Het allergieëntopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:32

Ik krijg de laatste weken regelmatig rode bultjes op mn lichaam die ontzettend jeuken. De plek verschilt. Soms ontstaat er maar 1 bultje, en soms meerdere bij elkaar.
Ik ben nu op vakantie en gister leunde ik met mijn armen op een tafel (zat een tafelkleed op), binnen 5 minuten zaten mijn armen onder de bultjes, was rood en het jeukte ontzettend.

Gister was het duidelijk waar het door ontstond, maar vaak heb ik geen idee wat de oorzaak is. Nu twijfel ik om een allergietest te laten doen, maar ik weet niet of daar wat uit zal gaan komen aangezien ik vaak geen idee heb waar het door ontstaat. Ik vermoed dat het een contactallergie is, maar je raakt zo veel dingen aan, dus hoe gaan ze er dan achter komen wat het is? Heeft iemand hier ervaring mee? (Als ik terug ben dan bel ik de huisarts sowieso even voor informatie)

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 07:47

xXxXsasxXxX schreef:
Ik krijg de laatste weken regelmatig rode bultjes op mn lichaam die ontzettend jeuken. De plek verschilt. Soms ontstaat er maar 1 bultje, en soms meerdere bij elkaar.
Ik ben nu op vakantie en gister leunde ik met mijn armen op een tafel (zat een tafelkleed op), binnen 5 minuten zaten mijn armen onder de bultjes, was rood en het jeukte ontzettend.

Gister was het duidelijk waar het door ontstond, maar vaak heb ik geen idee wat de oorzaak is. Nu twijfel ik om een allergietest te laten doen, maar ik weet niet of daar wat uit zal gaan komen aangezien ik vaak geen idee heb waar het door ontstaat. Ik vermoed dat het een contactallergie is, maar je raakt zo veel dingen aan, dus hoe gaan ze er dan achter komen wat het is? Heeft iemand hier ervaring mee? (Als ik terug ben dan bel ik de huisarts sowieso even voor informatie)

Mijn zusje heeft een plakkertest op haar rug gehad en daar is toen uitgekomen waar ze allergisch voor is. Misschien kun je je daar eens over inlezen?

kiwiwitje

Re: Het allergieëntopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:23

contact allergie is heel makkelijk te testen. Ik heb er 4;)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:37

Ik had ook geen idee waar ik allergisch voor kon zijn. Dit omdat mijn allergische reactie vaak pas na een uur o.i.d. optrad. Dan kan het zoveel zijn. Bij mij is er bloed geprikt en op die manier zijn ze achter mijn allergieën gekomen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:06

Kiwitje is het bij jou dmv een plakstrip getest? Ik heb op internet gelezen dat er van te voren sowieso eerst bloedonderzoek wordt gedaan, was dat bij jullie ook zo? Heb een hekel aan bloedonderzoek, maar word hier ook gek van.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:01

Hee iedereen :wave:
Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. Ben sinds dit jaar behoorlijk allergisch geworden voor paarden. Als ik bij paarden in de buurt kom knijpt m'n luchtpijp samen, zwellen de slijmvliezen op en m'n ogen worden dikker (en gaan dicht). Ik kan moeilijk ademhalen en ben plots super moe. Ik kan na de tijd niet goed/fijn/veilig autorijden en niet meer goed werken.

Nu ken ik veel van deze symptomen wel, want heb ook hooikoorts. Maar daar heb ik medicijnen voor (Desloratadine). Die medicatie werkt prima tegen de hooikoorts.

Ik ben bij de huisarts geweest i.v.m. de klachten omtrent paarden. Heb een allergie test laten doen en die heeft mijn allergie voor paarden bevestigd. Ik baalde verschrikkelijk!
Voor mijn werk (docent Dier) moet ik nog wel eens praktijklessen geven m.b.t. paarden. De laatste paar keer, na praktijklessen op een manege, kon je me opvegen. En daar zit ik heel erg mee..

Echter nu verteld de huisarts dat de Desloratadine die ik al slik tegen de hooikoorts ook tegen de allergie voor paarden moet helpen. Het is een huisarts die best standvastig is.. Want ik had al laten weten dat de klachten bij de paarden zijn ontstaan op dagen dat ik al een Desloratadine tablet had ingenomen. Neen, zei hij. Ik moet het hier eerst maar mee doen.

