acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 01:28

Ik denk dat 9 van de 10 wel af zou kunnen vallen. Gaat het makkelijk, nee absoluut niet. Vraagt het doorzettingvermogen en veel dicipline JA. en in dat laatste.zit vaak het probleem. Mijn neef was echt zwaar 120+ kilo, inmiddels 40 afgevallen door sporten, en anders eten, hij heeft een sportabbo dat hoe vaker je gaat, hoe goedkoper het wordt. En daar heb ik super veel respect voor!

En ik heb niets tegen zware mensen. Wel.tegen zeurende zware mensen en opmerkingen als. Zucht ja jij heb gemakkelijk praten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 01:46

Patt schreef:
Niet veroordeel..........sorry hoor. Teksten beetje inhoudsloos jammer.
Wie wil er nu overgewicht hebben? Niemand toch?
Bedenk dat er meer mensen te dik zijn dan dat je weet met ieder zijn of haar problemen erachter.
Nooit veroordelen!
Als je er zelf nooit voor hebt gestaan zeker niet.

Is dat een reactie op mijn bericht?
Dan heb je zeker mijn vorige berichten niet gelezen :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 05:20

Ik vraag mijzelf wel altijd af: hoe kun je met jezelf leven als je overgewicht hebt?
Dat bedoel ik niet ten nadele van anderen, die gedachte heb ik puur omdat ik op het randje van anorexia heb gezeten en omdat ik kan eten wat ik wil.
Een denkfout in mijn hoofd dus.
Daarnaast ken ik ook zat mensen die voor het mooie te vol zijn (wat is mooi denk je dan) maar geen moeite doen om af te vallen al willen zij dat zelf. Vooral dat soort mensen ga ik nooit begrijpen.
Het is een lastige discussie. Mensen mogen mij wel uitmaken voor anorexia patiënt of zeggen dat ik meer moet eten (geloof me, wat ik op een dag eet laat je schrikken) maar zodra ik zeg dat een ander moet minderen heb je de poppen aan t dansen..

czarina

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 06:09

Sommige zinnen in dit topic zijn gewoon te walgelijk. Hoe veroordelend.
Je kan niet aan de buitenkant zien of iemand ziek is. Of ja eigenlijk wel. Want veelal heeft het te maken met aanleg of ziekte. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Voorbeeldje, mijn pa, altijd mooi op gewicht, krijgt op zijn 54ste een zware hartaanval en 7 omleidingen. Komt door medicatie 40 kilo aan. Dagelijks op zijn voeding letten, maandelijks naar de dietiste en ze weten gewoon niet hoe ze het er af moeten krijgen. Hij loopt veel, fietst dagelijks en doet 3x in de week medisch sporten.

Zo zijn er meerdere in mijn omgeving die er alles aan doen om af te vallen, maar hun lichaam werkt zo tegen.

En natuurlijk zijn er die ipv de schijf van 5 een zak chips nemen als avondeten, maar er zijn er nog veel meer die gewoon enorm in gevecht zijn met hun eigen lichaam en geest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 06:23

Ik heb morbide obesitas gehad (woog zo'n 160 kilo met een BMI van 55+ en het antwoord op de vraag hoe je dan met jezelf kunt leven: nou, niet. Het leven wordt steeds moeilijker en je leefomgeving steeds kleiner, want je gaat je uit schaamte afzonderen en daarnaast ging bewegen sowieso niet makkelijker meer. Het was 5 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde supermarkt en onderweg moest ik eerst op een bankje gaan zitten om op adem te komen, voor ik uberhaupt de supermarkt in kon.

