Vertellen dat je een burn-out hebt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vertellen dat je een burn-out hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:36

De goden zijn gedankt voor het feit dat je haar adres niet hebt.

Ik zal maar niet zeggen wat ik hier van denk....

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:47

Lieve TS,

Ik heb je topic net helemaal doorgelezen en daar staan echt dingen in die je niet mee hoort te maken op deze leeftijd. Ik denk dat het erg slim is dat je een stapje terug doet en dus tijd voor jezelf gaat nemen.

Ik heb je andere topics opgezocht en wat ik daar vond vind ik tbh een beetje raar. Je hebt drie topics over dit probleem(waaronder deze), ik snap natuurlijk dat je daarmee zit, maar ik denk dat je je daarmee alleen maar verder in de slachtoffer rol brengt en het verder geen zoden aan de dijk zet. Je moet opzoek naar oplossingen, en niet in dit blijven hangen.

Daarbij heb je al een topic over het op kamers gaan, aangezien dat in jouw omgeving kennelijk erg moeilijk is, is dat misschien niet de beste optie.

Nu heb je drie dagen geleden een topic geopend over het gaan doen van vrijwilligerswerk (topic: amoj @ [LZP] Vrijwilligerswerk zoeken, hoe? ). Ik kan er met mijn hoofd niet bij, dat je stopt met school vanwege overspannenheid en dat je zo snel al opzoek gaat naar iets om je tijd mee op te vullen, terwijl je al je problemen niet aanpakt.

Sorry als dit banketstaaf overkomt, maar ik denk dat je je prioriteiten even bij jezelf neer moet gaan leggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:47

Dus als je iets online zet dan maakt het allemaal niet meer uit? Je hebt zelf niet ook een soort fatsoen Avelien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:25

Sannens schreef:
Lieve TS,

Ik heb je topic net helemaal doorgelezen en daar staan echt dingen in die je niet mee hoort te maken op deze leeftijd. Ik denk dat het erg slim is dat je een stapje terug doet en dus tijd voor jezelf gaat nemen.

Ik heb je andere topics opgezocht en wat ik daar vond vind ik tbh een beetje raar. Je hebt drie topics over dit probleem(waaronder deze), ik snap natuurlijk dat je daarmee zit, maar ik denk dat je je daarmee alleen maar verder in de slachtoffer rol brengt en het verder geen zoden aan de dijk zet. Je moet opzoek naar oplossingen, en niet in dit blijven hangen.

Daarbij heb je al een topic over het op kamers gaan, aangezien dat in jouw omgeving kennelijk erg moeilijk is, is dat misschien niet de beste optie.

Nu heb je drie dagen geleden een topic geopend over het gaan doen van vrijwilligerswerk (topic: amoj @ [LZP] Vrijwilligerswerk zoeken, hoe? ). Ik kan er met mijn hoofd niet bij, dat je stopt met school vanwege overspannenheid en dat je zo snel al opzoek gaat naar iets om je tijd mee op te vullen, terwijl je al je problemen niet aanpakt.

Sorry als dit banketstaaf overkomt, maar ik denk dat je je prioriteiten even bij jezelf neer moet gaan leggen.

Nee, als ik niet werd gedwongen om dat te gaan doen dan deed ik het ook niet!!!

En over de plaats; de exacte plaats waar ik woon kun je waarschijnlijk toch niet vinden op bokt. Ik heb inderdaad wel eens een regio genoemd, maar daar woon ik nog 20 km vanaf. Ben niet helemaal achterlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:45

Maar wie dwingt je daar dan toe ts?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:17

OK, ik ga proberen te schrijven wat ik denk, ik bedoel niks persoonlijk, of in, dat ik je niet geloof of niet serieus neem of weet ik veel. Dat voorop, maar ik vind het erg lastig om mijn gedachten om te zetten naar woorden.

