Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:37

Dat roken slecht is weten we allemaal, de cijfers die hier gegeven worden, nee, daar zet ik mij tegen af. Ja, roken verhoogd risico op bepaalde ziekten en aandoeningen, maar veroorzaker is wel een heel erg groot woord en daar geloof ik dan ook niet in. Verklaar dan maar eens waarom iemand die nog nooit een sigaret heeft aangeraakt komt te sterven door longkanker oid voor zijn 50e levensjaar terwijl de buurman van 90 die al vanaf zijn 25e rookt nog vrolijk rondloopt.

Grappig is dat vroeger, toen er overal nog gerookt mocht worden, er nooit een haan naar kraaide terwijl het toen ook al lang bekend was dat (mee)roken ongezond was, en nu roken op openbare binnenruimtes verboden is veel niet rokers helemaal over de zeik gaan.

Mensen kunnen prima hun eigen keuzes maken wbt roken of niet roken en daar hoeft ook niet over gezeurd te worden. Ik ben wat dat betreft volledig allergisch geworden voor de echte doorgewinterde anti rokers zoals sommigen hier in het topic.

Vind het ook niet echt kunnen dat je iemand gaat vertellen dat je last hebt van zijn rook op het terras en daarom opstapt. Dat je er last van hebt is natuurlijk te begrijpen, maar dat is jouw beperking. Zoek dan een ander plekje op waar geen rokers zitten bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 20-05-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:39

Onderzoeken lezen en interpreteren is voor heel veel mensen lastig denk ik en de media haakt daar inderdaad gretig op in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:41

PowerReiner schreef:
Vind het ook niet echt kunnen dat je iemand gaat vertellen dat je last hebt van zijn rook op het terras en daarom opstapt. Dat je er last van hebt is natuurlijk te begrijpen, maar dat is jouw beperking. Zoek dan een ander plekje op waar geen rokers zitten bijvoorbeeld.

Ik denk eerlijk gezegd dat je vooral jezelf in de weg zit door zo stellig te zijn tegenover bepaalde dingen. Lijkt me een vreselijk leven als je overal zo'n punt van maakt, maar goed, wie weet sterf ik over 10 jaar wel aan longkanker :+

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:43

Greetje63 schreef:
Meeroken: wereldwijd jaarlijks 600.000 doden

Wereldwijd is naar schatting één op de honderd sterfgevallen het gevolg van passief meeroken. Jaarlijks sterven in totaal naar schatting 600.000 niet­-rokers aan de gevolgen van passief roken (Öberg et al., 2010; WHO, 2013). De sterfte ontstaat vooral door hartziekten, luchtweginfecties, astma en longkanker.

Jeetje, jij bent wel heel erg anti roken zeg. Dat is wel duidelijk :=
Goed dat je het hebt aangekaart TS!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:15

Maar even terug naar de opening van dit topic. De zwangeren die ik ken doen vanalles en nog wat niet meer, vanaf het moment dat ze zwanger zijn. Geen alcohol, geen rood vlees, geen kattenbakken verschonen, geen filet americain, geen sushi, van sommige kazen weg blijven, geen kaneel op de pannenkoek, geen groene thee en wat er allemaal nog meer voorbijkomt.

Als je al die (kleine) dingen al doet, dan zou het toch raar zijn om wel naast iemand te gaan zitten die rookt.

Er zijn heel veel dingen waar je geen invloed op hebt, straling, luchtvervuiling etc. Maar de dingen waar je wel wat aan kan doen, die doe je toch gewoon wél voor je ongeboren kindje. Waarom zou je een risico nemen?

dromertje2

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:22

Daar kan je ook zo ver gaan dat je wil, ik verschoon inderdaad geen kattenbak meer en eet ook geen rauw vlees, maar eet wel kaneel, heb ook nog wel is gerookte zalm gegeten ect. Daar kan je ook in doorslaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:30

Anoeska, aha NU snap ik je eerdere post ook beter :)* . Niet iedere zwangere gaat zó streng met de regels om hoor. IMO is dat ook helemaal niet nodig. Gewoon een beetje met beleid, that's it. Ik ken er genoeg die geen foliumzuur slikken en af en toe een uitsmijter eten.