Bij mij was het veroorzaakt door ernstig trauma, waardoor ik straatvrees, PTSS en een depressie had ontwikkeld. Daardoor ging ik mezelf in huis opsluiten en troosteten. Op die manier kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Ik heb toen tijdens mijn ziekte (want dat is het gewoon) al geprobeerd om af te vallen, maar zonder een behandeling tegen de PTSS was dat gewoon onmogelijk. Pas na de EMDR therapie voor mijn angsten vond ik de kracht om ook fysiek aan de slag te gaan met afvallen. Je moet er echt 200% klaar voor zijn en mentaal de knop omzetten, anders kunnen mensen wel duizend keer tegen je vertellen dat je moet afvallen: het lukt je gewoon niet tot je het zelf echt wilt, je je verstand op nul zet en ervoor gaat. Het is een enorme inspanning om je met 160+ kilo op een hometrainer te hijzen, maar het moet. Dus ik kocht een hometrainer en heb hem toen voor de tv thuis gezet. 4 a 5 keer per dag een kwartiertje fietsen en op die manier opbouwen, in combinatie met gezond eten (en nee, geen enge en foute eiwitdieten of koolhydraatarme dieten. Dat is alleen goed voor je afvallende portemonnee). Het is in negen van de tien gevallen een puur controleprobleem. Eet gewoon gezond de schijf van vijf en lees etiketten van verpakkingen voor je het in je winkelmandje gooit. Eet een appel voor je gaat shoppen zodat je niet met honger de supermarkt in loopt, etc.

Inmiddels weeg ik 55 kilo met een BMI van 19.7 (hoewel ik niet in BMI's geloof, maar ok). Het kan dus wel, maar je moet er zelf klaar voor zijn. Niemand kiest ervoor om dik te worden.
Overigens merk ik nog wel dagelijks de gevolgen van het te zwaar zijn. Je merkt vaak pas achteraf hoeveel schade het aan je lichaam heeft toegebracht. Zo is mijn lichaam momenteel bezig zich als het ware te herprogrammeren, waardoor ik een te lage hartslag en bloeddruk heb. Het hart moet bij zware belasting enorm hard werken en dat is nu niet meer nodig, waardoor het vaak te langzaam klopt, mijn bloeddruk te ver zakt en ik soms flauwval op ontzettend slap word. Dat zijn ook dingen waardoor ik er constant aan herinnert word hoe slecht ik voor mezelf heb gezorgd (weliswaar door omstandigheden).

Goed, ik heb mijn verhaal waarschijnlijk al 100 keer verteld :+ maar wat ik ermee wil zeggen: Ja TS (en anderen), je kunt je wel zorgen maken om het lichaam van een ander, maar je kunt iemand niet dwingen om af te vallen. Bij mij riepen mijn ouders ook dat ik moest afvallen terwijl ik er nog niet aan toe was, en dat heeft alleen maar meer schade aangericht. Ja, je kunt het zonde vinden, maar ga iemand daar niet steeds mee confronteren. Bij mij ging dat nog meer ten koste van mijn (al niet zo beste) zelfbeeld en dan trap je iemand onbedoeld met goede adviezen alleen nog maar meer de grond in. Er is maar één iemand die het uiteindelijk kan doen, en dat is de persoon met overgewicht zelf. En ja het kan, maar met ernstig overgewicht afvallen is topsport (ja echt) en dan moet je met name mentaal heel sterk in je schoenen staan, anders gaat het je echt niet lukken. Helaas vergeten 'buitenstaanders' nog weleens dat het in het koppie ook nog moet meewerken en zien zij vaak alleen 'een vetklep zonder wilskracht'.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-02-15 06:39, in het totaal 6 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 06:25

xTammyy schreef:
Ik vraag mijzelf wel altijd af: hoe kun je met jezelf leven als je overgewicht hebt?
Dat bedoel ik niet ten nadele van anderen, die gedachte heb ik puur omdat ik op het randje van anorexia heb gezeten en omdat ik kan eten wat ik wil.
Daarnaast ken ik ook zat mensen die voor het mooie te vol zijn (wat is mooi denk je dan) maar geen moeite doen om af te vallen al willen zij dat zelf. Vooral dat soort mensen ga ik nooit begrijpen.
Het is een lastige discussie. Mensen mogen mij wel uitmaken voor anorexia patiënt of zeggen dat ik meer moet eten (geloof me, wat ik op een dag eet laat je schrikken) maar zodra ik zeg dat een ander moet minderen heb je de poppen aan t dansen..

