Zoontje van vriend wil niet eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:46

Volgens mij ga je aan iets heel belangrijks voorbij hoot, TS. Je begint het topic al met dat het jongetje ongepland is en wat onaardige dingen over de ex. Als dit al in een topic op bokt zo wordt geplaatst, hoe is dit dan irl? Kan het niet zo zijn dat het zoontje zich op deze manier wapent of verzet tegen spanningen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:48

Amandavd schreef:
Lijkt wel een beetje of het nooit goed is op Bokt. Zie zoveel reacties in topics met stiefkinderen dat stiefmoeder zich niet inleeft in kind etc, en nu heb je een Bokster die zich terecht zorgen maakt over het welzijn van haar stiefzoon, en dan maakt ze zich te druk, doet ze teveel en zeurt ze teveel lijkt het wel.

Het is niet dat we niet snappen waarom ze zich zorgen maken. En het is super dat ze zich in willen zetten voor het zoontje.

Het advies is dan ook niet 'maak je niet druk' maar 'leg geen druk op het jongetje'.

Ze mogen zich wel ongerust voelen, zelf, over de situatie. Maar ze moeten die spanning niet overdragen op het kind, omdat dat voor het kind niet goed is. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:58

chevax schreef:
Volgens mij ga je aan iets heel belangrijks voorbij hoot, TS. Je begint het topic al met dat het jongetje ongepland is en wat onaardige dingen over de ex. Als dit al in een topic op bokt zo wordt geplaatst, hoe is dit dan irl? Kan het niet zo zijn dat het zoontje zich op deze manier wapent of verzet tegen spanningen?

Mee eens.........ik denk dat dit probleem veel verder gaat dan niet willen eten.
Hij gebruikt eten als macht. Dit is namelijk ongeveer het enige waar hij macht op kan uitoefenen.
De strijd dus dan ook niet aan gaan. Maar ik moet zeggen dat ze bij mij dan ook geen toetje krijgen. Wie die regel heeft bedacht dat ze wel een toetje krijgen en als ze niks hebben gegeten.......

Dat jongetje zit gewoon niet lekker in zijn vel, teveel negativiteit op jonge leeftijd. Ik zou de focus ergens anders op leggen, positieve dingen en het eten even laten voor wat het is. Komt vanzelf.

Succes want het is een lastige situatie :j

Thats_Me

Re: Zoontje van vriend wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:20

Tja,als kinderen iets moeten en al in de 'nee' fase zitten dan kunnen ze ook heel goed hun kont tegen de krib gooien. Je maakt het probleem veel te groot en creëert het waarschijnlijk voor een deel ook zelf. Daarbij is het ook een fase in het leven waar veel kinderen doorheen moeten.

Geen druk op leggen. Wel uitnodigen om gezellig mee te eten. Standaard drie maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes. Wordt er goed gegeten kan er s' avonds nog wat lekkers (koekje, snoepje en in weekend een een zakje chips) vanaf.

Zorg ervoor dat je elke keer als hij er is een zelfde schema aanhoud. Regelmaat is belangrijk. Dus op dezelfde tijden opstaan, ontbijten etc. Ook niet te veel willen doen uitjes komen wel als hij ouder wordt. Als hij al zo'n verstoord leven bij zijn moeder heeft is het belangrijk dat hij bij jullie normaal kan leven eneen stabiele basis heeft.

Als je dat voor elkaar krijgt en geen druk legt op het eten maar hem wel uitnodigd om lekker mee te eten en te proeven dan gaat hij vanzelf wel mee eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:46

Wat Tischa Neve mij tijdens een workshop van mijn opleiding tot professional nanny meegaf was dit: Een kind kan 10 dagen zonder eten en 2 zonder dagen drinken zonder daar problemen door te krijgen.
Uiteraard ging ze hierbij uit van een verder gezond kind.

