En daar lig je dan (rug gebroken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:12

Mijn haar... na 2 dagen in het ziekenhuis kreeg ik een soort badmuts op met shampoo erin. Dus werd het op die manier gewassen.
Daarna ben ik op een tuinstoel in de douche gaan zitten en op die manier gedoucht, en mijn toenmalige vriend mijn haar laten wassen en mij af laten drogen.

Of mag jij nog niet nat worden?

Edit: Droogshampoo bij het Kruidvat halen...

Ninx

Re: En daar lig je dan (rug gebroken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:32

Dat is inderdaad toch wel even anders wanneer ik de achtergrond info lees... paard dat nog geen drie is, nog niet volgroeid, niet in balans/ stabiel.... en dan aan de longe laten galopperen met een ruiter :-( Dat is bijna vragen om ongelukken.
Dit is wel een harde leerervaring zo :-(

Nog maar even een stukje laten groeien op de wei dus. Kun je zelf in alle rust herstellen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:54

Heftig TS! Denk idd ook dat de galop misschien wat te vroeg was, maargoed, daar gaat dit topic niet over ;) En we maken allemaal weleens een inschattingsfout.

Wilde even weten hoe het nu gaat met ademhalen. Weet je hoe je bewust laag kunt ademen? In je slaap doe je dit altijd vanzelf, en zangers gebruiken dit bijvoorbeeld ook. Misschien dat het je helpt om wat minder pijn te hebben op de borst met ademen, omdat je borst dan veel minder beweegt...
Oefening: uitblazen op een F en hierbij gaat je buik langzaam naar binnen, eigenlijk op het moment dat je dan je buikspieren 'los' laat komt er vanzelf nieuwe lucht naar binnen. Weet niet of het werkt hoor voor jou, maar dacht geef t toch even als tip :)

Verder wens ik je een heel spoedig herstel!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:56

Ik gebruikte in de tijd van het gipskorset droogshampoo en had het altijd vast in een knot. En toen het er echt niet meer uitzag heeft mijn vriend het zo kwaad als kon geprobeerd te wassen. Eerst een zak om het korset, toen een berg handdoeken eromheen en dan met een sponsje en washandjes het haar wassen. Niet gemakkelijk maar het ging wel.

Fijn dat je 2,5 uur kunt zitten!! Ik hou het amper een half uur vol :(

Darkadia, laag ademen deed bij mij juist extra pijn. Ik had L5, L4, L3 en L2 en L1 gebroken.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:14

OW ts wat een heftig verhaal.

Ik had net een hele reactie getypt en toen ik bijna klaar was verdween ineens alles -O-
Dus hierbij opnieuw.

Ruim 4 jaar geleden ook van een jonge pony gevallen, net zo terecht gekomen als jou maar aangezien die pony bleef bokken en rennen dacht ik meteen opstaan en weg hier.. Ik dus opgestaan maar zakte meteen weer door mijn benen. Uiteindelijk toch kunnen gaan staan en naar binnen gegaan. Pas de volgende dag in de avond ben ik naar het ziekenhuis gegaan waar bleek dat ik mijn eerste lendenwervel gebroken had.

Ik werd meteen op een bed neer gelegd en moest een hele week plat op mijn rug blijven liggen, ik mocht mijn benen nog niet eens optrekken. Echt een verschrikkelijke week kan ik je vertellen. Uiteindelijk na een week precies zo'n corset als jou gekregen, nadat ik weer kon lopen en ermee over weg kon mocht ik na zo'n 10 dagen het ziekenhuis verlaten.

Eenmaal thuis heb ik de eerste tijd veel gelegen, het doet veel met je lichaam als je een week stil hebt gelegen. Lopen en al helemaal zitten was een drama. Maar na lang opbouwen ging het steeds beter, na 6 weken mocht het corset af en kon ik steeds weer wat meer. Ik heb moeten stoppen met mijn opleidingsjaar omdat ik doordat ik te veel zou missen het toch niet ging redden en ik 1,5 uur enkele reis moest reizen naar school.

