Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:34

Stefaaah, ik ben benieuwd hoe het no-poo je bevalt!
Zelf heb ik ook nog een flinke voorraad shampoo. Mijn haar is wel heel snel vettig, dus ik moet het wel vaak wassen. Ben wel benieuwd hoe dat zou gaan met baking soda.

De laatste dagen heb ik tijdens het wassen van de groente een bak onder mijn vergiet gezet, heel wat water opgevangen voor het doorspoelen van de wc. Mijn vriend vind het wat overdreven worden, haha, maar ik ga stug door met het zoeken naar waterbesparingsmogelijkheden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:52

Hahaha vriend moet niet zeuren, wacht maar tot je het straks terug gaat zien in de kosten ;)
Al is water niet zo heel duur natuurlijk, maar toch!

Gebruik je ook spullen in je haar? Wax, olie, serum... etc.? Want dat kan ook voor extra snel vet haar zorgen.

Ik gebruik nu echt helemaal niks meer qua stylingproducten en dan red ik het prima met 1 a 2 keer wassen. Maar zou het mooier vinden als dat uiteindelijk ook zonder shampoo/no-poo kan naar helemaal water. Het schijnt mogelijk te zijn, en veel beter voor je haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:58

Wubwub schreef:
Ik gebruik nu echt helemaal niks meer qua stylingproducten en dan red ik het prima met 1 a 2 keer wassen. Maar zou het mooier vinden als dat uiteindelijk ook zonder shampoo/no-poo kan naar helemaal water. Het schijnt mogelijk te zijn, en veel beter voor je haar.

In de tudor periode toen de mensen ivm vervuiling/besmetting van het water (terecht) bang waren voor wassen met water gebruikten ze 2x daags een vlooienkam ipv shampoo en water voor de haarverzorging. Het kost meer tijd, maar qua milieu en besparing is het een optie. Ik zou er wel mee starten direct na de laatste keer wassen met shampoo, volgende ochtend dus, als je haar droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:04

Oh interessant!

Ik had op de site van de groene Evelien gelezen dat zij gewoon van 2 keer wassen of 1 keer wassen (met shampoo) naar no poo is gegaan 2 of 1 keer per week en daarna helemaal water en dat dat prima ging.

Heb zelf de tijd niet om 2 keer per dag met een vlooienkam aan de haal te gaan, heb veel en dik haar en mijn handen vol aan m'n verplichtingen :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:43

Pff nou vanochtend de boel voor de verwarming geregeld. Met een beetje korting kwamen we uit rond de €20.000 voor het plaatsen van de geothermie installatie.

4 ribben uit m'n lijf maar het is wel aardig ecologisch verantwoord :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:31

Zo, dat lijkt voor mij een hoop geld (ben pas begonnen met werken, dus alles is nog veel geld :+ )
Maar wel fijn dat je zo voor ecologisch gaat!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:38

Oeps - vier ribben uit het lijf, maar als je dan tot in lengte van jaren verder gratis warmte hebt....!

(Zelfde hier met de zonnepanelen. Dat was zo'n 6000 euro, maar wel dertig jaar he-le-maal zelfvoorzienend mbt electra!)

Als je het zo bekijkt is het zo duur nog niet.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:00

Ik moet nog wat oefenen op m'n haar wassen met het 'baking-soda-brouwsel', de helft van m'n haar is gewassen. De andere helft niet :')
Ik heb echt letterlijk nog een deel vettiger haar en een deel mooi proper haar.
Gelukkig moet ik morgen in de namiddag pas opnieuw de deur uit, morgen opnieuw properen... :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:06

Janneke2 schreef:
Oeps - vier ribben uit het lijf, maar als je dan tot in lengte van jaren verder gratis warmte hebt....!

(Zelfde hier met de zonnepanelen. Dat was zo'n 6000 euro, maar wel dertig jaar he-le-maal zelfvoorzienend mbt electra!)

Als je het zo bekijkt is het zo duur nog niet.

Niet helemaal gratis. De pomp moet wel aangedreven worden door stroom maar dit is een stuk goedkoper dan gas of pellets.

Over 2 weken gaan ze boren. Ben benieuwd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:44

Pfoe Palousa... maar scheelt wel idd!

Stefa, hahaha oke, even oefenen dus. maar het schone deel is wel echt schoon? Klinkt goed!!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:54

Het is vooral "moeilijker" omdat je niet echt weet waar je over al hebt "gewassen". Met shampoo is dat duidelijk door het schuim, maar dat is nu niet. Dus ik denk dat ik daardoor stukken ben vergeten :P
Ja, het is écht schoon! (Behalve de stukken die ik vergat :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:53

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:45

GreenEvelien noemde die serie ook al inderdaad. Ik heb hem zelf nog niet gezien, ben wel benieuwd! Hoe vond jij hem? Of nog niet helemaal gekeken?

Afgelopen weekend een mooi weekend gehad voor onze zonnepanelen. :D Gister rond de 16kWh gehaald geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:57

Ik heb pas 3 episodes gekeken maar tot nu toe vind ik het echt heel leuk. Soms iets wat te zweverig voor mij maar veel dingen zijn erg leerzaam!

