lady62 schreef:maar alles heeft te maken met macht, onzekerheid
en misbruik maken van de situatie en de oorzaak zit vaak in hoe ze zijn opgegroeid.
Als dit over de daders gaat, kan ik er mee uit de voeten.
(En de combi: onzekerheid en dat dan compenseren, dat is explosief materiaal.)
Citaat:
Deze mensen kunnen slecht communiceren en zijn contact gestoord.
...wie zijn vriendin mept mag van mij per definitie contact gestoord heten.
Oud onderzoek van Renee Romkens: er zijn twee hoofdgroepen: bij de ene is het idd dat de verliefdheid wordt afgewisseld met oplopende spanningen en dat daar niet goed over gecommuniceerd kan worden en partners elkaar dus weinig begrijpen en kunnen steunen. De andere groep gaat helaas over nare mensen met sadistische bedoelingen, die aan de buitenkant oooh, zo! aardig zijn, maar als de voordeur dicht is, hoeiii!
Citaat:
mensen die mishandelt worden veroordelen om in zo'n situatie te blijven hangen is zeker dom.
In zo'n situatie is het heel moeilijk om het te beëindigen zelfs met hulp.
Maar het kan ook anders en daarvoor is het nodig om helemaal om te draaien en het heft in eigen hand te nemen en heel assertief te worden.
...over woorden valt eindeloos te debatteren.
Tja: ik zou opteren voor: ga het huis uit.
Dat kun je bestempelen als assertief zijn.
Binnen het kader: hij mept niet alleen, hij kan ook echt niet praten en snapt dus erg veel niet - denkbaar kun je m iets aan het verstand peuteren door je eigen emoties goed te benoemen tav neutrale dingen.
Citaat:
Zorg ervoor dat je nooit afhankelijk word geestelijk en financieel want dat geeft jou juist macht over hem.
Prima advies, valt ook onder assertiviteit, nooit inwonen in een huis dat niet mede op jouw naam staat bijv.
Citaat:
Het is een hele moeilijke en harde weg maar het kan veranderen misschien niet in alle gevallen maar het is niet onmogelijk om samen te blijven als de verhoudingen maar weer in evenwicht zijn.
Vergeet niet dat de mishandelaar altijd fout is maar kan het ook van huis uit hebben meegekregen of erg onzeker zijn.
Dit is geen goedpraten maar als kinderen hiermee opgroeien dan herhaalt het zich vaak als ze volwassen zijn.
[/quote]....ooit las ik het boek 'als hij maar gelukkig is': vrouwen die om een of andere reden verliefd worden op een man 'die haar nodig heeft, want hij kan niet praten'.
Niet iedere man zit er op te wachten om psychisch verbouwd te worden - dus de pogingen stranden.
"Daden gaan woorden te boven" - de benen nemen, en dan eventueel stellen: 'ik wil eventueel wel terug, maar wel op een aantal dure voorwaarden' zet meer zoden aan de dijk.
En nog een triest feit over crime passionel: er is oeroude erkenning dat een man "die zijn wijf kwijt is" onder gigantische psychische druk staat.