Ik zit vast...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:30

kevertje04 schreef:
Ik ga niet meer naar die huisarts :n
Ik heb al bij de crisisdienst gelopen, daar heb ik een sessie of drie gehad maar heb me in een enorme dip verstopt voor die hulpverlener. Lees: telefoontjes niet beantwoorden en doen alsof ik er niet was als ze me wilde spreken. Ik durf daar niet meer heen, uit angst dat ze boos wordt. En ik weet dat ze dat wordt want zo is die vrouw: extreem direct en vrij imponerend in haar blikken en gedrag.

Lieve ts heb je zelf ook door wat je nu doet?
Je vult gedachten in die wellicht niet hoeven te kloppen.
Jij ziet een bepaalde houding en denkt dat die hulpverlener vast boos gaat zijn....
Maar dat weet jij eigenlijk helemaal niet zeker.
Het kan jou wellicht helpen als jij jou gedachten gaat afchecken.
Onderzoek of jou gedachten kloppen en vraag het na.

Ik zelf herken dat en het helpt mij allereerst om mijn gedachte uit te spreken.
Mijn gedachte af te checken. Door mijn turbulente jeud ervaringen ben ik geneigd om vanuit mijn rugzak aan negatieve ervaringen te reageren.
Begin ook in kleine stapjes en denk in kleine stapjes.
Leg de lat niet te hoog omdat je dan steeds teleurgesteld raakt als je een te hoog gegrepen doel voor ogen had.

En lieve ts je wil niet dood.... je wil alleen rust in je hoofd en dat is echt heel begrijpelijk.

kevertje04

Re: Ik zit vast...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 00:36

Ik zie niet hoe ik op een andere manier rust krijg.
Misschien wil ik helemaal niet geholpen worden, vul ik daarom mijn verwachtingen zo in. Misschien wil ik niet dat er nog ingegrepen wordt. Misschien wil ik wél gewoon dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:19

Lieve ts die rust ga je krijgen zodra jij je leven weer op de rit krijgt.
Echter zit je nu zo diep dat je nu geen grip hebt op je leven.
Het is allemaal niet niets wat je door maakt en geloof mij vandaag de dag zijn er een heleboel mensen die met het zelfde lopen waar jij nu momenteel mee zit.
Veel mensen praten er niet over omdat zij zich schamen of schuld gevoelens hebben.
Jij zet een hele goede stap door hier je verhaal te delen.
Dat is echt ongelovelijk knap van je.
Het geeft ook aan dat er iets in jou leeft dat eigenlijk heel graag vooruit wil.

Het is ook heel goed dat je hier schrijft over je verlangens naar de dood.
Dat zijn gedachten die je serieus moet nemen.
En door het op te schrijven kan je helpen om de spanning te verminderen.
Ik wens je een goede nachtrust toe.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:20

kevertje04 schreef:
Ik zie niet hoe ik op een andere manier rust krijg.
Misschien wil ik helemaal niet geholpen worden, vul ik daarom mijn verwachtingen zo in. Misschien wil ik niet dat er nog ingegrepen wordt. Misschien wil ik wél gewoon dood.

Misschien... Willen wij jou heel graag levend!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:47

kevertje04 schreef:
Ik ga niet meer naar die huisarts :n
Ik heb al bij de crisisdienst gelopen, daar heb ik een sessie of drie gehad maar heb me in een enorme dip verstopt voor die hulpverlener. Lees: telefoontjes niet beantwoorden en doen alsof ik er niet was als ze me wilde spreken. Ik durf daar niet meer heen, uit angst dat ze boos wordt. En ik weet dat ze dat wordt want zo is die vrouw: extreem direct en vrij imponerend in haar blikken en gedrag.

Naar hoor!

Puur feitelijk en rationeel ben je aan het invullen.

MAAR: dit is helaas hoe jij je VOELT.
Dat is iets totaal anders. (Om niet te zeggen: dit is je amygdala, die botweg zegt: "gevaar - wegblijven". Dat is wel weer te resetten, op den duur maar dat komt later.)

En het eerste waar een goede hulpverlener zich op hoort te richten, is op hoe jij je voelt.
Inclusief: dat je je heel erg verantwoordelijk voelt voor in elk geval je moeder en dat je gewend bent dat jouw gevoel niet serieus wordt genomen.

....het eerste gesprek met een psychologe die mijn gevoel wel serieus nam - mensekinders nog aan toe, ik kukelde bijna van mijn stoel...!

