Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:30

Gillbo schreef:
Ietsje meer verdieping in je huiswerk ;)
Midazolam

Euhm... ik weet uiteraard dat dormicum en midazolam synoniemen zijn... maar nog steeds geeft het geen analgesie zoals jij beweert ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:39

Dormicum moet de patiënt ook zelf toestemming voor geven. En morfine is ook niet zaligmakend. Mijn moeder kreeg dus enkel morfine in het ziekenhuis, geen dormicum. En die werd iedere keer wakker uit haar morfineslaap. Ze lag dan naar adem te happen (laatste stadium COPD) en klauwde in de papegaai aan het bed. Vreselijk was het. Wij hebben toen gesmeekt om dormicum maar dat mocht ze niet omdat daar in het laatste gesprek met mijn moeder en de arts geen toestemming voor was gegeven. Ook zij is echt verschrikkelijk behandeld. De verpleging wist zich geen raad omdat ze op een gewone verpleegafdeling lag want de palliatieve vleugel lag vol.

We hebben hier allemaal zo'n trauma aan overgehouden dat we mijn vader, die een paar jaar later longkanker kreeg, thuis hebben verzorgd met behulp van thuiszorg. Hulde aan de verpleegkundigen van de thuiszorg! Die waren zoveel meer betrokken, alles werd gewoon met mijn vader en ons overlegd. Ik kreeg de beslissingsbevoegdheid wanneer mijn vader het zelf niet meer kon zeggen. We hebben vantevoren alles duidelijk met mijn vader doorgesproken dus ik wist precies wat hij wel en niet wilde. De mensen van thuiszorg respecteerden mijn vaders wensen. Ik ben nog altijd dankbaar voor de fijne tijd die we mijn vader nog konden bieden in zijn laatste maanden thuis.

Voor mij en mijn naasten geen ziekenhuis meer, in ieder geval niet om te sterven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:40

Evi84 schreef:
Gillbo schreef:
Midazolam

Euhm... ik weet uiteraard dat dormicum en midazolam synoniemen zijn... maar nog steeds geeft het geen analgesie zoals jij beweert ;)

je hebt een pb om dit topic vrij te laten van die discussie

Maikeltje wat erg zeg!
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-07-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:41

Evi84 schreef:
Gillbo schreef:
Midazolam

Euh, Dormicum ofwel Midazolam is dus wel degelijk sedatie. Op de ICU waar ik stond, werd Dormicum soms ipv Propolipid gebruikt, Dipidolor en Ultiva zijn naast Morfine pijnstillers die wel eens gebruikt worden.

_Nelleke_

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:59

Voor iedereen die zich afvraagt waarom dit zo moet in Nederland: Zolang wij nog massaal stemmen op partijen zoals CDA, SGP, SP en PvdA blijven stemmen, zal de euthanasiewet niet worden versoepeld. Helaas.

Aan TS: heel veel wijsheid en sterkte. Ook hier 1 oma en 1 schoonoma laten versterven op gruwelijke wijze. Misselijkmakend vind ik het.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:01

Murosch schreef:
Oh bah TS, ik weet helaas precies hoe je je moet voelen hierbij en wil je in eerste instantie heel veel sterkte wensen. Ik hoop voor jullie dat het allemaal niet te lang hoeft te duren.

Twee jaar geleden kwam mijn opa in het ziekenhuis terecht omdat zijn lichaam op was en organen begonnen uit te vallen. Toen we dit hoorden was het een hele shock, want we wisten dat het op zou houden en dat er niks meer voor hem te doen was.

Opa zelf was daar niet aan toe en het was hartverscheurend dat hij steeds om zijn schoenen vroeg, want hij wou toch echt gewoon weer weg kunnen wandelen.

Uiteindelijk zijn ze bij hem ook gestopt met toedienen van vocht en voeding, maar wij als familie waren helemaal niet ingelicht hierover. Toen ik de laatste keer bij opa ben geweest liep ik de gang door naar zijn kamer en hoorde hem vanaf de gang al huilen en roepen, zoveel pijn had hij. In paniek heb ik een verpleegster geroepen en vroeg om extra pijnmedicatie. Ze hebben hem toen een morfine-spuitje gegeven, maar dit hielp niet.

Opa's mond was enorm droog en toen ik de verpleegster vroeg om hem iets te drinken te geven werd ik aangekeken of ik gek was. Hij krijgt niks meer want hij kan niet meer zelfstandig eten en drinken en is toch stervende was het antwoord. Opa was nog gewoon bij kennis en tussen de pijnscheuten door heb ik hem gevraagd of hij drinken wou, waarop hij heftig ja knikte. Ik ben de gang op gegaan en kwam iemand tegen met een etenskar.