Ik zat na zo'n 5 maanden weer op het (een heel oud super braaf ) paard. Toen was ik ook wel weer volledig hersteld, hoewel ik nog vaak zat last heb van mijn rug.

Ik zou proberen zo recht en plat mogelijk te liggen, probeer je rugwervel zo recht mogelijk te houden, dat is ook de hele bedoeling van je corset, die dwingt je rechtop te staan en lopen en zitten.

Verder kan ik je maar 1 ding zeggen; je hebt maar 1 kans om dit goed te laten genezen, en dat is NU!

Edit: wat betreft je vraag over je haar: mag je niet douchen vanwege je corset?
Ik mocht dat namelijk wel, terwijl ze bij mij dus zo streng zijn geweest. Ik moest op een krukje in de douche zitten en als ik rechtop bleef zitten mocht het corset af. Mijn moeder of mijn vriend heeft me dan gedoucht en afgedroogd. Je bent nu heel hulpbehoevend maar het is niet anders. Probeer het zo op te lossen!
Laatst bijgewerkt door Guusje1 op 12-02-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Tipje voor de volgende keer. jas uit (sommige schrikken van de ritselstof) en een beugel riem om zijn nek om aan vast te houden. Bokriempje brengt je erg uit balans en als je hem echt nodig hebt breekt ie gewoon af

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:16

Ik mag wel douchen maar ze hebben niet gezegd hoe vaak. Daarom wil ik het niet te vaak doen. :)
Droogshampoo klinkt goed. Helaas is hier niet zo even een winkel in de buurt. Morgen ochtend ofzo toch maar even onder de douche.

Ik heb gekozen voor een bok riempje omdat ik wel eens had met een beugelriem ofzo om de nek deze juist mee draait waardoor je makkelijker je balans verliest. of ik was blijven zitten met een beugelriem om de nek in plaats van het bok riempje zal nooit iemand achter komen komen helaas.

Guusje1 daar heb je helemaal gelijk in. Er is maar 1 kans om het goed te laten helen en dat is nu. Ik ga daar dus ook heel goed naar luisteren. :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:29

Ik heb 4 jaar geleden ook mijn rug gebroken na een val. Ik heb gewoon gedouched met de brace om (zittend op een krukje), dan zo goed als alles afdrogen, gaan liggen, brace af, lichaam drogen (iemand anders even je rug laten afdrogen) en de brace weer afdrogen en omdoen. Verder wil ik je aanraden om een fysiotherapeut in te schakelen. Die kan je goed aangeven op welke speciale manier je op moet staan (op je zij rollen, benen uit bed, benen naar beneden en gelijktijdig steunend op je armen je bovenlijf omhoog, dit alles zijwaarts, tot je zit en dan kun je gaan staan) en andere bewegingen. Let op; blijf luisteren naar je lichaam en niet naar wat anderen vinden wat je al zou moeten kunnen!!!!! In de eerste periode heb ik met een rollator gelopen, omdat ik dan op mijn armen kon steunen en zo minder gewicht op mijn rug hebben. Zo was ik wat mobieler en had minder pijn. Ik wens je heel veel sterkte! En hopelijk genees je goed, zonder restpijn. ps bij mij heeft het 2 jaar geduurd, voordat ik weer goed kon bewegen en geen pijn meer had.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:04

Haha, komt mijn foto toch nog van pas.
Ik moest m gewoon maken, mooi voor in je plakboek.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:58

Hoe gaat het nu met je rug TS?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:09

Heeel erg veel sterkte, wat moet dat pijn doen zeg.. !!! Pff, hopen op een voorspoedig herstel. :(:)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:23

Heel veel sterkte en beterschap! Hopen dat je zonder al te veel pijn of complicaties herstelt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:25

Brrr ik word al bleek inclusief zweetaanvallen bij het lezen van je verhaal...

