiernaar. Bijna voor alles hebben ze wel een oplossing

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:46

Ja word hier ook gezegd,door de wijk, de vertegewoordigster en stomaverpleegkundige maar dan zullen we het eerst moeten proberen. ;) en daar ben ik dus druk mee bezig. Maar kost tijd en ergernissen en wanhoop soms.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 06:34

*\%/* Mag uiteraard niet te vroeg juigen, maar meestal was ik al gedoucht voor deze tijd... dus ben heel blij al!!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 10:02

Heb zelfs al boodschappen gedaan.. inclusief een appeltaartje om het te vieren *\%/*

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:18

Super pipo !! nu hopen dat het zo blijft ;-)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:29

Super, wat fijn voor je, idd hopen dat het vanaf nu goed gaat.