moonfish13 schreef:Ik was echt een week uit de running, bij mij sloeg het enorm op mijn hoofd en op mijn spieren.
De eerste twee dagen wist ik echt niet hoe ik het had zo slecht voelde ik me dan.
Goed dat er op ingesprongen is, van mij betreft hoeft het geen tropische naam te hebben als FODMAP maar kennelijk hebben mensen het nodig dus dan is het prima.![]()
Eerder heb ik wel eens gereageerd in een soortgelijk topic, en dan werd het platgebombardeerd met dat een dokter het uit moet zoeken en testen, bloedonderzoeken en biopties onder narcose.
Waarom zou je dat doen als dit een veel minder belastend is en twee veel minder kost?
Vaak hoor je ook nog dat er niks uit komt, en dat later TOCH blijkt dat men allergisch of intolerant is!
Ik kreeg soms pas reacties na 4 dagen op gluten of melk, en ik kreeg er vrijwel geen darmklachten van.
Durf te wedden dat er bij mij nooit iets uitgekomen zou zijn in de reguliere mallemolen.
FODMAP heeft niks met tropisch te maken...
FODMAP staat voor de verschillende koolhydraten die gemakkelijk gisten in de darmen (Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden Monosachariden and Polyolen). Deze ga je dus elimineren en daarna weer terug in de voeding brengen 1 voor 1 om precies duidelijk te krijgen wat er nu reageert met je lichaam.
Het is een diagnostisch dieet dat ik Australie is ontwikkeld en bij 80% van de mensen met PDS verlichting brengt.
Het risico en verschil met jou methode is dat als je veel last hebt van verschillende dingen het geen zin heeft om alles 1 voor 1 te verwijderen. Want je verwijdert lactose uit je voeding, maar blijft klachten houden omdat je misschien ook allergisch bent voor fructose. Dus je krijgt geen klachtenvermindering van het stoppen van lactose, omdat er meerdere producten zijn waar je op reageert. Andersom reageren mensen soms op een voedingsmiddel waar ze totaal niet bij stil staan (bijvoorbeeld zoetstoffen).
Top dat het elimineren van voedingsmiddel 1 voor 1 bij jou geholpen heeft, maar veel mensen die veel reageren raken hiermee volledig de weg kwijt, of gaan producten uit hun voeding halen waar ze wel prima op reageren (omdat zij bijvoorbeeld denken klachten te krijgen van ingrediënt A, maar eigenlijk de klachten ontstonden door ingrediënt B in het product.). Daardoor maken veel mensen met PDS een voedingspatroon dat volledig onvolwaardig is, omdat ze in hun hoofd hebben dat ze van al die dingen klachten hebben.
Zo heb ik een client gehad die er van overtuigd was dat ze geen buitenlands voedsel kon eten met haar darmen (gekruid of ongekruid). Uiteindelijk bleek dat ze reageerde op ui, en de meeste buitenlandse producten die ze maakte waren samengestelde gerechten waar dus ook ui doorheen verwerkt was. Aardappel/groente/vlees (hollandse pot) bevatte nooit ui en kon ze wel goed eten. Zodra ze haar nasi en spaghetti maakte zonder ui was het probleem opgelost...
Idem met een client die dacht geen fruit te kunnen eten en daar dus volledig mee gestopt was. Uiteindelijk bleek ze te reageren op fructose, wat maakte dat ze ineens wel weer sommige fruitsoorten kon eten...

) en 2 sinaasappels en druiven