Daar heb ik 2 potjes appelmoes vanaf gepikt en die heb ik opa gevoerd met een lepeltje, hij was me zo dankbaar daarvoor. Ik heb meteen mijn moeder opgebeld en gezegd dat ze het ziekenhuis moest bellen om toestemming te geven voor een morfinepomp, want mijn opa lag zo verschrikkelijk te lijden en ze lieten hem gewoon liggen te creperen. Dat je iemand vanaf de gang hoort roepen en schreeuwen van de pijn en er gewoon langs loopt of er niks aan de hand is als verplegend personeel, ik vind het verschrikkelijk!

Gelukkig werd de morfinepomp toen snel aangesloten en opa is die nacht overleden, maar ik krijg deze laatste momenten nooit meer uit mijn geheugen kwijt. Iemand waar je zoveel van houdt zo moeten zien lijden is echt niet menswaardig en je staat als familie compleet machteloos.

En hier gaan mijn haren recht van overeind staan.
Ik begrijp jouw kant zeer goed, dat je appelmoes gegeven hebt maar besef je ook welke nare gevolgen dit kan hebben? We (werk als verpleegkundige) zeggen niet voor niets dat iemand niet mag drinken/eten.
Voor hetzelfde geld was je opa gestikt in zijn appelmoes en wat dan? Had je jezelf vergeven ? Of was je dan boos geworden op het personeel?

Ik weet dat ik nu heel bot overkomt maar het is heel gemakkelijk te zeggen dat wij mensen laten lijden en zeker als ze liggen te roepen en te gillen.

Wij hebben toevallig ook zo iemand nu liggen op de afdeling, ook roepen en tieren.
Geven we sedatie, is het niet goed. Leggen we ze vast, is het ook niet goed.
De familie wilt niet dat we fixeren, ja en als ze van de trappen valt, wat dan? Dan is het onze schuld.

De lijn tussen wat wel en niet mag is zeer klein maar men moet beseffen dat er meer is dan mensen 'laten versterven en verhongeren'.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:06

Armaris schreef:
Ik begrijp jouw kant zeer goed, dat je appelmoes gegeven hebt maar besef je ook welke nare gevolgen dit kan hebben? We (werk als verpleegkundige) zeggen niet voor niets dat iemand niet mag drinken/eten.
Voor hetzelfde geld was je opa gestikt in zijn appelmoes en wat dan? Had je jezelf vergeven ? Of was je dan boos geworden op het personeel?

Ik weet dat ik nu heel bot overkomt maar het is heel gemakkelijk te zeggen dat wij mensen laten lijden en zeker als ze liggen te roepen en te gillen.

Wij hebben toevallig ook zo iemand nu liggen op de afdeling, ook roepen en tieren.
De familie wilt niet dat we fixeren, ja en als ze van de trappen valt, wat dan? Dan is het onze schuld.

De lijn tussen wat wel en niet mag is zeer klein maar men moet beseffen dat er meer is dan mensen 'laten versterven en verhongeren'.

En hier gaan mijn haren van overeind staan. Lees nou eens terug wat je zegt! Sederen of fixeren. Dat is toch niet humaan? Iemand met aandacht en liefde behandelen is vaak al te veel gevraagd.

Als je het nou niet leuk vind om met mensen te werken moet je niet in de zorg werken. Ik vind het bizar dat je gewoon kil langs iemand loopt die ligt te gillen en schreeuwen van de pijn. :r

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:07

Ik vind dit soort berichten echt vreselijk om te lezen. Allereerst, veel sterkte voor jou en je familie TS, en iedereen eigenlijk die eenzelfde situatie ervaart.. Ik vraag mij toch regelmatig af hoe het kan dat het zo moet in Nederland. Een dier komt nog waardiger aan z'n eind dan een mens. Als er 0 kans is dat iemand eruit komt, waarom moet het dan zo moeilijk gemaakt worden door de overheid (denk ik?)? In zekere zin is dit toch eigenlijk medewerking aan het doden van iemand? Oftewel, medeplichtigheid aan moord. En dat de DNR soms genegeerd word "want persoon X was er niet goed genoeg bij" is echt tè raar. Als je niet meer wil zou het naar mijn mening àltijd gehonoreerd moeten worden. Waarom moet je zo onwaardig uitdrogen-/hongeren?! Te belachelijk voor woorden.