Je geeft aan dat het kind rondom het eten zelf geen problemen ervaart, maar dat zodra het eten zijn mond in moet de boel op slot gaat. In combinatie met zijn huidige gezondheidstoestand zou ik me ook zorgen maken.

De beste stappen die je nu kunt zetten is in eerste instantie kijken of je toch deze vraag bij zijn moeder neer kunt leggen. Ervaart zij het ook zo en hoe handelt zij hierin?
Als ze inderdaad niet blijkt te willen communiceren houd het op, maar heb je in ieder geval je best gedaan.

Stap 2 zou dan de huisarts zijn, als vader (erkend) zou ook hij inzicht horen te hebben in het medische dossier van zijn zoon. Wellicht komt er informatie uit naar voren waar je iets mee kunt.

Stap 3 zou zijn om de afweging te maken of je (juridische) stappen moet ondernemen voor het welzijn van het kind. Als je helder krijgt of de moeder hem onvoldoende gezonde voeding aanbiedt kun je het laten vallen onder fysieke verwaarlozing.
Niet leuk, maar het belang van het kind gaat boven alles en dat lijkt in deze situatie sowieso al ondergesneeuwd te zijn geraakt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:52

Dimple schreef:
De strijd dus dan ook niet aan gaan. Maar ik moet zeggen dat ze bij mij dan ook geen toetje krijgen. Wie die regel heeft bedacht dat ze wel een toetje krijgen en als ze niks hebben gegeten.......

Toetje krijgen ze bij onze vrienden dus wel, maar dat zijn geen toetjes zoals ijs of chocoladepudding. Het zijn toetjes zoals yoghurt, blanke vla of iets van fruit. Het gaat hen erom dat als de kids weinig hebben gegeten (om wat voor reden dan ook), dat ze op die manier in elk geval nog wat gezonds binnenkrijgen, ipv ze te "straffen" door ze geen toetje te geven. Ze willen de kids ook geen eten ontzeggen, als ze op zo'n jonge leeftijd aangeven dat ze toch nog trek hebben nadat hun bordje van tafel is gehaald, mogen ze gerust nog wat hebben. Maar dan wel iets gezonds, zoals een bakje yoghurt, een stukje fruit, een broodje, whatever. Alleen als ze goed hebben gegeten en er is bijv. ijs als toetje, krijgen ze daar ook wat van en dan krijgen ze ook nog een koekje bij de thee. Anders is het pech, maar dan wordt er wel netjes uitgelegd waarom ze het niet krijgen.

Op sommige momenten gaat het eten met de oudste al hartstikke goed en dan beginnen ze dus ook met de "etiquette". Hij eet nu al een stuk minder met zijn handen en vindt het hartstikke leuk om met bestek te eten.

Zelf ben ik niet zo opgevoed, maar als ik het zo zie, zou ik het met mijn eigen kinderen ook zo aanpakken. Het is zo veel relaxter eten voor iedereen en de kids doen alles in hun eigen tempo, waardoor ze dingen ook heel snel oppakken op het moment dat ze daar aan toe zijn. Wonderbaarlijk hoeveel verschil we zien als we een paar weken niet met onze vrienden en hun kids hebben gegeten!

Enne, ik vind het terecht dat TS en haar partner zich zorgen maken over de gezondheid van het zoontje, maar net zoals de anderen al zeggen, ze kunnen er zo verrekt weinig aan doen als hij er zo weinig is. Alleen inderdaad advies inwinnen bij de huisarts (of het zoontje misschien zelf een keer meenemen naar een arts) en verder een rustige en stabiele situatie creëren voor als het zoontje bij papa is.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:51

Hier krijgen onze kinderen gewoon altijd een toetje, dit is vaak yoghurt of kwark met banaan of aardbeien erin ongeacht of ze wel/niet goed gegeten hebben.

