Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
xEmily schreef:Praat vooral TS lariekoek aan, dat zou dr echt helpen ja.
TS, je lichaam heeft koolhydraten nodig, punt. Of je moet lichamelijke klachten hebben, zoals oa. diabetes, waardoor het slimmer is je koolhydraten te beperken. Zolang er geen duidelijke oorzaak is gevonden vooral niet gaan rommelen met eten en niet op crashdieet gaan (en ja, khd-arm is een crashdieet, je lichaam heeft khd nodig, en inderdaad, vooral als je sport).
xEmily schreef:Praat vooral TS lariekoek aan, dat zou dr echt helpen ja.
TS, je lichaam heeft koolhydraten nodig, punt. Of je moet lichamelijke klachten hebben, zoals oa. diabetes, waardoor het slimmer is je koolhydraten te beperken. Zolang er geen duidelijke oorzaak is gevonden vooral niet gaan rommelen met eten en niet op crashdieet gaan (en ja, khd-arm is een crashdieet, je lichaam heeft khd nodig, en inderdaad, vooral als je sport).
ElinaSK schreef:Naar he als je je zo voelt en ze niks kunnen vinden? Heb het zelf helaas ook meegemaakt.
Wat betreft het koolhydraatarm wil ik wel even inhaken. Het is niet verstandig om dit toe te passen wanneer je lichaam al niet helemaal lekker is. (...)
Dan de koolhydraten, ze zijn de brandstof van je lichaam althans als ze omgezet zijn. Ga je dit volledig uit je dieet laten gaat je lichaam in de stress , het kan immers niet meer voldoende brandstof maken. Daarnaast sport je en heeft je lichaam juist extra energie nodig. In mijn ogen pest je je lichaam alleen maar als je het ontdoet van de belangrijkste stoffen.
Alleen je hersenen al werken op puur glucose...
Wanneer het lichaam geen glucose meer kan aanspreken gaat het vet verbranden. Niet echt de bedoeling lijkt me.
Conclusie lekker gevarieerd eten, groente fruit, pasta rijst vlees etc.
Janneke2 schreef:ElinaSK schreef:Naar he als je je zo voelt en ze niks kunnen vinden? Heb het zelf helaas ook meegemaakt.
Wat betreft het koolhydraatarm wil ik wel even inhaken. Het is niet verstandig om dit toe te passen wanneer je lichaam al niet helemaal lekker is. (...)
Dan de koolhydraten, ze zijn de brandstof van je lichaam althans als ze omgezet zijn. Ga je dit volledig uit je dieet laten gaat je lichaam in de stress , het kan immers niet meer voldoende brandstof maken. Daarnaast sport je en heeft je lichaam juist extra energie nodig. In mijn ogen pest je je lichaam alleen maar als je het ontdoet van de belangrijkste stoffen.
Alleen je hersenen al werken op puur glucose...
Wanneer het lichaam geen glucose meer kan aanspreken gaat het vet verbranden. Niet echt de bedoeling lijkt me.
Conclusie lekker gevarieerd eten, groente fruit, pasta rijst vlees etc.
Eh. - juist vet is bedoeld, om te verbranden! Daar is echt niets, maar dan ook niets mis mee.
En vet levert een stabiele bloedsuikerspiegel.
Het punt is idd wel: kan je lichaam dit....???
Zonder voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer en magnesium lukt dit niet. Het kan zin hebben, dit met de diëtist te overleggen.
Lukt vetverbranden niet, dan moet je lichaam omschakelen op haar noodsysteem: koolhydraten leveren de snelle suikers. (Er is wel verschil tussen snoep en een. ruine boterham, maar koolhydraat blijft koolhydraat: licht en snel verteerbaar, snel opgebruikt bij sport, of snel opgeslagen in je eigen vetreserves.)
Maar dit is dus een noodsysteem: als je ziek bent heeft het charmes, als je de marathon loopt, etc.
De pasta etc beperken kan zin hebben, vlees idem dito.
Eliine schreef:Janneke2 schreef:
Eh. - juist vet is bedoeld, om te verbranden! Daar is echt niets, maar dan ook niets mis mee.
En vet levert een stabiele bloedsuikerspiegel.
Het punt is idd wel: kan je lichaam dit....???
Zonder voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer en magnesium lukt dit niet. Het kan zin hebben, dit met de diëtist te overleggen.
Lukt vetverbranden niet, dan moet je lichaam omschakelen op haar noodsysteem: koolhydraten leveren de snelle suikers. (Er is wel verschil tussen snoep en een. ruine boterham, maar koolhydraat blijft koolhydraat: licht en snel verteerbaar, snel opgebruikt bij sport, of snel opgeslagen in je eigen vetreserves.)
Maar dit is dus een noodsysteem: als je ziek bent heeft het charmes, als je de marathon loopt, etc.
De pasta etc beperken kan zin hebben, vlees idem dito.
Hier wil ik toch even op inhaken want beide beweringen slaan de plank nogal mis...
Het lichaam draait bij weinig activiteit en in volledige rust ongeveer 50/50 op zowel vet als koolhydraten. Koolhydraten zijn dus geenszins een noodsysteem (net als vetten dat niet zijn). Sterker nog zelfs bij weinig activiteit kan een mens maar 1-2 dagen volledig zonder koolhydraten. Bepaalde delen van de hersenen kunnen eenvoudigweg geen vet opnemen als energiebron, enkel glucose. Wat niet betekent dat je na 2 dagen het loodje legt overigens. Het lichaam gaat dan verschillende noodgrepen uithalen om vet en eiwitten om te zetten in een soort 'nep-glucose' voor de hersenen en de rest van het lichaam draait dan volledig op de vetreserve. Echter gaat het lichaam door deze vorm van verbranding dusdanig verzuren (extreme vetverbranding levert zeer veel zure afvalstoffen) dat je uiteindelijk in coma raakt en dood zal gaan. Hier spreek je van extreme gevallen waarin er 0,0 koolhydraten binnen komen natuurlijk. Echter is het niet voor niets dat de ondergrens van koolhydraat-inname op 40% van de totale voeding per dag is gesteld. Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor de dagelijkse verbranding. Niet enkel als nood of als je fanatiek gaat sporten.
Hoe je deze 40% vervolgens indeelt is natuurlijk wel van belang. Het scheelt nogal of je alleen maar witte boterhammen met jam eet of een volkoren boterham met kaas om maar iets te noemen.
Overigens om niet teveel off topic te gaan. Vermoeidheid en futloos kan zeker voedingsgerelateerd zijn zeker wanneer andere medische zaken zijn uitgesloten. Echter raad ik TS dan dringend aan om bij een diëtist langs te gaan en niet zelf aan te gaan modderen met koolhydraatarm of andersoortige diëten die lang niet altijd even verstandig zijn om te volgen.
Goof schreef:Wow, van een wellicht-zwanger-topic naar een ongevraagd-voedingsadvies/discussie-topic.
Knap hoor