Murthul schreef:Marg, je zal het vast niet zo bedoelen, maar toch; je weet dat hypermobiel niet gelijk staat aan EDS? 1 op de 10 mensen is hypermobiel, waarbij er 1 op de 20.000 Hms of EDS hebben.
Ja, daar ben ik mij zeker van bewust hoor. Hypermobiel is dan ook niet met een genetisch onderzoek aan te tonen maar EDS wel. Misschien heb ik het wat ongelukkig opgeschreven van mijn kant.
Mijn huisarts geloofde mijn verhaal niet, want er stond niks in het dossier van de vorige huisarts. Hij dacht dat ik het verzon. Een week later moest ik maar eens terug komen dan had hij e.e.a. kunnen uitzoeken. Hij was erachter gekomen dat het erfelijk was (was altijd een vermoeden van maar pas in 2005 ofzo bevestigd). Dus doorgestuurd naar de KG in het LUMC. Zij had er nog nooit van gehoord en is toen gaan zoeken.
Aangezien er zo weinig over bekend was, konden ze niet een standaard test doen. Maar, omdat er in het ziekenhuis in Utrecht een onderzoek liep naar dat gen wilden ze het meenemen in de testen en ook gebruiken voor het onderzoek. Zodoende zijn ze gaan zoeken en bleek ik inderdaad die afwijking te hebben. Omdat ze niet precies weten hoe het zit met mijn ziekte hebben ze meteen op alle andere mogelijke ziektes gecontroleerd, zodoende dat ik er "iets" vanaf weet en ik altijd alert moet blijven op zaken die anders lopen.
Zo heeft mijn dochter het helaas ook. Zodra er rare botafwijkingen zijn, (was ze laatst zomaar weer eens had) gaan de alarmbellen meteen af en zitten we in het ziekenhuis.
Ik heb dus niet wat jullie hebben. Maar wilde alleen de relatie leggen tussen de verschillende uitingen van die genafwijking omdat ze dat bij mij wel meteen deden. Misschien dat het voor sommigen een aha moment is. Meer niet, en dus geen vergelijkingen of conclusies.