Misbruik/geweld in een relatie...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:08

lady62 schreef:
Assertief zijn helpt wel degelijk.
Zelfverzekerd overkomen en duidelijk zijn heeft niets te maken met uitdagen en agressief zijn.
Als een relatie verstoort is dan mist ook de duidelijkheid.
Dus een dom advies nee leven reddend ja.

Als jij eens wist hoe vaak assertiviteit bij de mishandelaar omslaat in woede en nog meer geweld zou je schrikken soms is zwijgen levensreddend, en ontbreekt er een luisterend oor en werkelijk een helpendehand!
En idd wat is de norm? dat is altijd verschillend dat is niet zomaar evente bepalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:33

lady62 schreef:
maar alles heeft te maken met macht, onzekerheid
en misbruik maken van de situatie en de oorzaak zit vaak in hoe ze zijn opgegroeid.

Als dit over de daders gaat, kan ik er mee uit de voeten.
(En de combi: onzekerheid en dat dan compenseren, dat is explosief materiaal.)
Citaat:
Deze mensen kunnen slecht communiceren en zijn contact gestoord.
...wie zijn vriendin mept mag van mij per definitie contact gestoord heten.
Oud onderzoek van Renee Romkens: er zijn twee hoofdgroepen: bij de ene is het idd dat de verliefdheid wordt afgewisseld met oplopende spanningen en dat daar niet goed over gecommuniceerd kan worden en partners elkaar dus weinig begrijpen en kunnen steunen. De andere groep gaat helaas over nare mensen met sadistische bedoelingen, die aan de buitenkant oooh, zo! aardig zijn, maar als de voordeur dicht is, hoeiii!
Citaat:
mensen die mishandelt worden veroordelen om in zo'n situatie te blijven hangen is zeker dom.
In zo'n situatie is het heel moeilijk om het te beëindigen zelfs met hulp.
Maar het kan ook anders en daarvoor is het nodig om helemaal om te draaien en het heft in eigen hand te nemen en heel assertief te worden.
...over woorden valt eindeloos te debatteren.
Tja: ik zou opteren voor: ga het huis uit.
Dat kun je bestempelen als assertief zijn.
Binnen het kader: hij mept niet alleen, hij kan ook echt niet praten en snapt dus erg veel niet - denkbaar kun je m iets aan het verstand peuteren door je eigen emoties goed te benoemen tav neutrale dingen.

Citaat:
Zorg ervoor dat je nooit afhankelijk word geestelijk en financieel want dat geeft jou juist macht over hem.
Prima advies, valt ook onder assertiviteit, nooit inwonen in een huis dat niet mede op jouw naam staat bijv.
Citaat:
Het is een hele moeilijke en harde weg maar het kan veranderen misschien niet in alle gevallen maar het is niet onmogelijk om samen te blijven als de verhoudingen maar weer in evenwicht zijn.
Vergeet niet dat de mishandelaar altijd fout is maar kan het ook van huis uit hebben meegekregen of erg onzeker zijn.
Dit is geen goedpraten maar als kinderen hiermee opgroeien dan herhaalt het zich vaak als ze volwassen zijn.
[/quote]....ooit las ik het boek 'als hij maar gelukkig is': vrouwen die om een of andere reden verliefd worden op een man 'die haar nodig heeft, want hij kan niet praten'.
Niet iedere man zit er op te wachten om psychisch verbouwd te worden - dus de pogingen stranden.
"Daden gaan woorden te boven" - de benen nemen, en dan eventueel stellen: 'ik wil eventueel wel terug, maar wel op een aantal dure voorwaarden' zet meer zoden aan de dijk.
En nog een triest feit over crime passionel: er is oeroude erkenning dat een man "die zijn wijf kwijt is" onder gigantische psychische druk staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:53

Citaat:
Citaat:
Zorg ervoor dat je nooit afhankelijk word geestelijk en financieel want dat geeft jou juist macht over hem.

Prima advies, valt ook onder assertiviteit, nooit inwonen in een huis dat niet mede op jouw naam staat bijv.

Juist niet.
Zolang je nog samen een woning hebt, heb je samen de verantwoordelijkheid en ben je verbonden totdat HIJ je van de huurovereenkomst af wilt halen of dat hij de hypotheek over kan nemen.
Kan dat laatste niet, dan hou je de verantwoordelijkheid over de hypotheek totdat het huis verkocht is.
En dan heeft hij weer de macht....