TS, dit is niet je eerste probleem topic. Van alleen de titel krijg ik kriebels. "Hoe vertellen dat ik een burn-out heb?"
Een burn-out is geen diagnose die je zomaar aan jezelf kunt geven. Ik ben vorig jaar door een behoorlijk heftige periode gegaan, niet omdat ik zelf een burn-out had, maar omdat mijn man die had/heeft (zoals ik eerder zei, je komt er nooit écht van af). Zoals ik ook eerder zei, mijn man klaagt nóóit, echt nooit... En pats boem.... Ineens was de emmer, die al heel lang op het randje zat, over gelopen.
Een burn-out is te testen, puur door vast te laten stellen hoe je lichaam reageert op spanning.
Je lijf kan spanning opbouwen, herstellen, weer opbouwen, weer herstellen... Of, opbouwen, en niet herstellen, of gewoon compleet niet opbouwen (waarin het je dus eigenlijk allemaal niet meer interesseert). Dit is gewoon medisch vast te stellen.
Mijn man kon de ene dag de hele wereld aan, de andere dag wist hij niet hoe hij überhaupt de dekens op moest tillen om überhaupt uit zijn bed te komen....
Mijn man is aardig uit het dal. Zegt niet dat hij geen terugvallen heeft overigens. Maar dit heeft hij wel grotendeels zélf gedaan.
Hij heeft zijn levensstijl verandert, hij doet niets meer wat hij niet wil, enkel om een ander te pleasen, hij herkent eerder wanneer de emmer vol dreigt te lopen, hij heeft ervoor gevochten.
Wat ik in jouw posts vaak lees is: hun, zij, die wil niet, dat kan niet....
Nee! Niet hun... JIJ!
JIJ moet actie ondernemen en niemand anders.
Wij kunnen je hier aanhoren, je kan hier je hart luchten, maar zolang je blijft wijzen naar anderen, en daarmee in feite in de slachtofferrol kruipt, zal er niets veranderen.
Wij horen hier maar 1 kant van het verhaal, waar er altijd twee zijn. Je "pleegouders" zullen geen makkelijke mensen zijn, maar ze hebben je wél in huis genomen, terwijl ze dat niet verplicht waren. En ik denk zomaar, op basis van je posts, want ik ken je niet, dat jij ook niet makkelijk bent.
Ik wil je niet voor je schenen schoppen, ik wil je een spiegel voorhouden.
Want nu ergens anders gaan wonen, lost de kern van het probleem niet op. Stoppen met je studie lost de kern van het probleem niet op.
Wat die kern is kan ik, of heel bokt, niet voor jou bepalen. Ook dat moet je zelf doen.
Moet je dat dan helemaal zelf doen? Nee. Er zijn mensen die ervoor geleerd hebben om mensen met problemen te helpen, maar ook dat moet je een stukje zelf doen.
Ik wil je heel veel succes wensen, want ik geloof zeker dat je tegenslagen hebt gehad. Maar feitelijk.... Welk mens heeft die niet? De een wat minder, de ander wat heftiger... Maar vooral, de een kan er beter mee om gaan dan de ander.
Elk mens heeft zijn goede en slechte eigenschappen. Ik hoor jou alleen negatief. Kijk nu eens wat er wel goed is, wat je wel kan, hoe klein dat misschien ook lijkt. Maar wederom: jij moet dit doen.

Mijn post is misschien wat onsamenhangend, maar ik hoop oprecht dat je er iets mee kunt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:34

Ik denk dat je het heel goed omschreven hebt LM. Uit een burn-out komen is vechten. Vechten voor jezelf en dat wat het beste is voor je.
Ik ben nu na een anderhalf jaar gedeeltelijk weer aan het werk en dat gaat goed maar ik moet heel streng mijn eigen grenzen bewaren om een echte terugval te voorkomen.
Ik ga er van uit dat ik nooit meer helemaal beter word. Als ik de 90% haal mag ik mezelf heel gelukkig prijzen. Een ding is zeker. Ik zal nooit meer het leven kunnen lijden wat ik leed voordat ik volledig instortte.

