Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:03

Ik heb jaren geleden ook citolapram gehad, eerste 2 weken ongeveer erg veel bijwerkingen gehad daarvan. Heb ze bijna een jaar geslikt en toen op advies van de arts afgebouwd. Iedere week de dosering verlagen, nou ik heb flink afkickverschijnselen gehad, zelfs zo erg dat mijn ex smeekte om weer te gaan beginnen. Tijdje later toch weer een terugval gehad, ivm zwangerschapswens andere medicatie gehad en na pakweg weer een jaar zelf heel erg rustig afgebouwd met een maand of zo per stapje en heb toen nergens last van gehad.

Maar vind het ook niet zo dat jr hier testjes mee moet doen of zo.
Buiten dat geeft mijn arts aan dat je zeker een half jaar de medicatie moet slikken zodat het wat effect heeft.
Het is de bedoeling dat je je minder neerslachtig voelt en inderdaad al.je gevoel wordt oppervlakkiger ervan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:27

Cinderella schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre het echt goed gaat met je. Ondanks alle adviezen en waarschuwingen die worden gegeven over het stoppen met een ad, licht je nog steeds geen psychiater hierover in en wil je ook nergens op ingaan.
Het klinkt bij mij nu ook eerder als zelfdestructie en ik hoop echt dat dat niet het geval is.
Je kan geestelijk behoorlijk erop achteruit gaan door het 'spelen' met zulke medicatie.
Ik hoop echt dat je toch wilt luisteren naar iemands advies en toch even contact opneemt met psychiater. Puur voor je eigen bestwil.

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb het gevoel uit dit topic en ook andere topics en posts van TS dat het momenteel helemaal niet zo goed met haar gaat.
Dit topic en haar antwoorden sluiten hier naadloos bij aan. Ik hoop dat je toch besluit om een psychiater in te schakelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:07

Wat ik dan weer niet begrijp is dat de vriend van TS dit laat gebeuren eerlijk gezegd. :)
Als mijn man AD zou nemen en van de ene op de andere dag zou willen stoppen dan zou ie aan mij een hele kwaaie hebben. :x

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:14

Maar als ik het dus goed begrijp had je 1 goed moment en ben je direct gestopt?

Offtopic: Ik vind de reclames bij dit topic geweldig := 'Stoppen met cannabis? Geen wachtrijen, bel ons direct!'

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:16

Ik krijg 'stoppen met ghb'... :=

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:23

ik heb ook ad geslikt maar merkte dat ik er enorm down en emotieloos van werd.
als moeder van een kind vindt ik dat niet goed...dan lig ik nog liever met me emoties in de knoop.
ik ben ook ineens gestopt...was er klaar mee.
heb enorm last gehad van afkickverschijnselen....als of ik moest ontgiften ofzo..
ik denk in zekere zin dat dat ook het geval is geweest, maar ik heb doorgezet.
enorm op me kop gehad van me psych, maar heb me daar niet van aangetrokken.
werd gewoon enorm ongelukkig door en van de medicijnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:47

Catnip schreef:
Spanning/angst hoeft niet meteen terug te komen.

Net zoals het positieve effect na het opstartem weken tot maanden op zich kan laten wachten, kan het negatieve effect na het stoppen maandenlang op zich laten wachten.

Ik kan je wel precies gaan uitleggen hoe dat komt, maar dat is een vrij diepgaande uitleg en tekeningetjes vind ik daarbij net zo handig als tekst :+

Zoals eerder gezegd: ik ben geen AD gaan slikken omdat ik opzag tegen 6 weken beginverergering (terwijl ik al in de kreukels lag) en via via heb ik via lichamelijk onderzoek een gericht orthomoleculair advies van een arts gehad - en zonder beginverergering of bijwerkingen begon het spul na zo'n twee, drie dagen te werken.

Sta mij dus toe om een therapie die (ik citeer) "weken of maanden" laat wachten op resultaat suboptimaal te vinden.
(Idem: 'je moet het zeker een half jaar slikken om resultaat te krijgen'.)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:01

Dat 'Je moet zeker een half jaar slikken' is ook niet altijd waar. Ik had met 20 mg Fluoxetine wel een aantal weken dat de angstgevoelens verergerde, maar eenmaal hier doorheen was het na 6 weken echt positief! Dus een half jaar? :? En 20mg is volgens mij een kleine dosis.
Was overigens wel een vreemd gevoel tijdens die eerste zes weken. Ik voelde me zenuwachtig maar ik wist echt niet waarvoor :')

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:07

Ik denk dat er dan gedoeld word op het punt dat er dan alsnog word aangeraden het minimaal 1 jaar door te slikken voor je aan afbouwen gaat denken.

En bij het afbouwen weer kans hebt op de bijwerkingen die je had bij het opstarten

Dat is een van de redenen waarom ik er niet aan 'durf te beginnen.

Want als de medicatie werkt zullen de tips en trucs van CGT super werken maar hoe pak je dat op als de bijwerkingen bij het afbouwen weer terugkomen?

Een mens is van nature lui dus oefeningen blijven doen als je je goed voelt word vaak overgeslagen en dat ontdek je pas als je weer in een slechte periode zit en de oefeningen heel moeilijk zijn

Maar dat is voor mij op dit moment alleen maar gissen omdat ikzelf geen ervaring heb met AD

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:08

Waarom denk je dat je jezelf goed voelt... oooh jaaa juist de medicatie. Dit is vragen om problemen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:10

vencedor schreef:
Waarom denk je dat je jezelf goed voelt... oooh jaaa juist de medicatie. Dit is vragen om problemen.

Op die manier komen veel psychiatrische patiënten in de knoop. Bij het slikken van medicatie denken ze dat het beter gaat, stoppen ermee en zo begint het vicieuze cirkeltje.
Een bekende valkuil voor velen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:01

Janneke2 schreef:
Catnip schreef:
Spanning/angst hoeft niet meteen terug te komen.

Net zoals het positieve effect na het opstartem weken tot maanden op zich kan laten wachten, kan het negatieve effect na het stoppen maandenlang op zich laten wachten.

Ik kan je wel precies gaan uitleggen hoe dat komt, maar dat is een vrij diepgaande uitleg en tekeningetjes vind ik daarbij net zo handig als tekst :+

Zoals eerder gezegd: ik ben geen AD gaan slikken omdat ik opzag tegen 6 weken beginverergering (terwijl ik al in de kreukels lag) en via via heb ik via lichamelijk onderzoek een gericht orthomoleculair advies van een arts gehad - en zonder beginverergering of bijwerkingen begon het spul na zo'n twee, drie dagen te werken.

Sta mij dus toe om een therapie die (ik citeer) "weken of maanden" laat wachten op resultaat suboptimaal te vinden.
(Idem: 'je moet het zeker een half jaar slikken om resultaat te krijgen'.)

Je citeert verkeerd :)

Het is "weken of maanden op zich KAN laten wachten".
En dat heeft te maken met de receptoren in het brein, pas dan heb je structurele neurologische verandering bereikt. Ligt niet aan het medicijn, maar aan de manier waarop onze neuronen werken.

Maar voelbaar effect (dus niet de structurele verandering) kan veel eerder plaatsvinden.

Bij mij persoonlijk zelfs na een luttele 4 dagen.

Maar om het structurele probleem in je hersenen op te lossen is langer nodig. Receptoren schieten nou eenmaal niet als paddestoelen uit de grond :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:49

_black_rose_ schreef:
Mag ik uit jullie antwoorden concluderen dat de aflevering van Zembla waarin dit onderwerp uitgebreid besproken is gebaseerd is op onzin?

Ik ben misschien wat onzorgvuldig geweest in mijn formulering: er zijn zeker gevallen, waarin er sprake is van zware depressie (en in sommige gevallen ook bij psychotische klachten) waarin het zeer zinvol is om een AD te slikken, en natuurlijk zijn er ook gevallen waarin er biologische redenen zijn voor het gebrek aan serotonine. Voor de lichte en matige depressies is het echter even zinvol om aan de slag te gaan met een vorm van therapie als het slikken van AD met alle mogelijke bijwerkingen. Er zullen ook zeker mensen zijn die geen bijwerkingen hadden, en mensen die maar kort bijwerkingen hadden, die zijn statistiek gezien echter in de minderheid.