Sorry maar dit is echt wel het meest kansloze wat ik ooit gelezen heb. En niemand zegt dat het mag dat een ander jouw voor anorexie patient mag uitmaken et, ook dat is onfatsoenlijk.

Mensen bemoei je toch eens lekker met je eigen. Hebben jullie geen problemen om je druk over te maken? Wat interesseert het jou wat een ander in zijn lijf propt? Heb je daar last van? Ik mocht willen dat het dieet van een ander mijn probleem mocht zijn dat ik er zonodig anoniem, (grotendeels ) op internet over kon spuien.

En komt niet met dat domme excuus over belastingen etc, want we betalen allemaal wel voor iets waar we niet voor willen betalen, maar wij leven nu eenmaal in een land wat zorg draagt voor elkaar. Wees toch in godsnaam eens een beetje tolerant en laat elkaar lekker leven zoals een ander dat wil. Ziet de wereld er een stuk zonniger uit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 06:36

Amandavd schreef:
xTammyy schreef:

Sorry maar dit is echt wel het meest kansloze wat ik ooit gelezen heb. En niemand zegt dat het mag dat een ander jouw voor anorexie patient mag uitmaken et, ook dat is onfatsoenlijk.

Mensen bemoei je toch eens lekker met je eigen. Hebben jullie geen problemen om je druk over te maken? Wees toch in godsnaam eens een beetje tolerant en laat elkaar lekker leven zoals een ander dat wil. Ziet de wereld er een stuk zonniger uit.

@amandavd je spreekt jezelf wel erg tegen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:02

Als mensen zich druk willen maken over dikke mensen of over wat een ander in zijn lijf stopt, prima. Ik denk alleen dat je je tijd beter kan steken in jezelf. Dat is alles wat ik daarmee wil zeggen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:10

Achja.

Ik ben 1.80 en ongeveer 80 kilo, bij maat 40/42. Ik sta ongeveer 4-5 uur per week in de sportschool, rij 2 uur per week paard, let op m'n eten en drink bijna alleen maar water.

Mijn vriend is 1.90 en krap 60 kilo. Hij sport nooit, als 'ie vrij is zit 'ie te gamen, eet veel chips en nootjes en drinkt de hele dag zoete limonade.

En toch... Mijn haar ziet er beter uit, heb een betere conditie en toch heb ik volgens "de regeltjes" een kléin beetje overgewicht. Maar goed. Daar ben ik mee bezig...

Cayenne, ik heb echt superveel respect voor jou :) ben je verhaal idd al vaker tegen gekomen maar dat maakt me geen ruk uit. Vind het zo ontzettend knap! Zó veel afvallen. +:)+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:43

nuvel schreef:
Hier iemand met over gewicht.
Nee ik heb geen ziekte waardoor ik dik word.
Ik weeg 95 kilo en dat misstaat me niet.

Waarom doe je zo veroordelend over mensen met over gewicht?
Zelf al eens gekampt met over gewicht? :)

Ik heb zelf ook overgewicht gehad dus voordat je vraagt of ik er zelf al eens mee gekampt heb, dan is mijn antwoord dus ja. :)

95 kilo misstaat je niet zeg jij, dat wil alleen niet zeggen dat het ook gezond is. Er rust wel 95 kilo op jouw voeten dat is nergens goed voor. Denk aan je gewrichten etc, op den duur krijg je daar ook klachten door. Bij mij kwamen de klachten vrij snel dus werd het tijd om af te vallen.

Daarnaast ben jij je er wel van bewust dat jij er niet alleen van buiten zo uit ziet maar dat jij binnen in je lichaam ook omringd bent met vet (kan het niet anders uitleggen)? Dat betekend dus dat jij nu afbreuk doet op je hele lichaam zowel van binnen organen etc als je gewrichten. Buitenom dat 95 kilo echt veel en veel te zwaar is en in mijn ogen ook niet mooi kan zijn.

Jij beschrijft dat jij geen ziekte hebt, dan vraag ik mij af waarom je nog langer zwaarlijvig wilt zijn? Ja een dieet is echt niet makkelijk dat weet ik maar zodra de eerste kilo's er af zijn en iedereen zegt dat je er goed uit ziet heb je echt de drang om door te zetten!

