Weggestuurd bij huisarts

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Weggestuurd bij huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:00

Waarom heeft bokt toch geen like-knop. Rocamor maakt denk ik een hele waardevolle opmerking.

Als je bang bent dat je stikt, ga dat dan onderzoeken. De kans dat dat met je hart te maken heeft is vrij klein, al hangt natuurlijk alles in je lichaam samen. Ik denk dat het voor jou fijn is om terug te gaan naar je huisarts, maar probeer niet te kritisch zijn op wat hij/zij voorstelt. De huisarts stelt iets voor met een reden.
Aangezien jij niet precies weet wat je oom had etc, kan ik me ook voorstellen dat hij niet meteen naar het eerste beste dna-onderzoek grijpt.

Bedenk ook dat je kunt proberen wat je arts voorstelt, en als dat niet werkt ga je gewoon over een tijd terug. Dan kun je ook vertellen dat je zijn advies hebt opgevolgd en wat voor effect dat heeft gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:12

Gianti schreef:
Wat een negativitwit naar huisartsen en horror verhalen.. ja soms hebben ze ongelijk maar hoevaak dagelijks hebben ze wel gelijk?

En, wat is het antwoord? Hoevaak is dat zo? Is dat uberhaupt bekend?

Citaat:
Elk patiënt moeten ze weer opnieuw een inschatting maken. En ja soms onderschatten ze het, maar hoevaak overschatten mensen zelf hun klachten, leiden aan hypochondrie etc?

Ook hier: hoeveel mensen lijden werkelijk bewezen aan hypochondrie? En wat is eigenlijk de beste manier om daarmee om te gaan?

Maar belangrijker: ook jij maakt de fout om te denken dat het alleen gaat om het wegsturen. Maar het gaat ook om de manier waarop. Je kunt duidelijk uitleggen waarom je een bepaalde klacht niet zorgwekkend vindt, en je kunt het afwimpelen. In het ene geval zullen veel patienten het wel kunnen begrijpen en accepteren en ook echt gerustgesteld weggaan (niet allemaal, maar veel wel), in het andere geval creeert het onbegrip en wantrouwen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:22

Ik vind ook niet dat je weggestuurd bent. Je ging met een bepaald doel naar de huisarts maar dat heb je niet gekregen. Gezien je historie met stress enzo kan het best eens daar aan gelegen hebben. maar ik ben dan ook geen dokter. Vaak kom ik bij een ander persoon dan m'n eigen dokter en die verteld ook niet wat ze doet. Hoogstens omdat ik weet dat ze een dokter is. Het beste is om als je je een tijdje nog zo voelt een afspraak te maken bij je eigen dokter en het verhaal te doen en kijken wat zijn of haar opinie is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:27

Rocamor schreef:
Met bovenstaande wil ik NIET (!) aangeven dat het tussen je oren zal zitten. Maar daarmee kun je wellicht wel eerst het een uitsluiten voordat je het andere aanpakt.

Psychische klachten zijn vrijwel niet uit te sluiten, en zeggen ook niks over het wel of niet aanwezig zijn van een verdikte hartspier of niet. Je kunt immers prima psychische problemen EN een verdikte hartspier hebben.

Punt is: als er echt iets met het hart is, is dat over het algemeen te behandelen. En om dat te weten moet je onderzoek doen naar het hart, niet naar psychische problemen.

Hoewel de kans wellicht niet enorm groot is, is het toch vrij banketstaaf om over een paar jaar te constateren dat het toch geen hyperventilatie bleek te zijn en je al die tijd het verkeerde probeert aan te pakken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:41

Shadow0 schreef:
Rocamor schreef:
Met bovenstaande wil ik NIET (!) aangeven dat het tussen je oren zal zitten. Maar daarmee kun je wellicht wel eerst het een uitsluiten voordat je het andere aanpakt.

Psychische klachten zijn vrijwel niet uit te sluiten, en zeggen ook niks over het wel of niet aanwezig zijn van een verdikte hartspier of niet. Je kunt immers prima psychische problemen EN een verdikte hartspier hebben.

Punt is: als er echt iets met het hart is, is dat over het algemeen te behandelen. En om dat te weten moet je onderzoek doen naar het hart, niet naar psychische problemen.

Hoewel de kans wellicht niet enorm groot is, is het toch vrij banketstaaf om over een paar jaar te constateren dat het toch geen hyperventilatie bleek te zijn en je al die tijd het verkeerde probeert aan te pakken.

