Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:44

Ik meld mij ook, heb nog niet het hele topic doorgelezen.
Herken je verhaal helemaal en ook ik doe een veel lagere richting dan wat ik aan kan. Ben ook aan universiteit begonnen maar door faalangst, uitstelgedrag en onderpresteren ondertussen bezig aan mijn 3e opleiding.. Hoop dat ik deze wel aankan, is veel makkelijker en heb hier ook geen last meer van faalangst.

Luxorvalkje: mijn hoofd staat ook nooit stil. Ben altijd wel met iets bezig.
Ik heb ook geen klas overgeslaan

Edit: wij zijn hier trouwens met drie thuis: vader en broer ook

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:47

Ik ben bij Corrie van Buuren geweest in Ter Aar voor de IQ test. Zij is psycholoog en kan ook handvaten bieden voor na de test, hele aardige vrouw :j

Voor het richting zoeken, ik heb een competentie en drijfverentest aangeboden gekregen vanuit de universiteit. Het brengt in kaart wat jouw huidige en goed te ontwikkelen competenties zijn en geeft ook aan wat jou drijft in het leven. Daarnaast komt dan het advies wat qua studie/werk goed bij jou zou passen. Ik vond het werkelijk waar bizar hoe goed het klopte.

Wat me wel opvalt is dat ik bij jullie allemaal slecht kan schatten hoe oud jullie zijn aan de hand van jullie tekst, vind iedereen heel erg op dezelfde golflengte communiceren :)

zonnebloem18

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:58

Ik ben net niet hoogbegaafd, heb een gemiddelde score van 128, maar had volgens de tester minimaal 135 gescoord als ik op de slecht scorende onderdelen (taal en rekenen) gemiddeld had gescoord.
De achterstand op taal en rekenen heb ik doordat ik sinds mijn 16de niet meer echt naar school ben geweest en ik een kind ben van slechthorende ouders.

Basisschool heb ik zonder problemen doorlopen, eitje en op de cito vwo advies. Op het voortgezet onderwijs kwam ik er achter dat er iets was als leren, dat kende ik niet en ben toen hard op mijn bek gegaan. Van VWO 1 naar Havo 2 en in Havo 3 2 keer blijven zitten.
Op dat moment besloot ik een MBO opleiding te gaan doen maar na 2 gefaalde pogingen durf ik het nu niet meer aan.

Toen ik 2 jaar geleden in mijn werk helemaal vastliep en aan ADD dacht ben ik bij een psycholoog terecht gekomen. Er is uiteindelijk geen diagnose uitgekomen, in elk geval geen klassieke ad(h)d, want als kind vertoonde ik geen symptomen. Daarna wel een IQ test laten doen die dus uit kwam op 128.

Veel van wat voorbij komt herken ik, faalangst, slecht plannen, overspringen qua onderwerpen in gedachte, taken niet goed af kunnen ronden omdat er iets tussendoor komt.
Het reptielen/zoogdierenbrein vond ik dus ook heel interessant.

Op dit moment weet ik niet zo goed wat ik wil, een opleiding zou mooi zijn, maar wat en welk niveau en kan ik dat dan echt wel?
Mijn interesse is zo breed dat veel me leuk lijkt, maar ik moet echt dat ene hebben wat me zo boeit dat ik het vol kan houden. Dat heb ik nog niet gevonden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:01

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je weet dat je HB'er bent, zonder een IQ test?

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:07

zonnebloem18: mijn interesse is ook zo breed, maar er is niets wat mij écht boeit. Ik hoop nu na 2 onafgeronde opleiding, mijn huidige opleiding toch af te ronden.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:11

Ik vind het fijn om kennis te kunnen vergaren en over te dragen en daardoor mensen te kunnen helpen.

Ik studeer bedrijfs- en consumentenwetenschappen(bedrijfskunde met psychologie, sociologie, marketing, etc.) en ga mijn minor over voeding doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:13

Hierbij mijn uitgebreide reactie!

Als klein kind kon ik al heel snel praten (echte zinnen, geen gebrabbel of baby taal), snel lopen ect.
Ik keek graag tv en dan vooral jawel, natgeographic en discovery ( :') ). Sinds ik kon lezen las ik alles, ik vind lezen nog steeds heel fijn en geeft mij echt rust.
Ik huilde vroeger om alles, een worm die geplet werd, een ruzie met mijn broer die ouder is, een autowasstraat (ja mensen, dat is doood eng).

