Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:58

Ik vind juist dat je heel goed bezig bent met ivf als je het ervoor over hebt om jaren lang naar het ziekenhuis te moeten en behandelingen te volgen (het is echt geen pretje hoor die ivf behandeling) ... net zoals Mara82.
Ivf is er niet voor mensen die denken och ja het lukt precies niet meer, laten we maar eens ivf proberen, maar juist voor diegenen die zo graag een kindje willen dat ze er alles, zelfs hun eigen gezondheid voor over hebben. En dat zou jij hen afpakken?

En ja, wij betalen er allemaal voor, maar wij betalen voor zoveel dingen van andere mensen waar we misschien niet mee akkoord zijn. Wil jij het dan niet iemand gunnen toch een kind te laten krijgen?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:58

Wendy schreef:
Om even op jouw voorbeeld in te gaan:
- zonder longtransplantatie gaat de roker dood
- zonder medische hulp gaat degene met overgewicht dood
- zonder levensverlengende behandeling gaat degene dood

Zonder IVF gaat er niemand dood. IVF is om een individuele wens in te willigen, zonder de IVF gaat diegene niet dood. En daarin ligt, voor mij, het verschil. Het is niet medisch noodzakelijk, en hoort daarom m.i. niet in het basispakket.

Ik kan mij voorstellen dat voor sommige mensen het net zo zwaar weegt dat zij geen nieuw leven kunnen geven, als dat het voor anderen geldt dat een leven tot een einde komt. :j en daarom vind ik het niet erg dat allerlei behandelingen waaronder IVF in het basispakket zitten. Er zijn overigens ook al aanvullende verzekeringen voor meer IVF behandelingen als binnen de standaard drie behandelingen geen zwangerschap lukt volgens mij. Verplaatsen naar een volledig aanvullende verzekering kan wat mij betreft ook maar ik maak me om die IVF behandelingen niet drukker dan allerlei medische behandelingen die standaard vergoed worden maar waar mensen zelf een hand in hebben gehad of ze die nodig hebben.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:01

Heel goed dat er zoiets als IVF bestaat. Het is sowieso al door de overheid bepaald dat mensen 3 behandelingen vergoed krijgen daarna moeten mensen toch al bij een sterkte wens zelf de beurs trekken.

Dat er een max van 3 behandelingen is dat vind ik dan weer wel goed. Heel cru gezegd ooit houd het op met wat de NL staat kan financieren.

Voor de rest betaal ik graag mee aan de IVF / gehandicapte kind van een ander.

Als wij dat allemaal niet willen dan moet je verkassen naar de VS waar de zorg letterlijk onbetaalbaar is....en waar veel zorg ellende voorkomt omdat mensen zorg simpel weg niet kunnen betalen.

Dan maar iedere maand die 100 euro (mensen met max zorgtoeslag krijgen nog eens 70-80 euro van de staat). Echt met ons systeem zijn we vele malen beter af dan ieder ander systeem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:01

vuurneon schreef:
Maartje1990 schreef:
@Vuurneon: Homoseksuele koppels is gewoon koppels van hetzelfde geslacht, niet persé mannen :) Maar TS gaf aan draagmoederschap ook niets te vinden. Daarbij zal bij homoseksuele koppels toch ook regelmatig gekozen worden voor IVF omdat kans op bevruchting groter is dan KI :) Persoonlijk zou ik denk ik eerder gaan dan voor IVF, ik wil zwanger worden, natuurlijk gaat het toch al niet. Dan heb ik liever die zekerheid ''meteen'' zwanger te worden.

Ik heb het toch ook over vrouwen én mannen :')

Kans op succes ivf is kleiner dan KI. Bij KI zijn de kansen evengoed als bij natuurlijke bevruchting. Daarnaast heb je vergrote kans op BBZ bij IVF

Waar haal je dat vandaan? Dat is geloof ik bijna de helft kleiner.

edit: even opgezocht insiminatie is 10% kans op zwangerschap, de natuurlijke manier 20% dus je kansen zijn een stuk kleiner :) bij IVF is die kans 30%
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 13-04-15 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:02

Maar ts vraagje, stel nou mijn vriend en ik willen kinderen. Ik ben kerngezond, maar bij hem wil het niet lukken. "Mag" ik dan geen kinderen krijgen ?
Want ik ben wél gezond.