Maar het is aan een bevoegde huisarts om in te schatten welke onderzoeken er nodig zijn. Zo is het ook aan een huisarts om in te schatten of het benauwde gevoel te maken heeft met het hart.
Bij mij in de familie zijn hartproblemen aanwezig en er is dus ook bij mij best wel wat kennis op cardiologisch gebied.
Toch is bij mij ook een logische link: benauwdheid en stikkende gevoelens komen uit de longen. En ja, als je hart niet goed is en vocht niet goed in je lijf rondpompt, dan kan dat vocht achter de longen gaan zitten en ook een benauwd gevoel geven.

Ik wil niet zeggen dat cardiologisch onderzoek zinloos is, maar ik zie wel het nut om de oorzaak van de klachten eerst ergens anders te zoeken, omdat dat een logische link is.

Ik ben met je eens dat ts goed behandeld moet worden als in dat er serieus naar haar klachten gekeken moet worden. Daarmee is het heel vervelend dat ze zich afgescheept voelt en zou het heel fijn zijn als haar huisarts de keuze die ze maakt kan uitleggen. Daarbij heb ik ook aangehaald dat het goed zou zijn voor ts om te weten wat de precieze symptomen zijn van de aandoening, zodat ze zelf aan de bel kan trekken als ze merkt dat de symptomen kloppen en toenemen.

Ik denk niet dat het zin heeft iedereen met een pijntje op de borst of een beetje benauwdheid cardiologisch te onderzoeken. Daarin moeten afwegingen gemaakt worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:00

Ts, het is maandag, ga je actie ondernemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:31

@Rocamor, ja klopt idd, dat was ik. Maar dat is alweer 3 maand geleden. Ik ben toen gestopt met school en eigenlijk zat ik de laaste tijd wel weer lekker in mn vel.

Misschien is het wel stress inderdaad. Maar als het wel een afwijking is, is het beter om er nu bij te zijn dan over 5 jaar. Maar ook omdat het erfelijk is, misschien ben ik wel drager. Dan weet ik dat ook als ik ooit kinderen krijg. Vind ik toch wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb zojuist gebeld en woensdagmiddag belt mijn eigen huisarts mij hierover terug.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:35

Goed dat je gebeld heeft en hij je terugbelt.

Voor de arts hing er geen briefje in de wachtkamer dat er bv, een leerling laatste jaar zat als stage. Bij ons in de praktijk is die er standaard en ga ik altijd heen. (dan kan je dezelfde dag nog anders 3 dagen wachten ongeveer)

Het lacherige kan ook gewoon vrolijk zijn, je verwacht bij een huisarts vaak een man en statiger type. Dan kan je opeens verbaasd zijn als er een vrolijke jongere dame je arts blijkt.

Hopelijk heb je woensdag een goed gesprek

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:38

Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt, goed dat je contact op hebt genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:32

mirriezz schreef:
Toch is bij mij ook een logische link: benauwdheid en stikkende gevoelens komen uit de longen. En ja, als je hart niet goed is en vocht niet goed in je lijf rondpompt, dan kan dat vocht achter de longen gaan zitten en ook een benauwd gevoel geven.

Ik wil niet zeggen dat cardiologisch onderzoek zinloos is, maar ik zie wel het nut om de oorzaak van de klachten eerst ergens anders te zoeken, omdat dat een logische link is.

Die link is juist wel heel logisch. Benauwdheid is een van de belangrijkste signalen van hartproblemen. Lees verder hier: http://www.hartwijzer.nl/Kortademigheid.php
En lees dan vooral ook het stukje over nachtelijke benauwdheid.

Citaat:
Ik denk niet dat het zin heeft iedereen met een pijntje op de borst of een beetje benauwdheid cardiologisch te onderzoeken. Daarin moeten afwegingen gemaakt worden.

Klopt. TS schrijft dat er een verdikte hartspier in haar familie zit. En dat haar vader en zijn kinderen destijds zijn uitgenodigd voor verder onderzoek. Een ander woord voor verdikte hartspier is Hypertrofische cardiomyopathie (hypertrofisch = verdikt en myocardium = hartspier). HCM is een erfelijke aandoening, autosomaal dominant, wat betekent dat het in 50 % van de gevallen overerft. (Bron: http://www.cardiogenetica.nl/index.php?page=17).
Effe een rekensom: De oom van TS is overleden aan een verdikte hartspier (HCM) en dat was erfelijk. Dat is wat TS schrijft. Laten we aannemen dat dat verhaal klopt. Haar oom heeft het gen dus zeer waarschijnlijk van zijn vader of moeder gekregen, de opa of oma van TS. Een van beiden moet het dan gehad hebben. Dat maakt de kans dat haar vader het gen ook heeft gekregen 50%. Dat maakt de kans dat haar vader het gen heeft én dat zij het gen vervolgens van haar vader heeft gekregen 50% van 50%. Dat is 25% ofwel 1 op 4.
Dat betekent niet dat ze nu een verdikte hartspier heeft. Want als ze het gen heeft wil dat helemaal niet zeggen dat je die verdikte hartspier nu hebt. Dan kan ook later in haar leven gebeuren. Of soms helemaal niet. En als ze een verdikte hartspier heeft wil dat ook niet zeggen dat haar benauwdheidsklachten daarvan komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.
Maar als iemand, met een kans van 1 op 4 op dat gen, 's nachts plots benauwd is, dan valt haar verzoek in mijn ogen niet onder "iedereen met een pijntje op de borst cardiologisch laten onderzoeken." Dan moet je dat heel serieus nemen. Zelfs al was ze een hypochonder die de deur van de huisarts platloopt. Ook hypochonders kunnen immers ernstige gezondheidsproblemen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:07