Dat punt moet TS zien te vermijden. Of ze echt al in een burn-out zit of 'slechts' overspannen is kan ik niet beoordelen. Feit is wel dat ze sowieso nu moet gaan vechten voor zichzelf. En dat betekend keuzes maken. En ik weet dat dat ontzettend zwaar is. Maar het is ook de enige manier om structurele veranderingen in je leven te brengen die ervoor zorgen dat je uit het dal kan kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:18

Ik probeer mezelf altijd groot te houden, klaag nooit, en nu ik aangeef dat ik overspannen ben vinden mensen uit mijn omgeving dat raar. Ja, gek he!
Nee, ik vind dat niet dat ik in een slachtofferrol kruip, maar dat andere mensen zich maar eens achter hun oren moeten krabben en mij eens wel een keer serieus nemen.
Ik heb altijd geleerd mn smoel te houden, had ik dit 5 jaar geleden gehad bij mijn ouders dan had ik niet eens naar een psycholoog gemogen en had ik een trap onder mn reed gehad, want kom op, wat een mietje als je overspannen raakt.
Als ik wat had werd ik nooit geloofd. Dan ga je op een gegeven moment wel aan jezelf twijfelen en houd je je mond wel dicht.
(Oja, nu zal ik wel weer in de slachtofferrol kruipen, nou nee, ik vind mezelf niet zielig maar geef aan waar de problemen liggen).
Ik heb jarenlang met een pijnlijke knie gelopen waarvoor ik naar fysio had gemoeten. Denk je dat mn ouders die wouden betalen? No way! En achteraf werd het nog vergoed ook. Maar ze waren bang dat ze alsnog moesten betalen en te laks om het uit te zoeken.
Ik heb tot mn 16e geen tandarts gezien, want o, dat kost geld.

Nee, ik heb nog geen diagnose, maar ik weet dondersgoed hoe ik me voel; en zo voel ik me al een paar jaar. Met ups en downs. Vanaf mijn 14e al onverklaarbare vermoeidheid waarvan de reden niet te achterhalen was. Dus nee, dat overspannen zijn is niet zomaar komen aanwaaien.

En ja, ik heb zat therapieen gehad de afgelopen 2 jaar, maar niets helpt. Psychologen, verschillende maatschappelijk werksters, EMDR, haptonomie. En ik blijf me poedersuiker voelen.
En hoe vaak je het ook aangeeft dat het zo niet langer kan, men haalt de schouders op en zegt nog even doorzetten. Ja doorzetten tot wanneer?!

Tja, goeie eigenschappen... Als ik met een 9 thuis kwam dan kreeg ik te horen dat het nog geen 10 was. Ben jarenlang gepest want ik was lelijk. Begon op vwo en ben zonder diploma van de middelbare afgegaan. Als je thuis wat wil vertellen maar de tv alleen harder gaat als je wat zegt. Als je op de bank zit te janken en iedereen net doet of zn neus bloed. Ja, dan begin je aan jezelf te twijfelen en zie je ook geen positieve dingen aan jezelf meer, want je bent waardeloos; niemand geeft om je. Als je savonds niet thuiskomt en niemand het opmerkt; nou voel je je dan belangrijk? No way.
Mijn moeder ging vreemd en ik moest voor haar beslissen of ze van mn vader moest scheiden. Ze vertelde mij al haar pleziertjes met hem, toen ik verdorie 14 was. Mn vader zat aan de drank en was super agressief. Er gebeurden dingen die het daglicht niet konden verdragen; maar o wee als ik mn mond ook maar tegen iemand lostrok; dan zou hij mijn pony verkopen. En dat is en was het enige wat belangrijk is in mn leven, de enige die er wel altijd voor me is.

