Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:33

Ik kan zelf ook niet tegen lactose. Hele kleine beetjes uit boter of een plakje kaas is nog te doen maar ik moet geen stuk kwarktaart of bak yoghurt gaan eten. Dan krijg ik vreselijk buikpijn, ga zweten en ben er echt ziek van.

Ik eet vooral soya yoghurt (als ontbijt) maar verder geen melk vervangers. Soya is toch een klein beetje kankerverwekkend dus wil er niet teveel van eten.

Als ik een keer uit eten ga en een toetje wil dan neem ik zo'n capsule pilletje van de Kruidvat en dan kan ik zonder al te veel ellende een lekker ijsje ofzo nemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:34

Wat jammer dat alleen de pro-melkveebedrijvers hier toch nog hun mening lijken te 'mogen' uiten maar dat ik een veeg uit de pan als ik offtopic ga daarmee, typisch weer. Dan ga ik er maar een keer op in ook:
Ik ben op meer dan 5 melkveebedrijven geweest, tot aan 10 denk ik. Geeft dat me dan wél het recht op een mening? }:0 Kijk, laten we even heel eerlijk zijn: het is op veel bedrijven niet slechter dan de paardenhouderij (behalve dat kalfjes bij de ouders weggaan en stiertjes naar de slacht), waar een paard meestal toch nog 16-24/7 in een kleine stal staat in zijn eentje. Maar de vraag is of je dat moet nastreven. Laat ik het daar dan maar bij houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:35

xApple schreef:
Soya is toch een klein beetje kankerverwekkend dus wil er niet teveel van eten.

Bron?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:35

Eigen ervaringen :
Ik dronk bakken melk van zolang ik me kan herinneren.
Ook als volwassene elke dag toch een glas of 3-4.
Verder nog kaas tussen de boterhammetjes, een pudding na het middagmaal enz...
Ook yoghurt had ik heel graag.

Maar ik had ook :
Last van mijn huid.
Last van mijn luchtwegen.
Last van mijn darmen.
Om over de rest maar even te zwijgen. :D

Niemand bracht de melk in verband met mijn klachten.
Tot me iemand daarop wees en zei dat ik beter geen of weinig melkproducten kon gebruiken.
Die zouden ontstekingen veroorzaken bij mij, waar ik dus ook veel last van had.
En mogelijk zouden de huid/luchtweg problemen ook minderen.
Ik moest het niet geloven zei hij, maar hij raadde me wel aan om het eens een tijdje uit te proberen.

Het heeft me enorm geholpen !
Ik heb geen last meer van darmen/huid.
Luchtwegen nog maar zelden, want daar zit nog een andere oorzaak achter.
Ik heb het heel simpel gehouden door melk/kaas/pudding/yoghurt weg te laten.
Dus niet alles met melk erin.
Ondertussen kan ik af en toe ook al eens zondigen, een pudding of yoghurtje in de week valt best mee.
Maar ik mag het niet meer dagelijks nemen, of ik krijg weer last, heb ik ook even uitgetest en was zo weer van de melk af.

Soja producten vind ik niet lekker dus die eet ik niet.
Van die lactosevrije melk heb ik wel eens in huis gehaald, maar die vind ik extreem zoet smaken, dus doe ik ook maar zelden.
Dan nog liever een keer in de week een glaasje lekkere koude koemelk om te zondigen. ;)

Dus heb je last, proberen kan geen kwaad.
Je merkt vanzelf wel of het voor je werkt of niet.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:37

Heel wat koeien krijgen ook soja te eten dusja...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:37

WildWings schreef:
Wat jammer dat alleen de pro-melkveebedrijvers hier toch nog hun mening lijken te 'mogen' uiten maar dat ik een veeg uit de pan als ik offtopic ga daarmee, typisch weer. Dan ga ik er maar een keer op in ook:
Ik ben op meer dan 5 melkveebedrijven geweest, tot aan 10 denk ik. Geeft dat me dan wél het recht op een mening? }:0 Kijk, laten we even heel eerlijk zijn: het is op veel bedrijven niet slechter dan de paardenhouderij (behalve dat kalfjes bij de ouders weggaan en stiertjes naar de slacht), waar een paard meestal toch nog 16-24/7 in een kleine stal staat in zijn eentje. Maar de vraag is of je dat moet nastreven. Laat ik het daar dan maar bij houden.