Mijn broer is zelf ook hoog intellect, hierdoor was het voor mijn ouder al snel duidelijk hoe ik was en dat ik ook zo'n 'geval' was. Ik ben getest, gewoon thuis in mijn vertrouwde omgeving. Hier kwam niet uit dat ik hoogbegaafd was maar een hoog iq heb (126, het valt mee. Maar als jong meisje was ik al erg wijs en wist ik veel over verschillende thema's).

Op de basisschool was ik mega gedreven, alles wat ik leren kon wilde ik leren, alles wat ik lezen kon wilde ik lezen. Haalde ik een 9, overnieuw, ik wilde een 10. Door dat de lesstof mij zo gemakkelijk af ging heb ik nooit geleerd te leren. Er was een klein groepje die extra moeilijke lesstof kreeg, wat voor mij dat eindelijk op niveau was. Hoe ouder ik werd, hoe vervelender ik mij begon te dragen. Het ene moment de wijsneus uithangen en alles en iedereen bekritiseren en verbeteren, het andere moment heel erg in mijzelf gekeerd in mijn rustige eigen ik. Qua vrienden had ik op de basis school weinig, ik was een beetje het buitenbeentje samen met 2 anderen.

Om een voorbeeld te noemen, ik heb de hele eindtheather voorstelling geschreven inclusief 2 liedjes. Dit gaf mij echt voldoening en plezier, lekker bezig zijn met iets wat ik leuk vond.

Mijn schooladvies en die CITO had ik ongelooflijk verprutst, hier kwam mavo/havo uit. Uiteindelijk vmbo t gaan doen, op deze school was het helemaal drama. Niemand had wat ik had, als iemand a zei en een simpele uitleg had ik al een boekwerk bedacht met hoe het anders/beter/sneller kon. De vriendinnen die ik daar had waren zelf van gewoon niveau, dus ik had soms echt moeite met dingen uiten. Gelukkig kon ik dit wel op stal tussen de paarden. Dat was echt mijn uitlaatklep voor saaie, stomme of vervelende dagen.

Mijn examen periode was appeltje eitje, 2 keer beetje lesstof doorgenomen en geslaagd met alles boven de 7.

Ik heb op mijn huidige opleiding echt een leuke klas, wat heel fijn is na 10 jaar een poedersuiker klas.
De opleiding deel ik met 2 andere meisjes en 27 jongens, wat ik echt top vind aangezien jongens zoooo veel makkelijker zijn dan meisjes. Het niveau (Desondanks het mbo is) is in mijn klas aardig hoog. Ik heb nog wel steeds het idee dat ik mij vaak aan hun aanpas qua gespreksstof (koetjes en kalfjes terwijl ik diepgaande wil en kan gesprekken voeren).

Ik heb soms hele vage hersenspinsels die ik wil omzetten tot iets productiefs en dan vertel ik dat en dan begrijpt niemand mij. :') Daar merk ik nog aan dat ik echt op iets zit waar ik niet verder mee wil.

En ohja, de nooit geen zin in school gevoelens.. Herkent iemand dit?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:13

Wat mij opvalt is dat vele gepest zijn op de (basis)school. Verdrietig wordt ik daar van.
Mijn oudste heeft geen problemen op dat vlak(voor nu)maar ik kan er wel wakker van liggen.

Tijdje terug was er een meisje op de radio terwijl Mika en ik in de auto zaten.
Meisje zei iets over dat het haar nooit helemaal lukte om echt contact te krijgen met haar klasgenoten.
Ja zei Mika toen, dat heb ik ook wel een beetje.
Dat snijt je als moeder dan echt wel een beetje door de ziel.
Heb ik ook altijd wel zo ervaren. Nooit begrepen hoe dat nou kan.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:17

Mijn twee hoogbegaafde zusjes en ik zijn gelukkig nooit gepest. Ik speelde toen ik in groep 3 zat bijvoorbeeld altijd met de broers/zussen van mijn klasgenoten, maar ik was dan ook wel vrij mondig en een echt leiderspersoon :j