Siesjuh

Ik vind dat ieder voor zich dat moet weten. Het bestaat, dus mensen kunnen er gebruik van maken.
Ikzelf zou dit niet willen. Bij mij is de vraag altijd geweest of ik zwanger kon worden vanwege een afwijking, maar wanneer dit niet zou kunnen was ik overgegaan op adoptie. Ik ben echt zielsgelukkig dat ik op dit moment toch zwanger ben van mijn 'eigen' kindje. Waar ik moeite bij heb met ivf is dat er meerdere eitjes bevrucht worden en er een paar van teruggeplaats worden. De rest wordt gewoon 'weggegooid'. Wanneer alle eitjes vervolgens innestelen, kun je wel eens voor de keuze staan er een paar af te stoten om in ieder geval 1 of 2 embryo's een grotere overlevingskans te kunnen bieden. Deze keuze zou ik nooit kunnen en willen maken. Net als dat ik moeite heb met abortus (wat ik zelf ook nooit zou toepassen) heb ik ook moeite met het afstoten en weggooien bij ivf.

Kwanyin

antje_vip schreef:
Kwanyin schreef:
Ik ben nog altijd benieuwd naar het antwoord waarom je blijkbaar niet voorbestemd was om kinderen te krijgen, als je na ifv een kind krijgt dat gezond en liefdevol opgroeid tot een fantastisch volwassen persoon, terwijl andere vrouwen op een natuurlijke wijze onmiddellijk zwanger geraken en een zwaar gehandicapt kind ter wereld brengen. Waarom was er een reden dat de eerste vrouw dat kind niet had mogen krijgen, en de tweede vrouw wel?

Tja in zo'n geval zou ik zeggen dat de tweede mevrouw beter geen kind had kunnen krijgen.
Maar in het algemeen vind ik ivf gewoon veel te veel gedoe; allerlei medische onderzoeken en spuiten enzo. Jarenlang bezig zijn om hopelijk ooit eens zwanger te worden.. Dan zit je net zo goed jarenlang in een emotionele achtbaan.

Hoe kan je nu op voorhand weten dat je kind zwaar gehandicapt gaat zijn, als dat niet genetisch bekend is? Maar moeder natuur heeft er wel voor gezorgd dat de vrouw zwanger is geworden en een kind heeft kunnen baren. Terwijl ze dat voor een ander niet doet. Waarom, als er volgens jou een reden is dat je niet zwanger kan worden als het niet volgens de natuurlijke manier lukt?

En ja, je zit vaak jaren in een emotionele achtbaan. Maar daar kiezen die mensen zelf voor. Omdat, zoals iemand jou hier al zegt, de emotionele achtbaan nog veel groter is voor hun als ze achteraf moeten denken "hadden we maar...". Dat is toch hun eigen keuze?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:04

Ja dan zit je ook in een emotionele achtbaan maar dat is wat sommige waaronder ik er graag voor over hebben :j , het doet zeer in je ziel als je een zwangere buik voor je neus ziet of kleine baby's en bent zelf niet in staat om dat te krijgen iets wat voor zoveel mensen vanzelf sprekend is...
Maar ik blijf zitten met m'n lege buikgevoel -O- het is een leeg nest gevoel die leegte blijft zolang ik geen kind heb en als je die leegte niet/hebt ervaart dan mis je dat ook niet...

Thesserd

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:06

Ik vraag me af of TS wel weet op wat voor manieren je allemaal onvruchtbaar kan worden. Het hoeft niet altijd iets genetisch te zijn. Dus je argument in de openingspost is eigenlijk onzin wat dat betreft, toch? Ik zie nog niet echt goede argumenten voorbij komen :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:07

Ik vind het jammer dat het bestaat.
Je kunt waarschijnlijk niet voor niets niet zwanger worden.
Survival of the fittest.
Plus de wereld is nu al te vol.
Is het dan juist niet goed dat de natuur alles op deze manier filtert?
Ik geloof dat als het niet had bestaan de wereld een stuk minder vol en sterker zou zijn.

Dit is natuurlijk mijn mening en geen feit ;)

denice

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:09

Ach, dan zou de natuur wel wat kritischer mogen zijn :)

Ik zie geen bewaar. Wel vind ik het mensenoverschot een ding en weet ik niet of ik wel kinderen wil krijgen in deze wereld.

vuurneon

Maartje1990 schreef:
vuurneon schreef:

Ik heb het toch ook over vrouwen én mannen :')

Kans op succes ivf is kleiner dan KI. Bij KI zijn de kansen evengoed als bij natuurlijke bevruchting. Daarnaast heb je vergrote kans op BBZ bij IVF

Waar haal je dat vandaan? Dat is geloof ik bijna de helft kleiner.