TS: Je schreef in je begin post dat je vriend en zijn ex uit elkaar zijn gegaan nadat hun zoon nog maar een paar maand oud was? Heeft je vriend toentertijd wel gewoon normaal zijn zoon gezien? Of was het voornamelijk een gevecht en dus veel ruzies waaronder het schreeuwen naar elkaar, waar eventueel hun zoontje bij in de buurt was?

Maar zelf zou ik voor nu het eten even laten voor wat het is en maak zodra ie bij jullie is lekkere hapjes klaar met o.a kaasblokjes, worst, komkommer, tomaat, aardbeien, banaan enz. en dan dat op tafel zetten om hem dan zijn gang te laten gaan.

Over dat ie zich nogal buitengesloten voelt vind ik wel erg sneu, hieraan ga ik denken dat er onbewust door moeder of vader wel eens tegen hem is uitgevallen van ''rot kind dit, rot kind dat, je bent een ongeluk, jij hoort er niet bij etc. etc.''.
Het hoeft natuurlijk allemaal niet en is maar een voorbeeld: Maar onthoud ook hoe jong een kind ook is ze zijn te kwetsbaar en helemaal omdat ik las dat ie nogal gevoelig is ie dus ook zeker dingen uit zijn verleden heeft opgeslagen in zijn koppie en dan heb ik over alle negativiteit van wat er voor gevallen is.

Als laatste zou je vriend eventueel door een dokter na kunnen laten kijken en dan vooral zijn mondje. Omdat hij het allemaal erg leuk vind het eten voor te bereiden, tot het moment daar is dat het in zijn mondje moet.

Sterkte en PB staat voor jullie open als er nog wat vragen zijn ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:12

Kinderen van die leeftijd zijn sowieso vaak ziek, zeker als ze naar een kinderdagverblijf gaan of iets dergelijks. Dus of dat nu echt met het niet goed eten te maken heeft?
Off topic, maar hoe gaat je vriend om met het feit dat de moeder van zijn zoontje bij de voedselbank moet aankloppen?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 05-10-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:15

DatBenIkNou schreef:
Kinderen van die leeftijd zijn sowieso vaak ziek, zeker als ze naar een kinderdagverblijf gaan of iets dergelijks. Dus of dat nu echt met het niet goed eten te maken heeft?

Mijn nichtje van 3 a 4 ging anders elke week 2 x naar kinderdagverblijf maar die was nooit weken achter elkaar ziek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:20

....en in alle landen en culturen: kinderen van die leeftijd stoppen een tijdje met eten.
"Niets van aantrekken", het gaat vanzelf ook weer over.
Mijn strategie luidde: 'een bordje voor Beer', en gezellig met Beer en al erbij zitten. Lekker kletsen, af en toe terloops de vraag wat Beer op brood zou willen en dan een gesneden boterham met ..... op het bordje voor Beer leggen. Het feit dat zoon/dochterlief niet at kwam niet ter sprake, was geen issue - en ging over.

(En als volwassene was ik er soms van overtuigd dat Beer himself die boterham had gegeten. Ofwel: niet stiekem opletten of er gegeten wordt! )

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:28

Is ook echt iets wat bij de leeftijd hoort. Boterhammen overdag gaan er hier bij mijn dochtertje nog redelijk in maar avond eten heel slecht. Ze krijgt 25min en heeft ze t nog steeds niet aangeraakt gaat t hier weg. Ze krijgt wel elke dag kauwtabletjes "snoepjes" ;). meestal nemen kinderen toch wel wat ze nodig hebben en jonge kinderen zijn regelmatig ziek voor de opbouw van de weerstand.

