Griepprik... Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:56

verootjoo schreef:
Er gaan niet minder mensen dood ondanks de griepprik... Effectiviteit is nooit bewezen. Dat staat me tegen. Ik ga daarom de enting niet nemen, ze geven aan dat je anderen helpt, maar het is gewoon onzin, je verkleint de kans op besmetting niet.
De kans dat je precies die variant krijgt waar de griepprik voor is is zeer klein, het griepvirus muteert zeer snel waardoor de enting geen effect meer heeft.

Ik ben erg benieuwd naar jou bronnen. Er gaan inderdaad niet minder mensen dood. Maar er komen steeds meer virussen bij, maar er gaan niet meer mensen dood. Dus het kan wel degelijk dat er minder mensen dood gaan.

En waar lees jij dat het onzin is dat je de kans op besmetting verkleint? En dat de kans dat je precies die variant krijgt zeer klein is?

Effectiviteit is inderdaad nooit bewezen, maar dat is ook erg lastig om te bewijzen. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat het werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:02

Tytonidae schreef:
Een verzwakte versie -> zeer mild voor het immuunsysteem. Hij is zo ontwikkeld dat je er niet ziek van wordt, maar dat je wel antistoffen aanmaakt. Dan vraag ik mij af, hebben die mensen die naderhand ziek zijn geworden last van een soort placeboeffect(dat kan!), of een zeer zwak immuunsysteem?

Dat zwakke immuunsysteem (of raar reagerende immuunsysteem) kan natuurlijk wel goed, want vaak hangt dat samen met de reden dat ze uberhaupt voor de griepprik in aanmerking komen. Het kan ook een overreactie geven, bv bij autoimmuunziekten reageert het lichaam onnodig op bepaalde dingen van het eigen lichaam. Dus dat ligt allemaal wel wat ingewikkeld.

Daarnaast omzeilt een griepprik wel de normale barrieres die het lichaam heeft: je huid en slijmvliezen houden een deel van de besmetting al 'aan de poort' tegen, terwijl het virus via een injectie meteen in het diepste van je lichaam komt. Dat geeft dus andere reacties, en kan, als het toch allemaal al een beetje in de war is, misschien heel goed de balans door laten slaan.

vuurneon

Re: Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:27

Om die reden neem ik alleen de griepprik als ik mij echt goed voel. Anders plan ik een andere dag in. Als mijn weerstand minder is, krijgt ie even een tik door die prik en dan ben ik een paar dagen uit de running. Voel ik mij top, dan heb ik hooguit even een pijnlijke arm.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:06

LesleyxLinn schreef:
verootjoo schreef:
Er gaan niet minder mensen dood ondanks de griepprik... Effectiviteit is nooit bewezen. Dat staat me tegen. Ik ga daarom de enting niet nemen, ze geven aan dat je anderen helpt, maar het is gewoon onzin, je verkleint de kans op besmetting niet.
De kans dat je precies die variant krijgt waar de griepprik voor is is zeer klein, het griepvirus muteert zeer snel waardoor de enting geen effect meer heeft.

Ik ben erg benieuwd naar jou bronnen. Er gaan inderdaad niet minder mensen dood. Maar er komen steeds meer virussen bij, maar er gaan niet meer mensen dood. Dus het kan wel degelijk dat er minder mensen dood gaan.

En waar lees jij dat het onzin is dat je de kans op besmetting verkleint? En dat de kans dat je precies die variant krijgt zeer klein is?

Effectiviteit is inderdaad nooit bewezen, maar dat is ook erg lastig om te bewijzen. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat het werkt.

Simpel, ze kijken welke griep stammen er op dat moment het meest voorkomen. Daar word een cocktail van gemaakt als vaccin. Echter zodra er maar 1 van muteert ben je tegen die mutatie niet geënt en kan je daar alsnog zwaar ziek van worden. Aangezien virussen redelijk snel kunnen muteren is de kans dat de griepprik jou geheel "beschermd" door middel van antilichamen over een wat langere periode (bijv. +- 4 maanden) klein.
Met het vaccin kan je niet voorlopen, hoogstens proberen bij te benen met de huidige virussen op dat moment en het sluit ook niet uit dat je drager kan worden van het virus en het alsnog kan verspreiden zonder zelf echt doodziek te worden.