Ja, jullie zullen wel zeggen dat ik weer in mn slachtofferrol schiet; prima, doe maar. Ja, ik ben de enige die er wat aan kan doen. Maar ik heb al zoveel geprobeerd en het helpt allemaal niet. En als ik ergens mee zit, niemand die er voor me is hoor. Want het is allemaal ike ike ike.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 05:53

Ook ik ben het met LadyMadonna eens. Goed verwoord :)

TS, je kunt zelf niet de diagnose burnout stellen. Zoek hulp waar het nodig is, maar geef jezelf ook een schop onder je kont. Je bent nog maar 19 en hebt nog een heel leven voor je. Misschien is een doorverwijzing naar een psycholoog een goede start. Uit je laatste post valt wel op te maken dat je die hulp wellicht hard nodig hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:41

lizy29 schreef:
Ik denk dat je het heel goed omschreven hebt LM. Uit een burn-out komen is vechten. Vechten voor jezelf en dat wat het beste is voor je.

Ja, maar dat is gelijk ook de paradox.
En het gemene van een x aantal instanties: wie echt burnt out is, kan dat gevecht. vaak niet opbrengen, "maar het moet wel" - damned if you do, damned if you don't, oftewel de dubbele binding.
Punt. een: wees je er van bewust, ts, dat dit bestaat, en trap er zo weinig mogelijk in.
Dwz: weet voor jezelf dat dit nonsens is en benoem het telkens als je het tegenkomt. En ga er zo weinig mogelijk in mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:44

amoj schreef:
Ik probeer mezelf altijd groot te houden, klaag nooit, en nu ik aangeef dat ik overspannen ben vinden mensen uit mijn omgeving dat raar. Ja, gek he!
Nee, ik vind dat niet dat ik in een slachtofferrol kruip, maar dat andere mensen zich maar eens achter hun oren moeten krabben en mij eens wel een keer serieus nemen.
Ik heb altijd geleerd mn smoel te houden, had ik dit 5 jaar geleden gehad bij mijn ouders dan had ik niet eens naar een psycholoog gemogen en had ik een trap onder mn reed gehad, want kom op, wat een mietje als je overspannen raakt.
Als ik wat had werd ik nooit geloofd. Dan ga je op een gegeven moment wel aan jezelf twijfelen en houd je je mond wel dicht.
(Oja, nu zal ik wel weer in de slachtofferrol kruipen, nou nee, ik vind mezelf niet zielig maar geef aan waar de problemen liggen).
Ik heb jarenlang met een pijnlijke knie gelopen waarvoor ik naar fysio had gemoeten. Denk je dat mn ouders die wouden betalen? No way! En achteraf werd het nog vergoed ook. Maar ze waren bang dat ze alsnog moesten betalen en te laks om het uit te zoeken.
Ik heb tot mn 16e geen tandarts gezien, want o, dat kost geld.

Nee, ik heb nog geen diagnose, maar ik weet dondersgoed hoe ik me voel; en zo voel ik me al een paar jaar. Met ups en downs. Vanaf mijn 14e al onverklaarbare vermoeidheid waarvan de reden niet te achterhalen was. Dus nee, dat overspannen zijn is niet zomaar komen aanwaaien.

En ja, ik heb zat therapieen gehad de afgelopen 2 jaar, maar niets helpt. Psychologen, verschillende maatschappelijk werksters, EMDR, haptonomie. En ik blijf me poedersuiker voelen.
En hoe vaak je het ook aangeeft dat het zo niet langer kan, men haalt de schouders op en zegt nog even doorzetten. Ja doorzetten tot wanneer?!

Tja, goeie eigenschappen... Als ik met een 9 thuis kwam dan kreeg ik te horen dat het nog geen 10 was. Ben jarenlang gepest want ik was lelijk. Begon op vwo en ben zonder diploma van de middelbare afgegaan. Als je thuis wat wil vertellen maar de tv alleen harder gaat als je wat zegt. Als je op de bank zit te janken en iedereen net doet of zn neus bloed. Ja, dan begin je aan jezelf te twijfelen en zie je ook geen positieve dingen aan jezelf meer, want je bent waardeloos; niemand geeft om je. Als je savonds niet thuiskomt en niemand het opmerkt; nou voel je je dan belangrijk? No way.
Mijn moeder ging vreemd en ik moest voor haar beslissen of ze van mn vader moest scheiden. Ze vertelde mij al haar pleziertjes met hem, toen ik verdorie 14 was. Mn vader zat aan de drank en was super agressief. Er gebeurden dingen die het daglicht niet konden verdragen; maar o wee als ik mn mond ook maar tegen iemand lostrok; dan zou hij mijn pony verkopen. En dat is en was het enige wat belangrijk is in mn leven, de enige die er wel altijd voor me is.