Nu mijn vraag hier.. zijn er meer Bokkers allergisch voor paarden? Welke medicatie/voedingstips e.d. gebruiken jullie?

Eigenlijk probeer ik mijn huisarts ervan te overtuigen dat ik andere/sterkere medicatie nodig heb. Want "niet meer bij paarden in de buurt komen" zoals hij opperde, dat gaat niet (i.v.m. werk. Mijn hobby paardrijden is helaas al verleden tijd).

Alvast bedankt :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:50

Ik ben ook allergisch voor paarden, heb ook desloratadine gehad.
Mijn advies zou zijn om een doorverwijzing naar een allergoloog te vragen, die heeft meerdere opties qua medicijnen (naast pillen ook goede neusspray en oogdruppels bijv), evt hogere dosis, en toch meer kennis van allergieën natuurlijk :))

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:16

Ik kan niet tegen colofonium (hars uit de den, zit in tape, bruine pleisters en in nog veel meer, bv op plaklaag van postzegels)
Ook kan ik niet tegen eten waar veel histamine inzit, 3 jaar geleden e-colie opgelopen in India en daar is mijn darmwand beschadigd. Ik volg nu een zwaar histamine beperkt dieet bij de diëtist in het ziekenhuis, moet over 2 weken weer langs komen om te kijken of ik weer wat toe mag voegen.
Ik kan iig niet tegen: varken, conserveermiddelen en kleurstoffen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:29

xXxXsasxXxX schreef:
Kiwitje is het bij jou dmv een plakstrip getest? Ik heb op internet gelezen dat er van te voren sowieso eerst bloedonderzoek wordt gedaan, was dat bij jullie ook zo? Heb een hekel aan bloedonderzoek, maar word hier ook gek van.

Ja zowel plak test en bloedtesten en priktesten. Ik heb van mijn 14e tot 20e dagelijks van top tot teen onder rode vlekken, "brandwonden" jeuk noem maar op gezeten. Ik heb 4 contact allergieen en 3 voedselallergieen. (Vis gerelateerd)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:52

Mensen, ik heb even hulp nodig. Ik heb sinds een paar jaar last van hooikoorts. Het ene jaar meer dan het andere. Dit jaar is het weer vreselijk. Mijn oogleden zijn nu ontzettend droog, het voelt echt schraal en branderig.

Heeft iemand de tip hiervoor? Voordat ik naar bed ga smeer ik mijn oogleden in met vaseline, maar dat werkt ook maar half.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:49

Wij hebben een ionisator gekocht. Eentje die geen ozon produceert. Hij 'vangt' fijnstof, pollen, huidschilfers etc.
Staat in de slaapkamer. Mijn vriend kan nu bijna elke nacht slapen zonder problemen!

Wij hebben die van lightair. Binnenkort komt er eentje voor in de woonkamer

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:51

Even een vraagje aan de bokkers onder ons met een voedselallergie. Ik heb dus een notenallergie die de laatste tijd erger lijkt te worden. Waar ik eerder nog gewoon sporen van noten kon eten, geeft dit nu helaas ook steeds vaker een reactie. Ik vermijd dus zoveel mogelijk producten waar dit in zit. Geen probleem zolang ik de verpakkingen in de winkel goed lees. Het probleem is er eigenlijk pas op het moment dat je buiten de deur gaat eten/koffie gaat drinken. Ik merk steeds vaker dat mensen een beetje laks reageren op het moment dat je vraagt of er noten in bepaalde producten of gerechten zitten verwerkt. Overigens geef ik niet altijd aan dat het te maken heeft met een allergie want ik heb geen zin om er iets groots van te maken. Hoewel ik daar uiteindelijk uiteraard alleen maar mezelf mee heb, want ik zit vervolgens met een flinke reactie te kijken met alle gevolgen van dien.
Hoe doen jullie dat? Geven jullie wel elke keer aan dat je het vraagt in verband met een allergie? Ik voel me ook altijd een beetje bezwaard ofzo namelijk als ik ernaar vraag. Misschien komt het ook omdat ik nog niet heel lang weet dat ik een notenallergie heb en het voor mij dus geen vanzelfsprekendheid is om het aan te moeten geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:38