Shadow0 schreef:
Rocamor schreef:

Dat denk ik dus ook. Daarbij: als de oorzaak psychisch is, zal het ook niet echt helpen als je je zorgen maakt over je hart.

Kijk, het wordt een ander verhaal als jij of ik morgen opeens verschrikkelijk bang zijn dat we een hartaandoening hebben, terwijl dat volkomen uit de lucht gegrepen is. Dan snap ik dat de huisarts zegt: "ga maar naar een psycholoog." Want what's next? Wie zegt dat ik na een geruststellend onderzoek van de cardioloog niet opeens bang wordt dat ik een hersentumor heb, of darmkanker, of een longembolie? Als ik zonder duidelijke reden denk dat ik ziek ben, dan heb ik een probleem op te lossen dat tussen mijn oren zit.

Maar in het geval van TS zijn de zorgen helemaal niet uit de lucht gegrepen. Er zit een vervelende hartziekte in haar familie. En ik denk dat velen van ons het letterlijk en figuurlijk benauwd zouden krijgen als we zouden horen dat er zoiets in de familie zit. Vandaar dat ik me afvraag: waarom in dit geval eerst uitzoeken of het psychisch is? Ik snap dat echt niet. (Ik denk trouwens dat er ook geen psycholoog te vinden is die zich daar aan waagt hoor. Als het verkeerd uitpakt heb je al snel een tuchtzaak aan je broek.)

En uitsluiten dat het psychisch is kan ook helemaal niet. Een cardioloog kan een hart bekijken, metingen verrichten en zo heel trefzeker een diagnose stellen. Maar geen psycholoog zal je ooit kunnen zeggen: "ik weet het voor 100% zeker, wat jij hebt is psychisch en het ligt niet aan je hart!"

Ik kan me overigens wel indenken dat er andere overwegingen zijn om het niet te laten onderzoeken (bijvoorbeeld die hypotheek die je niet af kunt sluiten, de relatie met je ouders etc. ). En dat, als je er om die redenen voor kiest het verder niet uit te zoeken, je misschien wel hulp nodig hebt om met eventuele angst en stress om te gaan. Dat lijkt me wel erg logisch. Maar da's wat anders natuurlijk.

Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:08

safina schreef:
mirriezz schreef:

Die link is juist wel heel logisch. Benauwdheid is een van de belangrijkste signalen van hartproblemen. Lees verder hier: http://www.hartwijzer.nl/Kortademigheid.php
En lees dan vooral ook het stukje over nachtelijke benauwdheid.

Citaat:

Klopt. TS schrijft dat er een verdikte hartspier in haar familie zit. En dat haar vader en zijn kinderen destijds zijn uitgenodigd voor verder onderzoek. Een ander woord voor verdikte hartspier is Hypertrofische cardiomyopathie (hypertrofisch = verdikt en myocardium = hartspier). HCM is een erfelijke aandoening, autosomaal dominant, wat betekent dat het in 50 % van de gevallen overerft. (Bron: http://www.cardiogenetica.nl/index.php?page=17).
Effe een rekensom: De oom van TS is overleden aan een verdikte hartspier (HCM) en dat was erfelijk. Dat is wat TS schrijft. Laten we aannemen dat dat verhaal klopt. Haar oom heeft het gen dus zeer waarschijnlijk van zijn vader of moeder gekregen, de opa of oma van TS. Een van beiden moet het dan gehad hebben. Dat maakt de kans dat haar vader het gen ook heeft gekregen 50%. Dat maakt de kans dat haar vader het gen heeft én dat zij het gen vervolgens van haar vader heeft gekregen 50% van 50%. Dat is 25% ofwel 1 op 4.
Dat betekent niet dat ze nu een verdikte hartspier heeft. Want als ze het gen heeft wil dat helemaal niet zeggen dat je die verdikte hartspier nu hebt. Dan kan ook later in haar leven gebeuren. Of soms helemaal niet. En als ze een verdikte hartspier heeft wil dat ook niet zeggen dat haar benauwdheidsklachten daarvan komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.
Maar als iemand, met een kans van 1 op 4 op dat gen, 's nachts plots benauwd is, dan valt haar verzoek in mijn ogen niet onder "iedereen met een pijntje op de borst cardiologisch laten onderzoeken." Dan moet je dat heel serieus nemen. Zelfs al was ze een hypochonder die de deur van de huisarts platloopt. Ook hypochonders kunnen immers ernstige gezondheidsproblemen hebben.