Ja, jullie zullen wel zeggen dat ik weer in mn slachtofferrol schiet; prima, doe maar. Ja, ik ben de enige die er wat aan kan doen. Maar ik heb al zoveel geprobeerd en het helpt allemaal niet. En als ik ergens mee zit, niemand die er voor me is hoor. Want het is allemaal ike ike ike.

Ik heb gisteren zo te zien moeite voor niks gedaan met mijn post. Jammer, ik had gehoopt dat je er iets mee zou kunnen....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:53

Janneke2 schreef:
lizy29 schreef:

Ja, maar dat is gelijk ook de paradox.
En het gemene van een x aantal instanties: wie echt burnt out is, kan dat gevecht. vaak niet opbrengen, "maar het moet wel" - damned if you do, damned if you don't, oftewel de dubbele binding.

Klopt. Maar door naar anderen te blijven wijzen word het zeker niet beter. Ik heb nooit gedacht dat het aan anderen lag. Ik wist dat het bij mezelf lag alleen ik kon er op dat moment niets aan veranderen omdat ik simpelweg te moe was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:55

amoj schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Goed zo, bijt maar van je af, dat zijn de keuzes waar je beter van wordt!!!

En wat betreft het woord slachtoffer: dat verschilt echt hemelsbreed van wat mensen bedoelen met slachtofferrol.
(Hels kan ik er van worden. Het zijn twee totaal verschillende werelden.)
Jij had ouders die jou verwaarloosden en noem het allemaal maar op, gooi het er vooral uit!!!!
Een rol is iets, waar je zelf voor kiest, stereotype slachtofferrol is een dikke schoonmoeder die de hele dag op. die bank hangt, het inwendig prachtig vindt dat ze iedereen voor haar kan laten rennen en zou er kritiek op haar komen, 'dan heeft ze opeens een hartkwaal' en heb jij het met je kritiek natuuuurlijk gedaan, he, als zij dadelijk dood blijft.

Jij hebt niet gekozen voor deze ouders, maar zit wel opgescheept met de schade die ze achterlaten in jouw leven.
(Te vergelijken met dat jij in het verkeer keurig doet wat je mag/moet doen, en een automobilist gooit zijn stuur om - beng. Jij koos niet, die 'bilist koos, en jij zit met de schade waarmee een ander jou heeft opgezadeld.)

Citaat:

Bah, wat een klungels! Want hoe nuttig psychotherapie ook moge zijn: het is graven en je hebt er energie voor nodig. Niet te doen bij uitputting! Enkel steunende gesprekken hebben dan zin.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-04-15 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:00

lizy29 schreef:
Klopt. Maar door naar anderen te blijven wijzen word het zeker niet beter. Ik heb nooit gedacht dat het aan anderen lag. Ik wist dat het bij mezelf lag alleen ik kon er op dat moment niets aan veranderen omdat ik simpelweg te moe was.

Misschien off topic, maar de gedachte "Oh, laat ik vooral niet naar anderen wijzen" is slachoffergedrag van jewelste.
Als andere mensen fouten maken, zeker als dat tenkoste van jou gaat, heeft het ALTIJD zin om dat aan de orde te stellen.

(Hoe precies, als hoofdzaak of bijzaak, op welke toon, etc etc dat zijn allemaal nog vragen, maar het staat je vrij om er dingen van te zeggen en het borgt ook jouw eigen vrijheid. )

Uiteraard: ik promoot niet, dat je zou moeten worden als die prototypische schoonmoeder die totaal niet naar zichzelf wenst te kijken, en als het je eerlijke mening is, dat jijzelf dingen niet goed genoeg hebt gedaan is aanpakken naar vermogen aan de orde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:06

LadyMadonna schreef:
Ik heb gisteren zo te zien moeite voor niks gedaan met mijn post. Jammer, ik had gehoopt dat je er iets mee zou kunnen....