Kans op een miskraam is groter: bij normale bevruchting (ki of natuurlijk) 10 procent bij vrouwen van 30. Bij IVF al 15-20 procent. Kans op succesvolle zwangerschap bij cryo; 10 procent.
Dus meer risico :) kans op BBZ is ook groter bij IVF (en dat kan levensbedreigend zijn voor de vrouw)

Kans op succes zat ik even naast: is in alle gevallen zo'n 20 procent (van een vrouw van 30 uitgaande) per keer. Dus IVF heeft absoluut geen voorkeur boven KI ivm risico's en belasting. Ja de kans op bevruchting is groter, maar het gaat om de kans op de doorgaande zwangerschap. Bevruchting vindt immers bij ivf buiten het lichaam plaats. Het gaat om het eind resultaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

nova_zodiax

little_birdy schreef:
Survival of the fittest.
Ik geloof dat als het niet had bestaan de wereld een stuk minder vol en sterker zou zijn.

Maar wat nou als ik wel zwanger kan worden, maar het bij mijn partner niet kan. ??

Achterom

studiemiep schreef:
Voor de rest betaal ik graag mee aan de IVF / gehandicapte kind van een ander.

Als wij dat allemaal niet willen dan moet je verkassen naar de VS waar de zorg letterlijk onbetaalbaar is....en waar veel zorg ellende voorkomt omdat mensen zorg simpel weg niet kunnen betalen.

Dan maar iedere maand die 100 euro (mensen met max zorgtoeslag krijgen nog eens 70-80 euro van de staat). Echt met ons systeem zijn we vele malen beter af dan ieder ander systeem.

Waarom veronderstel je dat we niet zouden willen betalen voor het gehandicapte kind van een ander? Dat wil ik in ieder geval namelijk zeker wel, want dat is juist de solidariteit waarvoor het systeem bedoeld is!

Mara82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:10

Ik ben eigenlijk gewoon beetje sprakeloos wat ik lees van mensen die tegen zijn...

En ja... Soms sta ik op een punt om te stoppen... Maar wetende dat ik nog 1 punctie heb wil ik toch die graag benutten.... Me laatste kans dat ze me kunnen helpen! Dat laat je toch niet schieten??
Ook al is het heeel zwaar, pijnlijk zowel lichaamelijk als geestelijk! Maar wil later niet het gevoel en spijt hebben dat ik de laatste poging niet gedaan heb.

En over vergoeden.. We betalen met zijn alle zat aan dingen waar je oom kunt afvragen of dat wel reëel is...

Mara82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:11

:r :r :roll:
little_birdy schreef:
Survival of the fittest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:11

@vuurneon: Ik heb hele andere informatie gevonden, had m'n bericht nog ge-edit. Maargoed.

Info die ik vond: Natuurlijke zwangerschap 20% kans op zwangerschap. KI 10% kans op zwangerschap IVF 30% kans op zwangerschap.

Een vriendin van mij is nu bezig met KI (ook homoseksueel), zij heeft daarvoor gekozen maar zij heeft mij toen ook de foldertjes van de spermabank laten zien en ook daarin stond dat de kans op bevruchting een stuk kleiner is met KI en met IVF een stuk groter.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:12

Ik verbaas me wel over de kort de bocht reacties van sommige mensen. Ik merk dat zelfs ik sommige kwetsend vind terwijl ik alles behalve gevoelig ben voor de mening van anderen. Zullen de hormonen wel zijn ;)

Maar laat ik jullie in ieder geval gerust stellen, mijn IVF wordt niet betaald door de Nederlandse staat (terwijl ik wel tot 4 jaar terug altijd bijgedragen heb). Ik woon nu in oostenrijk en betaal 30% zelf. Ben ook geen type dat tot het einde der dagen IVf gaat proberen als het de eerste 2x niet lukt is het klaar.
Maar dan kan ik me wel berusten in het feit dat we alles geprobeerd hebben en het hoofdstuk afsluiten.