Een paar maanden later begrijp je dan niet dat je 95 kilo ooit goed hebt gevonden.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:54

Waarom zou iemand moeten afvallen Petrichor., omdat jij vindt dat dit beter is voor die persoon? Er is maar 1 iemand die beslist of ze op dieet moeten en dat is de persoon zelf. Als zij tevreden is met hoe ze er uit ziet dikke prima toch. Jij kiest er voor om het wel te doen ook dikke prima. Waarom zeuren we wel tegen mensen die overgewicht hebben, maar niet tegen de mensen die roken of drugs gebruiken. Of weet ik veel wat voor "slechte" dingen er nog meer zijn. En dan gaan mensen op dieet krijg je weer dat gezeur dat het soort dieet weer niet goed is...... Accepteer elkaar toch gewoon. Iedereen is verschillend en iedereen beslist over zijn of haar manier van leven.

En ja ik heb (nog)overgewicht en ja ik doe een shakes dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:01

Ach , ach mensen wanneer leren de meeste van jullie het nou toch eens een keer:

Leef en laat leven, is stukken beter voor jullie eigen gezondheid, dan je zo verschrikkelijk moralistisch druk te maken over anderen, waar je niet eens wat aan veranderen kunt.

Want waarom krijg ik toch altijd weer de indruk, dat de mensen die zich dus altijd maar druk moeten maken over het gewicht/levenstijl van anderen, zelf veel grotere problemen hebben, die ze blijkbaar niet kunnen/willen inzien en daardoor maar op anderen gaan zitten vitten?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:01

Heel simpel omdat overgewicht gevaarlijk is, net als roken alcohol en drugs daar denk ik precies zo over. ;)

Verder moet zij inderdaad zelf bepalen of ze af wil vallen ja of nee, ik heb er gelukkig geen last van. Ik wil haar enkel waarschuwen/vertellen dat 95 kilo echt geen ideaal of gezond gewicht is.

Wat zij daar mee doet dat is helemaal aan haar zelf.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:08

Andermans boeken zijn duister te lezen , dat betekend dat je nooit weet wat er achter zit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:15

Misschien is het al gezegd maar ik vind je topictitel behoorlijk misleidend. Je kan het beter noemen "intolerantie mensen met overgewicht", sommige reacties vind ik ronduit walgelijk. Misschien is het sommige mensen ontgaan dat je hier in een verzorgingsstaat woont en dat het principe ook draait om tolerantie. Ja je betaalt voor allerlei aandoeningen van andere die je zelf nooit hoopt te krijgen, so what? Als je alleen voor jezelf wilt leven, emigreer je lekker naar een plek waar dat kan, toch?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:21

Amandavd schreef:
xTammyy schreef:

Sorry maar dit is echt wel het meest kansloze wat ik ooit gelezen heb.

Wauw... Misschien eerst haar post even verder doorlezen ipv haar gelijk neer te zetten als een oppervlakkig persoon?

-----

Vind het toch wel weer typisch, dat hier al een paar keer de term "slanke den" langs is gekomen, maar zodra je over een "dikke walvis" begint barst de hel los.

Verder kan het me weinig boeien of mensen dik of dun zijn. Tuurlijk heb ik ook zo mijn vooroordelen, denk dat iedereen die (stiekem) ergens wel heeft.
Ik zou niet gelukkig kunnen zijn met 30 kilo overgewicht, dat iemand anders dat wel kan is heel mooi voor diegene. Verder kan ik me er niet druk om maken.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:25

Na maar ik eet ook hartstikke ongezond en heb maat 36/38 hoe kan dat dan? Zijn het de hoeveelheden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:27

Wat ik wel iets om over na te denken vind is het feit dat je nou eenmaal westerse landen hebt waarin de mensen steeds dikker worden. UK, Amerika en ja ook in NL komt het steeds meer voor.. Die landen erkennen het probleem ook en weten dat het niet enkel te wijten is aan mensen met lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen.