Beter is: niet gebonden aan een huis/lening, dan kun je makkelijker weg.

Janneke2

Re: Misbruik/geweld in een relatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

Daar zit op zich iets in.
Als incestvrouw heb ik erg geboft met een lieverd van een kerel, maar ik ging pas officieel samenwonen toen het huis ook op mijn naam stond.
Uiteraard, zou je hals over kop weg moeten, zijn er juridische banden: bijv dat jij uitgekocht moet worden uit de hypotheek. Dat is gedoe, als dat moet. Maar wat mij betreft te verkiezen boven eerst een gemeenschappelijke huishouding voeren (= ook jouw geld zit in het huis) - en dan met niets op straat staan. Als het juridisch niet geregeld was, ben je simpelweg alles kwijt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:45

kwita schreef:
lady62 schreef:
Assertief zijn helpt wel degelijk.
Zelfverzekerd overkomen en duidelijk zijn heeft niets te maken met uitdagen en agressief zijn.
Als een relatie verstoort is dan mist ook de duidelijkheid.
Dus een dom advies nee leven reddend ja.

Als jij eens wist hoe vaak assertiviteit bij de mishandelaar omslaat in woede en nog meer geweld zou je schrikken soms is zwijgen levensreddend, en ontbreekt er een luisterend oor en werkelijk een helpendehand!
En idd wat is de norm? dat is altijd verschillend dat is niet zomaar evente bepalen.

Dan is het al te laat denk ik.

Vanaf begin af aan assertief zijn zou mi al een hoop schelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:46

Een zeer goede bekende van mij is nog steeds verbonden aan haar misbruiker doordat het huis maar niet verkocht raakt.
Hierdoor kan zij dus niet verder met haar leven en woont overal en nergens omdat zij geen woning kan krijgen/betalen.
Dit duurt nu al 3 jaar en er is nog geen zicht op verkoop van het huis.

Maar al wel 3 jaar problemen met betaling (hij doet het niet... dus zij had beslaglegging op haar loon) en zij moet maar weer zien hoe zij dat van hem terug gaat krijgen.
Ze wil gewoon van hem af en baalt ervan dat ze toentertijd een huis hadden gekocht op beide namen.

Je kan beter met niets kunnen vertrekken en geen wettelijke banden meer hebben dan zo'n lopende/slepende zaak waardoor je zelf niet verder kan.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:57

Nou, ik heb het zelfs 25 jaar uitgehouden met mijn ex. Natuurlijk is het iets dat langzaam groeit en steeds erger wordt. Ik was een jong, onzeker meisje toen ik hem ontmoette en hij was tien jaar ouder, een man van de wereld. Hij kon goed praten, was super grappig en iedereen hing altijd aan zijn lippen. Ik was zowat vereerd dat hij aandacht aan mij schonk en in het begin was het ook fantastisch. Later kwam daar wat commentaar bij van zijn kant, en uiteindelijk bleek alles wat er fout ging in onze relatie toch wel mijn schuld te zijn.

Ik geloofde hem, hij vernederde mij en ik bood mijn verontschuldigingen aan, want het was allemaal mijn schuld. Uiteraard was dit allemaal binnenshuis, zodra er iemand langs kwam was alles weer koek en ei en was meneer super charmant. In de relatie werd vooral psychisch mishandeld. Af en toe vielen er wel klappen, waarbij ik ook gerust wel terug kon meppen. Ik kon net zo hard terug schreeuwen, wat weer voer was voor het feit dat het aan mij lag.

Als ik dan wilde scheiden, was hij weer lief en zorgzaam en beloofde hij beterschap. En dan trapte ik er weer in! We hebben ook hele leuke tijden gehad, want hij kon echt een schat zijn met veel humor, welbespraakt en heel veel kennis over allerlei onderwerpen.

Het werd alleen steeds erger, veel bedreigingen en ruzies of hij zei juist geen woord meer. Toen ben ik gaan zoeken op internet, ik dacht of hij is gek of ik! Ik kwam uit bij 'narcist' en toen vielen er heel veel stukjes op z'n plaats. Ik kreeg door wat hij aan het doen was, hij kon heel goed 'spiegelen', waardoor ik mezelf zo vaak schuldig voelde.

