Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:42

Ohw god.
Ik zou heeeeel graag die vreet buien van jullie willen hebben.
Of het nou met stres is of niet.

Ik ben eerder geneigd een grote fles cola te pakken en dat op te zuipen snoepen...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:48

En waarom niet gewoon eten waar je zin in hebt, geen restricties, gewoon naar je lichaam luisteren?
Met mijn eetstoornis die nu niet meer zo actief is, waarin ik in de laatste periode eetbuien heb gekend, heb ik een ding geleerd:

Die eetbuien kwamen JUIST omdat ik mezelf restricties oplag. Ik móést gezond eten, ook al had ik zin in een boterham met chocopasta oid. Pas toen ik naar mijn lichaam ging luisteren, en ik dus ook gewoon ongezonde dingen at, gingen die eetbuien weg.

Dus ja, ik eet troep. Maar mijn lichaam functioneert beter dan ooit, ik kan er op vertrouwen (al denken mijn hersens soms van niet, lol) en ... tja. Het leven is toch ook veel leuker als je gewoon dat taartje mee-eet, of mee-eet met die friet ipv zelf je kouwe sla mee te nemen, om in te haken op een berichtje uit dit topic ...

Anyway, ik raad iedereen dus aan om gewoon te eten waar je zin in hebt en te vertrouwen op je lichaam :j
Ik weet dat dit niet voor iedereen is weggelegd (ivm ziektes oid), maar ik denk toch dat mensen het eten wat meer los moeten laten. Soms zie ik reacties en dan vraag ik me echt af of ze in het dagelijks leven nog kunnen functioneren omdat ze zo in de ban zijn van gezond eten.

(beetje krom verwoord, kan niet op de woorden komen, maar hopelijk snappen jullie de essentie)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:49

Kuggur schreef:
Ik denk dat mensen zich meteen een stuk beter zouden voelen als ze niet zo obsessief om zouden gaan met hun eetgewoonten....

Jij snapt het! Precies hoe ik erover denk.

Ik heb er gewoon niks meer aan toe te voegen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:49

Ik at een tijd ook heel veel slecht eten, maar dat kwam vooral omdat ik toen erg weinig dronk. Nu drink ik 2,5 liter water op een dag en verder zelden wat anders en op de een of andere manier heb ik nu veel minder vaak trek in tussendoortjes.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:51

xEmily schreef:
En waarom niet gewoon eten waar je zin in hebt, geen restricties, gewoon naar je lichaam luisteren?
Met mijn eetstoornis die nu niet meer zo actief is, waarin ik in de laatste periode eetbuien heb gekend, heb ik een ding geleerd:

Die eetbuien kwamen JUIST omdat ik mezelf restricties oplag. Ik móést gezond eten, ook al had ik zin in een boterham met chocopasta oid. Pas toen ik naar mijn lichaam ging luisteren, en ik dus ook gewoon ongezonde dingen at, gingen die eetbuien weg.

Dus ja, ik eet troep. Maar mijn lichaam functioneert beter dan ooit, ik kan er op vertrouwen (al denken mijn hersens soms van niet, lol) en ... tja. Het leven is toch ook veel leuker als je gewoon dat taartje mee-eet, of mee-eet met die friet ipv zelf je kouwe sla mee te nemen, om in te haken op een berichtje uit dit topic ...

Anyway, ik raad iedereen dus aan om gewoon te eten waar je zin in hebt en te vertrouwen op je lichaam :j
Ik weet dat dit niet voor iedereen is weggelegd (ivm ziektes oid), maar ik denk toch dat mensen het eten wat meer los moeten laten. Soms zie ik reacties en dan vraag ik me echt af of ze in het dagelijks leven nog kunnen functioneren omdat ze zo in de ban zijn van gezond eten.

(beetje krom verwoord, kan niet op de woorden komen, maar hopelijk snappen jullie de essentie)

Ik kan je op alle fronten de hand schudden. Ik moest wel lachen want:
ja, ik maak me er ook niet meer zo druk om en
ja, ik heb ook vreetbuien gehad. Maar ik eet nu wat mijn lichaam vraagt en ik voel me beter dan ooit! Geen JOJO-effect, maar een continue energie-level waar ik gewoon actief mee kan functioneren. Perfecte balans.

Mensen vragen of ik aan de lijn heb gedaan, maar nee: ik EET.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 22-07-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:05

Heel herkenbaar.
Ik voel me niet slecht als ik ongezonde dingen eet,
maar ik wil graag wat afvallen dus dan baal ik een beetje van mezelf dat ik aan die drang toegegeven heb.
(heb absoluut geen overgewicht overigens)
Mijn vriend en zijn ouders eten heel ongezond (veel taart, cake, ijs, etc) en dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten,
maar de laatste tijd probeer ik gewoon nee er tegen te zeggen,
alleen soms is dat zo moeilijk als je er wel trek in hebt maar weet dat het gewoon niet goed voor je is.