Er was toendertijd ook een stichting/clubje voor hoogbegaafde kinderen waar we in het weekend vaak dingen mee gingen doen, maar weet zo niet meer wat dat was, zal het eens opzoeken.
Edit: http://pharosnl.nl/home/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:24

Oh op de middelbareschool ging ik heel graag op school.
Heerlijk de hele klas op stelten zetten.
Leraren waren niet blij met mij.
Ik maakte mijn eigen facultatieve rooster. Ik ging bijvoorbeeld nooit naar Godsdienst les.
Huiswerk? Hoezo? Mijn ouders ( nou ja,...mijn grootouders dus) mochten ieder rapport op school komen en dat was niet vanwege de cijfers, die waren goed, maar vanwege mijn gedrag. Maar die wisten ook niet zo goed wat te doen.

Hoop dat ik mijn kinderen op andere gedachtes kan brengen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:27

NatasjavE schreef:
Oh op de middelbareschool ging ik heel graag op school.
Heerlijk de hele klas op stelten zetten.
Leraren waren niet blij met mij.
Ik maakte mijn eigen facultatieve rooster. Ik ging bijvoorbeeld nooit naar Godsdienst les.
Huiswerk? Hoezo? Mijn ouders ( nou ja,...mijn grootouders dus) mochten ieder rapport op school komen en dat was niet vanwege de cijfers, die waren goed, maar vanwege mijn gedrag. Maar die wisten ook niet zo goed wat te doen.

Hoop dat ik mijn kinderen op andere gedachtes kan brengen :o

Precies dit! Vakken die ik niet leuk vond of waarvan ik dacht daar heb ik toch niks aan? DOEI! *D

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:43

zonnebloem18 schreef:
Veel van wat voorbij komt herken ik, faalangst, slecht plannen, overspringen qua onderwerpen in gedachte, taken niet goed af kunnen ronden omdat er iets tussendoor komt.
Het reptielen/zoogdierenbrein vond ik dus ook heel interessant.
Hier hetzelfde.

Ik raak ook heel snel verdwaald in informatie. Alles is interessant, maar daardoor verlies ik het hoofdonderwerp snel uit het zicht. Hier helpt mijn lieve man mij dan ook bij (als hij het ziet gebeuren). Zodra ik op internet wil doorklikken naar iets wat er op dat moment eigenlijk niet toe doet, stopt hij mij en moet ik weer focussen op het huidige onderwerp. Op dat moment heel irritant, maar uiteindelijk wel erg fijn. Kan ik in ieder geval afkrijgen wat ik op dat moment aan het doen was :)

bobje26 schreef:
En ohja, de nooit geen zin in school gevoelens.. Herkent iemand dit?
Jep, de vakantie kon niet snel genoeg voorbij zijn :)

Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers. In het begin van mijn middelbare school waren we met een groepje van 5 (geloof ik) die een wedstrijdje deden wie de meesten 10'en kon halen. Na het tweede jaar hield dat op, want de stof werd moeilijker. Dus ging ik me ook maar weer conformeren met de rest. Alles om niet op te vallen..

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:18

Djaikha schreef:
Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers.

Dit is dus heel typisch voor een bepaald type hoogbegaafde. Die gaan zich aanpassen aan de rest om maar niet op te vallen. Ze gaan onderpresteren, vaak omdat ze gemerkt hebben dat er negatieve reacties kwamen wanneer ze op niveau gepresteerd hadden. Ofwel pestgedrag van leeftijdsgenoten, danwel negatieve reacties van volwassenen. Dit zijn kinderen die vaak later problemen krijgen op de middelbare school, en risico lopen om daadwerkelijk uit te vallen.

kimberly1995 schreef:
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je weet dat je HB'er bent, zonder een IQ test?