Om een lang verhaal af te sluiten, we zijn inmiddels gescheiden, hopelijk heeft hij snel een ander huisje en ik blijf in ons huis wonen tot het verkocht is. We wonen dus nog even samen - ja helaas, samen een huis gekocht - nog steeds met ruzies, maar nu dreigt hij vooral met 'zelfmoord'. Meneer wil aandacht.

Ook ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik het zolang heb geduld, maar ja, ik was onzeker, hij maakte me wijs dat niemand me mocht of zou helpen. En we hebben ook 2 kinderen, die wil je een scheiding ook niet aan doen, enzovoorts.

Ben nu heel blij dat ik de stap gezet heb, ik raad het iedereen aan: kies voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:58

Goed dat je de stap gezet hebt Hazna. Stuit je op (veel) onbegrip in je omgeving?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:22

Jeetje wat een verhalen......kan me er helaas bij aansluiten. Heb niet alles kunnen of beter gezegd willen lezen. Dat komt vanavond wel als ik thuis ben. Zit nu op werk en niet zo'n zin om hier ook verhaal te moeten vertellen. Is zoveel gebeurd en zo emotioneel soms dat ik alleen collega's heb verteld die close zijn.

Hier overigens vooral psychische "mishandeling", maar is ook alcohol en (online) gokken in het spel. Woon nu nog bij hem, al maanden op zoek naar wat anders, maar dat schiet niet op. Is zijn koophuis en mag wel blijven, maar ja willen.....elk weekend weer raak en ook al is het niet raak op donderdag (ja nu dus ook weer) komt de spanning al.....puur door de ervaring hoe het kan gaan.

Ik heb dus een voor mij vreselijk grote stap gezet, maar kies voor mezelf. Vanavond bellen voor een huis duimen dus! Zou mooi zijn want is in eigen dorp en dichtbij paard. Wil haar zo lang mogelijk houden al zal eerste maanden niet makkelijk zijn....

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:30

Citaat:
Goed dat je de stap gezet hebt Hazna. Stuit je op (veel) onbegrip in je omgeving?

Gelukkig niet, ben op een gegeven moment opgehouden om te 'liegen' over hoe goed het gaat en veel mensen hadden toch wel in de gaten dat er iets niet klopte. Hij kon het ook niet echt meer verborgen houden, begon ook in het openbaar rotopmerkingen te maken en is flink uitgevallen tegen mijn ouders. Inmiddels heb ik alleen nog maar medelijden met hem.

Hopelijk is er nu snel zicht op een huisje voor hem, dat wilde hij eerst ook niet, hij zou toch zelfmoord plegen...

Risje, sterkte, ik weet hoe het is om tegen wil en dank nog samen te moeten wonen. Ik hoop dat je snel een huis vindt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:32

Hazna, dat liegen ken ik heel goed inderdaad. Ben er helaas te goed in geworden, maar dat trek ik niet meer. Was voor mjin gevoel echt of definitief op zoek naar wat anders of er zelf aan onderdoor gaan psychisch.

We kunnen elkaar vanwege werk goed ontlopen en als we er beide zijn gaat het ook wel redelijk. Druk is er zeg maar af......maar toch, elk weekend gaat het mis, soms kleine dingen maar die kunnen je zó zó hard raken!

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:36

Gelukkig dat je elkaar redelijk kunt ontlopen, ik zou proberen om in het weekend ook maar zoveel mogelijk weg te zijn.

Ik snap dat heel goed van die kleine dingen, want ook ik kan nog zo boos worden om de dingen die hij zegt, ook al is de liefde weg en heb ik eigenlijk alleen nog maar medelijden. Het is de spanning, waar je gek van wordt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:55

Klopt helemaal. Ergste vindt ik soms nog wel dat ik hem heel goed begrijp, hij wil het zelf alleen niet zien wat er is en zakt er daardoor verder in weg. Maar goed als je uit een gebroken gezin komt (ouders bleven bij elkaar tot kinderen huis uit gingen), beide ouders aan de drank (geen goed voorbeeld gehad), moeder al jaren in de GGZ opgenomen en zo suicidaal als de pest (smst ook regelmatig dat ze dood moet etc, heftig dus) en wrs (en dat zeggen meer mensen) dat hij licht autistische kenmerken heeft. Niet erg dat laatste, maar maakt het wel moeilijker. Maar ja, als we het daarover hebben is niks waar en is hij niet ziek......