Toch wil ik het mezelf ook niet helemaal verbieden om af en toe wat ongezonde dingen naar binnen
te werken want het is gewoon erg lekker. :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:10

Mwah, is het obsessief of is het bewuste keuzes maken?

Even: eten is vooral heel leuk en lekker. Een stuk gezelligheid en de kans om te kijken wat bepaalde voeding met het lijf en gezondheid doet :)

Ik lees heel veel 'ik voel me schuldig, ik voel mij slecht nadat ik heb toegegeven aan....'
Het is niet zo dat je helemaal niks lekkers mag. Dat je dat ene gebakje op die verjaardag niet 'mag' omdat.... Of die ene keer naar de snackbar in de maand want 'oh jee.... Helemaal niet gezond!'
Als jij 80% van de tijd gezond eet, dan mag je best eens een keer een zak chips opentrekken hoor. En ook wanneer je in die ene periode van de maand zit: Je mag dan echt wel even lief tegen jezelf zijn.

Ja, er zijn veel gezonde alternatieven... En ja, IK vind het leuk om te ontdekken waar mijn lijf het beste op functioneert. Ik vind het ook leuk om te spelen met calorieën, zolang het maar wel geoorloofd is en mijn lijf geen schade krijgt.
(NB: Ik drink bijvoorbeeld geen tot weinig koolzuurhoudende dranken omdat mijn tanden er absoluut niet tegenkunnen... Dus in dat geval ben ik al gedwongen om een alternatieve keuze te maken.)

xMyrth

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:24

Ik heb ook van die dagen dat ik alles kan eten wat los en vast zit, om vervolgens met buikpijn op de bank te gaan liggen :') Vooral bijvoorbeeld net de laatste twee handjes chips, of de laatste 20 maltesers. Het kan er eigenlijk niet meer bij, maar het is zooooo zonde om het terug in de kast te zetten :=

Op moment heb ik overigens last van de andere variant.
Ik krijg vrij weinig naar binnen op moment... Heb vandaag een plakje cake gehad en that's it :(
Ik wil best wat eten, maar ik heb nergens zin in. Zucht. Vrouwen...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:58

Citaat:
Mwah, is het obsessief of is het bewuste keuzes maken?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Niet iedereen die zich bewust met voeding en gezond eten bezig houdt is naar mijn idee obsessief. Verre van. Of is het gewoon makkelijk om je er daarom niet mee bezig hoeven te houden?
Ergens in doorschieten is in ieder geval niet goed, in welke zin dan ook.
Soms moet je dingen wellicht opnieuw leren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:05

Als je je meteen slecht voelt als je eens een keertje een zak chips eet, dan vind ik dat geen gezonde houding. Tuurlijk is het prima als je er voor kiest om gezond te eten. Maar je slecht voelen als je dat een keertje niet doet, is natuurlijk onzin. Het is gewoon niet slecht om een keer chocola/chips/suiker te eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:45

Ik denk vaak dat ik trek heb in lekkere dingen. Dan sta ik voor het schap in de supermarkt en dan hoef ik niet meer. Wel heb ik op een dag als vandaag knallende koppijn. Ben trouwens ook al 5 kilo kwijt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:01

Winged schreef:
Janneke2 schreef:
Volgensde vraag: wat IS gezond?

Hamburgers zijn een vervuilend soort voedsel, maar het bevat wel eiwit en een salade (...afhankelijk van...) niet.
Die eiwitten op zich heb je keihard nodig.

Voorgemaakte hamburger uit pakje óf een hamburger van zelfgebakken brood (of volkorenbolletje), met een blaadje sla, komkommer, tomaat... En mager rundvlees?

Het blijft eten waarbij bij de productie veel eiwitten verloren zijn gegaan en voor het milieu is het ook niet best - maar je hebt eiwit nodig.

(Om een kilo vlees-eiwit te produceren heb je zo 15 kilo eiwitten nodig die je als mens ook zelf had kunnen eten. Hopelijk gaat het over in NL verbouwde soya en niet uit de regenwouden.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:17

ik vind mezelf niet obsessief...ik snoep niet,eet geen voorbewerkt voedsel,veel rauw omdat ik dat lekker vind en drink geen frisdrank of vruchtensap,maar water.Ben dan veel minder moe dan wanneer ik wel troep eet.
Ben er ook niet echt mee bezig,vreetbuien heb ik niet,ook geen trek in chocolade of anders snoep.Als ik trek heb eet ik wat fruit of een stukje kaas.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:34

Het is instinctief om slecht te eten
Aangezien je vroeger best een laagje kon aanleggen als de tijd daar was wanneer het kon
Voor je het weet zat je zonder eten
Dus mensen craven vet en slecht
De voedsel industrie speelt er goed op in
Het kraken van chips op zich is al een stimulans om ze te eten
Bedenk je even dat ze precies de zelfde smaak zouden hebben maar dan slap, word toch een stuk minder aantrekkelijk
Verpakking kleur structuur alles heeft invloed