die statitische berekening klopt niet, grijnss en ik was bagger in het vak statistiek..

alleen al dat als je een kans van 50% hebt, dan is de kans dat je broer het ook heeft (zoals oom en vader) geen 50%.

immers je hebt de volgende uitkomsten
- beide kinderen erven het niet
- broer a wel, broer b niet
- broer a niet, broer b wel
- beide broers erven het..

per kind is het inderdaad 50%, maar als de ene het heeft, is de kans dat de ander het ook heeft slechts 25% volgens statistiek..

van die 25% is er dan dus weer 50% kans dat een kind van die ouder het gen erft. Waarbij er in het geval van TS in ieder geval een broertje is.. dus opnieuw de uitkomsten van hierboven van toepassing (zolang het van niemand bekend is, is de kans 50%, zodra bij een van beide de uitkomst bekend is veranderen de kansen).
etc

kansberekening is een kunst, die ik helaas onvoldoende beschik om een goed antwoord op kansberekeningen te geven, maar zo'n klein stukje gaat nog wel zonder het toepassen van formules.

Daarnaast moet je dan ook nog meenemen de kansen dat de klachten niet van de verdikte hartspier komen, maar van stress/hyperventilatie en de kans dat een verdikte hartspier zich op jonge leeftijd manifesteert.. Dit maakt de kans dat haar huidige klachten direct verwijzen naar het hebben van een verdikte hartspier op dit moment erg klein.. Desalnietemin is de kans vele malen groter dan bij iemand zonder verdikte hartspier in de familie dus doet TS er goed aan om naar de huisarts te gaan..

ik vind alleen dat we een beetje op moeten letten dat je iemand niet bang praat.. immers als het wel haar hart is, zal het haar geen goed doen om zich op te winden over of ze wel of niet op dit moment serieuze problemen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:19

Bij ons bij de huisarts vragen ze het altijd zelfs aan de telefoon. Als mijn eigen huisarts niet beschikbaar is en er is alleen een co-assistent die me kan helpen op dat moment geven ze dat netjes aan en vragen ze of ik daar problemen mee heb. Heb ik vaak niet, een co-assistent die zelf spreekuur mag draaien zal in de laatste jaren van zijn/haar coschappen zitten en dus wat mij betreft ook wel voldoende verstand van zaken hebben. Als ik niet 'tevreden' ben met de uitkomst bel ik de dag erna nog even terug om te sparren met mijn eigen huisarts over wat er aan de hand is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:46

elenaMMM, 25% klopt prima hoor, als het gaat om de kans op het gemuteerde gen.

(Enne, zelfs al zou het 12,5% zijn... da's veel. We roepen vrouwen op voor bevolkingsonderzoek voor kansen die veel, veel kleiner zijn dan dat.)

Bovendien is het belangrijk om naar het vervolg te kijken. Het hebben van hyperventilatie sluit hartproblemen niet uit. Maar hartproblemen niet behandelen kan wal grote gevolgen geven. Mensen gaan daaraan dood. Het is dus niet zo'n goede optie om te zeggen 'weet je wat, we proberen eerst wat ademhalingsoefeningen en als je binnen een jaar een hartaanval krijgt dan gaan we alsnog je hart behandelen.'
Terwijl omgekeerd geen enkel probleem is: 'we kijken eerst naar je hart, en als het dat niet is, dan gaan we verder met ademhalingsoefeningen.'

Sommige missers zijn veel erger dan andere. Je wilt de verhouding tussen zinloze onderzoeken en dode patienten niet 1:1 hebben. Je hebt liever een patient die je naar huis stuurt met de mededeling 'niets aan de hand' dan een dode patient.

En hoewel ik best snap dat je niet jaarlijks iedereen aan een hartfilmpje kan of moet hangen, is er met een kans van 25% (of hoe hoog jij het wel wilt geloven) wel een behoorlijke aanleiding voor.