Ik viel 8 jaar terug van de hooizolder, 3m naar beneden, pal op mijn kont.
Rugwervel gebroken, 10 dagen ziekenhuis, leren stappen, fietsen trappen lopen én heb 6 maand plat gelegen (incl. korset).
In 2012 viel ik van mijn paard: rug op 2 plaatsen gebroken.
Datzelfde jaar, auto-ongeluk (ik in mijn recht), wéér gebroken.

Brrrr veel beterschap meid, ik weet vollédig hoe je je voelt!!
Als je het eens van je af wil schrijven, pb box staat open he!
Want ik kan me inbeelden dat je je behoorlijk k*t voelt nu...

Welke wervel heb je gebroken en wat voor breuk is het?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 14:54

Ik heb afgelopen nacht gelukkig weer goed geslapen :)

Vandaag ben ik eventjes met de koffie naar boven geweest. Scheelt dat we hier een stijle stap hebben met kleine stapjes dus weinig beweging wat ik erboor hoefte maken. Net eventjes kort gedouched maar ben blij dat ik nu weer plat lig want het deed best veel pijn. :(

Emil01 hoe deed jij als je ging liggen de brace af? Had je een zelfde als ik? Want dat gaat nog steeds niet soepel bij mij als ik lig.

Mi_amore jeetje wat heb jij een pech gehad met jouw rug al! Bij mij is het de l1 wervel.
Opzich kan ik het nu nog goed vol houden en kan me nog goed aan de situatie overgeven. Enkel soms een moment dat ik het liefst als een klein kind zou willen stamvoeten en krijsen ofzo. Het voelt zo machteloos enz.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:03

Ik deed de brace los, klapte de voorkant op zij en ging dan op mijn andere zij liggen en dan kon ik de brace er onder vandaan trekken. Was in het begin een beetje stoeien, maar het went snel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:14

Gelukkig mocht in hem af met douchen en slapen.
Nou ja douchen.... Ik moest op een krukje gaan zitten, goed rechtop, korset af en je eigen verder laten douchen, afdrogen. Hup Korset weer om en dan pas weer opstaan.
Maar alles beter dan niet mogen douchen...

Ik heb ook een keer een vast gips korset gehad incl 1 been (was 1 stuk), pfff wat een drama was

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:24

Ik mocht hem niet zelf op en af doen dat moest iemand voor me doen. Ik mocht onder geen voorwaarde gaan draaien en dat is wat je wel doet als je het zelf doet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:50

Emil01 dan doe ik hem hetzelfde af als jij. Of najha ik klik em los en draai op mijn zij en mam haalt hem onder me vandaan.

Douchen mag ik ook zonder maar fijn is dat bepaald niet. Nooit gedacht maar dan mis ik mijn korset echt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:36

Zoals ik al eerder mailde, ik douchte met de brace/korset om. Het is van kunststof met aluminium, bij mij heeft de brace er niet onder geleden en ik heb de brace ongeveer 1,5 jaar gebruikt, inclusief 2x per week douchen......

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:40

Pfoe jeetje wat een verhaal! Veel beterschap en hopelijk gaat het snel weer wat beter! Y;(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:47

Oh brrrr krijg helemaal de kriebels van je verhaal, haha... Ik heb ook 6 weken met een leuk corset omgelopen, na een rug operatie (ook onderrug, door van van paard).. En als ik dit dan lees, voel ik het mn schroeven weer zitten, haha...

Dit was mijn prachtige corset: klik

Beterschap! :+:

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:26

Sodeletuut; zo was mijn brace ook....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:31

Oh toevallig! Wat een oncomfortabel ding he! :')

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:25

Ja, maar wat was ik er blij mee, want zonder kon ik niet gaan zitten of lopen, dan viel ik meteen flauw......

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:29

Ik heb dat heel lang gehad met mijn laatste corset. Na het gipskorset heb ik een stoffen korset gehad omdat ik die nog ruim een jaar moest gaan dragen. Ik vervloekte dat snert ding, maar zodra hij af was kon ik niet wachten tot ik hem weer om kon doen. Het gaf zo'n enorme verlichting. Ik mag hem nu niet meer dragen maar er zijn dagen dat ik er nog wel naar verlang.