Edit: en om even op het bericht van Amaris te reageren: als ik degene was die appelmoes had gegeven en mijn opa daardoor stikte kan ik volmondig zeggen dat: ja, ik zou het mijzelf vergeven want ik geloof ècht dat mijn opa mij dankbaar zou zijn dat het snel voorbij was. En dan was ik blij geweest voor hem.
Laatst bijgewerkt door friendly op 26-07-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:09

friendly schreef:
Ik vind dit soort berichten echt vreselijk om te lezen. Allereerst, veel sterkte voor jou en je familie TS, en iedereen eigenlijk die eenzelfde situatie ervaart.. Ik vraag mij toch regelmatig af hoe het kan dat het zo moet in Nederland. Een dier komt nog waardiger aan z'n eind dan een mens. Als er 0 kans is dat iemand eruit komt, waarom moet het dan zo moeilijk gemaakt worden door de overheid (denk ik?)? In zekere zin is dit toch eigenlijk medewerking aan het doden van iemand? Oftewel, medeplichtigheid aan moord. En dat de DNR soms genegeerd word "want persoon X was er niet goed genoeg bij" is echt tè raar. Als je niet meer wil zou het naar mijn mening àltijd gehonoreerd moeten worden. Waarom moet je zo onwaardig uitdrogen-/hongeren?! Te belachelijk voor woorden.

Een DNR is niet te vergelijken met euthanasie.
Een DNR kan opgesteld worden door de familie, zelfs als de persoon niet meer helder van geest is :-)

friendly

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:10

Oh nou ja...geen idee hoe het heet, maar als de persoon dood wil moet dat gewoon kunnen vind ik. Met welke verklaring dan ook.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:11

Nelleke je hebt geen idee waar je over praat.Sederen en fixeren is vreselijk maar denk je dat een arts of een verpleegkundige dat doen omdat ze te lui zijn of een hekel aan mensen hebben
Dit soort aanvallen op personeel in de zorg vind ik belachelijk

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:15

Gillbo schreef:
Nelleke je hebt geen idee waar je over praat.Sederen en fixeren is vreselijk maar denk je dat een arts of een verpleegkundige dat doen omdat ze te lui zijn of een hekel aan mensen hebben
Dit soort aanvallen op personeel in de zorg vind ik belachelijk

Helemaal mee eens.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:18

_Nelleke_ schreef:
Armaris schreef:

En hier gaan mijn haren van overeind staan. Lees nou eens terug wat je zegt! Sederen of fixeren. Dat is toch niet humaan? Iemand met aandacht en liefde behandelen is vaak al te veel gevraagd.

Als je het nou niet leuk vind om met mensen te werken moet je niet in de zorg werken. Ik vind het bizar dat je gewoon kil langs iemand loopt die ligt te gillen en schreeuwen van de pijn. :r

Wil jij slaag? Wil je getrapt of gebeten worden? Nee toch?
Wil je dat je patiënt plastic/papier opeet of andere patiënten aanvalt?
Wat ga je doen als je patiënt zijn/haar echtgenoot aanvalt?

Juist, wij fixeren en sederen niet omdat we te lui zijn of niet willen.
Sommige mensen zijn een gevaar voor zichzelf en de omgeving.
Laatst bijgewerkt door Armaris op 26-07-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:19

Armaris schreef:

Probeer het eens met communiceren? Mij lijkt dat heel veel van deze situaties goed te voorkomen zijn door een open en betrokken houding, en goede communicatie met de familie, en de persoon zelf als die ook nog maar een beetje aanspreekbaar i.s

En bij dat communiceren hoort ook de toon en hoe je het brengt. Uit jouw reactie hier spreekt niet veel begrip door voor de handeling van Friendly, of voor hoe rot die grootvader zich voelde door de dorst. Als je dat in een gesprek met de familie in het echt ook niet uitstraalt, levert het wellicht ook minder begrip van de familie op. Maar met echte, open communicatie en echt open staan voor de gevoelens van de ander kan er heel veel, en kunnen mensen best kiezen voor een bepaalde richting, of die accepteren.

Waar het naar mijn idee vaak fout gaat is dat de medische stand heel erg zelf wil beslissen. En dat doen ze vaak op basis van hun eigen richtlijnen en keuzes. Deels wel begrijpelijk, maar daarmee ga je wel nogal makkelijk voorbij aan ieders individuele situatie.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:22

Ashkerlon schreef:
Kunnen ze geen Lemon Swabs of Pagavit voorzien? Dat helpt beter dan een watje met gewoon wat water.