Maar juist de aanname dat alles bij jonge vrouwen wel psychisch zal zijn is gevaarlijk en leidt tot het te vaak niet onderkennen van allerlei behandelbare klachten. Inclusief hartproblemen trouwens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:55

Shadow0 schreef:
elenaMMM, 25% klopt prima hoor, als het gaat om de kans op het gemuteerde gen.

(Enne, zelfs al zou het 12,5% zijn... da's veel. We roepen vrouwen op voor bevolkingsonderzoek voor kansen die veel, veel kleiner zijn dan dat.)

Bovendien is het belangrijk om naar het vervolg te kijken. Het hebben van hyperventilatie sluit hartproblemen niet uit. Maar hartproblemen niet behandelen kan wal grote gevolgen geven. Mensen gaan daaraan dood. Het is dus niet zo'n goede optie om te zeggen 'weet je wat, we proberen eerst wat ademhalingsoefeningen en als je binnen een jaar een hartaanval krijgt dan gaan we alsnog je hart behandelen.'
Terwijl omgekeerd geen enkel probleem is: 'we kijken eerst naar je hart, en als het dat niet is, dan gaan we verder met ademhalingsoefeningen.'

Sommige missers zijn veel erger dan andere. Je wilt de verhouding tussen zinloze onderzoeken en dode patienten niet 1:1 hebben. Je hebt liever een patient die je naar huis stuurt met de mededeling 'niets aan de hand' dan een dode patient.

En hoewel ik best snap dat je niet jaarlijks iedereen aan een hartfilmpje kan of moet hangen, is er met een kans van 25% (of hoe hoog jij het wel wilt geloven) wel een behoorlijke aanleiding voor.

Maar juist de aanname dat alles bij jonge vrouwen wel psychisch zal zijn is gevaarlijk en leidt tot het te vaak niet onderkennen van allerlei behandelbare klachten. Inclusief hartproblemen trouwens.

absoluut, maar de kans is volgens mij ook geen 12.5 procent zomaar, maar ik ben te slecht in statistieken om daar verder in te duiken..

En daarom zeg ik ook dat ze zeker het verder uit moet laten zoeken.. maar om met niet kloppende cijfers eigenlijk TS nog meer schrik aan te jagen (met een verleden van hyperventilatie en stress + een mogelijke hartkwaal).. dan kun je toch beter de cijvers maar achterwege laten, of zeker zijn dat ze werkelijk zo hoog zijn ;)..

ik zeg nergens dat het waarschijnlijk psychisch is, maar dat je het beter van de positieve insteek kunt bekijken, tot je zekerheid hebt dat je wel de pechvogel bent.. Dat is ook beter voor je hart als je daadwerkelijk die pechvogel bent..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:12

De TS heeft volgens mij meer aan correcte antwoorden dan aan sociaalwenselijke antwoorden. En het verhaal van Safina is gewoon helemaal correct. Jij keurt haar statistiek (op een niet zo sympathieke wijze) in twijfel, maar ten onrechte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:29

elenaMM77 schreef:
die statitische berekening klopt niet, grijnss en ik was bagger in het vak statistiek..

alleen al dat als je een kans van 50% hebt, dan is de kans dat je broer het ook heeft (zoals oom en vader) geen 50%.

immers je hebt de volgende uitkomsten
- beide kinderen erven het niet
- broer a wel, broer b niet
- broer a niet, broer b wel
- beide broers erven het..

per kind is het inderdaad 50%, maar als de ene het heeft, is de kans dat de ander het ook heeft slechts 25% volgens statistiek..

van die 25% is er dan dus weer 50% kans dat een kind van die ouder het gen erft. Waarbij er in het geval van TS in ieder geval een broertje is.. dus opnieuw de uitkomsten van hierboven van toepassing (zolang het van niemand bekend is, is de kans 50%, zodra bij een van beide de uitkomst bekend is veranderen de kansen).
etc

kansberekening is een kunst, die ik helaas onvoldoende beschik om een goed antwoord op kansberekeningen te geven, maar zo'n klein stukje gaat nog wel zonder het toepassen van formules.

Mijn berekening klopt wel en die van jou niet. (En nee, dat vind ik niet grappig. Ik had liever dat de jouwe klopte) Kansen hebben geen geheugen. Bij ieder nieuw kind is de kans op overerving opnieuw 50%.

