Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:40

Ik heb hoogtevrees en vliegangst (maar nog wel binnen het redelijke) :Y) Een hekel waar ik aan heb is liften (maar ga daar nog wel in) en heel veel mensen die ik bijv. niet ken.

Ik voel me dan zeer ongemakkelijk en ontvlucht de boel het liefst. Verjaardagen ken ik iedereen, maar bijvoorbeeld heel veel familie van bewoners op bezoek (op het werk) die ik nog niet zo goed ken vind ik echt vreselijk :') of verjaardagen van anderen waar ik weet dat er heel veel onbekenden zijn.. Aula's in mijn schooltijd vond ik ook vreselijk.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:54

Nayomie schreef:
Ik hen een angst voor deze treinen := specifiek deze treinen.

http://www.wandelknooppunten.eu/wp-cont ... lingen.jpg

Oooh deze treinen. Bij deze treinen zit er best veel ruimte tussen het perron en de trein en dat is een keer misgegaan bij mij. Ik ben er een keer tussen "gevallen". Zette mijn voet in plaats van op het opstapje, ernaast. Gelukkig was ik niet alleen en kon een vriend mij meteen weer omhoog trekken maar brrrr wat stond ik te trillen daarna. Verder ben ik niet echt bang voor die treinen, maar kijk bij hondenkoppen nu wel even twee keer voor ik mijn voet neerzet :=

Maar eigenlijk heb ik niet echt angsten. Niet dat ik zo'n dare devil ben maar kan me niet iets bedenken waar ik echt bang voor ben eigenlijk.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:57

Hier komt mijn waslijstje:

Hoogtevrees, open: ik val en ga dood. In een hoge gesloten ruimte (denk aan reuzenrad of zo, maar ook vliegtuig) dat er iets breekt of kapot gaat. (lichtelijk) claustrofobisch, ook als ik tussen een menigte van mensen loop, kan nog wel eens flauwvallen dan :Y). Spinnen. Bah. Vlinders en rupsen. Donkere ruimtes, zoals de kelder/schuur/tuin, voel me dan bekeken. Diep water waarvan ik de bodem niet kan zien. Van die poppen (heb chucky gezien toen ik 9 was, sindsdien bang). Een rare angst dat ik word neergeschoten als ik iemand voorbij fiets die alleen fietst (slaat nergens op). En ik kan niet tegen het zien van mensen die hun lichaam kunnen knakken, kraken, bewegen (als het niet hoort) ik word er misselijk van. Deuren, niet zozeer de deuren, maar de angst dat er iets achter staat wat er niet hoort. Spiegels & spiegelbeelden/weerspiegelingen, alleen als ik alleen ben (bv 's avonds). Ik zal nu stoppen :')

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:17

Captain schreef:
Dingen onder water.. En dan niet rietstengels of vis ofzo maar de onderkant van schepen.. Of palen die in het water staan..(Het idee hier naast te moeten zwemmen.. Brrr.. http://www.geenstijl.nl/archives/images/gullfaksc01.jpg) Of van die grote boeien in de zee.. Of een wrak ergens op de bodem.. Of filters in een zwembad..

Haha dit had ik vroeger ook wel ja, inmiddels wat minder, al blijf ik er nog liever uit de buurt... Waar ik wel echt rillingen van krijg zijn vissen, en alle andersoortige dieren die enigszins in het water leven (kikkers etc.) Ik heb het altijd al, geen idee waar het vandaan komt. Het is wel versterkt toen ik een Afrikaanse huisgenoot had in een studentenhuis die complete vissen overal in de keuken had liggen en ze ook in z'n geheel in voedsel verwerkte of op at. Gelukkig aten we allemaal apart, maar ik ben de eerste keer toen ik nietsvermoedend de keuken in liep en in de wasbak ineens zo'n meest me aan zag liggen staren zó geschrokken dat het de jaren daarna alleen maar erger is geworden. De lucht die van dat eten af kwam ook... De combinatie daarvan maakt dat ik echt panisch kan worden van die beesten. Zwemmen in de zee en plekken waar waterdieren kunnen zijn deed ik sowieso al niet snel vroeger, maar als ik aan vissen denk (of kikkers etc.) krijg ik echt een benauwd gevoel. :P

Waar ik wel benieuwd naar ben, weten jullie ook waar een bepaalde angst vandaan komt, vanuit je verleden?

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:27

Jeetje wat een angsten allemaal! Wat ben ik blij dat ik daar geen last van heb. Nooit ook bedacht dat je voor sommige dingen zo bang kan zijn!