(En verder kunnen we dus vaststellen, dat je tot op heden nog geen goede hulpverleners voor je neus hebt gehad. Dat is een kwestie van doorzetten en weten wat je wilt - iemand die een beetje voorzichtig is en niet meteen maar confronterend gaat lopen doen - je hebt al genoeg op je bordje gehad!)

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:51

TS, jouw huisarts is een professional. Wees je bewust van het feit dat jij haar mimiek/ non verbale signalen geheel op eigen wijze interpreteert.
Dat gebeurt misschien andersom ook wel. Misschien zijn jouw signalen naar je omgeving niet duidelijk genoeg!!
Je zit in een negatieve spiraal waar je uit wilt komen. Dit lukt niet alleen. Daar zijn twee voorwaarden voor.
* zelf willen
* hulp inschakelen.

Uit dit topic blijkt dat je wilt dat het verandert, beter wordt. Dus de volgende stap is hulp zoeken! Je moeder, vertrouwenspersoon op school, huisarts, ggz, moeder van een goede vriendin, tante, buurvrouw, oma. Zoek binnen deze volwassenen iemand die naar je luistert.
Niet meer willen leven, kan altijd nog!!!!!!!!! In ieder geval is het niet nodig om die weg te kiezen om om hulp te vragen.

Je bent 17 jaar, geen eenvoudige leeftijd, maar niet het einde van de wereld. ZOEK HULP.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:11

silmitan schreef:
TS, jouw huisarts is een professional. Wees je bewust van het feit dat jij haar mimiek/ non verbale signalen geheel op eigen wijze interpreteert.
Dat gebeurt misschien andersom ook wel. Misschien zijn jouw signalen naar je omgeving niet duidelijk genoeg!!
Je zit in een negatieve spiraal waar je uit wilt komen. Dit lukt niet alleen. Daar zijn twee voorwaarden voor.
* zelf willen
* hulp inschakelen.

.....en nu ga ik even invullen.
Ik heb een serie ervaringen waarbij ik LUID en duidelijk om hulp vroeg, maar de professionals zich ......laten we het voorzichtig zeggen ...... niet van hun beste kant lieten zien.
(Dat kan, ook een professional is een mens, kan zich vergissen, zijn dag niet hebben, interpretatie fouten maken - noem maar op.)

Maar als ik deze post lees, als ware hij aan mij gericht
en als ware het een reactie op een van bovenstaande ervaringen -
...dan word ik er alleen maar boos van.

Uiteraard: een arts is een iemand op wie je moet kunnen vertrouwen.
Maar dat wil niet zeggen dat als dat vertrouwen ontbreekt, dat komt omdat de arts het altijd maar goed doet en ik om de een of andere reden de boel fout heb geïnterpreteerd.
Vertrouwen is een harde eerste voorwaarde - en als dat ontbreekt is de beste remedie 'een deur verderop'.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:36

TS. Kijk eens op mentaalbeter.nl. Wordt volledig vergoed. Deze mensen zijn er om jongeren te helpen, top ervaring mee. Echt de moeite waard om contact mee op te nemen. En nee, dat is niet stom.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 13:35

Silmitan, dit valt een beetje in de pakje-boter-halen categorie. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar je denkt te makkelijk. Ten eerste maakt het me niet uit of ik hulp krijg of niet, als ik die niet krijg trek ik de stekker er wel gewoon uit, is mij om het even. Ten tweede is er iets dat mij tegenhoudt van de hulp. Zodra ik hulp heb gevonden klap ik dicht/bitch mode on en zo snel mogelijk weg daar. Het is dus niet zo makkelijk las het lijkt en ik heb denk ik 24/7 een hand op mn rug nodig wil ik hieruit komen. Iemand die me op elk moment van de dag bezig houdt en mijn gedachte niet op de vrije loop laat, en iemand die mij helpt mijn doelen na te streven, die elke kleine vooruitgang opmerkt en 'beloont'. Gewoon even hulp zoeken gaat niet zomaar, het ligt veel dieper en ingewikkelder dan dat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:37

rien10 schreef:
TS. Kijk eens op mentaalbeter.nl. Wordt volledig vergoed. Deze mensen zijn er om jongeren te helpen, top ervaring mee. Echt de moeite waard om contact mee op te nemen. En nee, dat is niet stom.

