Tekenbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:48

Het probleem is vooral dat teken toenemen en steeds meer lyme met zich meedragen. De winters zijn te zacht en te nat, alles overleeft. Er zijn zelfs al speculaties over dat andere insecten (dazen dacht ik) het ook al met zich mee kunnen dragen. Ik vrees dat het de meest onderschatte ziekte is tegenwoordig, maar dat het echt nog voor een heel groot probleem gaat zorgen omdat de hoeveelheid mensen met lyme ontzettend is toegenomen de afgelopen jaren.

@Melody7, ugh, zo herkenbaar als je even iets leuks doet en mensen direct allemaal denken dat je je aanstelt omdat je nauwelijks naar school gaat, lui bent en gewoon geen zin hebt in school. Ze zouden eens moeten weten hoe graag ik dagelijks naar school zou willen gaan. :\
Mijn vwo plannen, universiteit plannen, de gedachte dat mijn toekomst gewoon zo zou zijn, dat het duidelijk was wat mijn pad was, hoppa foetsie. En nu ben ik over een paar dagen 18 en begin ik nu pas met mijn havo examenjaar, en dan is die ook nog opgesplitst in 2 jaar. :') Gelukkig ga ik naar de vavo, daar word je tenminste wat serieuzer genomen door je klasgenoten dan op het middelbare. :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:00

Ja klopt, waarschijnlijk kan het grootste gedeelte van de steekbeesten het overbrengen; mits ze een dragende muis hebben gestoken. Het begint nu al een aardig probleem te worden, Lyme poli's kunnen het al niet meer aan, ze wijzen gewoon heel veel mensen af..

Ik zou ook ontzettend graag gewoon elke dag tot 5 uur op school zitten, niks liever dan hier vanaf zijn. Sommige mensen lijken gewoon het beeld te hebben dat je ineens springlevend bent als je thuis komt en lekker van je 'vrije tijd' geniet. Lyme geeft geen vrij, nooit.
Hier hetzelfde, complete middelbare vergooid. Heb een vmbo diploma terwijl ik met vwo advies binnenkwam. Ik ben dus nooit blijven zitten maar wel flink afgezakt, nu ben ik onder voorwaarden over. Moet in september 8 dingen herkansen := Ik hoop maar dat dat lukt, anders is het afgelopen. Het heeft totaal geen nut om nu een jaar opnieuw te gaan doen want de stof is prima te doen. Fijn dat je naar Vavo kunt! Lijkt me niet echt leuk om met een paar jaar jonger in de klas te zitten, op de middelbare had ik ook veel meer gezeur met dat ik 'vrij' was. Op MBO nog maar 1 iemand gehad die moeilijk deed :)
Heb jij al een Wajong aangevraagd/ben je dat van plan? Ik wordt over een paar maanden ook 18 dus moet dat binnenkort gaan doen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:17

Schijnt dat een mug het ook prima over kan brengen..

Vind he schandalig hoe slecht er met Lyme om gegaan wordt. Je hoort het steeds vaker.

Nou ik heb serieus "vrienden" die zeggen: pff wees blij dat je vrij thuis kan zitten en vervolgens gaan zeuren over hun studie.. Ik ben dat redelijk in staat om hun hersenen in te slaan... zit echt niet vrijwillig thuis. Kan echt niet doordringen bij sommige..

Ik ben overigens 19, heb met lyme wel mijn havo gehaald (2 jaar in 1) het is een wonder dat ik het gehaald heb denk ik zo :D Het stomme vond ik dat we echt een super klas hadden met studie... iedereen blijft bij elkaar en is over en ik moet maar afwachten of ik ooit weer kan studeren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:18

Dat doet me eraan denken, mijn huisarts raadde me aan om het toch ook gewoon te laten testen. En omdat ik nog net geen 18 ben, werd het nog vergoed, dus dan maakt het ook niets uit. Dus ik ging bloedprikken, toen zei de verpleging die dacht dat ze grappig was "Is het weer zover?", dus toen antwoordde ik "Oh, nee hoor, het is zo ver dat de reguliere geneeskunde zich eens moest bewijzen." En toen vond ze me niet meer zo aardig. :')

Ja precies, ik ben blij dat ik toch begonnen ben met havo, omdat ik toen al wel vaak ziekjes/moe was, en als plan had daarna vwo te doen. Als ik begonnen was met vwo, zou ik compleet stranden. Succes met herkansen, ik was er ook van overtuigd dat ik dit jaar wel zou halen, ik deed het jaar over, ik wist alles, maar ik was gewoon alweer te moe, ik kon gewoon niet meer denken in de laatste toetsweek, alles wat ik las was pindakaas. |o Gelukkig hoefde ik niet op over gaan te staan om alsnog havo 5 te doen op het vavo.

