Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:18

Ik denk dat er hier toch echt onderscheid gemaakt moet worden tussen echt ziek zijn en over elk pijntje en ditje en datje klagen en dat continue.
Ik ken mensen die niet eens hoi zeggen en me meteen bombarderen met de 5 milde klachten van vandaag. Mijn bloed eigen moeder met haar ernstige spierziekte doet dat nooit, die is blij als ze nog iets kan. Drie keer raden voor wie ik meer respect heb.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:21

phormicola schreef:
Ik denk dat er hier toch echt onderscheid gemaakt moet worden tussen echt ziek zijn en over elk pijntje en ditje en datje klagen en dat continue.
Ik ken mensen die niet eens hoi zeggen en me meteen bombarderen met de 5 milde klachten van vandaag. Mijn bloed eigen moeder met haar ernstige spierziekte doet dat nooit, die is blij als ze nog iets kan. Drie keer raden voor wie ik meer respect heb.

De mensen die echt iets hebben klagen meestal ook minder maar leren er mee leven en proberen er wat van te maken _/-\o_

Als mensen mij vragen hoe het met de gezondheid is...GOED ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:22

En ook al zou mijn moeder wel klagen, dan ben ik één en al oor, omdat ik vind dat ze daar dan toch echt recht op heeft.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:26

En als je hier op bokt veel ziektes voor bij ziet komen en je hebt er geen zin in dan lees je het toch niet?

Er zijn altijd bokkers die elkaar een hart onder de riem willen steken dus dat komt wel goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:29

phormicola schreef:

Het illustreert vooral hoe veroordelend we zijn als maatschappij - hoe exact we hebben omschreven hoe je je dient te gedragen om respect te verdienen. En hoe je vooral geacht wordt te zeggen wat anderen willen horen.

En nee, het is lang niet altijd leuk om allerlei klachten aan te horen, maar tegelijkertijd... de meeste mensen zijn erg onvoorzichtig met hun woorden en kunnen ook dingen zeggen die voor anderen vervelend zijn. Ook gij, Brutus.
Om uit het topic maar eentje te plukken: 'ze verdienen een schop onder hun hol'. Dat is nou iets waar ik aanstoot aan neem. Alleen... dat is op dit moment wel geaccepteerd, lekker bot zijn tegen mensen. En je ongelukkig voelen en machteloos en onprettig niet. En dus mag er vrijelijk gezegd worden hoe veel mensen aanstellers zijn, en is het nobel dat mensen die echt ziek zijn hun lijden in stilte dragen en zich nederig en dankbaar opstellen. En dat ze zich vooral niet gewoon beroerd mogen voelen en chago.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:30

Kleine_Reijn schreef:
Nou, als het aan mij ligt niet hoor!
Ik ga zelden naar de dokter! Er moet wel iets heel erg verkeerd gaan of niet goed voelen, wil ik naar de dokter toe gaan.

Medicijnen slik ik al helemaal niet! ;)

Enige wat ik dan al gebruik, is een hoestdrankje wanneer ik al te veel last heb van kriebelhoest.

Mja, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik haast nooit iets heb (a). Dus misschien mag ik niet zoveel zeggen. XD

+1

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:38

Nou vooruit

Hartritme stoornissen (de slechte variant) met peacemaker
Baarmoederhals kanker (sinds 1 maand kankervrij)
Q-koorts
spier afgescheurd in been (8 jaar terug) dus kreupel
krab mijn hele rug open na 10 zalfjes maar niet meer terug naar huisarts
spastische darmen (en daardoor dagen lang dat ik niks durf te eten als ik nog weg moet, gevolg ondergewicht)
migraine
peesontsteking in mijn pols

en ik ben pas 30 -O-

En hoe gaat het met me...ja goed *\o/*
Leuke vriend, leuke paarden, Leuke mensen om me heen,leuke baan

Baal alleen als ik weer eens naar het ziekenhuis moet

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:51

friesam schreef:
Ja ook hier iemand die van alles heeft..en nog vrij ernstige dingen ook (lichamelijk)

En meestal zwijg ik er maar over. Bijna niemand om mij heen behalve familie en vriend weet het en een paar goede vrienden.

Ik wil namelijk niet de gene zijn die alles heeft, de andere kant op dus. En weiger ook met klachten naar de dokter te gaan.

En dit soort topics versterkt mijn gevoel en manier van denken alleen maar.