Ik vind het in beiden gevallen compleet niets toevoegen aan het topic. De vele tips en meningen die wel ontopic zijn wil ik graag overzichtelijk houden en al dat offtopic geneuzel over veehouderijen, of het tussen je oren zit, hype etc. zijn voor mijn vraagstelling alleen maar onnodige opvulling. Open dan zelf maar even een topic.

Overigens niet alleen naar jou gericht hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:38

Tegenkanker.nl beschrijft juist het tegenovergestelde namelijk, Xapple?
tegenkanker.nl schreef:
Soja is een belangrijke bron van eiwitten en daardoor veel gebruikt als vleesvervanger. Soja wordt op grote schaal in de wereld geteeld, en in veel voedingsmiddelen verwerkt. Soja is ook in het nieuws omdat er stoffen in zitten die mogelijk bescherming bieden tegen kanker en hart- en vaatziekten. Er zijn echter ook berichten in de media dat soja onvruchtbaarheid zou kunnen veroorzaken en de kans op kanker juist zou verhogen.

Slechts bij één onderzoek kwamen van soja negatieve resultaten naar voren. Dit bleek een onnatuurlijke laboratoriumsituatie die bij normaal sojagebruik nooit voorkomt. Wetenschappelijk bewijs dat de negatieve berichten correct zijn lijkt daarmee zeer beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:39

magda_90 schreef:

Quote dan niet steeds alleen mij, je laat nu de pro-argumenten gewoon doodleuk doorgaan iedere keer, maar als iemand er dan tegenin gaat begin je direct te quoten en gepikeerd te doen, dat is een beetje twee maten. Doodirritant, want ik geef 101 adviezen om je te helpen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:42

Ik laat helemaal geen pro-argumenten door gaan, ik hoef die complete discussie helemaal niet hier. Het gaat erom of melkproducten wel/niet goed zijn en of het in verband wordt gebracht met gezondheidsklachten.
Niet of de veehouderijen wel of niet goed zijn.

Je hebt de ervaring gedeeld dat het goed werkt voor jou om de producten te vermijden, en die reacties zoek ik juist (of dat het niet helpt, kan net zo goed). Niet die andere dingen die je schrijft.

En daarbij heb ik de producttips van jou toch zojuist opgeschreven op mijn boodschappenlijstje? Dus waar haal jij op uit dat ik je hulp niet aanneem?

Hoezo gepikeerd?

[edit] Dat ik daarbij alleen jou quote is toeval en niet persoonlijk. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-07-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:42

magda_90 schreef:
Ik vind het in beiden gevallen compleet niets toevoegen aan het topic. De vele tips en meningen die wel ontopic zijn wil ik graag overzichtelijk houden en al dat offtopic geneuzel over veehouderijen, of het tussen je oren zit, hype etc. zijn voor mijn vraagstelling alleen maar onnodige opvulling. Open dan zelf maar even een topic.

Oh.....? Dus als TS bepaal je wie en wat er gepost wordt? Nieuw voor mij. Kan er ook niks van in de regels vinden. Als je met een insteek het topic opent dat jij vindt dat melk alleen bedoeld is voor kalfjes. Dan mag je de bal terug verwachten. Zolang het maar respectvol blijft. Is dat in jouw ogen niet zo. Dan tem je toch gewoon?
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 31-07-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:43

Waarom moet het gelijk allemaal alles of niets zijn.
Een vette pizza is ook slecht voor je huid, 5 glazen melk per dag ook.
Maar dat betekend niet dat je er niet gewoon van mag genieten.
Gewoon met mate :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:44

WildWings schreef:

Jeetje ik wist niet dat dit een topic was voor allen mensen die in dat hokje passen. :(:)

Als jou bedrijf waar je alles in stopt letterlijk je hele leven door sommige bokkers door walgelijke reacties de grond word in getrapt gaan jou haren toch ook overeind ofniet?
Laatst bijgewerkt door IvankBacardi op 31-07-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:46

Sizzle schreef:

Klopt Sizzle. En als jouw lichaam opspeelt omdat je van iets teveel eet/drinkt dan moet je gewoon je eet/drink gedrag aanpassen. Maar daarmee is het eetproduct niet persé slecht voor iedereen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:48

Sizzle schreef:

Klopt, voor mij moet ik alleen nog de "met mate" definiëren. Ik wist niet dat zoveel melk in verband kon worden gebracht, zo blijf je bijleren en kritisch kijken. Wel wil ik voorlopig zo veel mogelijk vervangen (voorlopig als in drie weken) om te kijken of het daarmee inderdaad verminderd. Zo ja, dan kan ik de toelaatbare grens opzoeken of in het ergste geval het inderdaad weg laten.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:50

Om maar weer een soort van ontopic te komen.....