Precies, nu kom ik met mensen in de klas die ongeveer wel weten waarom ze er zijn, die zijn daar voor zichzelf. Zo veel anders dan middelbare scholieren, allemaal kinderachtige dozen haha.

Ik kan sowieso geen wajong aanvragen, omdat bij mij alleen nog de lyme naar voren is gekomen bij alternatief onderzoek, dus ik heb niets om te zeggen. En ik vind het lastig, want ik heb momenteel wel een baantje, rustig barwerk op de vrijdagavond wat ook leuk werk is. Ik denk er wel over om te kappen, vind het toch wat te veel, maar ik heb gewoon geld nodig ondanks mijn pisloontje. :+ Maar ik vind de wajong heel erg lastig omdat je dan helemaal niet meer mag werken, en mocht ik herstellen, zijn mensen minder snel geneigd je aan te nemen in de toekomst. Dus ik weet het niet, vind het heel lastig, vind het vooral lastig om van zoiets 'afhankelijk' te worden. Plus dat ik eigenlijk niet weet hoe dat zit in combi met de vavo, dat word namelijk niet als een studie gezien, krijg je ook geen stufi voor maar een vage tegemoetkoming.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:25

Toch zegt mijn h.a. dat de kans om besmet te raken niet zo erg groot is. En ik geloof dat ook wel, heb ieder jaar meerdere teken, dit jaar al zeker een stuk of zes/zeven. Gelukkig nooit problemen gehad. Een kennis, die hier in de buurt boswachter is, heeft er wel honderd per jaar. Die is ook nog nooit besmet geraakt. Waarschijnlijk omdat we er hier alert op zijn en regelmatig controleren en de teken dus relatief snel kunnen verwijderen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:25

Duijfje schreef:
Schijnt dat een mug het ook prima over kan brengen..

Vind he schandalig hoe slecht er met Lyme om gegaan wordt. Je hoort het steeds vaker.

Nou ik heb serieus "vrienden" die zeggen: pff wees blij dat je vrij thuis kan zitten en vervolgens gaan zeuren over hun studie.. Ik ben dat redelijk in staat om hun hersenen in te slaan... zit echt niet vrijwillig thuis. Kan echt niet doordringen bij sommige..

Ik ben overigens 19, heb met lyme wel mijn havo gehaald (2 jaar in 1) het is een wonder dat ik het gehaald heb denk ik zo :D Het stomme vond ik dat we echt een super klas hadden met studie... iedereen blijft bij elkaar en is over en ik moet maar afwachten of ik ooit weer kan studeren.

ja dat herken ik wel al zit ik om een andere rede thuis.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:33

Dat zouden voor mij dus gewoon geen vrienden meer zijn. Heel simpel, die mensen hoef ik echt niet := Mijn vriendinnen vraag het gewoon als ze iets niet begrijpen en veroordelen me er niet om. Ze begrijpen het heus niet altijd, maar doen daar niet banketstaaf over.

Knap dat je 2 jaar in 1 hebt gedaan zeg! Ik heb nu ook een super leuke klas, anders zou ik het nooit gehaald hebben.

Haha Suliko, je mag er vooral niks van zeggen he :')

Ja dat had ik dus ook! Alleen ben ik dan nog van havo naar vmbo gegaan omdat ik niet wilde blijven zitten (hoe sneller weg daar hoe beter) Ik ben nu gewoon blij dat ik een papiertje heb, als ik nou mbo haal ben ik toch nog op havo niveau maar wel via een voor mij leukere weg.

Het scheelt heel veel of mensen er zitten omdat ze het willen of omdat het moet ja, degene die het willen kunnen vaak ook een stuk beter relativeren.

Ohja dat heb je dan natuurlijk ook, bewijs je dan maar eens :\ Voor mij is werken gewoon echt geen optie dus ik wil het wel gaan doen, ook voor als ik school echt zou moeten stoppen dan heb je al een bewijs zegmaar. Dat voor de toekomst is inderdaad wel minder maar dan moet ik maar gewoon uitleggen hoe het zit. Ik wil er ook niet van afhankelijk zijn maar het is niet echt een keuze ben ik bang := Het is of dat, of niks dus dan maar dat..

Mysa, dat is ook wel het probleem van huisartsen. Het wordt een stuk kleiner gemaakt dan het is want er zijn wel degelijk erg veel besmettingen, maar omdat veel mensen niet meteen ziek worden krijgen er niet veel de diagnose. Er zijn zeer weinig huisartsen die Lyme serieus nemen. Het is maar een paar % van de gebeten die ziek worden hoor, maar op +/- 1,5 miljoen tekenbeten per jaar zijn dat toch veel mensen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:34

Melodie: Nee dat was snel duidelijk. Ze snappen de situatie gewoon niet. Merk dat volwassenen het veel beter kunnen inschatten ofzo.

Suliko :maar ik was gewoon alweer te moe, ik kon gewoon niet meer denken in de laatste toetsweek, alles wat ik las was pindakaas

even gekopieerd.. Ik had dus tijdens mijn 2e tentamen week voorgenomen ver van te voren te gaan leren ( 4 weken) Normaal leer ik 1 week van te voren. Nooit problemen mee gehad.
Goed eind week 4 was ik nog bij bladzijde 1. Ik kon het niet in mijn hoofd krijgen. De laatste leer dag kwam mijn moeder thuis van vakantie en ze vroeg hoe het ging. Ben toen echt ingestort. Goed.. toen gestopt met mijn studie. Met nog andere symptomen natuurlijk..

Is er eigenlijk een centraal hk topic? voordat we dit topic gaan spammen. Denk dat er nog wel meer mensen zijn met Lyme.
Hier kan je trouwens de symptomen bekijken:
http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:38

het is ook niet dat iedereen die de borrelia bacterie in zich meedraagt, lyme symptomen krijgt. heel veel mensen zijn besmet zonder dst ze het weten; het is pas wanneer je een zwak immuunsysteem hebt of dooreen andere ziekte, in mijn geval klierkoorts, dat de bacterie 'geactiveerd' wordt en je ziek wordt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:46

@mysa, dat wil op zich niets zeggen hoor. Je hebt nu nooit problemen gehad, maar de klachten kunnen ook opeens na 30 jaar opspelen. Je immuunsysteem hoeft maar 1 domper te krijgen, en het kan opeens raak zijn.

Ja, dan is dat gewoon ideaal. Ik heb wel gekeken naar MBO's, maar er was gewoon niets wat me trok, en ik wou niet zonde diploma aan een MBO beginnen en dan tot de conclusie komen dat het niets is. Zolang ik mijn diploma maar heb, dan ben ik in ieder geval niet meer leerplichtig. Zelfstudie kan ik altijd nog doen denk ik dan. :D

Zo vreselijk, je keuzes worden zo beperkt inderdaad. Dit of dat. Ik zit ook continu in tweestrijd over dat soort stomme zaken. Ik blijf nu gewoon werken tot het kan, ik heb ook het idee om samen met mijn vriend onze creatieve krachten te bundelen en een kleine onderneming op te zetten (tekenen, buttons, armbandjes, opdrukken maken etc) en op marktjes, festivals en online onze waren te verkopen. Wie weet word dat de ideale oplossing, breien en knopen vergt namelijk niet zo veel energie. :+ En het is zwart, dus daar verdien ik waarschijnlijk meer mee dan wat ik nu doe en dan kan het zelfs nog in combinatie met een wajong. Zolang de lyme regulier eruit komt, ik vrees namelijk dat mijn moeder echt geen geld heeft voor onderzoeken die niet vergoed worden. Ze moet nu al zoveel stoppen in de alternatieve behandeling die ik volg, en wat ik heb weet ik al.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:50

@Duijfje, super herkenbaar. En ik had ook nog het probleem dat ik vanwege een interne opname, heel veel SE's moest inhalen, waardoor ik 6 weken achter elkaar iedere week 1 SE had. Daar focuste ik me dan compleet op, waardoor ik 6 weken lang alle stof miste voor de nieuwe toetsweek, en juist die stof had ik het jaar ervoor ook gemist. :') Alsnog geëindigd met heel veel 7ens, maar weer de SE achterstanden en het zou me niet meer lukken om 3 noodzakelijke vakken op te halen. Dus dan houd het op.

En er is een HK topic, wel een beetje dood heb ik het idee, maar als we daar nou eens allemaal gaan verder kletsen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1536403&start=1450

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:04

Ik ontdekte vanmorgen deze serie rode kringen op mijn schouder:
Afbeelding

Het vreemde van de 3 kringen was dat ze na 1-1,5 uur weer verdwenen waren, alleen een rood plekje bovenop mijn schouder en daaronder nog een klein rood plekje, waar de bovenste kring zat, bleven over (en nee, ik had geen pyama met knoopjes aan, dus daar zijn die ronde plekken niet van ;) ).