Het punt is, dat veel mensen denken dat het vaccin moet voorkomen dat je ziek word. Echter doet het dat niet, door de snellere herkenning van de receptoren aan het buitenmembraan kan het immuunsysteem sneller inspringen waardoor de virusdeeltjes sneller uit de weg geruimd zijn. Een vaccin is alleen bedoelt om het lichaam te laten zien "kijk, deze zijn lichaamsvreemd en niet goed, onthoud ze voor als je ze nog een keer tegen komt". En sommige mensen hebben inderdaad mazzel dat ze niet "echt ziek" zijn, en andere mensen zijn misschien een paar dagen niet helemaal lekker. Maar zodra er een mutatie in het virus optreed zijn de kansen om goed ziek te worden voor wel en niet ingeënte mensen weer gelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:24

Grote_Beer schreef:
Na een verhuizing ben ik het afgelopen jaar van huisarts gewisseld en nu viel hier laatst voor het eerst een uitnodiging voor de griepprik op de mat. Ik heb de assistente maar even gebeld met het verzoek mij van het lijstje te schrappen en me volgend jaar ook geen uitnodiging meer te sturen.
Ik houd niet van overbodige medicatie en heb me echt wel in de griepprik verdiept. Ik heb nog nergens een hard bewijs kunnen vinden dat die griepprik werkt en daarbij behoor ik volgens de richtlijnen van het RIVM ook helemaal niet tot een risicogroep. Dus voor mij geen griepprik.
Wat mij ook tegenstaat in het systeem is dat artsen per prik toch een leuk bedrag ontvangen. Ze worden er dus financieel beter van als er zoveel mogelijk patiënten komen voor zo'n prik. Dan kan de verleiding groot zijn om patiënten overbodig in een risicogroep te plaatsen. Wie controleert dat?
Mijn huisarts organiseert 2 middagjes waarop je die prik kunt komen halen. Dan is het zo ongeveer lopende band werk. Als je even uitrekent wat zo'n middagje hem oplevert. En wie betaalt dan uiteindelijk de kosten voor al die prikken waarvan de werking discutabel is? Gek toch, dat we met z'n allen zoveel geld moeten neertellen aan zorgpremie.

Zoveel levert het een huisarts niet op. Volgens mij zit het rond de 9 euro per vaccinatie en ze krijgen alleen een vergoeding voor de risico groepen. Mensen op eigen verzoek moeten hem zelf betalen. Wat denk je wat zo'n middag/avond kost? Vaak extra personeel geen spreekuur kunnen draaien. Overuren van het personeel enz.

Het huisartssysteem werkt met ruiters. Van daaruit draait het systeem de patiënten automatisch uit die in de risicogroep vallen. Daar kan het ook mis gaan wanneer iemand wel of niet een ruiter toegekend krijgt bij het invoeren van een aandoening.

Jou huisarts krijgt ook per kwartaal oa een inschrijftarief. Maar daar moet je huisarts tegenwoordig ook veel zorg voor leveren (en dan vooral administratief veel handelingen) maar goed dat is een andere discussie

Edit: iedereen dient ook nog eens geregistreerd te worden wie wel en wie niet gevaccineerd zijn. Kortom een hoop werk voor die 9 euro ;-)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:34

miss_lizje schreef:
LesleyxLinn schreef:

Simpel, ze kijken welke griep stammen er op dat moment het meest voorkomen. Daar word een cocktail van gemaakt als vaccin. Echter zodra er maar 1 van muteert ben je tegen die mutatie niet geënt en kan je daar alsnog zwaar ziek van worden. Aangezien virussen redelijk snel kunnen muteren is de kans dat de griepprik jou geheel "beschermd" door middel van antilichamen over een wat langere periode (bijv. +- 4 maanden) klein.
Met het vaccin kan je niet voorlopen, hoogstens proberen bij te benen met de huidige virussen op dat moment en het sluit ook niet uit dat je drager kan worden van het virus en het alsnog kan verspreiden zonder zelf echt doodziek te worden.

Het punt is, dat veel mensen denken dat het vaccin moet voorkomen dat je ziek word. Echter doet het dat niet, door de snellere herkenning van de receptoren aan het buitenmembraan kan het immuunsysteem sneller inspringen waardoor de virusdeeltjes sneller uit de weg geruimd zijn. Een vaccin is alleen bedoelt om het lichaam te laten zien "kijk, deze zijn lichaamsvreemd en niet goed, onthoud ze voor als je ze nog een keer tegen komt". En sommige mensen hebben inderdaad mazzel dat ze niet "echt ziek" zijn, en andere mensen zijn misschien een paar dagen niet helemaal lekker. Maar zodra er een mutatie in het virus optreed zijn de kansen om goed ziek te worden voor wel en niet ingeënte mensen weer gelijk.