Wat betreft roken, nogmaals, je kunt als zwangere het zelf uit de weg gaan maar je kunt, vind ik, niet verwachten dat mensen stoppen met roken in jouw bijzijn omdat jij zwanger bent. Uiteráárd zou ik ook aan mijn moeder vragen of ze buiten zou willen roken en zou mijn huis een no smoke zone worden (is het al muv het balkon en onder de afzuigkap) en zou ik bezoekjes aan kettingrokers (als er binnen gerookt wordt) tot een minimum proberen te beperken maar verder dan dat moet je niet willen gaan vind ik. Ik geloof nooit dat je kindje er wat aan overhoudt als je, zeg 1x per week wordt blootgesteld aan een sigaretje. Dan is de luchtvervuiling volgens mij veel schadelijker.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:38

Vaak heeft overigens meer dan de helft van de zwangeren al antistoffen in het bloed tegen toxoplasmose (gevaar van de kattenbakken). Dus dat wordt ook vaak overdreven, maar goed als je daar geen concreet bewijs van hebt snap ik de voorzichtigheid natuurlijk wel.

Kaneel is volgens mij nooit hard bewezen en het risico, als dat al bestaat, is zeer klein en met name in de eerste 3 maanden....

Nu wil ik niet zeggen dat je die risico's dus maar moet uitvlakken en al kaneel snuivend, drollen verzamelend in het rookhok moet gaan staan, maar ik vind dat mensen maar gek en bang worden gemaakt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:43

Collie2008 schreef:
Nu wil ik niet zeggen dat je die risico's dus maar moet uitvlakken en al kaneel snuivend, drollen verzamelend in het rookhok moet gaan staan, maar ik vind dat mensen maar gek en bang worden gemaakt

:') _O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:01

Collie2008 schreef:
Vaak heeft overigens meer dan de helft van de zwangeren al antistoffen in het bloed tegen toxoplasmose (gevaar van de kattenbakken). Dus dat wordt ook vaak overdreven, maar goed als je daar geen concreet bewijs van hebt snap ik de voorzichtigheid natuurlijk wel.

Ondanks dat ik al jaren katten heb en dus kattenbakken verschoon (mijn katten komen niet buiten) had ik geen antistoffen tegen toxoplasmose en zo ken ik nog best wel veel meiden met katten die die antistoffen niet hadden.

Als je zwanger bent vind ik wel dat je zo veel mogelijk risico uit moet sluiten, in ons geval heeft het al anderhalf jaar geduurd voor we zwanger waren en je wilt er alles aan doen om te voorkomen dat je kindje straks ziek geboren wordt door iets wat jij gedaan hebt.
Sommige dingen zijn niet te voorkomen, maar als een bekende buiten zou roken terwijl ik met onze dochter op visite ben, dan hoop ik ook dat die persoon dat zou doen terwijl ik zwanger ben. Je kunt niet dwingen, maar dan moet je misschien de keuze maken er niet meer op visite te gaan.
Gelukkig voor TS wil haar moeder zich wel aan passen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:30

Eight schreef:
Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek..

Wanneer kom jij onder die steen vandaan waar je schijnbaar de laatste 10 jaar onder gelegen hebt.
Pagina 46
http://www.kwf.nl/SiteCollectionDocumen ... kanker.pdf

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:32

Maar je verantwoordelijkheid van je nageslacht houdt toch niet op na de bevalling? Ik lees hier over wel rekening houden met zwangere vrouwen. Hoe zit het met rekening houden met het kind zodra het geboren is en dan ook nog eens al het kind een volwassen vrouw/man geworden is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:38

Als men buiten gaat roken, is dat dan niet voldoende, dan neemt men toch zijn verantwoordelijkheid.

