Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Oh op de middelbareschool ging ik heel graag op school.
Heerlijk de hele klas op stelten zetten.
Leraren waren niet blij met mij.
Ik maakte mijn eigen facultatieve rooster. Ik ging bijvoorbeeld nooit naar Godsdienst les.
Huiswerk? Hoezo? Mijn ouders ( nou ja,...mijn grootouders dus) mochten ieder rapport op school komen en dat was niet vanwege de cijfers, die waren goed, maar vanwege mijn gedrag. Maar die wisten ook niet zo goed wat te doen.
Hoop dat ik mijn kinderen op andere gedachtes kan brengen
zonnebloem18 schreef:Hier hetzelfde.Veel van wat voorbij komt herken ik, faalangst, slecht plannen, overspringen qua onderwerpen in gedachte, taken niet goed af kunnen ronden omdat er iets tussendoor komt.
Het reptielen/zoogdierenbrein vond ik dus ook heel interessant.
bobje26 schreef:Jep, de vakantie kon niet snel genoeg voorbij zijnEn ohja, de nooit geen zin in school gevoelens.. Herkent iemand dit?
Djaikha schreef:Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers.
kimberly1995 schreef:Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je weet dat je HB'er bent, zonder een IQ test?
Merileth schreef:Djaikha schreef:Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers.
Dit is dus heel typisch voor een bepaald type hoogbegaafde. Die gaan zich aanpassen aan de rest om maar niet op te vallen. Ze gaan onderpresteren, vaak omdat ze gemerkt hebben dat er negatieve reacties kwamen wanneer ze op niveau gepresteerd hadden. Ofwel pestgedrag van leeftijdsgenoten, danwel negatieve reacties van volwassenen. Dit zijn kinderen die vaak later problemen krijgen op de middelbare school, en risico lopen om daadwerkelijk uit te vallen.kimberly1995 schreef:Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je weet dat je HB'er bent, zonder een IQ test?
Testen of iemand hoogbegaafd is, is niet alleen een IQ test. Uit een IQ test blijkt alleen je intelligentie, en dan kun je hoogintelligent of hoogbegaafd zijn als je score zo hoog is. Uit vervolgens psychologische tests (gesprekken, vragenlijsten en dergelijke) kunnen bepaalde typische karaktertrekken naar voren komen. Hieruit blijkt dan bijvoorbeeld dat iemand grote gedachtensprongen maakt, waar 'normale' mensen een heel stappenplan doorlopen bij wijze van spreken, gaan wij gelijk van A naar B zonder alle tussenstappen. Zo zijn er meer zeer typische karaktertrekken waarvan je kunt zeggen, dat is echt een hoogbegaafd iemand. Echt zeker weten kun je natuurlijk pas als je getest bent, maar zelfs dan slaan ze nog wel eens de plank mis. Je kunt het beste info zoeken (en dan liever niet op iedere willekeurige internetsite natuurlijk), en kijken in hoeverre deze typische kenmerken op jou van toepassing zijn. Maar dan nog is het natuurlijk geen garantie dat je echt hoogbegaafd bent
Merileth schreef:Djaikha schreef:Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers.
Dit is dus heel typisch voor een bepaald type hoogbegaafde. Die gaan zich aanpassen aan de rest om maar niet op te vallen. Ze gaan onderpresteren, vaak omdat ze gemerkt hebben dat er negatieve reacties kwamen wanneer ze op niveau gepresteerd hadden. Ofwel pestgedrag van leeftijdsgenoten, danwel negatieve reacties van volwassenen. Dit zijn kinderen die vaak later problemen krijgen op de middelbare school, en risico lopen om daadwerkelijk uit te vallen.
Snorlex schreef:Joh ik lees dit en denk 'wat grappig'.
Geen HB, maar wel een bovengemiddeld IQ (verbaal hoger dan performaal).
Ik kan niet leren als ik het niet interessant vind, heb een concentratieboog van 15 minuten en kan uren naar de muur staren.
Vind ik iets interessant, dan onthoud ik het, gewoon zomaar, ik weet niet hoe en ik weet niet waarom.
Wanneer ik iets niet snap, de link niet direct zie, dan kan ik dat ábsoluut niet hebben.
Ik wil per direct weten hoe het zit met alle details en ben daarbij ontzettend ongeduldig (volgende vraag stellen terwijl vorige nog wordt beantwoord).
Soms heb ik zoveel gedachten in mijn hoofd dat ik woest word, boos op mezelf, ik kan geen 'lijn' meer vinden (vreemd want mijn EQ is ver bovengemiddeld).
Ik heb mijn HBO bijna afgerond en ben ondertussen begonnen met de overstap naar de uni.
De manier van leren (theoretisch) sluit echter totaal niet aan bij mijn manier van leren. Stampen is voor mij echt een onmogelijkheid.
Kost zoveel energie en uiteindelijk haal ik een 6.
Praktijkgericht onderwijs, zelf doen, luisteren naar mensen met interessante verhalen, zo leer ik het fijnst.
Edit: editeditedit