Testen of iemand hoogbegaafd is, is niet alleen een IQ test. Uit een IQ test blijkt alleen je intelligentie, en dan kun je hoogintelligent of hoogbegaafd zijn als je score zo hoog is. Uit vervolgens psychologische tests (gesprekken, vragenlijsten en dergelijke) kunnen bepaalde typische karaktertrekken naar voren komen. Hieruit blijkt dan bijvoorbeeld dat iemand grote gedachtensprongen maakt, waar 'normale' mensen een heel stappenplan doorlopen bij wijze van spreken, gaan wij gelijk van A naar B zonder alle tussenstappen. Zo zijn er meer zeer typische karaktertrekken waarvan je kunt zeggen, dat is echt een hoogbegaafd iemand. Echt zeker weten kun je natuurlijk pas als je getest bent, maar zelfs dan slaan ze nog wel eens de plank mis. Je kunt het beste info zoeken (en dan liever niet op iedere willekeurige internetsite natuurlijk), en kijken in hoeverre deze typische kenmerken op jou van toepassing zijn. Maar dan nog is het natuurlijk geen garantie dat je echt hoogbegaafd bent ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:33

Merileth schreef:
Djaikha schreef:
Ik was alleen nooit druk in de klas zoals sommige anderen hier wel waren. Ik was juist altijd die persoon die niet opviel. Ik was er wel, maar ik was er niet.. Ik wilde niet opvallen, vanwege mijn pestverleden op de basisschool. Ik was dus ook nooit haantje de voorste met het beantwoorden van vragen ook al wist ik het antwoord wel. Hetzelfde met cijfers.

Dit is dus heel typisch voor een bepaald type hoogbegaafde. Die gaan zich aanpassen aan de rest om maar niet op te vallen. Ze gaan onderpresteren, vaak omdat ze gemerkt hebben dat er negatieve reacties kwamen wanneer ze op niveau gepresteerd hadden. Ofwel pestgedrag van leeftijdsgenoten, danwel negatieve reacties van volwassenen. Dit zijn kinderen die vaak later problemen krijgen op de middelbare school, en risico lopen om daadwerkelijk uit te vallen.

kimberly1995 schreef:

Testen of iemand hoogbegaafd is, is niet alleen een IQ test. Uit een IQ test blijkt alleen je intelligentie, en dan kun je hoogintelligent of hoogbegaafd zijn als je score zo hoog is. Uit vervolgens psychologische tests (gesprekken, vragenlijsten en dergelijke) kunnen bepaalde typische karaktertrekken naar voren komen. Hieruit blijkt dan bijvoorbeeld dat iemand grote gedachtensprongen maakt, waar 'normale' mensen een heel stappenplan doorlopen bij wijze van spreken, gaan wij gelijk van A naar B zonder alle tussenstappen. Zo zijn er meer zeer typische karaktertrekken waarvan je kunt zeggen, dat is echt een hoogbegaafd iemand. Echt zeker weten kun je natuurlijk pas als je getest bent, maar zelfs dan slaan ze nog wel eens de plank mis. Je kunt het beste info zoeken (en dan liever niet op iedere willekeurige internetsite natuurlijk), en kijken in hoeverre deze typische kenmerken op jou van toepassing zijn. Maar dan nog is het natuurlijk geen garantie dat je echt hoogbegaafd bent ;)

Moet zeggen dat ik helemaal geen behoefte heb aan een psychologische test en weer lekker in een of ander hokje gestopt te worden. Been there, done that.. :')
Durf wel te zeggen dat ik hoogbegaafd ben, de vader van mijn moeder is het en zijzelf ook heeft ze me net verteld. Ze wist al dat ik het was, maar heeft het nooit willen benadrukken. Net als HSP, heeft ze me ook nooit verteld terwijl ik het zeker weten ben. Niet dat het mijn leven nou zo drastisch veranderd dat ik mezelf nu in het hokje HSP en HB kan stoppen. Geeft alleen wat meer herkenning en erkenning voor mezelf. :) In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:42

Merileth schreef:
Djaikha schreef:

Dat is dus helaas ook gebeurd, maar dan wel pas op de universiteit. Ik ben op dezelfde voet doorgegaan met onderpresteren. De eerste drie jaar ging het nog wel redelijk, maar toen ik steeds verder achterbleef op mijn studiegenootjes is het bergafwaarts gegaan. Ik kreeg niets meer gedaan. Ik vond dat ik het moest kunnen, maar het lukte steeds maar niet. Ik moest vakken opnieuw volgen, maar ik deed er niets aan. Ik had het immers al een keer gevolgd, dus moest ik het toch weten! Ik ging dan ook niet naar de colleges, waardoor ik ook sociaal geïsoleerd raakte. Ik ben toen in een diep dal beland waar ik door mijn lieve man ben uitgetrokken <3. Met zijn hulp heb ik uiteindelijk na 7 jaar universiteit de stap kunnen zetten om naar het HBO te gaan.