Vergelijk het met twee knikkers, een rode en een blauwe. Stel dat je met je ogen dicht een knikker pakt en hij blijkt blauw. Je legt hem daarna weer terug. Dan doe je je ogen weer dicht en pak je opnieuw een knikker. Hoe groot is dan de kans dat het een blauwe is? Die is net zo groot als bij de eerste keer. Er liggen immers weer 1 rode en 1 blauwe knikker en ik heb weer 50% kans om een blauwe te pakken.

Zo is het met genen ook. Een ouder heeft twee genen (knikkers dus). Een goede (blauwe) en een slechte (rode). Als die ouder een kind verwekt kan hij de blauwe of de rode meegeven. De kans op een rode is 50% en de kans op een blauwe is 50%. Als het volgende kind verwekt wordt, gaan de knikkers weer terug in de pot. Dan beginnen we weer bij het begin. En dan is de kans op een rode weer even groot als op een blauwe: 50/50.

Mocht mijn uitleg niet beklijven: Huntington vererft ook autosomaal dominant. En dit schrijft de hersenstichting erover:
"Het is een autosomaal dominante erfelijke aandoening: dit betekent dat ieder kind van een ouder met de ziekte van Huntington een kans van 50% heeft op het krijgen van de ziekte. Wanneer een grootouder de ziekte heeft en van de ouders is het nog niet bekend, dan is de kans voor het kleinkind 25%. Als blijkt dat de ouders de ziekte niet onder de leden hebben, dan krijgen de kleinkinderen de aandoening ook niet."

https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... huntington

Citaat:
ik vind alleen dat we een beetje op moeten letten dat je iemand niet bang praat.. immers als het wel haar hart is, zal het haar geen goed doen om zich op te winden over of ze wel of niet op dit moment serieuze problemen heeft.

Dat ben ik met je eens. Ik heb best even zitten tobben voordat ik die berekening online zette. En ik heb er bewust alle mitsen en maren bij gezet (dat er een kans is dat je gen hebt wil niet zeggen dat je nu een verdikte hartspier hebt. En als je een verdikte hartspier hebt wil dat niet zeggen dat je klachten daardoor komen etc etc). Maar eigenlijk vind ik het ook niet de manier, via een forum. Dat moet een arts doen.
Maar ik vind anderzijds dat er hier erg luchtig over gedaan wordt. En ik vraag me af hoe mensen ertoe komen om hier op te schrijven "de kans dat het met je hart te maken heeft is vrij klein". Dat komt toch ergens vanuit hun onderbuik en niet vanuit wat ze erover weten? Ik zou het erg vinden als TS gaat varen op dat soort adviezen en niet de stap zet om er alsnog met een arts over te praten of zich uit het veld laat slaan door weerstand bij haar huisarts. Dus ik wilde daarin graag wat tegenwicht bieden.
Als ik ooit zoiets zou meemaken, dan hoop ik dat mensen mijn zorgen niet ongefundeerd onder het tapijt schuiven. En als iemand denkt dat het iets ernstigs kan zijn, dan hoop ik dat ze me dat eerlijk zeggen. Ook al word ik er een beetje bang van. Maar ik zou anderzijds ook niet willen dat iemand het overdrijft en erger maakt dan het is. En dat is dat ik geprobeerd heb te doen: eerlijk zijn, maar niet overdrijven.

Trouwens: als TS die richtlijn leest, of informatiefolders over dat onderwerp, dan weet ze het ook.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:35

ElenaMM77 vergeet dat kansen geen geheugen hebben :+
Als het ene kind het zieke gen erft wil het niet zeggen dat het volgende kind gezond is. Per kind is er 50% kans op de aandoening, ongeacht wat de andere kinderen hebben. De kans dat van vier kinderen alle vier de kinderen gezond/aangedaan zijn is wel klein, maar ook dat komt voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:40

Idd. In mijn moeders kant komt reuma en diabetes voor. Mijn oom heeft diabetes type1 en geen reuma. Mijn moeder heeft zwaar reuma en geen diabetes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:41

gomir schreef:
ElenaMM77 vergeet dat kansen geen geheugen hebben :+
Als het ene kind het zieke gen erft wil het niet zeggen dat het volgende kind gezond is. Per kind is er 50% kans op de aandoening, ongeacht wat de andere kinderen hebben. De kans dat van vier kinderen alle vier de kinderen gezond/aangedaan zijn is wel klein, maar ook dat komt voor.

zo werkt kansberekening niet gomir.

de mogelijke uitkomsten van een ouder die dit geen heeft is met twee kinderen is:
- nee, nee
- ja, ja
- nee, ja
- ja, nee..

daarmee is kan het dus prima dat je twee kinderen hebt die lijden aan een verdikte hartspier, maar de kans dat je 2 kinderen hebt die lijden aan de aandoening is 2x zo klein als dat je 1 kind hebt die lijdt aan de ziekte.. omdat de oom van ts de ziekte had, is de kans dat de vader van TS het ook heeft, slechts 25%. Hij heeft op zich 50% kans om het te erven.. maar de kans op 2x badluck is kleiner dan een ja en een nee.

kansen hebben geen geheugen..

maar hoe groot is de kans dat je 100x keer op rij een 6 gooit met een dobbelsteen waar niet mee is geknoeid.. Die kans is niet 1:6.

als je 10 kinderen krijgt als lijder aan een verdikte hartspier is de kans zeer klein dat ze alle tien lijden aan een verdikte hartspier, zeker geen 50 procent kans dat ze het allemaal hebben.. ieder kind op zich staand heeft echter wel 50 % kans om het van zijn ouders te erven.. de kans echter dat ze het allemaal hebben is volgens mij: 1/2 x 1/2x 1/2x 1/2 etc.

---------

volgens jouw manier van rekenen zouden 2 kinderen samen ook gewoon 50% kans hebben dat ze allemaal eraan lijden, terwijl je eigenlijk daarna zelf ook aangeeft dat die kans klein is als het er meer zijn.. dat eerste is incorrect, het tweede is correct, de kans dat iedereen het heeft neemt af met het aantal kinderen.. bij het eerste kind is die kans 50% dat het hele 'nageslacht' eraan lijdt, bij twee kinderen is de kans nog 25% dat het hele nageslacht eraan lijdt..

maar goed, zoals gezegd, mijn statistiek was een mager 6 je op het HBO.. dus verder dan de eerste generatie en de absoluut max, ga ik niet mijn vingers branden aan statistiek. en het is natuurlijk ook geen statistiek les..

mij gaat het erom dat je iemand met een mogelijke hartaandoening buiten adviseren om het echt uit te laten zoeken, niet extra schrik hoeft aan te jagen, immers als ze eraan lijdt, is dat alleen maar negatief voor haar gezondheid.. En als men dan toch cijfers wil gebruiken, dan liever geen foutieve kansberekening waardoor TS helemaal het gevoel kan krijgen dat ze een tikkende tijdbom kan zijn..

beter van het beste uitgaan, en dat wordt lastig als je met hoge (niet correcte) kansen aan komt zetten.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-07-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:46

Tja... maar als je denkt dat je misschien ziek bent heb je altijd het gevoel dat het minstens 50% is... namelijk WEL of NIET.... kansberekening is mooi voor de professionals maar zo voelen patienten het niet... Als je ongerust bent en iemand zegt de kans is zeer klein... dan horen ze alleen "Ik kan het dus WEL hebben" Maar goed dat is weer iets heel anders... mooi dat de huisarts van TS gewoon terug gaat bellen. Succes ermee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:49

Ik weet dondersgoed hoe kansberekening werkt Elena en ik heb ook nog eens de nodige ervaring met erfelijkheidsonderzoek en voorlichting hierover aan patienten. Je bent zelf degene die het niet begrijpt...

De kans dat een kind de aandoening heeft is altijd 50%. De kans dat een tweede kind de aandoening heeft is niet afhankelijk van het wel of niet ziek zijn van het eerste kind, maar is ook 50%.
De kans dat beide kinderen ziek zijn is 50% x 50% is 25%. Maar als de eerste twee kinderen de aandoening hebben heeft het derde kind nog steeds een kans van 50% om ziek te zijn. De kans dat een gezin drie aangedane kinderen heeft is 12,5% (50% x 50% x 50%).
Maar de kans dat een individu ziek is blijft (voor een autosomaal dominante aandoening) altijd 50%, ongeacht wat broers of zussen hebben...Safina legt het met de knikkers heel duidelijk uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:53

Evelijn schreef:
Tja... maar als je denkt dat je misschien ziek bent heb je altijd het gevoel dat het minstens 50% is... namelijk WEL of NIET.... kansberekening is mooi voor de professionals maar zo voelen patienten het niet... Als je ongerust bent en iemand zegt de kans is zeer klein... dan horen ze alleen "Ik kan het dus WEL hebben" Maar goed dat is weer iets heel anders... mooi dat de huisarts van TS gewoon terug gaat bellen. Succes ermee.

jep.. maar als iemand verteld dat je 50% kans hebt om iets te hebben, maak je je toch een stuk ongeruster dan als iemand je verteld dat er een kans is dat je het hebt, al is de kans groter dat je huidige klachten van iets anders afkomstig zijn..