Waar ik over val is het overdrijven, niet meer willen komen waar er ooit gerookt is, omdat daar zetels staan waar de rook in kan zitten, niet op een open terras willen zitten en dan nog commentaar geven op diegene die rookt.
Als jij het niet zint, moet jij je dan maar verplaatsen, zonder commentaar. Men gaat buiten zitten omdat men binnen niet meer mag roken en dan zou men buiten ook niet meer mogen roken? Ga dan binnen zitten hé, dan heb je geen last van de rook.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:55

Of het overdreven is kan niemand voor een ander bepalen. Ik kom wel in ruimtes waar gerookt is maar dus niet in ruimtes waar gerookt wordt op dat moment en als ik op een terras zit wil ik geen last hebben van rook. Ik vind het wel heel smerig om in een ruimte geweest te zijn waar gerookt is. Je haren en je kleding stinkt echt verschrikkelijk.
Maar er zijn mensen die echt ziek worden als ze in een ruimte komen waar voorheen gerookt is en sindsdien niet heel goed geventileerd. Mijn broer krijgt een acute astma aanval en is dan vervolgens dagenlang met medicijnen in de weer om überhaupt lucht te krijgen. En hij is geen uitzondering. Er zijn veel cara patienten die heel heftig ook rooklucht reageren. Wie ben ik dan om te zeggen dat de reactie (in dei ruimt kom ik echt niet) overdreven is.
Dat je je op een terras zou moeten verplaatsen is natuurlijk van de zotte. Maar goed dat is een kwestie van tijd. Tot voor kort moesten we ons in een restaurant /cafe ed ook verplaatsen maar vorderende inzichten hebben doen besluiten dat zoiets dus echt niet kan.
Maar het kost gewoon jaren totdat mensen het niet bagatelliseren. En tot die tijd praten mensen zich goed met hun opa die 90 geworden , rookte als een ketter zijn hele leven lang en altijd drie borreltjes voor het slapen gaan nam.
Hetzelfde zien we gebeuren met alcohol gebruik door jongeren waarvan de hersenen nog aan het ontwikkelen zijn. Al jaren is bekend dat alcohol een negatief effect heeft op hersenontwikkeling. Toch laten ouders hun kinderen gewoon doordrinken en pas onlangs is in ieder geval de wettelijke leeftijd aangepast. En over 30 jaar vertellen we tegen ons nageslacht dat 'vroeger" kinderen nog gewoon alcohol mochten drinken. Als ik mijn kinderen vertel dat de leerkracht vroeger gewoon voor de klas rookte geloven ze het amper. Hun kinderen zullen strakjes niet geloven dat roken in het bijzijn van anderen überhaupt ooit in iemand hoofd opgekomen is.
Gelukkig heb ik zelf een familie /vrienden kring van bijna uitsluitend niet rokers. En zijn mijn eigen kinderen zo verstandig geweest niet met roken te beginnen. En omdat mijn oudste broer altijd al serieuze luchtweg problemen heeft gehad is er in het huis waar ik ben opgegroeid nooit gerookt. terwijl het toen nog (ik ben 51) als heel ongastvrij werd gezien als je geen sigaretten voor je gasten klaarzette.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:04

Greetje wat een nare manier van reageren heb jij. Zou bijna trek in een sigaret krijgen....mijn god hey....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:17

Waarom is het van de zotte dat je je zou verplaatsen als jij in de buitenlucht last hebt van rook. JIj hebt er last van, dus jij moet maar naar binnen gaan, waar er niet gerookt wordt of een stoel opschuiven of wat dan ook.
Dat er binnen niet meer gerookt wordt, kan ik enkel maar toejuichen, maar sebiet krijgen we nog een boete omdat we in ons eigen huis roken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:22

c_alsemgeest schreef:
Greetje63 schreef:

En jij vind onderstaande meevallen? Duizenden mensen sterven per jaar tgv ven enkel passief meeroken! Maar jij vind dat mogelijk een overdreven reactie omdat de meerderheid er enkel last van heeft in de zin van stank, luchtwegproblemen maar er niet dood aan gaat. En duizend mensen die doodgaan door meeroken is dan gewoon vette pech? Met deze cijfers spoor je in mijn ogen niet als je een ander laat meeroken. Of je hebt gewoon totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel voor je medemens.

