How the sun sees you; smeren jullie je regelmatig in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:17

_Denise_ schreef:
Het is niet voor niets dat de beroepsvereniging voor dermatologen graag een verbod ziet op de verkoop van zonnebanken aan particulieren. :)

Van de andere kant zijn dermatologen wel erg gevoelig voor selection bias - ze hebben door de aard van hun beroep een vertekend beeld van de risico's: ze zien immers heel vaak mensen met huidklachten, en heel weinig mensen zonder, en de invloed van zonlicht of zonnebanken op niet-huidklachten (bv winterdepressie of vit-D-tekort, die al dan niet aan elkaar gelinkt zijn) komen ze ook niet zo stelselmatig tegen, omdat dat hun vakgebied niet is.

(Daarnaast... heeft volgens mij iedereen het recht om z'n eigen keuzes te maken. Geen idee waarom je dat allemaal moet regelen met verboden.)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:24

Shadow0 schreef:
_Denise_ schreef:
Het is niet voor niets dat de beroepsvereniging voor dermatologen graag een verbod ziet op de verkoop van zonnebanken aan particulieren. :)

Van de andere kant zijn dermatologen wel erg gevoelig voor selection bias - ze hebben door de aard van hun beroep een vertekend beeld van de risico's: ze zien immers heel vaak mensen met huidklachten, en heel weinig mensen zonder, en de invloed van zonlicht of zonnebanken op niet-huidklachten (bv winterdepressie of vit-D-tekort, die al dan niet aan elkaar gelinkt zijn) komen ze ook niet zo stelselmatig tegen, omdat dat hun vakgebied niet is.

(Daarnaast... heeft volgens mij iedereen het recht om z'n eigen keuzes te maken. Geen idee waarom je dat allemaal moet regelen met verboden.)

Dat is zo, gemiddeld zien zij natuurlijk een grotere populatie aan mensen met (pre-) maligne huidaandoeningen welke vooral zon-geinduceerd zijn. Daarentegen liegen de epidemiologische cijfers er niet om, het aantal gevallen huidkanker neemt explosief toe. Enerzijds is dat omdat mensen eerder geneigd zijn hiermee naar een arts te gaan (betere voorlichting?), maar anderzijds is het ook heel normaal geworden om op zonvakanties te gaan. De relatie tussen cumulatieve zonschade door Uv-straling en huidkanker is daarnaast onomstotelijk vastgelegd. Ik vind het daarom goed dat er veel meer aandacht komt voor verstandig zonnen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:27

Ik ga heel bewust met de zon om.. Ik ben heel lichtblond en heb een beetje rossige ondertoon in mn haar, mijn huid is dus ook heel licht en ik verbrand erg snel.

Ik ben ontzettend veel buiten, het hele jaar door. En in de lente dan smeer ik eerst een tijdje niet en laat ik me 1 keertje een beetje verbranden, daarna begin ik te smeren met factor 20 elke zonnige dag. Als het echt felle zon is zoals de afgelopen mooie dagen dan smeer ik me sochtends met factor 40 in.

Daarnaast zorg ik dat ik tussen 11 en 4 (dus niet 12 en 3) zo min mogelijk buiten ben. Als ik wel buiten ben dan smeer ik me 1-2 keer goed in met factor 40 tussen 11 en 4.

Ook zorg ik dat ik max 2-3 dagen achterelkaar tussen 11 en 4 buiten hoef te komen want als ik dat wel moet dan lig ik de 4e dag verbrand en jeukend op de bank/in bed met overal bultjes :')

Het is dus niet zo zeer het insmeren wat ik heel structureel doe, want dat vergeet ik.. Maar ik kom gewoon heel bewust niet te vaak in de zon tijdens hete zomerdagen en laat me in de lente een beetje verbranden, dat ik toch een kleurtje krijg voor als ik me wel een keer vergeet in te smeren.. Zodat ik dan niet direct helemaal paars ben :o

Leverage

Re: How the sun sees you; smeren jullie je regelmatig in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:30

Ik ben sinds dit jaar pas echt goed gaan smeren. Slik sinds een aantal maanden medicatie die je huid gevoeliger kan maken voor de zon en dat heb ik de eerste dag geweten dat ik ben gaan zonnen :=

Smeer me in met factor 50+ en factor 30 speciaal voor het gezicht :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:30

Ik zorg er überhaupt voor dat ik niet lang in de volle zon rondloop, dat is nog veel beter dan zonnen met anti-zonnebrandcreme. Als ik smeer omdat ik weet dat ik er lang inmoet dan gebruik ik factor 30.

saddledancer

Re: How the sun sees you; smeren jullie je regelmatig in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:26

Ik hab vandaag maar even een goede factor 30 in huis gehaald, ben flink verbrand en moet morgen weer in de zon werken :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:33

Ik heb dit hele weekend buiten gestaan bij een obstakelrun als vrijwilliger, ben ook goed verkleurd en heb zaterdag minder goed gesmeerd dan zondag. Mijn lippen zijn zelfs verbrand := Gelukkig is dat aardig goed te verhelpen door honing-lipbalsem, maar toch := Stom! Zondag heb ik een behoorlijke laag op mijn armen gesmeerd en ben dat de hele dag blijven doen. Op het warmst even uit de zon gaan staan :+

Wat 22 graden, water en zon al niet kunnen doen...

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:42

Ik heb een lichte huid, dus ik verbrand vet snel. Dus ik smeer altijd in als ik er aan denk. Eerder altijd met factor 30 nu factor 50..Ben al heel vaak verbrand dus ik wil nu het risico niet meer nemen. Zelfs mijn vriend die bijna nooit verbrand heeft gezegd dat hij zich vanaf nu altijd in gaat smeren als die veel in de zon is.