....in termen van de reddingsdriehoek: pas goed op jezelf, da je niet in de slachtofferrol komt, zelf. (Je hebt het thuis ook niet makkelijk, en ik kan snappen dat je baalt.)

Natuurlijk is 'werken en merken dat het niets uithaalt' frustrerend, maar aan de andere kant: het stuk typien was JOUW keus, daar is TS niet voor verantwoordelijk.
En ts heeft uiteraard alle vrijheid, om er mee te doen wat ze wil.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:11

Iets er van zeggen mag uiteraard altijd maar anderen de schuld geven van jou situatie is in mijn ogen niets opbouwends aan.

Als je overspannen bent zal je zelf het heft in handen moeten nemen. Blijven roepen hoe slecht je het wel niet hebt/gehad hebt helpt daar niet bij. Je kan het erkennen en er mee aan de slag gaan of het achter je laten maar er in blijven hangen werkt in ieder geval niet.

Voor mijn gevoel is TS dan ook te veel bezig met al het slechte wat er in haar leven gebeurd/is gebeurd en te weinig met de oplossing hiervoor zoeken. En ja ik weet dat dit ontzettend zwaar is en dat het eerst lijkt dat het erger word. Maar daar zal ze doorheen moeten.
Daarnaast lijkt het me zo verkeerd nog niet om te gaan kijken waardoor bepaald gedrag veroorzaakt word. Als het lijkt alsof de hele wereld tegen je is, is het zeker de moeite waard om uit te zoeken waarom dit zo lijkt. Er bestaat een zeer grote kans dat dit voor een gedeelte bij jezelf ligt. Heel veel mensen spiegelen bewust of onbewust. Ik zeg niet dat het altijd aan jezelf ligt maar het is wel een punt om eens goed over na te denken.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:42

lizy29 schreef:
Iets er van zeggen mag uiteraard altijd maar anderen de schuld geven van jou situatie is in mijn ogen niets opbouwends aan.

Als je overspannen bent zal je zelf het heft in handen moeten nemen. Blijven roepen hoe slecht je het wel niet hebt/gehad hebt helpt daar niet bij. Je kan het erkennen en er mee aan de slag gaan of het achter je laten maar er in blijven hangen werkt in ieder geval niet.

Voor mijn gevoel is TS dan ook te veel bezig met al het slechte wat er in haar leven gebeurd/is gebeurd en te weinig met de oplossing hiervoor zoeken. En ja ik weet dat dit ontzettend zwaar is en dat het eerst lijkt dat het erger word. Maar daar zal ze doorheen moeten.
Daarnaast lijkt het me zo verkeerd nog niet om te gaan kijken waardoor bepaald gedrag veroorzaakt word. Als het lijkt alsof de hele wereld tegen je is, is het zeker de moeite waard om uit te zoeken waarom dit zo lijkt. Er bestaat een zeer grote kans dat dit voor een gedeelte bij jezelf ligt. Heel veel mensen spiegelen bewust of onbewust. Ik zeg niet dat het altijd aan jezelf ligt maar het is wel een punt om eens goed over na te denken.

Eens. Ik lees in je posts veel verzet en defensief gedrag TS. Begrijpelijk, maar daar kom je absoluut niet verder mee. En dan dat lijkt me niet de bedoeling.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:48

lizy29 schreef:

Dit. Als je blijft wachten totdat anderen veranderen, kun je wachten totdat je een ons weegt. Zij hebben er geen problemen mee, dus zij zullen niet gaan veranderen. Daarom heeft vingertje wijzen gewoon geen nut. Kijk aan wat je er zelf voor kan doen en probeer zo je problemen op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:21

Ik kan niet oordelen over hoe het voelt als je overspannen of burnt out bent, maar van depressie weet ik alles van;

En geloof het of niet, maar dit schrijft zo ongeveer de grootste bikkel en doordouwer die er rondloopt en dan ben ik niet eens arrogant, maar daar ga ik nu verder niet over in discussie.