Ja genoeg zon afgelopen weekend! Lekker zeg!!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:46

Wubwub schreef:
Bevalt het nog?? :D
Heb je dat tegen mij? :) Gisteren wou ik echt zo graag terug gewoon shampoo gebruiken, mijn haart voelt precies toch vettig aan, na het "wassen". Het valt ook heel raar en kan er precies niets mee aanvangen :') Ik hoop dat ik het blijf volhouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:01

Ja had het tegen jou hahaha!
Oh wat jammer dat je toch de behoefte krijgt om shampoo te gebruiken. Als het niet bevalt bevalt het niet natuurlijk. Maar volgens mij is het ook een kwestie van een tijdje doen voor het echt goed gaat, geen idee eigenlijk haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:04

Ik wil mij hier meer mee bezig houden; zonder föhn is geen optie ivm eczeem (nat haar is echt funest dan voor mijn hoofdhuid), wel heb ik ondertussen biologisch afbreekbare shampoo van de tuinen (damn, die prijs voor shampoo :') ) en de oude droger is vervangen door een zeer zuinige warmtepompdroger (ivm astma mag het huis niet te vochtig worden dus niet alles kan ik laten drogen) en de wasmachine is ook energiezuinig. Douche/bad/wc bespaarknoppen erop en door nieuwe wc waterresevoir besparen wij al omdat ie minder water verbruikt dan de vorige. Met name bij de douche gebruiken wij nooit de volle stand, altijd op de waterbesparing.

Boven staat de verwarming nooit aan, beneden vloerverwarming en convector putten en max op 19,5 graden.

Zonnepanelen overwogen, maar is niet rendabel op ons huis.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:58

Een föhn gebruik ik ook, als ik mijn haar zo laat opdrogen dan durf ik niet meer buiten te komen :')

Die behoeft was er vooral omdat ik op "date" ging en wou dat mijn er haar er zeker gewassen uitzag. Maar ik blijf "doorbijten" en hopelijk ben ik binnenkort laaiend enthousiast over de no-poo-methode! :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:01

Ik ga dit topic eens doornemen.Ben hier ook mee bezig,maar het lukt de ene keer beter als de andere keer.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:19

Vanmorgen even 10 minuten gekeken van de serie, is inderdaad een leuke serie! Ik kijk ook weleens Risking It All, op de BBC geloof ik, of National Geographic. Dat lijkt er een beetje op, 3 gezinnen die off-grid gaan wonen. Maar deze lijkt wat leuker aan elkaar gepraat door die man, ben wel benieuwd, ga zeker verder kijken.

Wat een heerlijk weer buiten zeg! Ik wil nu heel graag mijn moestuin aan gaan leggen, haha. Op dit moment baal ik dat ik achter een bureau werk. ;)

Met dit weer is het in onze douche en slaapkamer ook eindelijk wat minder koud, heel fijn!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:23

Hier gaan we volgende week weer beginnen met de groentetuin denk ik.
Eerst een hoop gras afgraven en daarna de grond fresen, beetje mest erover dan mag het nog even rusten en na een tijdje beginnen we met planten en zaaien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:23

Diane, ook bedankt voor die tip! Ga ik kijken zodra ik klaar ben met deze haha! Het weer is inderdaad goed aan het worden! Hoezeeee!

Palousa, jaaa ga je ook beginnen? Ik heb niet veel ruimte maar mijn hersenen draaien overuren hier.

Om daar op terug te komen. Heb net zitten meten en rekenen voor mijn vierkantemeter balkon moestuin en lopen schetsen in photoshop (schetsen he, dus geen picasso!! :') )
Ik denk dat het zo gaat worden, bovenste bak wil ik iets op verzinnen zodat hij er ook af kan voor in de winter, dan plaats ik de kruiden binnen. Is een mooi zonnig hoekje op het oosten, dus ochtendzon. Heb vernomen dat dat goed moet gaan.

Afbeelding

En voor de wc zat ik ook te denken... voortaan douchen met een teil onder me (nouja speciekuip die als bad dient voor dochterlief) en afwassen in een teiltje... dat water wil ik gebruiken voor de wc... maar hoe kun je dat makkelijk doen???
De heren op mijn opleiding (fijn, zo'n mannenwereld :') ) kwamen al snel met het idee een jerrycan te pakken, onderkant er af halen om bij te vullen en het mondje (indien nodig met een slang) in de wc laten lopen en klaar is kees. :j
Moet dan wel even een gat in het reservoir van de wc maken maar ach, ding is toch lelijk en loei oud, als het maar functioneel is!
Alleen dan liever wel een hele grote jerrycan... heb geen zin om de hele tijd te blijven sjouwen met emmers en ze overal te hebben staan... 1 keer per dag bijvullen vind ik maximaal. Iemand een idee?

Afbeelding

En nou niet lachen om mijn tekenkunsten he?? :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:40

Deksel kan je zo van dat reservoir halen. Water er in gieten gaat makkelijk met een gieter (een van 5L moet genoeg zijn). Deksel er weer op, volle gieter er naast voor volgende beurt en niks dat stuk hoeft (netter voor bezoek, veiliger voor je dochter en huisbaas ook blij).

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:35

Leuk wubwub! Mooie moestuin hoor. ;) Wij hebben een vrij grote tuin, dus ik heb wel wat ruimte. Wel wat weinig zon, maar ik neem gewoon planten die in de halfschaduw kunnen staan.

Wat ik soms doe is de stop erin tijdens het douchen en daarna met een maatbeker al het water eruit scheppen in een emmer. Ik heb het water voor de wc inderdaad wel in een emmer en giet dan gewoon wat water erin. Is niet echt praktisch om met emmers rond te sjouwen, daar heb je gelijk in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:59

New precies! De huisbaas is de woningbouw, die zijn niet zo heel lastig. Misschien anders een slang er aan en gat aan de zijkant. Zie je het niet. Verwacht hier niet snel weg te gaan. Woon hier heerlijk :)