Maar er is toch al vaker gezegd in dit topic dat het gaat over mensen die lopen te zeuren over niet-ernstige gezondheidsklachten? Als je wel ernstige klachten hebt, kun je misschien proberen je dit topic niet zo aan te trekken, want het gaat dus niet over jou.
Ik denk dat het niet dit soort topics zijn die jouw gevoel en manier van denken versterken, het wordt versterkt door de manier waarop jij tegen dit soort topics aankijkt. En dat kan dus ook anders; jij hebt ernstige klachten, dus niemand zegt dat jij een van die zeurpieten bent.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:54

tineke8889 schreef:
friesam schreef:
Ja ook hier iemand die van alles heeft..en nog vrij ernstige dingen ook (lichamelijk)

En meestal zwijg ik er maar over. Bijna niemand om mij heen behalve familie en vriend weet het en een paar goede vrienden.

Ik wil namelijk niet de gene zijn die alles heeft, de andere kant op dus. En weiger ook met klachten naar de dokter te gaan.

En dit soort topics versterkt mijn gevoel en manier van denken alleen maar.

Maar er is toch al vaker gezegd in dit topic dat het gaat over mensen die lopen te zeuren over niet-ernstige gezondheidsklachten? Als je wel ernstige klachten hebt, kun je misschien proberen je dit topic niet zo aan te trekken, want het gaat dus niet over jou.
Ik denk dat het niet dit soort topics zijn die jouw gevoel en manier van denken versterken, het wordt versterkt door de manier waarop jij tegen dit soort topics aankijkt. En dat kan dus ook anders; jij hebt ernstige klachten, dus niemand zegt dat jij een van die zeurpieten bent.

Klopt ook wel maar ik ben altijd heel bang een zeurpiet te zijn en ik wil gewoon ik zijn en niet diegene die altijd iets heeft.
En ja dit soort topics grijpen dan aan en versterken mijn gevoel.
Erger nog ik stoor me ook aan mensen die altijd wat hebben...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:57

Oordelen is heel gemakkelijk. Maar daarbij verlies je snel uit het oog dat jij het ook verkeerd kan inschatten.

Ik heb bepaalde klachten die wisselend zijn in ernst maar tegelijk ook een tamelijk hoge pijngrens. Ik kan dus urenlang lopen zonder problemen en twee dagen later geen half uur op een feestje staan zonder dat ik pijnstillers nodig heb. Dat lijkt dan misschien op aandachttrekkerij/aanstellerij maar mijn lijf reageert gewoon niet altijd hetzelfde. Ik ben geen robot. Je hoort me er ook niet over als het een beetje zeer doet, maar pas als het écht pijn gaat doen en dan nog wil ik er niet teveel over zeuren. Voor iemand die mij niet kent lijkt het dan vast of ik nauwelijks pijn heb en zo'n typische aansteller ben, terwijl dat gewoon komt omdat ik er niet te moeilijk over wil doen. En aangezien ik ook nog wel eens blessures oploop en dan 'ineens' iets anders mankeer, kan ik zomaar lijken op zo'n typetje uit de OP.

Je weet gewoon niet altijd hoe ernstig iets wel of niet is. Bovendien zijn er steeds meer aanwijzingen dat je pijngrens (deels) afhankelijk is van bepaalde verbindingen in je hersenen, en het kan dus prima dat iemand een uitzonderlijk lage pijngrens heeft en oprecht véél meer pijn ervaart bij een simpele schaafwond of kneuzing. Er kan ook een psychisch probleem aan ten grondslag liggen: hypochondrie, extreme angst om ziek te zijn, een verkapte hulpvraag omdat iemand bijvoorbeeld eenzaam is - en is dat dan minder erg? Dan mankeert die persoon net zo goed iets. Nu weet ik heus dat er mensen zijn die echt overdrijven en voor elke verkoudheid bij de huisarts zitten, maar het is verschrikkelijk moeilijk om van afstand te beoordelen of iemand wérkelijk een aansteller is, of dat er verborgen problemen spelen waar jij geen weet van hebt. Ik zou in elk geval heel voorzichtig zijn met dergelijke oordelen.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:01

[/quote]

Ik denk dat het niet dit soort topics zijn die jouw gevoel en manier van denken versterken, het wordt versterkt door de manier waarop jij tegen dit soort topics aankijkt. En dat kan dus ook anders; jij hebt ernstige klachten, dus niemand zegt dat jij een van die zeurpieten bent.[/quote]