Nu gaat het gelukkig heel erg goed met mij :j

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:55

Kimberly, kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Zou ik nu ook niet meer hebben. Fijn dat het wel herkenning geeft. Maakt altijd veel duidelijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:14

Joh ik lees dit en denk 'wat grappig'.
Geen HB, maar wel een bovengemiddeld IQ (verbaal hoger dan performaal).
Ik kan niet leren als ik het niet interessant vind, heb een concentratieboog van 15 minuten en kan uren naar de muur staren.
Vind ik iets interessant, dan onthoud ik het, gewoon zomaar, ik weet niet hoe en ik weet niet waarom.
Wanneer ik iets niet snap, de link niet direct zie, dan kan ik dat ábsoluut niet hebben.
Ik wil per direct weten hoe het zit met alle details en ben daarbij ontzettend ongeduldig (volgende vraag stellen terwijl vorige nog wordt beantwoord).
Soms heb ik zoveel gedachten in mijn hoofd dat ik woest word, boos op mezelf, ik kan geen 'lijn' meer vinden (vreemd want mijn EQ is ver bovengemiddeld).

Ik heb mijn HBO bijna afgerond en ben ondertussen begonnen met de overstap naar de uni.
De manier van leren (theoretisch) sluit echter totaal niet aan bij mijn manier van leren. Stampen is voor mij echt een onmogelijkheid.
Kost zoveel energie en uiteindelijk haal ik een 6.
Praktijkgericht onderwijs, zelf doen, luisteren naar mensen met interessante verhalen, zo leer ik het fijnst.

Edit: editeditedit :+
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 10-04-15 15:28, in het totaal 4 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 15:22

Bwohhh, ik hou het allemaal niet meer bij! :P
Ik ga zo een weekeindje larpen, dus ik ga zondagavond de tijd nemen om weer op jullie allemaal te reageren en ik zal proberen even bij te lezen dit weekeind als ik pauze heb! :j

Ik vind het echt supertof om te zien dat er steeds meer nieuwe mensen melden!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:23

Zo wat een hoop (lange) reacties, ik heb er even doorgescant, want alles rustig doorlezen is helaas niet zo mijn ding ;)

Allereerst, leuk dat je dit topic opent TS, ik heb laatst met mijn psychiater gepraat over het eventueel deelnemen bij een HB-vereniging zoals Mensa oid zodat ik daar meer aansluiting en begrip kan vinden. Misschien kan ik iets dergelijks hier vinden!

Ik heb me net als veel van jullie altijd een buitenbeentje gevoeld, ik weet dat ik anders denk, ik weet dat ik andere dingen interessant vind en ik kan onwijs dagdromen en gekke ideeën verzinnen, maar ik heb nooit echt iemand gehad (voor mijn gevoel) die deze 'talenten' of kenmerken heeft ontdekt. Ik heb hierdoor heel lang tegen mijzelf aangelopen.

Altijd maar proberen 'normaal' te zijn en er bij te horen heeft me opgebroken. Ik heb nooit problemen gehad op de basisschool, zonder huiswerk maken rustig hoge cijfers halen en nooit echt heel erg gepest, maar concentratieproblemen werden wel gauw opgemerkt. Ook kreeg ik wel eens extra opdrachten omdat ik veel eerder klaar was met taken in de klas. Op de middelbare school begon ik echt met onderpresteren. Ik heb gewoon het VWO op mijn sloffen gehaald, maar met veel zesjes en zevens terwijl dat echt niet nodig was. Ik ben enorm perfectionistisch en heb faalangst wat er voor zorgde dat ik werk ontweek. Ik weet namelijk dat ik een hoog cijfer kan halen als ik mijn best doe, maar dat doe ik niet want als ik mijn best niet doe dan is het ook niet erg dat ik geen 10 haal. Dat werkte (helaas) prima want ik heb alle vakken uiteindelijk gewoon gehaald, maar nooit echt goed geleerd om te leren leren.