Ik wil geen kind adopteren. Ik ben zelf geadopteerd en ondanks dat ik daar echt altijd prima open mee heb kunnen omgaan en onwijs lieve ouders heb getroffen ben je per definitie beschadigd. Ik heb ook nog eens een hele sterke mening over het wegtrekken van kinderen uit hun eigen cultuur (bij buitenland adopties).

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:12

nova_zodiax schreef:
little_birdy schreef:
Survival of the fittest.

Maar wat nou als ik wel zwanger kan worden, maar het bij mijn partner niet kan. ??

Dan zou ik gaan voor KI (donor)of adoptie.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:14

Nova . Een andere partner :+.Nee grapje natuurlijk.
Ik ga er verder niet op in discussie daar heb ik helemaal geen zin in. Dit is mijn mening en daar blijf ik bij.
Ik vind het prima dat andere mensen er anders over denken en die laat ik ook in hun waarde

050206051012

Achterom

Mara82 schreef:
Ik ben eigenlijk gewoon beetje sprakeloos wat ik lees van mensen die tegen zijn...

En ja... Soms sta ik op een punt om te stoppen... Maar wetende dat ik nog 1 punctie heb wil ik toch die graag benutten.... Me laatste kans dat ze me kunnen helpen! Dat laat je toch niet schieten??
Ook al is het heeel zwaar, pijnlijk zowel lichaamelijk als geestelijk! Maar wil later niet het gevoel en spijt hebben dat ik de laatste poging niet gedaan heb.

En over vergoeden.. We betalen met zijn alle zat aan dingen waar je oom kunt afvragen of dat wel reëel is...

Met het risico dat je dit verkeerd opvat: dat mensen op iets tegen zijn, betekent nog niet dat jou persoonlijk aanvallen op jouw keuze. Zoveel mensen, zoveel meningen. Is echt niet persoonlijk.

Sees

Even een nieuwe post zo. Quoten en ik zijn géén goede combi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:15

Mara82 schreef:

Maar had jij het een bezwaar gevonden als het in het aanvullende pakket vond? Of ben je toch al aanvullend verzekerd waardoor het niet veel uitmaakt.

T is gek dat er voor kraamzorg een eigen bijdrage geldt, het kraampakket eruit is gehaald en als ik nu in het ziekenhuis wil bevallen omdat ik thuis een te groot risico vind voor mijzelf en kind; ik zelf nog mee mag betalen ook. Fysio is er ook uitgehaald, tandarts is eruit gehaald etc maar ik vraag mij echt af waarom IVF er nog wel in zit.

Ik vind het goed dat het in de verzekering zit, maar het zit wat mij betreft op de verkeerde plek omdat het om een wens gaat en als die niet in vervulling gaat is dat erg. Maar ik vind het absoluut geen basis zorg.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:15

IK moet eerlijk toegeven dat wat ik lees van sommige me echt wel raakt. Ik ben nu 7 maanden zwanger met hulp van icsi.
Volgens sommige zou ik dus geen moeder mogen worden ( en mijn vriend dus ook geen vader). Iedereen heeft het recht om kinderen te krijgen, wij hebben het alleen maar moeilijker, men zou ons eigenlijk beter steunen in plaats van uitspraken te doen die op niets gebasseerd zijn.

Het doet veel pijn om vaak te horen hoe mensen ongewenst zwanger worden en niet voor hun kinderen zorgen, en er telkens maar bij maken, terwijl sommige een heel goede thuis kunnen geven aan kinderen.

Adoptie is ook zo'n flutargument, weten jullie hoe lang lang je moet wachten en wat je allemaal moeten doorstaan om geschikt te worden bevonden? En dan nog niet te spreken van de kostprijs.

Ook het argument dat je lichaam niet voor niets niet zwanger wordt is weer zo'n reden waar niet over is nagedacht.
Er zijn verschillende redenen waarom het niet direct lukt, en niet alleen bij de vrouw.

Ik ben toruwens zwanger van 1st tp van een cryo, en heb geen enkele complicatie gehad tot hier toe, buiten de gebruikelijke die iedere zwanger vrouw (kan) hebben.

edit: En kwa vergoeden, in belgië heb je 6 terugbetaalde pogingen (je betaald nog wel altijd rond de 500 euro per poging).
Als mensen daar kritiek op hebben, dat moet er ook niets meer terugbetaald worden voor mensen die ziek worden door roken, alcohol,......
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-04-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt