Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cinderella schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre het echt goed gaat met je. Ondanks alle adviezen en waarschuwingen die worden gegeven over het stoppen met een ad, licht je nog steeds geen psychiater hierover in en wil je ook nergens op ingaan.
Het klinkt bij mij nu ook eerder als zelfdestructie en ik hoop echt dat dat niet het geval is.
Je kan geestelijk behoorlijk erop achteruit gaan door het 'spelen' met zulke medicatie.
Ik hoop echt dat je toch wilt luisteren naar iemands advies en toch even contact opneemt met psychiater. Puur voor je eigen bestwil.
Catnip schreef:Spanning/angst hoeft niet meteen terug te komen.
Net zoals het positieve effect na het opstartem weken tot maanden op zich kan laten wachten, kan het negatieve effect na het stoppen maandenlang op zich laten wachten.
Ik kan je wel precies gaan uitleggen hoe dat komt, maar dat is een vrij diepgaande uitleg en tekeningetjes vind ik daarbij net zo handig als tekst
vencedor schreef:Waarom denk je dat je jezelf goed voelt... oooh jaaa juist de medicatie. Dit is vragen om problemen.
Janneke2 schreef:Catnip schreef:Spanning/angst hoeft niet meteen terug te komen.
Net zoals het positieve effect na het opstartem weken tot maanden op zich kan laten wachten, kan het negatieve effect na het stoppen maandenlang op zich laten wachten.
Ik kan je wel precies gaan uitleggen hoe dat komt, maar dat is een vrij diepgaande uitleg en tekeningetjes vind ik daarbij net zo handig als tekst
Zoals eerder gezegd: ik ben geen AD gaan slikken omdat ik opzag tegen 6 weken beginverergering (terwijl ik al in de kreukels lag) en via via heb ik via lichamelijk onderzoek een gericht orthomoleculair advies van een arts gehad - en zonder beginverergering of bijwerkingen begon het spul na zo'n twee, drie dagen te werken.
Sta mij dus toe om een therapie die (ik citeer) "weken of maanden" laat wachten op resultaat suboptimaal te vinden.
(Idem: 'je moet het zeker een half jaar slikken om resultaat te krijgen'.)
_black_rose_ schreef:Mag ik uit jullie antwoorden concluderen dat de aflevering van Zembla waarin dit onderwerp uitgebreid besproken is gebaseerd is op onzin?
Ik ben misschien wat onzorgvuldig geweest in mijn formulering: er zijn zeker gevallen, waarin er sprake is van zware depressie (en in sommige gevallen ook bij psychotische klachten) waarin het zeer zinvol is om een AD te slikken, en natuurlijk zijn er ook gevallen waarin er biologische redenen zijn voor het gebrek aan serotonine. Voor de lichte en matige depressies is het echter even zinvol om aan de slag te gaan met een vorm van therapie als het slikken van AD met alle mogelijke bijwerkingen. Er zullen ook zeker mensen zijn die geen bijwerkingen hadden, en mensen die maar kort bijwerkingen hadden, die zijn statistiek gezien echter in de minderheid.
Catnip schreef:Het is "weken of maanden op zich KAN laten wachten".
En dat heeft te maken met de receptoren in het brein, pas dan heb je structurele neurologische verandering bereikt. Ligt niet aan het medicijn, maar aan de manier waarop onze neuronen werken.
Citaat:Het is "weken of maanden op zich KAN laten wachten".
En dat heeft te maken met de receptoren in het brein, pas dan heb je structurele neurologische verandering bereikt. Ligt niet aan het medicijn, maar aan de manier waarop onze neuronen werken.
Citaat:Maar om het structurele probleem in je hersenen op te lossen is langer nodig. Receptoren schieten nou eenmaal niet als paddestoelen uit de grond
Janneke2 schreef:Citaat:Maar om het structurele probleem in je hersenen op te lossen is langer nodig. Receptoren schieten nou eenmaal niet als paddestoelen uit de grond
Vaag staat me bij dat de hippocampus "na" een depressie zon twee weken nodig heeft om te herstellen. Maar of dat ging over 'de receptoren botten uit' of 'het resultaat van het gesnoei door de depressie is niet meer zichtbaar' zou ik na moeten kijken.
Maar idd: dat er aan ssri's wordt toegeschreven dat de gesnoeide neuronen opnieuw uitbotten is nieuw voor mij.
Catnip schreef:Een SSRI zorgt ervoor dat serotonine langer in de synaptische spleet blijft, alvorens terug opgenomen te worden.
Hierdoor verschijnen er, even kort door de bocht, meer serotoninereceptoren op de postsynaptische neuronen. En dat is de structurele verandering die je wilt bereiken met een SSRI.
¿?Citaat:En over het orthomoleculaire gedeelte: er bestaan ook MAO-remmers en tricyclische AD. Die werken op een andere manier, met andere neurotransmitters.
Maar onderzoek heeft duidelijk uitgewezen dat SSRI's over het algemeen het meest succesvol zijn en de minste bijwerkingen met zich meebrengen.
Citaat:Verder heb ik geen persoonlijke ervaring met orthomoleculaire therapie. Maar het is heel logisch dat bijvoorbeeld het slikken van tryptofaan symptomen kan verlichten, tryptofaan is gewoon een voorloper van serotonine. Dit voorkomt alleen niet de te snelle heropname van serotonine door de presynaptische neuronen.