Klopt ook wel maar ik ben altijd heel bang een zeurpiet te zijn en ik wil gewoon ik zijn en niet diegene die altijd iets heeft.
En ja dit soort topics grijpen dan aan en versterken mijn gevoel.
Erger nog ik stoor me ook aan mensen die altijd wat hebben...[/quote]

Snap ik ook, ik heb alleen ooit een zware hersenschudding gehad en toen was ik ook bang dat mensen vonden dat ik zeurde als ik hoofdpijn had. (Ik vind het zelfs nodig om hier ZWARE hersenschudding te schrijven ipv normale hersenschudding voor het geval dat mensen nu gaan roepen dat ze ook een hersenschudding hebben gehad en dat ze gewoon door konden werken :D )

Dus ik snap best dat je bang bent dat je een zeurpiet bent :(:) , ik wilde je alleen helpen door te zeggen dat je juist als je dit soort topics leest en je merkt dat je daar extra onzeker van wordt, kunt proberen er anders over te denken. Het is niet het topic dat je onzeker maakt, maar jouw gedachtes over en interpretaties van het topic. Dus misschien kun je proberen te denken: inderdaad heel irritant, die mensen die altijd zeuren over niks, gelukkig ben ik iemand die niet zo zeurt (terwijl ik wel veel heb)

Supersimpel gezegd dan natuurlijk :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:02

Shadow, wat ik zeg tegen die mensen en wat ik denk zijn twee verschillende dingen. En sorry, heb je echt medelijden van mensen nodig voor elk klein dingetje? Dan blijven we aan de gang.
Verder vind IK dat ik dat geen respect hoef te geven, wat anderen doen is hun pakkie an, maar ik ga dat niet lopen stimuleren. Klaag zelf ook niet steen en been tegen iedereen om me heen over minieme pijntjes en klachten.
Ik denk dat de maatschappij een stuk soepeler hierin is dan ik en dat komt waarschijnlijk volledig door mijn eigen referentiekader met een zieke moeder en een verslaafde vader,

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:03

Ik ga zelden naar de huisarts en mocht ik gaan en krijg onzinpillen ga ik ze niet eens halen. Gewoon af en toe ziek worden, dat is het beste medicijn!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:07

Iemand er ooit aan gedacht dat mensen dit doen omdat ze het huidige tempo/ druk niet aan kunnen en daarom excuses zoeken. Overigens vind ik dat ook iets wat je zelf aanpraat hoor, we hebben zelf een mond om "stop" te zeggen. Ik mag dat zeggen want ik heb daar zelf ook problemen mee!! Maar geef ook niemand dan de schuld behalve mij zelf. Klagen doe ik niet, want ik heb dan zoiets had je maar beter voor je zelf moeten zorgen.

Verder ben ik het heel erg met hierboven eens van Dani
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 02-09-14 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:07

Weet je wat ik pas irritant vind? Als je ze verteld over een echte ziekte/aandoening/psychische stoornis en hoe dat je leven beïnvloedt en wat voor klachten je daardoor hebt, dat ze bij het horen van 1 klacht roepen:" ja, dat heb ik ook!! Hmm, dan ben ik vast ook ... of heb ik ook last van ....". Woedend word ik daar van. Ze moesten eens weten hoe het echt is!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:09

Suusenmalvin schreef:
Weet je wat ik pas irritant vind? Als je ze verteld over een echte ziekte/aandoening/psychische stoornis en hoe dat je leven beïnvloedt en wat voor klachten je daardoor hebt, dat ze bij het horen van 1 klacht roepen:" ja, dat heb ik ook!! Hmm, dan ben ik vast ook ... of heb ik ook last van ....". Woedend word ik daar van. Ze moesten eens weten hoe het echt is!

Juist. Ik kan dat dus echt niet serieus nemen, noem me hard, ongevoelig en veroordelend.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:11

Ik heb zelf ook iets, een naam heeft het niet echt en een ziekte wil ik het niet noemen. Mij hoor je er vrijwel niet over.
Maar juist door de hardheid naar mijzelf toe wbt mijn gezondheid heb ik wel een hekel aan mensen die roepen dat ze ziek zijn terwijl het om een verkoudheid gaat.
Wbt medicatie, ik gebruik momenteel alleen zo nu en dan ibuprofen om te kunnen functioneren (migraine).