Ik heb een Vis, schelp en schaaldier allergie. En ik geef altijd aan bij het reserveren dat ik allergisch ben hier voor. Een restaurant is ook verplicht een speciale allergenen kaart te hebben. Dan kun jij kiezen uit gerechten zonder in jouw geval noten. Wel is het belangrijk om aan te geven of het ook om zaden en pitten gaat. Niet iedereen heeft last van pitten en zaden maar wel van noten. Maar dit is wel een allergie die veel samen gezien word.:)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:23

Persoonlijk zoek ik van tevoren contact met cafés of restaurants. Mijn ervaring is wisselend, maar ik heb ook wel redelijk wat voedselallergieën om rekening mee te houden (en bij sommige restaurants is de motivatie en kennis ver te zoeken := ).

En net als Kiwiwitje zegt, tegenwoordig is het verplicht om een allergenenkaart te hebben voor horeca.
Voel je zeker niet bezwaard, je hebt nu eenmaal een allergie en niemand wordt er vrolijk van als je ziek wordt :) En ze horen je gewoon een allergenenkaart te kunnen overhandigen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:29

Inderdaad, niet erg om het aan te geven toch!

Mijn vriend en ik wonen inmiddels samen. Katten zijn er nog steeds. Wij gebruiken met succes ionisatoren. Deze verwijderen hele kleine deeltjes, zoals allergenen, fijnstof, pollen, schimmels etc.

Wij hebben wel diegene die geen ozon produceert. Zit wel een prijskaartje aan vast, maar echt super tevreden!
We hebben er 3, woonkamer, slaapkamer en op de gang.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:33

Dat klopt dara3.. Ik heb al een keer gehad dat toen ik zei dat ik allergisch ben voor vis schelp en schaaldieren, ik de opmerking kreeg, dan bestel je dat toch niet. Was toen ook niet heel vriendelijk tegen ze.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:13

Kiwiwitje, zo'n reacties herken ik wel inderdaad. Maar ook van collega's en vrienden. Die roepen bij voorbaat al, een beetje lacherig, "daar zitten geen noten in". Geen benul hebbende van het feit dat sporen echt in heel veel producten zit. Ook in producten waar je het niet van verwacht...

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:16

Precies :j Sporen kunnen in zoveel producten zitten! En dan nog niet te spreken over kruisbesmetting in de keuken :=

Gelukkig heb ik een fijne werkomgeving, normaal gezien hoor je gewoon mee te eten op de groep 's avonds, maar dat is voor mij vaak niet haalbaar. Ik heb tot nu toe alleen maar begrip gehad van collega's :) En vrienden gelukkig ook!

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:50

Zeker aangeven! En probeer zelf ook een beetje te peilen of ze er serieus mee om gaan of niet. Zo niet, dan zou ik zo snel mogelijk weer wegwezen. De meeste mensen hebben inderdaad geen flauw idee hoe ernstig zoiets kan zijn.. Ik denk dat je dat ook echt pas beseft als je er zelf mee te maken hebt. Maar het blijft gewoon k*t.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:04

Ik had dit topic niet eerder gezien, maar hier ook een allergisch type.

Vroeger was ik alleen allergisch voor katten, stuifmeel en huisstof.

Later kreeg ik ook contact-allergieen voor bepaalde wasmiddelen, stoffen (van kleding), metalen (zelfs goud) en make-up, ook de non-allergene varianten. Als ik gestoken wordt door een mug, dan reageer ik daar ook overdreven heftig op.

Helaas groeit het rijtje nog steeds en kan ik inmiddels ook niet meer tegen bepaalde noten en schaal/schelpdieren.

Ik probeer geen medicijnen te gebruiken, maar zo gezond en natuurlijk mogelijk te leven en mijn weerstand hoog te houden. Ik heb wel allerlei puffers en pijnstillers gekregen, maar die probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.