Gewoon goed zn gewicht in de gaten houden

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:45

Ik kan me voorstellen dat als je bij de voedselbank moet aankloppen dat eten best een dingetje is in een huishouden. Is er genoeg voor de hele week? Wat hebben we? Kunnen we er nog wat lekkers van maken? Tel daar een nare scheiding bij op en een best wel gestreste thuis situatie. Want je zit niet voor de hobby bij de voedselbank. Het is wel een indicatie dat het lastig is om alle balletjes in de lucht te houden. Dan snap ik best dat het nu even niet het leukste onderdeel van de dag is. En er voor de smaakontwikkeling van het kind weinig ruimte is.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:27

Voor de mensen die vragen hebben gesteld die gaan over zijn ex en haar thuissituatie (voedselbank, ruzie, omgang enz), deze wil ik best per PB beantwoorden, mits ze van toepassing zijn op het niet eten, maar ik ga dat hier niet neer zetten.

De reden waarom ik er in de beginpost heb bijgezet dat hij een 'ongelukje' was, is om het beeld te schetsen. Ze waren beide (vooral mijn vriend) nog niet klaar om ouders te worden en daarom is de relatie ook zo snel na de geboorte uit gegaan. Helaas heeft de kleine hier wel last van gehad, maar dat is nu al gebeurd en kunnen we niets meer aan doen. We proberen nu dus ook het beste van de situatie te maken, ook al is het verre van ideaal (2 ouders die elkaars bloed kunnen drinken).

Ik ga vanmiddag naar de drogist om vitamine tabletjes (snoepjes) te halen en als hij het weekend hier is gaan we eens wat tips die we hebben gekregen uitproberen. Blijft de situatie echter zo, dan gaan we verdere stappen met de huisarts proberen te ondernemen, om daar wat hulp en info te krijgen.

Tips blijven welkom, zo hoop ik nog steeds dat er iemand reageert die ongeveer hetzelfde probleem heeft gehad en er uit zijn gekomen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:32

Verwacht niet dat iets dan binnen 1 weekend op is gelost. Meestal gaan daar een aantal weken overheen. Wees blij met ieder klein puntje vooruitgang.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:34

Ik ben idd letterlijk en figuurlijk blij geweest met elk klein hapje meer die mijn dochter ging eten. Van een slechte eter maak je gewoonweg niet door tips en regels in een keer een goede eter, maar motiveren om wel iets te gaan proeven is al heel wat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:36

Je kunt bij de drogist ook vitamines halen die als gummybeertje verpakt zitten.
Succes gegarandeerd. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:42

Vitamines bij geen is goed, maar wel oppassen dat hij niet té veel vitamines binnen krijgt. Vitamine C kan geen kwaad, het teveel plas je gewoon uit en het verhoogt je weerstand, dus ik zou sowieso vitamine C kauwtabletjes van de Roter meenemen. Maar van andere vitamines kun je juist klachten krijgen bij langere tijd te veel gebruik. Zo heeft mijn moeder flinke uitslag in het gezicht gehad door vitamine B tabletten.. Dus ik zou er even proberen achter te komen of hij bij de moeder niet ook al tabletjes krijgt, en de voorgeschreven dosering niet overschrijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:44

Oh een Truuk die ik wel eens gebruikte als er niet gegeten werd.

Papa op laten scheppen en dan vanuit de keuken roepen dat de kinderen het niet mogen eten omdat ze anders tegen kietelen kunnen, turboscheten gaan laten of dat ik bang ben dat ze dan van me gaan winnen(met vul in welk spelletje).....

Of ik zei,...niet zeggen tegen papa dat ik jullie bami heb gegeven he??? Dat vind papa niet leuk,...dan verlies hij zo met stoeien omdat ze er zo sterk van worden. (Dit zei ik dan tijdens het opscheppen en er bah jakkes gezichtjes getrokken werden)
Mijn man riep dan altijd een keer als hij verloor met stoeien.... Wat??? Jullie hebben toch geen bami gegeten???!!!

Pret alom en de bordjes waren echt zo leeg(en als ze het echt niet lekker vonden werd er tenminste geproeft)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:28

Joyce, ik snap de gedachte achter het toetje verhaal wel. Maar ik koppel dat liever los van de maaltijd.
Dus half uurtje na het avondeten kunnen ze dan van mij nog wat krijgen.

