Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:52

juliamandy schreef:
Dus als ik het goed begrijp hier is het dus echt slecht dat ik elke dag mn haren was met zeep? :+ :Y)

Met zeep je haar wassen is zeker niet goed...... :+

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:55

Kentaro schreef:
juliamandy schreef:
Dus als ik het goed begrijp hier is het dus echt slecht dat ik elke dag mn haren was met zeep? :+ :Y)

shampoo dan :+ :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:56

:D oohhhh...

Nee, dat is inderdaad niet goed!

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:12

Ik heb dezelfde blog enkele maanden geleden ook gelezen en ik bedacht me dat ik dat wel wilde uitproberen. Ik nam mezelf voor om dit tijdens mijn examens te doen, want dan zou ik sowieso 3 weken met een knot zitten en ik had daarvoor nog 2 weken vakantie. Ik heb nu al vijf weken mijn haar niet meer gewassen.
Begin van de meivakantie ben ik in één keer gestopt. De eerste 2 à 3 dat ik was gestopt weken was mijn haar zichtbaar vet, maar niet choquerend. Ik heb er zelf wel veel last van ondervonden, mijn hoofdhuid jeukte, haar dat ineens heel stug was etc. Nu ik op de 5 weken ziet mijn haar er niet vet uit, maar het voelt wel vet. Alleen niet zo vet als je zou verwachten, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Het is dus wel vet, alleen bij lange na niet zo vet als de eerste 2 à 3 weken.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen en dat is bij mij nu ook de motivatie om door te gaan. Overigens was ik het ergste vet er wel uit met water en probeer is het vet te verdelen, door te kammen.

Ohana_91

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:14

Hele stomme vraag maar zou je ook door middel van droogshampoo de ergste vetheid weg kunnen halen? Ik wil het opzich wel deze week gaan proberen, maar volgende week is mijn vriend jarig en heb geen zin om met een hele vette kop op zijn verjaardag te zitten...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:56

Cookies schreef:
Seltje schreef:
Ik zou het ook liever gewoon zeep en shampoo gebruiken, maar mijn vel valt uit als zeep gebruik, niet leuk, maar ik heb er ondertussen al lang geen problemen meer mee. En ik ben echt niet 'vuil of vies' omdat ik nooit zeep gebruik, er zijn veel gezondere alternatieven op de markt.

Je vel valt uit?

Misschien rare verwoording, maar ja, als ik zeep gebruik kan ik een halfuurtje daarna de pellen van mijn huid trekken, een heel zware allergische reactie waardoor mijn vel afgestoten wordt, 1 keer zeep is niet zo'n ramp, je hebt meerdere lagen huid, de 2de keer zeep gaat ook nog, maar op de duur ligt mijn huid tot bloedenstoe open.
En dat is bij alle soorten zeep: afwaszeep, handzeep, shampoo, douchegel, zelfs als ik perongeluk droge poederzeep aanraak voor in de wasmachine.
Dus ik leid een volledig zeeploos bestaan, en het is veel beter voor de natuur.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:55

Stefaaah schreef:
xIrlijn schreef:
Ik lees nu overigens dat mensen in plaats van shampoo wel andere dingen gebruiken om hun haar 'schoon' te maken. Ik kan me voorstellen dat het dan misschien wel werkt :)

Ja, want weken rondlopen met vettig haar, dat zie ik écht niet zitten... Daarom dat ik op zoek ben gegaan naar alternatieven en voorlopig lukt het goed... :)

En hoe vaak doe je dat dan?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:13

OeF, dat is vreselijk Seltje.

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:34

haha ik moet wel lachen hier in dit topic.. overal waar staat ''ik ben al zoveel ... weken gestopt!' net alsof het om een verslaving gaat :') maar nu ik dat zo zeg, misschien is het wel 1 van mijn verslavingen, respect hoor, ik zou niet zonder kunnen _/-\o_ :j

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:39

Ik ben sinds eergisteren ook gestopt met shampoo gebruiken. Ik hoop dat mijn haar wat meer volume krijgt! Ik heb trouwens haar tot iets onder mijn schouder. Ik heb gisteren geprobeert het met wat citroensap op mijn handen te wassen, maar het resultaat is nou niet verbluffend :D Heeft iemand nog andere goede tips?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Mijn man wast al een jaar of 18 zijn haar niet met shampoo.
Hij heeft een prachtige bos krullen, niet vet, niet pluizig en hij ruikt prima :)
Ik zelf was mijn haar 1 a 2x per week met shampoo, puur omdat ik geen zin heb om de eerste periode na het stoppen met shampoo met een vette kop te lopen

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:35

xBeauuu schreef:
Stefaaah schreef:
Ja, want weken rondlopen met vettig haar, dat zie ik écht niet zitten... Daarom dat ik op zoek ben gegaan naar alternatieven en voorlopig lukt het goed... :)

En hoe vaak doe je dat dan?

Wassen met baking soda bedoel je? In begin om de dag, zoals ik vroeger met shampoo moest doen. Na een tijd (enkele weken denk ik...) Kon ik er 2 dagen tussen laten, nu moet ik mijn haar pas wassen om de 4 à 5 dagen. Daar kon ik vroeger alleen maar van dromen..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:30

@Seltje ook bij sebamed?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:50

Kentaro schreef:
juliamandy schreef:

Zeep zit in shampoo.... Vaak Sodium Lauryl Sulfate of Sodium Laureth Sulfate.