ROKEN IN NEDERLAND: FEITEN EN CIJFERS

Feiten en cijfers over roken

Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt ruim 3,5 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven circa 19.000 mensen als gevolg van roken en 20 tot 30 procent van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.

In 2012 overleden in Nederland 19.030 mensen van twintig jaar en ouder aan de directe gevolgen van roken. De werkelijke sterfte die gerelateerd is aan roken ligt hoger, omdat het effect van passief roken nog niet is verdisconteerd. De jaarlijkse sterfte door meeroken wordt geschat op enkele duizenden gevallen door hartaandoeningen, enkele honderden gevallen door longkanker en enkele tiental gevallen van wiegendood (Hofhuis en Merkus, 2005).

Krijg jij soms geld voor de anti rook campagne die je aan het voeren bent? :')
Want je bent erg fanatiek... en je toon is in veel gevallen ook niet prettig.
En nee, ik rook niet... rook ook niet mee, want mijn man rookt ook niet.
Maar de onderzoeken die jij aankaart zijn onvolledige of eenzijdige onderzoeken.
Er zou ook moeten staan 'directe mogelijke oorzaken van kanker' de oorzaak hoeft namelijk niet in het roken zelf te liggen maar kan genetisch bepaald zijn. Roken en andere vormen van blootstelling werken dan "enkel" als versnellende factor. Dat iemand kanker heeft gekregen van het roken an sich is nooit te bewijzen. De nieuwste onderzoeken bekijken de volledige luchtkwaliteit en het effect hiervan op de gezondheid. Hier nemen ze niet enkel roken mee maar ook fijnstoffen (door oa uitlaatgassen e.d.). De hippe scootertjes zijn trouwens de grootste vervuilers... dus die mogen ook naar de schroot als we onze medemens niet willen vergiftigen :+

Ik vind het trouwens wel heel logisch als je niet in het bijzijn van zwangere dames of kinderen rookt.

Ik ga met bovenstaande mee. Die cijfertjes zijn gebaseerd op onderzoek, dat niet eens gedaan kan worden, omdat er zoveel factoren zijn die ook invloed hebben. Dat je zo'n onderzoek serieus neemt, alsjeblieft zeg..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:36

Ik ben die astma patiënt die last krijgt van rook van een ander, mijn longen reageren inderdaad overdreven. Maar weet je? Laat mensen fijn roken als ze willen roken, ik beslis voor mijzelf wel of ik er in wil zitten of niet. Ben ik in gezelschap, vraag ik heel netjes of ze rekening met mij kunnen houden (zonder ook maar met een vinger te wijzen om hen erop te wijzen hoe erg ze bezig zijn). Het is de manier hoe je er zelf op reageert, dat bepaald een hoop. Het roept alleen maar weerstand op als je de meest extreme voorbeelden erbij pakt en extreem anti roken bent en dat ook zo uit. Je krijgt begrip, als je zelf ook je inleeft in een ander en het gewoon normaal brengt.

Nee, rokers mogen van mij fijn roken in de buitenlucht, die ruimte is van ons allemaal. Heb ik er last van, is er niemand die mij weerhoudt om dan afstand te nemen van een diegene die voor mij een sigaret op steekt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:38

Collie2008 schreef:
Greetje wat een nare manier van reageren heb jij. Zou bijna trek in een sigaret krijgen....mijn god hey....