Door naar de Uni dan maar, en toen begonnen de grotere problemen. Ik woonde op kamers en merkte nog meer hoe anders ik was en voelde me heel erg eenzaam daarin. Ik kon me nergens op concentreren, lag veel in bed, sliep veel, was erg ongelukkig en ook mijn studie schoot er een beetje bij in. Wat ik het liefste wilde is de hele dag in de zon op de hei zitten met mijn hond. (Natuur-emo noemt mijn vriend mij wel eens haha). Nu ik bij mijn vriend woon en alles wat meer op een rijtje heb gaat dat al wat beter. Maar ik blijf enorm gevoelig voor stemmingen van anderen.

Ik ben beetje bij beetje een work-avoidance specialist geworden. Ik ging altijd tot het randje van zo min mogelijk doen en dan toch nog het tentamen halen. Hetzelfde geldt voor schoonmaken, opruimen etc. Zo kwam ik in een levensstijl terecht waar ik heel erg veel niks deed, en me daar doodongelukkig over voelde. Mijn hoofd zit altijd vol met ideeën, gedachtes en filosofie. Maar ik wilde niks, had nergens zin in, niks was leuk genoeg of interessant genoeg.

Gelukkig ben ik toen aan het werk gekomen bij mijn huidige werkgever, daar heb ik allemaal studenten-collega's , heel veel uitdaging en afwisseling, ik mag zelf mijn uren indelen en er is enorm veel vrijheid. Daar ben ik echt weer een beetje opgebloeid. Ik heb dan ook heel veel over mezelf mogen leren in die tijd.

Nu ben ik op het punt waar ik me heel erg bewust ben van mijn zwaktes, maar ook mijn talenten komen steeds meer naar boven. Ik heb een ontzettend brede interesse, ik kan, als ik wil, me in iets helemaal verdiepen tot een expert, ik heb veel empathisch vermogen en bij elkaar maakt mij dat best wel een veelzijdig persoon:). Ik ben dan ook blij om te kunnen zeggen dat ik als mijn studie is afgerond (in mei) ik na de zomer direct kan beginnen bij een nieuwe baan! Ik heb een werkgever gevonden die mij denk ik voldoende kan uitdagen, waar ik veel afwisseling krijg en het belangrijkste, een fijne werksfeer is. Ook heb ik nu een paar goede vrienden/vriendinnen waar ik mezelf durf te zijn (meestal) en waar ik mee kan sparren of discussiëren over interessante dingen. Die diepgang heb ik soms echt nodig, maar soms is het juist ook fijn om gewoon lekker te ouwehoeren.

Mindfulness heeft me veel geholpen de afgelopen tijd. Me bewust zijn van negatieve automatische gedachtepatronen en tegenmaatregelen daarop zijn voor mij heel nuttig. Ook vond ik het fijn om te praten met mijn zus, die ook HB blijkt te zijn (zonder dat we dat van elkaar wisten).

Pfoe wat een verhaal, volgens mij is het een beetje een hak op de takverhaal geworden, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik veel last heb van mijn HB, ik ben gediagnostiseerd met ADD en HSP en dat maakt dat ik een heel gevoelig persoon ben die zich snel eenzaam voelt en faalangstig kan zijn. Ik heb veel gehad aan mindfulness en gesprekstherapie met mijn psychiater. Ik vind het leuk om mee te lezen, maar veel lange posts vind ik wat lastiger om bij te lezen. Ik ga in ieder geval mijn best doen :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:31

Snorlex schreef:
Joh ik lees dit en denk 'wat grappig'.
Geen HB, maar wel een bovengemiddeld IQ (verbaal hoger dan performaal).
Ik kan niet leren als ik het niet interessant vind, heb een concentratieboog van 15 minuten en kan uren naar de muur staren.
Vind ik iets interessant, dan onthoud ik het, gewoon zomaar, ik weet niet hoe en ik weet niet waarom.
Wanneer ik iets niet snap, de link niet direct zie, dan kan ik dat ábsoluut niet hebben.
Ik wil per direct weten hoe het zit met alle details en ben daarbij ontzettend ongeduldig (volgende vraag stellen terwijl vorige nog wordt beantwoord).
Soms heb ik zoveel gedachten in mijn hoofd dat ik woest word, boos op mezelf, ik kan geen 'lijn' meer vinden (vreemd want mijn EQ is ver bovengemiddeld).