Hoop gewoon als ik straks weg ben hij wat aan zichzelf doet.......en dat de katten het net zo goed hebben als met mij erbij nu.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:28

Meestal valt er inderdaad ook niet te praten. Ook al heeft hij het eerder wel toegegeven, nu is hij zo onschuldig en slachtoffer.
Maar hoe je jeugd ook was, het is natuurlijk nooit een excuus.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:28

Sorry dubbel, ging fout vanaf telefoon

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:09

Mijn ex blijkt ook een narcist te zijn, ik dacht gewoon een ordinaire psychopaat. Hij heeft 2jr geleden de zoon van zijn vrouw vermoord (jochie van 6, uit een eerdere relatie). Hij had het kind geadopteerd, droeg zijn naam. Omdat zij wilde scheiden (door de mishandeling van haar en haar zoontje) heeft hij haar kind gedood om wraak op haar te nemen.
Het was altijd heel simpel; HIJ bepaalde.

Voor mij is die jongen een pittige levensles geweest en ik dank God op mijn blote knietjes dat ik op tijd uit de situatie ben geraakt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:12

Wow heftig...

Hoe ging het destijds bij jullie?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:32

Hetzelfde. Alleen hadden wij geen kinderen, wel katten.
Politie heeft me er een keer weggehaald. De buren hadden de politie gebeld, die zijn ter plaatse gegaan en hebben mijn moeder gebeld. Zij heeft gezegd dat ze me mee moesten nemen, omdat ik er anders niet levend vandaan zou komen.

Zijn moeder stond achter hem, 100%, onvoorwaardelijk. Vandaag de dag nog steeds.
Ik ben na de dood van het jochie in contact gekomen met de -inmiddels- ex van mijn ex. Veel overeenkomsten, maar ik wilde me er graag van distantieren.

Politie belde me om een verklaring, het heeft er allemaal enorm ingehakt. Vooral omdat ik zelf ook een zoontje heb, ik heb mezelf keer op keer moeten vertellen dat déze woede niet op mij gericht was.
Mijn vriend was vooral erg bang voor represailles van hem -na vrijkomen- of van zijn familie. Ergens denk ik dat ik wat te vrezen heb over 4 jaar, maar aan de andere kant niet... hij heeft een aantal zelfmoordpogingen gedaan, eens moet hij toch begrijpen hoe het wél moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 07:42

Een moord plegen....omg.....mag ik uit jouw bericht concluderen dat hij jouw katten ook eh...iets aangedaan heeft...?
Zulke mensen zijn in mijn ogen toch echt psychopaat...(nee ben geen psychiater natuurlijk).
Als je zo koud kan zijn en een kind kan vermoorden....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:09

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:00

Wow, wat erg. Daarbij vergeleken is mijn ex een schatje. Die heeft wel heel veel gedreigd, maar nooit serieus iets gedaan. Kreeg er wel altijd de kriebels van dat hij bij een familie drama zo goed 'het standpunt van de moordenaar' begreep. "Wijven kunnen je zo gek maken, dan kun je niet anders", zei hij altijd.

Quellian, ik zou me toch niet prettig voelen als hij weer vrijkomt. Een narcist begrijpt echt niet 'hoe het wel moet'. Die zelfmoordpogingen lijken me alleen een schreeuw om aandacht, hij krijgt nu natuurlijk zijn zin niet, nu hij in de bak zit. Sterkte ermee, ik hoop dat hij zich rustig houdt als hij weer vrij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:03

Heeft er 1 van jullie ervaring mee dat de dader ook hun dieren wat heeft aangedaan?

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:09

Mijn ex is normal gesproken wel goed voor onze dieren geweest, heeft wel gedreigd dat hij beesten de 'nek om zou draaien' als onze kinderen bijvoorbeeld niet goed voor hun dieren zorgden.

Maar nu je het zo vraagt, hij heeft wel een van onze katten doodgeschoten. Dit was met tijd en wijlen een vrij irritante kat, die je 's nachts wakker kwam mauwen. Op een nacht toen ik niet thuis was heeft hij hem neergeschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:52

Jeetje...
Al is dat dan nog wel een snelle manier..

Mijn ex heeft mijn kat tegen de muur gegooid. Hij leefde nog maar ging absoluut niet ok, beestje heeft een week in de kliniek gelegen en er een permanente hersenbeschadiging aan over gehouden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:57

Mijn ex sloot de katten op in de voorraadkast (een weekend lang, in het donker) en heeft er 1 bijna verzopen in d'r eigen urine.