Ik heb zelf 1 grote angst. En dat is angst voor slangen. Het begint al bij regenwormen. Als ik een slang zie dat word ik helemaal misselijk en bijna panisch. Regelmatig ook nachtmerries over grote, dikke slangen! Maar zoals ik het hier lees zijn er niet veel mensen die bang zijn voor slangen. .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:29

Ik kan me nog herinneren dat ik toen ik heel klein was al bang was voor filters in een zwembad.. En dan vooral die grote bij golfbaden.. En daar had je van die spijlen:
Afbeelding en daar durfde ik niet bij in de buurt te komen. Van m'n ouders moest ik toen m'n benen door die spijlen steken.. Goed bedoeld natuurlijk om mij te laten zien dat er niks gebeurde maar ik ben er nog steeds heel erg bang voor, denk dat m'n benen er doorheen steken daar wel aan mee geholpen heeft.. Voor mijn gevoel is het nl erger dan vroeger..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:30

Emetofobie, wespen, spinnen, zwemmen in de buurt van schepen en grote dingen. Maar Emetofobie is toch wel de ergste, heb vaak last van migraine waar ook misselijkheid bij komt en overgeven. Vreselijk vind ik het, raak echt in paniek en ben zo bang dat ik stik!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:32

Captain schreef:
Ik kan me nog herinneren dat ik toen ik heel klein was al bang was voor filters in een zwembad.. En dan vooral die grote bij golfbaden.. En daar had je van die spijlen:
[ Afbeelding ] en daar durfde ik niet bij in de buurt te komen. Van m'n ouders moest ik toen m'n benen door die spijlen steken.. Goed bedoeld natuurlijk om mij te laten zien dat er niks gebeurde maar ik ben er nog steeds heel erg bang voor, denk dat m'n benen er doorheen steken daar wel aan mee geholpen heeft.. Voor mijn gevoel is het nl erger dan vroeger..

Hier ben ik niet zo zeer bang voor maar heb hier wel een keer over gedroomd ( toen ik een jaar of 6 was ) dat ik er achter was gekomen en was gestikt. Sindsdien blijf ik er wel echt uit de beurt! Benen er door heen steken zal ik ook echt niet durven haha :=
Ik snap je angst er wel voor!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:32

Niet eigenlijk, ben nergens bang voor zover ik weet dan..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:33

Ik heb emetofobie, zeker bij andere mensen. En ik heb een zware fobie voor kakkerlakken _O-

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:39

Ik word helemaal naar als ik mensen zie die vast gebonden zijn. En verder ik hou er niet sjaals die al lange tijd zijn gedragen waardoor ze bolletjes hebben en ik kan tegen kleding label waar je maat op staat. Jek :brr:

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:44

Barbulet schreef:
Ik ben bang voor mensen :j :+

Same :+

Ik ben bang van duiven roltrappen en om over te geven en heb daarbij ook valangst in combinatie met hoogtevrees

SincereQ

Re: Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:04

Ik heb ook emetofobie, maar het gaat gelukkig steeds beter.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:12

Lian schreef:
Nayomie schreef:
Ik hen een angst voor deze treinen := specifiek deze treinen.

http://www.wandelknooppunten.eu/wp-cont ... lingen.jpg

Oooh deze treinen. Bij deze treinen zit er best veel ruimte tussen het perron en de trein en dat is een keer misgegaan bij mij. Ik ben er een keer tussen "gevallen". Zette mijn voet in plaats van op het opstapje, ernaast. Gelukkig was ik niet alleen en kon een vriend mij meteen weer omhoog trekken maar brrrr wat stond ik te trillen daarna. Verder ben ik niet echt bang voor die treinen, maar kijk bij hondenkoppen nu wel even twee keer voor ik mijn voet neerzet :=

Maar eigenlijk heb ik niet echt angsten. Niet dat ik zo'n dare devil ben maar kan me niet iets bedenken waar ik echt bang voor ben eigenlijk.

Dat is precies wat er bij mij gebeurd is als klein meisje. Nooit weer dat ik in zo'n trein stap.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:24

Ik ben een beetje claustrofobisch (heb ook hoogtevrees hoewel ik vliegen dan weer niet eng vind, hou niet van boten en ondergrondse ruimtes zoals metrostations, ruimtes waar heel veel mensen heel dicht op elkaar staan, zeker omdat ik zelf maar 1.63m lang ben, water waarvan ik de bodem niet kan zien etc) - als ik ergens niet snel weg kan krijg ik het daar echt heel benauwd van en verstijf ik helemaal, inclusief zweetbandjes :P Gek want ik ben tegelijkertijd ook wel echt een thrill seeker dus wil bijvoorbeeld echt skydiven. Ik had er vroeger niet echt last van maar mijn moeder heeft echt precies dezelfde angsten dus denk dat het misschien wel een beetje daardoor komt. Onbewust natuurlijk.