Ik denk dat op het moment dat je wil stoppen met shampoo het beste eerst kan overstappen op een shampoo zonder SLS er in en zonder andere 'aggressieve' reinigers. Dan gaat je huid al minder snel nieuw vet aanmaken, denk dat dat de overstap makkelijker maakt.

Ik heb binnenkort wat meer tijd vrij en wil dan ook en poging wagen. Ik heb niet zo snel last van vet haar maar wel van jeuk en schilfers. Ook bij Yes to helaas. Ik ga het nu iig al proberen te minderen! Kom nu vaak op 2-3x per week, wil dat eerst naar 1-2x per week hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:36

Hebben jullie voorkeur voor appelazijn of is AH eigen merk ook goed?
En dit mengen jullie dan met wat water? Ook weer uitspoelen dan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:52

je kunt je haar ook wassen met silicone vrije conditioner ipv met shampoo. flinke dot in je haar doen, inmasseren, wat water erbij weer even laten weken en dan uitspoelen. je haar word hier heel sluik van je volume is wel weg maar je hebt geen last van droog en pluizig haar meer

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:57

magda_90 schreef:

Ik heb geen ervaringen met die appelazijn, maar inderdaad mengen met water, even laten intrekken en dan goed uitspoelen ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:09

Ik was mijn haar met baking soda :) werkt erg goed, en ik heb eigelijk ook geen afkickverschijnselen gehad als in vet haar en dergelijke. ik was nu eens per week mijn haar terwijl dat met shampoo 3 x per week was.

bij mij komt ook geen bad hairday meer voor, en het zit eigelijk altijd wel leuk :)

ik wilde eigelijk van de shampoo af omdat mijn haar er extreem droog van word, en ik de chemische troep wil verminderen waar dat kan. wel gebruik ik nog fudge bodybuilder conditioner. :') zit ook wel troep in, maar het is heel fijn voor je haar.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:15

Ik ga eerst eventjes 1x per week wassen, als dat goed gaat dan ga ik gewoon niet meer met shampoo wassen (en af en toe een update geven).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:17

purple schreef:
magda_90 schreef:

Ik heb geen ervaringen met die appelazijn, maar inderdaad mengen met water, even laten intrekken en dan goed uitspoelen ;)

Dank. Welke heb jij?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:27

Even over nagedacht en na mijn eerste reactie van "jak" dacht ik me opeens dat ik het ook wel eens doe.

Met mijn lange haar (halverwege schouders/rug) waste ik het om de 2 dagen, vooral ivm doorkambaarheid. Ik heb namelijk niet alleen veel haar, maar ook heel dik haar (1 los haartje is al 2,5x zo dik als bij een gemiddeld persoon) Al zag mijn haar er heel goed uit na 2 a 3 dagen toch vond ik het vet aanvoelen.

Echter als ik een kort kapsel heb (oorlengte) zoals ik het nu heb, dan was ik het maar 1 keer per week met shampoo en dan heb ik helemaal geen last van vet gevoel (ja de eerste week na de kapper, maar het is dan niet vet) en omdat het dan zo lekker kort is gebruik ik geen condisiner (of hoe je het ook schrijft)

En mijn haar is dan altijd van betere kwaliteit en ziet er gezonder uit. Ik ga het zeker eens aankijken.
Wat gebruiken jullie allemaal als shampoo vervanging?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:32

Crypto schreef:
@Seltje ook bij sebamed?

Sebamed heeft dan misschien een huidneutrale pH, maar bevat even veel zeep als elk ander merk.
Ik gebruik wel zeepvrije wasgel van zwitsal en douche-olie. (Douche-olie is zeer gezond voor je huid, en heeft vaak nog leuke geurtjes)
Mijn favoriete merk daarin is bodysol: http://www.viata.nl/bodysol-dry-protect-zeepvrij-douche-olie-200-ml-nl#.VWgjrdK8PRY

Maar ik heb nog geen goed zeepvrij alternatief gevonden voor Shampoo, bodysol had vroeger een zeepvrije shampoo, maar deze is een paar jaar geleden uit de rekken genomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:17

Iolanthe schreef:
Aan de mensen die hun haar proper houden door het uit te kammen (wanneer je geen shampoo gebruikt): wat voor borstel hebben jullie en hoe houd je die schoon?

De heel oude manier is 2x daags met een vlooienkam, wel eerst de klitten uitkammen/borstelen. In die periode was het water vervuild (dus van wassen werd je ziek) en was shampoo al helemaal onbekend.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:42

Zal appelciderazijn hetzelfde effect hebben? Dat staat in de kast namelijk. O:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:51

magda_90 schreef:
Zal appelciderazijn hetzelfde effect hebben? Dat staat in de kast namelijk. O:)

Appelazijn kan je geloof ik beter gebruiken voor conditioner. :)

(lees je bericht verkeerd!, ik heb geen idee, maar ik ozu het niet durven proberen :D )