Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lielle schreef:fysiotherapie uiteraard, zowel McKensie als regulier (niet tegelijk trouwens), acupunctuur, chinese kruiden (ik ben wel van de alternatieve ondersteuning), sportschool onder fysio begeleiding, pilates en yoga, houding correctie te paard (dat doe ik zelf, ben met een cursus bezig bij http://www.equipilates.com), podotherapie (zooltjes) en betere werkplek inrichting via de arbo dienst. De fysiotherapeut die ik nu heb, ge/misbruik ik vor overleg en reflectie maar de regie houd ik wel zelf in handen.
Lielle schreef:mamajolijn, fijn dat je thuis iig wel die steun hebt.
wij waren naar Engeland / Wales, oa Badminton Horse trials (grote eventing wedstrijd) kijken, naar vrienden, twee dagen equipilates cursus en nog een paar dagen kamperen in Wales. Heel veel kilometers dus, ik maak wel gebruik van een Back joy ( https://www.bol.com/nl/p/backjoy-tech/9 ... 0055713855 ) en we stoppen regelmatig.
meganproperx schreef:ja op_zoek, een hernia zal altijd een zwakke plek blijven, maar als je de oefeningen een beetje bijhoud (als je die gekregen hebt) en op een correcte houding let is het binnen de perken te houden en zal hij niet snel meer in dezelfde mate terugkomen. (verwacht ik, is moeilijk te zeggen natuurlijk vanachter een schermpje)
Macchiato schreef:Maar hoe doen jullie dat met paardrijden dan? Ik heb zondag gereden en sindsdien is het weer erger. Veel gestapt en gedraafd. Enkele passen galop maar dat is gewoon niet te doen. Totaal maar 20 minuten gereden. Nou moet ik er wel bij vermelden dat het een groot paard betreft die ik nog niet compleet correct ontspannen over de rug kan laten lopen.
mamajolijn schreef:Nou ja, sorry voor mijn klaagzang, maar ik denk dat jullie één van de weinige mensen zijn die het begrijpen.
Lielle schreef:heeft er iemand hier ervaring met yin yoga? Ik ben nu een paar keer geweest en de enorm hoge spierspanning lijkt er wel van te verbeteren.
...
Dat verkrampen herken ik dus ook, maar ik kom ook regelmatig bij de sportmasseur om alles los te maken, en dat in combi met yoga en sportschool begint zijn vruchten af te werpen.
Lous schreef:Een vraagje van andere aard. Zitten hier toevallig ook nog hardlopers?
Ik heb het altijd met plezier gedaan. Had me ook ingeschreven voor diverse evenementen, maar dus helaas moeten schrappen.
Ik durf het eigenlijk nu niet meer op te pakken. Bang dat ik het dan verpest in mijn rug.
Misschien mensen hier met ervaring?
meganproperx schreef:Globaal herstel betekent eigenlijk dat iemand gewoon bijna alles weer kan. Dat er zo goed als herstelt is. Vaak is dan ook de pijn zo goed als weg, maar dat is voor iedere patiënt natuurlijk anders.
Macchiato schreef:Ik heb vandaag met het paardrijden mijn beugels twee gaten korter gedaan. Wauw wat een verschil. Kon zo heerlijk weg draven zonder te krampachtig in m'n rug te zitten. Tevens ging het pasje doorzitten bij van hand veranderen ook veeeeeel fijner
Janneke2 schreef:meganproperx schreef:Globaal herstel betekent eigenlijk dat iemand gewoon bijna alles weer kan. Dat er zo goed als herstelt is. Vaak is dan ook de pijn zo goed als weg, maar dat is voor iedere patiënt natuurlijk anders.
Dank je wel!
Het vakchinees betekent dus "functionele mogelijkheden zijn er weer" (....wat logischerwijze samenhangt met minder pijn).
Het aspect 'wat zien we op de röntgen' wordt kennelijk niet meegerekend.
Op_zoek schreef:Macchiato schreef:Ik heb vandaag met het paardrijden mijn beugels twee gaten korter gedaan. Wauw wat een verschil. Kon zo heerlijk weg draven zonder te krampachtig in m'n rug te zitten. Tevens ging het pasje doorzitten bij van hand veranderen ook veeeeeel fijner
Fijn Macchiato! Hoe is het vandaag? Zou super zijn als het lukt om te blijven rijden met je beugels iets korter.
Janneke2 schreef:meganproperx schreef:Globaal herstel betekent eigenlijk dat iemand gewoon bijna alles weer kan. Dat er zo goed als herstelt is. Vaak is dan ook de pijn zo goed als weg, maar dat is voor iedere patiënt natuurlijk anders.