Edit,

Als ik er wel eens is over klaag dan is het bij mijn eigen man of vriendinnen. Hun kennen mij en weten wat het mij mij doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:19

Wat een onzin. Ja, ik heb wel degelijk een allergie (voor van alles) en ik slik daar pillen voor en krijg 1x per jaar een spuit in mn bil.

Maar. Ben ik ooit ziek? nee.

Ik ben 37, werk al jaaaaaren en kan me de laatste keer dat ik me heb ziekgemeld niet eens herinneren. Ik doe gewoon niet aan ziek. Verkouden, ben ik wel eens. Hoofdpijn, heb ik wel eens. Maar griep ed, krijg ik gewoon niet.

EDIT na enig nadenken kan ik me toch de laatste ziekmelding herinneren, dat was 15 jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 02-09-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:19

Ben tegen het gebruik van al die medicijnen tegen kleine dingen. Maar enkel omdat het iedereen in de zorg verzekering benadeeld. Hoewel er al wel veel meer zelf moet betaald worden.

Toch vraag ik mij af waar jullie je druk om maken. Mijn moeder is echt iemand die voor elk wissewasje naar de huisarts gaat, zich afvraagt of ze geen hartaanval krijgt van twee uur sporten, zoveel pillen slikt dat of ik me afvraagt of ze zelf wel weet wat het doet. Zo kan ik even doorgaan. En toch hou ik mijn mond. Tenzij zij mijn mening vraagt. Waarom? Omdat ik van haar hou. Ze heeft ook zoveel goede dingen. Ze is iemand die altijd wilt helpen en het oprecht aan het hart gaat als er iets naars gebeurd. Als we nou allemaal meer aan de negatieve dingen van ons zelf proberen te werken in plaats van naar een ander te kijken. Iedereen heeft wel wat. En ik heb geeneens zin om me daar druk over te maken want ik ben al druk genoeg met mijn eigen negatieve eigenschappen. En dat zijn er veel volgens mams :Y)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:21

KoudbloedKim schreef:
Leven en laten leven, het schaadt jou persoonlijk niet.

Beetje kort door de bocht he..

Al die medicijnen komen na het uitplassen in het riool terecht en moeten vervolgens weer uit ons drinkwater gezuiverd worden. Dit lukt nooit volledig, dus ons drinkwater wordt steeds meer verontreinigd. Om nog maar niet te spreken over het onzorgvuldig en vaak voorschrijven van antibiotica, resistentie werk je daarmee onwijs in de hand!

Er mag van mij soms ook best wat terughoudender met medicatie omgegaan worden. Bij t minste greintje hoofdpijn zitten er vaak al drie paracetamol in...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:23

phormicola schreef:
En sorry, heb je echt medelijden van mensen nodig voor elk klein dingetje? Dan blijven we aan de gang.

Medeleven eerder dan medelijden (dat laatste heeft vaak nogal een eh, neerbuigende kant.)

Citaat:
Verder vind IK dat ik dat geen respect hoef te geven, wat anderen doen is hun pakkie an, maar ik ga dat niet lopen stimuleren.

Niks moet, maar we creeren wel een hele onaardige maatschappij waar iedereen oordelen over elkaar heeft en waardoor mensen dus ook veel meer de neiging krijgen om zich al op voorhand tegen die oordelen te verdedigen. Met veel onbegrip en frustratie over en weer. Dat kan ook anders en beter. Laat mensen in hun waarde, dat is voor iedereen fijner.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:26

Jasmijn159 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Leven en laten leven, het schaadt jou persoonlijk niet.

Beetje kort door de bocht he..

Al die medicijnen komen na het uitplassen in het riool terecht en moeten vervolgens weer uit ons drinkwater gezuiverd worden. Dit lukt nooit volledig, dus ons drinkwater wordt steeds meer verontreinigd. Om nog maar niet te spreken over het onzorgvuldig en vaak voorschrijven van antibiotica, resistentie werk je daarmee onwijs in de hand!

Er mag van mij soms ook best wat terughoudender met medicatie omgegaan worden. Bij t minste greintje hoofdpijn zitten er vaak al drie paracetamol in...