Ik ben afgelopen dagen veel tussen de paarden geweest, dus gestoken door dazen en mogelijk in het bos ook door steekvliegen/muggen...

Als ik dit combineer met een aantal andere onverklaarbare klachten zoals o.a. een doof gevoel in mijn ene hiel, stijve enkels en steken in de wreef van mijn andere voet, ga ik toch van de week maar eens bij de ha langs.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:08

Duijfje & Suliko ik heb jullie even gepb't, idd een goeie om hier niet door te gaan :P

Marchak, dat kan er heel goed een zijn! Zulke komen inderdaad vaker als het al wat verder is, het heeft zelfs een bepaalde naam. Nou weet ik even niet meer wat dat nou was, maar het komt vaker voor. Een tijd terug ben ik bij een lezing geweest van iemand van het AMC en die liet er ook meerdere foto's van zien. Wordt vaak met ringvorm verward omdat het daar erg op lijkt, ik zou inderdaad even naar de dokter gaan en AB vragen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:28

Ik vermoed dat ik misschien al langer besmet ben, en dat dit een reactie is op verse beten/steken. Ik kan helaas een groot aantal van de lijst met symptomen aanvinken...
Maar even kijken of er in het bloed iets te vinden is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:28

Hoe raakt een teek eigenlijk besmet? Door eerst een mens of dier te steken die ook lyme heeft of draagt hij dat bij via de "ouders"?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:28

Via muizen, teken moeten zich 3 keer in hun leven helemaal vol bloed zuigen. Eerst als larve, die pakken het liefst muizen, muizen zijn bijna allemaal borrelia dragend (maar hebben er zelf geen last van) en daarna als nimf en volwassenen zitten ze het liefst op iets groots als mensen en dan brengen ze het dus over. Daarom gaat het ook meteen als ze bijten, het zit niet in een of ander speciaal stofje of bloed. Het zit in hun maag en speeksel dus zodra dat in contact is met je bloed is het gedaan. Vandaar dat de 24-uurs regel achterhaald is..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:16

Ok, op stal staat een paard met de ziekte van lyme maar dat betekent dus niet dat als ik daar gebeten wordt door een teek de kans op besmetting groter is?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:19

Ligt eraan of het bij het paard nog in het bloed zit, maar volgens mij zit er tussen de zuigperiodes heel veel tijd dus ik denk niet dat het voor extra risico zorgt. Maar in theorie zou het kunnen, als een nimf dat paard bijt en dan als volwassen teek jou.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:29

Mijn HA wil mijn AB niet verlengen en ook niet verhogen. Kan ik dan ergens anders terecht?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:33

Kun je niet naar een andere HA?

Toen mijn eigen HA niet meer mee wilde werken ben ik hier gewoon naar een andere gegaan die dat wel deed.. Wat gaf ze als rede om het niet te willen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:36

melody7 schreef:
Kun je niet naar een andere HA?

Toen mijn eigen HA niet meer mee wilde werken ben ik hier gewoon naar een andere gegaan die dat wel deed.. Wat gaf ze als rede om het niet te willen?

Vanwege de Nederlandse richtlijnen die letterlijk zo in zijn grote medische boek staan. Het is een praktijk dus kan een andere proberen, maar die hanteert mogelijk hetzelfde boek.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:41

Ik zou zeggen; zoek een jongere. Die staan vaak wat meer open voor Lyme, bij mijn praktijk kwam iemand recht van een studie af en ik heb nog nooit een arts gehad die zo goed meedacht.

Wel belachelijk dat ze dat boek aanhouden, de richtlijnen voor Lyme worden continue bijgesteld..

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:01

Vind echt dat je alles heel goed uitlegt Melody!

Morgen heb ik een afspraak bij de HA, wil me toch graag eerst regulier laten testen. Was volgens de assistente niet nodig want zonder kring zou je sowieso geen Lyme kunnen hebben. Moest er echt op aandringen...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:01

Dankje! Ik doe mijn best :o Vind het zo belangrijk dat Lyme meer bekendheid heeft, er worden zoveel fouten gemaakt die gewoon levens verpesten.

Wat een doos die assistente :\ Met een kring heb je 100% zeker Lyme, er is geen betere 'test' dan dat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:11

Ik vind dat een assistente sowieso al een hele grote fout maakt door zich er mee te bemoeien, zij is de dokter niet. |o