Dank je wel!
Het vakchinees betekent dus "functionele mogelijkheden zijn er weer" (....wat logischerwijze samenhangt met minder pijn).
Het aspect 'wat zien we op de röntgen' wordt kennelijk niet meegerekend.
Sjira schreef:Hoi Macchiato, ik ben december 2013 geopereerd aan mijn hernia. Ik kom uit Arnhem en heb de operatie laten uitvoeren bij de Medinova Kliniek Klein Rosendael in Rozendaal/Velp. Ik kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben. Natuurlijk heb ik soms nog rugklachten, die had ik voor de operatie ook. Maar die zenuwpijn heb ik niet meer gevoeld sinds ik wakker werd uit narcose. Wat was dat een vreemde gewaarwording zeg, wakker worden en geen constante pijn meer hebben!! Ik heb twee weken plat gelegen om daarna weer langzaam op te bouwen (vooral veel wandelen, zitten was echt verboden). Als je meer info wilt mag je me pb-en hoor
Macchiato schreef:Gaat vandaag ook goed! Heb dan niet heel veel gereden gisteren, maar dat hoefde ook niet om duidelijk verschil te merken!
Lielle schreef:OP_zoek, hier ook niet. wsl omdat het radiologische beeld niets - hoeft - te zeggen over het klinische beeld.
verootjoo schreef:Nee, want wat je op de rontgen/mri ziet hoeft niet overeen te komen met de klachten die je daarbij verwacht. Zo zijn er mensen die röntgenologisch een verschrikkelijk slechte rug hebben dat je je afvraagt hoe ze daarmee kunnen leven en die weinig last hebben, maar ook mensen die erg veel last ervaren terwijl er op de foto weinig te zien is...
Citaat:Zo zijn er mensen die röntgenologisch een verschrikkelijk slechte rug hebben dat je je afvraagt hoe ze daarmee kunnen leven en die weinig last hebben, maar ook mensen die erg veel last ervaren terwijl er op de foto weinig te zien is...
Lielle schreef:megan, ik vind je helemaal niet onsympathiek overkomen, en ben juist erg blij met je aanvullingen uit een heel ander perspectief.
wb mensendieck, dat heb ik in het verleden geprobeerd en ik knapte er enorm op af. Ik vind het erg moeilijk om er ook in de dagelijkse praktijk op te letten en als je dan qua tips niet verder komt dan 'tja, daar moet je gewoon vaak aan denken', ben ik er wel klaar mee. Ik zeg niet dat ik het niet eens opnieuw probeer, maar op dit moment heb ik behoorlijk profijt bij de tips uit de sportschool en de equipilates cursus. Ik heb wel voor verderop in het jaar wat afspraken om in de centered riding richting wat clinics te doen, en ik koppel regelmatig mijn fysieke beperkingen - vaak met film- of fotomateriaal - bij het rijden terug naar de fysio (die een sportopleiding nu volgt) waardoor hij weer specifieke oefeningen (kracht, coordinatie, stretch) weet die helpen. Op dit moment komen mijn houdingsproblemen (op de grond en te paard) vooral vanuit verstrakte spieren in heup en onderrug (iliopsoas, glutes, mindere mate de hip adductors) en omdat ik me ook aardig in anatomie heb verdiept (mede door de equipilates cursus) kan ik fijn schakelen met de fysio, die ook erg blij is met zo'n fanatiek klantje.
mamajolijn schreef:@meganprperx, blijft alsjeblieft posten!! Juist vanuit wetenschappelijk oogpunt zijn er dingen interessant. Zeker omdat de afgelopen jaren de behandelwijzen en visies op een hernia zo zijn verandert.
Ik heb net vandaag op mijn werk een zadelkruk met rugleuning en armleuning gekregen (2 weken op proef) en is mijn bureau omhoog gezet. Binnenkort krijg ik er een sta/zitbureau bij om af te wisselen.
Ik zou zelf wel weer fysio of andere bewegings-/versterkingstherapie willen volgen, maar helaas is mijn portemonnee niet zo groot. Ik moet de sessies zelf betalen en dat kan ik helaas niet.
meganprperx schreef:Zelf betalen is inderdaad lastig.. Sommige klachten worden als chronisch gezien voor bepaalde tijd. Ik weet niet zeker of een hernia daar ook onder valt. Indien dat zo is wordt het na een bepaald aantal behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed --> onbeperkt.
Maar waarschijnlijk heb je alle mogelijkheden al bekeken