Van lemon swaps droog je alleen maar meer uit.

Sterkte met je oma. het moet verschrikkelijk zijn om zo toe te kijken.
Wat ik veel zie is dat medicatie opgehoogd wordt zodat men 'slapende' worden tot het moment van overlijden.

Heel veel sterkte.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:22

Amaris ik vind dat je een beetje makkelijk praat. Mijn opa was geen gevaar voor zichzelf of anderen, maar een flinke man die nooit griende of kleinzerig was en die gewoon huilde en schreeuwde door ondraaglijke pijn, en ja, daar liep het personeel gewoon langs zonder op of om te kijken en dat vind ik echt kwalijk. Waarom moet zoiets??

Betreffend de appel moes, nee, daar had ik zeker geen spijt van gehad. Het was het laatste wat ik voor hem kon doen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:23

TS, wat erg voor jullie om dit zo mee te maken voor jullie als familie. Heel veel sterkte.

Nelleke, jouw aanval op verplegend personeel in te laag voor woorden, ik zou je graag uit willen nodigen een poosje mee te lopen in de zorg zodat je de werkelijkheid kan ervaren.

Shadow, wij worden geacht ons aan regels en richtlijnen te houden, je staat tegenwoordig om een scheet voor het tuchtcollege . Dit maakt het uitvoeren van je beroep soms erg moeilijk, alsof je in een spagaat staat..
Laatst bijgewerkt door Vala op 26-07-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:24

Armaris schreef:

Ehm. Daar is ook nog wel wat nuance in aan te brengen. Fixeren gebeurt vaak wel degelijk omdat andere opties niet haalbaar zijn. Die discussie is bv ook veelvuldig aan bod gekomen bij psychiatrische patienten, maar in Scandinavie hebben ze gekozen voor vrijwel(?) nooit meer fixeren of isoleer. En dat kan. Er wordt in Nederland wel degelijk te vaak gegrepen naar dwang als oplossing voor problemen die eigenlijk voortkomen uit onderbezetting en onvoldoende opgeleide mensen.

En dat is dus niet een persoonlijk verwijt naar jou of een verwijt naar de inzet van de verpleegkundigen ofzo. (Deze discussie loopt namelijk zo vaak stuk, ook in het vakgebied zelf, omdat mensen zich enorm aangevallen voelen.) Maar die defensieve houding belemmert wel vaak dat mensen open staan voor manieren om het anders, en beter, te doen. Dat is iets wat in de zorg beslist speelt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:26

Fixeren staat tegenwoordig ook onder zeer strenge richtlijnen, mag echt niet zomaar meer hoor.
Waarom voelen verpleegkundigen zich aangevallen? Omdat ze over het algemeen hun stinkende best doen maar er wordt aan alle kanten aan ze getrokken. Te weinig personeel, richtlijnen etc

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:28

_Nelleke_ schreef:
Armaris schreef:

Denk je nou echt dat verzorgende naast zo'n patiënt kunnen gaan zitten om een handje vast te houden.
Dat is de taak van de familie, maar die zijn dan meestal druk met zich zelf. Dus ja, dan heb je weinig keus al verzorgende.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:30

Shadow0 schreef:
Armaris schreef:

Probeer het eens met communiceren? Mij lijkt dat heel veel van deze situaties goed te voorkomen zijn door een open en betrokken houding, en goede communicatie met de familie, en de persoon zelf als die ook nog maar een beetje aanspreekbaar i.s

En bij dat communiceren hoort ook de toon en hoe je het brengt. Uit jouw reactie hier spreekt niet veel begrip door voor de handeling van Friendly, of voor hoe rot die grootvader zich voelde door de dorst. Als je dat in een gesprek met de familie in het echt ook niet uitstraalt, levert het wellicht ook minder begrip van de familie op. Maar met echte, open communicatie en echt open staan voor de gevoelens van de ander kan er heel veel, en kunnen mensen best kiezen voor een bepaalde richting, of die accepteren.

Waar het naar mijn idee vaak fout gaat is dat de medische stand heel erg zelf wil beslissen. En dat doen ze vaak op basis van hun eigen richtlijnen en keuzes. Deels wel begrijpelijk, maar daarmee ga je wel nogal makkelijk voorbij aan ieders individuele situatie.

Communiceren? Geloof me, we doen ons best om mensen te kalmeren zonder dat er dwang aan te pas komt.