Mensen worden wel degelijk dik door fast food, weinig bewegen door tijdgebrek, veel meer zittend (niet lichamelijk zwaar) werk, slechte voeding, etc. Daar zijn al zoveel docu's over te vinden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:28

Ik vind het jammer dag er een taboe op rust. Je mag vanalles zeggen tegen elkaar, maar begin niet over overgewicht.

Ik heb aanleg om dik te worden. Ook te dik geweest in m'n puberteit, nu weer normaal. Ik let elke dag op wat ik eet en sport regelmatig.

Maar, of je er nou wel of niet wat aan kan doen, als ik in het vliegtuig zit en jouw postuur past niet in het stoeltje, da vind ik dag vervelend. Ik wil niet tegen jouw lichaam aan geplakt zitten.

Als je tegen mij zegt dat je niet snapt dat je paard continue zo vast in z'n rug zit en je zit er elke dag met je 130+ kilo op, dan ga ik je vertellen dat je gewoon te dik bent en dat het arme paard daar de dupe van is.

En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Een van mijn beste vriendinnen is veel te zwaar en kan er niks aan doen. Heel vervelend voor haar, maar maakt haar niet minder aardig. MAAR ik hoef haar ook niet uit te leggen waarom ze niet op mijn paard mag zitten.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:28

Kermis schreef:
Na maar ik eet ook hartstikke ongezond en heb maat 36/38 hoe kan dat dan? Zijn het de hoeveelheden?

Heeft ook te maken met je stofwisseling, aanleg etc.
Maar ook al kan je eten zonder aan te komen, is het alsnog belangrijk om gezond te eten en goed voor je lichaam te zorgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:29

vencedor schreef:
Ik denk dat 9 van de 10 wel af zou kunnen vallen. Gaat het makkelijk, nee absoluut niet. Vraagt het doorzettingvermogen en veel dicipline JA. en in dat laatste.zit vaak het probleem. Mijn neef was echt zwaar 120+ kilo, inmiddels 40 afgevallen door sporten, en anders eten, hij heeft een sportabbo dat hoe vaker je gaat, hoe goedkoper het wordt. En daar heb ik super veel respect voor!

En ik heb niets tegen zware mensen. Wel.tegen zeurende zware mensen en opmerkingen als. Zucht ja jij heb gemakkelijk praten.

Och och och....was het maar zo makkelijk. In de praktijk blijkt dit juist voor de meeste mensen helemaal niet te doen.

Ja dit zou voor de meeste mensen met overgewicht het beste te zijn. En als alleen maar discipline en doorzettingsvermogen het probleem zouden zijn zouden na educatie en begeleiding veel meer mensen kunnen afvallen.

Het probleem is veel gecompliceerder dan de meeste die er niet dagelijks mee te maken hebben beseffen. Veel mensen met overgewicht komen in een vicieuze cirkel waar ze (bijna) niet meer uitkomen. Te dik, moeite met bewegen(door overgewicht), slecht voedingspatroon, niet weten wat gezonde voeding is. Het blijkt gewoon een patroon wat lastiger te doorbreken is dan wij denken.

Ik heb als dunne het afgelopen jaar veel meer respect gekregen voor mensen met overgewicht nu ik er door mijn werkt dagelijks mee te maken heb. Tis allemaal niet zo eenvoudig als ik dacht.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:30

PaulinBijoux schreef:
Ik vind het jammer dag er een taboe op rust. Je mag vanalles zeggen tegen elkaar, maar begin niet over overgewicht.

Ik heb aanleg om dik te worden. Ook te dik geweest in m'n puberteit, nu weer normaal. Ik let elke dag op wat ik eet en sport regelmatig.

Maar, of je er nou wel of niet wat aan kan doen, als ik in het vliegtuig zit en jouw postuur past niet in het stoeltje, da vind ik dag vervelend. Ik wil niet tegen jouw lichaam aan geplakt zitten.

Als je tegen mij zegt dat je niet snapt dat je paard continue zo vast in z'n rug zit en je zit er elke dag met je 130+ kilo op, dan ga ik je vertellen dat je gewoon te dik bent en dat het arme paard daar de dupe van is.