Dit ben ik 5 maand geleden ongeveer.
Afbeelding

Dit ben ik ongeveer 2 weken geleden(ik heb geen normale selfie)
Afbeelding

Ik eet al 4 maand ongeveer zo goed als geen melk producten. Geen kaas, yoghurt, pudding of melkhapjes. Ook drink ik absoluut geen melk puur of in de vorm van chocomel ofzo. Er is verder niks veranderd in mijn dieet of mijn verzorgingsproducten.

Persoonlijk heb ik totaal niet het idee dat dit een hype is? Ik kwam erachter omdat ik al jaren zoek naar de oorzaak van de ontstekingen in mijn huid. Dit blijkt eindelijk te werken. Omdat het voor sommigen wel voordelig is om te letten op hoeveel koemelk ze benutten betekend het toch niet dat dit voor iedereen moet gelden?
Laatst bijgewerkt door Kana op 31-07-15 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:51

Dat heeft je inderdaad goed gedaan Kana. Wàt een verschil. Bij mijn nichtje ging het vanzelf weg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:53

slimmerik schreef:
Maar daarmee is het eetproduct niet persé slecht voor iedereen.

Niet voor iedereen inderdaad, maar de mate waarin gepretendeerd wordt dat het goed is klopt ook niet ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:53

Dat is een flink verschil inderdaad, kana!
Ik zie het bij mijn vriend ook heel duidelijk. Hij had altijd zijn hele rug vol pukkeltjes, en nu haast helemaal glad :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:53

Dat is heel hoopvol Kana, bedankt voor het delen. :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:55

Wauw Kana, wat een verschil. Heel mooi! Hoe lang duurde het voordat je verschil merkte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:57

Melk die je in de winkel koopt is gepasteuriseerd, dat is nodig om het veilig drinkbaar te houden, maar het draait ook een aantal enzymen de nek om die helpen met de vertering van de melk. Het zwaar(der) verteerbare product dat overblijft is inderdaad niet door iedereen nog goed op te nemen met bijwerkingen tot gevolg. Een bevolkingsgroep die al eeuwen op een dieet leeft waar bv melk (koe, geit, schaap) een standaard onderdeel van is, zal selecteren op individuen die daar goed op kunnen leven. Dat voor Nederlanders melk een geschikte voedselbron is, is dus correct, echter is de moderne bewerking van die melk nog niet lang genoeg gebruikelijk om daar ook tegen te kunnen. Logisch dus dat een groeiende groep mensen moet concluderen last te hebben met pure melk drinken. Ook logisch dat vormen van bewerking die de melk lichter verteerbaar maken wel gewoon gegeten kunnen worden.

Voor mensen die overstappen op soja : er zijn genoeg overeenkomsten tussen koemelk en sojamelk dat de kans groot is dat je ook voor soja een allergie hebt of ontwikkeld.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:05

Hier een fervent zuivel consumeerster met psoriasis. Persoonlijk merk ik helemaal geen verschil met wel/geen zuivelproducten. Ik eet momenteel elke dag yoghurt en drink dagelijks melk, maar mijn huid is al tijdenlang hartstikke rustig, eigenlijk nauwelijks plekjes. Mijn ervaring is dat het met stress direct toeneemt, maar mijn eetgewoonten hebben er geloof ik maar weinig mee te maken. Kan zijn dat het voor iedereen anders is, maar dit is mijn ervaring. (En gelukkig maar, want ik ben gek op zuivel :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:23

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:28

xMercury schreef:
Wauw Kana, wat een verschil. Heel mooi! Hoe lang duurde het voordat je verschil merkte?

Geleidelijk werd het minder maar naar 2,5 maand merkte ik echt stabiel verschil.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:32

Ik drink ook heel veel melk en ga het ook zeker niet laten staan. Drink ruim een liter per dag en dan reken ik andere melkproducten nog niet mee..

Ik ben wel 4 maanden geleden van halfvolle melkproducten overgestapt naar volle melkproducten. Behalve dat ik het lekkerder vind is mijn huid ook opgeknapt. Had al nauwelijks last van puistjes maar nu helemaal niet meer.

Dus mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat niet de melk slecht voor je is maar juist alle toevoegingen om het minder vol/ een light product te maken.