Ik heb mijn HBO bijna afgerond en ben ondertussen begonnen met de overstap naar de uni.
De manier van leren (theoretisch) sluit echter totaal niet aan bij mijn manier van leren. Stampen is voor mij echt een onmogelijkheid.
Kost zoveel energie en uiteindelijk haal ik een 6.
Praktijkgericht onderwijs, zelf doen, luisteren naar mensen met interessante verhalen, zo leer ik het fijnst.

Edit: editeditedit :+

Die concentratieboog is zo herkenbaar op het moment. :') En inderdaad dat je leert op een manier die voor jou specifiek is, maar dat je het anders niet echt goed kan onthouden.. Dat heb ik precies zo! Grappig. :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:35

Wat herkenbaar dit allemaal! Zoveel dingen die heel erg op mij van toepassing zijn maar die ik nog nooit aan HB gelinkt heb, ik had echt geen idee :')

Ik heb vooral heel er genoten van het fimpje op de eerste pagina, dat maakt zoveel dingen duidelijk! *\o/* Ik laat het sowieso zien thuis!

Ik ben op mijn 17e gediagnosticeerd als HB'er met ADHD, en bij het horen van mijn diagnose was het echt alsof de puzzelstukjes ineens op hun plek vielen. Maar ik heb nooit begeleiding of ondersteuning gekregen bij mijn diagnose, de dokter gaf mij gewoon een voorschriftje voor Ritalin en klaar -O-

Ik vind het vreselijk moeilijk dingen te plannen en ik krijg mijn zaakjes maar niet op orde, wat me heel erg parten speelt in relaties maar ook met vrienden en zelfs thuis. Ik vind het erg moeilijk om afspraken te maken en om in te schatten wat er van me verwacht wordt. Zonder duidelijke taakomschrijving krijg ik gewoon niks gedaan. Ik wil zoveel maar ik slaag er maar niet in de zaken tot een goed einde te brengen. De mensen in mijn omgeving doen niet moeilijk, maar hun geduld is natuurlijk niet oneindig...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:46

Ik herken een behoorlijk deel van wat er in de OP staat.
Mijn hele leven al moeite met aansluiting vinden. Zowel op school als bij de manege of andere dingen die ik deed.
Vrienden heb ik amper. Ik kan heel snel contact maken met iemand, maar vrienden worden het zelden. Ik heb nooit geleerd hoe ik moest leren waardoor ik problemen kreeg op school. Ik kreeg bij de cito een advies voor mavo geloof ik. Ik ben VBO gaan doen. Ik heb in die 4 jaar geen boek open geslagen en heb alles gehaald.
Alleen biologie besloot ik te gaan leren voor examen omdat ik graag naar een school wilde waarbij een van de kwalificaties een voldoende voor biologie op C niveau was. Ik haalde een 5.6.

Ben ik hoogbegaafd? Nee dat denk ik niet. Maar ik zie wel veel gelijkenissen.
Ook Mensa zegt van niet. Heb alleen de eerste online test gedaan en die zegt dat ik bij de top 10% behoor.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:52

O, wat herken ik veel in je.
Ga komend weekend het hele topic eens doorlezen.
Hier de diagnose asperger gekregen die naar alle waarschijnlijkheid niet klopt, nu het gehele traject opnieuw door voor een herdiagnose. Vermoedde van HB en HSP.
En die lijkt veel, veel, veel meer te kloppen dan ASS.

Docent die het heel erg vermoed (orthopedagoog, psycholoog is en autisme hem zou verbazen) vroeg nog hoe goed ik in tentamens was. Nou niet dus, het probleem gaf hij direct: ik overanalyseer en kom tot de conclusie dat twee of drie antwoorden goed zijn. Dat is echt een drama!

Interessant topic dus, ook je stageplaats! Wil daar graag meer over weten gezien ik hetzelfde wil als jij; een verschil maken voor deze doelgroep. Ik ga op mijn stage (studeer pedagogiek) volgend jaar dan ook trajecten voor onderpresterende HB opzetten. Dus zou graag een keer met je hierover babbelen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:29

Hahaha :')

Ik lees net het stuk van de getallen. Hallooooo dit voelt als thuiskomen _O-

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:23

Wat veel herkenbare dingen lees ik in dit topic. Ik ga hem vanavond of morgen nog eens goed doorlezen. Ik had nooit gedacht dat die zaken bij HB zouden horen.