Kijk eens, bel ze op. Wat heb je te verliezen?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 13:48

rien10 schreef:
rien10 schreef:

Kijk eens, bel ze op. Wat heb je te verliezen?

Het gevoel dat ik veilig zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:52

Veilig voor wat?
De enige bedreiging komt vanuit jezelf...

Maar wat wil je nou?
De stekker eruit of 24/7 hulp?
Dat is nogal een verschil!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 13:54

Ik weet niet wat ik wil :n Ik weet alleen wat ik volgens de regels zou moeten willen, maar zelf voel ik die wilskracht nog niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:01

Maar begrijp je hoe moeilijk het is voor anderen om jou te helpen als je niet eens weet of je geholpen wilt worden?
En of dat je jezelf wilt helpen?
Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat mensen uit je omgeving afhaken en zich geen raad met je weten, tenzij ze zich beroepsmatig met je bezighouden en niet emotioneel bij je betrokken zijn...

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 14:08

Ja, dat begrijp ik. Maar moet ik dan net zo lang wachten tot ik er wel uit wil? Opgeven? Wat moet ik doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:12

Tips opvolgen zoals bijvoorbeeld die van rien10!
Bellen met bijvoorbeeld de kindertelefoon...

Je zit dan veilig op je eigen kamer en houdt ook de regie in handen, je kunt het gesprek immers afbreken wanneer je wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:25

Lieve ts precies wat je nu schrijft is precies wat je los mag laten.
Denk niet wat je volgens regels nodig zou moeten hebben.
Ga bedenken wat jij als unieke persoonlijkheid nodig hebt.
Iedereen is verschillend en er bestaan geen standaart regels voor hoe de aanpak zou moeten zijn.
Wat heb jij nodig om je wat beter te voelen?

Tegen dat dichtslaan en die bitchy houding waar je het over hebt en de onzekerheid dat hulp verleners jou om die reden niets met jou kunnen is al een mooie tip voorbij gekomen.
Schrijf het op en laat het lezen.
Op papier weet je prima te verwoorden waar je last van hebt.
Je weet echter niet hoe je er uit komt en daar heb je hulp bij nodig.
Je bent nu heel erg alleen aan het worstelen terwijl dat niet zou hoeven.
Dat is ook waarom ik het knap vind dat je hier een topic hebt geopend.

Ik zou ook wat met de tips gaan doen.
Met afwachten tot het over gaat zal niets aan jou situatie veranderen.
Jij hebt de regie, een ander kan het stokje niet van je over nemen en jou elke dag een figuurlijke schop onder de kont geven.
Wel kan een ander jou tips geven maar het is nog steeds aan jou om er wat mee te doen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:48

Janneke, eigen invulling wat je nu doet. Precies wat ik bedoel.

TS, je zegt dat hulp zou moeten bestaan uit 24/7. Dat kan!! Laat jezelf opnemen.
En als jij dit niet doet en liever je plannen ten uitvoer wilt brengen. Denk dan van tevoren nog even aan je moeder, misschien weerhoudt je dat nog.

Ik ben groot voorstander van beschikking over eigen leven. Fysiek of geestelijk ziek, jong of oud. No matter what.
Maarrrrrr, alléén als je 100 % overtuigd bent. Ik ben dit jaar nog getuige geweest van een euthanasie en die was 100% gewenst. En samen met professionele hulp kun je die conclusie trekken. Niet in je eentje als je 17 jaar bent!
Dit topic is een schreeuw om hulp, aandacht (en daar geef ik je groot gelijk in als je je voelt, zoals jij je voelt.)
Realiseer je dat zoals jij nu dit aangeeft dat je (nog) niet met het leven wilt stoppen!

Gooi je vooroordelen opzij en neem iemand in vertrouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:54

kevertje04 schreef:
rien10 schreef:
(....)Wat heb je te verliezen?

Het gevoel dat ik veilig zit.

Ja - dat is een kostbaar iets, je gevoel van veiligheid.
Groot gelijk dat je dat niet ""zomaar"" op het spel zet.

Maar idd: ga na, waarmee je dit belangrijke gevoel kunt beschermen, liefst (....misshien toekomst muziek) sterker maken.
Idd - je zit alleen in je kamer, kunt zelf het gesprek afbreken; zijn er nog wellicht hele andere dingen die je nodig hebt?