Kinderen weten dondersgoed dat ze toch nog wel een toetje krijgen als ze avondeten niet opeten. Slim zat zijn ze. Dus ik koppel dat liever los.

Overigens.............goede eters hier, nauwelijks strijd en toetjes lusten ze 9 van de 10x niet :')

TS, die vitamientjes gaan er hier ook goed in. Ik heb ze door een vriendin laten meenemen uit USA. Cars, Spiderman of prinssesenvitamienen _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:36

Wij geven zelden tot nooit toetjes.
Vind ik makkelijker want inderdaad....dan heeft het altijd nut om nog effe te wachten.
Hoef ik ook niet te dreigen dat ze het toetje dan niet krijgen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:41

Ik heb niet alle tips gelezen. Maar ben het er in ieder geval mee eens dat druk leggen op het eten vaak niet werkt (en soms zelfs het tegenovergestelde effect heeft)

Ik heb gelukkig een dochtertje die boterhammen erg lekker vind. Maar het avondeten is nog wel eens lastig. Ik heb enkele regels:
Tijdens eten zit je aan tafel en eten wordt niet op de grond gegooid.

Verder laat ik het eten eten zijn. Dus ze eet, of ze eet niet. Soms vraag ik of ze geen maisje/vleesje/broccoli ect wil proberen… en dan laat ik het erbij. Ook vind ik het geen probleem als ze soms wat van mijn bord eet (alleen broertjes bord is van zichzelf) en dan mag ze natuurlijk niet al mijn “lekkers” hebben. Soms is ze wat dwars en gaat een vork van mij er wel in (dus voederen) en soms zit ze zelfs bij mij op schoot. Maar ik wil er gewoon geen strijd van maken tijdens het eten. Ben je klaar met eten, schuif je je bordje opzij en wacht je tot de rest ook klaar is voor het toetje. Soms wil ze echt iets niet eten, maar omdat ze toch moet wachten, knabbelt ze stiekem toch wat weg of gaat ze later alsnog eten.

Verder is toetje gewoon een gang die komt als je klaar bent met eten (dus ook als het bord niet op is) De enige voorwaarde die ik op toetje heb is dat ze aan tafel blijven zitten. Dus als DL even van tafel gaat/wil gaan, zeg ik gelijk, dus je wil geen toetje? Dus dan is ze vaak snel weer terug op haar stoel. Toetjes verschillen hier van quark, yoghurt, tot “kindervruchten toetjes” of knijpfruit. Bijna nooit ijsjes oid. En het zijn altijd holle kiesjes, dus geen grote hoeveelheden.

Tussendoor bied ik vaak een banaan oid aan en als je fruit op tafel zet waar je zelf ook nonchalant wat van pakt (of je pakt alleen voor jezelf) is het vaak toch een soort van hebberigheid dat ze er ook wat van willen hebben en dat is nooit erg, ik deel bijna alles wat ik heb. Soms gaat ook al vaak voor het eten een schaaltje met wat knabbels (komkommer/paprika/tomaat) op tafel, waar dan toch stiekem van te voren van gesnoept wordt. Echt snoep wordt hier eigenlijk nooit gedaan/gegeven (alleen door opa/oma)

Evt een idee is om kleine verschillende gerechtjes (tapas) aan te bieden. Dan heb je verschillende korte gangen en kun je dus een beetje kijken of er iets tussen zit wat hij toch wel lekker vind. Of wat wij ook wel eens deden was schaaltjes met wat knabbels (komkommer/paprika/tomaat) erbij wat ze gewoon mogen pakken.

Vreemd voor Nederlandse gewoonte, maar kan het voor jouw misschien makkelijker maken is om tussen de middag warm te eten ipv ’s avonds.