50% klinkt als een doodsvonnis.. een kans, is aanleiding om het verder uit te zoeken en licht nerveus te zijn of je het mogelijk niet hebt.

daarom moet je ook niet met procenten gaan gooien als je niet absoluut zeker bent dat die hoge cijfers ook correct zijn.. en dat waren ze niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:13

gomir schreef:
Ik weet dondersgoed hoe kansberekening werkt Elena en ik heb ook nog eens de nodige ervaring met erfelijkheidsonderzoek en voorlichting hierover aan patienten. Je bent zelf degene die het niet begrijpt...

De kans dat een kind de aandoening heeft is altijd 50%. De kans dat een tweede kind de aandoening heeft is niet afhankelijk van het wel of niet ziek zijn van het eerste kind, maar is ook 50%.
De kans dat beide kinderen ziek zijn is 50% x 50% is 25%. Maar als de eerste twee kinderen de aandoening hebben heeft het derde kind nog steeds een kans van 50% om ziek te zijn. De kans dat een gezin drie aangedane kinderen heeft is 12,5% (50% x 50% x 50%).
Maar de kans dat een individu ziek is blijft (voor een autosomaal dominante aandoening) altijd 50%, ongeacht wat broers of zussen hebben...Safina legt het met de knikkers heel duidelijk uit.

dat klopt ook..

maar we hebben het hier over een oom die de aandoening al heeft.. uitgaande dat er twee kinderen in het spel zijn.. is de kans dus 25% dat de vader het ook heeft. de kans van de vader zelf is inderdaad een ja of een nee, dus 50 procent.

ook ik heb ervaring met erfelijkheidsonderzoek en studie overigens, plus ik zit in exact dezelfde situatie als TS, maar dan met een tante (die overleden is), plus haar zoon die tevens deze aandoening heeft.. Van mijn opa bestaat alleen het vermoeden, mijn vader is er zeer zeker niet aan overleden, echter had wel issues met hart en bloedvaten, echter onbekend of hij een verdikte hartspier had, of de genmutatie en dit is ook niet meer te achterhalen (is lang geleden al overleden op relatief jonge leeftijd). Als ik 25% kans zou hebben gehad, had ik al 10x aangeklopt om het na te laten kijken, omdat dat gewoon veel te groot is (plus er bij mij nog een berg aandoeningen ligt waar ik eventueel erfelijk mee belast kan zijn.. Een potentiele killer met zo'n hoog percentage zit ik niet als extraatje op te wachten). Wel zal ik bij vage klachten gelijk bij de huisarts zitten (net als TS) en melding maken van het feit om het nader te laten uitzoeken.. in mijn geval zou ik dat ten alle tijden kunnen omdat ik sowieso in aanmerking kom voor onderzoek indien gewenst.

in ons geval is er sprake van erfelijke HCM..

Echter, HCM is niet in alle gevallen erfelijk. er zijn ook niet erfelijke oorzaken van HCM (zoals lang bestaande verhoogde bloeddruk of topsport beoefening.. al is de kans dat het een erfelijke kwestie is weer groter).

maar goed ik stap er denk ik maar uit.. want men ziet liever schrikberichten dan proberen om TS op een positieve manier te ondersteunen ipv bang te maken.

TS, ik wens je veel sterkte en wijsheid.. en zal met een scheef oog kijken hoe je onderzoeken gaan, puur uit interesse zodat ik weet wat mij te wachten staat mocht ik daar ooit voor kiezen.. maar reageren zal ik niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:45

Elena, je haalt afhankelijke en onafhankelijke kansen door elkaar. Dit moet je zelfs nog kunnen snappen als je HAVO Wiskunde A hebt. Ik heb het je geprobeerd uit te leggen, Gomir heeft het geprobeerd, ik heb je de info van de hersenstichting laten zien.... En ik ga niet het hele topic vullen met uitleg over kansrekenen. Dus ik haak hier af. Sorry.

Ik kan me trouwens verdomd goed voorstellen dat 25% je in de oren klinkt als veel. En dat dat een heel naar idee is. Ik zou zeggen: bel het erfocentrum van het ziekenhuis en check het eens na. Het gaat tenslotte om jouw gezondheid en dan kan je maar beter goed geïnformeerd zijn. Ik hoef echt niet te horen dat ik gelijk heb, want dat zal me een worst wezen. Wat ik veel belangrijker vind is dat jij weet hoe het werkelijk zit. En niet van verkeerde aannames uitgaat. Vooral omdat je schrijft dat je al 10 keer zou hebben aangeklopt om het na te laten kijken als jouw kans 25% is.

Verder: TS geeft aan dat het in haar situatie een erfelijke vorm van HCM betreft. Dat lijkt me dan verder niet ter discussie staan.