Geheel beschermen doet het inderdaad niet. Maar Verootje heeft het over een zeer kleine kans. Haar hele post doet overkomen alsof het totaal nutteloos is. Ik ben denk ik goed op de hoogte, maar als ik dan zoiets lees ben ik benieuwd waar iemand die onzin vandaan haalt.

Ook schrijft ze dat het de kans op besmetting niet verkleint. Er is nog wel kans op besmetting, maar de kans is wel degelijk kleiner.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 30-10-14 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:34

Ondanks dat ik in de zorg werk, en dus een groter gevaar heb voor de griep e.d, neem ik de griepprik niet. :) Ik heb er gewoon geen fijn gevoel bij, en ben vrijwel niet tot heel weinig ziek. Mijn inziens heeft de prik voor mij geen meerwaarde.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:49

LesleyxLinn schreef:
miss_lizje schreef:

Geheel beschermen doet het inderdaad niet. Maar Verootje heeft het over een zeer kleine kans. Haar hele post doet overkomen alsof het totaal nutteloos is. Ik ben denk ik goed op de hoogte, maar als ik dan zoiets lees ben ik benieuwd waar iemand die onzin vandaan haalt.

Ook schrijft ze dat het de kans op besmetting niet verkleint. Er is nog wel kans op besmetting, maar de kans is wel degelijk kleiner.

Kans van besmetting is even groot, de kans dat je er echt ziek van word ligt eraan of die betreffende stam in de vacinatie zat.
Ik spreek trouwens over besmetting zodra er aanraking is geweest. Zoals ik bijv. op het Lab M. Luteus over mijn hand mors hoef ik daardoor niet gelijk ziek te worden, maar ik heb die M.Luteus wel op mijn hand zitten en ik kan daar andere ook mee besmetten (hand geven etc.) en die kunnen er weer weer ziek van worden (technisch gezien). Om drager te zijn is er ook besmetting nodig, maar je eigen afweer kan de ziekte voor jezelf verkleinen door de aangeleerde afweer van bijv. een vaccin.

Maar ik kan wel hier nu mijn hele boek microbiology over gaan tikken, maar dat word wel erg veel werk :')

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:04

Anoniem schreef:
SuzanH schreef:
Als je bijv. Diabetes hebt o.i.d. word je vaak uitgenodigd. Dan is het slim om hem te halen. Maar als er niets met je mis is, vreemd dat je dan een uitnodiging krijgt!

Dan is het niet slim om hem te halen. Een immuunsysteem dat al de fout heeft gemaakt om het eigen lichaam aan te vallen wil je toch niet verder treiteren en verzwakken met die rotzooi uit de griepspuit. Mijn dochter heeft diabetes type 1 en haalt nooit de griepspuit.
Haar lichaam heeft meer aan gezonde voeding, frisse lucht, beweging en goede bloedsuikerwaarden om haar natuurlijke afweer op peil te houden dan aan die troepspuit die haar lichaam alleen maar verzwakt.

Ben het hier dus absoluut niet mee eens.
Een echte goede griep kan een goed ingestelde diabeet (die ook volgens de gezonde regels leeft) compleet laten ontregelen. Dan vraag ik me af wat erger is.
En ik vind persoonlijk de griepspuit (wel of geen troep) nou ook niet te vergelijken met het feit dat het immuunsysteem het eigen lichaam heeft aangevallen.

Ik zelf haal de spuit dit jaar niet vanwege mijn zwangerschap. Last heb ik er nooit van behalve een dag een stijve arm.
Wat alleen volgens mij wel eens gedacht wordt is dat de griepspuit griep voorkomt. Naar mijn weten voorkomt de spuit niet, maar verzwakt de hevigheid van de griep waardoor de risicogroep minder sterke/ernstige gevolgen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:25

Van iedere ziekte die je oploopt waarbij je koorts krijgt vliegen je glucosewaarden omhoog. Als je dat wilt voorkomen mag je je wel helemaal laten platspuiten tegen alles wat je maar tegen kunt komen dat een koortsrisico vormt :')

Waarom zou je de spuit laten vanwege een zwangerschap ? Hij is toch veilig en kleine baby's worden ook tegen griep gevaccineerd. Waarom is dan een zwangerschap ineens een reden om het niet te doen als er niks mis zou zijn met zo'n spuit?

