Wat is jouw hitteplan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:00

Ir111 schreef:
Klopt ook wel. En het is goed dat mensen bewust gemaakt worden van de risico's. Aan de andere kant, je hebt toch geen hitteplan nodig om te bedenken dat het misschien handig is om onder een parasol te gaan zitten als je niet tegen de warmte kan?

Door alle aandacht voor de warmte en de eventuele gevaren die dat met zich mee brengt kun je zo maar vergeten te genieten van deze bijzondere dagen.

Dat ben ik met je eens hoor, ik vind het ook wat overdone om het een term als 'nationaal hitteplan' aan te hangen/ Eerlijk gezegd had ik bij het woord 'hitteplan' eerder scenario's in mijn hoofd van een maximale hoeveelheid water die mensen mogen gebruiken e.d.
Maar ik vind het wel goed dat mensen attent worden gemaakt op de zorg over mensen en dieren die dit nodig hebben. Hoewel het inderdaad ook kan doorslaan natuurlijk, men moet niet angstig binnen blijven zitten omdat ze bang zijn bij aanraking met een zonnestraaltje levend te zullen verbranden.

Het waterfestijn op school was een groot succes en echt een heerlijke verfrissing. Het water was ijskoud dus de eerste plens die over je heen kwam was even tandjes op elkaar houden maar het warmde ook heel snel weer op.
Nog 2 halve dagen naar school en dan is het lekker vakantie en ik begin nu ook eindelijk het 'bijna vakantie'-gevoel te krijgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:00

Ik heb geen problemen met de hitte, ik neem sneller de fiets (elektrisch) dan de auto momenteel, op de hoogste snelheid een zalig briesje, 'k ga vanavond zelfs weer een km of 5 joggen met onze joggingclub (ondanks blauwe voet door lomp paard, maar ja, je bent verslaafd of je bent het niet).

Ben wel nog aan het twijfelen of ik zaterdag deelneem aan de loopwedstrijd, is gelukkig per ronde van 1300 m, dus geen tijdsdruk of competitiedrang, dus wss doe ik het wel.

Voor de paarden vond ik de vliegen en dazen wel zielig, dus heb ze zopas opgestald en ik laat ze vannacht weer buiten.

Doordat ik heel vaak buiten ben, verbrand ik - ondanks mijn blonde haar - niet snel meer, dus vaak smeren hoef ik niet.

Tazzey

Re: Wat is jouw hitteplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:02

Ik sluit me noodgedwongen op in een kamer met airco. Door medicatie kan ik totaal niet meer tegen de warmte. Daar baal ik van want ik ben dol op zonnebaden. :o

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:05

Lekker naar school :+ Is redelijk koel daarbinnen dus gaat wel :P verder fiets ik dus naar school en naar huis, verder blijf ik binnen.. werken in de winkel waar t koel is gaat ook wel, hond krijgt bevroren ijsballon en paardlief mag zwemmen en douchen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:34

Hmm dit beloofd weinig goeds...

Citaat:
Er bestaat een kans dat de temperatuur zaterdag oploopt tot 60 graden. Volgens het KNMI zou rond het middaguur zelfs de grens van 70 graden gehaald kunnen worden. Uit sommige weermodellen blijkt dat ook een temperatuur van 80 graden niet denkbeeldig is. Als zelfs die verwachting overtroffen wordt, is het niet onmogelijk dat Nederland voor het eerst te maken krijgt met maxima van 90 graden of hoger. Weerman Gerrit Hiemstra: “Eigenlijk moeten we erop voorbereid zijn dat het dit weekend gaat koken.”

Bron: De Speld.nl

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:35

Leve de Speld! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:41

Haha de Speld _O- Blijft geniaal.

Ik heb niet echt een specifiek hitteplan. Vanmorgen vroeg boodschappen gedaan, vannacht al dekentjes en handdoeken in de vriezer gehad voor de katten. Woon 1 hoog met overal enkel glas en een groot balkon op de zuidkant (waar ik net aan woon). Veel glas, dus veel hitte in huis. Tot de zon op de achterkant stond alle deuren tegen elkaar open gehad, die zijn nu dicht. Net als alle gordijnen :j Ik lig nu zelf op de bank met mijn ventilator aan een beetje te werken en de katten in de gaten te houden. Beestjes trekken dit weer echt met moeite :=

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:47

Ik heb de ramen dicht en de gordijnen dicht. Alles en iedereen heeft voldoende water, misschien dat ik bij de fretten nog wat flesjes koud water neerleg.
Maar verder, neu, iedereen red zich wel. Pony's hebben genoeg schaduw om in te liggen en krijgen een blauw schelpje met water om in te puddelen. Weet je, er wordt nu een heel drama van gemaakt. Maar het is echt wel eerder ook zo warm geweest, en toen ging het ook goed. Het is goed dat iedereen er zich bewust van is, maar veel doemscenario's zullen niet uitkomen :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:50

ik las dat nieuwsbericht even en dacht echt... wat. the. f. kende de speld niet, maar nu dus wel :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:51

Afbeelding

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:52

Mijn hitteplan voor morgen: een tentamen maken :D
En voor overmorgen: mijn kamer een grote beurt geven voor de zomervakantie.