Mijn vader is twee keer op de IC beland door een medicijn-allergie en een keer in shock door een wespensteek. Ik hoop natuurlijk niet dat dat mijn voorland is, maar ik geloof toch dat ik het beste af ben door zo normaal mogelijk te leven met zo min mogelijk hulpmiddelen. En niet als minste, ook zo min mogelijk triggers om weer een nieuwe allergie op te bouwen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:04

De meeste die met mij uit eten gaan, bestellen expres geen vis oid. Terwijl ze dat van mij echt wel mogen. Maar uit respect naar mij omdat ik heel gek was op vis voor ik er allergisch voor bleek te zijn. Heel lief natuurlijk, maar ze hoeven t voor mij echt niette doen hoor

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:05

Myca schreef:
Ik had dit topic niet eerder gezien, maar hier ook een allergisch type.

Vroeger was ik alleen allergisch voor katten, stuifmeel en huisstof.

Later kreeg ik ook contact-allergieen voor bepaalde wasmiddelen, stoffen (van kleding), metalen (zelfs goud) en make-up, ook de non-allergene varianten. Als ik gestoken wordt door een mug, dan reageer ik daar ook overdreven heftig op.

Helaas groeit het rijtje nog steeds en kan ik inmiddels ook niet meer tegen bepaalde noten en schaal/schelpdieren.

Ik probeer geen medicijnen te gebruiken, maar zo gezond en natuurlijk mogelijk te leven en mijn weerstand hoog te houden. Ik heb wel allerlei puffers en pijnstillers gekregen, maar die probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.

Mijn vader is twee keer op de IC beland door een medicijn-allergie en een keer in shock door een wespensteek. Ik hoop natuurlijk niet dat dat mijn voorland is, maar ik geloof toch dat ik het beste af ben door zo normaal mogelijk te leven met zo min mogelijk hulpmiddelen. En niet als minste, ook zo min mogelijk triggers om weer een nieuwe allergie op te bouwen.

Jij klinkt een beetje als mij! Ik heb het door conserveermiddelen. Dat ik geen metalen, wasmiddelen en nog een hele waslijst kan hebben.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:16

@kiwiwitje Ik denk ook dat conserveermiddelen boosdoeners zijn. Soms reageer ik bijv. heel heftig op garnalen/gamba's en een andere keer krijg ik alleen maar jeuk in mijn mond. Dan moet er nog iets anders zijn wat een rol speelt.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:20

ik heb waarschijnlijk een gluten allergie en ben overgevoelig voor
veel (voedings)stoffen wat zich uit in uitslag in mijn gezicht en
armen.

gelukkig kan ik dinsdag terecht bij een arts zodat ik eindelijk
duidelijkheid krijg over de gluten, aangezien ik al meer dan 2
jaar problemen heb met mijn darmen; eerst heb ik heel erg
last van verstoppingen en daarna heb ik weer heel erg diarree
en daarna beginnen de verstoppingen weer. Helaas last gehad
van een huisarts die mij niet serieus nam en zei dat het gewoon
psychisch was. Werd pas serieus genomen toen ik binnen een
maand 12 kilo afviel omdat ik me zo beroerd voelde.

dus hopelijk krijg ik dinsdag meer duidelijkheid.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:23

Bij mij zijn het geen conserveermiddelen in het eten. Maar wat jij beschrijft van gamba's kan aan de manier van bereiden hebben gelegen(heb in de keuken gewerkt) tot ik achter die allergie kwam. Zo kan het zijn, dat er tussen verschillende soorten vis tijdens het bereiden een kruisbesmetting komt. Dus dat je garnaaltjes uit de zelfde pan komen of van de zelfde plek op de plaat als de zalm. En je kan bijv prima allergisch zijn voor Zalm, maar schelp en schaaldieren wel kunnen hebben. Dus dat kan het wel verklaren bij jou.

De conserveermiddelen die ik bedoel bevinden zich in wasmiddelen, schoonmaak middelen, cotton makeup pads, makeup, verf, cuttingoils noem maar op:) en een nog vrij onbekende allergie; thiurammix. Dat is een vulcaniseermiddel voor rubber. Dus heel kort door de bocht. Alles wat elastisch is of rekt. Ben ik allergisch voor en alles van rubber..

Sterkte willemijn. Helaas is dat heeeeel bekend als t om allergieen gaat. Bij mij heeft het zeker 5 jaar geduurt..