Maar ik weet 1 ding; Als je dus uiteindelijk echt depressief word, ook al blijf je nog zo streng voor jezelf en nog zo hard en blijf je maar doorgaan als die malle die je altijd al was geweest...

Echt wel dat je in je koppie de hele fiets wereld de schuld geeft van jouw ellende, om vervolgens in die neerwaartse spiraal van alleen maar heel negatief kunnen denken te donderen en kom daar nog maar eens uit...

Doe mij een plezier TS en laat dit topic sluiten, voordat je helemaal gek in je hoofd word gepraat door al die betweters hier en ga alsjeblieft met een psycholoog praten... Ik wens je al het geluk in de wereld toe en het is dat ik het zelf al maar net aan nog steeds red op alle fronten (geestelijk, lichamelijk en financieel) anders had ik je met liefde willen helpen, maar ik weet ook niet echt hoe...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:46

ohjajoh6 schreef:
Ik kan niet oordelen over hoe het voelt als je overspannen of burnt out bent, maar van depressie weet ik alles van;

En geloof het of niet, maar dit schrijft zo ongeveer de grootste bikkel en doordouwer die er rondloopt en dan ben ik niet eens arrogant, maar daar ga ik nu verder niet over in discussie.

Maar ik weet 1 ding; Als je dus uiteindelijk echt depressief word, ook al blijf je nog zo streng voor jezelf en nog zo hard en blijf je maar doorgaan als die malle die je altijd al was geweest...

Echt wel dat je in je koppie de hele fiets wereld de schuld geeft van jouw ellende, om vervolgens in die neerwaartse spiraal van alleen maar heel negatief kunnen denken te donderen en kom daar nog maar eens uit...

Doe mij een plezier TS en laat dit topic sluiten, voordat je helemaal gek in je hoofd word gepraat door al die betweters hier en ga alsjeblieft met een psycholoog praten... Ik wens je al het geluk in de wereld toe en het is dat ik het zelf al maar net aan nog steeds red op alle fronten (geestelijk, lichamelijk en financieel) anders had ik je met liefde willen helpen, maar ik weet ook niet echt hoe...

Hier ben ik het 100% mee eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:15

Hoi Lizy,
roerend mee eens!

Zij het, dat sommige. aspecten me later zorg lijken.
lizy29 schreef:

Kijken of je per ongeluk ruzie zoekt uit gewoonte etc is prima, maar de invloed van deze ouders moet eerst weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:25

Citaat:
Dit. Als je blijft wachten totdat anderen veranderen, kun je wachten totdat je een ons weegt. Zij hebben er geen problemen mee, dus zij zullen niet gaan veranderen. Daarom heeft vingertje wijzen gewoon geen nut. Kijk aan wat je er zelf voor kan doen en probeer zo je problemen op te lossen.

Mogelijk off topic, maar ik meen het wel serieus.
Andere mensen, daar heb je als mens non stop mee te maken.

Als dat kan, is je eigen plan trekken zeer aan te bevelen, maarrre: wie van ons kan echt haar eigen plan trekken? (Je eten, huis, paard betalen, je aan allerlei wetten houden, belasting betalen, noem maar op.) Meestal maakt dat dat jecompromissen moet sluiten.

Je eigen plan kunnen trekken is vaak een luxe.
Zeg dat dan ook eerlijk.

En stop met van die slachtofferzinnetjes als "zij hebben er geen probleem mee, dus gaan ze niet veranderen".
(. ..al beschrijft dit op zich wel een waarheid.)