Dat belooft nog wat... :\

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:57

Voldoende drinken en af en toe iets met wat zout erin eten/drinken. Niet te druk maken. heb gelukkig vanaf deze middag vakantie en mag heerlijk naar terschelling vrijdag. Heeeel vervelend met dit weer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:00

Mijn hitteplan?
Gewoon werken, als boer(in) kun je niet echt anders... :+
Wel optijd begonnen met melken vanochtend en de koeien vroeg naar buiten gedaan en rond 3 uur opgehaald. Paarden idem dito.
Vooral zorgen dat alle beesten voldoende water hebben en verkoeling kunnen krijgen.
Is voor ons nu nog meer werk dan als het normale temperatuur is, dus wij kunnen niet rustiger aan doen... -O-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:07

Ik ben zojuist verhuisd naar een andere kamer in mijn studentenhuis :Y) . Mijn kamer ligt op het zuiden + aan een betonnen balkon wat de hitte echt enorm vasthoudt. Het is daar nu al niet uit te houden, dus heb ik mezelf geïnstalleerd in een lege kamer aan de andere (koele!) kant van het huis :Y)

Afbeelding

Prima uit te houden zo :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:09

:wow: een LEGE studentenkamer, ik wist niet dat dat bestond? :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:14

Ik moet werken :/ maar heb 4 vriezers staan hier die voor de vakantie sluiting schoon gemaakt moet worden. Voor mij wordt het de aankomende 2 dagen dus ijspret ^^.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:42

Ir111 schreef:
:wow: een LEGE studentenkamer, ik wist niet dat dat bestond? :D

In Maastricht blijkbaar wel, staat ook al bijna 2 jaar leeg. Ideaal als washok, inpromptu berging en nu dus afkoelhok :D

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:46

Ideaal Foaly! :D

Hier hebben we alle ramen en gordijnen dicht, ramen zetten we 's avonds laat tegenover elkaar open.
Verder staat in de tuin een badje op voor de honden (en mijn voeten :D ) en blijf ik zoveel mogelijk lekker binnen. Morgen in de ochtend ga ik nog even naar Bussloo met mijn zus en moeder en dat was het wel.
Donderdag however ga ik uit eten en zaterdag bbqen, denk dat ik zaterdag binnen blijf zitten en af en toe even een stukje vlees kom pikken buiten. :Y)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:15

Mijn plan: zo min mogelijk doen. Airco staat nu 24/7 aan, huis blijft daardoor koel genoeg. Maar ik heb dikke kans dat ik komende dagen plat kom te liggen door migraine, dus vandaag maatregelen genomen zodat dat ook gewoon kan. Als ik naar buiten ga (moet toch om te voeren en water te checken etc) dan bedek ik me volledig in mn uv-werende kleding. Sowieso kom ik zo min mogelijk buiten, ik zit dit soort dagen binnen te wachten tot het voorbij is...

Konijnen haal ik morgenochtend naar binnen, mn hangoor heeft nogal dikke vacht en had het vandaag al zwaar. Katten kunnen binnen komen maar voor de zekerheid extra bakjes vers water buiten op verschillende plekken. Paarden redden zich wel met hun schuilstal en permanente schaduw en vers water. Ik ben zelf het grootste probleem.... Vriendlief mag dus ook komende dagen al het werk buiten doen zoals uitmesten.

Voor de mensen die het hitteplan overbodig vinden: beseffen jullie wel dat dit weer de meeste slachtoffers eist? Meer dan strenge winters of stormen? Het is echt gevaarlijker dan je denkt! Vooral in ons landje, waar veel mensen juist naar buiten gaan en door blijven werken....in landen waar ze het gewend zijn zijn ze veel beter aangepast.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:42

Mijn hitteplan :9 *\o/* {:}
verder vooral niet te veel doen en veel water drinken
Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:49

Mijn hitteplan morgen:
Herkansing op school maken en dan naar het zwemmeertje met een vriendin :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:14

Jilletje schreef:
Mijn hitteplan :9 *\o/* {:}
verder vooral niet te veel doen en veel water drinken
[ [url=m/Mi32Mj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom ze opeten!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:22

ja is goed!!! dan moet je wel ff richting noord holland komen :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:43

Ik vind het altijd zo bizar dat mensen in staat zijn om van die hitte te genieten...
(maar goed, mensen vinden mij dan weer bizar als ik blij in een hemdje sta te huppelen bij -5 :P )

Mijn hitteplan is heel simpel: alleen naar buiten als het moet en verder doen zoals poeslief; plat op de plavuizen of halverwege de trap. Huis is al een paar dagen hermetisch afgesloten overdag om ervoor te zorgen dat de warmte zo min mogelijk binnen komt, en toch is het alweer 22 graden binnen. -O-
Als het echt niet meer uit te houden is pak ik poeslief bij haar lurfjes, sjouwen we naar de AH, sleur daar het bankje de diepvries in en gaan we daar kamperen.

Als iemand nog goede tips heeft om oververhitting bij poolkatten tegen te gaan hou ik me aanbevolen. Uiteraard komt poeslief zelf al niet eens buiten als het zo warm is, staat er voldoende water en heeft ze het geluk dat ik al probeer het huis zo koel mogelijk te houden. Zat wel al te denken aan een klam washandje als ze het erg warm krijgt maar ik vraag me af of en hoe ik ze op een zak ijs krijg...
Over vzpaard maak ik me minder zorgen, die sjouwt in de hitte nog rustig door de volle zon en is altijd erg beledigt als ik haar plukje hooi in de schaduw deponeer. Laat staan als ik zoiets belachelijks als afsponzen voorstel. Gek paard. :')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:48

Ik kan zelf niet zweten, dus heb altijd een hitteplan :+
Hier vooral veel rust, en veeel water op m'n lichaam. Vaak hoofd onder koud water ect.

Ik sta heel vroeg op, de hond gaat vroeg aan de wandel, boodschappen vroeg doen.

De paardjes staan snachts buiten & overdag binnen.

En vooral stil binnen blijven zitten, voor de ventilator, & de hele dag ijsjes eten haha.