Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

xEmily schreef:En waarom niet gewoon eten waar je zin in hebt, geen restricties, gewoon naar je lichaam luisteren?
Met mijn eetstoornis die nu niet meer zo actief is, waarin ik in de laatste periode eetbuien heb gekend, heb ik een ding geleerd:
Die eetbuien kwamen JUIST omdat ik mezelf restricties oplag. Ik móést gezond eten, ook al had ik zin in een boterham met chocopasta oid. Pas toen ik naar mijn lichaam ging luisteren, en ik dus ook gewoon ongezonde dingen at, gingen die eetbuien weg.
Dus ja, ik eet troep. Maar mijn lichaam functioneert beter dan ooit, ik kan er op vertrouwen (al denken mijn hersens soms van niet, lol) en ... tja. Het leven is toch ook veel leuker als je gewoon dat taartje mee-eet, of mee-eet met die friet ipv zelf je kouwe sla mee te nemen, om in te haken op een berichtje uit dit topic ...
Anyway, ik raad iedereen dus aan om gewoon te eten waar je zin in hebt en te vertrouwen op je lichaam
Ik weet dat dit niet voor iedereen is weggelegd (ivm ziektes oid), maar ik denk toch dat mensen het eten wat meer los moeten laten. Soms zie ik reacties en dan vraag ik me echt af of ze in het dagelijks leven nog kunnen functioneren omdat ze zo in de ban zijn van gezond eten.
(beetje krom verwoord, kan niet op de woorden komen, maar hopelijk snappen jullie de essentie)

Vooral bijvoorbeeld net de laatste twee handjes chips, of de laatste 20 maltesers. Het kan er eigenlijk niet meer bij, maar het is zooooo zonde om het terug in de kast te zetten 

Citaat:Mwah, is het obsessief of is het bewuste keuzes maken?
Winged schreef:Janneke2 schreef:Volgensde vraag: wat IS gezond?
Hamburgers zijn een vervuilend soort voedsel, maar het bevat wel eiwit en een salade (...afhankelijk van...) niet.
Die eiwitten op zich heb je keihard nodig.
Voorgemaakte hamburger uit pakje óf een hamburger van zelfgebakken brood (of volkorenbolletje), met een blaadje sla, komkommer, tomaat... En mager rundvlees?

Claudia1993_ schreef:Heel herkenbaar.
Ik voel me niet slecht als ik ongezonde dingen eet,
maar ik wil graag wat afvallen dus dan baal ik een beetje van mezelf dat ik aan die drang toegegeven heb.
(heb absoluut geen overgewicht overigens)
... voor het fruitgehalte
hwn schreef:Claudia1993_ schreef:Heel herkenbaar.
Ik voel me niet slecht als ik ongezonde dingen eet,
maar ik wil graag wat afvallen dus dan baal ik een beetje van mezelf dat ik aan die drang toegegeven heb.
(heb absoluut geen overgewicht overigens)
Waarom wil je afvallen als je absoluut geen overgewicht hebt? Geniet van het leven zou ik zeggen!
En algemeen: idd is heel die voedselhetze soms wat overroepen. Neef van mijn moeder kreeg op zijn 40ste diagnose diabetes, iedere dag spuiten, perfect op zijn voeding letten, nooit zondigen. Paar maand voor zijn pensioen is ie gestorven aan leverkanker. Whatever will be, will be.