Helemaal mee eens, want het is geen vitamine-supplementje wat je inneemt. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:53

Catnip schreef:
En dat heeft te maken met de receptoren in het brein, pas dan heb je structurele neurologische verandering bereikt. Ligt niet aan het medicijn, maar aan de manier waarop onze neuronen werken.

Voor zover ik weet was de exacte werking van ssri's helemaal niet tot op dat niveau bekend en is het vooral een invulling voor wat wij denken dat er gebeurt?

En het verandert - jaren geleden werd er gesproken over 3 weken waarin de bijwerkingen optraden en verminderden, en de werking toenam, met na 6 weken (geen 6 maanden) de verwachte werking.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:07

Dit zijn geschatte tijden en is bij elk persoon anders. Hangt ook sterk van het soort AD af. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:11

Ik weet dat het geschatte tijden zijn, maar het is ten eerste wel opmerkelijk met hoeveel stelligheid sommige zaken (zoals het aanpassen van de neuronen) gebracht worden, en ten tweede dat die inschatting zo veranderd is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:32

Citaat:

¿¿??
Ten eerste: als het gaat om iemands stemming te beïnvloeden via de neuronen (synapsen en noem maar op)...
dan zijn er beperkingen en keuzes.

Een van mijn opmerkingen, mede gebaseerd op eigen ervaring luidde dat ik een middel waarbij de patiënt te horen krijgt dat het 'weken of maanden kan duren tot er resultaat komt' een sub- optimaal middel vind.
Of dat ligt "aan onze neuronen"
....aan de specifieke kennis die de meeste voorschrijvers hebben mbt de neuronen van deze specifieke persoon die voor hun neus zit..
...of dat het ligt aan het middel dat wordt gekozen,
- dat laat ik in het midden.

Ik zeg niet, dat orthomoleculaire middelen altijd het doel als beste bereiken - maar het goed inventariseren van wat er gaande is in iemands lichaam kan de uiteindelijke keuze alleen maar ten goede komen.

Citaat:
Maar om het structurele probleem in je hersenen op te lossen is langer nodig. Receptoren schieten nou eenmaal niet als paddestoelen uit de grond

Vaag staat me bij dat de hippocampus "na" een depressie zon twee weken nodig heeft om te herstellen. Maar of dat ging over 'de receptoren botten uit' of 'het resultaat van het gesnoei door de depressie is niet meer zichtbaar' zou ik na moeten kijken.

Maar idd: dat er aan ssri's wordt toegeschreven dat de gesnoeide neuronen opnieuw uitbotten is nieuw voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:09

vencedor schreef:

Mijn spanning staat los van hoe ik verder in mijn vel zit. Ik kon spanning hebben maar me ondertussen wel goed voelen. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:43

Er komt een hoop voorbij over de werking van SSRIs, maar lang niet alles lijkt te kloppen met wat de wetenschap op dit moment weet en niet weet. Ten eerste is een SSRI geen 'multivitamine', ook niet in de zin dat het extra serotonine aanmaakt; het is een 'Selective Serotonin Reuptake Inhibitor', dat betekent dat jouw brein's eigen serotonine langer in de synapse blijft hangen en daardoor meer effect kan uitoefenen. Dat betekent in principe niet dat er 'meer serotonine' wordt aangemaakt (hooguit door secundaire mechanismen) - het primaire mechanisme hangt daar niet vanaf.

Ook 'Gesnoeide neuronen' (hierboven uit Janneke2's post geciteerd) is niet direct accuraat; de pathologie van depressie is onderwerp van zeer uitgebreid, divers, en vaak tegenstrijdig onderzoek. Een scala aan hersengebieden wordt ervan 'verdacht' een rol te spelen maar voor vrijwel elk daarvan zijn ook weer onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Het is simpelweg niet zo'n eenvoudige ziekte, en een sterk vermoeden bestaat dat het niet om '1 ziekte' gaat maar subtypen met verschillende oorzaken. Individuele verschillen verklaren waarom SSRIs en aanverwanten bij de een beter werken dan de ander.