En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Een van mijn beste vriendinnen is veel te zwaar en kan er niks aan doen. Heel vervelend voor haar, maar maakt haar niet minder aardig. MAAR ik hoef haar ook niet uit te leggen waarom ze niet op mijn paard mag zitten.

Goed verwoord! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:43

Kijk eens naar archiefbeelden van bijvoorbeeld de jaren '70.... Je ziet vrijwel GEEN dikke mensen.
Er is dus iets veranderd. Teveel aanbod van teveel verrijkt gemaksvoedsel.
Mensen zijn verslaafd aan suikers, zetmeel, vet en de wereld aan toevoegingen die maken dat je lichaam continue om meer vraagt.
Het enige dat helpt is afkicken... je lichaam is gewoon verslaafd.
Het percentage mensen dat door ziekte te dik is, is gelukkig heel gering. Dat is hoopgevend lijkt me.
De rest kan dus een gezond gewicht hebben.
Maar goed, ik heb geen idee hoe je dit proces kunt kenteren... Ik denk dat toch van 'hogeraf', maar dat zal lastig zijn... al die etende mensen brengen veel geld in het laatje.

Gezond eten is niet veel duurder. Ga 1x pw naar de markt en koop een grote kist vol met groenten en de basis van je maaltijden voor de hele week. Dat kost je echt NIKS! Of kijk eens naar de docu Fat, Sick & Nearly Dead en ga met groentensappen eerst eens wat meer goeds aan je lijf toevoegen.

Onlangs is wederom bewezen dat het weinig eten van groenten en fruit dodelijker is dan autorijden of het vliegtuig pakken. Geen goede bouwstoffen in je lijf stoppen is gewoon levensgevaarlijk.

Tot slot: ik ben wel boos op mensen met zwaar overgewicht die rijden. Zij komen zomaar boven de 20/25% uit en dat kun je echt niet goedpraten :-(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:51

Maar niet álle overgewicht is ongezond,er zijn ook gezonde dikkerds.Er lopen ook genoeg slanke dennen rond die van binnen vet zijn en dus ongezond zijn.
Ik lees hier ook veel over de ziektekosten,dat die dan zo duur worden voor/door mensen met over gewicht.Dát vind ik nou een boosdoener,want dat is niet waar.De ziektekosten word zo duur door de vele fraude die er gepleegd word.En dan de schuld schuiven op mensen met overgewicht? of mensen die roken?

Als iemand dik wil zijn,laat die ook dik zijn,ze zijn gelukkig met hun lichaam met een maatje meer.
Wie zijn wij om daarover te oordelen en kom vooral niet aan zetten met duur in de ziektekosten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:52

Ninx schreef:
Gezond eten is niet veel duurder. Ga 1x pw naar de markt en koop een grote kist vol met groenten en de basis van je maaltijden voor de hele week. Dat kost je echt NIKS! Of kijk eens naar de docu Fat, Sick & Nearly Dead en ga met groentensappen eerst eens wat meer goeds aan je lijf toevoegen.

Onlangs is wederom bewezen dat het weinig eten van groenten en fruit dodelijker is dan autorijden of het vliegtuig pakken. Geen goede bouwstoffen in je lijf stoppen is gewoon levensgevaarlijk.

Tot slot: ik ben wel boos op mensen met zwaar overgewicht die rijden. Zij komen zomaar boven de 20/25% uit en dat kun je echt niet goedpraten :-(

Echt gezond eten is wel degelijk duurder dan ongezond eten.

Een Pizza van een huismerk of een stukje vis. Bedenk ook dat als je gezond eet ook goede vetten in huis moet halen en veel kruiden om het smakelijk te maken.

En als je al denkt dat het sporten en minder eten een omschakeling vraagt....wat dacht je van je smaak. Die moet zich ook opnieuw aanpassen.

Dan moet je sporten wat je wellicht moeilijk en niet leuk vind, mag minder eten wat moeilijk is, en eten wat je op dat moment helemaal niet lekker vind.