Deze mensen moeten vaak 's nachts ook verschoond worden en dan begint het vaak.
Ze zijn in de war en willen met rust gelaten worden (terecht!) en de enige optie is dan aanvallen.
Geloof me, iemand dat je naar de keel grijpt, daar valt echt niet mee te praten.
Men vergeet vaak ook dat er nog een hele gang vol patiënten ligt waar je ook de verantwoordelijkheid over hebt. Bij wie ligt de schuld als zo'n persoon een andere vast heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:33

Vala schreef:
Fixeren staat tegenwoordig ook onder zeer strenge richtlijnen, mag echt niet zomaar meer hoor.
Waarom voelen verpleegkundigen zich aangevallen? Omdat ze over het algemeen hun stinkende best doen maar er wordt aan alle kanten aan ze getrokken. Te weinig personeel, richtlijnen etc

Dat is vervelend. Maar de defensieve houding leidt wel tot meer problemen en maakt dat de discussie over dit soort onderwerpen vaak verkeerd verloopt. Met als gevolg alleen maar nog meer lijden van de patient en nog meer druk vanuit de kant van de familie. Het is echt heel naar dat jullie er tussenin zitten... maar het is ook niet realistisch of aanvaardbaar dat je familie uit begrip voor jullie hun ouders maar met minder dan goede behandeling laten liggen.

Mijn zegen hebben jullie als de verpleegkunde deze dilemma's veel meer voor het voetlicht brengt in de media, etc. Echt. En als jullie meer actievoeren voor dit soort dingen, en meer misstanden melden, en desnoods staken, dan graag. Dat ondersteun ik.

Maar dan wel met wijsheid en begrip voor de dilemma's, en dan moet je de defensieve houding loslaten. Want de reacties in dit topic leiden in elk geval niet tot meer begrip of vertrouwen, maar alleen maar tot de indruk dat je inderdaad als familie vooral zelf moet opletten, omdat het blijkbaar helemaal niet vanzelfsprekend is dat er voldoende open gekeken wordt naar al die aspecten. Dat is niet de weg om het beter te houden, dat verstoort het contact alleen maar. Als je dat wilt veranderen, moet je daar als beroepsgroep bovenuit stijgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:34

Logischerwijs is de familie allen gefocust op hun geliefde maar heb je inderdaad als verpleegkundige vaak nog ongeveer 25 patiënten liggen die ook aandacht en verzorging nodig hebben. Spagaat dus.

Maar goed, ontopic, ik vind ook dat de euthanasiewetgeving hier in NL niet optimaal is. En het feit dat je goed bij kennis moet zijn om zelf te beslissen maakt het erg lastig, want als het misgaat kun je het zelf niet meer aangeven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:35

Shadow0 schreef:
Armaris schreef:

Ehm. Daar is ook nog wel wat nuance in aan te brengen. Fixeren gebeurt vaak wel degelijk omdat andere opties niet haalbaar zijn. Die discussie is bv ook veelvuldig aan bod gekomen bij psychiatrische patienten, maar in Scandinavie hebben ze gekozen voor vrijwel(?) nooit meer fixeren of isoleer. En dat kan. Er wordt in Nederland wel degelijk te vaak gegrepen naar dwang als oplossing voor problemen die eigenlijk voortkomen uit onderbezetting en onvoldoende opgeleide mensen.

En dat is dus niet een persoonlijk verwijt naar jou of een verwijt naar de inzet van de verpleegkundigen ofzo. (Deze discussie loopt namelijk zo vaak stuk, ook in het vakgebied zelf, omdat mensen zich enorm aangevallen voelen.) Maar die defensieve houding belemmert wel vaak dat mensen open staan voor manieren om het anders, en beter, te doen. Dat is iets wat in de zorg beslist speelt.

Vooraleer we overgaan tot fixaties zijn andere opties zeker besproken :)
In verband me psychiatrische patiënten: deze zijn niet te vergelijken met patiënten dat hersenschade hebben opgelopen. De waarden en normen zijn totaal verdwenen alsook de controle over het gedrag.
Dat zijn nu juist mensen dat bijvoorbeeld gefixeerd worden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:38

Shadow, de verpleegkundige beroepsgroep is al jaren heel hard bezig met werkgroepen vanuit beroepsverenigingen om dingen aan de kaak te stellen en te verbeteren. Er wordt te makkelijk geroepen dat er niks wordt gedaan. Er is heel veel gaande, er verandert zoveel dat het soms niet bij te houden is. Alleen blijft het aantal handen aan bed een voortdurend probleem .
De defensieve houding laten varen is moeilijk, vooral omdat het onzelf ook in het hart raakt.