Helaas :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:04

Ik heb vanavond sinds een paar weken weer bitterballen gegeten waar ik al een tijdje trek in had :+

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:22

Omdat in al die lekkere ongezonde dingen suiker zit. En als er iets wel verslavend is voor je lichaam dan is het wel suiker. Uit testen is gebleken dat suiker dezelfde plek van je hersenen laat oplichten als cocaïne... :(:)
Niet zo raar dus dat je lichaam om al die lekkere dingen vraagt :n

Verder inderdaad niet zo panisch omgaan met voedsel en jezelf soms echt weleens wat gunnen :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:48

Wauw wat een reacties! :D
Fijn dat ik niet de enige ben haha!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:04

Claudia1993_ schreef:
Heel herkenbaar.
maar ik wil graag wat afvallen dus dan baal ik een beetje van mezelf dat ik aan die drang toegegeven heb.

Waarom wil je afvallen als je absoluut geen overgewicht hebt? Geniet van het leven zou ik zeggen!

En algemeen: idd is heel die voedselhetze soms wat overroepen. Neef van mijn moeder kreeg op zijn 40ste diagnose diabetes, iedere dag spuiten, perfect op zijn voeding letten, nooit zondigen. Paar maand voor zijn pensioen is ie gestorven aan leverkanker. Whatever will be, will be.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:13

Mmmm, winegums, chips ...

't Is bij mij gemakzucht. Bij La Place vind ik de salades heerlijk! En de geperste fruitsappen, of de verse broodjes met kip en salade.....jammie!
Ben gewoon te lui om het zelf allemaal te gaan maken... Daar slinger ik een diepvries zak aardappelschijfjes in de oven met een pot appelmoes :+ ... voor het fruitgehalte ;)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:17

hwn schreef:
Claudia1993_ schreef:
Heel herkenbaar.

Waarom wil je afvallen als je absoluut geen overgewicht hebt? Geniet van het leven zou ik zeggen!

En algemeen: idd is heel die voedselhetze soms wat overroepen. Neef van mijn moeder kreeg op zijn 40ste diagnose diabetes, iedere dag spuiten, perfect op zijn voeding letten, nooit zondigen. Paar maand voor zijn pensioen is ie gestorven aan leverkanker. Whatever will be, will be.

Nou ja, het is meer dat ik mijn buikje een beetje er af wil trainen.
De tijd dat ik alles kon eten zonder aan te komen is voorbij, dus een beetje opletten wat ik eet kan imo geen kwaad. :)
Neemt niet weg dat er geen dagen zijn waarop ik een hele zak chips achter elkaar op eet of een pak met koekjes. O:)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:19

Ik lust heel erg weinig groentes en fruit, terwijl ik graag wat gezonder wil eten! Ik ben best wat aangekomen de laatste paar maanden, gestopt met roken en sinds ik samenwoon ook veel ongezond eten en vooral snaaien.
Heeft iemand tips om toch wat gezonder te kunnen eten als je weinig groentes lust?
En dat het niet meteen al te duur moet worden?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:21

Ik ben de afgelopen tien dagen gaan detoxen. Drinkcapsulen ingenomen en suiker, vlees, koemelk, brood etc geweerd en minimaal drie liter water per dag. Dat heb ik gedaan omdat ik smiddags altijd een opgeblazen buik krijg met kramp en dit was na een paar dagen helemaal over! Bijkomstigheid is dat ik ook 2,5 kilo kwijt ben.
Maar dit weekend ga ik toch echt weer heerlijk genieten van wijn en lekkere hapjes, dat heb ik wel gemist! Y)(^)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:04

Je weet dat detoxen een fabel is en niet werkt? :Y)

Ik zou voor je krampen en opgeblazen gevoel eerder kijken wat er gebeurt als je geen melk meer neemt
Is niet een gekke reactie op zuivel

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:14

Inderdaad, detoxen is echt absolute onzin :+

@Ivy, groenten zijn doorgaans goedkoper dan snoep, vlees en andere ongezondere producten. Dus als het duurder wordt doe je iets niet goed :D

Als je groenten niet 'zo' lust, doe er dan olijfolie met peper en zout overheen, dat smaakt al heel anders. Bij bloemkool kan je een romige saus maken. Of je pureert de bloemkool en gebruikt hem als saus over bijvoorbeeld pasta(Lekker!).

Wat we ook vaak doen, aangezien mijn vriend vlees eet en weinig groenten, en ik vega(n) ben en heel veel groenten eet: een ovenschotel met onderaan geruld gehakt gemixt met sperzie boontjes, daar overheen een laag met aardappelpuree, en daar eventueel kaas overheen.

Zorg dat je alles goed kruid, je hebt ook speciale kruiden die je bijna overal overheen kan strooien. En oregano past ook bijna bij iedere groenten. Gewoon niet zuinig zijn met kruiden en niet meteen met een grote portie beginnen, bouw het op.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:17

Waarom is detoxen absolute onzin?