Deze uitspraak zegt meer over jouzelf dan mijn manier van reageren. Voor mij mag een ieder zo veel roken als die wil (maar wel graag serieus aangepaste zorgpremies) zolang ze een ander daar maar niet lastig mee vallen. Enkel in hun eigen huis mogen ze zelf beslissen. Maar op een terras, busstation ed mag je een ander er niet mee belasten. Zou raar zijn als ik een terras moet verlaten omdat een ander overlast veroorzaakt. En overlast is meeroken al trekken sommige hier wereldwijde onderzoeken in twijfel. En ja ik kan opstappen als ik niet naast een roker wil zitten (maar dat is natuurlijk niet de manier, dat zou het zeflde zijn als niet de straat op gaan in de nacht in de stad als je niet lastig gevallen wil worden), maar de bediening kan dat niet en die zit dus in werktijd verplicht in rooklucht. En was de overheid het daar nu juist over eens dat dat een oneerlijke arbeidssituatie is. En ja je kunt je baan opzeggen maar of je ook een andere baan vind? En je zult toch moeten werken als is het alleen al om de torenhoge ziektepremies te betalen die nog eens extra hoog zijn door oa rokende mensen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:47

Greetje63 schreef:
Eight schreef:
Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek..

Wanneer kom jij onder die steen vandaan waar je schijnbaar de laatste 10 jaar onder gelegen hebt.
Pagina 46
http://www.kwf.nl/SiteCollectionDocumen ... kanker.pdf

Kijk en dat bedoel ik nou :+
Met een dergelijke attitude kom je zeker ver in een discussie :Y)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:56

Sees schreef:
Anoeska, aha NU snap ik je eerdere post ook beter :)* . Niet iedere zwangere gaat zó streng met de regels om hoor. IMO is dat ook helemaal niet nodig. Gewoon een beetje met beleid, that's it. Ik ken er genoeg die geen foliumzuur slikken en af en toe een uitsmijter eten.

Wat betreft roken, nogmaals, je kunt als zwangere het zelf uit de weg gaan maar je kunt, vind ik, niet verwachten dat mensen stoppen met roken in jouw bijzijn omdat jij zwanger bent. Uiteráárd zou ik ook aan mijn moeder vragen of ze buiten zou willen roken en zou mijn huis een no smoke zone worden (is het al muv het balkon en onder de afzuigkap) en zou ik bezoekjes aan kettingrokers (als er binnen gerookt wordt) tot een minimum proberen te beperken maar verder dan dat moet je niet willen gaan vind ik. Ik geloof nooit dat je kindje er wat aan overhoudt als je, zeg 1x per week wordt blootgesteld aan een sigaretje. Dan is de luchtvervuiling volgens mij veel schadelijker.

Ik rook niet (nooit gedaan ook) en ik ben ook niet zwanger (ook nooit geweest). Maar ik vind het gewoon niet zo erg om een beetje meer rekening te houden met zwangeren. En of dat nou is dat ze niet in een kamer willen zitten waar gerookt is, of de hele dag van kaaschips voorzien willen worden, dat maakt mij voor die paar maanden zwanger zijn niet zo veel uit. Voor mijn gevoel 'hoort' dat ook een beetje zo.

Roken is ongezond, dus als een zwangere vrouw niet in de rook wil zitten, dan vind ik het gewoon fatsoenlijk om daar aan mee te werken. Ik zou het uit mezelf al niet bedenken om te roken waar zwangere vrouwen (kinderen, mensen met longproblemen..... enz) bij zjin.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:02

O ja, rokers zijn de enigen die de zorgpremies omhoog schroeven. Wat dacht je dat voedselproducenten tegenwoordig veroorzaken met al die troep die in ons eten gestopt wordt? Wat dacht je van mensen die serieus te zwaar zijn en daardoor suikerziekte en allerlei andere kwalen oplopen en vervolgens jarenlang peperdure zorg nodig hebben?