En zulke jonge kinderen willen alles nadoen/meedoen. Dus inderdaad mee laten uitkiezen, meekoken, tafel dekken ect. Afwassen wil DL ook altijd (echt een ramp… :n ) dus probeer ze er vooral in te betrekken. En leg er niet te veel nadruk op dat hij er maar 1 dag is (dus speciale dingen doen) en probeer hem elke dag (dus dat hij er is) hetzelfde dagritme aan te bieden. Waarbij een leuke activiteit in het dagritme zit (dus samen wandelen o.i.d.)

Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik kan alleen maar praten vanuit mijn ervaringen met mijn kids en ik heb geen echte voedselweigeraars. Maar gezien hun karakter hadden ze het wel kunnen worden (of kan het alsnog gebeuren)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:44

@Dimple: Op latere leeftijd doen ze het wellicht anders, maar onze vrienden zijn er van overtuigd dat kids op jonge leeftijd er min of meer zelf voor zorgen dat ze de juiste dingen binnenkrijgen als het aan wordt geboden. Dus als hun lijf vraagt om zuivel en op dat moment afkeer heeft van vlees (ik zeg maar wat), kunnen ze dat op die leeftijd nog niet aangeven. Maar doordat ze wel de keuze krijgen uit vlees/groente/zuivel/fruit, eten ze eigenlijk altijd wel iets gezonds bij het avondeten.

Nogmaals, ijs en andere ongezonde toetjes krijgen ze niet zomaar, dat wordt wel losgekoppeld van de maaltijd. Dan moeten ze wel eerst goed hebben gegeten en doen ze dat niet, dan mogen ze wel yoghurt of fruit ofzo, maar geen "snoep toetje".

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:51

Elise_0o schreef:
Voor de mensen die vragen hebben gesteld die gaan over zijn ex en haar thuissituatie (voedselbank, ruzie, omgang enz), deze wil ik best per PB beantwoorden, mits ze van toepassing zijn op het niet eten, maar ik ga dat hier niet neer zetten.

De reden waarom ik er in de beginpost heb bijgezet dat hij een 'ongelukje' was, is om het beeld te schetsen. Ze waren beide (vooral mijn vriend) nog niet klaar om ouders te worden en daarom is de relatie ook zo snel na de geboorte uit gegaan. Helaas heeft de kleine hier wel last van gehad, maar dat is nu al gebeurd en kunnen we niets meer aan doen. We proberen nu dus ook het beste van de situatie te maken, ook al is het verre van ideaal (2 ouders die elkaars bloed kunnen drinken).

Ik ga vanmiddag naar de drogist om vitamine tabletjes (snoepjes) te halen en als hij het weekend hier is gaan we eens wat tips die we hebben gekregen uitproberen. Blijft de situatie echter zo, dan gaan we verdere stappen met de huisarts proberen te ondernemen, om daar wat hulp en info te krijgen.

Tips blijven welkom, zo hoop ik nog steeds dat er iemand reageert die ongeveer hetzelfde probleem heeft gehad en er uit zijn gekomen!

super! succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:54

Belangrijkste is dat hij eten weer leuk gaat vinden :) en ik hoop dat je dat zal lukken.

Qua ziekte; alle 3 mijn neefjes aten álles en kregen dagelijks een gevarieerde maaltijd (nog steeds trouwens, ze zijn nog jong maar dol op garnalen, vis, alle groenten etc) maar hadden wel een mindere weerstand. Die waren ook echt om de haverklap verkouden tijdens hun kinderdagopvangperiode. Toen naar school gingen werd dat snel minder, omdat ze toen niet meer sabbelden op het speelgoed van anderen kinderen :=

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:55

ik ben daar ook makkelijk in geworden, niet eten...prima, dan niet !
met uit eten bestellen wij alleen een voorgerecht, meestal heeft hij dan al genoeg en vraag altijd een extra bord, mocht ie nog willen kan ie met ons mee eten.