Soms, als je niet je eigen plan kunt trekken (....war dus meestal al zo is....)
heeft het heel erg veel zin, om te maken dat "ze" er gewoon een probleem mee krijgen, dan veranderen ze wel, hoor! (Aan die business wordt in Nederland alleen al miljarden uitgegeven, dus totaal zinloos zal de business van een ander veranderen niet zijn.)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:46

Janneke2 schreef:
Citaat:

Mogelijk off topic, maar ik meen het wel serieus.
Andere mensen, daar heb je als mens non stop mee te maken.

Als dat kan, is je eigen plan trekken zeer aan te bevelen, maarrre: wie van ons kan echt haar eigen plan trekken? (Je eten, huis, paard betalen, je aan allerlei wetten houden, belasting betalen, noem maar op.) Meestal maakt dat dat jecompromissen moet sluiten.

Je eigen plan kunnen trekken is vaak een luxe.
Zeg dat dan ook eerlijk.

En stop met van die slachtofferzinnetjes als "zij hebben er geen probleem mee, dus gaan ze niet veranderen".

heeft het heel erg veel zin, om te maken dat "ze" er gewoon een probleem mee krijgen, dan veranderen ze wel, hoor! (Aan die business wordt in Nederland alleen al miljarden uitgegeven, dus totaal zinloos zal de business van een ander veranderen niet zijn.)

Natuurlijk heb je anderen nodig om te kunnen leven, helemaal als je pas 19 jaar oud bent. Maar je kan wel kiezen met wie je compromissen sluit en hoe je de compromissen sluit. Neem het heft in eigen hand. In dat opzicht is de TS volwassen en mag ze haar eigen keuzes maken.

Citaat:

Dit vind ik juist geen slachtofferzin. Je als slachtoffer gedragen is bij mijn inziens ieder ander de schuld geven van jouw probleem in plaats van kijken wat je zelf kan veranderen. Ervoor zorgen dat jouw probleem ook het probleem van jouw naasten wordt, is bij mijn inziens juist geen oplossing van het probleem. Je krijgt misschien sneller begrip, wat verlichting kan geven. Maar je naasten express meetrekken in je problemen terwijl je ook professionele hulp kan ontvangen, vind ik minder fijn. Natuurlijk horen je naasten je te steunen, en ik heb ook het idee dat dat niet gebeurd bij de TS. Maar zoek dan juist naar de plekken waar je wel steun kan ontvangen (trek je eigen plan), vaak krijg je steun uit hoeken die je helemaal niet had verwacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:21

Janneke2 schreef:
LadyMadonna schreef:

....in termen van de reddingsdriehoek: pas goed op jezelf, da je niet in de slachtofferrol komt, zelf. (Je hebt het thuis ook niet makkelijk, en ik kan snappen dat je baalt.)

:?
Maak je om mij vooral geen zorgen, ik kan prima mijn eigen boontjes doppen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:41

Sannens schreef:
Janneke2 schreef:

Dit vind ik juist geen slachtofferzin. Je als slachtoffer gedragen is bij mijn inziens ieder ander de schuld geven van jouw probleem in plaats van kijken wat je zelf kan veranderen. Ervoor zorgen dat jouw probleem ook het probleem van jouw naasten wordt, is bij mijn inziens juist geen oplossing van het probleem. Je krijgt misschien sneller begrip, wat verlichting kan geven. Maar je naasten express meetrekken in je problemen terwijl je ook professionele hulp kan ontvangen, vind ik minder fijn. Natuurlijk horen je naasten je te steunen, en ik heb ook het idee dat dat niet gebeurd bij de TS. Maar zoek dan juist naar de plekken waar je wel steun kan ontvangen (trek je eigen plan), vaak krijg je steun uit hoeken die je helemaal niet had verwacht.

Het wordt wat abstract.
Maar stel: man slaat vrouw.
Een vrouw dan aanraden om 'haar eigen problemen aan te pakken' en 'niet te proberen hem te veranderen' - nee.
(En dat is dus ook niet 'hem meetrekken in jouw probleem' - het is simpelweg fout gedrag aanpakken. Echtgenoten horen niet te meppen en ouders niet te verwaarlozen, kleineren of andere vormen van mishandeling toe te passen. )