........soms hebben mensen het keihard nodig om te voelen dat ze geen zwakkelingen zijn als ze om hulp vragen, geen zanikerds of aandachtstrekkers. Of misschien voelt het goed voor jou als je iets meer weet van degene waar je mee praat. (Nou hebben hulpverleners er een handje van om zichzelf neutraal te maken - maar dan nov kan iemand best vertellen over "...ik vind het hier aan de kindertelefoon belangrijk dat ik op manier zus en zo met bellers omga..." - dan weet je ook al weer net iets meer.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:59

silmitan schreef:
Janneke, eigen invulling wat je nu doet. (.....)
Gooi je vooroordelen opzij en neem iemand in vertrouwen.

Welke vooroordelen precies?
De ervaringen van om hulp vragen en een koude douche krijgen zijn ervaringen.

In mijn ervaring gelukkig niet het een en het al, maar nog steeds een ervaring (...om van te leren! !)
en nadrukkelijk geen vooroordeel.

...maar afgezien van inhoud en toon: "zoek hulp", dat ben ik met je eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:05

kevertje04 schreef:
(.....) is er iets dat mij tegenhoudt van de hulp. Zodra ik hulp heb gevonden klap ik dicht/bitch mode on en zo snel mogelijk weg daar. Het is dus niet zo makkelijk las het lijkt en ik heb denk ik 24/7 een hand op mn rug nodig wil ik hieruit komen. Iemand die me op elk moment van de dag bezig houdt en mijn gedachte niet op de vrije loop laat, en iemand die mij helpt mijn doelen na te streven, die elke kleine vooruitgang opmerkt en 'beloont'. Gewoon even hulp zoeken gaat niet zomaar, het ligt veel dieper en ingewikkelder dan dat.

Hoi Kever,
...nou, hier heb je alvast een paar zeer belangrijke zaken verwoord.
En soms heeft het zin, om juist dit soort dingen in de eerste minuut te berde te brengen.
...en een goede hulpverlener knoopt dat in de oren en doet het niet af als "oh, je wilt niet" - maar ziet het als een wezenlijk onderdeel van "wat er qua hulp gebeuren moet".

(Hoe dan precies - dat is een volgende vraag, maar jij mag die vraag zeer zeker zelf stellen! !)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 15:07

Ik wil nog even over dat telefoontje nadenken.

Het liefst wil ik het helemaal in mijn eentje oplossen, zelf sterk wezen en mezelf ophijsen uit het zwarte gat waar ik in zit. Hoewel ik weet dat het daar eigenlijk te laat voor is en ik echt professionele hulp moet krijgen, wil ik dat helemaal niet weten. Ik wil het zelf doen, onafhankelijk zijn, sterk zijn. Mezelf kunnen bewijzen en ieders verwachtingen te boven gaan. Ik wil het gewoon alleen kunnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:12

Geloof me, je gaat dit ook alleen doen omdat alleen jij het kunt!
Er staan alleen wat mensen langs jouw weg om je te vertellen hoe.
Maar je gaat het zelf doen!
Omdat je het zelf wilt en omdat je trots op jezelf wilt zijn gaat het je lukken ook, maar rustig aan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:21

kevertje04 schreef:
Ik wil nog even over dat telefoontje nadenken.

Het liefst wil ik het helemaal in mijn eentje oplossen, zelf sterk wezen en mezelf ophijsen uit het zwarte gat waar ik in zit. Hoewel ik weet dat het daar eigenlijk te laat voor is en ik echt professionele hulp moet krijgen, wil ik dat helemaal niet weten. Ik wil het zelf doen, onafhankelijk zijn, sterk zijn. Mezelf kunnen bewijzen en ieders verwachtingen te boven gaan. Ik wil het gewoon alleen kunnen.

Je bent juist ook sterkt als je open staat voor hulp en hiermee iets kan doen. Je hoeft het niet alleen te doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:52

Lieve ts waarom zo in je eentje struggelen en ploeteren?
Wat wil en denk je daarmee te behalen?
En wat heb je met die instelling nu weten te bereiken.
Er is nog genoeg in je herstel dat je in je eentje aan zal moeten gaan en dat is al lastig genoeg.
Maak het niet nog zwaarder voor jezelf door alles alleen te doen.
Daar voor zit je inderdaad al te diep.
Zeker als je een verlangen naar de dood ervaart.

Als je zo nadenkt over de dood. Ben je dan ook aan het nadenken over hoe je zelfmoord zou plegen? Ik realiseer mij dat dit een pittige vraag is dus je mag hem ook via pb beantwoorden.