Verder ben ik ook geen fan van clowns, poppen etc maar dat is geen echte angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:36

Ik ben bang voor uhm lieveheersbeestjes :o

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:56

Hahaha mijn hele dagen draaien om mijn 'angsten', dus het lijstje is aardig lang.
Ik vind spinnen doodeng, maar dat is nog de meest simpele angst.
Ik heb angst voor de angst, angst voor een paniekaanval, ben heel bang voor een psychose, ik ben bang voor liften, autoritten vind ik niet fijn want ik kan er niet uit en wat als ik een paniekaanval in de auto krijg?
Verder vind ik het eng om in een drukke ruimte te zijn, eten te bestellen, heb ik faalangst en vind ik het eng om met mensen te praten. School is eng, bepaalde muziek is eng want dat kan heeeeeeel misschien een paniekaanval triggeren. Bang voor vuur en inbrekers, bang dat mijn kat en andere belangrijke mensen om mij heen het loodje leggen. Bang voor de dood ben ik dan juist weer helemaal niet.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik niet helemaal lekker ben en niet goed in mijn vel zit, dus al deze angsten zijn niet voor altijd!

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:00

Ik ben bang voor honden :( Heb er ook niet al te fijne ervaring mee gehad in het verleden, dat heeft het alleen maar versterkt. Als ik een hond zie zou ik het liefst wegrennen, maar dan ben ik weer bang dat hij achter me aan komt. In het ergste geval verstijf ik en gaat mn hartslag enorm omhoog. Doodeng... En dan die mensen die zeggen: 'Hij doet niks hoor!' _-:( Veel mensen zijn ook bang voor spinnen bijvoorbeeld, (ik ook) maar ik ga dat toch ook niet zeggen over een kruisspin... Angst is angst en hou je hond dan even bij je...

Verder ben ik dus bang voor spinnen zoals eerder gezegd, en ik heb een lichtere vorm van hoogtevrees. Maar het gekke is maar tot een bepaalde hoogte maar. Bijvoorbeeld een reuzenrad. Ik zou niet bang zijn bovenin, maar tijdens de weg naar boven vreet ik mezelf op :=

Verder vind ik dingen onderwater niet echt fijn, maar dat is niet zo erg dat het een angst is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:05

Rebecca schreef:
Ik ben bang voor uhm lieveheersbeestjes :o

Ugh, die beestjes bijten :x

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:06

Kunnen ze bijten? :?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:09

Ja, ben een keer flink gebeten door zo'n kreng. :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:10

Ooh :+
Op mijn vriendin plassen ze altijd :') (als dat oranje achtige spul plas is dan :P )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:16

RomeeBalm schreef:
En ik ben bang voor Cruella de Vill

Dat is de mooiste angst die ik ooit gehoord heb :+

Ik ben zelf panisch voor vliegende insecten, denk aan grote vlinders, kevers en sprinkhanen. Van die grote dikke, die tegen je camper of tent aanvliegen en dan 's avonds het toitletgebouw binnen willen gaan terwijl de meest gruwelijke insecten er rondvliegen.Afschuwelijk. Als ik op vakantie ga ben ik weken van tevoren al in de stress en aan het dromen omdat er op de vakantielocatie wellicht grote insecten voor zouden kunnen komen.
Kamperen in Australie.... nachtmerries, en dan toch doen en dan de angst in je ogen hebben staan, een hartslag hebben waar je eng van wordt en stoppen met ademen totdat je benauwd wordt.
Vre-se-lijk -O-

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:21

Ik heb een beetje claustrofobie en ben bang voor alle insecten :j. Heb voor de rest ook een hekel aan de zee, maar ik weet niet of je dat echt een angst kan noemen :Y)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:22

Ik ben bang voor slakken :+ compleet irrationeel maar puur omdat ze zo slijmerig zijn, je kunt ze niet aanraken zonder dat je slijm op je krijgt en in het donker is dat ook vreselijk eng, dat heb ik een keer gehad :') hysterisch werd ik. Had vroeger een buurmeisje die ze gewoon op haar arm zette :=
Wil er wel graag overheen komen want ik vind ze wel heel mooi en fascinerend, ik kan inmiddels baby-huisjesslakken zonder gillen bij hun huisje pakken. Als ze niet onverwacht uit een versgeplukt kropje sla met z'n tienen over het aanrecht kruipen -O- dan zit ik echt buiten het huis te huilen tot iemand ze voor me weghaalt.

Verder niet echt een erge fobie, maar ik kan niet normaal op en af roltrappen stappen. Mijn moeder zei vroeger altijd dat als je te lang bleef staan, je schoenzolen gegrepen zouden kunnen worden ofzo :+ ik spring er altijd vanaf en kan er alleen met een huppelpasje op komen, omdat ik bang ben op zo'n scheidingslijn te staan.