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:50

Ja, maar een koortsrisico komt toch het meest voor bij griep? Daarbij zijn er nog veel meer dingen waardoor bloedsuikers omhoog of omlaag kunnen schieten, dat kun je niet altijd voorkomen. Er zit alleen wel verschil in de schommelingen.

Omdat mij werd vertelt dat dit niet mocht, maar blijkt dit niet het geval te zijn ga ik de spuit alsnog halen. Mijn lichaam heeft met de zwangerschap genoeg te verduren gehad. Zit er niet op de wachten om een hevige griep te krijgen en dan met name de gevolgen, wat mijn lichaam ook weer moet verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:15

Masi1 schreef:
Ja, maar een koortsrisico komt toch het meest voor bij griep? Daarbij zijn er nog veel meer dingen waardoor bloedsuikers omhoog of omlaag kunnen schieten, dat kun je niet altijd voorkomen. Er zit alleen wel verschil in de schommelingen.

Omdat mij werd vertelt dat dit niet mocht, maar blijkt dit niet het geval te zijn ga ik de spuit alsnog halen. Mijn lichaam heeft met de zwangerschap genoeg te verduren gehad. Zit er niet op de wachten om een hevige griep te krijgen en dan met name de gevolgen, wat mijn lichaam ook weer moet verwerken.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griepp ... ik_krijgen

Veel succes, totaal geen reden om geen griepprik te halen volgens het rivm, je valt juist in de doelgroep... zwanger en diabetes :list:

Ik zou je echt voor gek verklaren want als je pech hebt krijg je die prik waar thiomersal in zit en daarvan heeft een kennis van mij een gehandicapt kindje gekregen (mex griepprik tijdens de zwangerschap waar thiomersal in zat) dat deze week na jaren dokteren overleden is.

Als ik jou was zou ik ook maar nooit meer uit eten gaan want van voedselvergiftiging kun je ook hoge koorts krijgen met alle gevolgen van dien voor je waarden.

edit:
Hier de bijsluiters van de griepvaccins die volgens het rivm dit jaar worden gespoten

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ion=inline

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ion=inline

Zit gelukkig geen thiomersal meer in maar wel formaldehyde. Nu zijn er mensen die vinden dat dat geen probleem is omdat je het dagelijks ook binnen krijgt wanneer je peren eet, alleen zit er nogal een verschil in of je die peer eet of spuit.
Ook wordt er gezegd dat het maar zo' n klein beetje is en echt goed onderzocht en dat het dus niet kankerverwekkend is.
Maar asbest is in kleine beetjes ook nog steeds kankerverwekkend, dat wordt in kleine hoeveelheden ook niet gezonder, of het nou goed onderzocht is of niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

Toxicologie en veiligheid[bewerken]
Formaldehyde is giftig. Methanol is giftig doordat deze stof door het enzym alcoholdehydrogenase in de lever omgezet wordt in formaldehyde.

Formaldehyde is bewezen carcinogeen voor de mens. Het carcinogene effect werd reeds duidelijk aangetoond in studies met dieren maar de epidemiologische studies bij de mens maakten nog geen formele conclusies mogelijk. Het IARC rangschikte formaldehyde tot 2004 in groep 2A (waarschijnlijk carcinogeen). In juni 2004 besloot een internationale werkgroep van experts om op basis van de bestaande epidemiologische studies formaldehyde in groep 1 te plaatsen, dus carcinogeen voor de mens.

Eén van de waarschuwingen die op pakjes sigaretten, shag en andere tabakswaren wordt vermeld is dat tabaksrook onder andere formaldehyde bevat.

Formaldehyde kan de ogen, neus en keel irriteren. Er kan ook hoofdpijn en huidirritatie optreden. Het is zelfs mogelijk om een beroepsastma op deze stof te ontwikkelen.[5]

En dat ieder jaar weer zo hups via die naald je lijf in -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:24

Stond ook keurig in de info folder, als je zwanger bent kun je gerust de griepprik halen inderdaad :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:50

Alles is giftig in de juiste dosering...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:41

My_Shadow schreef:
Hier exact dezelfde twijfel als Ts. Vanaf mijn 13e ook bekent dat ik reuma heb. Aan de ene kant is je weerstand verlaagd, maar
heb je daar veel last van? Ik zit namelijk met hetzelfde in mijn hoofd als jou, die medicijnen zijn ook troep voor je lichaam!
Welke medcijnen gebruik jij? Ik gebruik MTX 10mg (tablet vorm) en Embrel (injectie) 1xper week.
Verstandig dat je er zo goed over nadenkt! Ik ga vandaag mijn reumatoloog even een mail sturen wat die adviseert!

Nee, op zich niet, maar ik eet en leef ook zo gezond mogelijk en ik ben veel buiten.
Ik slik plaquenil en naproxen en nog een aantal andere medicijnen voor m'n bloed en bloedvaten ivm raunaud.
Wat zei je reumatoloog?

Ik heb toch maar even met de HA gebeld om te vragen waarom ik nu ineens wel een oproep krijg.
Hij vind me een rand/twijfelgeval, maar omdat mijn klachten langzaam aan toch steeds wat uitbreiden en verergeren heeft hij besloten me nu toch maar een oproep te sturen.
Maar ik ben er nog steed niet uit. :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:54

Ik heb hem vandaag gekregen. Ben benieuwd hoe ik de winter door kom dit jaar!

Succes met het nemen van de beslissing karin. Je huisarts heeft er iig wel over nagedacht in jou geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:55

KarinvdM schreef:
My_Shadow schreef:
Hier exact dezelfde twijfel als Ts. Vanaf mijn 13e ook bekent dat ik reuma heb. Aan de ene kant is je weerstand verlaagd, maar
heb je daar veel last van? Ik zit namelijk met hetzelfde in mijn hoofd als jou, die medicijnen zijn ook troep voor je lichaam!
Welke medcijnen gebruik jij? Ik gebruik MTX 10mg (tablet vorm) en Embrel (injectie) 1xper week.
Verstandig dat je er zo goed over nadenkt! Ik ga vandaag mijn reumatoloog even een mail sturen wat die adviseert!

Nee, op zich niet, maar ik eet en leef ook zo gezond mogelijk en ik ben veel buiten.
Ik slik plaquenil en naproxen en nog een aantal andere medicijnen voor m'n bloed en bloedvaten ivm raunaud.
Wat zei je reumatoloog?

Ik heb toch maar even met de HA gebeld om te vragen waarom ik nu ineens wel een oproep krijg.
Hij vind me een rand/twijfelgeval, maar omdat mijn klachten langzaam aan toch steeds wat uitbreiden en verergeren heeft hij besloten me nu toch maar een oproep te sturen.
Maar ik ben er nog steed niet uit. :D

http://healthimpactnews.com/2014/chines ... arthritis/

Ik kwam dit tegen, mischien iets voor jullie ?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:31

Ik haal hem niet.
Vroeger wel maar ik werd er alleen maar zieker van.
Met als start dat als ik hem gehad had ik eerst al 2 weken ziek lag.
En dan moet je de rest van de winter nog door :evaw:

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:40

Ik heb 1x de prik niet gehaald, kreeg griep en ben echt doodziek geweest. Echte griep is niet te vergelijken met een zware verkoudheid of wat dan ook. Ik heb een week als Eem dood vogeltje op bed gelegen. Ik kom niet eens zelf naar de wc lopen 3 meter verderop :')

Dus sindsdien haal ik weer keurig elk jaar de griepprik. Heb een lage weerstand en astmatische klachten dus krijg elk jaar een oproep.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:34

Mijn moeder komt de winter goed door sinds ze de griepspuit krijgt.
Daarvoor lag ze iedere winter wekenlang op bed met longontsteking.
Dat vind ik wel opvallend. Haar weerstand is er op haar gevorderde leeftijd en afgenomen gezondheid alleen maar minder op geworden.

Ik heb de griepspuit voor het eerst gehaald nadat ik vorige winter met een virusje op de ic belandde.
Een dikke schijf in en een wat pijnlijke arm, maar goed te doen.
Ik zou het ook liever niet nemen, maar als je serieus risico loopt, dan is de beslissing niet zo vrijblijvend helaas.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:37

Karinvdm
Een gezonde levensstijl is ook zeker belangrijk! Mijn reumatoloog adviseert mij
de griepprik wél te nemen. Maar zonder verdere uitleg waarom. Ben jij er inmiddels al over uit?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:47

Ik haal hem nooit!
Ik zou hem elk jaar moeten vanwege mijn astma (net als mijn vader) maar wij worden er altijd ziek van.. Sinds wij hem niet meer halen is er niks aan de hand..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 22:38

Nee nog steeds niet My_Shadow...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:51

Hier niet.
Bijna nooit echt ziek.
Maar na de griepspuit binnen no time twee weken lam gelegen katsberoerd.
Ik pas!