Op de manier hoe jij denkt Greetje63, kun je bijna helemaal niet meer leven en beter in een glazen doos gaan zitten wachten tot je tijd voorbij is.

Het leven is er om van te genieten, en om dan alles te moeten laten staan omdat je misschien een paar jaar van je levensverwachting afhaalt noem ik geen genieten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:02

c_alsemgeest schreef:
Kijk en dat bedoel ik nou :+
Met een dergelijke attitude kom je zeker ver in een discussie :Y)

Ik vrees dat dit dan ook weer meer zegt over jou of zoiets :')

Wat betreft roken in de buitenlucht. De buitenlucht is van niemand. Op terrassen heb je vaak ook wel roken en niet roken lijkt me een prima oplossing. Op het station heb je rookpalen. Als je 5 meter naast iemand staat die rookt in de buitenlucht en je bent dan nog hysterisch over je gezondheid dan kan je volgens mij beter aan jezelf gaan sleutelen i.p.v. iets van de ander verwachten.

Overigens vind ik het een prima regel hoor dat in openbare (dichte0 gelegenheden zoals treinen, restaurants, etc er niet meer gerookt mag worden, maar ook nog buiten beperken slaat echt nergens op. What's next...Je buurman aangeven dat hij op zijn terras rookt en jij daar last van hebt in jouw tuin?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:04

Greetje63 schreef:
Collie2008 schreef:

Deze uitspraak zegt meer over jouzelf dan mijn manier van reageren. Voor mij mag een ieder zo veel roken als die wil (maar wel graag serieus aangepaste zorgpremies) zolang ze een ander daar maar niet lastig mee vallen. Enkel in hun eigen huis mogen ze zelf beslissen. Maar op een terras, busstation ed mag je een ander er niet mee belasten. Zou raar zijn als ik een terras moet verlaten omdat een ander overlast veroorzaakt. En overlast is meeroken al trekken sommige hier wereldwijde onderzoeken in twijfel. En ja ik kan opstappen als ik niet naast een roker wil zitten (maar dat is natuurlijk niet de manier, dat zou het zeflde zijn als niet de straat op gaan in de nacht in de stad als je niet lastig gevallen wil worden), maar de bediening kan dat niet en die zit dus in werktijd verplicht in rooklucht. En was de overheid het daar nu juist over eens dat dat een oneerlijke arbeidssituatie is. En ja je kunt je baan opzeggen maar of je ook een andere baan vind? En je zult toch moeten werken als is het alleen al om de torenhoge ziektepremies te betalen die nog eens extra hoog zijn door oa rokende mensen.

Mijn god.. categorieetje gefrustreed reageren... Greetje, je manier van reageren is nogal belerend en zeker niet open voor discussie.

Niemand zegt dat jij in de buitenlucht ( terras, busstation etc) moet wijken. maar de buitenlucht is van iedereen.
Dus omdat ik in de botlek woon met verminderde luchtkwaliteit ben ik een verhoogd risico dus zou ik meer ziektekosten moeten betalen???? en wat dan met mensen met overgewicht?
Leuk dat je zo voor een punt staat maar je kan ook doorslaan.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:04

:j _/-\o_
PowerReiner schreef:
O ja, rokers zijn de enigen die de zorgpremies omhoog schroeven. Wat dacht je dat voedselproducenten tegenwoordig veroorzaken met al die troep die in ons eten gestopt wordt? Wat dacht je van mensen die serieus te zwaar zijn en daardoor suikerziekte en allerlei andere kwalen oplopen en vervolgens jarenlang peperdure zorg nodig hebben?

Op de manier hoe jij denkt Greetje63, kun je bijna helemaal niet meer leven en beter in een glazen doos gaan zitten wachten tot je tijd voorbij is.

Het leven is er om van te genieten, en om dan alles te moeten laten staan omdat je misschien een paar jaar van je levensverwachting afhaalt noem ik geen genieten.