De wetenschap weet niet alles en pretendeert dit ook niet. Dit alles betekent niet, dat het verstandig is om zonder begeleiding van artsen, die in elk geval op de hoogte zijn van wat we al dan niet weten, te stoppen met het nemen van medicatie. Begrijpelijk dat je er vanaf wilt, maar dat zou je dan toch ook bij je arts kunnen aangeven?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:12

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar om het structurele probleem in je hersenen op te lossen is langer nodig. Receptoren schieten nou eenmaal niet als paddestoelen uit de grond

Vaag staat me bij dat de hippocampus "na" een depressie zon twee weken nodig heeft om te herstellen. Maar of dat ging over 'de receptoren botten uit' of 'het resultaat van het gesnoei door de depressie is niet meer zichtbaar' zou ik na moeten kijken.

Maar idd: dat er aan ssri's wordt toegeschreven dat de gesnoeide neuronen opnieuw uitbotten is nieuw voor mij.

Een SSRI zorgt ervoor dat serotonine langer in de synaptische spleet blijft, alvorens terug opgenomen te worden.
Hierdoor verschijnen er, even kort door de bocht, meer serotoninereceptoren op de postsynaptische neuronen. En dat is de structurele verandering die je wilt bereiken met een SSRI.

En over het orthomoleculaire gedeelte: er bestaan ook MAO-remmers en tricyclische AD. Die werken op een andere manier, met andere neurotransmitters.
Maar onderzoek heeft duidelijk uitgewezen dat SSRI's over het algemeen het meest succesvol zijn en de minste bijwerkingen met zich meebrengen.

Verder heb ik geen persoonlijke ervaring met orthomoleculaire therapie. Maar het is heel logisch dat bijvoorbeeld het slikken van tryptofaan symptomen kan verlichten, tryptofaan is gewoon een voorloper van serotonine. Dit voorkomt alleen niet de te snelle heropname van serotonine door de presynaptische neuronen.

Shadow0: het is niet zo variabel. De structurele verandering (het stukje over neuronen hierboven) is bereikt na 2 tot 6 weken.

Voelbaar effect heb je over het algemeen tussen de 2 en 3 weken.

De indicatie om een SSRI minstens 6 maanden te nemen is er omdat je die structurele verandering voor langere tijd in stand wilt houden. Alles moet een lange tijd stabiel zijn. Als je na 2 maanden alweer stopt, wordt het effect teniet gedaan.

Verder vind ik de uitleg van Hanmar erg helder geschreven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:53

Catnip schreef:
Een SSRI zorgt ervoor dat serotonine langer in de synaptische spleet blijft, alvorens terug opgenomen te worden.
Hierdoor verschijnen er, even kort door de bocht, meer serotoninereceptoren op de postsynaptische neuronen. En dat is de structurele verandering die je wilt bereiken met een SSRI.

.....dit zou waar kunnen zijn, maar ik sluit me aan bij Hanmar: denkbaar is "depressie" niet een enkele ziekte - en in bovenstaande alinea zie ik twee erschillende verklaringen van de werking van een ssri.
Het goeje heet ssri nav de theorie dat de serotonine langer beschikbaar blijft - en dat daardoor extra neuronen uitbotten (.....zenuwcellen worden beschreven analoog aan bomen.....) zou op zich wel een mooie boost zijn, maar ook dat moet uiteraard wel worden bewezen.
(Er is ook de elegante theorie die de beginverergering verklaart: er komt minder serotonine beschikbaar en dat gebrek is de extra 'dip' plus de prikkel voor het lichaam om extra neuronen te laten uitbotten.)

Citaat:
En over het orthomoleculaire gedeelte: er bestaan ook MAO-remmers en tricyclische AD. Die werken op een andere manier, met andere neurotransmitters.
Maar onderzoek heeft duidelijk uitgewezen dat SSRI's over het algemeen het meest succesvol zijn en de minste bijwerkingen met zich meebrengen.
¿?
Bij mijn weten zijn de orthomoleculaire middelen niet meegenomen in dit onderzoek.
Dus dat de ssri's als "derde generatie" beter werken dan de twee oudere types, dat ben ik roerend met je eens.
Maar wat deze mededeling van doen heeft met de orthomoleculaire middelen ontgaat mij.

Citaat:
Verder heb ik geen persoonlijke ervaring met orthomoleculaire therapie. Maar het is heel logisch dat bijvoorbeeld het slikken van tryptofaan symptomen kan verlichten, tryptofaan is gewoon een voorloper van serotonine. Dit voorkomt alleen niet de te snelle heropname van serotonine door de presynaptische neuronen.

Ja, inderdaad.
Maar kennelijk hoorde ik destijds tot die mensen voor wie het van generlei waarde was 'hoe snel de serotonine weer werd opgenomen in de synaps' - gewoon een beetje extra serotonine loste het probleem op. Punt.

(Uiteraard hebben wij het hier over twee mechanismen die elkaar kunnen versterken of tegenwerken. Meer/ minder van het goedje serotonine zelf of een grotere/ kleinere beschikbaarheid in de synaps.)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:35

Voor zover ik weet gebruikt Joolien het niet n.a.v. een depressie maar een angststoornis

Dus het hele verhaal van serotonine en/of depressie (of terugval daarin) lijkt me hier niet van toepassing?

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:52

Ik gebruikte het ook jarenlang voor een angststoornis (dezelfde als waar joolien eerder over postte) en het principe qua antidepressiva slikken was het zelfde als met depressie. Als het werkt , kan het je net wat ondersteuning geven bij het aangaan van je angsten, maar je moet het een tijdje volhouden tot je zeker weet of het werkt. Dan volgens mijn psych als allerminst een half jaar stabiel houden en dan, als het echt goed gaat, heel langzaam afbouwen. Mijn is toen verteld dat dat bij angststoornis nog belangrijker is dan met depressie. Dus helaas, Duplo, in mijn ervaring het het toch op.

Edit: niet dat ik denk dat het absoluut onmogelijk is zonder antidepressiva, mij heeft het geholpen en ik had niet anders gewild. Maar ik wilde alleen duidelijk maken dat de situatie met stoppen niet anders was bij mij dan wat mensen hier schrijven over depressie. En dan is het zo zonde om eerst te doen of je het probeert en dan op een gevaarlijke manier te stoppen zonder het een kans te geven, dan was het eerlijker geweest niet te beginnen lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Togechick op 07-12-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:57

Sorry, TS, maar ik vind dat je echt heel vreemd bezig bent. Dat je het doet is één zaak, dat je nieuwsgierig bent naar de gevolgen nog een andere, maar dat je er een topic voor wilt maken, komt echt heel raar over op mij. En daar bovenop negeer je alle kritiek die gegeven wordt.
Je hebt pas een verdubbeling van de dosis gehad, maar nu zou alles plots opgelost zijn op een paar dagen tijd? Al eens aan gedacht dat die verdubbeling er misschien voor gezorgd heeft dat je je nu zo voelt?
Ik vind het dom. Heel dom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:03

Eh - als het middel werkt, en je wilt een stabiel resultaat (...eerder aangeduid als extra neuronen laten uitbotten...) dan heeft doorslikken zin.

Doet het middel geen seconde wat je wilt/ hoopt/ verwacht, dan kun je uiteraard "meer van hetzelfde" blijven doen, maar uiteraard zit daar een grens aan.
(Die pil is er om mij het leven makkelijker te maken - ik ben er niet voor die pil.)

Angststoornissen zijn er in soorten en maten.
Ik heb meegemaakt dat iemand in paniek raakte van de inwerking van valium: "Help! Mijn schildwachten vallen in slaap - nu ben ik pas echt in gevaar! !" -Binnen de beeldspraak van een middeleeuws kasteel had ze het grootste gelijk van de wereld: dat is krek wat valium doet.
(Wellicht een krom voorbeeld, valium en zusjes zijn de slechtste pillen tegen een angststoornis, maar toch. Soms doet een pil niet wat de bedoeling is en stoppen kan dan er verstandig zijn. Zeker bij valium geldt: hoe eerder hoe beter.)