Antibiotica word al zorgvuldig mee omgegaan en paracetamol wekt geen resistentie bij bacteriën op. Alleen bij jezelf. Aan bio afbreekbare medicijnen wordt overigens al gewerkt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:26

Drie paracetamol is wat overdreven niet! 2 is zinnig want 1 werkt niet (tenminste niet bij mij als ik echte pijn heb)en helpt ook niet hebben ze mij in het ziekenhuis uitgelegd.
en met 2 kan ik net soms wel gewoon functioneren en dat is wel handig met 2 kinderen en hoef ik ook niet te klagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:28

Jasmijn159 schreef:
Al die medicijnen komen na het uitplassen in het riool terecht en moeten vervolgens weer uit ons drinkwater gezuiverd worden. Dit lukt nooit volledig, dus ons drinkwater wordt steeds meer verontreinigd.

Dat bleek in de praktijk eigenlijk toch nog allemaal wel mee te vallen.

Citaat:
Om nog maar niet te spreken over het onzorgvuldig en vaak voorschrijven van antibiotica, resistentie werk je daarmee onwijs in de hand!

Dit wordt vooral in de hand gewerkt door het overmatige gebruik in de veeteelt, in combinate met het houden van heel veel dieren op een heel klein kluitje. Tegen het aan banden leggen daarvan is een stevige lobby, en de verontwaardiging richt zich vervolgens op een klein deel. (En dan ook nog eens op het deel dat de AB vraagt en niet bv de mensen die ondanks dat ze ziek zijn gewoon gaan werken en zo de verspreiding in de hand werken, terwijl ook dat niet verstandig is.)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:30

Ik word best verdrietig van dit topic. Ik ben snel moe en heb inderdaad een lactose-intolerantie. Mensen moeten rekening met me houden en anders breng ik zelf eten mee. Ik zeur inderdaad over E-nummers en wil alle verpakkingen graag nog even nakijken. Ik mopper als ze ergens, ook al is het wel doorgegeven, mijn aparte lunch vergeten zijn en ik zucht echt wel eens dat ik zin heb in een fatsoenlijk stuk chocolade. Ik heb veel buikpijn en kan weinig hebben qua eten. De ene dag loop ik uren door een pretpark, de volgende dag heb ik echt pijn en bel ik iemand af. Daar baal ik zelf van, maar de veroordelende reacties die ik krijg zijn nog vele malen erger dan het daadwerkelijke ziek zijn. Echte vrienden snappen het, maar er zijn genoeg mensen die dan vinden dat ik me aanstel en blijkbaar een excuus zoek om iets niet te hoeven...

Ik vind dat TS wel erg makkelijk oordeelt. Blijkbaar is het aan de buitenkant en aan iemand's mate van zelfzorgmedicatie slikken en 'zeuren' af te lezen of diegene ook daadwerkelijk ziek is of zich aanstelt. Ik zeur dus best wel eens, vooral als ik zin heb in iets lekkers en niks kan vinden, of als ik een fikse buikpijn heb en niet weet waarvan. En ja, ik slik een vitaminepilletje in de winter. Met vitamine D, calcium en nog wat andere dingen. Omdat ik heb laten controleren wat ik tekort kom en op advies van de huisarts. Als ik me daar, placebo-effect of niet, beter door voel, wie ben jij dan om me daarvoor te veroordelen.

Mijn broertje heeft overigens ADD. Jaren getobd met hele gaten in lesuren die hij zich niet kon herinneren. Nu krijgt hij medicatie, eet hij slecht en slaapt hij minder. Mensen roepen dan al snel 'Had je hem maar niet in het ADD-hokje moeten stoppen, die medicijnen doen duidelijk meer goed dan kwaad'. Dat hij zonder niet kan functioneren, lijkt dan weer niemand te interesseren.

Ik word persoonlijk vooral heel moe van de instelling van sommige mensen in het topic. Als je aanstoot neemt aan TS's post, dan komt dat door de manier waarop je tegen het topic aankijkt. De mensen die hier posten dat ze wel degelijk ergens last van hebben 'bedoelen we natuurlijk niet' en als je naar de huisarts gaat, ben je haast bij voorbaat een watje. Ik schrik ervan hoe veel mensen er trots op zijn 'dat ze al jaren niet ziek zijn geweest en nooit bij de huisarts komen'. Ben daar absoluut blij om als het zo is, maar het is echt geen prestatie ofzo. 'Voor bloedprikken moeten ze me knock-out slaan' is als je wel echt iets mankeert geen gezonde instelling.

Conclusie: Ben blij als je nooit iets mankeert, maar sta op een wat minder dagje in mijn schoenen en ik ben benieuwd hoe je dan reageert.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 02-09-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt